eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴میزان انرژی‌ای که خورشید در ۱ ثانیه تولید می‌کند برابر است با میزان تولید برق تمام کشورهای دنیا در مدت ۱ میلیون سال ... 🔸در آیه ۵ سوره یونس چنین می‌خوانیم: هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ؛ او كسى است كه خورشيد را روشنايى‌بخش، و ماه را نورافشان قرار داد؛ و براى آن منزلگاه‌هايى مقدّر كرد، تا عدد سالها و حساب زمان را بدانيد؛ خداوند اين را جز بحق نيافريده؛ او آيات خود را براى گروهى كه آماده درك حقايقند، شرح مى‌دهد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دشمن‌شناسی.mp3
5.54M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق 🔶جلسه۱۰ (دشمن‌شناسی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ندای الله‌اکبر شهید حاج‌قاسم سلیمانی در شب ۲۲ بهمن سال۱۳۹۴ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴چیستی‌ «کرامت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶«کرامت» ضد «لئامت» و از ریشه «کَرَم» است که لغت‌شناسان برای آن معادل‌هایی نظیر «نفيس»، «عزيز»، «بخشش» و «شرافت» ذکر کرده‌اند. ابن‌منظور از لغت‌شناسان مشهور، کرامت را عنوانی عام برای همه خیرات و فضایل و اخلاقیات پسندیده می‌داند. 🔶برخی دیگر کرامت را به معنای «برتری» یک شخص بر دیگران، البته نه «برتری‌جویی» و «استعلاء نسبت به دیگران»، دانسته و فضیلت‌هایی همچون «سخاوت»، «شرافت»، «بخشندگی»، «پاکی» و «بزرگی» را از لوازم آن دانسته‌اند. 🔶راغب اصفهانی می‌گوید معنای کرامت با توجه به موصوف آن متفاوت است. اگر وصف خداوند باشد به معنای «احسان و نعمت آشکار» است اما اگر وصف انسانی واقع شود به معنای «اخلاق و افعال پسندیده» است. 🔶علامه مصباح معتقد است هیچکدام از معانی یادشده نمی‌تواند گویای همه ابعاد این واژه باشد. اما با توجه به موارد استعمال آن در قرآن کریم و دقت در موصوف‌های آن می‌توان تصویر و تفسیری روشن‌تر از معنای این واژه به دست آورد: 1. خداوند: وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَريم‏ (نمل، ۴۰)؛ 2. عرش: لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَريم‏ (مومنون، ۱۱۶) 3. اصناف مخلوقات مادی: أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنْبَتْنا فيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَريم‏ (شعراء، ۷) 4. ملائكه: كِراماً كاتِبين‏ (انفطار، ۱۱) 5. پيامبر: إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَريم‏ (حاقه، ۴۰) 6. قرآن: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَريم‏ (واقعه، ۷۷) 7. حضرت موسي: وَ لَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَ جاءَهُمْ رَسُولٌ كَريم‏ (دخان، ۱۷) 8. حضرت يوسف: قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلاَّ مَلَكٌ كَريم‏ (یوسف، ۳۱) 9. جايگاه مؤمنان در بهشت: وَ كُنُوزٍ وَ مَقامٍ كَريم‏ (شعراء، ۵۸)؛ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَريما (نساء، ۳۱) 10. رزق بهشتی مؤمنان: أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريم‏ (انفال، ۴) 11. پاداش بهشتیان: تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلامٌ وَ أَعَدَّ لَهُمْ أَجْراً كَريما (احزاب، ۴۴) 12. سخن: قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريما (اسراء، ۲۳) 13. نامه سلیمان به ملکه سبأ: قالَتْ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتابٌ كَريم‏ (نمل، ۲۹) 14. مقامات و جایگاه‌های دنیوی بسیار بالا: وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَريم‏ (دخان، ۲۶) 15. نوع مواجهه مؤمنان با امور لغو: وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراما (فرقان، ۷۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 نیازمندی‌های حرکت در جاده ایمان (ع) می‌فرماید: ‌ 🌹‌الْمُؤمِنُ يَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفيقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. مؤمن به سه چیز نيازمند است: 1⃣توفيق از طرف خداوند متعال؛ 2⃣واعظى از درون خود؛ 3⃣قبول و پذيرش نصيحت كسى كه او را نصيحت می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴یک کلیپ بسیار قابل تأمل 🔶چگونه می‌توان در دنیای پول‌زده کنونی چنین افرادی را تربیت کرد؟ 🔶آیا ساختارهای آموزشی و تربیتی کنونی در جامعه ما می‌توانند افرادی را تربیت کنند که چنین اصالتی برای رعایت حلال و حرام الهی قائل باشند؟ 🔶چرا نظام آموزشی و تربیتی ما کمتر به مقوله حلال و حرام الهی و اصالت دادن به زندگی و حیات حقیقی افراد (حیات اخروی) توجه می‌دهد؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قانون و شفاء 🖊احمدحسین شریفی 🔶ابن سینا نام مهم‌ترین کتاب پزشکی خود را «قانون» و نام مهم‌ترین کتاب فلسفی خود را «شفاء» می‌گذارد. عده‌ای بر ابن‌سینا خرده گرفته و عنوان «شفاء» را برای کتاب طبی و عنوان «قانون» را برای کتاب فلسفی او مناسب‌تر دانسته‌اند، اما باید دانست که هر چند نامگذاری‌ها غالباً ذوقی و سلیقه‌ای است؛ اما وقتی یک شخص حکیم نامی را برای کتابی انتخاب می‌کند، علی‌القاعده نباید یک نامگذاری صرف و بدون پیام دیده شود. 🔶به همین دلیل، برخی از نویسندگان تلاش کرده‌اند حکمت‌هایی برای این نامگذاری‌ها بیان کنند: 🔹برخی گفته‌اند این نوع نام‌گذاری نشان از آن دارد که ارزش و اهمیت طبابت جان، در نگاه ابن‌سینا کمتر از طبابت جسم نیست. 🔹برخی دیگر گفته‌اند با این نام‌گذاری می‌خواسته‌ است بگوید فلسفه چیزی جز «طب جان» و طب چیزی جز «فلسفه جسم» نیست. 🔹شاید بتوان این احتمال را تقویت کرد که وجه تسمیه کتاب طبی به «قانون» این بوده است که از نگاه ابن‌سینا دستورالعمل‌های پزشکی اموری سلیقه‌ای و شخصی نیستند؛ بلکه قوانینی جهان‌شمول و کلی‌اند که تحت نظام علی و معلولی حاکم بر عالم قرار می‌گیرند. و طبیب واقعی کسی است که بتواند نظام علی و معلولی حاکم بر جسم و بدن انسان را بداند و نسخه‌های درمانی خود را بر اساس آنها ارائه دهد. و علت نامگذاری کتاب فلسفی به «شفاء» این بوده است که دانش فلسفه درمان بزرگترین بیماری بشریت یعنی «بیماری جهل و نادانی» است؛ به تعبیر قرآن کریم، بیماری جهل و غفلت چنان است که درجه آدمی را از چارپایان نیز پایین‌تر می‌آورد: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ‏ (اعراف، ۱۷۹) أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبيلا (فرقان، ۴۴) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴موجودی قابل برداشتِ «بانک زمان» 🖊احمدحسین شریفی 🔶در هر شبانه‌روزی در کارت اعتباری زمان ما ۱۴۴۰ دقیقه وجود دارد. هیچ دقیقه‌ای از آن ذخیره نمی‌شود؛ یا نمی‌توان آن را به کارت اعتباری روز بعد منتقل کرد. آنچه که به صورت نقد در اختیار داریم همین دقیقه‌ای است که در آن هستیم. دقایق قبلی از دست رفته‌اند و دقایق بعدی هم معلوم نیست که در اختیار ما باشد. 🔸ساعات و روزهای ماه رجب، به ویژه ایام البیض، را مغتنم بدانیم. ندای فرشته داعی را پاسخ دهیم: طوبی للذاکرین؛ طوبی للطائعین. امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: أَكْذِبُوا آمَالَكُمْ وَ اغْتَنِمُوا آجَالَكُمْ بِأَحْسَنِ أَعْمَالِكُمْ وَ بَادِرُوا مُبَادَرَةَ أُولِي النُّهَى وَ الْأَلْبَابِ آرزوهای خود را تکذیب کنید؛ با بهترین رفتارها، فرصت‌هایتان را غنیمت شمارید؛ و همچون صاحبان خرد به کار خیر بشتابید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زینب کبرا قهرمان استراتژی تبديل «تهديد» به «فرصت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فکر و عمل شيعي و تجربه‌هاي زيستة شيعيان در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگين‌ترين و بنيان‌برافکنانه‌ترين تهديدها مواجه بوده‌اند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني مي‌کند و حيات مي‌گيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده‌اند. 🔶بدون تردید یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخی این استراتژی سلام الله عليها، است. او کسی بود که شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه عاشورا را به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. 🔹عصر عاشورا در کنار بدن بي‌سر ابي‌عبدالله، دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير» 🔹به محض ورود به کوفه در خطبه‌ای علوی، عظمت روح حسینی، عزت فاطمی و الهی بودن اهداف عاشورایی را در جمع همه اهل کوفه فریاد زد و حقارت دشمنان اهل بیت را آشکار نمود. 🔹در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ، حقیقت عرفان عاشورایی و معنای زندگی حسینی را چنین آشکار کرد: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم» و اين چنين بود که عاشورا و حسين را به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده حق‌طلبان عالم تبديل کرد. 🔶به همین مناسبت یادی کنیم از سردار مدافعان حریم ولایت و حرم حضرت زینب یعنی حاج قاسم که با درس‌آموزی از مکتب حسین و زینب چه زیبا همین استراتژی را می‌گفت و قدرت و ارزش آن را در عمل هم نمایان کرد: «من معتقدم ميزان فرصتي که در تهديدها هست از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است». ⭕️درود و سلام خدا بر روح پاک و مطهر زینب کبرا(س) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همه مدافعان حریم و حرمت ولایت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش تأیید یا رد دیگران در کمال و آرامش 🖊احمدحسین شریفی 🔶کسانی که دائماً دغدغه‌مند «تأیید شدن» از سوی دیگران یا به دنبال «قضاوت کردن» دیگران هستند، نه تنها به پیشرفت و تعالی نخواهند رسید؛ بلکه از آرامش در زندگی محروم‌اند؛ 🔶امام موسی‌بن جعفر(ع) در جمله‌ای حکیمانه خطاب به هشام‌بن حکم می‌فرماید: يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ ای هشام! اگر در دست تو گردویی بود و مردم گفتند مروارید است سودی به حال تو ندارد، در حالی که تو خود می‌دانی که آن گردو است. و اگر در دست تو مرواریدی باشد ولی مردم بگویند گردو است، این گفته مردم نیز زیانی به تو نمی‌رساند، در حالی که خود می‌دانی که آنچه در دست داری مروارید است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶پاره‌ای از آدمیان حتی از این میمون هم پست‌ترند. آنان ممکن است به تغذیه جسمی فرزندان خود توجه کنند، اما با بی توجهی به بعد معنوی‌شان یا با تربیت نادرست، آنان را از سلک انسانیت خارج می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اراده معطوف به «پیشگامی» 🖊احمدحسین شریفی 🔶اگر کسی نمی‌خواهد در حرفه و شغل خود پیشگام باشد؛ و گوی سبقت را از دیگران برباید، توصیه می‌کنم آن را رها کند! اولیای دین حتی در بندگی و عبادت الهی هم از خداوند می‌خواهند که بهترین باشند. در بخشی از دعای کمیل چنین می‌خوانیم: قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِي وَ اشْدُدْ عَلَى الْعَزِيمَةِ جَوَانِحِي وَ هَبْ لِيَ الْجِدَّ فِي خَشْيَتِكَ وَ الدَّوَامَ فِي الِاتِّصَالِ بِخِدْمَتِكَ حَتَّى أَسْرَحَ إِلَيْكَ فِي مَيَادِينِ السَّابِقِينَ وَ أَسْرَعَ إِلَيْكَ فِي الْبَارِزِينَ‏؛ پروردگارا به اعضایم در مقام بندگيت نیرو بخش و دلم را عزم ثابت ده و كوشش در خوف و خشيتت را و اینكه پيوسته در خدمتت باشم، بر من مقدر فرما؛ تا آنكه من در ميدان‌های طاعتت بر همه پيشينيان سبقت گيرم و از همه شتابندگان به درگاهت زودتر آيم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
منهج العلامة مصباح في مواجهة الشبهات الدينية.mp3
11M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: روش‌ علامه مصباح در مواجهه با شبهات دینی (سخنرانی به زبان عربی) 🔶مخاطب: جمعی از اندیشمندان شیعی و سنی سوریه مکان: سوریه - دمشق - مجمع السیدة الرقیة تاریخ: ۵/ ۱۱/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بخشی از پیام همیشه‌ زنده «منشور روحانیت» 🔶امام خمینی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ در پیامی خطاب به «روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین گرام و طلاب عزیز حوزه‏هاى علمیه و ائمة محترم جمعه و جماعات» که با عنوان «منشور روحانیت» معروف شد، نکات بسیار مهمی را بیان کردند. 🔹ای کاش این منشور به عنوان یک متن تاریخی، سیاسی، اخلاقی و آینده‌پژوهانه در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد! 🔹ای کاش مدیریت محترم حوزه‌های علمیه هفته اول اسفند هر سال را در حوزه‌های علمیه به یاد تاریخ صدور این پیام الهی، کنگره‌ها و نشست‌های علمی و نقادانه‌ای پیرامون محتوای این پیام برگزار می‌کرد 🔹و ای کاش ......! 🔶به همین مناسبت بخشی از این پیام را با هم مرور کنیم: «در حوزه‏هاى علمیه هستند افرادى که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعالیت دارند. امروز عده‏اى با ژست تقدس‌مآبى چنان تیشه به ریشة دین و انقلاب و نظام مى‏زنند که گویى وظیفه‏اى غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‏هاى علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏اى از فکر این مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایى‏اند و دشمن رسول اللّه‏. ... استکبار وقتى که از نابودى مطلق روحانیت و حوزه‏ها مأیوس شد، دو راه براى ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکى راه ارعاب و زور و دیگرى راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتى حربة ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌هاى نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القاى شعار جدایى دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‏اى کارگر شده است تا جایى که دخالت در سیاست دون‏شأن فقیه و ورود در معرکة سیاسیون تهمت وابستگى به اجانب را به همراه مى‏آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‏اند. گمان نکنید که تهمت وابستگى و افتراى بى‏دینى را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست. .... خون دلى که پدر پیرتان از این دستة متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌هاى دیگران نخورده است. ... به زعم بعض افراد، روحانیت زمانى قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپاى وجودش ببارد و الاّ عالم سیّاس و روحانى کاردان و زیرک، کاسه‏اى زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‏ها بود که هر کس کج راه مى‏رفت متدینتر بود. یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مى‏رفت. در مدرسة فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‏اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مى‏گفتم. تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى قرون وسطى مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود.» (روح الله الموسوی الخمینی، ۳/ اسفند/ ۱۳۶۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«یکپارچگی» یا «از هم‌ گسیختگی» وجودی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدمیان دارای ساحت‌های وجودی گوناگون و متعدد و به تعبیر دیگر لایه‌های وجودی مختلفی‌اند. با بهره‌گیری از اصلاحات فلسفی و روان‌شناختی می‌توان گفت هر انسانی دارای چهار ساحت بینش، گرایش، انگیزش و کنش است. ساحت بینش‌ یا نگرش، که از جمله‌ مهم‌ترین ساحت‌های وجودی انسان است، مشتمل بر همه باورها و اعتقادات و انديشه‌های آدمی اعم از يقين‌ها، ظن‌ها، شک‌ها، ادراکات خیالی، وهمی، عقلی، شهودی، حدس‌ها، تخمين‌ها، استدلال‌ها و امثال آن است. ساحت گرایش مشتمل بر همه احساسات، عواطف و هيجانات؛ اعم از عشق‌، نفرت‌، دوستي، دشمني، آرامش، تشويش، اميد، نااميدي، شادي، اندوه، خشم، خشنودي، ترس و امثال آن است. منظور از ساحت انگیزش عبارت است از خواست‌ها، اراده‌ها و مطلوبات و غايات و مقاصد و انگيزه‌ها و آرمان‌ها و اهداف. و بالاخره ساحت کنش، که محسوس‌ترین ساحت وجودی آدمی است مشتمل است بر گفتارها و کردارها. سه ساحت اول ساحت‌هاي دروني آدمي‌اند و ساحت آخر، نيز ساحت‌ بيروني وجود آدمي‌ است. برخي از روان‌شناسان از آن سه ساحت دروني به «ذهن» تعبير مي‌کنند و ساحت بيروني را «رفتار» مي‌گويند. ناسازگاری و تضاد این ساحت‌ها، موجب ناسازگاری و ناآرامی وجودی آدمی است. تشویش و اضطراب و عدم ثبات شخصیت همگی معلول ناسازگاری و ناهمخواهی این ساحت‌های وجودی است. تضاد میان این ساحت‌ها موجب درگیری مدام آدمی با خودش می‌شود. آرامش و سکینه و طمئنینه را از آدمی می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف هر انسانی در برابر خودش این است که این ساحت‌ها را با هم سازگار و همسو کند. شکاف میان باورها و گرایش‌هایش را از میان بردارد، تضاد میان ارزش‌ها و رفتارهایش را به آشتی تبدیل کند. این کار موجب یکپارچگی و انسجام شخصیت او شده و آرامش و سکینه و طمئنینه درونی را در پی دارد. وقتی همه طبقات ساختمان وجودی آدمی و همه ساکنان این طبقات همسو و سازگار باشند، شخصیتی هماهنگ و ثابت و آرام و باوقار را پدید خواهند آورد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اهمیت ندادن به قضاوت‌ها و داوری‌های دیگران.mp3
7.43M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق 🔶جلسه۱۱ (اهمیت ندادن به قضاوت‌های دیگران) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زندگی دوی استقامت یا سرعت؟ 🖊احمدحسین شریفی برخی زندگی را با «دوی سرعت» اشتباه گرفته‌اند. برای رسیدن به اهداف خود به ویژه اهداف مادی بسیار عجله دارند؛ به همین دلیل روحی ناآرام و مضطرب دارند. در حالی که زندگی به مثابه «دوی استقامت» است. انسان‌های حکیم کسانی‌اند که هم از مسیرِ حرکت لذت می‌برند و هم در حرکت و دویدن خود از آرامش و سکینه برخوردارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️ثمرات فهم عمیق دین در کلام امام کاظم(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــ ائمه اطهار(ع) به تبع قرآن کریم (که در آیه ۱۲۲ سوره توبه می‌فرماید: وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏) به پیروان خود توصیه‌های فراوانی به دین‌شناسی و تفقه و تعمق در مضامین و متون دینی و اجتهاد در فهم مقاصد و آموزه‌های الهی دارند. علیه السلام در ضمن سخنی کوتاه سه ثمره «تفقه در دین» را به این صورت بیان می‌کند: تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ: فهم عمیق در مسائل دینی کسب کنید چرا که فهم عمیق دین و آموزه‌های دینی: (۱) مِفْتَاحُ الْبَصِيرَةِ: کلید بصیرت و روشن‌اندیشی است؛ (۲) وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ؛ کمال بندگی و عبادت حضرت حق است؛ (۳) وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَةِ وَ الرُّتَبِ الْجَلِيلَةِ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا؛ و ابزاری برای وصول به جایگاه رفیع و رتبه‌های عالی در دین و دنیا است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
به بهانه سالروز رحلت حکیم سبزواری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ حاج ملاهادی در سال ۱۲۱۲ق در شهر سبزوار دیده به جهان گشود. در هفت‌سالگی پدرش را از دست داد و سرپرستی او را پسر عمه‌اش ملاحسین سبزواری بر عهده گرفت. در سن ده سالگی به همراه ملاحسین سبزواری راهی مشهد شد و حدود ده سال در حوزه علمیه مشهد و تحت تربیت مستقیم ملاحسین سبزواری مشغول تحصیل بود. بعد از مدتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه اصفهان رفت و مدت هشت سال در آنجا ماند. بعد از بازگشت از سفر حج، وقتی از راه بمبئی وارد ایران شد و به کرمان رسید متوجه ناامنی راه‌ها و جاده‌ها شد به گونه‌ای که هیچ قافله‌ای جرئت رفت و آمد نداشت. به همین دلیل، تصمیم ‌گرفت در کرمان بماند. او که یک فیلسوف و فقیه و اصولی بزرگ بود به صورتی ناشناخته به حوزه علمیه معصومیه رفت و به مدت سه سال به عنوان دستیار خادم آن مدرسه و به صورتی ناشناخته به طلاب علوم دینی خدمت می‌کند! تا مدتی که در آن مدرسه بود به گونه‌ای رفتار کرد که هیچ طلبه‌ای متوجه نشد که او سواد دارد! چه رسد به اینکه این یک استفاد بزرگ فقه و فلسفه است. بعد از سه سالی که در کرمان بود، راهی سبزوار شد و چهل سال پایانی عمر خود را در سبزوار ماند و یک زندگی زاهدانه را در پیش گرفت. در کنار فعالیت‌هایی که برای امرار معاش می‌کر، حوزه علمیه بزرگی را پایه‌گذاری کرد. خود وی روزانه چهار ساعت با جدیت و حرارت به کار تدریس مشغول بود و جز ساعات اندکی که صرف کسب درآمدی جزئی برای امرار معاش می‌کرد بقیه ساعات روز را به تحقیق و تألیف و تربیت شاگردان می‌پرداخت. شهرت و آوازه او نه تنها ایران بلکه در مناطقی خارج از ایران هم پیچیده شد. خیل عظیمی از جویندگان حکمت از سراسر ایران روانه سبزوار شدند تا از پرتو وجود این حکیم بی‌نظیر دوران بهره‌مند شوند. در دانش اصول فقه شاگردان بزرگی چون آخوند کاظم خراسانی صاحب کفایه الاصول را تربیت کرد و در عرفان و اخلاق شخصیت بزرگ و تاریخ سازی مثل ملاحسینقلی همدانی نیز مدتی در محضر او به تلمذ پرداخت. حاج ملاهادی سبزواری قریحه شعری هم داشت. افزون بر اینکه همه منطق ارسطویی و حکمت متعالیه را در دو کتاب لئالی المنتظمه و غرر الفرائد به قالب نظم درآورد. [البته خود وی نیز نخستین شارح آن اشعار شد!] غزلیات و رباعیاتی نیز به زبان فارسی دارد. البته اشعار فارسی او در یک سطح و سیاق نیستند. هم اشعار بلند و پرمغز و ادیبانه‌ای دارد و هم اشعاری که از ارزش ادبی چندانی برخوردار نیستند. یکی از غزلیات خوش‌قالب و بلندمحتوا و عارفانه او که به استقبال از غزل پرمحتوای حافظ (روشن از پرتو رویت نظری نیست كه نیست/ منت خاك درت بر بصری نیست كه نیست) سروده شده است، عبارت است از: شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست که نیست ز فغانم ز فراق رخ و زلفت به فغان سگ کویت همه شب تا سحری نیست که نیست نه همین از غم او سینه ما صد چاک است داغ او لاله صفت بر جگری نیست که نیست موسی‌ای نیست که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمه ‌اندر شجری نیست که نیست گوش «اسرار» شنو نیست وگرنه اسرار برش از عالم معنی خبری نیست که نیست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ویژه برنامه زنده «شرح منظومه» با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور پیشکسوتان موسسه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه از ساعت 21:00 تا22:30 پخش خواهد شد و میهمان ویژه آن منوچهر صدوقی سها استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی و یکی از شارحان کتاب «منظومه» حکیم ملاهادی سبزواری است. 🟦 در این برنامه رادیویی که کارشناسی آن به عهده حسین نعمتی پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی است، غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته دانشگاه تهران، احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمحمدکاظم سبزواری رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری در ارتباط زنده و مستقیم با مخاطبان، درباره جایگاه و اهمیت حاج ملاهادی سبزواری در سپهر علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام سخن خواهند گفت. 🟪 ویژه برنامه«شرح منظومه» از رادیو فرهنگ در موج« اف – ام» ردیف 106 و موج «ای- ام» ردیف 585 پخش خواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اسرار رکوع و سجود از نگاه ملاهادی سبزواری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حاج ملاهادی در کتاب فارسی‌نوشت خود یعنی اسرار الحکم که خودش در وصف آن -به درستی- گفته است: «اين، كتابى است در معارف «مبدأ» و «معاد»، مشتمل بر مطالب حكمت اشراقيّه و مشائيّه و بر مآرب مشارب ذوقيّه، مسمّى به: «اسرار الحكم فى المفتتح و المختتم». و همچنین گفته است: «كتابى است جامع حكمت ايمانى و حكمت ذوقى و وجدانى و حكمت بحثى و برهانى، فاعرف قدره و اغل مهره»، درباره اسرار عبادات با رعایت نهایت اختصار نکات ناب و ارزشمندی را بیان کرده است. درباره فلسفه رکوع و سجود در رکعات نماز می‌گوید: «رکوع، شعار محبّين و عاشقين است كه: اگر گردنم را بزنى، تسليمم و سر از سوداى تو نپيچم: گردن نهاديم، الحكم للّه.» «ركوع «فنا»ست و سجود «فناى از فنا»، در خدا گم شو! كمال اين است و بس (اين [معنى سجدۀ] اوّل است). گم شدن [را] گم كن، وصال اين است و بس! ([اين هم معنى سجدۀ] دوّم است).» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
عید بزرگ مبعث، عید شکوفایی اخلاق انسانی و الهی بر همه طالبان کمال و سعادت مبارک باد. بدون تردید اصلی‌ترین هدف برانگیختن پیامبران، نجات آدمیان از منجلاب حیوانیت و ارتقای آنان به اوج قله انسانیت بوده است: «انما بعثت لاتمم مكارم الأخلاق» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸چشم کور و چشم بینای سازمان ملل! این واقعیت «جنگل انسان‌نمایی» است که مدرنیسم غربی برای بشریت می‌خواهد! 🔸جالب است که باورها و ارزش‌های «غربزده‌های ایرانی‌نما» نیز همسوی با اربابان این جنگل است! 🔹 کاریکاتور بالا از «کمال شرف»، هنرمند یمنی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴محمد(ص) راهنمای رهروان کمال 🔘راهِ حق سخت مَخوف و بسته بود و پُربَرف. اوّل جانبازی او کرد و اَسپْ را در راند و راه را بشکافت. هر که رَوَد در این راه، از هدایت و عنایتِ او باشد. چون راه او پیدا کرد و هر جایی نشانی نهاد و چوب‌ها اِستانید که: این‌سو مَرَوید و آن‌سو مَرَوید و اگر آن‌سو رَوید هلاک شوید، چنان که قومِ عاد و ثمود و اگر این‌سو رَوید خلاص یابید، چنان که مؤمنان. همۀ قرآن در بیانِ این است که: فِیْهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ. یعنی در این راه‌ها نِشانی‌ها بداده‌ایم و اگر کسی قصد کند که از این چوب‌ها چوبی بشکند، همه قصدِ او می‌کنند که راهِ ما را ویران می‌کنی و در بندِ هلاکتِ ما می‌کوشی، مگر تو رَهزنی؟ (فیه ما‌فیه، جلال‌الدین مولوی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹