eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
310 عکس
332 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 رفتار طلبه جوان بیمارستان قم، نمونه‌ای از متانت و بردباری اسلامی ✍️ احمدحسین شریفی 🔹در ماجرای کلیپ هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه جوان در بیمارستان عترت و قرآن قم، یکی از اموری که کمتر به آن توجه شد، متانت و بردباری و آرامش طلبه جوان در برابر شدیدترین نوع هتاکی و بی‌حرمتی و فحاشی از سوی یک زن مکشفه بود. 💐درود خدا بر این طلبه جوان که با تأسی از ائمه معصومین علیهم‌السلام به ویژه امام سجاد و امام باقر علیهما السلام نمونه‌ای عینی و عملی از اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشت. کاری که بسیاری از مدعیان اخلاق و ادب از انجام آن عاجزند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ارزش‌های دینی از دنیای قدیم تا عصر مدرن 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹برخی از مدعیان دائماً و به گونه‌های مختلفی می‌گویند «دنیای جدید» دنیای تکثرها و تنوع‌هاست. دنیای مدرن، دنیای سکولارشده است. در دنیای جدید، نمی‌توان از «ارزش‌های ثابت» و «مطلق» سخن گفت! نمی‌توان از «حقیقت واحد» سخن گفت! صراط‌های فراوانی وجود دارد که نمی‌توان گفت فقط یکی از آنها مستقیم است! بلکه با صراط‌های مستقیمی مواجهه‌ایم! 🔻اینان خلط بزرگی میان «مقام ثبوت» و «مقام اثبات» و در نتیجه میان «واقعیت» و «حقیقت» کرده‌اند! توضیح آنکه تنوع و تکثر و صراط‌های مختلف در جوامع بشری، از ویژگی‌های دنیای مدرن نیست. بلکه در همیشه تاریخ و در همه جوامع وجود داشته، دارد و خواهد داشت. به عنوان مثال، در کنار توحید و خداپرستی، بت‌پرستی (با تنوع بسیار گسترده‌ای که داشت)، شرک، بی‌خدایی، الحاد، بی‌اعتقادی به معاد، بی‌اعتنایی به ارزش‌های دینی و امثال آن در دنیای قدیم هم بوده است! همواره شاهد وجود ادیان و مکاتب و ملل و نحل مختلفی در میان جوامع بشری بوده‌ایم. 🔸همه سخن در درستی یا نادرستی آنها بوده و هست. یعنی سخن فرزانگان و پیامبران و اولیای الهی و فیلسوفان این بوده است که آیا همه آنچه که «هست»، درست‌ است؟ آیا منطقاً می‌توان گفت هم باورهای دینی درست‌ است و هم باورهای غیردینی و ضددینی؟! آیا می‌توان گفت هم ارزش‌های توحیدمحورانه درست‌اند و هم ارزش‌های الحادپایه؟ معلوم است که پاسخ منفی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢جهاد اصغر و اکبر در بیان ملاحسين کاشفی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ملاحسین صاحب کتاب بسیار معروف روضه الشهداء، از صوفیان و عارفان قرن دهم، در کتاب داشتنی و خواندنی «لب لباب مثنوی» به هنگام دسته‌بندی اشعار مثنوی معنوی در باب می‌گوید: «در بيان جهاد: و آن در صورت غزا باشد با کافران و به حسب معنی محاربه باشد با لشکر هوا و شيطان. اول را جهاد اصغر خوانند و ثانی را جهاد اکبر و به يقين بدان که تا در معرکه مجاهدت به شمشير رياضت سر نفس رعنا را برنداری به دولت غنيمت «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» نرسی» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢انسان معنوی و عشق‌ورزی به همه هستی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹از مهم‌ترین ویژگی‌های پرورش‌ یافتگان اخلاق و معنویت اسلامی «کلان‌نگری» و «خیرخواهی» و «عشق‌ورزی» به همه آفریده‌ها است. به تعبیر زیبای : به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست 🔸و این آموزه‌ای است که در اغلب ادعیه ماه مبارک رمضان موج می‌زند: اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ‏ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض‏ 🔻از مهم‌ترین آثار و پیامدهای نگاه عاشقانه به هستی این است که عاشق غیر از دلدادگی به معشوق و جلب رضایت او و تأمین خواسته‌های او هیچ شأن و جایگاهی برای خود قائل نیست. او خود را خدمتگذار و نوکر همگان می‌داند. او خود را بدهکار همه مردمان می‌داند. درد و رنج آنها را درد و رنج خود می‌داند. حتی بی‌مهری و حرمت‌شکنی دیگران باز هم او را از دغدغه خدمت به آنها باز نمی‌دارد. او خود را وقف خدمت به خلق می‌کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1710634765442591133 اینکه عده‌ای از مدعیان فقاهت با استناد به روایت منافقانه و تفرقه‌افکنانه رسانه فاسق و فاسد اینترنشنال از کلیپ فحاشی و هتاکی یک زن مکشفه علیه یک طلبه (علیرغم همه شواهد موجود در آن کلیپ) به محکومیت آن طلبه مظلوم و مؤدب و متین حکم دهند، به نوبه خود یک «فاجعه فقهی» در تاریخ فقاهت شیعی است. نباید از کنار آن به راحتی گذشت. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مدیریت و محرومیت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنده، هر چند زندگی متجملانه را به نحو مطلق از نظر شرعی حرام نمی‌دانم؛ اما نمی‌توانم هضم کنم که یک «مدیر» یا «مسئول» در جامعه اسلامی در دوران مسئولیتش یا در سایه مسؤولیتش زیستی متجملانه داشته باشد. و هر چند تفریح و مسافرت‌های تفریحی را کاری خوب و بعضاً لازم برای افراد و خانواده‌ها می‌دانم؛ اما نمی‌توانم بپذیریم که یک مدیر در دوران مدیریتش فرصتی برای چنین کارهایی داشته باشد. پذیرش مدیریت و مسؤولیت، تلازمی طبیعی با محرومیت از بسیاری از مباحات دارد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢بی‌منزلتی متجاهران به فسق 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از بدیهیات فقه و اخلاق اسلامی این است که شخصی که پرده‌ حیا را دریده و آشکارا به معصیت خدا پرداخته و با گفتار یا رفتار خود ارزش‌های دینی را نادیده می‌گیرد و علناً نافرمانی می‌کند، (به اصطلاح متجاهر به فسق است)، حرمت و احترامی ندارد؛ به عنوان مثال «غیبت» چنین فردی و «ذکر بدی‌های او نزد دیگران» و «معرفی او به جامعه» شرعاً اشکال ندارد. علیه السلام فرمودند: ثَلَاثَةٌ لَيْسَ لَهُمْ حُرْمَةٌ صَاحِبُ هَوًى مُبْتَدِعٌ وَ الْإِمَامُ الْجَائِرُ وَ الْفَاسِقُ الْمُعْلِنُ بِالْفِسْقِ؛ سه کس‌اند که از نظر شرعی حرمت و احترامی ندارند: بدعت‌گذاری که پیروانی دارد؛ حاکم ستمگر و فاسقی که فسق خود را آشکار می‌کند. در برخی دیگر از روایات آمده است که چنین افرادی باید به مردم معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و از خطرات‌شان در امان باشند. (ص) فرمودند: ملاحظه حال فاسقان (متجاهران به فسق) را نکنید؛ بلکه آنها را در میان مردم رسوا کنید و فسق و فجورشان را به سمع و نظر دیگران برسانید تا مردم آنان را بیشتر بشناسند و از آنان دوری کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هدیه نوروزی ابن‌سینا 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رسم هدایای نوروزی از دیرباز در فرهنگ ایرانیان وجود داشته باشد. و آنگونه که از شاهنامه و تاریخ بیهقی به دست می‌آید در اغلب قریب به اتفاق موارد این هدایا از نوع مادیات و امور دنیوی بوده است. در عین حال، هدایای نوروزی برخی از فیلسوفان و حکیمان متفاوت بوده است. به عنوان مثال، ابن‌سینا با استفاده از فرصت عید نوروز تلاش می‌کند تا به یکی از بزرگان، هدیه‌ای از جنس دانش و آگاهی و حکمت تقدیم کند. وی رساله‌ای در تفسیر و تشریح معانی و مقاصد حروف مقطعه قرآن کریم می‌نگارد و آن را به عنوان هدیه‌ای نوروزی به شخصی به نام «الشیخ الامیر السید ابی‌بکر محمد بن عبدالرحیم» تقدیم می‌کند. خود وی در مقدمه کتاب در بیان دلیل چنین کاری می‌نویسد: اولاً، از هدایای دنیایی و مادی چیز مناسبی که شایسته جایگاه الشیخ الامیر و گنجینه گران‌بهای او باشد در بساط نداشتم؛ و ثانیاً، حکمت، به ویژه حکمت الهی، را برترین هدیه و شریف‌ترین تحفه‌ می‌دانم. به همین دلیل، رساله‌ای در موضوع کشف اسرار و رموز حروف مقطعه‌ای که در ابتدای برخی از سوره‌های قرآنی آمده است می‌نگارد و آن را به رسم هدیه نوروزی تقدیم الشیخ الامیر می‌کند. این رساله با عنوان «الرسالة النیروزیة» هم‌اکنون در اختیار علاقمندان قرار دارد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💐💐[سال جهش تولید با مشارکت مردم را به محضر همه عزیزان تبریک می‌گویم و به همین مناسبت به نقش و جایگاه مردم در اندیشه اجتماعی اسلام اشاره‌ای می‌کنم] 🔹از بنیادی‌ترین اندیشه‌‌های اجتماعی اسلام «مردمی‌سازی» فرهنگ و اقتصاد و اقدامات اجتماعی و حتی مردمی بودن حکومت اسلامی است. در نگاه اسلام، مردم محور همه موضوعات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی‌اند. برجسته‌ترین نقش را در جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دارند. 🔻قرآن کریم به صراحت می‌فرماید یکی از کارویژه‌های پیامبران، مردمی کردن امور بوده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حدید، ۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند» 🔸(علیه السلام) در مسأله پذیرش حکومت، فرمودند: «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلى غارِبِها؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجت با وجود یار و یاور ... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه‌اش می‌انداختم» این جملات صراحت در این دارد که حضور مردم در تفکر اسلامی آنقدر مهم است که حجتی علیه امام معصوم خواهد بود. یعنی با حضور مردم تکلیف سیاسی و اجتماعی بر امام معصوم منجز می‌شود و بدون حضور مردم و بدون مشارکت مردمی حتی تکلیف سیاسی و اجتماعی و حکومتی از امام معصوم نیز ساقط می‌شود. 🔹آن حضرت در ضمن یکی از سخنرانی‌های خود در صفین خطاب به یاران و لشکریان خود فرمودند: «وَ لَيْسَ امْرُؤٌ وَ إِنْ عَظُمَتْ فِي الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِي الدِّينِ فَضِيلَتُهُ بِفَوْقِ أَنْ يُعَانَ عَلَى مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّه؛‏ و هیچ کس گر چه منزلتش در حق عظیم باشد و فضیلتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد چنان نیست که در ادای حقی که خدا بر او واجب کرده محتاج به کمک نباشد» یعنی حتی بزرگ‌ترین انسان‌ها و کامل‌ترین آدمیان برای انجام وظایف خود و ادای حقوق الهی نیازمند کمک و مشارکت مردمی‌اند. بدون اعانت مردمی و بدون خواست مردم و بدون همراهی مردم امکان تحقق هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢خدیجه کبری، الگوی طهارت و تجارت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدون تردید، یکی از الگوهای برجسته «زنِ اسلام‌پسند»، حضرت خدیجه طاهره(س) است. او حتی قبل از اسلام، به درایت و حکمت و عقلانیت و مدیریت و دوراندیشی و ذکاوت و طهارت و پاکی شناخته می‌شد. به تعبیر مرحوم محقق اربلی در کتاب ارزشمند کشف الغمه، «كَانَتْ خَدِيجَةُ امْرَأَةً حَازِمَةً لَبِيبَةً شَرِيفَةً؛ خدیجه زنی دوراندیش و خردمند و باشرافت بود.» یکی از القاب حضرت خدیجه در عصر جاهلیت «طاهره» بود؛ این شهرت بدان سبب بود که وی علیرغم آنکه یکی از تاجران نامدار و مشهور آن دوران بود و مدیریت کاروان‌ها و مال‌التجاره‌های فراوانی را بر عهده داشت، اما هرگز «اصالت زنانگی» خود یعنی «عفت» و «طهارت» را قربانی تجارت و کار و فعالیت اجتماعی نکرد. او در عین عفت و در اوج طهارت به فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌پرداخت. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) در کنار دخترش فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و حضرت مریم و حضرت آسیه، از او به عنوان یکی از چهار زن برتر تاریخ ادیان یاد کرده است: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعٌ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ.» «حیا» و «عزت نفس» را می‌توان در واپسین وصیت او نیز مشاهده کرد؛ آنگاه که برای اولین و آخرین بار می‌خواست تقاضایی از همسرش رسو‌ل‌الله(ص) داشته باشد، عرض کرد: یا رسول‌الله خواسته‌ای دارم که خجالت می‌کشم آن را مستقیم به شما عرض کردم! به دخترم فاطمه می‌گویم تا به شما بگوید! آنگاه دخترش را فراخواند و گفت: نور چشمم به پدرت بگو: «مادرم می‌گوید من از قبر می‌ترسم؛ از تو می‏‌خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی.» و پیامبر اکرم(ص) نیز بعد از غسل و کفن حضرت خدیجه چنان کرد که او می‌خواست و با دستان مبارک خویش وی را در قبر نهاد و تا واپسین روزهای عمر مبارک‌شان نیز هر زمان که نام خدیجه را می‌شنید اشک از گوشه چشمانش سرازیر می‌شد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟣اندر حکایت مظلومیت خدیجه کبری و زنان نمونه تاریخ ادیان در فرهنگ ایران 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بدون تردید، یکی از عوامل رواج بی‌عفتی و بی‌حیایی و برهنگی در میان برخی از زنان و دختران سرزمین ما فرهنگ‌سازی غلط و سراسر اشتباه رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از جایگاه زن در جامعه بوده است. نمایش مکرر فیلم‌های شرقی و غربی با محوریت زنان، نقش بسیار مخربی در حیازدایی و عفت‌سوزی در میان زنان جامعه ایران داشته است. 🔹ای کاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به جای نمایش مکرر و خسته‌کننده فیلم‌هایی مثل افسانه دونگی، جواهری در قصر، اوکنیو و ده‌ها فیلم و سریال شرقی و غربی دیگر که مستقیم و غیرمستقیم زنان برهنه و هرزه شرقی و غربی را به عنوان الگوهای دختران و زنان جامعه اسلامی معرفی می‌کنند، درباره زندگی ده‌ها و صدها زن برتر در تاریخ ادیان فیلم‌سازی می‌کردند. 🔻ای کاش مراکز فیلم‌سازی ما این لیاقت ومعرفت و شایستگی را پیدا می‌کردند که زندگی سراسر طهارت و عفت و تجارت و کار و مدیریت و حضور اجتماعی عفیفانه حضرت خدیجه کبری را به تصویر بکشند. 🔸ای کاش هنرمند و فیلم‌نامه‌نویسی این شایستگی را پیدا می‌کرد که زندگی عالمانه، عفیفانه و مجاهدانه زینب کبری(س) را به تصویر درآورد و این الگوی شایسته را به جامعه زنان و دختران اسلامی معرفی می‌کرد. 🔻ای کاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی و بخش‌های خصوصی فیلم و سریال، درباره زندگی سراسر معرفت و بردباری و زیرکی و فطانت و درایت و سیاست حضرت آسیه (همسر فرعون مصر) فیلم می‌ساخت و مکرر در مکرر برای زنان و دختران جامعه اسلامی به نمایش می‌گذاشت. 🔹ای کاش از زندگی عالمانه و فقیهانه حمیده همسر امام صادق و مادر امام کاظم علیهما السلام فیلمی می‌ساختند و جایگاه علمی و عملی و روش تربیتی و همسرداری و خانه‌داری آن بانوی مکرمه اسلام را به زنان و دختران ما معرفی می‌کرد. 🔸ای کاش هنرمندان ما می‌توانستند زندگی تکتم بانو یا نجمه، همسر امام کاظم علیهما السلام را در قالب فیلم‌های هنری به نمایش بگذارند. تا زنان و دختران ما می‌دیدند که یک دختر جوان چگونه در دستگاه معرفتی و تربیتی امام صادق و امام کاظم به یک بانوی عارف و فاضل دوران خودش تبدیل می‌شود. 🔻ای کاش هنرمندان ما می‌توانستند درباره زندگی عروس دیگر امام صادق، سیده نفیسه، همسر اسحاق مؤتمن فیلم می‌ساختند. زن فاضله‌ای که در دستگاه فکری امام صادق پرورش یافت. حافظ قرآن و از محدثان و فقیهان مورد اعتماد آن دوران بود. زنی که در احکام قضایی مورد مشورت برخی از قضات بزرگ آن دوران بود. زنی که هم «مدرس حدیث» بود و هم «مصحح حدیث». زنی که امام محمد شافعی بنیان‌گذار مذهب شافعیه در مباحث فقهی از او نظر می‌خواست و حتی وصیت کرده بود که بعد از مرگش حتی‌الامکان سیده نفیسه نیز در نماز او شرکت کند و چون در آن زمان سیده نفیسه به دلیل ضعف جسمانی قادر بر حضور در نماز میت امام شافعی نبود، جنازه وی را به منزل سیده نفیسه آوردند. افزون بر اینها، در مسائل عرفانی و معنوی نیز مورد مراجعه عارفان و زاهدان بزرگی چون ذوالنون مصری و بشر حافی بوده است. 🔹ای کاش و ای کاش صدا و سیمای ما و مراکز هنری ما این توان و فهم و درک را داشتند که زندگی سراسر مجاهدت و معرفت و سیاست و حضور اجتماعی حضرت معصومه سلام الله علیها را به تصویر بکشند. زنی که امام صادق سال‌ها پیش از تولدش درباره جایگاه معنوی و ملکوتی او چنین فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». ♦️افزون بر اینها در دوران انقلاب اسلامی فراوان بوده و هستند زنان وارسته و شایسته‌‌ای که زندگی‌شان پر از شجاعت و معرفت و شعور و شور و حماسه بوده و هست. حقیقتاً زندگی برخی از مادران شهدا و تعداد فراوانی از همسران شهدا آنقدر زیبا و دلنشین و جذاب است که ظرفیت ساخت مجموعه‌های تلویزیونی صد قسمتی را دارد. 🔻اگر این زنان معرفی می‌شدند، محال بود پاره‌ای از دختران و زنان این سرزمین بی‌عفتی و بی‌حیایی اختیار کرده و برهنگی را مصداق آزادی و پیشرفت بپندارند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹