eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴پیامبر اکرم(ص) و اهتمام به حفظ پوشش گیاهی و درختی اطراف مدینه 🖊احمدحسین شریفی 🔶شهاب الدین یاقوت حَمَوی (م۶۲۶ق) در کتاب ارزشمند معجم البلدان می‌گوید پیامبر اکرم(ص) قطع درختان مدینه را تا شعاع یک برید از هر طرف، ممنوع کرد: «حرّم رسول اللّه(ص) شجر المدينة بريدا في بريد من كل ناحية». [«برید» یکی از مهم‌ترین واحدهای اندازه‌گیری در محاسبات پیشینیان بوده است. اغلب فقیهان و جغرافی‌دانان، هر برید را به اندازه حدود ۲۲ کیلومتر دانسته‌اند. بر این اساس پیامبر اکرم(ص) تصرف در فضای سبز اطراف مدینه تا شعاع ۲۲ کیلومتر را ممنوع اعلام کرد.] 🔶پیامبر اکرم(ص) پانزده قرن پیش، که در هیچ جای دنیا دغدغه‌های محیط‌زیستی و تأمین هوای سالم و امثال آن وجود نداشت، اینچنین در اندیشه حفظ و بلکه تقویت کمر‌بند سبز اطراف مدینه بود. مع الاسف بسیاری از شهرداران ما علیرغم تحصیلات مربوط به شهرسازی و بهره‌گیری از مشاوران متخصص و ... هنوز هم توانایی درک و عمل به چنین ارزش‌هایی را ندارند! 🔶فقط کافی است تصور کنید که اگر در اطراف شهرهای ما نیز تا شعاع ۲۲ کیلومتر پوشش گیاهی و درختی وجود داشت از چه محیط زیست سالم و بالنده و بانشاطی برخوردار بودیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴منتشر شد 🔶کتاب «راه‌های اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم» نوشته استاد احمدحسین شریفی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد ⭕️استاد در این اثر با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب از دریچه اخلاق، آن را به عنوان فرمانی برای جهاد «اخلاق‌گستری» در زندگی فردی و اجتماعی توصیف می‌کند. ⭕️نویسنده می‌کوشد موضوع راه‌های اصلاح اخلاق اجتماعی را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین کند. بدین منظور ابتدا تصویری از عناصر اصلی بیانیه گام دوم عرضه می‌کند؛ و سپس به تحلیل جایگاه اخلاق و مسائل اخلاقی در این بیانیه می‌پردازد. ⭕️در مرحله بعد، نویسنده نکاتی درباره «جهاد اخلاقی» از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای و با محوریت بیانیه گام دوم ذکر کرده و پایه‌های نظری «اصلاح اخلاق اجتماعی» را تحلیل می‌کند. ⭕️بخش دوم این کتاب، به تشریح ده گام اساسی برای اصلاح اخلاق اجتماعی اختصاص یافته است: آگاهی از آسیب‌ها و نقص‌ها، تلاش در جهت تغییر و اصلاح بینش و نگرش، تقویت باورهای دینی، ارائه آموزش‌های مصداقی، برجسته‌سازی زندگی الگوها، ترویج عزت فرهنگی و تولی و تبری فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی، مدیریت رفتارهای مشهوران و نخبگان، اصلاح رفتار حاکمان، جدیت در برخورد با هنجارشکنی‌ها و هنجارشکنان، و بالاخره امیدآفرینی و برجسته‌سازی خوبی‌ها، ده‌ گام اصلاح اخلاق اجتماعی هستند که در این نوشته، با استناد به بندهای مختلف بیانیه گام دوم، به عنوان گام‌های لازم برای اصلاح اخلاق اجتماعی بیان شده‌اند. لینک خرید اینترنتی کتاب 👇👇👇 https://www.ricac.ac.ir/book/538 __________________ @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️آغاز غیراخلاقی فصل هشتم برنامه خندوانه! 🖊احمدحسین شریفی 🔶برنامه پر بیننده خندوانه، با استناد به خبر برخی از خبرگزاری‌های بدنام غربی که نوشته بودند «در جریان دیدار با کامیلا همسر شاهزاده چارلز در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسکوی اسکاتلند جو بایدن نتوانست باد شکم خود را کنترل کند» بخش زیادی از نخستین برنامه فصل جدید خود را به تمسخر و دست انداختن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اختصاص داد! ◾️برخی از خبرگزاری‌های مسما به «ارزشی» (مثل جهان‌نیوز و مشرق‌نیوز و ...) نیز این رفتار زشت و شنیع برنامه خندوانه را برجسته کرده‌ و در فهرست پربیننده‌ترین خبرهای خود گذاشته‌اند! 🔲 اما باید دانست که ما حق نداریم رفتارهای غیراختیاری حتی دشمنان خود را تمسخر کرده و دستمایه خنده دیگران کنیم. ما مسلمانیم و افتخار پیروی از مکتب علی(ع) را داریم. برفرض که بایدن یا هر کس دیگری به دلیل بیماری یا هر دلیل دیگری نتوانسته باشد چنان کنترلی بر خودش داشته باشد، اسلام به ما اجازه بازگو کردن و انتشار گسترده آن رفتار غیراختیاری را نداده‌ است. امام علی(ع) به ما توصیه می‌کنند: «عَظِّمُوا أَقْدارَکمْ بِالتَّغافُلِ عَنْ الدَّنِی مِنَ الأمُور؛ با نادیده‌ گرفتن مسائل پست، ارزش خود را بالا ببرید.» ⭕️البته نیاز به گفتن نیست که این سخن به معنای دفاع از آمریکا یا رئيس جمهور مفلوک و ظالم آن نیست؛ بلکه برای دفاع از اخلاق و ارزش‌های انسانی و اسلامی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⭕️«تفکر»، «انسانیت» و «عبادت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶علیرغم اینکه بسیاری از فیلسوفان و انسان‌شناسان، فصل ممیز آدمی از سایر موجودات را «عقلانیت و تفکر» دانسته‌ و در تعریفی مشهور انسان را «حیوان ناطق» یعنی حیوان عاقل نامیده‌اند؛ اما حقیقت آن است که تاریخ بشر و تاریخ فعالیت‌های بشری به ویژه در تعاملات با طبیعت و روابط با سایر آدمیان و سایر ملت‌ها این گزاره را تأیید نمی‌کند! تاریخ بشریت پر است از الحاد و شرک و بی‌اخلاقی؛ تاریخ بشریت پر است از جنگ و خونریزی؛ تاریخ بشریت پر است از حسادت و دروغ و حیله و فریب‌کاری! آدمیان روباه را به عنوان حیوانی مکار معرفی می‌کنند، در حالی که مکر و حیله روباه دربرابر مکاری و فریب‌کاری آدمی چیزی به حساب نمی‌آید! آدمیان حتی قدرت خودفریبی هم دارند چه رسد به فریب‌دادن دیگران! 🔶به هر حال، اگر چنان تعریفی از انسان را بپذیریم باید بگوییم که این «حیوانِ راست‌قامتِ دو پا» هنوز به مقام «انسانیت» نرسیده است! 🔶به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های وحی الهی و یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران بزرگ و همچنین یکی از مهم‌ترین وظایف امامان معصوم علیهم السلام، دعوت بشریت به «عقلانیت» و «تفکر» و «اندیشه‌ورزی» در همه ابعاد زندگی بوده است. قرآن کریم در سیصد آیه ما را دعوت به تعقل و تدبر و تفکر و تأمل می‌کند. 🔶بلکه در تراوزی نظام ارزشی دین، علیرغم برداشت ظاهربینان و سطحی‌نگران، «دائم‌ الصوم» بودن و «دائم‌ الصلاة» بودن لزوماً نشانه «دائم العبادة» بودن نیست! اولیای دین عبادت اصلی و بنیادین را «تفکر» و «تعقل» و «اندیشه‌ کردن» دانسته‌اند. تفکر در جلوه‌های حضرت حق، اندیشه در نعمت‌های الهی، تدبر در سرشت و سرنوشت انسان، و به طور کلی تفکر در همه امور. 🔶 علیه السلام می‌فرماید: «تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ؛ لحظه‌ای اندیشیدن ارزشمندتر از شبی را به عبادت گذراندن است» 🔶 علیه السلام، چه زیبا می‌فرماید: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به بسيارى نماز و روزه نيست، بلكه به بسيار انديشيدن در كار خدا است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⭕️۲۴ آبان ۱۴۰۰، چهلمین سالگرد رحلت مرحوم‌ استاد علامه طباطبایی تسلیت باد! 🌹🌹فاتحه و صلوات خود به روح این حکیم الهی و عارف واصل را می‌توانید در آدرس زیر ثبت کنید: https://fatehe-online.ir/206410 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔺متن روی سنگ مزار آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) 🔸«محمّدتقی بن محمدباقر مصباح یزدی المطیع لأمر مولاه» 🔹نیمه‌شب گذشته سنگ مزار در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) بر روی مزار ایشان نصب شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رشد و ریشه 🖊احمدحسین شریفی به میزانی که «رشد» می‌کنیم، باید «ریشه‌»های خود را نیز «عمق‌» دهیم. وگرنه برای «سقوط» نیاز به طوفان نیست؛ با اندک بادی فرو خواهیم ریخت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
گفتگو دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با روزنامه فرهیختگان.pdf
238.2K
🔴حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی ـ اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با «فرهیختگان» : ✔️مشکل اصلی در تحقق علوم انسانی-اسلامی نرم‌افزاری است؛ ✔️ظرفیت عظیم پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری را برای تحقق این مساله فراموش کرده‌ایم ✔️دانشگاه‌های علوم انسانی نیاز به تغییرات جدی در سرفصل‌های آموزشی‌شان دارند. ✔️لازم است یک‌دور آشنایی با معارف متنی و آموزه‌های قرآنی و روایی ناظر بر علوم انسانی و همچنین یک دور آشنایی با کلیات معارف حِکمی و فلسفه اسلامی را در سرفصل‌های درسی رشته‌های علوم انسانی لحاظ کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔰معرفی کتاب: ✔️کتاب «نسیم گره‌گشا؛ دستورالعمل‌ها و نصایح سلوکی خواجه حافظ شیرازی» با استناد به برداشت‌های عرفانی و سلوکی علامه طباطبایی و آیةالله شیخ علی پهلوانی تهرانی و آیةالله سیدعبدالله جعفری تهرانی به کوشش جناب آقای جعفر صالحان تدوین و همزمان با چهلمین سالگرد عروج ملکوتی علامه طباطبائی توسط «نشر تراث» روانه بازار شد. ✔️کتاب نسیم‌ گره‌گشا، به طور مشخص به دستورات عملی خواجه حافظ شیرازی پرداخته و با جستجو در غزلیات وی، نصایح سلوکی این پیر طریق را استخراج نموده و با قلمی جذاب به رشته تحریر درآورده است. ✔️مطالعه این کتاب را به همه علاقمندان به مباحث عرفان عملی و سیر و سلوک عرفانی توصیه می‌کنم. ✔️علاقمندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و خرید کتاب به آدرس‌های زیر مراجعه کنند👇👇👇 🌐 www.nashretoraath.ir 🔶https://eitaa.com/toraath 🌹🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش سوم: خدمت به خلق یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی و سلوکی آیت‌الله خدمت کریمانه و عزتمندانه به نیازمندان بود. به عنوان نمونه، علامه طباطبائی از یکی از علمای نجف نقل می‌کند که گفته بود: «من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول سواکردن کاهو است، ولی به عکس معهود، کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگ‌های خشن و بزرگ هستند، برمی‌‌دارد. من کاملاً متوجه بودم، تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد. مرحوم قاضی آن را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من به دنبالش رفتم و سبب این کار را از مرحوم قاضی پرسیدم، و ایشان عرض کرد: آقا! من این مرد فروشنده را می‌‌شناسم؛ فرد بی‌بضاعت و فقیری است، من گاه گاهی به او مساعدت می‌‌کنم، و نمی‌‌خواهم چیزی به او بلا عوض داده باشم، تا اولاً آن عزت و شرف و آبرو از بین برود، و ثانیاً خدای ناخواسته عادت کند مجانی گرفتن، و در کسب هم ضعیف نشود. و برای ما فرقی ندارد کاهوهای لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها. و من می‌‌دانستم که اینها بالاخره خریداری ندارد، و ظهر که دکان خود را می‌‌بندد، به بیرون خواهد ریخت؛ لذا برای عدم تضرر او مبادرت به خریدن کردم». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، حجت‌الاسلام و المسلمین، دکتر احمدحسین شریفی را به عنوان «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب کرد. به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، در این حکم انتصاب خطاب به حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی آمده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب می شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، پژوهشگران، کارکنان (یاوران علمی) و دانشجویان آن موسسه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «ارتقاء بنیان های نظری و عملی حکمت و فلسفه ایران» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن موسسه حکمت بنیان را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه عملیاتی‌سازی راهبردهای طرح شده در «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید. توفیق روزافزون جنابعالی را در پیش‌برد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم. 🗒رزومه دکتر احمدحسين شريفي https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1455 آدرس سايت و کانال موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره @iki-ac.ir www.iki.ac.ir
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و دکتر علی پایا دانشیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟» گفت‌وگو خواهند کرد. این نشست علمی به بهانه معرفی و نقد کتاب «علم دینی، علم بومی و علم اسلامی: محال‌اندیشی یا دوراندیشی» اثر دکتر علی پایا و با حضور دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان کارشناس مجری به صورت مجازی و در تاریخ 27 آبان‌ماه سال جاری از ساعت 18 تا 20 برگزار خواهد شد. علاقمندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند به لینک www.iwo.ir/elmedini مراجعه کنند. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🔴 خودسازی و جامعه‌پردازی 🖊احمدحسین شریفی 🔷نگرانی نسبت به وضعیت اخلاق و فرهنگ عمومی، یکی از نگرانی‌های مقدس است. اما باید دانست که اولاً هر کسی در گام اول، مسؤول اعمال و رفتار خودش است و ثانیاً، یکی از بهترین راه‌‌های اصلاح دیگران، اصلاح خویشتن است. انسان‌های پاک همچون شمع‌هایی روشن در دل ظلمات، اطراف خود را خواهی نخواهی روشن می‌کنند. 🔸 البته این سخنان هرگز به معنای انکار یا حتی کم‌اهمیت جلوه دادن «مسؤولیت اجتماعی» در برابر ناهنجاری‌ها نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش چهارم: اهتمام به اخلاق اجتماعی یکی دیگر از توصیه‌های مهمی که آیت‌الله همواره بر آنها تأکید داشت، رعایت اخلاق اجتماعی بود. آن عارف بزرگ در بخشی از وصیت‌نامه خود چنین می‌نویسد: «اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم، اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! الله اللّه الله که دل هیچ‌کس را نرنجانید! تا توانی دلی به دست‌آور دل شکستن هنر نمی‌باشد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
گزارش روزنامه فرهیختگان.pdf
574.2K
✍️گزارش تفصیلی روزنامه فرهیختگان از گفتگوی دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی با موضوع «علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟» 🔶این گفتگو در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ به ابتکار مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد. علاقمندان می‌توانند فایل کامل صوتی این جلسه را از لینک ذیل دریافت کنند: http://icih.ir/icih.ir/sadra/Sharifi&Paya000827.MP3 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ٰ🔴آفت نگاه‌های تک‌بعدی 🖊احمدحسین شریفی 🔶انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد" باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونه‌ای واقع‌بینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی. مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمی‌دهد. اما سعدی که ده‌ها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیق‌تر و واقع‌بینانه‌تری دارد. ٰ🔶تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار می‌آورد. کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش پنجم: اهتمام به اذکار و ادعیه یکی از دیگر از ویژگی‌های سلوک عرفانی مرحوم آیت‌الله قاضی اهتمام ویژ‌ه به پاره‌ای از اذکار و ادعیه و قرائت سوره‌های خاصی از قرآن بوده است. از جمله اینکه: ✔️بر تکرار زیاد ذکر یونسیه (لا إلهَ إلّا أنتَ سُبحانَکَ إنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمینَ) در حالت سجده تأکید ویژه داشت. ✔️مداومت بر خواندن فراوان سوره توحید، ✔️قرائت دعای کمیل و همچنین قرائت مستمر زیارت جامعه از دیگر توصیه‌های سلوکی او بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی به هر میزان که «بیش از نیاز» به تو عطا شده یا کسب کرده‌ای؛ به همان میزان «مسوولیت اخلاقی» تو در برابر «نیازهای دیگران» نیز بیشتر شده است. 🔶پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى عَبْد إِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ؛ نعمت خداوند بر هيچ بنده‌اى فزونى نمى‌يابد مگر اينكه هزينه‌هاى مردم بر او زياد مى‌شود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقد و تعالی 🖊احمدحسین شریفی 🔶«نقدها و مخالفت‌ها» را هر چند تلخ و ناگوار و حتی نادرست و غرض‌ورزانه باشند، «نعمتی الهی» و فرصتی برای «پیشرفت و تعالی» بدانید. 🔶هرگز از مخالفان خود نهراسید؛ آنان خدمت‌گزارانی ناخواسته‌ و ابزارهایی رایگان برای پرواز و پیشرفتند. 🔶فراموش نکنید پرندگان با «بادهای مخالف» بالاتر می‌روند نه با «بادهای موافق». بادهای موافق حتی اجازه بلند شدن را هم به پرنده نمی‌دهند چه رسد به پرواز کردن! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امتداد اجتماعی نماز 🖊احمدحسین شریفی 🔶نماز از جمله عباداتی است که می‌توان و می‌باید نشانه‌های درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شده‌اند. به عنوان نمونه: 🔶در قرآن کریم سوره‌ای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفته‌اند که اولاً، در نماز خود سهل‌انگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمی‌دهند و ثالثاً، از «ماعون» منع می‌کنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ». 🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بی‌مقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کم‌ارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمان‌هایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون می‌فرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه‏؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده می‌شود و متاعی که عاریه داده می‌شود و کار خیری که انجام داده می‌شود.» 🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کم‌ارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بی‌ارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی می‌داند و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه‏؛ کسی که ماعون را از همسایه‌اش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامی‌گذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«عرفان‌» و «رهایی از تنهایی» 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از بدترین وضعیت‌های روحی برای بسیاری از انسان‌ها «تنهایی» است. روان‌شناسان و درمان‌گران راه‌های مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده‌ و می‌نهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کرده‌اند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عده‌ای از افراد دچار آن می‌شوند «احساس تنهایی» است. بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمی‌یابید و نخواهید یافت که در لحظه‌ای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بی‌معناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا می‌بینند و بلکه غیر از خدا و جلوه‌ها و مظاهر او چیزی را نمی‌بینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است: به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به دریا بنگرم دریا ته وینم بهر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان روی زیبای ته وینم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴همرنگی با جماعت؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔷همرنگی با جماعت را نه می‌توان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاری‌ها و رذیلت‌ها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است. 🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خط‌شکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی می‌خوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کرده‌اند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم. 🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود: لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹