eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
10 عرفان کاذب.mp3
34.48M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دهم) (مکتب دالای_لاما) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حقيقت ايمان ديني 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بهترين راه‌ها براي فهم حقيقت ديني، تأمل و توجه به متعلق آن يعني «دين» است. در يک تقسيم‌بندي کلي که مورد قبول همه محققان و دينداران باشد، مي‌توان گفت که محتواي دو بخش عمده دارد: 1️⃣آموزه‌ها و معارف «توصيفي»؛ يعني مسائل مربوط به هست‌ها و نيست‌ها و واقعيت‌هاي ماورائي، طبيعي، انساني، اجتماعي، روان‌شناختي، اقتصادي و امثال آن؛ که بخش عظيمي از معارف ديني، ناظر به اين دسته از آموزه‌هايند؛ 2️⃣آموزه‌ها و احکام «توصيه‌اي»؛ يعني مسائل مربوط به بايدها و نبايدها؛ درست‌ و نادرست‌ها؛ خوب‌‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌ها. 🔸اقتضاي ايمان به دستة اول، آگاهي از آنها و باور به چنان هست‌ها و نيست‌هايي است. و اقتضاي ايمان به دستة دوم، عمل و داوري بر اساس چنان بايدها و نبايدها و درست‌ها‌ و نادرست‌ها و خوب‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌هايي است. 🔸کسي را که فقط به معارف توصيفي دين ايمان دارد نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد؛ به همين ترتيب، کسي را که فقط بر اساس توصيه‌هاي دين مي‌کند، بدون آنکه به توصيفات ديني باور داشته باشد، هرگز نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد. اينها نؤمن ببعض و نکفر ببعض‌اند؛ که بدترين نوع کافران‌اند. قرآن کريم در توصيف چنين افرادي مي‌گويد: ✅«إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلا؛ أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهينا؛ (نساء، 150-151) كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مى‏كنند، و مى‏خواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مى‏گويند: «به بعضى ايمان مى‏آوريم، و بعضى را انكار مى‌كنيم» و مى‏خواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند. آنها كافران حقيقى‏اند؛ و براى كافران، مجازات خواركننده‏اى فراهم ساخته‏ايم.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
11 دالایی لاما.mp3
31.06M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت یازدهم) (مکتب دالای_لاما) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔹حجت‌الاسلام شریفی پاسخ داد؛ 🔸فقه؛ دانشی زنده یا در حال مرگ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ضمن تحلیل و پاسخ به سخنان برخی فقه‌ستیزان علیه و ، اظهار کرد: من نیز از جمله کسانی هستم که هم به شیوه‌های آموزشی و هم به روش‌های پژوهشی و هم به روش‌شناسی رايج و متعارف فقاهت و نقد دارم، اما این کجا و نقدهای بی‌پایه‌ای که معلول انگیزه‌های شخصی و اغراض سیاسی و غیرعلمی‌اند کجا؟ براي مطالعه گفتگوي مکتوب استاد شريفي با خبرگزاري قرآني ايکنا در اين موضوع 👈👈 https://iqna.ir/fa/news/3912727 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔹قسمت نهم: عمل به دانسته‌ها 🖊احمدحسين شريفي انسان اخلاقي کسي است که 40.از دانسته‌هاي خود نهايت استفاده را مي‌برد؛ "علم" را براي "علم" نمي‌خواهد؛ بلکه "علم" را براي "عمل" مي‌خواهد؛ عالم بي‌عمل نيست؛ 41.به دانسته‌هاي خود، هر اندازه که اندک هم باشند، "عمل" مي‌کند؛ و مي‌داند که در سايه عمل به دانسته‌هاست که خداوند دانش او را مي‌افزايد. پيامبر اعظم(ع) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم‏؛ کسي که به دانسته‌هايش عمل کند، خداوند علم آنچه را نمي‌داند، بهره او سازد.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
12 پائلو کوئلیو.mp3
29.13M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت دوازدهم) (مکتب پائولو کوئلیو) 1️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«شريعت»؛ راه منحصر وصول به «حقيقت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در گفتگوهايي که با دارد، دربارة اهميت و لزوم عمل به شريعت و انحصار وصول به در عمل به شريعت مي‌فرمايد: ✅«هرگز متصور نيست که حکيم علي الاطلاق، راه شريعت را که در همه جا راه خود معرفي نموده، اراده نکند و به جاي آن به راهي که هرگز بيان نکرده است و براي مردم مجهول است، دعوت نمايد؛ و بر تقدير اينکه راه شريعت را اراده کرده باشد و اين همه اصرار را در سلوک آن کند، هر راهي که پيمودن آن مستلزم اهمال يا الغاي راه شريعت يا بخش‌هايي از راه شريعت باشد، راه خدا نيست و قطعا راه گمراهي و ضلال است» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
1_432710493.mp3
12.21M
🎤فایل صوتی "پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (1) 🔴 سوال : با اینکه میدانیم ربا حرام است چرا ربوی ترین سیستم بانکی را داریم؟ چه باید کرد؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1_432710530.mp3
12.89M
🎤فایل صوتی "پاسخ به سوالات علوم انسانی اسلامی" (2) 🔴 سوال:آیا موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در تولید علم دینی موفق بوده؟ پس چرا آثار آن را در جامعه نمیبینیم؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگين‌ترين و بنيان‌برافکن‌ترين تهديدها مواجه بوده‌اند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني مي‌کند و حيات مي‌گيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است. 🔸 کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه را با نگاه عميق خود و با بهره‌گيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بي‌سر ابي‌عبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير» روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم» و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد. 🔸ارزش اين مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مي‌نويسد: «مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت مي‌باشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر مي‌باشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخي‌ها به شيريني و دشواري‌ها به پيشرفت و آسايش، از نشانه‌هاي عقلانيت است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
1_434833750.mp3
38.8M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید.(قسمت سیزدهم) (مکتب پائولو کوئلیو) 2️⃣ ✅ تاريخ ارائه اين مباحث سال 1390 بوده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat.
🔴«جزءنگري» و «کل‌نگري» در شناخت 🖊احمدحسين شريفي 🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايش‌ها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم مي‌شود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کل‌نگر هم بود. 🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزء‌نگر به تنهايي مي‌تواند و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها مي‌پنداشتند. و نه نگاه کل‌نگر به تنهايي مي‌تواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتي‌ها، و برخي ديگر از روان‌شناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز مي‌پنداشتند. 🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نمي‌توان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کل‌نگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبه‌هاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل مي‌دهند.» (درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌