🔴غیرت یا دیاثت فرهنگی
🖊احمدحسین شریفی
🔶به اعتقاد این بنده، کسی که افتخار کند با هر نوع فیلترینگی مخالف است، و فیلترینگ را به عنوان چماقی علیه رقبای سیاسی یا فرهنگی خود استفاده کند، همچون کسی میماند که برای خانهاش هیچ در و پنجرهای نگذارد و هر کس و ناکسی بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی وارد آن خانه شوند و با وسایل موجود در خانه و با اهل خانه هر کاری که دوست داشتند بکنند، و در عین حال، صاحبخانه افتخار کند که برای خانهاش در و پنجره نگذاشته است!
🔶رها کردن فضای مجازی قطعاً افتخار ندارد، بلکه بیغیرتی محض و نوعی دیاثت فرهنگی است.
#غیرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
۱۴ ژوئیه،_ ۱۵.۳۸ (Trimmed).mp3
11.7M
🔴نشست تخصصی «عدالت اجتماعی: از نظریه تا عمل» که در تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۰ توسط مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با حضور اندیشمندان حوزه عدالت اجتماعی برگزار شد.
🎤عنوان سخنرانی: اخلاق و عدالت
🔶بخشی از سخنرانی استاد شریفی در نشست تخصصی عدالت اجتماعی از نظریه تا عمل با عنوان «اخلاق و عدالت» که ناظر به نقد نظریه برنارد #ماندویل و پیروان او نظیر دکتر جانسون، #آدام_اسمیت و فردریش #هایک است در این فایل تقدیم میشود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴گزارشی مکتوب از نشست تخصصی «عدالت اجتماعی: از نظریه تا عمل»
🔶گزارشی مفید و مختصر از نشست تخصصی «عدالت اجتماعی از نظریه تا عمل» که توسط روزنامه فرهیختگان منتشر شده است:
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/3371/15/
🔶این نشست در تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۰ توسط مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با حضور:
آیتالله کعبی
دکتر محمدجواد توکلی
حجتالاسلام نجف لکزایی
دکتر مهدی محمدزاده
حجتالاسلام محمدجواد نوروزی
دکتر سید محمد حسینی
حجتالاسلام رضا غلامی
حجتالاسلام حسین بستان
حجتالاسلام علی امینینژاد
و استاد احمدحسین شریفی
در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
عارفانههایی درباره عید قربان
سنائی غزنوی:
در منای قرب یاران، جان اگر قربان کنند
جز به تیغ مِهر او در پیش او بِسمل مباش
جلالالدین مولوی:
آن عید قربان را بگو وان شمع قرآن را بگو
وان فخر رضوان را بگو مستان سلامت می کنند
* * *
خویش را قربان نماییم از پی قربان عید
کان قصاب عاشقان بس خوب و زیبا میکشد
* * *
خواهی که تو را کعبه کند استقبال
مایی و منی را به منا قربان کن
عبدالرحمن جامی:
کَبْشِ مَنی را به منا ریز خون
نفس دنی را به فنا کن زبون
#عید_قربان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پول و پذیرش
🖊احمدحسین شریفی
🔶حقیقت تلخی است، اما بسیاری از مردم سخنان سه کس را به سادگی و بدون تعقل میپذیرند:
(۱) کسی که برای شنیدن سخنانش پول داده باشند؛
(۲) کسی که به آنان پول داده باشد و
(۳) کسی که پولدار باشد.
#پول
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
درود خدا و سلام ملائکه الهی بر روح پاک دستپروردگان مکتب خمینی باد.
اعجوبه بینظیر دفاع مقدس، شهید علی #چیتسازیان، فرمانده اطلاعات عملیات لشکر انصار الحسین همدان.
این سخن ملکوتی از او است: «کسانی میتوانند از سیم خاردارهای دشمن رد شوند که در سیم خاردار نفس خود گیر نکرده باشند.»
#شهید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶این بنده خدا، دنیایی از تصورات اشتباه درباره «دینداری» و «انسانیت» را در نوشته پشت ماشین خود به تصویر کشیده و کو به کو و شهر به شهر هم با خود منتقل میکند! و احتمالاً گمان میکند جملهای حکیمانه هم نوشته است.
🔶کافی بود برای این بنده خدا، فقط روایات با ترکیب «لا دین لمن لا ...» ترجمه میشد تا حقیقت اجتماعی و نمود بیرونی دین را میفهمید.
🔶صرفاً جهت اطلاع، ترجمه بخشی از این نوع روایات را متذکر میشوم:
کسی که اهل تعقل در کارها و تصمیمات خود نیست دین ندارد؛
کسی که خیرخواه خلق نباشد دین ندارد؛
کسی که اخلاق ندارد دین ندارد؛
کسی که پیمان میشکند، دین ندارد؛
کسی که امانتدار نباشد دین ندارد؛
کسی که مروت و مردانگی ندارد، دین ندارد؛
کسی که تن به ظلم و ستم و یا رضایت به حاکم یا حاکمان ستمکار بدهد، دین ندارد؛
کسی که رازدار نباشد، دین ندارد؛
کسی که اهل صبر و مدارا نیست دین ندارد؛
#سکولاریسم
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مطالعات فرعونی
🖊احمدحسین شریفی
به گمان برخی، آشنایی با اندیشههای دیگران اعم از دگراندیشان و مکاتب و نحلهها و ادیان دیگر، فقط از این جهت خوب است که بهتر و دقیقتر بتوانند به آنها پاسخ دهند. چنین افرادی پیشاپیش و بدون مواجهه با اندیشههای دیگر، خود را مصداق اتم و اکمل حق میدانند و هیچ حق و صوابی در سخنان و ایدهها و اندیشههای دیگران نمیبینند و نمیجویند.
به اعتقاد این بنده، این نوع نگاه به ایدهها و اندیشههای مخالف، «نگاهی فرعونی» است و نه «اسلامی» و «اخلاقی» و «علمی». فرعون نیز وقتی با ادعای موسی و هارون رو برو شد، ساحران را گرد آورد و دستور داد مردم را جمع کنند تا از «ساحران» پیروی کنند! نه از «حق»: «لَعَلَّنا نَتَّبِعُ السَّحَرَةَ إِنْ كانُوا هُمُ الْغالِبين» (شعراء، ۴۰) در حالی که منطق پیامبران و اولیاء دین این است که سخنان مختلف و مخالف را بشنوید و حق را انتخاب کنید: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب» (زمر، ۱۸)
🔶به تعبیر زیبای امام علی علیه السلام: «مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإ؛ کسی که به استقبال دیدگاههای مختلف (و مخالف) برود موارد خطا را خواهد شناخت» یعنی مطالعه دیدگاههای دیگر برای حقشناسی و خطاشناسی است و نه لزوماً به منظور ابطال و پاسخ دادن. همان حضرت در حکمتی دیگر خطاب به فرزندشان محمد بن حنفیه میفرماید: «اضْمُمْ آرَاءَ الرِّجَالِ بَعْضَهَا إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ اخْتَرْ أَقْرَبَهَا مِنَ الصَّوَابِ وَ أَبْعَدَهَا مِنَ الِارْتِيَابِ؛ اندیشهها و دیدگاههای مردان علم و اندیشه را در کنار یکدیگر قرار بده و سپس رأی و اندیشهای که به حقیقت نزدیکتر از و از خطا دورتر، انتخاب کن.»
#پژوهش
#اخلاق_پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شرط تأثیرگذاری حکمت در کلام امام هادی(ع)
🖊احمدحسین شریفی
🔶#امام_هادی علیه السلام میفرماید:
الْحِكْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِي الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛ حکمت در سرشتهای فاسد و روحهای آلوده اثر ندارد. (بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🔶به تعبیر حافظ:
سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق
چه سود چون دل دانا و چشم بینا نیست
#حکمت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴غدیر و شیعیان راستین
🖊احمدحسین شریفی
🔶روز غدیر روز عیدالله الاکبر است. غدیر روز تجدید بیعت با ولایت و امامت است. و از صمیم قلب میگوییم:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين.
🔶اما متأسفانه برخی از ما، فقط در زبان و نهایتاً در ذهن و اعتقاد، شیعه علی هستیم. اما در مقام عمل فرسنگها با سبک زندگی شیعی، آنگونه که اهل بیت ترسیم کردهاند، فاصله داریم.
🔸درباره سبک زندگی شیعی و خصوصیات و ویژگیهای شیعیان احادیث فراوانی بیان شده است. شیخ صدوق(ره) در کتاب صفات الشیعه، ۷۱ حدیث در این زمینه گردآوری کرده است. که ابعاد و ساحتهای مختلف اعتقادی، گرایشی و کنشی شیعیان واقعی را ترسیم کردهاند. آن کتاب به زبان فارسی هم ترجمه شده است.
🔶امام حسن عسکری علیه السلام در پاسخ مردی که خود را از شیعیان امیرمؤمنان معرفی میکرد، فرمود: شما از شیعیان ایشان نیستید! بلکه از محبان و دوستاران او هستید.
شیعیان علی کسانیاند که خدای متعال در وصفشان میفرماید: «کسانی که ایمان آورده و کار نیکو انجام میدهند، آنان اهل بهشتاند و جاودانه در بهشتاند.»
سپس درباره ویژگیهای اعتقادی شیعیان و نگاه توحیدی آنان و اعتقادشان به پیامبر اسلام(ص) و عصمت گفتاری و رفتاری آن حضرت و همچنین اعتقادشان به امامت و ولایت و عظمت امام علی(ع) نکاتی را گفتند و در ادامه ویژگیهای رفتاری و اخلاقی شیعیان را تشریح کردند:
🌹«شیعیان علی کسانیاند که:
یک. در راه خدا، برایشان اهمیت ندارد که مرگ به سراغ آنان بیاید یا آنان به پیشواز مرگ روند.
دو. (در مسائل مالی و مادی) هر چند خود نیازمند باشند اما برادرانشان را بر خود ترجیح میدهند.
سه. (در پرهیز از گناهان) آنان را گرد گناه نمیبینی.
چهار. (در انجام وظایف دینی) آنان را به هنگام تکالیف دینی، همواره حاضر میبینی
پنج. آنان در اکرام و خدمت به مؤمنان از امام خود علی بن ابیطالب پیروی میکنند. (یعنی لحظهای در رفع حوائج مؤمنان کوتاهی نمیکنند)
#غدیر
#امام_علی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اسلام و موسیقی
🔶دو فایلی که در ادامه بارگذاری میشوند، پیشتر (اوایل سال ۱۳۹۹) در همین کانال بارگذاری شده بودند؛ اما به دلیل مشکلی که در پیامرسان ایتا هست، چندین ماه است که از دسترس علاقمندان خارج شده بودند! در عین حال به دلیل تقاضای تعداد نسبتاً زیادی از مخاطبان عزیز، مجدداً آنها را بارگذاری میکنیم.
🔶امیدواریم که مسؤولان محترم ایتا هر چه سریعتر برای حل این مشکل تدبیری بیاندیشند.
#موسیقی
@Ahmadhoseinsharifi
4_5850263546172017037.mp3
15.25M
🎤نقد سخنان دکتر الهی قمشه ای درباره فقه و موسیقی
✅«کليپي از جناب دکتر #الهی_قمشهای در نقد برخورد فقهاي شيعه با موسيقي منتشر شد که جناب استاد شريفي چند سال قبل در ضمن سخنرانيهايي که با عنوان سبک زندگي اسلامي و هنرهاي بيکلام انتقال پيام داشتند، به نقد آن پرداختند.
🔴توجه داشته باشید که ابتدا سخنان و شبهه دکتر حسین الهی قمشه ای پخش میشود و در ادامه صوت سخنان و نقد دکتر احمد حسین شریفی پخش میشود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
4_5861462918209472286.mp3
33.19M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: اسلام، هنر و #موسیقی
از سلسله جلسات مربوط به «هنرهای بیکلام سبکساز» که در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ در حسینه الغدیر بیان شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
از «درد شکست» تا «لذت موفقیت» را میتوان در تصویر بالا مشاهده کرد: یازده گفتگوی درونی افراد مختلف در مسیر تبدیل شکست به #موفقیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
KhutbeGhadir1398 (Trimmed).mp3
18.11M
قرائت خطبه غدیریه با صدای حاج میثم مطیعی
با ضمیمه متن عربی خطبه در فایل بعدی
🌹🌹🌹🌹
امروز تمام عاشقان خندانند
درمجلس عشق از"علی" میخوانند
جمعند ملائکه ولی آنها هم
در وصف غدیر خم بسی حیرانند
محمّد شریفی
🌹🌹🌹
سخنرانی استاد احمدحسین شریفی در افتتاحیه نشست تخصصی «سیاستهای اقتصادی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نظر اقتصاد اسلامی» 👇👇👇
این نشست در تاریخ ۶/ ۵/ ۱۴۰۰ توسط مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و با حضور ۲۳ نفر از اندیشمندان برجسته اقتصاد اسلامی برگذار شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
سخنرانی افتتاحیه نشست تخصصی «سیاستهای اقتصادی» (Trimmed).mp3
9.42M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: تحلیل بهانههای دولتمردان جمهوری اسلامی برای استنکاف از عمل به راهبردها و سیاستهای اقتصاد اسلامی
🔸 و ضرورت عمل به نسخههای #اقتصاد_اسلامی برای عدالتگستری و مبارزه ریشهای با فساد
تاریخ: ۶/ ۵/ ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید چگونه از بیتالمال پابرهنگان و ستمدیدگان برای خود میبرند و میدوزند و میچاپند!!!
🔸چقدر قانونمند و با آرامش و با سلام و صلوات میدزدند!!!
🔷آیا کسی پیدا میشود این اموال حرام را از حلقوم این زالوها و امثال آنها بیرون بکشد و امید و اعتماد را به مردم برگرداند؟
#فساد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶کسانی که برای شادی دیگران و نشاندن لبخند بر لبان دردمندان و کاستن از درد و رنجهای رنجوران، از بهترین داشتههای خود «انفاق» میکنند، از جمله بهترین آدمیاناند.
🌹لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم (آلعمران، ۹۲)
#انفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با آیتالله رئیسی
🖊احمدحسین شریفی
🔶این روزها همه چشمها به تیم اقتصادی دولت سیزدهم دوخته شده است که آیا آیتالله رئیسی میتواند تیمی هماهنگ و کارآمد و توانمند در حل مشکلات کمرشکن اقتصادی شکل دهد یا خیر؟ کسی دغدغه تیم فرهنگی و سیاسی و علمی دولت سیزدهم را ندارد یا بسیار به ندرت این دغدغهها مطرح میشود!
با شناختی که از آیتالله رئیسی دارم، بسیار امیدوارم که چنین نگاه تکبعدی و تنگی بر ذهن ایشان حاکم نباشد. بلکه با نگاهی جامع و همهجانبهنگر به چینش همکاران خود اقدام کند. همکارانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم اگر دارای «نگاه انقلابی» و «روحیة انقلابی» و «عمل جهادی» باشند میتوانند «ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتة اسلامی» تبدیل کنند.
🔶بدین منظور چند نکته را متذکر میشوم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:
اولاً، تمرکز بر تیم اقتصادی و بیتوجهی به تیم فرهنگی و سیاسی و علمی هرگز نمیتواند همان تیم اقتصادی را هم موفق کند. در جهان کنونی «اقتصاد» بدون «فرهنگ» و «سیاست» و «آموزش و پرورش» و «نهاد علم» و «نهاد رسانه» اقتصادی ناکارآمد و ضد عدالت خواهد بود.
ثانیاً، در مواجهه با «جنگ اقتصادی» تنها با اتکای بر ابزارهای اقتصادی هرگز نمیتوان موفق شد. جنگ اقتصادی دشمن ابزارها و نیروهایی چون «جنگ فرهنگی» و «جنگ رسانهای» و «جنگ شناختی» و «جنگ سیاسی» و «جنگ علمی» دارد و الا هرگز نمیتوانست این حد از موفقیت را به دنبال داشته باشد. «دفاع اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» نیز بدون به کارگیری و مدیریت هماهنگ و یکپارچه چنین نیروهایی هرگز موفق نخواهد شد.
ثالثاً، از مهمترین حوزههای اشتغالزایی، حوزه «دانش» و «رسانه» و «فرهنگ» است. این حوزهها سالانه ظرفیت ایجاد دهها هزار شغل پایدار را دارند. در سالیان گذشته «اقتصاد فرهنگ» متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با تقویت نگاه بینالمللی در حوزه فرهنگ و صادرات فرهنگی و با بهرهگیری از فضای مجازی به راحتی میتوان هم اشتغال ایجاد کرد و هم فرهنگ ایرانی اسلامی را در عرصه بینالملل فعال کرد و هم عزت فرهنگی ایرانی و اسلامی را تأمین نمود و همه جبهه مقاومت را از حیث فرهنگی تقویت کرد.
رابعاً، «عدالت اقتصادی» منهای «عدالت فرهنگی» و «عدالت علمی» و «عدالت رسانهای» و «عدالت سیاسی»، سرابی بیش نیست. باید نگاهی عادلانه به خود عدالت اجتماعی داشته باشیم. «عدالت اجتماعی» به عنوان یکی از برترین و اصلیترین اهداف انقلاب اسلامی، یک بسته هماهنگ است. تمرکز بر عدالت اقتصادی و بیتوجهی به عدالت فرهنگی و سیاسی و علمی و آموزشی و رسانهای، نه تنها ما را به عدالت اقتصادی نمیرساند بلکه نتیجهای جز ظلم اجتماعی نخواهد داشت.
خامساً، سربسته میگویم، ایجاد شغل و مسکن اگر بدون توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی و سبکساز این دو حوزه مهم باشد، این «خدمات اقتصادی» را به «خسارتهای فرهنگی» تبدیل خواهد کرد.
#اقتصاد
#فرهنگ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهرت و حقانیت
✍️احمدحسین شریفی
🔶مشهور بودن يک رأي و عقيده، هرگز به معناي درست بودن آن نيست و اکثريت هرگز مساوي با حقانيت نبوده و نيست. نهي از سخن گفتن دربارة اموري که به آنها علم نداريم خود دليلي واضح براي پرهيز از شهرتزدگي است. امام علی علیه السلام ميفرمايد:
لَا تُخْبِرْ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ عِلْماً؛
از چيزي که کاملاً مطمئن نيستي، خبر نده.
به تعبير مولوي:
کرد مردي از سخنداني سؤال
حق و باطل چيست اي نيکو مقال
گوش را بگرفت وگفت اين باطل است
چشم حق است و يقينش حاصل است
در حديثي ديگر از امام علي علیه السلام چنين نقل شده است:
اعقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل؛
چون حديثي را شنيديد آن را فهم و رعايت کنيد، نه بشنويد و روايت کنيد که راويان علم بسيارند و به کار بندان آن اندک در شمار.
(بخشی از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی)
#اخلاق
#اخلاق_علم
#شهرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶سنجابها برای ذخیره زمستان خود، دانههای درختان را در زیر درختان پنهان میکنند، اما در ایام زمستان به دلیل «بینیازی» یا «فراموشی» به سراغ آنها نمیروند، همین مسأله یکی از عوامل شکلگیری جنگلهای کوهستانی و غیر کوهستانی بلوط بوده است!
🔷تکتک کارهای فردی و اجتماعی ما نیز چه بدانیم و چه ندانیم آثار دنیوی و اخروی خود را دارند. خوشا به حال کسانی که کار خیر میکنند و هرگز سراغی از آن نمیگیرند و یا آن را فراموش میکنند، روزی باغها و گلستانهایی از خیر و خوبی را به آنان نشان خواهند داد و به آنان میگویند که اینها نتایج و محصولات آن خوبیهای شماست.
تو نیکی میکن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
🔶خدای متعال وعده داده است که صدقات و خیرات و خوبیها را رشد میدهد: «يُرْبِي الصَّدَقات».
#صدقه
#سنجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری (۱۱ مرداد ۱۲۸۸)، کیفیت غسل و کفن و دفن ...:
🔸در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد. جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف میانداختند
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا شاشید!
▪️تحویل جنازه
عدهای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
▪️جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
♦️دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
♠️ کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج #شیخ_فضلالله_نوری نوشته شده است .
📗کتاب «سرّ دار» به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید& نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲ - ۷۲
@Ahmadhoseinsharifi
🌹