eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.5هزار دنبال‌کننده
321 عکس
340 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴علامه حسن‌زاده آملی و تفأل به حافظ 🖊احمدحسین شریفی 🔶علاقه به ادبیات فارسی از عنفوان جوانی بوده است. شبی که تصمیم می‌گیرد فردای‌ آن برای ورود به حوزه علمیه به شهرستان آمل مسافرت کند. نیمه‌های شب تفألی به دیوان حافظ می‌زند و ... خوب است شرح ماجرا را از نوشته خود ایشان در کتاب «شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ» بخوانیم: 🔷«راقم را از عنفوان جوانى، با خواجه حافظ شيرين سخن كه در ديوان غزل صدرنشين است، الفتى و ارادتى شگفت بوده است. به سبب اين معارف چنين اتفاق افتاد كه در نخستين ليله مباركه كه به مشيت حق جل و علا، همت گماشته است و عزم را جزم كرده است تا دست به كارى زند كه غصه سرآيد، يعنى فرداى آن به آمل برود و در مدرسه مسجد جامع آن تحصيل علوم دينى را پيش گيرد كه شرح ماجراى آن را طول و عرض بسيار است هنگامى كه اهل خانه همگى را خواب نوشين در ربود، به اقتضاى اوان جوانى كه نفس قريب العهد به مبدا اصفاى خاص است، برخاست و وضو ساخت و ديوان حافظ بر روى دست گرفت و به سوى قبله ايستاد و صاحب ديوان را خطاب كرد كه از ديوان تو در كارها تفأل زنند، اما در آن گاه چه مى‌گويند و چه مى‌خوانند، آگاهى ندارم كه نورسته‌ام، نه درسى آموخته‌ام و نه سرى در سينه اندوخته‌ام. من سوره مباركه فاتحه را برايت قرائت مى‌كنم و ثواب آن را به روحت نثار مى‌نمايم تو هم به كرامت مرا در اين امر، كه گويند لسان الغيبى، دلالت و هدايت بفرما. ديوان را گشودم و ديده بر اين بيت افتاد: بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گير كه وقت مدرسه و بحث كشف كشاف است و ابيات ديگر غزل نيز هر يك به زبانى به ترغيب و تشويق گويا كه: كنون كه بر كف گل جام باده صاف است به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌ حرام ولی به ز مال اوقاف است به دُرد و صاف ترا حكم نيست خوش درکش كه هرچه ساقى ما کرد عين الطاف است ببر ز خلق و چو عنقا قياس كار بگير كه صيت گوشه‌نشينان ز قاف تا قاف است حديث مدعيان و خيال همكاران همان حكايت زر دوز و بوريا باف است غزل، بى‌تاب و بى‌خوابم كرد و از راه صحراگير كه مناسب حالم بود و همچنين از صيت گوشه‌نشينان و به خصوص از حديث مدعيان و خيال همكاران، حيرت بر حيرت افزود. تا شب را به روز آورد. ... از آن شب مُهر مِهر حافظ را بر لوح دل زده‌ام و بسيارى از ابيات قصايد و ساقى‌نامه و غزليات و رباعياتش را از بر كرده‌ام كه وى حافظ قرآن به كمال بود و من حافظ ديوان به نقص. تا برخى از نسخ خطى آن را كه نه چندان عتيقند به دست آورده‌ام و يك دوره ديوانش را تخليص كرده‌ام كه هر شعرى را بيت‌الغزل بود بر گزيده‌ام. اگر چه: شعرحافظ همه بيت الغزل معرفت است آفرين بر نفس دلكش و لطف سخنش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خاطره‌ای از علامه حسن‌زاده آملی: بچه گربه «عزیز» 🖊احمدحسین شریفی 🔶شبی از شب‌های بارانی زمستان سال ۱۳۷۳ همراه چهار نفر از دوستان (استاندار وقت مازندران، شهردار وقت آمل و یکی از مسؤولان تیپ امام جعفر صادق علیه السلام) به دیدار علامه حسن‌زاده آملی رفتیم. ساعت حدوداً ۷ غروب بود. 🔶زنگ درب خانه علامه را زدیم. بعد از لحظاتی لامپ سردر منزل روشن است و این یعنی تا لحظاتی دیگر چهره نورانی علامه را زیارت خواهیم کرد. اما به محض روشن شدن لامپ، بچه گربه‌ای که در کوچه بود با سرعت خود را به درب منزل رساند و روی پله داخل کوچه و پشت به ما و رو به درب منزل ایستاد! 🔶من هم از خوف اینکه مبادا پس از باز شدن درب منزل توسط علامه، این گربه برای حضرت ایشان مزاحمتی ایجاد کند یا وارد خانه شود، سعی کردم با لطایف الحیلی آن را چند متری از درب منزل علامه دور کنم. همین که صدای باز شدن درب آمد با سرعت خودم را جلوی منزل رساندم. اما گربه سریع‌تر از من به درب منزل رسید! 🔶روی پله ایستاد و نگاهی به علامه انداخت و هم، خیلی طبیعی، پاهای خود را باز کرد و این گربه از وسط پای ایشان وارد منزل شد! بعد از لحظاتی گفتگو با علامه، ایشان اذن ورود به منزل را دادند. همینکه وارد راهروی خانه شدیم، دیدیم که بچه گربه در وسط هال نشسته است! گویا منتظر ما بود که جایگاه خودش را نزد علامه به رخ ما بکشد! یکی از دوستان خم شد و بچه گربه را به دست گرفت که داخل کوچه بیاندازد. اما علامه حسن‌زاده بلافاصله فرمودند: «آقا با این بچه گربه چکار دارید؟ چه مزاحمتی برای شما ایجاد کرده است؟ این را زمین بگذارید. با شما کاری ندارد. این توقع دارد. بی‌توقع که اینجا نمی‌آید!» 🔶علامه ما را به اتاقی راهنمایی کرد و خودشان به آشپزخانه رفتند و حدوداً ۱۰ دقیقه بعد با مقداری میوه و چند فنجان چای برگشتند. مشغول صحبت و گفتگو شدند و لحظاتی بعد آن بچه گربه هم به اتاق آمد و چندین بار به سبک ورزشکاران پرش طول، از چپ و راست از روی میوه‌ها و سینی چای پرید و در گوشه اتاق هم چند پشتک‌وارو و یک تکبر و غروری از اتاق بیرون رفت! یکی از دوستان آرام گفت این گربه داره به ما می‌گوید «زکی! شما می‌خواستید به من اجازه ندهید که به منزل علامه بیایم! حالا کی نزد ایشان عزیزتره!» 🔶بعد از آنکه از محضر علامه خداحافظی کردیم؛ همین که درب داخل کوچه را باز کردیم، بچه گربه زودتر از ما خارج شد! علامه حسن‌زاده فرمودند: «دیدید آقا! گفتم که این گربه برای کسی آزاری ندارد! او که بی‌توقع اینجا نمی‌آید! نیاز به تغذیه داشت. نیازش را تأمین کردم و الان بدون هیچ آزاری خودش رفت!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔸مداومت و خستگی‌ناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجه‌بخش است. 🔷 امير مؤمنان(ع) می‌فرماید: 💐مَنِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد.(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193) 🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن می‌یابیم. سستی و یأس و کسالت و بهانه‌تراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمی‌خواهیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴یک‌بام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه 🖊احمدحسین شریفی 🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغه‌مند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضع‌گیری‌های سیاسی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکته‌ای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروه‌های سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن می‌گویند و می‌نویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند. جالب است که پیش از همه جریان‌های سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، نداشته‌اند، به حمایت همه‌جانبه از این مرجع بزرگوار قیام کرده‌اند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایت‌ها و غیرت‌ها فقط به دفاع از یک موضع‌گیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاه‌های این مرجع عالیقدر و عظیم ‌الشأن از جمله دیدگاه‌های ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیت‌های اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیم‌الشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضع‌گیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاه‌های فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد. 🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایه‌ای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی می‌دانید که از روز رحلت آملی تاکنون به صورتی بی‌وقفه، سیل تهمت‌ها و افتراها و لعن‌ها و ناسزاها از سوی عده‌ای از مخالفان ولایت و همچنین عده‌ای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزه‌های علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمت‌ها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیت‌الله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عده‌ای از سکولارهای عمامه‌ به سر و بعضاً خارج‌نشین، علامه حسن‌زاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفته‌اند. و عده‌ای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمت‌شکنی‌ و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیده‌اند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهره‌های نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره‌ای چشم و دل آشنایان را می‌نوازد». اما دریغ از یک موضع‌گیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها! از خدای بزرگ می‌خواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«دستگاه قضایی» و «نقد» و «آزاداندیشی» 🖊احمدحسین شریفی [عضو کمیسیون نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی حوزه علمیه] [۱] از جمله افتخارات علمی و فرهنگی اسلام، میدان‌ دادن به آزاداندیشی و نقد و انتقاد علمی و سیاسی است. اهمیت این مسأله تا جایی است که حتی امام صادق علیه السلام که از مقام عصمت برخوردار است محبوب‌ترین برادران ایمانی خود را کسانی می‌داند که او را نقد کنند! و نقدهای خود را به او هدیه کنند! أحَبُّ اخوانی إلیَّ مَنْ أهْدی إلیَّ عیوبی. [۲) امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کراراً بر مسأله آزادی اندیشه و نقد در نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند. حتی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی توصیه‌های مؤکد نسبت به برگزاری کرسی‌های نقد و آزاداندیشی در مراکز علمی به ویژه حوزه و دانشگاه داشته و دارند. [۳] البته طبیعت نقد، صراحت و تندی و تلخی و گزندگی آن است. و البته و هزار البته ناقد باید آداب اخلاقی نقد را نگه دارد و از هتاکی و بی‌ادبی بپرهیزد؛ اما نقد شونده (صرف نظر از جایگاه علمی و اجتماعی خود) و حامیان و مریدان او نیز اخلاقاً باید ظرفیت خود را بالا ببرند. و نقد را حتی اگر از سوی ضعیف‌ترین افراد جامعه باشد، با رویی گشاده پذیرا باشند و آن را هدیه‌ای الهی تلقی کنند. نه آنکه به مقابله به مثل برخاسته و با توهین و بی‌ادبی متقابل با ناقد برخورد کنند. خدا رحمت کند علامه مصباح یزدی را (که قطعاً در تحمل فحاشی و هتاکی و بی‌ادبی دیگران، رکوردار است). ایشان از نقدها و حتی فحاشی‌ها نه تنها غمگین‌ نمی‌شد و هیچ‌گاه (تأکید می‌کنم هیچ گاه) تقاضای رسیدگی قضایی به آنها را نداشت؛ بلکه آنها را نعمتی الهی برای خود می‌دانست و حتی به طنز می‌فرمود: در کنار درمان‌های شیمیایی و گیاهی، «فحش‌درمانی» هم برای سلامتی مؤثر است! [گفتنی است که این بنده درباره آداب اخلاقی نقد فراوان سخن گفته و نوشته‌ام از جمله در کتاب اخلاق کاربردی و آیین‌ زندگی که کتاب درسی دانشگاه‌های کشور هم هست. علاقمندان می‌توانند برای آگاهی تفصیلی از دیدگاه و نظرگاه این بنده به آنجا مراجعه کنند.] [۴] باید اجازه داد که فضای نقدهای علمی و سیاسی مسیر طبیعی خودش را طی کند و هتاکان و بی‌ادبان مهجور و مطرود جامعه علمی شوند؛ یعنی جامعه علمی ما در اثر تضارب آراء و اندیشه‌ها و نقدها آنقدر رشید شود که هتاکان و بی‌ادبان جایگاهی در آن نداشته باشند. [۵] به همین دلیل شخصاً معتقدم که مسؤولان قضایی نیز هرگز نباید به چنین مباحثی ورود کنند. طبیعی است که عینکی که مسؤولان قضایی و دادستانی کشور بر چشم دارند عینک جرم‌بینی و جرم‌شناسی و جرم‌انگاری و در نتیجه دستور پیگردهای قانونی و ... و نهایتاً بازداشت و زندانی کردن منتقد یا منتقدان است. اما نیاز به بیان ندارد که چنین کاری نه تنها کمکی به فضای علمی و سیاسی کشور و خدمتی به رشد فرهنگ نقد و نقدپذیری نمی‌کند بلکه جوّی از خفقان و ترس و وحشت و چاپلوسی ایجاد می‌کند که به طور قطع و یقین در درازمدت دود آن بیش از همه به چشم نظام سیاسی کشور خواهد رفت. به همین دلیل، ورود دستگاه قضایی را به مباحث انتقادی و آزاداندیشانه‌ای که در حوزه یا دانشگاه صورت می‌گیرد، سم‌ّ مهلک کرسی‌های آزاداندیشی و نقد علمی و سیاسی می‌دانم. [۶] افزون بر این، «گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند». اگر بناست دستگاه قضایی حکم تعقیب و بازداشت ناقدان بزرگان علمی حوزه و دانشگاه را (حتی بر فرض اینکه در نقد خود خامی کرده و جانب ادب را نگه نداشته باشند) صادر کنند، در همین دو سه ماه اخیر باید صدها و بلکه شاید هزاران نفر را از دانشگاهیان و حوزویان دستگیر کرده باشند! توهینی که یکی از شرکت‌های تولیدی به استاد بزرگی چون ، از افتخارات ادبیات فارسی، کرد؛ ناسزاها و لعن و فحاشی‌هایی که عده‌ای علیه بیان کرده و می‌کنند؛ ده‌ها و صدها طلبه‌ای که در همین یک ماه اخیر با بدترین الفاظ و رکیک‌ترین ناسزاها و فحاشی‌ها از آملی یاد کرده و می‌کنند و .... همگی باید بازداشت و محاکمه شوند! و .... آفات و آسیب‌های چنین فضایی نیاز به توضیح ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس سی‌ و نهم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش چهاردهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی ⭕️ مدیران «ضعیف» به هنگام مواجهه با موانع و مشکلات، «اهداف و آرمان‌های» خود را «تغییر» می‌دهند! ⭕️در مقابل، مدیران «قوی»، در گام اول سعی می‌کنند موانع و مشکلات را از سر راه خود بردارند؛ اگر امکان برداشتن آنها را نداشته باشند، «مسیر» خود را برای دستیابی به اهداف و آرمان‌ها «تغییر» می‌دهند، اما هرگز دست از آرمان‌ها و اهداف خود بر نمی‌دارند. 🔸همین سخن درباره افراد و جوامع هم صادق است. 🔷به تعبیر زیبای : در سد سکندر بتوان رخنه فکندن گر داعیه‌ی همت مردانه زند موج (صائب تبریزی، غزلیات، شماره ۲۲۷۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بررسی نقش مبانی انسان‌شناختی صدرالمتألهین در تحلیل مدینه فاضله.pdf
265.8K
🔴 فایل مقاله 🖊احمدحسین شریفی 🔶 عنوان مقاله: «بررسی نقش مبانی انسان‌شناختی صدرا در تحلیل مدینه فاضله» 🔷انتشار در مجله علمی- پژوهشی معرفت سیاسی شماره ۱۹ سال ۱۳۹۷ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸حکایتی از عبید زاکانی جنازه‌ای را بر سر راهی می‌بردند، درویشی با پسر بر سر راه ایستاده بودند؛ پسر از پدر پرسید: بابا در صندوق چیست ؟ گفت: آدمی! گفت: کجایش می‌برند؟ گفت: به جایی که نه خوردنی باشد، و نه پوشیدنی، نه نان و نه هیزم! نه آتش، نه زر، نه سیم، نه بوریا و نه گلیم! گفت: بابا مگر به خانه ما می‌برندش؟! (، لطایف، ص۱۱۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی 🔸شاید مأخذ حکایت بالا که از عبید زاکانی نقل کردم، این اشعار مولوی در دفتر دوم مثنوی باشد: کودکی در پیش تابوت پدر زار می‌نالید و بر می‌کوفت سر کای پدر آخر کجاات می‌برند تا ترا در زیر خاکی آورند می‌برندت خانه‌ای تنگ و زحیر نی درو قالی و نه در وی حصیر نی چراغی در شب و نه روز نان نه درو بوی طعام و نه نشان نی درش معمور نی بر بام راه نی یکی همسایه کو باشد پناه چشم تو که بوسه‌گاه خلق بود چون شود در خانهٔ کور و کبود خانهٔ بی‌زینهار و جای تنگ که درو نه روی می‌ماند نه رنگ زین نسق اوصاف خانه می‌شمرد وز دو دیده اشک خونین می‌فشرد گفت جوحی با پدر: ای ارجمند والله این را خانهٔ ما می‌برند گفت جوحی را پدر: ابله مشو گفت: ای بابا نشانیها شنو این نشانیها که گفت او یک بیک خانهٔ ما راست بی تردید و شک نه حصیر و نه چراغ و نه طعام نه درش معمور و نه صحن و نه بام (مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات ۳۱۱۶- ۳۱۲۷) 🔷البته آنگونه که بدیع‌الزمان فروزانفر آورده است مأخذ داستان مولوی هم حکایتی است که ابوالفرج اصفهانی در الاغانی نقل کرده است: ✔️«قال ابن الدراج الطفیلی: «مرت بی جنازة و معي ابن و مع الجنازة امرأة تبكيه و تقول: بك يذهبون الي بيت لا فراش فيه و لا وطاء و لا ضيافة و لا غطاء و لا خبز و لا ماء» فقال لي ابني: «الي بيتنا و الله يذهبون بهذه الجنازة» فقلت له: «و كيف ويلك»؟ قال: «لأن هذه صفحة بيتنا» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دکتر مهدی جمشیدی و یک خدمت ناخواسته! 🖊احمدحسین شریفی 🔶این روزها فضای عمومی برخی از حوزه‌های علمیه به تبع فضاسازی رسانه‌ای برخی از جریان‌های سیاسی نام و نشان‌دار، درگیر نقدی است که جناب دکتر جمشیدی نسبت به سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی(حفظه الله) درباره روابط خارجی کشور داشتند. 🔶با اینکه جناب دکتر جمشیدی خود، نسبت به تندی و احیاناً ناصوابی برخی از تعابیری که در نقدشان به کار گرفته بودند، متفطن شدند و رسماً هم عذرخواهی کردند، اما گویا برخی از افراد و جریان‌های سنتی که ظاهراً در این مسأله با مخالفان نام و نشان‌دار روحانیت و مرجعیت، اشتراک منافع پیدا کرده‌اند! بنای رها کردن این موضوع را ندارند و به نظر می‌رسد حتی اعدام و به چوبه دار کشاندن این منتقد جوان نیز آنها را راضی نخواهد کرد! 🔶نکته عبرت‌آموز ماجرا، و خدمت ناخواسته‌ای که نقد دکتر جمشیدی در پی داشت، این است که می‌توان با مطالعه این فضا و دقت در حساسیت‌های ابراز شده، فهم واقع‌بینانه‌ای از عالَم ذهنی پاره‌ای از روحانیان و نیروهای فعال در حوزه‌های علمیه و حساسیت‌های دینی و فرهنگی آنان به دست آورد. 🔶آگاهان به خوبی می‌دانند که در دهه‌های اخیر بزرگترین مقدسات اسلامی مورد اهانت و تمسخر قرار گرفته است اما هرگز شاهد این حجم از حساسیت نبوده‌ایم! چند دهه است که بیشترین هجمه‌ها علیه توحید و قرآن در فضای علمی و فرهنگی و رسانه‌ای کشور در جریان است، اما از سوی بسیاری از مدعیان مرزبانی از آموزه‌های دین، هیچ توجهی نشده است! از نظر اجتماعی نیز بدترین منکرها در حال شیوع است، (حتی در شهر قم یعنی شهر روحانیت) اما هرگز چنین مقابله‌ای با آنها صورت نگرفته است! 🔶این در حالی است که به تعبیر شهید مطهری(ره) «در همان حال روى يك مسئله‏اى كه احياناً ناشى از يك غفلت و اشتباه بوده و غرضى در كار نبوده است، اى بسا تذكر دوستانه مشكل را حل مى‏كرد، چه جار و جنجال راه مى‏افتد كه جز دشمنان اسلام كسى از آن سود نمى‏برد.» (مجموعه آثار، ج۳۰، ص۴۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 شفافیت مالی مسؤولان 🔸عمل والی جدید هرات به مطالبه «شفافیت مالی مسؤولان» 🔸مطالبه‌ای که سالهاست رهبر معظم انقلاب آن را فریاد می‌کشد، اما مسؤولان جمهوری اسلامی این مطالبه شفاف را در پیچ و خم قانونگذاری آنقدر ناشفاف کرده‌اند که حتی در صورت تصویب و اجرا، بعید است دیگر بتواند اعتماد مردم را جلب کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی از احمق‌ها دوری کنید. با آنها هم‌کلام نشوید. امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَن لَم يَجْتَنِبْ مُصادقَةَ الأحمَقِ أوْشَكَ أنْ يَتَخلّقَ بأخْلاقِهِ؛ کسی كه از دوستى با احمق دورى نكند بزودى خلق و خوى او را به خود گيرد» به تعبیر یکی از نویسندگان: «احمقها اول سطح شما را تا سطح خودشان پایین می‌کشند، بعد با تجربه‌ی یک عمر زندگی در آن سطح، شما را شکست می‌دهند!» (مارک تواین) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: امتداد اجتماعی فلسفه 🔷 جلسه اول 🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰ 🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی 🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه می‌کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دست خط مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبائی؛ (از جمله تأثیرگذارترین عارفان عالم تشیع در سده‌های اخیر؛ استاد عرفانی علامه طباطبائی و آیت‌الله بهجت و آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین:) «اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می‌ماند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از آن رئیس‌جمهور تا این رئيس‌جمهور ✍ احمدحسین شریفی تا چند ماه پیش رئیس‌جمهوری داشتیم که حتی به هنگام دیدار از مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) از ماشین خارجی خود پیاده نشد تا با مهندسان و صنعت‌گران برجسته کشوری گفتگویی کند! اما امروز رئیس جمهوری داریم که می‌توان گفت «مردمی‌ترین رئیس‌جمهور دنیا» است. او با طمأنینه و آرامش پای سخنان عشایر و کشاورزان می‌نشیند و می‌‌شنود و بلافاصله دستورات لازم را برای مشکل‌گشایی صادر می‌کند. حقیقتاً روزانه باید شکرگزار خدای متعال بود که دلهای مردم را برای انتخاب چنین مردی هدایت کرد. مردی که به زورگویان و مستکبران عالم اعتنا نمی‌کند و در برابر صاحبان انقلاب چنین خاک‌نشین و خاکسار است. نکته: هم رئيس‌جمهور پیشین روحانی بود و هم رئيس‌جمهور فعلی! و این بهترین نشانه است که مردم هرگز نباید روحانیت را با لباس قضاوت کنند. روحانی بودن به مرام و معنویت و اخلاق و عزت و مردمی‌ بودن است و نه به لباس و اندازه عمامه و رنگ عبا و قبا. در صدر اسلام لباس منافقان و لباس مؤمنان و حتی پیامبر اکرم(ص) یکسان بود! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس چهلم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش پانزدهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش اول: تفکر _________________ سیدعلی قاضی طباطبائی سال ۱۲۸۲ قمری (فروردین ۱۲۴۸) در شهر تبریز به دنیا آمد و سال ۱۳۶۶ قمری (بهمن ۱۳۲۵) در نجف اشرف از دنیا رفت و جنازه مطهرشان در قبرستان وادی‌السلام، جایی که خیلی به آن علاقه داشت و فراوان آنجا می‌رفت و ساعت‌ها در آنجا سر در جیب تفکر می‌نهاد، دفن شد. او افزون بر تخصص در فقه و اصول و تفسیر و رجال و درایه و ادبیات عرب، از بزرگ‌ترین عارفان و تأثیرگذارترین مربیان معنوی در دوران معاصر بوده است. او که خود پرورش‌یافته عارفان و زاهدان بزرگی چون شیخ محمد بهاری و سیداحمد کربلایی (هر دو از شاگردان عرفانی ملاحسینقلی همدانی) بود، پرورش‌دهنده شاگردانی افسانه‌ای چون ‌آیت‌الله محمدتقی آملی، علامه طباطبائی، ‌آیت‌الله الهی طباطبائی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله مرعشی نجفی، شهید دستغیب، سیدهاشم حداد و سیدعبدالکریم کشمیری نیز بود. یکی از ویژگی‌های سلوکی آیت‌الله تفکر بود. او فراوان به قبرستان وادی‌‌السلام می‌رفت و ساعت‌هایی طولانی را در آنجا به تفکر سپری می‌کرد. آیت‌الله محمدتقی آملی، از تربیت‌یافتگان مکتب عرفانی آیت‌الله قاضی، می‌گوید: «من مدت‌ها می‌‌دیدم که مرحوم قاضی دو سه ساعت در وادی‌السلام می‌‌نشینند، با خود می‌‌گفتم: «انسان باید زیارت کند و برگردد و به قرائت فاتحه‌ای روح مردگان را شاد کند، کارهای لازم‌تر هم هست که باید به آنها پرداخت!» این اشکال در دل من بود اما به احدی ابراز نکردم. مدت‌ها گذشت و من هر روز برای استفاده از محضر استاد به خدمتش می‌‌رفتم، تا آنکه از نجف اشرف بر مراجعت به ایران عازم شدم ولیکن در مصلحت بودن این سفر، تردید داشتم. این نیت هم در ذهن من بود و کسی از آن مطلع نبود. شبی بود می‌‌خواستم بخوابم؛ در آن اتاقی که بودم، در تاقچه پائین پای من کتاب بود؛ کتاب‌های علمی‌‌ و دینی. در وقت خواب، طبعاً پای من به سوی کتاب‌ها کشیده می‌‌شد، با خود گفتم: برخیزم و جای خواب را تغییر دهم یا لزومی ‌‌ندارد، چون کتاب‌ها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، و این، هتک حرمت کتاب نیست. بالاخره بنابر آن گذاشتم که هتک حرمت نیست و خوابیدم. صبح که به محضر استاد، مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم: فرمود: «علیکم السلام! صلاح نیست شما به ایران بروید. و پا دراز کردن به سوی کتاب‌ها هم هتک احترام است.» بی‌اختیار هول زده گفتم: «آقا! شما از کجا فهمیده‌اید؟» فرمود: «از وادی السلام فهمیده‌ام». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 🔷 جلسه دوم 🔶زمان: ۳/ ۸/ ۱۴۰۰ 🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی 🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه می‌کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قطاری که به هنگام عبور از مناطق مسکونی، به منظور حفظ حریم خصوصی، پنجره‌هایش به طور خودکار مات می‌شوند! 🔻اگر آدمیان بخواهند، تکنولوژی می‌تواند از بهترین خادمان زیست اخلاقی و انسانی باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش دوم: اهتمام به نماز و نماز شب و توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء(ع) _________________ 🔻اهتمام به نماز آیت‌الله سیدعلی قاضی، در وصیت‌نامه خود می‌نویسد «عمده وصیت‌ من نماز است. نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می‌ماند و تسبیحه صدیقه کبری سلام الله علیها و آیة الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود» 🔻نماز شب علامه طباطبايی می‌فرماید روزی در نجف اشرف «کنار در مدرسه‌ای ایستاده بودم که قاضی از آنجا عبور می‌‌کرد؛ چون به من رسید، دست خود را بر روی شانه من گذاشته و فرمود: «ای فرزند! دنیا می‌‌خواهی، نماز شب بخوان؛ آخرت‌ می‌‌خواهی، نماز شب بخوان» 🔻اهتمام به توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء از نگاه مرحوم قاضی سیر و سلوک صحیح الی الله و وصول به مقام توحید جز از راه پذیرفتن ولایت ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیها ناشدنی است. او بر توسل به ائمه اطهار به ویژه امام حسین علیه السلام تأکیدی ویژه داشت. خود آن عارف بزرگ می‌گفته است: «من اگر به جایی رسیده باشم از دو چیز است: قرآن کریم و زیارت امام حسین علیه السلام» در وصیت‌نامه خود نیز چنین می‌نویسد: «در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما بجا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔲علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟ در گفتگوی دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی 🔴زمان: پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ؛ ساعت: ۱۸- ۲۰ ⭕️لینک شرکت در جلسه👇👇 http://iwo.ir/elmedini 🌹🌹🌹
🖊احمدحسین شریفی ⭕️برای رسیدن به آرمان‌ها باید واقعیت‌ها را شناخت و بر اساس واقعیت‌ها و شرایط شخصی و محیطی و اجتماعی، گام‌های حرکت خود را تنظیم کرد. آرمان‌ها را باید به اهدافی کوچکتر و دسترس‌پذیرتر تقسیم کرد، در آن صورت هر چند ممکن است قدری دیرتر، اما راحت‌تر و مطمئن‌تر به هدف خواهیم رسید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: بزرگداشت شخصیت علمی و عملی علامه حسن‌زاده آملی 🔷زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ 🔸مخاطبان: اساتید حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مسأله کتاب و کتابخوانی در ایران: زخمی کهنه و کشنده! 🖊احمدحسین شریفی ⭕️ناصر پورقمی در مقاله‌ای با عنوان «کتاب، یک کالای بی‌مصرف» که در آذر ماه سال ۱۳۴۹ در شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه نگین منتشر شد، می‌نویسد(ص۱۰-۱۱): «اکنون از جمعیت ۲۸ میلیون نفری ایران نزدیک به ده میلیون نفر، به مفهوم عام باسوادند. یعنی قادر به خواندن و نوشتن هستند. ... از سوی دیگر، تیراژ کتاب در ایران از پانصد نسخه آغاز می‌شود و ... به طور معمول تیراژ کتاب در حدود هزار تا سه هزار نسخه است. در حالی که اگر حتی بیست دررصد از باسوادانما به مفهوم عام کتاب‌خوان بودند و دیگران هم در حاشیه گهگاه کتاب می‌خواندند، تیراژ عادی کتاب در ایران از مرز ۵۰ هزار نسخه تجاوز می‌کردو چنین وضعی خود موجب ایجاد امکانات و عوامل مساعدی در کار کتاب می‌شد....» ⚫️مع الاسف باید گفت: اکنون (آبان ۱۴۰۰) پس از ۵۱ سال از انتشار این مقاله و بیان این زخم کهنه فرهنگی، جمعیت ایران حدوداً سه برابر شده است، و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی هم باسوادند. در حالی که تیراژ کتاب‌ها از ۱۰۰ نسخه و حتی بعضاً کمتر شروع می‌شود! در حالی که اگر بنا بود توقع ۵۰ سال پیش ناصر پورقمی برآورده می‌شد، باید تیراژ کتاب‌های ما نزدیک ۲۰۰ هزار نسخه می‌شد! تصور کنید که حتی اگر تیراژ کتاب‌ها ۲۰ هزار نسخه هم می‌بود، افزون بر رشد فرهنگی عامه مردم، چه تحول عظیمی در صنعت چاپ و نشر و نویسندگی کشور ایجاد می‌شد! ✔️آیا این پسرفت‌ها نشان از ناکارآمدی فعالیت‌های فرهنگ‌سازی متصدیان مربوطه در طول پنجاه سال گذشته نیست؟! ✔️آیا می‌توان با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور، تحولی بنیادین در این «فرهنگ کتاب‌گریزی» و «فرار از مطالعه» ایجاد کرد؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹