eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
358 عکس
372 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴غوطه در «حسرت»! 🖊احمدحسین شریفی 🔶زندگی بیشترینه آدمیان، حتی عالمان و فرهیختگان، دو نیمه دارد: نیمه اول: تلاش برای ساختن یک زندگی‌ ایده‌آل و مطلوب در آینده؛ نیمه دوم: حسرت از بهره‌ نگرفتن از داشته‌های گذشته! در واقع زندگی‌ اکثر آدمیان در «حسرت» می‌گذرد. حسرت از «نداشتن‌ها» و «حسرت» از «بهره‌ نگرفتن از داشته‌ها»! به تعبیر جلال‌الدین بلخی: نیم عمرت در پریشانی رود نیم دیگر در پشیمانی رود یکی از سفارش‌های ویژه پیامبر اکرم(ص) به ابوذر غفاری چنین بود: «ای اباذر پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمر: جوانی‌ات را پیش از پیری؛ سلامتی‌ات را پیش از بیماری، دارایی‌ات را پیش از تهی‌دستی، فراغتت را پیش از دلمشغولی و زندگی‌ات را پیش از مرگ.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنرانی در اتاق فکر تحول در علوم انسانی.mp3
13.11M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: ضرورت نگاه جامع به تحول علوم انسانی 🔶در جمع اعضای اتاق فکر تحول علوم انسانی اسلامی ⭕️تاریخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اخلاق روان‌شناختی ارتباطات اجتماعی در حدیث پیامبر اکرم(ص) 🖊احمدحسین شریفی 🔶در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره اصول حاکم بر روان‌شناسی ارتباطات اجتماعی چنین نقل شده است: استُر ذَهَبَك وَ ذِهابَكَ وَمَذْهَبَك؛ درآمد و رفت و آمدها و برنامه‌های شخصی خود را از دیگران مخفی کن. 🔶 هم محتوای این حدیث را در قالب اشعاری چنین سروده است: در بیان این سه کم جنبان لبت از ذهاب و از ذهب وز مذهبت کین سه را خصمست بسیار و عدو در کمینت ایستد چون داند او 🔶به نظر می‌رسد که چنین توصیه‌ای اختصاصی به جوامع خاصی ندارد بلکه برای حفظ ارتباطات اجتماعی و آرامش روحی در روابط اجتماعی مراعات این سه امر و مخفی کردن این سه مسأله (روابط شخصی، میزان درآمد و برنامه‌های بعدی) از دیگران، در هر جامعه‌ای لازم باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توضیحی درباره کوتاه‌نوشت پیشین 🖊احمدحسین شریفی 🔶جناب حجت‌الاسلام محمدتقی برزکار، از اساتید و مدیران حوزه علمیه در نقد کوتاه‌نوشت پیشین، متذکر شدند که جمله «استر ذهابك و ذهبك و مذهبك» حدیث نیست و در جوامع حدیثی نقل نشده است. حق با ایشان است. بنده نیز هر چند فی‌الجمله این را می‌دانستم و به همین دلیل چنین تعبیر آورده بودم که «در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ... چنین نقل شده است» که گویای عدم اعتماد به نقل است، اما عنوانی که برای مطلب انتخاب کرده بودم قدری دقیق نبود. 🔶هر چند برخی از محققان، آن جمله را به عنوان سخن برخی از حکیمان پیشین نقل کرده‌اند، در عین حال بعضی دیگر از بزرگان چون سیدحیدر آملی در جامع الاسرار و شمس‌الدین افلاکی در مناقب العارفین آن را به عنوان حدیث پیامبر نقل کرده‌اند. 🔶البته می‌توان گفت محتوای این جمله در احادیث آمده است؛ به عنوان مثال در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه چنین می‌خوانیم: «فَاخْزُنْ‏ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ» هر چند مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی (ج۲، ص۱۱۴) نیز همین جمله را به نقل از امام باقر (ع) به عنوان سخنی از حضرت ابوذر غفاری نقل کرده است. 🔶درباره تحلیل محتوایی حدیث نیز برخی آن را ناظر به شرایط و جوامع بسته و جاهلی و غیرمتمدن دانسته‌اند؛ اما به باور این بنده، همانطور که در مطلب پیشین گفته بودم، چه آن جمله را سخن معصوم بدانیم و چه سخن فرزانه‌ای از فرزانگان، محتوایی دقیق و همه‌جایی دارد. به اعتقاد بنده در همه جوامع حتی در جوامع متمدن و پیشرفته نیز رعایت چنین توصیه‌ای به حفظ و تقویت روابط اجتماعی و کاستن از مشکلات روانی در ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «هدف» تا «واقعیت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶فرمول تبدیل «هدف» به «واقعیت»‌ آسان است: اولاً، لازم است آن «هدف» را به «برنامه» تبدیل کرد؛ و ثانیاً، باید ملتزم به «عمل بر اساس برنامه» شد. باور کنید فرمول دستیابی به اهداف چیزی جز این نیست. خیلی ساده است. اما «توانایی تبدیل هدف به برنامه» (البته نه برنامه‌‌ای تخیلی و غیرواقعی، بلکه برنامه‌‌ای واقع‌بینانه) و سپس «سامان‌دهی زندگی بر اساس برنامه طراحی شده»، کاری بس دشوار است و نیازمند اراده و عزمی بسیار جدی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تجربه سلوکی آیت‌الله کشمیری(ره) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهتمام مسلمانان قزاقستان برای اقامه نماز جماعت در سرمای ۱۶ درجه زیر صفر! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴در اوصاف «پَستی و پَستان» 🖊احمدحسین شریفی پستی و دنائت از ویژگی‌هایی است که متأسفانه در میان همه اقشار اجتماعی نمودها و مصادیق فراوان دارد: چه در طبقات مرفه جامعه و چه طبقات فقیر؛ چه در تحصیل‌کردگان و چه در طیف بی‌سوادان؛ چه در میان جوانان و چه در پیران نمونه‌ها و مصادیق فراوانی از پستی و دنائت را می‌توان سراغ گرفت. در روایات اسلامی تأکید شده است که با تمام وجود از انسان‌های پست فرار کنید؛ هیچ همراهی و مصاحبتی با آنان نداشته باشید. علیه السلام: «وَ افْرِرْ كُلَّ الْفِرَارِ مِنَ اللَّئِيمِ الْأَحْمَقِ.» اما پستی و دنائت افراد را از کجا تشخیص دهیم؟ «معیار پستی» و «ویژگی‌های پَستان» چیست؟ با استناد به برخی از روایات فراوانی که در این زمینه در جوامع روایی اسلامی هست، برخی از ویژگی‌های پَستان را بیان می‌کنم: .اهل خدعه و فریب‌کاری‌اند: «إِيَّاكَ وَ الْخَدِيعَةَ فَإِنَّهَا مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم‏». .اگر به آنان لطف شود، قسی‌القلب‌تر می‌شوند: «اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ». .اگر اوضاع اقتصادی‌شان بهبود یابد، درنده‌خو می‌شوند: «احْذَرُوا صَوْلَةَ ... اللَّئِيمِ إِذَا شَبِع‏». .با چشم‌پوشی از خطاهایشان، جری‌تر می‌شوند: «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئِيمِ بِقَدْرِ إِصْلَاحِهِ مِنَ الْكَرِيمِ.» .افتخار و شرافت خود را در مال و ملک و امور مادی می‌دانند: «اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏.» .هدفشان از خدمت و کمک به دیگران، به سلطه خود درآوردن‌شان است: «نَائِلُ اللَّئِيمِ يَضَعُكَ لَدَيْهِ‏». .مردانگی و مروت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ». .اهل منت‌گذاری بر دیگران‌اند: «اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ. .حیا و عفت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي. 10.به وعده‌های خود وفا نمی‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ. 11.خدمات دیگران به خود را انکار می‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا أَعْطَى حَقَدَ وَ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ. 12.نه تنها امیدی به خیرشان نیست؛ بلکه دیگران نیز از شرشان در امان نیستند: اللَّئِيمُ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ وَ لَا يُؤْمَنُ غَوَائِلُهُ. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
"بیت الغزل معرفت" و احساس است در بین تمام مادران، او خاص است سرمشق نجابت است و هم حجب و حیا او کوه وقار و مادر عبّاس است ✍محمّد شریفی سالروز رحلت حضرت ام البنین تسلیت باد 🌹🌹
مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی.mp3
15.25M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی 🔷دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام 🔸تاریخ: ۲۶/ ۱۰/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی یکی از «خوشی‌های اصیل»، خوشی‌های ناشی از «خوب کردن حال دیگران» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آملی: امیر المومنین کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض و شهوات دنیوی می‌کنند، نفرین کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹