🖊احمدحسین شریفی
به هر میزان که «بیش از نیاز» به تو عطا شده یا کسب کردهای؛
به همان میزان «مسوولیت اخلاقی» تو در برابر «نیازهای دیگران» نیز بیشتر شده است.
🔶پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللَّهِ عَلَى عَبْد إِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَيهِ؛
نعمت خداوند بر هيچ بندهاى فزونى نمىيابد مگر اينكه هزينههاى مردم بر او زياد مىشود.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقد و تعالی
🖊احمدحسین شریفی
🔶«نقدها و مخالفتها» را هر چند تلخ و ناگوار و حتی نادرست و غرضورزانه باشند، «نعمتی الهی» و فرصتی برای «پیشرفت و تعالی» بدانید.
🔶هرگز از مخالفان خود نهراسید؛ آنان خدمتگزارانی ناخواسته و ابزارهایی رایگان برای پرواز و پیشرفتند.
🔶فراموش نکنید پرندگان با «بادهای مخالف» بالاتر میروند نه با «بادهای موافق». بادهای موافق حتی اجازه بلند شدن را هم به پرنده نمیدهند چه رسد به پرواز کردن!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امتداد اجتماعی نماز
🖊احمدحسین شریفی
🔶نماز از جمله عباداتی است که میتوان و میباید نشانههای درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شدهاند. به عنوان نمونه:
🔶در قرآن کریم سورهای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفتهاند که اولاً، در نماز خود سهلانگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمیدهند و ثالثاً، از «ماعون» منع میکنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ».
🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بیمقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کمارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمانهایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون میفرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده میشود و متاعی که عاریه داده میشود و کار خیری که انجام داده میشود.»
🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کمارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بیارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی میداند و پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه؛ کسی که ماعون را از همسایهاش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامیگذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!»
#اخلاق
#نماز
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«عرفان» و «رهایی از تنهایی»
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از بدترین وضعیتهای روحی برای بسیاری از انسانها «تنهایی» است. روانشناسان و درمانگران راههای مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده و مینهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کردهاند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عدهای از افراد دچار آن میشوند «احساس تنهایی» است.
بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمییابید و نخواهید یافت که در لحظهای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بیمعناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا میبینند و بلکه غیر از خدا و جلوهها و مظاهر او چیزی را نمیبینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است:
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴همرنگی با جماعت؟
🖊احمدحسین شریفی
🔷همرنگی با جماعت را نه میتوان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاریها و رذیلتها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است.
🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خطشکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی میخوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کردهاند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم.
🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود:
لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگرشهای پیشبرنده
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از شرایط ذهنی و انگیزشی موفقیت این است که هر کاری را بر عهده میگیریم، حتی اگر کاری موقتی باشد، تمام تلاش خود را به کار گیریم که نه تنها بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ بلکه بخواهیم که به بالاترین درجه در آن کار برسیم.
فیالمثل اگر به سربازی میرویم، نوع رفتار ما باید به گونهای باشد که میخواهیم به بالاترین درجه نظامی برسیم.
اگر نقاشی میکشیم انگیزه ما این باشد که به توانمندترین نقاش تبدیل شویم.
اگر نماز میخوانیم تمام تلاشمان این باشد که بهترین نمازی را که ممکن است یک انسان به جای آورد را بخوانیم.
با چنین انگیزه و نیتی است که میتوان به پیشرفت در همه کارهای فردی و اجتماعی خود اطمینان داشته باشیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴در رثای «غربت روح»
🖊احمدحسین شریفی
🔶مونتنی فیلسوف فرانسوی عصر رنسانس میگفت «روح ما زودتر از جسم ما چروک بر میدارد». این یک حقیقت است؛ اما چون چروکهای روح معمولاً از دیدگان پنهان است و توجه دیگران را جلب نمیکند، خود انسان هم که شهوداً و حضوراً آنها را مییابد، از آنها غفلت میکند.
ای کاش آدمیان یک صدم وقتی را که برای «آرایش ظاهر»شان صرف میکنند، صرف «آراستگی باطن» خود میکردند!
ای کاش آدمیان یک صدم هزینههایی را که صرف «مدیریت بدن»شان میکنند، صرف «مدیریت جان» خود میکردند!
ای کاش آدمیان بخش اندکی از زمانی را که صرف زیباسازی و جوانسازی «صورت» خود میکنند، صرف زیباسازی و پاکسازی «سیرت» خود میکردند.
ای کاش همانگونه که دغدغه «تغذیه جسم» خود را داریم، دغدغه «تغذیه روح» خود را هم میداشتیم.
ای کاش همانطور که متوجه «تشنگی جسم» میشویم، «عطش روح» را هم درک میکردیم!
ای کاش همانطور که «تربیت بدنی» را جدی میگیریم؛ به «تربیت روحی» هم اهتمام میورزیدیم!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ریشه شرافت و دنائت
🖊احمدحسین شریفی
🔶«شرافت» نوعی احساس بزرگی است که بعضی افراد در روح و ضمیر خود دارند. از نگاه اسلامی در جایی که این «احساس بزرگی» مربوط به جهات ایمان و تقوا و عقل و دانش و حیا و صفات پسندیده اخلاقی باشد، حقیقتاً «شرافت» است. اما اگر مربوط به جهات نژادی و قومی و قبیلگی و حسبی و نسبی باشد، نه تنها شرافت نیست که نشانه «دنائت» هم هست.
🔶اگر در جایی انسانهای بزرگ هم به حَسَب و نسب خود افتخار کردهاند، صرفا به دلیل بُعد نژادی و قبیلهای نبوده است؛ بلکه بدان دلیل بوده که اصالت ایمانی و تقوایی خود را گوشزد کنند. کسی خطاب به #امام_رضا(ع) عرض کرد: «در روی زمین کسی یافت نمیشود که پدرانش از پدران تو شریفتر و بالاتر باشند. امام فرمودند: «شرافت آنها به تقوا بوده و همّت آنها طاعت خداوند».
🔶امام باقر(ع) میفرماید: روزی #سلمان با تعدادی از قریشیان در مسجد نشسته بود که هر کسی اصل و نسب خود را بیان میکرد. نوبت به سلمان که رسید او گفت: «من سلمان پسر بندهی خدايم كه گمراه بودم، و خداى عزّ و جلّ مرا به وسيله محمد(ص) هدايت فرمود. بىچيز و تنگدست بودم، پس خدا به وسيله محمد(ص) مرا بىنياز و غنى فرمود؛ برده بودم و خداوند به وسيله محمد(ص) آزادم گردانيد؛ اين است حسب و نسب من.»
#اخلاق
#شرافت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حکایتی از سعدی در باب رياکاری و زهدفروشی
🔶#سعدي درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) چنین حکایت میکند که «زاهدى مهمان پادشاهى بود. چون به طعام بنشستند كمتر از آن خورد كه ارادت او بود و چون به نماز برخاستند، بيشتر از آن كرد كه عادت او، تا ظن صلاحيت در حق او زيادت كنند. چون به مُقام [خانه] خويش آمد، سفره خواست تا تناولى كند. پسرى صاحب فراست داشت. گفت: «اى پدر، بارى به مجلس سلطان در، طعام نخوردى؟»
گفت:
«در نظر ايشان چيزى نخوردم كه به كار آيد.»
گفت:
«نماز را هم قضا كن كه چيزى نكردى كه به كار آيد.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✔️اصول و قواعد شکلی و محتوایی تدوین مقالات علمی پژوهشی
✔️لینک شرکت مجازی
vc.miu.ac.ir/almahdi
✔️زمان: چهارشنبه،۲۴ آذر ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت نشست اصول مقاله نویسی
🔶لازم به ذکر است که فرصت طرح همه بخشهای این پاورپوینت در جلسه مذکور فراهم نبود؛ ان شاء الله بعد از برگزاری نشست دوم، که احتمالاً در بهمنماه باشد، صوت کامل نشست را هم در کانال بارگذاری خواهیم کرد.
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹