🔴ضرورت «مواجهه ترکیبی» با عفتستیزان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶کسانی که فرهنگسازی را منحصر به فعالیتهای تبلیغی، ارشادی و تبیینی میدانند، نه «فرهنگ» را شناخته و نه «فرهنگسازی» را دانستهاند.
«جدیت» و «صلابت» در اجرای قانون و «برخورد بیاغماض» و «سریع» و «علنی» با «قانونشکنان» نیز از جملهی ارکان و مؤلفههای فرهنگسازی است.
🔻هزاران سال است که #حجاب و عفت از مهمترین و آشکارترین ارزشهای ایرانی و اسلامی زنان و دختران ما بوده است. (یعنی حجاب یک ارزش اسلامی و ایرانی است)
🔻افزون بر آن، در مقررات و قوانین جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از هنجارها و ارزشهای اجتماعی بدان تصریح شده است. (یعنی حجاب یک قانون اجتماعی است)
🔻در عین حال، چند دهه است که جبهه استکبار و دنیای غرب با به کارگیری همه توان تبلیغی و رسانهای و فکری و سیاسی خود، مبارزهای همهجانبه با این هنجار اجتماعی و اسلامی را آغاز کرده است. این مبارزه هم مبارزهای پنهان نیست، بلکه از جملهی آشکارترین و علنیترین راهبردهای دشمنان ایران و اسلام برای تجزیه ایران و ایجاد شقاق و اختلاف اجتماعی در میان ایرانیان و مبارزه با ارزشهای اسلامی و ایرانی است. (یعنی بیحجاب عملاً در جبهه دشمنان ایران و اسلام قرار گرفته است)
🔷با توجه به ترکیبی بودن این هجمه، روشن است که دفاع از این هنجار و جلوگیری از شکسته شدن حرمت آن نیز باید «دفاعی ترکیبی» و «همهجانبه» باشد. که یکی از مهمترین آنها (۱) شناسایی هنجارشکنان و اخطار به آنها است. (۲) بعد از شناسایی لازم است، به صورت مجازی یا حقیقی و به شکلی هدفمند، جلسات تبیینی و ارشادی برای هنجارشکنان گذاشته شود و حقیقت این ارزش اسلامی ایرانی و همچنین برنامههای دشمنان بشریت در این رابطه به آنان تعلیم داده شود. (۳) اگر باز هم تجری کرده و در مقابل این قانون اجتماعی و سیاسی اسلام و این سنت هزاران ساله ایرانیان ایستادگی کردند در آن صورت، معلوم میشود که نه تنها در جبهه دشمنان دین قرار گرفتهاند؛ بلکه به صورتی علنی و آشکار علیه فرهنگ و ارزشهای ملی ایران نیز قیام کردهاند. (۴) اینجاست که باید به دست قانون سپرده شوند و قانون نیز چگونگی مواجهه با چنین افرادی را مشخص کرده است.
#اخلاق_اجتماعی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راهی برای تربيت نفس
🖊احمدحسین شریفی
🔶کار نفس، حيلهگري و مکاري و تسويل است. هرگز با توصيه و موعظه نميتوان آن را از چنين کاري باز داشت. به تعبير برخي از بزرگان، اگر 124 هزار پيامبر همگي از نفس خواهش کنند که دست از حيلهگري و تسويل بردارد، گوش نميدهد.
🔶یکی از راههایي که ميتوان به وسيلة آن نفس را رام خود کرد و از شر حيلهگري او در امان ماند، گرسنه نگه داشتن آن است: اَجِعْ کلبَکَ يَتْبَعک؛ سگ خود را گرسنه نگه دار تا رام تو شود و از تو پيروي کند. یعنی نه تنها به هیچ وجه خواستههای غیرمعقول و غیرمشروع او را نباید اجابت کرد، بلکه خواستههای مباح او را هم باید مدیریت کرد.
به نان سازند مردم رام هر سگ را
و ليکن تو اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«حضرت ولایت» و توصیه به «تقویت بنیانهای معرفتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، در دیدار روز گذشته خود با دانشجویان (۲۹/ /۱/ ۱۴۰۲) ضمن تکرار توصیه اکید خود به دانشجویان مبنی بر «ضرورت استحکام بنیانهای فکری و معرفتی» فرمودند:
«در این صورت دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگیناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهجالبلاغه و کتابهای اندیشمندانی همچون «مطهری»، «بهشتی» و «مصباح» روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.»
درباره سیر مطالعاتی آثار این سه اندیشمند بزرگ کتابهایی نوشته شده است و بعضاً برنامههایی برای مطالعه روشمند آثار آنان نیز اجرا شده است.
در این مختصر درباره یکی از آثار علمی علامه مصباح(ره) اشارهای میکنم: طرح ولایت که خود #علامه_مصباح آن را حاصل عمر و اندیشه خویش میدانستند و میفرمودند:
«بنده قریب به 70 سال است که مشغول تحصیل علوم دینی هستم و به اندازه وسع خودم، کارهایی نیز چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب انجام دادهام؛ اما صادقانه میگویم که آنچه امروز به نام #طرح_ولایت معروف است، بهترین خدمتی بوده است که بنده در طول این 70 سال در انجام آن سهمی داشتهام. ... طرح ولایت میوه درختی است که 70 سال برای آن زحمت کشیده شده است. ... اسلام نور است و تمام افتخار ما باید این باشد که خادم این نور باشیم و این نور را در جامعه زنده نگه داریم؛ لذا بنده معتقدم اینکه حاصل 70 سال کار علمی در طول 7 هفته به عنوان طرح ولایت، عرضه میشود، بسیار ارزشمند و مغتنم است و قدمی برای زنده نگاه داشتن این نور است؛ لذا باید قدر آن را دانسته، شکرگزار این نعمت الهی باشیم.»
🔻دوره طرح ولایت دارای شش محور اساسی است که همگی ناظر به بنیانهای معرفتی و فکریاند. این شش محور از ریشهایترین مباحث یعنی «معرفتشناسی» و «هستیشناسی و خداشناسی» شروع میشود؛ سپس بر پایههای استوار معرفتشناسی و هستیشناسی اسلامی به مباحث «انسانشناسی» میپردازد و در ادامه، امتداد مباحث پیشین را در «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاست» به صورتی مستدل و معقول نشان میدهد.
🔻در این طرح، رابطهای ارگانیک میان همه بنیانهای معرفتی و فکری اسلامی برقرار میشود.
🔻دانشآموختگان این طرح به صورتی مستدل و عمیق میتوانند از ارزشهای اخلاقی و حقوقی و سیاسی اسلامی در برابر دیدگاههای غربی و غیراسلامی دفاع کنند.
🔻در این طرح ضمن اشاره به دیدگاههای مدرن و به ویژه اومانیستی و لیبرالیستی در حوزههای اخلاق، حقوق و سیاست، اندیشه اسلامی در این حوزهها به صورتی برهانی و استدلالی عرضه میشود.
🔻فارغ التحصیلان این دورهها، به نحوی بسیار محسوس در برابر هجمههای فکری و فرهنگی غربی بیمه میشوند. تجربه ۲۵ ساله اجرای این طرح شاهدی گویا بر این مدعا است.
🔶امیدوارم مجموعههای دستاندرکار مباحث معرفتی و فرهنگی دانشجویان یعنی «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها»، «معاونتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها»، «گروههای علمی معارف اسلامی در دانشگاهها»، این توصیه چندین و چندباره حضرت ولایت نسبت به لزوم و ضرورت مطالعه آثار علامه مصباح توسط دانشجویان را جدی بگیرند و دستکم دوره «مدوّن» و «آزمونشده» و «قطعیالتأثیر» طرح ولایت را به هر شکل ممکن در دانشگاهها اجرایی کنند و بالعین آثار و برکات اندیشهای و بصیرتی و کنشی آن را مشاهده کنند.
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴جای خالی «ادب»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به گواهی ایرانشناسان و مورخان و حتی مستشرقان، ايرانيان جزء باادبترين ملتها بودهاند. شاردن (1643-1713م)، مستشرق فرانسوي که در زمان صفويه به ايران آمده بود، در سفرنامه خود دربارة ادب ايرانيان چنين مينويسد:
من هيچ ملت را مؤدبتر و ملايمتر از ملت ايران نديدهام و ادب و نزاکت در ايرانيها فطري است و اگر سالها با يک ايراني دوستي يا معامله بکنيد، محال است از زبان او چيزي بشنويد که شما را برنجاند و محال است که او حاضر باشد يک خبر بد به شما بدهد و اگر مجبور شود راجع به مرگ يک نفر صحبت کند ميگويد «عمرش را به شما داد» يا «عمرش را به شما بخشيد». يعني او نميخواست بميرد تا اينکه باعث تأثر شما بشود؛ بلکه چون شما را دوست ميداشت براي ابراز دوستي عمرش را به شما واگذار کرد و رفت.
🔻اما متأسفانه در دوران معاصر در میان جمع کثیری از ایرانیان، نه تنها اثری از این فضیلت اجتماعی نمیبینیم! بلکه در حوزههای مختلفی از زیست اجتماعی شاهد بیادبیها و بینزاکتیها و گستاخیهای آشکار نیز هستیم. و این خود یکی از امالمفاسد اجتماعی است؛ یعنی آثار و پیامدهای بسیار مخربی برای فرد و جامعه دارد. به تعبیر امیرمؤمنان علی علیه السلام:
«مَنْ قَلَّ أَدَبُهُ كَثُرَتْ مَسَاوِيهِ؛ کسی که ادب او کم باشد، بدیها او زیاد میشود».
و به تعبیر مولوی:
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم
هر که بیباکی کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک
بد ز گستاخی کسوف آفتاب
شد عزازیلی ز جرات رد باب
🔻به گمان این بنده، جامعه ما به شدت نیازمند آموزش «ادب» در حوزههای مختلف و در سطوح گوناگون است: «ادب لباس پوشیدن»، «ادب آرایش کردن»، «ادب راه رفتن»، «ادب سخن گفتن»، «ادب گوش دادن»، «ادب نقد کردن»، «ادب مخالفت کردن»، «ادب مواجهه با بزرگان»، «ادب مواجهه با معلم و استاد»، «ادب برخورد با پدر و مادر»، «ادب برخورد با همسایه» و ....
امیدوارم نظامهای رسمی و غیررسمی آموزشی و پرورشی در کشور ما به وظیفه سترگ خود در آموزش و نهادینهسازی ادب فردی و اجتماعی عمل کنند.
#اخلاق
#ادب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 رشد و رویش معنویتگرایی انقلابی
🔹عکس دستهجمعی ۱۴۰۰ نفری معتکفین دهه هشتادی و... یزدی در مسجد آخوند ملااسماعیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تاکتیکهای نوین دشمنی غرب با اسلام
🔸رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر:
«دشمنان اسلام فهمیدهاند که از نیروی نظامی کاری ساخته نیست. ... کار و تاکتیک آنها امروز عبارت است از:
«تزویر»،
«تحریف»،
«دروغگویی»،
«وسوسه کردن»،
«خلاف واقعنمایی»،
«تحقیر ملّتها»،
«بدبین کردن ملتها به خود»،
«پنهان کردن تواناییها و برجستگیها و درخشانیهای ملتها».
در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید بهروز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم.»
#جنگ_نرم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸تصاویر احتمالی از هفت عالم بزرگ شیعه به کمک هوش مصنوعی
🔻گفته شده که این تصاویر با تکیه بر سه دسته اطلاعات جمعآوری شده:
۱. گزارشهای تاریخی از شمایل ظاهری این عالمان
۲. نقاشیهای به جای مانده از چهره برخی از آنان
۳. تصاویر فرضی موجود در جامعه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماجرای جالب و شگفتانگیز «کِلی گلاسون» بانوی آمریکایی-کانادایی که میخواست با دین تائوئیسم آشنا بشه اما از مذهب اهل بیت (علیهم السلام) سر در آورد
🔻با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴به بهانه روز بزرگداشت شیخ بهائی و روز معماری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶امروز (سوم اردیبهشت) در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز بزرگداشت #شیخ_بهائی و روز #معماری نامگذاری شده است. معماری را میتوان در زمره «هنر» به حساب آورد؛ زیرا هم «دانش» است و هم «صنعت»؛ هم «تجلی جهاننگری» است و هم «ظهوریافتهی ایدئولوژی»؛ هم «محصول فرهنگ» است و هم «انتقالدهنده فرهنگ».
🔷در این رابطه بیان دو نکته خالی از لطف نیست:
🔻نکته اول:
باید بدانیم که شیخ بهائی که به بهانه بزرگداشت او روز سوم اردیبهشت به روز معماری نامگذاری شده است، افزون بر آنکه یک معمار کمنظیر و استثنائی بود؛ حکیم، فقیه، عارف، ریاضیدان، منجم، شاعر، ادیب، مورخ و محدثی بزرگ هم بود. فی الواقع، معماری او مظهر و تجلی حکمت و فقه و فلسفه و کلام و عرفان و دینشناسی او و همچنین «عقلانیت تاریخی» او بود.
🔻نکته دوم:
فرهنگ مدرن غرب و #سبک_زندگی مدرن غربی، با همه خوبیها و بدیهایش، یعنی فکر و فرهنگ #پستمدرن، با تغییر در معماری رسمیت یافت. معماری پستمدرن نیز نه تنها تجلی و مظهر ارزشهای لیبرالیستی که ظهوریافته فلسفه و حتی معرفتشناسی پستمدرن است: «پیچیدگی»، «ابهام»، «درهمریختگی»، «درهمتنیدگی» و «بینظمی» از ویژگیهای فلسفه و معرفتشناسی پستمدرن است که همگی از ویژگیهای معماری پستمدرن هم به شمار میروند.
همچنین «فردیت»، «لذتگرایی»، «لذتطلبی» و «سودگرایی» نیز از شاخصههای ارزشی پستمدرنیسم است که تجلی و ظهور همه آنها را میتوان در معماری پست مدرن هم یافت.
🔶اما آیا مکتب فلسفی ما و جهاننگری و نظام ارزشی ما نیز مانند جهاننگری و نظام ارزشی پستمدرن دارای ویژگی آشفتگی و درهمتنیدگی و بینظمی است؟ پاسخ روشن است؛ ما چنین #فلسفه و جهاننگری و نظام ارزشیای نداشته و نداریم.
◾️افسوس که نه بسیاری از فیلسوفان ما متوجه این شکاف عظیم میان معماری و فلسفه ما هستند و نه بسیاری از معماران و شهرسازان ما متوجهاند که در چه زمینی بازی میکنند، سنگ چه مکتبی را به سینه میزنند و با معماری خود چه #فرهنگ و جهاننگری و فلسفهای را مدیریت میکنند: زیرا به اعتقاد این بنده «معماری چیزی جز «مدیریت فضا» به منظور «مدیریت اندیشه و رفتاری» که در آن فضا انجام میگیرد نیست.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آفت غرور دینی و مذهبی در کلام آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
🔸خدا رحمت کند آیتالله #شاهآبادی، آن استاد امامپرور، را در کتاب بسیار ارزشمندشان شذرات المعارف چه تحلیل زیبایی از «غرور دینی» بیان کردهاند:
«غرور مسلمین بحقانیت خود که منشاء تحویل دادن میدان دعوت است به معاندین و موجب قناعت نمودن باسلام انفرادی و ترک تبلیغات و امر به معروف و نهی از منکر شده و چنانچه غرور بشفاعت منشأ ارتکاب انواع رذائل اخلاقیه و اقسام معاصی کبیره گردیده بحدی که افتخار به اشتهار به آن مینمایند با اینکه غرور به اسلام و شفاعت منجر بحرمان از هر دو خواهد شد زیرا که سیر کفر و فسق در ارواح، اسرع است از سیر وبا در ابدان.» (شذرات المعارف، الشذره الاولی: توضیح مرام الاسلام فی شفاء صدورالانام)
🔻همانطور که ملاحظه میشود ایشان سه آفت بزرگ برای #غرور دینی ذکر میکند:
1. سستی و کاهلی در تبلیغ دین و در نتیجه سپردن «میدان رسانه و تبلیغ» به دست دینستیزان و اهل باطل؛
2. «اسلام افرادی» و بی اعتنایی به ارزشهای اجتماعی اسلام و در نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر؛
3. محرومیت فرد و جامعه به ظاهر مسلمان از اسلام حقیقی.
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حجاب و امر سیاسی
✍️احمدحسین شریفی
🔻شنیدم یکی از مدرسان فقه چنین توصیه فرمودهاند:
«مسأله بیحجابی را سیاسی نکنیم... به نظر من، مسأله را باید خدایی شرعی کرد و از پتانسیل آیات قرآن، و کلمات و رفتار معصومان(ع) استفاده کرد.»
🔻این بنده خدا گویا توجه نکردهاند که:
اولاً، مسأله حجاب و بیحجابی اساساً مسألهای سیاسی، مدنی و اجتماعی است. نمایش اجتماعی تعهد یا بیتعهدی به «ارزشهای اجتماعی اسلام» است.
ثانیاً، پیشفرض غلط این سخن آن است که مسأله سیاسی نمیتواند، خدایی و شرعی باشد!
آیا چنین سخنی غیر از پذیرش #سکولاریسم است.
ثالثا، لازمه آشکار این سخن آن است که در مسائل سیاسی نمیتوان از «پتانسیل آیات و کلمات و رفتار معصومین استفاده کرد»!
آیا این چیزی جز پذیرش جدایی دین از سیاست است؟!
رابعاً مگر تاکنون و هماکنون نیز از «پتانسیل آیات و روایات» استفاده نشده یا کم استفاده شده است؟
و خامسا، بسم الله! این گوی و این میدان. از این پتانسیل استفاده کنید و چگونگی استفاده از آن را عملاً نیز به دیگران یاد دهید.
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢شادی روح پاک و مطهرشان، فاتحهای را تقدیم میکنیم.
#علامه_حسنزاده
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مدرسان فقه در حوزه علمیه گفته است:
«اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود، اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.»
🔻گوینده این جمله، آگاهانه یا ناآگاهانه، و خواسته یا ناخواسته، به شکلی واضح تفاوت #فقه و #فقیه «جامعهزده»، «منفعل»، «پیرو» و «عرفزده» را با فقه و فقیه «جامعهپرداز»، «فعال»، «پیشرو» و «عرفساز» ابراز کرده است.
جمله فوق الذکر در واقع، باور کسانی است که میکوشند با عینک فقه فردگرا و غیراجتماعی، وظایف اجتماعی و فرهنگی پیروان فقه ساختارساز و انقلابی را بیان کنند! با قبول چنین عینکی، وظیفه فقه و فقیهان و بالتبع جامعه مقلدان، سکوت در برابر منکرات نهادینه و فسادهای سیستمی خواهد بود! به تعبیر دیگر زبان حال و قال چنین افرادی در مواجهه با منکرات جامعهپسند یا عرفپسند آن است که باید تسلیم «جامعه منکراتی» شد!
در کف شیر نر خونخوارهای
غیر تسلیم و رضا کو چارهای
و عجیب این است که چنین رخوت و بیتحرکی و خمودی و سکوتی را وظیفهای شرعی و الهی نیز میدانند! احتمالاً فعالیتهای پیامبران در مواجهه با طاغوتهای زمان و ناهنجاریهای فرهنگی نهادینهشده زمان خود را رفتاری نامشروع و مخالف فقه اسلامی میپندارند!
🔻این در حالی است که اساساً انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، محصول «فقه جامعهساز» و «ساختارساز» #امام_خمینی (ره) بود. و الا فقه «فردگرا»، «منفعل» و «انزواطلبی» که نمود آن را در جمله فوقالذکر میبینیم نه تنها با انقلاب اجتماعی و سیاسی میانهای ندارد؛ که هیچ نقشی در فرهنگسازی و جامعهپردازی هم برای فقه و فقیهان و جامعه مقلدان قائل نیست! اصولاً بر اساس چنان نگاهی مبارزه امام خمینی با حکومت دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی و حرکت او در جهت براندازی رژیم فاسد پهلوی و تغییر فرهنگ عمومی، مبارزهای مشروع و فقهپسند نبوده است!
نیازی به توضیح ندارد که
چنین فقهی و چنین نگاهی به فقه و فقاهت، هیچ تناسبی با سبک و سیره تبلیغی پیامبران ندارد.
چنین فقهی تناسبی با اسلام و احکام و ارزشهای اسلامی و الهی ندارد.
چنین فقهی هرگز فقه اسلامی و قرآنی نیست. کجای قرآن ما را دعوت به سکوت در برابر منکرات نهادینهشده یا منکرات جامعهپسند میکند؟ کدامیک از پیامبران الهی در برابر چنین منکراتی سکوت کردند. مگر غیر از این است که
لیک دعوت واردست از کردگار
با قبول و ناقبول او را چه کار
نوح نهصد سال دعوت مینمود
دم به دم انکار قومش میفزود
هیچ از گفتن عنان واپس کشید
هیچ اندر غار خاموشی خزید
اگر حضرت نوح هم پیرو چنین فقهی بود که نیازی به آن همه دعوت و آن همه مجاهدت در مبارزه با منکرات و ناهنجاریهای اجتماعی قوم خود نداشت. اگر حضرت لوط هم از چنین فقهی تبعیت میکرد که در مقابل رفتارهای ناهنجار قوم خود قیام نمیکرد و همینطور حضرت ابراهیم و موسی و عیسی و خاتم الانبیاء علیهم صلوات المصلین.
#حوزه_علمیه
#حوزه_سکولار
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1682876124287434142
🔸 نکتهای دیگر:
🔻قصد بیاحترامی به نمایندگان محترمی که در موافقت یا مخالفت با استیضاح وزیر صمت سخن گفتند ندارم، اما خواهش میکنم خودشان یکبار نحوه سخنان خودشان و داد و فریادهای گوشخراش و اعصابخردکن خود را گوش کنند. و سبک گفتاری خود را با معیارهای #اخلاق اسلامی در #نقد و انتقاد و دفاع بسنجند.
🔻به راستی، چرا نمایندگان مجلس ما گمان میکنند به هر میزان که عصبانیتر و بلندتر سخن بگویند، منطقیتر و محقتر جلوه میدهند؟
چه موعظه حکیمانهای دارد #سعدی علیه الرحمه:
دلایل قوی باید و معنوی
نه رگهای گردن به حجت قوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
پایان مرداد ماه آخرین مهلت ارسال مقاله برای هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در گفتوگو با روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی ضمن اعلام استقبال گسترده اساتید و پژوهشگران برای ثبت چکیده و مقاله در سایت دبیرخانه آنلاین کنگره گفت: در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ چکیده و مقاله به دست دبیرخانه کنگره رسیده است و با تجربه کنگرههای گذشته پیشبینی میشود تا پایان مهلت ارسال مقاله که ۳۱ مرداد ماه میباشد، این عدد به بیش از ۸۰۰ چکیده و مقاله برسد.
متن کامل گفت و گو:
https://scih.ir/zwe51
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از روحانیان دغدغهمند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثهای که اخیراً در قم برای طلبهای مظلوم رخ داده بود، گفتهاند: «این فاصلهای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.»
اولاً، هر چند حادثهای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بیسابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رضوان الله علیه؛
ثانیاً، گویا فراموش کردهاید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارتها و اهانتها که به روحانیت نکردند و چه خونهای پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بودهاند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست دادهاند!)
ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دستبوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه میکنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دستکم طرح و برنامهای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دلنگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنهای، جهادگران واقعی میدان عمل را میخواهد. شما هم گوشهای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید.
رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرتهای شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار #ولایت_فقیه میتوانست ایران را در میان این همه گرگهای چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بیولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان میکنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بیسابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزههای مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزشهای الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمیبینید؟
#حوزه_سکولار
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
#حوزه_علمیه
#روحانیت
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1683138926090114730
میگوید: ریشه بیاحترامی به روحانیت= بعد از انقلاب از جایگاه ناظر و ناقد حکومت خارج شده و مسؤولیت پذیرفته.
میگویم: اولاً احترام روحانیت نسبت به پیش از انقلاب هزاران برابر بیشتر شده؛
ثانیاً، احترام ناشی از انتقادهای عامهپسند، احترامی شیطانی است و نه روحانی!
ثالثاً، چرا پیامبران دنبال چنین احترامی نبودهاند؟
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خاطرهای از امام خمینی ره درباره وضعیت روحانیت در روزگار پهلوی (صرفاً جهت اطلاع روحانیانی که مدعیاند در دوران قبل از انقلاب از عزت و احترام برخوردار بودهاند!)
«رضاخان ... کمکم وقتی مستقر شد، پایش محکم شد، آن وقت آن صورت دیگرش را نشان داد. تمام مجالس روضه و وعظ و خطابه را در تمام سطح ایران قَدَغَن کرد! در قم، مجلس اینطوری بود که آقای صدوقی یک مجلس داشتند قبل از اذان صبح شروع میشد ... آن هم چند نفر. و احتمال میدهم که آن را هم آمدند جلویش را گرفتند. تمام چیزهایی که مربوط به دیانت بود شروع کرد آنها را یکی یکی جلویش را گرفت. شروع کرد با شدت با روحانیت عمل کرد. به طوری که من در مدرسه فیضیه آن وقت یک درسی میگفتم، یک عده چند نفری بودند، یک روز که رفتم، یک نفر بود. این شخص گفت که این آقایان همه فرار کردند رفتند به باغات. طلبههای مدرسه هم قبل از آفتاب، آن طور که میگفتند، فرار میکردند به باغات میرفتند؛ و آخر شب آن وقتها میآمدند. و بنابراین بود که این لباس به کلی خلع بشود»
(صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۵)
#حوزه_علمیه
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹