eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
359 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. مى‏توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏رسيد، مورد انتفاع قرار مى‏گرفت. در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏ شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏ دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏ اند، و مى‏ توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴متن جالب و تامل برانگیزی که یکی از دوستان برایم ارسال کرده است: 🔹اربعین درپیش است ولی دقت کردید هیچ خبری از تفرقه میان ایران و عراق،کتک خوردن فلان ایرانی در عراق،یا مثلا توهین چنتا عراقی توی بازار ایران به فلان مغازه تو اهواز یا فلان شهر شنیده نمیشه؟ 🔹اصلا دقت کردید که متنی، کلیپی، حرف و حدیث تفرقه انگیزی از جمله کلیدواژه هایی مثل ((صیغه خانه)) و ((مشهد)) و ((گردش چنتا عرب )) و ((ناموس ایران)) و ((ایرانی وطن پرست)) و این طور کلید واژه ها نیست؟ 🔹دقت کردید هرسال دم اربعین توی پیج و وضعیت و کلام و سخن اسلام ستیزان برانداز و آریایی های دو آتیشه،، *شهدای جنگ ایران و عراق،،، 👈🏼یهویی مظلوم و عزیز میشدن و 👈🏼یهویی تعداد شهدا به چشمشون می اومد؟ اونم جماعتی که در طول سال اصلا یادشون نبود شهید کیه و شهادت چیه؟ 🔹 اصلا دقت کردید امسال،هیچ دوربینی از صف چند کامیون فلان محصول گرون قیمت یا کمیاب که در حال صادرات به سمت عراق هستن، فیلمبرداری نمیکنه و گزارشی تهیه نمیکنه؟ 🔹اصلا دقت کردید امسال شبکه های بی بی سی عربی بر عکس پارسال واسه عربها هیچ گزارش تفرقه انگیزی از حضور ایرانی ها در عراق برای عشق و حال و صیغه کردن دختران عراقی پخش نمیکنه؟ 🔹اصلا امسال دقت کردید که این دم اربعین هیچ برانداز و اسلام ستیزی دلسوز فقرا نشد؟ 🔹دقت کردید این دم اربعین،هیچ دو تصویر چسبیده به هم از یک کودکی که خم شده تو سطل آشغال و تصویر کنارش که چنتا مسلمان دارن پول میریزن تو فلان ضریح دیده نمیشه؟ ✅ دلیل همه اینا فقط یه نکته هست: این جماعت امسال خیالشون راحته اربعین میلیونی برگزار نمیشه، و گرنه این جماعت عربده کش دروغگو،نه دلشون به حال فقراسوخته و نه به حال زلزله زدگان کرمانشاه و نه به حال کودک خمیده در سطل آشغال و نه به حال شهدای 8سال جنگ تحمیلی نه نگران گران شدن میوه و نه نگران کمبود سیب زمینی و گوجه و پیاز برای مردم ایران. ✅مشکل این جماعت معلوم الحال نشانه گرفتن اصل دین و دشمنی با اهل بیت و ساحت مقدس امام حسین (ع) و تخریب باورهای دینی و ایجاد حس قومیت علیه مذهب است.
قسمت اول خانواده.mp3
30.99M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: خانواده در دنیای غرب مدرن ✅ بحثی درباره خانواده در دنیای غرب در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه امین در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴انواع مکاتب اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 را از يک جهت به سه دستة فضيلت‌گرايي، وظيفه‌گرايي و پيامدگرايي تقسيم مي‌کنند: 1️⃣در ، معيار خوبي و بدي يا بايستگي و نبايستگيِ يک صفت يا فعل، نيت عامل و کنش‌گر است. نه خود عمل و نه نتايج و پيامدهاي حاصل از آن. خوبي يا بدي يک کار به اين است که از چه کسي صادر شده است. مثلاً ممکن است دو نفر در يک واقعه‌اي راست بگويند، اما يکي به انگيزه فسادانگيزي و اختلاف‌افکني و ديگري به انگيزه کشف حقيقت و اصلاح. راست‌گويي اولي از مصاديق رذيلت اخلاقي است و راستگويي دومي از مصاديق فضيلت اخلاقي. نظرية اخلاقي سقراط، افلاطون، ارسطو، رواقيان و اپيکوريان در يونان باستان را مي‌توان از بارزترين مصاديق اخلاق فضيلت يا مکتب فضيلت‌گرايي دانست. در دوران اخير توسط پاره‌اي از فمينيست‌ها نظرية جديدي در دل مکتب فضيلت‌گرايي مطرح شده است با عنوان نظرية که نخستين بار توسط کارول گيليگان مطرح شد. 2️⃣در ، معيار خوبي و بدي تطابق با وظيفه است. هر کاري که مطابق وظيفه باشد خوب است و هر کاري که مطابق وظيفه نباشد بد. صرف نظر از اينکه ذات آن عمل چه اقتضائي دارد و يا صرف نظر از اينکه چه نتايج و پيامدهاي را به دنبال دارد. رگه‌هايي از اين مکتب در دوران يونان باستان و عصر سقراطي مطرح شد؛ اما در دوران اسلامي اين ايده با عنوان نظريه حسن و قبح الهي توسط اشاعره با قوت و شدت بيشتري مطرح شد و در قرن هجدهم امانوئل کانت (1724-1804)، فيلسوف پرآوازة آلماني با تفصيلي بيشتر نظرية ديگري را در قلمرو مکتب وظيفه‌گرايي مطرح کرد. 3️⃣مکتب يا که مدافعاني چون جرمي بنتام و جان استوارت ميل داشت بر اين باور است که معيار درستي يا نادرستي و خوبي يا بدي يک فعل يا صفت، نتايج و پيامدهاي حاصل از آن است؛ يعني خود يک فعل، في‌نفسه، بار ارزشي ندارد؛ بلکه اين نتايج‌اند که مشخص مي‌کنند يک فعل خوب بوده است يا بد. که جرمي بنتام با طرح نظرية لذت‌گرايي و جان استوارت ميل با طرح نظرية سودگرايي دو نظرية مهم در قلمرو مکتب پيامدگرايي را مطرح کردند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
قسمت دوم خانواده.mp3
21.21M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: قواعد اخلاقی حاکم بر روابط خانوادگی از نگاه اسلام ✅ بحثی درباره خانواده در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه امین در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که براي نخستين بار در سال 1389 توسط موسسه امام خميني(ره) به چاپ رسيد و تاکنون بيش از 14 نوبت تجديد چاپ شده است، در پنج فصل سامان يافته است: 1️⃣مباحث مقدماتي (انواع جنگ؛ اهميت جنگ نرم، تجربه‌هاي تاريخي جنگ نرم و ...) 2️⃣علت تقابل غرب با جمهوري اسلامي(ضمن تشريح ديدگاه‌هاي مختلف، از نظرية «تقابل پاراديميک ميان جمهوري اسلامي و ليبرال دموکراسي» دفاع شده است) 3️⃣ابزارهاي جنگ نرم (رسانه‌ها، ادبيات، فيلم و سينما، ورزش، نمادها و مدها، ظرفيت‌هاي مراکز بين المللي و ...) 4️⃣ابعاد جنگ نرم (ابعاد ديني، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و عاطفي) 5️⃣راه‌هاي مقابله با جنگ نرم (19 راه‌کار خرد و کلان براي تقابل با جنگ نرم و پيروزي در اين جبهه، در اين فصل تشريح شده است) ✅علاقه‌مندان مي‌توانند اين کتاب را از انتشارات موسسه امام خميني(ره) تهيه کنند. (شماره 02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان 🖊احمدحسين شريفي 🔸«» از يک جهت به سه نوع تقسيم مي‌شود: 1.؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمين‌ها و سرزمين‌ها بود؛ 2.، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومت‌ها و گماشتن دست‌نشانده‌ها بر ملت‌ها بود؛ 3.و ، که با ابزارهاي هنري و رسانه‌اي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،‌به دنبال تسخير دل‌ها و ذهن‌ها و اراده‌ها و عزم‌هاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملت‌هاست. دنبال شکل‌دهي به اراده‌ها و خواست‌ها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است. 🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشته‌هاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نمي‌داند که به آن افتخار هم مي‌کند! «از نظر تاريخي جنگ‌هاي سخت، دکترين‌هاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگ‌هاي نيمه‌سخت (کودتاها و شورش‌ها و ...) رويه‌هاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگ‌هاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشي‌هاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمين‌هاي ديگر مي‌پرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومت‌هاي دست‌نشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بين‌المللي اهداف استعماري خود را دنبال مي‌کردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کامل‌تر، از طريق جنگ نرم به فعاليت مي‌پردازند.» (کتاب ، احمدحسين شريفي) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ضرورت اولويت‌بندي در فراگيري دانش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي‌ که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد،‌ بنابراين بايد اولويت‌بندي کند و لازم‌ترين و ضروري‌ترين مسائل را بياموزد. به تعبير (ع): العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛ عمر کوتاه‌تر از آن است که همة اموري که دانستن‌شان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويت‌بندي کن. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب که در ايام فتنه سال 1388 نوشته شد و تاکنون بيش از چهل بار تجديد چاپ شده است، مشتمل بر هفت فصل استت: 1️⃣نکات مقدماتي (ضرورت آزمايش همه آدميان؛ فوايد اجتماعي آزمايش‌هاي الهي؛ مفهوم‌شناسي فتنه و ...) 2️⃣توصيف شرايط و موقعيت‌هاي فتنه‌خيز (مشتبه‌سازي حق و باطل؛ آغازي ناشناخته و پوشيده؛ فضاي گردبادي؛ آسيب‌زنندة آگاهان؛ فروخورندة فتنه‌گران و شخصيت‌محوري به جاي حقيقت‌محوري) 3️⃣بسترهاي اجتماعي ايجاد فتنه (ثروت‌گرايي و مال‌پرستي؛ دين‌داري غيرعالمانه؛ شبهه‌افکني‌هاي بي‌مبنا؛ روابط ناسالم اداري؛ روابط ناسالم اقتصادي؛ ...) 4️⃣شگردهاي فتنه‌گران (استفاده از شيوه‌هاي مبارزه نرم؛ استخدام چهره‌هاي موجه و مقدس؛ استتفاده از شعارهاي خوب و جذاب؛ سخن گفتن از اصول متعالي انساني؛ ...) 5️⃣عوامل پيدايش فتنه (خودخواهي و هواپرستي؛ رياست‌طلبي؛ دنياطلبي؛ بدعت‌گذاري در دين و ...) 6️⃣پيامدهاي فتنه (پيامدهاي منفي و نتايج مثبت فتنه مثل جداسازي مرزها؛ پختگي سياسي و اجتماعي؛ به فعليت رسيدن استعدادها) 7️⃣شيوه‌هاي مبارزه با فتنه (شيوه‌هاي در امان ماندن از فتنه؛ شيوه‌هاي مبارزه کوتاه‌مدت و روبنايي و شيوه‌هاي مبارزه بلندمدت و زيربنايي) ✅اين کتاب توسط کانون انديشه جوان چاپ شده است؛ تلفن مرکز پخش: 02188505402 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين قسمت يازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 44. در کارهاي عمدة زندگي خود، از ديگران مشورت مي‌گيرد؛ زيرا اولاً، خودش را عقل‌ کل نمي‌داند؛ بلکه دانش و تجربه خود را ناقص و ضعيف مي‌شمارد؛ زان که با عقلي چو عقلي جفت شد مانع بعد فعلي و بد گفت شد عقل با عقل دگر دو تا شود نور افزون گشت و ره پيدا شود ثانياً، مي‌داند که در گفتگو و مشورت با ديگران احتمال بيشتري براي انکشاف حقيقت وجود دارد؛ مشورت عقل و انديشه را روشنايي مضاعف مي‌دهد؛ زيرا مشورت چيزي جز مشارکت در عقول و انديشه‌هاي دلسوزان و افراد بي‌طرف نيست. امام علي(ع) فرمودند: «مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ وَ مَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا» مشورت ادراک و هشياري دهد عقل‌ها مر عقل را ياري دهد اين خردها چون مصابيح انور است بيست مصباح از يکي روشنتر است ثالثاً، مي‌داند که استبداد در تصميم‌گيري از مهمترين لغزشگاه‌هاي انديشه و عمل است. رابعاً، مشورت حتي با زيردستان، موجب تربيت اخلاقي و عقلاني آنان مي‌شود. خامساً، از برکات مشورت با ديگران، تقويت حس نرم‌خويي و انعطاف‌پذيري در انسان است. سادساً، مشورت با ديگران موجب تقويت روحية همدلي و همياري اجتماعي و ايجاد حس مسؤوليت در ديگران مي‌شود. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حريت شيخ حر عاملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸محمدبن حسن بن علي، معروف به (1033- 1104ق) از بزرگترين محدثان و اخباريان شيعي و صاحب کتاب بي‌نظير ، و از نوادگان حر بن يزيد رياحي، شهيد آزادمرد کربلا، بود؛ نسب او با سي و شش واسطه به حربن يزيد رياحي مي‌رسد. (مقدمه محقق کتاب امل الآمل في علماء جبل عامل، شيخ حر عاملي) 🔸مدتي به رفت و با ملاقات داشت و اجازه روايت به علامه مجلسي داد و متقابلاً از علامه مجلسي اجازة روايت گرفت. و البته بعد از مدتي مجدداً به مشهد مقدس بازگشت و تا آخر عمر مبارک خود، در جوار حرم رضوي سکني گزيد. 🔸سيدمحسن امين صاحب کتاب اعيان الشيعه، در ج9 کتاب ص168 حکايتي از نخستين ملاقات شيخ حر عاملي با شاه سليمان صفوي نقل مي‌کند، که نشان دهندة حريت اين مرد بزرگ است: «شيخ حر در زمان اقامتش در اصفهان روزي به مجلس شاه سليمان صفوي رفت و بدون اجازه شاه در بالاي مجلس و نزد شاه نشست، به طوري که بين او و شاه يک متکا بيشتر فاصله نبود. شاه پرسيد: اين شخص کيست؟ گفتند: يکي از عالمان بزرگ عرب است به نام محمدبن حسن حر عاملي. شاه به شيخ حر گفت: «فرق ميان حر و خر چقدر است؟» شيخ بي‌درنگ، پاسخ داد: «يک متکا». شاه از حاضر جوابي و شجاعت شيخ يکه خورد» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_1.mp3
15.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ١ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب در يک مقدمه و سه بخش سامان يافته است: ✅بخش اول: معناشناسي خوب و بد فصل1: نظريات غيرشناختي فصل2: نظريات شهودگرا فصل3: نظريات تعريف‌گرا ✅بخش دوم: هستي‌شناسي خوب و بد فصل1: توصيه‌گرايي فصل2: نظريه حسن و قبح الهي فصل3: نظريه حسن و قبح قراردادي و اعتباري فصل4: نظريه حسن و قبح ذاتي ✅بخش سوم: معرفت‌شناسي خوب و بد فصل1: قضيه اخلاقي و قضية مشهوري فصل2: عقل و اخلاق 🔸اين کتاب در سال 1389 برندة جايزه کتاب سال حوزه‌هاي علميه شد. 🔸اين کتاب هم‌اکنون به عنوان يکي از متون درسي فلسفه اخلاق در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري در برخي از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي تدريس مي‌شود. 🔸شماره تلفن انتشارات موسسه امام خميني(ره) (02532113629) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
غبار_فتنه_2.mp3
15.89M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمومنین علیه السلام) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نگرش جامع‌بين و بينش‌هاي تک‌بعدي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط‌ و مکاني مي‌رود، چيزي مي‌بيند که يک نقاش نمي‌بيند و در عوض نقاش هم چيزهايي مي‌بيند که لزوماً يک شاعر نمي‌بيند، همانطور که يک زيست‌شناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزم‌شکن و يا شناگر نيز در چنين محيط‌هايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزم‌شکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوب‌ها مناسب قطع کردن و فروش‌اند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرح‌بخشي جنگل ندارند. 🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجره‌هاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تک‌بعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را مي‌بيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را مي‌بيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقع‌بينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بي‌تعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد. 🔸خداي متعالي بي‌نهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقي‌ها و خواسته‌هاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين مي‌پندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک‌ داشتن را کمال مي‌داند و فقدان آنها را نقص. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴غفلت؛ درد بي‌درمان 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بدترين و شايد بتوان گفت بدترين رذيله اخلاقي، «» است. ثمره غفلت چيزي جز فرو رفتن در نفسانيات و حالات حيواني نيست. قرآن مي‌فرمايد: 🔸و لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏ (اعراف، 179)به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‏بينند؛ و گوش‌هايى كه با آن نمى‏شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراه‌تر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! 🔸به همين دليل، همه عارفان نخستين گام سلوک معنوي را «بيداري» و «انتباه» و «يقظه» مي‌دانند. و معتقدند تا سالک از خواب غفلت بيرون نيايد و ضعف و نقص خود و دورافتادگي خود از حقيقت را متوجه نشود، هيچ نسخه و دارو و درماني فايده ندارد. مي‌گفت: «خواستم تا سخترین عقوبتی بر تن خود بدانم که چیست؟ هیچ چیز بدتر از غفلت ندیدم، و آتش دوزخ با مردان آن نکند که یک ذره غفلت کند.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قطع اين مرحله‌ بي‌همرهي خضر مکن 🖊احمدحسين شريفي 🔶بسياري از عارفان، فرزانگان و عالمان اخلاق بر اين عقيده‌اند که تهذيب نفس و تربيت اخلاق بدون داشتن استاد (شخصي يا عمومي) امکان‌پذير نيست. 🔶امام خميني(ره) در کتاب جهاد اکبر، ص24 مي‌فرمايد: «در زمينه تهذيب و تزكيه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظيم كنيد؛ استاد اخلاق براى خود معين نماييد؛ جلسه وعظ و خطابه، پند و نصيحت تشكيل دهيد. خودرو نمى‏توان مهذب شد. اگر حوزه‏ها همين طور از داشتن مربى اخلاق و جلسات پند و اندرز خالى باشد، محكوم به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول به مدرّس نياز دارد، درس و بحث مى‏خواهد، براى هر علم و صنعتى در دنيا استاد و مدرس لازم است، كسى خودرو و خودسر در رشته‏اى متخصص نمى‏گردد، فقيه و عالم نمى‏شود، ليكن علوم معنوى و اخلاقى، كه هدف بعثت انبيا و از لطيفترين و دقيقترين علوم است، به تعليم و تعلم نيازى ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل مى‏گردد؟» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمع‌آوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است. 🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است مي‌تواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نمي‌تواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم مي‌تواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم مي‌تواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که مي‌گويد محرم نمي‌تواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
خدایا لیاقت شهادت در راهت را به مشتاقان شهادت عطا کن.
🔴صفويه و احياي فکر و فرهنگ شيعي 🖊احمدحسين شريفي 🔸درباره حکومت و پيامدهاي مثبت و منفي آنان براي ايران و جهان تشيع، فراوان سخن رفته است. اما به نظر مي‌رسد که بعد از حکومت در قرن چهارم و پنجم هجري و تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، يکي از بهترين دوران‌هاي فکر و فرهنگ شيعي دوران صفويان بوده است. دوران ظهور عالمان بزرگي همچون ، ، ، ، ، ، و و و ده‌ها عالم بزرگ ديگر همين دوران بود. 🔸در دوران صفويه است که ايران نه تنها به عنوان پايتخت فکر و فرهنگ شيعه؛ بلکه به عنوان يک مرکز بزرگ علمي در سراسر جهان اسلام تبديل مي‌شود. بسياري از عالمان مسلمان از گوشه و کنار جهان اسلام، ايران را به عنوان بهترين مرکز براي فعاليت‌هاي علمي خود مي‌شناسند و به ايران بار سفر مي‌بندند. شيخ بهائي، به همراه پدرش از لبنان، محقق کرکي از شام و سيدماجد بحراني از بحرين به اصفهان عزيمت مي‌کنند. و کرسي‌هاي بزرگ درسي را تشکيل مي‌دهند. 🔸نهضت تکثير نسخه‌هاي حديثي و ترجمه احاديث به زبان فارسي و نهضت شرح‌نويسي بر احاديث (حتي شروح مفصل به زبان فارسي) در اين دوران بود که شروع شد. فيلسوف بزرگي همچون ملاصدرا با نگاه فلسفي به شرح کتاب اصول کافي مي‌پردازد. علامه مجلسي با نگاهي متفاوت کتاب «مرآة العقول» را در شرح کافي و کتاب «ملاذ الاخيار» را در شرح کتاب تهذيب الاحکام شيخ طوسي مي‌نگارد. 🔸تفسير مأثور يا تفسير قرآن به روايات در اين دوران اوج مي‌گيرد. تفسير الصافي از ملامحسن فيض کاشاني (م1091ق)، تفسير البرهان با بيش از 12 هزار حديث تفسيري، از سيدهاشم بحراني (م1107ق) و تفسير نور الثقلين، با بيش از 14هزار و 500 حديث تفسيري نوشته عبدالعلي بن جمعه العروسي(م1112ق) و همچنين تفسير کنز الدقائق نوشتة ميرزا محمد مشهدي (م1125ق) همگي محصول همين دوران‌اند. [مقاله تفاسير روايي قرن يازدهم از محمد فاکر ميبدي، مجله علوم حديث ش3، بحار 1376 ديده شود] 🔸بزرگ‌ترين جوامع روايي شيعي در اين دوران گردآوري شدند. کتابهاي بسيار ارزشمندي مثل: 1.وافي، ملامحسن فيض کاشاني (م1091ق) 2.وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي (م1104ق) 3.بحار الانوار، علامه مجلسي (م1110) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اين کتاب در سال 1392 با همکاري مشترک سازمان سمت و موسسه امام خميني(ره) به عنوان متن درسي مقطع کارشناسي ارشد منتشر شد. ✅فصول هشت‌گانه کتاب عبارتند از: 1️⃣چيستي عرفان عملي 2️⃣ادوار تاريخي و شخصيت‌هاي مهم 3️⃣آشنايي با منابع عرفان عملي 4️⃣شريعت، طريقت و حقيقت 5️⃣کثرت‌گرايي سلوکي 6️⃣کرامات و کارهاي خارق‌العاده و مکاشفات عرفاني 7️⃣چيستي و چرايي سلوک عرفاني 8️⃣چگونگي سلوک عرفاني (منازل و مقامات سلوکي) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴«علم»‌ و «سعادت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸فيلسوفان و اخلاق‌پژوهاني مثل و بر اين باور بودند که علم علت تامه و وصول به کمال است. دانش را علت تامة کنش مي‌دانستند. اما از نگاه معارف قرآني و آموزه‌هاي اخلاق اسلامي هرگز چنين نيست. برخي از عارفان اسلامي مي‌گفتند: «العلم حجاب الاکبر». 🔸علم به تنهايي نمي‌تواند عامل سعادت و تهذيب نفس باشد. چه بسا علم، خود عاملي براي سقوط انسان باشد. مي‌فرمود: «گاهى علم توحيد انسان را به جهنم مى‏فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنم مى‏رساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنم مى‏فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنم مى‏فرستد.» (صحيفه امام، ج19، ص134) 🔸البته تهذيب بدون علم هم ناشدني است. علم شرط لازم سعادت هست؛ اما شرط کافي آن نيست. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
جلسه نقد کتاب دانشنامه اخلاق کاربردي با حضور نويسنده و سرويراستار علمي کتاب (استاد احمدحسين شريفي) و دکتر مهدي اخوان، عضو هيأت علمي و دانشيار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائي (به عنوان ناقد) گزارش تفصيلي اين نقد را مي‌توانيد در اينجا دنبال کنيد👇👇 http://ethicshouse.ir/wp-content/uploads/2020/07/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%82%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A83.%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86.pdf
🔴قطع‌ اين مرحله‌ بي‌همرهي خضر مکن(2) ديدگاه آيت‌الله مصباح‌يزدي دربارة نياز به استاد اخلاق 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيت‌الله مي‌فرمايد هر سالکي در مسير ترقي به سوي کمال نهايي و قرب الهي نيازمند سه نوع برنامه است: 1. برنامه‌اي براي بهره‌گيري از دانسته‌ها و عدم غفلت از آنها؛ 2. برنامه‌اي براي تقويت اراده معطوف به عمل؛ 3. برنامه‌اي براي کاهش دلبستگي‌هاي غيرالهي. 🔸در همه اين سه برنامه، نيازمند بهره‌گيري از استاد يا استاداني است که در اين مسير داراي تجربة زيسته باشند. 🔸اما هر کسي شرايط راهبري سالکان را ندارد. کسي مي‌تواند استاد سلوک باشد که: 1. خودش نزد استادهای فقیه و عامل زحمت کشیده باشد؛ 2. بتواند اولویت‌ها را در مسائل فردی و اجتماعی تشخیص دهد. 3. هرگز تابع هواي نفس و سلايق شخصي خود نباشد؛ 🔸در عين حال، دو نکته مهم را متذکر مي‌شوند: 1. «انسان همان‌گونه که می‌تواند «خودآموز» و «خود تعلیم» باشد، می‌تواند «خودپرور» و «خود تزکیه» نیز باشد.» به همين دليل، اگر سالکي به استادي با آن ويژگي‌ها دسترسي پيدا نکرد، «باید خودش زحمت مطالعه زیاد بکشد و کتاب‌های اخلاقی و مسائل دینی را خوب بررسی کند و به برنامه‌ای مستمر و تدریجی برسد». 2. نيازمندي به استاد مربوط به همه مراحل تربيت اخلاقي و معنوي نيست؛ هر انساني خودش مي‌تواند پله‌هايي از نردبان ملاقات با خدا را طي کند. و نبايد براي پا نهادن بر روي هر پله‌اي منتظر معلم و مربي باشد. «در بسیاری از مراحل و مراتب تزکیه و تکامل، نایل نشدن به آنها را نمی‌توان به نبود استاد و مربی وابسته کرد. در این مراحل، آیات قرآن، احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و کتاب‌های علما و بزرگان و سیر و سلوک می‌توانند جای خالی استاد را پرکرده و سالک را کفایت کنند.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴ديدگاه امام خميني(ره) دربارة ابوحامد غزالي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در سه جا از آثار خود قضاوت‌هاي صريحي درباره و پاره‌اي از آثار اخلاقي او دارد. يک. در مقدمه شرح جنود عقل و جهل در نقد مهم‌ترين کتاب اخلاقي غزالي يعني مي‌فرمايد: «كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى‏كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏ فساد و تهذيب باطن كمكى نمى‏كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى‏فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى‏اندازد.» دو. در شرح چهل حديث ضمن نقد ديدگاه غزالي دربارة علم ، به نقد شخصيت خود او هم اشاره‌اي مي‌کند. توضيح آنکه يکي از سخنان مشهور غزالي در احياء علوم الدين اين است که علم فقه را علمي دنيوي و فقيهان را هم از عالمان دنيا مي‌داند. امام خميني در نقد اين سخنان مي‌فرمايد: اولاً علم فقه نه تنها از علوم دنيوي، آنگونه که غزالي مي‌گويد، نيست؛ بلکه از عزيزترين علوم آخرت است و ثانياً، اين سخن غزالي معلول حب نفس و حب به آن چيزي است که به خيال خودش او اهل آن است، يعني علم به معناي متعارف و رسمي. دو. در تقريرات فلسفه نيز در نقد کتاب احياء علوم الدين مي‌گويد: هر چند کتاب احياء علوم الدين کتابي علمي است که شقوق مختلفي براي مسائل اخلاقي ذکر کرده است، و نحوه ارتباط ميان صفات را به خوبي تشريح کرده است اما اين کتاب «کتابي اخلاقي نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. مرد اخلاقى آن است كه حقايق را بيان كند و بگويد كه كدام شخص چه حرف متين اخلاقى حكيمانه‏اى زده است، ولى اين مرد پر كينه و عداوت با اينكه در كتابش كه اسمش را كتاب اخلاقى گذاشته‏اند، از هر درويش بى‏پدر و مادرى نقل مى‏كند كه چه گفت، ولى از صادقين عليهما السلام با آن بيانات حكيمانه‏اى كه دارند سخنى نقل ننموده است، پس اين كتاب چه تأثيرى خواهد بخشيد؟» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat