eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
316 عکس
335 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امتداد اجتماعی نماز 🖊احمدحسین شریفی 🔶نماز از جمله عباداتی است که می‌توان و می‌باید نشانه‌های درستی و پذیرش آن را در رفتارهای فردی و اجتماعی نمازگزاران مشاهده کرد. خود قرآن کریم و همچنین روایات پرشماری از معصومان(ع) آثار و نتایج نماز در سبک زندگی فردی و اجتماعی نمازگزاران را متذکر شده‌اند. به عنوان نمونه: 🔶در قرآن کریم سوره‌ای به نام «ماعون» داریم. سوره ۱۰۷ که مشتمل بر ۷ آیه است. در این سوره نمازگزارانی مورد توبیخ قرار گرفته‌اند که اولاً، در نماز خود سهل‌انگارند (چه نسبت به وقت نماز و چه نسبت به کیفیت آن)؛ ثانیاً، ریاکارند؛ کارهای خود را خالصاً لوجه الله انجام نمی‌دهند و ثالثاً، از «ماعون» منع می‌کنند: «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ». 🔶یکی از معانی «ماعون» عبارت است از «احسان و نیکویی» به نحو مطلق. معنای دیگر آن عبارت است «چیز کم و بی‌مقدار». یعنی چیزهای جزئی و به ظاهر کم‌ارزشی که ممکن است برخی از مردم یا همسایگان در زمان‌هایی به آنها نیاز داشته باشند. مثل آب، کبریت، بیل و کلنگ و ظرف و ظروفی برای مواقع خاص و امثال آن. امام صادق(ع) در تفسیر ماعون می‌فرماید: «هُوَ الْقَرْضُ يُقْرِضُهُ وَ الْمَتَاعُ يُعِيرُهُ وَ الْمَعْرُوفُ يَصْنَعُه‏؛ ماعون عبارت است از قرضی که به کسی داده می‌شود و متاعی که عاریه داده می‌شود و کار خیری که انجام داده می‌شود.» 🔶طبیعی است کسانی که چنین امور کم‌ارزشی را از همسایگان خود و سایر نیازمندان دریغ کنند، افرادی پست و بی‌ارزشند و شایسته لطف و رحمت الهی نخواهند بود. به همین دلیل، قرآن کریم چنین افرادی را به شدت توبیخ کرده و مستحق عذاب الهی می‌داند و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «مَنْ مَنَعَ الْمَاعُونَ جَارَهُ مَنَعَهُ اللَّهُ خَيْرَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ فَمَا أَسْوَأَ حَالَه‏؛ کسی که ماعون را از همسایه‌اش دریغ دارد، خداوند هم روز قیامت خیر خود را از او دریغ خواهد کرد و او را به خودش وامی‌گذارد. و بدتر از این چیست که خداوند کسی را به خودش واگذار کند!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«عرفان‌» و «رهایی از تنهایی» 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از بدترین وضعیت‌های روحی برای بسیاری از انسان‌ها «تنهایی» است. روان‌شناسان و درمان‌گران راه‌های مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده‌ و می‌نهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کرده‌اند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عده‌ای از افراد دچار آن می‌شوند «احساس تنهایی» است. بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمی‌یابید و نخواهید یافت که در لحظه‌ای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بی‌معناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا می‌بینند و بلکه غیر از خدا و جلوه‌ها و مظاهر او چیزی را نمی‌بینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است: به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به دریا بنگرم دریا ته وینم بهر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان روی زیبای ته وینم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴همرنگی با جماعت؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔷همرنگی با جماعت را نه می‌توان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاری‌ها و رذیلت‌ها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است. 🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خط‌شکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی می‌خوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کرده‌اند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم. 🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود: لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نگرش‌های پیش‌برنده 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از شرایط ذهنی و انگیزشی موفقیت این است که هر کاری را بر عهده می‌گیریم، حتی اگر کاری موقتی باشد، تمام تلاش خود را به کار گیریم که نه تنها بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ بلکه بخواهیم که به بالاترین درجه در آن کار برسیم. فی‌المثل اگر به سربازی می‌رویم، نوع رفتار ما باید به گونه‌ای باشد که می‌خواهیم به بالاترین درجه نظامی برسیم. اگر نقاشی می‌کشیم انگیزه ما این باشد که به توانمندترین نقاش تبدیل شویم. اگر نماز می‌خوانیم تمام تلاش‌مان این باشد که بهترین نمازی را که ممکن است یک انسان به جای آورد را بخوانیم. با چنین انگیزه و نیتی است که می‌توان به پیشرفت در همه کارهای فردی و اجتماعی خود اطمینان داشته باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴در رثای «غربت روح» 🖊احمدحسین شریفی 🔶مونتنی فیلسوف فرانسوی عصر رنسانس می‌گفت «روح ما زودتر از جسم ما چروک بر می‌دارد». این یک حقیقت است؛ اما چون چروک‌های روح معمولاً از دیدگان پنهان است و توجه دیگران را جلب نمی‌کند، خود انسان هم که شهوداً و حضوراً آنها را می‌یابد، از آنها غفلت می‌کند. ای کاش آدمیان یک صدم وقتی را که برای «آرایش ظاهر»شان صرف می‌کنند، صرف «آراستگی باطن» خود می‌کردند! ای کاش آدمیان یک صدم هزینه‌هایی را که صرف «مدیریت بدن‌»شان می‌کنند، صرف «مدیریت جان» خود می‌کردند! ای کاش آدمیان بخش اندکی از زمانی را که صرف زیباسازی و جوان‌سازی «صورت» خود می‌کنند، صرف زیباسازی و پاک‌سازی «سیرت» خود می‌کردند. ای کاش همانگونه که دغدغه «تغذیه جسم» خود را داریم، دغدغه «تغذیه روح» خود را هم می‌داشتیم. ای کاش همانطور که متوجه «تشنگی جسم» می‌شویم، «عطش روح» را هم درک می‌کردیم! ای کاش همانطور که «تربیت بدنی» را جدی می‌گیریم؛ به «تربیت روحی» هم اهتمام می‌ورزیدیم! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ریشه شرافت و دنائت 🖊احمدحسین شریفی 🔶«شرافت» نوعی احساس بزرگی است که بعضی افراد در روح و ضمیر خود دارند. از نگاه اسلامی در جایی که این «احساس بزرگی» مربوط به جهات ایمان و تقوا و عقل و دانش و حیا و صفات پسندیده اخلاقی باشد، حقیقتاً «شرافت» است. اما اگر مربوط به جهات نژادی و قومی و قبیلگی و حسبی و نسبی باشد، نه تنها شرافت نیست که نشانه «دنائت» هم هست. 🔶اگر در جایی انسان‌های بزرگ هم به حَسَب و نسب خود افتخار کرده‌اند، صرفا به دلیل بُعد نژادی و قبیله‌ای نبوده است؛ بلکه بدان دلیل بوده که اصالت ایمانی و تقوایی خود را گوشزد کنند. کسی خطاب به (ع) عرض کرد: «در روی زمین کسی یافت نمی‌شود که پدرانش از پدران تو شریف‌تر و بالاتر باشند. امام فرمودند: «شرافت‏ آنها به تقوا بوده و همّت آنها طاعت خداوند». 🔶امام باقر(ع) می‌فرماید: روزی با تعدادی از قریشیان در مسجد نشسته بود که هر کسی اصل و نسب خود را بیان می‌کرد. نوبت به سلمان که رسید او گفت: «من سلمان پسر بنده‌ی خدايم كه گمراه بودم، و خداى عزّ و جلّ مرا به وسيله‏ محمد(ص) هدايت فرمود. بى‏چيز و تنگ‏دست بودم، پس خدا به وسيله‏ محمد(ص) مرا بى‏نياز و غنى فرمود؛ برده بودم و خداوند به وسيله‏ محمد(ص) آزادم گردانيد؛ اين است حسب و نسب من‏.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حکایتی از سعدی در باب رياکاری و زهدفروشی 🔶 درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) چنین حکایت می‌کند که «زاهدى مهمان پادشاهى بود. چون به طعام بنشستند كمتر از آن خورد كه‏ ارادت او بود و چون به نماز برخاستند، بيشتر از آن كرد كه عادت او، تا ظن صلاحيت در حق او زيادت كنند. چون‏ به مُقام [خانه]‌ خويش آمد، سفره خواست تا تناولى كند. پسرى صاحب فراست داشت. گفت: «اى پدر، بارى به مجلس سلطان در، طعام نخوردى؟» گفت: «در نظر ايشان چيزى نخوردم كه به كار آيد.» گفت: «نماز را هم قضا كن كه چيزى نكردى كه به كار آيد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✔️اصول و قواعد شکلی و محتوایی تدوین مقالات علمی پژوهشی ✔️لینک شرکت مجازی vc.miu.ac.ir/almahdi ✔️زمان: چهارشنبه،۲۴ آذر ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
1.03M
🔴پاورپوینت نشست اصول مقاله نویسی 🔶لازم به ذکر است که فرصت طرح همه بخش‌های این پاورپوینت در جلسه مذکور فراهم نبود؛ ان شاء الله بعد از برگزاری نشست دوم، که احتمالاً در بهمن‌ماه باشد، صوت کامل نشست را هم در کانال بارگذاری خواهیم کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴کار مدام 🖊احمدحسین شریفی غالباً گفته می‌شود «تنهایی»، «بدترین درد» است. اما به اعتقاد من «بیکاری» کشنده‌تر از «تنهایی» است. بلکه تنهایی فقط یکی از پیامدهای بیکاری است. خداوند آدمی را به گونه‌ای آفریده است که برای تکامل و ترقی خود باید مدام مشغول کار باشد. خود او هم دستور می‌دهد که «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏» یعنی همینکه از کاری فارغ شدی، بی‌درنگ مشغول کاری دیگر شو. حتی یک لحظه هم خود را فارغ از کار نکن. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️کار و تلاش در سبک ‌زندگی فاطمی 🖊احمدحسین شریفی برخی از مقدس‌مآبان گمان می‌کنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا(س) شبانه‌روز به عبادت‌هاي معمولي مشغول بوده‌اند و فعالیت‌ اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود می‌دانسته‌اند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادت‌هاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است. در حدیثی چنین نقل شده است که: رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷) رسول خدا(ص) را در حالى ديد كه جامه‌اى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود: «دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب» فاطمه گفت: «اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمت‌هايش مى‌ستايم و او را بر داده‌هايش سپاس مى‌گويم» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴برنامه افتتاحیه «ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی» 🔶افتتاحیه: یکشنبه، 28 آذر/ 1400؛ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ 🔶مکان: تهران، مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما 🔶همراه با اعطای پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و قدردانی از خدمات کم‌نظیر علامه مصباح یزدی(ره) به علوم انسانی اسلامی 🔶اختتامیه: ۸/ دی‌/ ۱۴۰۰ 🔶برگزاری کمیسیون‌های شانزده‌گانه از تاریخ ۳۰ آذر تا ۸ دی. 🔶برای آگاهی از برنامه‌های تفصیلی کمیسیون‌ها به سایت کنگره مراجعه کنید👇👇 www.icih.ir 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دکتر «شان استفنسون»، علیرغم معلولیت شدید مادرزادی، دانشمندی فوق‌العاده باانگیزه و انگیزه‌بخش است. 🔸سخنان مهم و انگیزشی او را درباره نقش «ذهنیت‌های شخصی» در خوشبختی و بدبختی بشنوید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🎤سخنان استاد شریفی در افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔻خبرگزاری فارس | ارسال ۶۹۹ مقاله به ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی/ شریفی: علوم انسانی اسلامی برخاسته از حس حق‌طلبی است برای مطالعه تفصیلی سخنان استاد👇👇 https://www.farsnews.ir/news/14000928000121 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توضیح واضحات! 🖊احمدحسین شریفی همواره از عالم و عامی بوده و هستند کسانی که امکان و توانایی انتقال گویا و کوتاه مقصود خود را ندارند. بعضاً، حتی در جلسات «هم‌فکری» و «هم‌اندیشی» درباره مسأله یا موضوعی، به توضیح واضحات یا بیان امور نامربوط و یا حتی بیان امور بلاطائل می‌پردازند. یکی از اساتید دانشگاه تهران می‌گفت در دوران تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، استادی داشتیم که متون فلسفی اروپایی را تدریس می‌کرد. روزی به هنگام بیان فیلسوفان ایونیا که آغازگران تفکر فلسفی در یونان باستان به شمار می‌آیند، استطراداً از لزوم آشنایی دانشجویان فلسفه با جغرافیا سخن به میان آورند. بعد از توضیحاتی در این باره، از باب الکلام یجر الکلام سخن را به اهمیت دانش جغرافیا و چگونگی آشنایی با جغرافیای کشورها و ... کشانده و گفتند در این زمان آشنایی با جغرافیا زحمت زیادی ندارد، نقشه کره زمین به خوبی طراحی شده و در اشکال مختلف حتی در فروشگاه‌های عمومی و اسباب‌بازی هم هست. الان به شکل بادکنک هم تولید شده و شما می‌توانید از فلان مغازه یک بادکنکی که نقشه زمین روی آن حک شده است را بخرید و ... در ادامه شروع کرد به توضیحاتی درباره کیفیت بادکردن بادکنک‌ها و اَشکال مختلف این بادکنک‌ها و رنگ‌های آنها و ..... الغرض، مدتی وقت کلاس درباره بادکنک و نحوه بادکردن آن و ... گذشت. تا اینکه یکی از دانشجویان از عقب کلاس گفتند استاد این همه توضیح نمی‌خواهد، ما بادکرده آنها را می‌خریم و خیال خودمان را راحت می‌کنیم! آن استاد هم از این پاسخ خیلی خوشحال شد اما مجدداً بحث را در همین فضا ادامه داد ...! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴‏نشست علمی «رویکرد میان رشته‌ای و تحول علوم انسانی» با حضور دکتر ابراهیم برزگر، دکتر علی خورسندی و دکتر مرتضی شهمیری و استاد شریفی مکان: دانشگاه علامه طباطبائی زمان: ۳۰/ ۹/ ۱۴۰۰ ساعت ۱۶-۱۸ لینک شرکت مجازی👇👇 https://meeting.atu.ac.ir/ch/tis1 🌹🌹🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴«رویکرد میان‌رشته‌ای و تحول علوم انسانی» در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیشنهادی به شهرداران و اعضای انقلابی شوراهای اسلامی کلان‌شهرها 🖊احمدحسین شریفی 🔶همانطور که استحضار دارید یزدی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان دوران معاصر بودند. اندیشمندی که امام خمینی او را «ذوالشهادتین» می‌دانست و مقام معظم رهبری او را عقبه تئوریک نظام نامیدند و در زمان حیات و پس از رحلت‌شان ده‌ها توصیف کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیر از او داشتند. مقام معظم رهبری در پیامی که به مناسبت رحلت او صادر کردند، او را «عالمی ربانی»، «فقیه»، «حکیمی مجاهد»، «متفکری برجسته»، «مدیری شایسته»، «دارای زبانی گویا در اظهار حق» و «پایی با استقامت در صراط مستقیم» و دارای خدماتی کم‌نظیر در «تولید اندیشه دینی»، «نگارش کتب راه‌گشا» و «تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار» معرفی کردند و حضور انقلابی او را «در همه میدان‌هایی که به حضور او احساس نیاز می‌شد» کم‌نظیر دانستند و در بیان پارسایی و پرهیزگاری مادام العمر ایشان، چنین شهادت دادند که «پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود» و در جمله‌ای بلند و پر معنا او را سالک «طریق معرفت توحیدی» معرفی کردند. 🔶هر چند آثار و اندیشه‌های آن حکیم فرزانه در مجامع علمی و نخبگانی درخشان‌تر از پیش، پرتوافشانی خواهد کرد، اما شایسته است تا پیش‌ از فرارسیدن سالگرد رحلت ایشان، اماکن و بلوارهایی در شهرهای بزرگ با نام آن حکیم کم‌نظیر مزین شوند. خود شما اهمیت‌ نامگذاری اماکن و بلوارها را در احیای ارزش‌ها و جهت‌دهی به گرایش‌ها و رفتارهای مردم بهتر از هر کسی می‌دانید به همین دلیل نیازی نمی‌بینم درباره ضرورت و اهمیت این کار سخن بگوییم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مواظبت از «دهان روح» و «دهان تن» 🔸 آملی می‌فرمود: «انسان «دو دهان» دارد، يكى گوش، كه دهان روح او است و ديگر دهان، كه دهان تن او است. اين دو دهان خيلى محترم‌اند. انسان بايد خيلى مواظب آنها باشد. يعنى بايد صادرات و واردات اين دهن‌ها را خيلى مراقب باشد. آنهائي‌كه «هرزه خوراك» مى‌شوند، «هرزه كار» مى‌گردند؛ كساني كه «هرزه شنو» مى‌شوند، «هرزه‌گو» مى‌گردند. وقتى «واردات» انسان هرزه شد، «صادرات» او هم هرزه و پليد و كثيف مى‌شود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
گزارشی از افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دکتر احمدحسین شریفی: علوم انسانی روح سایر علوم است/ ایده علوم انسانی اسلامی متعصبانه نیست https://scih.ir/6XC8V دکتر قالیباف: اولویت ما باید تربیت نیروی انسانی در علوم انسانی اسلامی باشد https://scih.ir/ZY5Cy دکتر حداد عادل: تحول علوم انسانی پروژه ای قطعی و دفعی نیست https://scih.ir/PBw9g آیت الله رجبی: علامه مصباح معارف اندیشه اسلامی را به علوم انسانی موجود توسعه داد https://scih.ir/YBnik آیت الله رشاد: علوم انسانی امروز، مغایر شریعت است https://scih.ir/LcQRr دکتر معتمدی: کشور آمادگی لازم در تحول علوم انسانی را دارد https://scih.ir/10syv مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🔴در انتظار موفقیت! ✍️احمدحسین شریفی بسیاری از آدمیان چشم‌انتظار رسیدن «موفقیت» و «خوشبختی‌»اند! آنان نمی‌دانند که چنین انتظاری، بیهوده و عبث است. زیرا این موفقیت و خوشبختی‌اند که چشم‌انتظار اقدامات ما هستند. «موفقیت و خوشبختی معلول و محصول سعی و تلاش ما است و نه سعی و تلاش ما معلول موفقیت». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تربیت «عادل» شرط لازم تحقق «عدل» 🖊احمدحسین شریفی در میان نزاع ساختارگرایان و عامل‌گرایان، به باور من، «عامل عادلانه» مقدم بر «ساختار عادلانه» است. همانطور که وجود «عادل» مقدم بر تحقق «عدل» و وجود «ناظم» مقدم بر تحقق «نظم» است. يعني تا انسان‌هاي عادل و منظمي نباشند نبايد انتظار تحقق عدالت و نظم ساختاري و سيستمي را داشت. به همين دليل، معتقدم برای تحقق «حکمرانی خوب»، اهتمام به تربیت «انسان‌های خوب» باید بیش از اهتمام به تربیت «شهروندان خوب» باشد. به طور کلی باید دانست که «خودسازی» مقدم بر «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🌐 مراسم بزرگداشت عالم گرانقدر مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس الله سره) 👤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی (زید عزه)، مسئول مؤسسه حکمت و فلسفه ایران 🗓 سه‌شنبه، مورخ ۷دی، بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مکان: خیابان امیرکبیر(اراک)_روبروی پل آهنچی_کوچه۱۳_مسجد مدرسه علمیه حقانی لینک پخش زنده مراسم: https://www.aparat.com/mrn2311381/live ┏━━━🔸💠🔸━━━┓ 🆔 @basije_haghani ┗━━━🔸💠🔸━━━┛
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضرورت «فلسفه کاربردی» از نگاه یووال نوح هراری. @Ahmadhoseinsharifi 🌹