eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
305 عکس
329 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢جعل حدیث درباره فضایل سور قرآن! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در کشکول از سیدشریف در حواشی کشاف، چنین نقل می‌کند: «بیشتر احادیثی که از ابی‌بن کعب درباره فضایل سوره‌های قرآن نقل شده است، جعلی و ساختگی است. صغانی گفته است: یکی از مردمان عبادان این احادیث را ساخته است. و زمانی که به او اعتراض شد که چرا چنین کرده‌ای؟ در پاسخ چنین عذر آورد که چون مردم مشغول خواندن اشعار و حکایات و فقه ابوحنیفه و امثال آن بودند و به قرآن بی‌توجه بودند، با ساختن این احادیث می‌خواستم آنها را به خواندن قرآن ترغیب کنم!» خود شیخ بهاء می‌فرماید: در برخی از کتاب‌ها دیدم که وقتی به آن مرد عبادانی گفته شد که مگر این سخن پیامبر اکرم(ص) را نشنیده‌ای که فرمودند: «من كذب علي متعمدا: فليتبوّأ مقعده من النار؛ کسی که عامدانه بر من دروغ بندد، جایگاهش در آتش است»؟ در پاسخ گفت: «انا لم اكذب عليه بل انما كذبت له» یعنی من این دروغ‌ها را به ضرر او انجام ندادم؛ بلکه به سود او گفته‌ام!» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مواجهه با بهائیت: از بصیرت مصباحی تا ... 🖊احمدحسین شریفی 🔸بهائیت و چگونگی پیدایش و اهداف پلیدی که از شکل‌گیری و ترویج آن دنبال می‌شود را می‌شناسیم و می‌دانیم. همچنین مواجهه جدی عالمان بصیر شیعی و اسلامی با این فرقه استعماری و صهیونیستی را می‌دانیم و می‌توانیم در آثاری که در این زمینه منتشر شده است دنبال کنیم. 🔸مع الاسف اخیرا برخی از روحانیان حوزه، ناآگاهانه یا ... سخنانی دفاع‌گونه از این فرقه استعماری بر زبان جاری کرده‌اند (که البته معتقدم از کنار چنین سخنانی نباید به سادگی گذشت و لازم است دلسوزان اسلام و تشیع این مسأله را «علت‌کاوی» یا «دلیل‌یابی» کنند و به هیچ وجه اجازه نهادینه‌شدن این انحراف بزرگ در حوزه‌های علمیه را ندهند.) 🔻شاید تعجب کنید که غربیان و دشمنان اسلام و تشیع حاضرند میلیون‌ها و بلکه میلیاردها دلار هزینه کنند که در گام اول بهائیت به عنوان یک «اقلیت دینی» و «برخوردار از حقوق شهروندی» در ایران به رسمیت شناخته شود. 🔹به خاطر دارم که (ره) می‌فرمودند در اوایل دهه هفتاد، برخی از مراکز فرهنگی و علمی غرب پیشنهاد دادند که همایشی بزرگ در موضوع «حقوق اقلیت‌های دینی» در شهر قم برگزار شود. می‌فرمودند حتی حاضر بودند هزینه ساخت یک مرکز بزرگ و هزینه تأسیس دانشگاهی با موضوع ادیان را هم در اختیار بگذارند! تا جایی که به خاطر دارم فرمودند افرادی از وزارت خارجه و بعضی از مسئولان فرهنگی نیز مدافع این کار بودند و آن را فرصتی بزرگ برای فعالیت‌های بین‌المللی در قم می‌دانستند! می‌فرمودند به این همه دست و دل بازی شک کردم و قدری با تفصیل بیشتر برنامه‌ها و خواسته‌های آنها را دنبال کردم دیدم تنها خواسته‌ جدی آنان از ما این است که «نماینده بهائیت» نیز به عنوان نماینده یکی از «اقلیت‌های دینی» در آن کنفرانس حضور داشته باشد حتی اگر سخنرانی هم نکند! مصباح بصیرت و درایت و آن حکیم فرزانه و بریده از دنیا و اعتبارات دنیوی، می‌فرمودند دشمنان ما اینگونه حساب‌شده و هدفمند دنبال تحقق اهداف پلید خود هستند و باید هوشیار بود. 🔻بصیرت مصباحی کجا و بی‌درایتی و ... برخی دیگر از مدعیان کجا! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
پس از پیشنهاد حجت‌الاسلام دکتر رئیسی در مورد اعطای جایزه مصطفی در حوزه علوم انسانی، حجت‌الاسلام دکتر شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از این اقدام حمایت و ابعاد مختلف آن را تشریح کرد. متن کامل نامه: https://scih.ir/Itf8G مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
🟢موفقیت و مدیریت زمان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدیریت زمان از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان‌ها و زندگی‌های موفق است. به تعبیر علیه السلام: «قِوَامُ الْعَيْشِ حُسْنُ التَّقْدِيرِ وَ مِلَاكُهُ حُسْنُ التَّدْبِيرِ؛ استواری و پایداری زندگی به برنامه‌ریزی درست و تکیه‌گاه آن مدیریت صحیح است.» تفاوت افراد موفق و ناموفق در میزان ساعات شبانه‌روز آنان نیست! تفاوت آنان در «مدیریت» ساعات شبانه‌روز است. افراد موفق همیشه برای انجام به موقع و با حوصله همه کارهای ضروری و لازم خود، وقت کافی دارند! اینان مهارت «مدیریت زمان» را دارند. در مقابل، کمبود وقت، یکی از گلایه‌های همیشگی افراد ناموفق است. اینان برای انجام هیچ کاری وقت کافی ندارند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«جام جم»، «آينه‌ی سکندر» و «رادار»! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امروزه رادارها به تناسب قدرتی که دارند، می‌توانند از فاصله‌های‌دور، اشيائی را مکان‌يابی و ردگيری کنند. آنگونه که در داستان‌ها و افسانه‌ها آمده است گويا پادشاهان گذشته نيز از چنين رادارهايی براي اطلاع از اوضاع مملکت خود و همچنين ممالک اطراف برخوردار بوده‌اند. في‌المثل در داستان سلامان و ابسال گفته می‌شود که وقتی سلامان و ابسال فرار کردند و به آن سوی دريای مغرب رفتند، پدر سلامان که پادشاه بود ابزاری در اختيار داشت که می‌توانست با آن، مکان آنها را تشخيص دهد! به تعبير طوسی در شرح اشارات «و كان للملك آلة يطلع بها على الأقاليم و ما فيها - و يتصرف في أهاليها فاطلع بها عليهما» يا گفته می‌شود که اسکندر مقدونی آيينه‌ای جهان‌نما داشته است! حافظ در اشاره به همين مسأله است که می‌گويد: آيينه‌ی سکندر جام می است بنگر تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢نمایش ذات نژادپرستانه غربیان در رفتار نماینده خودخوانده خدا و مسیح در روی زمین! ــــــــــــــــــــ 🔶گویا نژادپرستی در ذات انسان غربی نهفته است حتی اگر خود را نماینده خدا و مسیح در روی زمین بداند 🔷ببینید واکنش نژادپرستانه فرانسیس را به احوالپرسی یک کاردینال سیاه‌پوست! در کتاب روح القوانين، که یکی از کتاب‌های مقدس دنیای مدرن و منبع فکری روشنفکران غربزده وطنی به شمار می‌رود و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترين کتاب‌ها در حوزه آزادی، حقوق طبيعی، برابری، تفکيک قوا و امثال آن یاد می‌شود، می‌گوید: «اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بينی پهن کمتر می‌توانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نمی‌کنم خدا با شعوری که دارد اين موجود کريه را با آن موهای وزوزی و لب‌های کلفت و بينی پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد می‌آيد که پس ما دودمان مسيحی نيستيم.» (روح القوانين، کتاب 15، فصل5) 🔻این نگاه‌های نژادپرستانه و غیرانسانی را بگذارید در کنار نگاه بلند قرآنی و اسلامی که تا همیشه زندگی وجدان آدمیان را خطاب قرار می‌دهد که: يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير(حجرات، ۱۳) 🔻و عجیب است که این فرهنگ منحط غربی و لیبرالی برخی از آدم‌نمایان را چنان مسخ کرده است که قرآن را به جرم نادیده‌گرفتن حقوق انسان‌ها و ترویج خشونت و آتش می‌زنند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
بر اساس نتایج رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۴: برترین دانشگاه‌های ایران در هر کدام از شاخص‌های پنجگانه، عبارتند از: ۱. در شاخص‌ آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ ۲. در شاخص محیط پژوهشی، دانشگاه علم و صنعت ایران؛ ۳. در شاخص کیفیت پژوهش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ ۴. در شاخص چشم‌انداز بین‌المللی، «دانشگاه بین‌المللی قم»؛ ۵. و در شاخص ارتباط با صنعت، دانشگاه صنعتی شریف. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ چند روز قبل (۱۲ مهر ۱۴۰۲) عده‌ای از اساتید محترم قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درس‌های حوزه علمیه پرداختند و نکاتی را مطرح کردند که به نظرم نیاز به تأمل و توجه بیشتر دارد: از جمله آنکه یکی از اساتید بزرگوار، در نقد وضعیت فعلی دروس سطوح عالی حوزه، با تأسف فرموده‌اند: «ما در چند سال گذشته اساتیدی داشتیم که ۲۰۰ یا ۳۰۰ شاگرد داشتند؛ اما امروز درس‌هایی داریم که دو یا سه یا پنج شاگرد دارد. اگر استادی شش شاگرد داشته باشد، باید خوشحال باشد که درسش دائر شده است. این، وضعیت حوزه ما است‌» یکی دیگر از اساتید در تأیید این سخن، گفته است: «در سال‌های قبل، در درس کفایه و مکاسب و رسائل، بیش از ۳۰۰ نفر در کلاس برخی از اساتید حضور داشتند؛ امسال بعضاً به دو نفر رسیده است؛ برخی اصلاً هیچ شاگردی نداشتند و درس‌هایشان تعطیل شد.» و سپس گفته‌اند اگر برای این مسأله چاره‌ای عاجل اندیشیده نشود «دو سال دیگر از درس‌های آزاد خبری نیست و حوزه‌ای نداریم»! و در ادامه پیشنهادهایی برای اصلاح این وضعیت و احیای کلاس‌های شلوغ و پرمخاطب دروس عالی حوزه بیان کرده‌اند از جمله اینکه: 1.«درسها باید در اطراف حرم باشد»؛ 2.«خوابگاه‌های اطراف حرم باید به مدرس تبدیل شود»؛ 3.«مردم باید طلبه‌هایی که به درس می‌آیند را ببینند» 4.«مراکز تخصصی فقهی باید تعطیل شود» جز چند مرکز محدود که زیر نظر مراجع تقلید اداره می‌شوند، آن هم به احترام آنها؛ 5.«طرح استادمحوری باید تعطیل شود» با اعتذار، عرض می‌کنم که به باور این طلبه ناچیز، آن آسیب‌شناسی و این راه‌حل‌ها، نشان‌دهنده آن است که فهم روشن و درستی از یک نظام آموزشی ایده‌آل حوزوی و آسیب‌های آن و راه‌های تحقق آن، در ذهن این عزیزان وجود ندارد؛ نظامی آموزشی که محصول آن پرورش مجتهدان اسلام‌شناس و نظریه‌پردازان اسلامی در علوم انسانی و اجتماعی باشد. این عزیزان توجه نکرده‌اند که نسل کلاس‌های درسی ۳۰۰ نفره ده‌ها سال است که در مراکز آموزشی دنیا برچیده شده است. حتی نسل کنفرانس‌های علمی پرتعداد در حال برچیده شدن است. در پیشرفته‌ترین مراکز علمی، بسیاری از مشهورترین دانشمندان جهان، کلاس‌های درسی و پروژه‌های تحقیقاتی خود را با چند نفر محدود که غالباً به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند، دنبال می‌کنند و هرگز به خود اجازه نمی‌دهند که در کلاس‌های درسی ده نفره شرکت کنند. چه رسد به ۳۰۰نفره! بزرگ‌ترین دانشمندان و نظریه‌پردازان دنیا در علوم مختلف، سالانه هزینه یک یا دو نفر دانشجوی پست‌دکتری را می‌پردازند تا هم آنان را رشد دهند و هم پیشرفته‌ترین تحقیقات خود را با همکاری آنان به سرانجام برسانند و به جامعه جهانی عرضه کنند. 🔸 ادامه دارد 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حوزه علمیه؛ راه شناخت سرآمدان و مراجع علمی: «کثرت شاگردان» یا «توجه نخبگان»؟ 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ همانطور که در پست پیشین گفته شد، در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ عده‌ای از اساتید محترم قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درس‌های حوزه علمیه پرداختند، برخی از اساتید حاضر در آن نشست ابراز داشته‌اند که در گذشته با توجه به کثرت شاگردان می‌توانستیم اساتید برتر را شناسایی کنیم! و چنین اساتیدی معلوم همگان می‌شدند اما با تضعیف دروس آزاد چگونه می‌توان اساتید برتر را شناخت! با اعتذار عرض می‌کنم که چنین معیاری نه در گذشته معیار درستی برای تشخیص اساتید و محققان برتر بوده است و نه الان هست. اساساً مدتهاست که چنین معیارهایی برای تشخیص جایگاه علمی افراد، منسوخ شده است. در دنیای کنونی اندیشمندان و مجتهدان و نظریه‌پردازان و نخبگان را از راه انجام پروژه‌های تحقیقی بزرگ و تاثیرگذار و مقبول جامعه نخبگانی می‌شناسند. و نه «وسعت بیت» و «کثرت حلقه مریدان»! مرجعیت علمی آنان را با توجه به فراوانی ارجاعات و استنادات به نوشته‌های آنان، و ضریب تأثیر مقالات و تحقیقات آنان، تعیین می‌کنند؛ و نه رنگ لباس و عمامه یا شکل و شمایل ظاهری و یا دفتر و دستک‌های چشم‌پرکن و یا وسعت حلقه مریدان و حمایت احزاب سیاسی و رسانه‌های اجتماعی و حتی دریافت و پرداخت وجوهات و امثال آن. به باور این بنده، حوزه قویم و قوی و ریشه‌دار قم می‌تواند و می‌باید عهده‌دار تعیین معیارهای علمی و تعیین سالانه سرآمدان علمی و کرسی‌های برتر آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و تأثیرگذار در جامعه و صنعت باشد. برای شناخت اساتید برتر لازم است شاخص‌های مختلفی مثل شاخص آموزش، شاخص پژوهش، شاخص فرهنگی، شاخص شاگردپروی و شاخص جایگاه علمی در گستره بین‌الملل و دست کم «حوزه‌های علمی اسلامی در جهان اسلام» را تعیین کند و با تکیه بر اصالت‌های حوزوی و معیارهای علم‌سنجی اسلامی، اندیشمندان و محققان برتر خود را در همه سطوح علمی به صورت سالانه، به جامعه حوزوی و غیرحوزوی معرفی کند. 🔸 ادامه دارد 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سرقت علمی: بیماری مزمنی که باید درمان شود 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سرقت‌علمی از «بیماری‌های مزمن» و «زخم‌های کهنه‌ای» است که قرن‌هاست در عالم اسلام مطرح بوده است؛ اما مع‌الأسف تاکنون یک ساختار قانونی‌ بازدارنده و عبرت‌آموز برای درمان آن تدبیر نشده است! به همین دلیل همواره در حال شیوع بوده و اکنون به حدی رسیده است که ممکن است حیثیت و آبروی مراکز علمی ما را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل تا دیر نشده است لازم است با «وضع قوانین عبرت‌آموز» و «تدبیر ساختارهایی محققانه» و «تشکیل کمیته‌های بیماری‌یاب» و «تاسیس ساختارهای بازدارنده»، نه تنها مبتلایان به این ویروس شناسایی شده و در قرنطینه قرار داده شوند؛ بلکه اخطارهای لازم به دیگران هم داده شود که مبادا از روی غفلت یا هوای نفس مبتلای به این بیماری شوند. از نمونه‌های تاریخی این بیماری، داستانی است که ابوالقاسم (م۴۶۵ق) در ابتدای کتاب ارزشمند کشف المحجوب خود می‌گوید: «آنچ بابتداء كتاب نام خود اثبات كردم مراد ازين دو چيز بود يکي نصيب خاص و ديگر نصيب عام آنچ نصيب عام بود آنست کي چون جهلة اين علم كتابي نو ببينند كي نام مصنف آن به چند جاي بر آن مثبِت نباشد، نسبت آن كتاب به خود كنند و مقصود مصنف از آن برنيايد كي مراد از جمع و تأليف و تصنيف كردن بجز آن نباشد كي نام مصنف بدان كتاب زنده باشد و خوانندگان و متعلمان وي را دعاي خير گويند كي مرا اين حادثه افتاد به دو بار يكي آنك ديوان شعرم كسي بخواست و باز گرفت و اصل نسخه جز آن نبود آن جمله را بگردانيد و نام من از سر آن بيفكند و رنج من ضايع كرد –تاب الله عليه- و ديگر كتابي كردم هم اندر طريقت تصوف نام آن «منهاج الدين» يكي از مدعيان ركيكه كه كراي گفتار او نكند، نام من از سر آن پاك كرد و به نزديك عوام چنان نمود كه وي كرده است هر چند خواص بر آن قول بر وي خنديدندي تا خداوند تعالي بي بركتيِ آن بدو در رسانيد و نامش از ديوان طلاب در گاه خود پاك گردانيد اما آنچه نصيب خاص بود آنست که چون کتابي بينند و دانند که مؤلف آن بدان فن و علم عالم بوده است و محقق، رعايت حقوق آن بهتر کنند و بر خواندن آن و ياد کردن آن بجدتر باشند و مراد خواننده و صاحب کتاب از آن بهتر بر آيد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سنت‌گرایی‌ بازدارنده: از «تقدیس» کتاب‌های پیشینیان تا «تنقیص» کتاب‌‌های معاصران! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷برخی از اساتید حاضر در نشست «بررسی مشکلات دروس آزاد» با تقدیس کتاب‌های و و ، به تنقیص کتاب‌هایی مثل شهید صدر و فی الاصول و و امثال آنها پرداخته‌ و با تعریض به نویسندگان این کتاب‌ها، نکات عجیبی در این زمینه مطرح کرده‌اند! 🔻بنده قصد بیان نقاط قوت و ضعف کتاب‌های پیشینیان و یا کتاب‌‌های جدید را ندارم؛ چرا که چنین کاری به فرصتی فراخ و مجال و مکانی دیگر نیازمند است؛ اما بر این باورم که مخالفت با کتاب‌های جدید و تقدیس بی‌چون و چرای کتاب‌های پیشینیان و اصرار بر اینکه هیچ کتابی توانایی جایگزینی مکاسب و رسائل و کفایه را ندارد، تصور و اندیشه‌ای بسیار مخرب است. نوعی سنت‌گرایی بی‌وجه و متوقف‌کننده است. ✔️کتاب‌ها و مباحث جدید، نه تنها مورد اقبال استادان آگاه نسبت به مقتضیات زمان قرار گرفته‌اند، که مباحثی بسیار ضروری و لازم برای دنیای جدید دارند. ✔️افزون بر این، نشان دهنده ظرفیت‌های نهفته در منابع سنتی فقه و اصول هستند. 🔶به همین دلیل، حوزه علمیه نه تنها باید چنین کتاب‌هایی را ارج نهاده و برصدر نشاند؛ بلکه نویسندگان آنها را نیز باید بر صدر نشانده و ارج نهد. آنان جرئت و جسارت استخراج مباحثی روزآمد در حوزه «روش استنباط» و «فقه ساختار»ها و شرکت‌ها را داشته‌اند. با ارج‌نهادن به نویسندگان و طراحان چنین کتاب‌هایی، زمینه نوآوری‌های بیشتری در حوزه‌های علمیه فراهم خواهد شد. 🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حدود ۳۰ سال پیش چقدر زیبا فرمودند: «این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل و مکاسب و کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. این‌چنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست؛ نه، نگاه کنیم، عیب این کتابها را پیدا کنیم و یک کتاب بی‌عیب در اختیار بگذاریم؛ ببینیم آیا این ترتب علمی درست است، یا درست نیست؛ اگر دیدیم درست نیست، شکل درستش را پیدا کنیم.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹