سخنرانی(10).mp3
33.27M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب اربعین ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب اربعین ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#اربعین
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ #الصف :۸
تأکید ویژه بر زیارت اربعین و شمرده شدن از علائم مؤمن؛ عن أبي محمد الحسن بن علي العسكري علیهالسلام أنه قال: علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، وزيارة الاربعين، والتختم باليمن، وتعفير الجبين والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم #بحارالأنوار ج۱۰۱ص۱۰۶/ تفاسیر مختلف از روایت/رد شبهه پیرامون ابداع زیارت اربعین توسط #جمهوری_اسلامی /احیای زیارت اربعین حدود ۱۵۰سال قبل توسط مرحوم #محدث_نوری با پیادهروی در مسیر زیارت/ کتاب #نورالعین مرحوم آقای #اصطهباناتی در مورد زیارت/ تکثیر #شبهات در مورد #شیعیان و رد برخی شبهات/ رسم شدن آدرس دروغ دادن در مورد شیعه مثل دروغ روایت راجع به بدی #تهران ؛ قال المفضل بن عمر قال لي جعفر بن محمد يا مفضل اتدري اينما وقعت دار الزوراء قلت الله و حجته اعلم فقال اعلم يا مفضل ان في حوالي الري جبلا اسود تبني في ذيله بلدة تسمي طهران و هي دار الزوراء التي تكون قصورها كقصور الجنة ونسوانها كالحور العين واعلم يا مفضل انهن يتلبسن بلباس الكفار و يتزين بزي الجبابرة و يركبن السروج و لا يتمكن لازواجهن و لا تفي مكاسب الازواج لهن فيطلبن الطلاق منهم ويكتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال فانك ان تريد حفظ دينك فلا تسكن في هذه البلدة ولا تتخذها مسكنا لانها محل الفتنة وفر منها الي قلة الجبال ومن الحجر الي الحجر كالثعلب باشبالهمرندي، #مجمع_النورين، ص۲۹۷-۲۹۸؛ سند نداشتن روایت و انتساب دروغ آن به بحارالأنوار توسط مولف در زمان احمدشاه قاجار؛ فرمایش #سیدالشهداء علیهالسلام را در جواب #عمربن_خطاب باید تفسیر کرد؛ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام یَقُولُ: نَحْنُ قُرَیْشٌ وَ شِیعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ؛ #معانی_الأخبار ص۴۰۳-۴۰۴؛ توضیح علامه #مجلسی پیرامون این روایت: بیان: و شیعتنا العرب أی العرب الممدوح من کان شیعتنا و إن کان عجما و العجم المذموم من کان عدونا و إن کان عربا؛ #بحارالأنوار ج۶۴ص۱۷۶
شروع جریان اربعین بعد از #خطبه #امام_سجاد علیهالسلام در مجلس #یزید / توضیح پیرامون منابع اولیه #شیعه / اکثر کتابهای در دست ما منابع دست چهارم است/ بحارالأنوار را علامه مجلسی از منابع دست اول شیعه مثل #الکافی و #تهذیب و #من_لایحضرالفقیه و #ارشاد و #امالی جمعآوری کرده است/ توصیف ماجرای خطبه امام سجاد علیهالسلام توسط یک #اموی /جریان تشکیل حکومت #امویان_اندلس در #اسپانیا و حکومت ۷۰۰ساله ایشان/ #ابن_هیثم دانشمند #فیزیکدان در امپراتوری #اندلس /از بین رفتن حکومت امویان آندلس در جنگهای #صلیبی/ #ابن_عبد_ربه مولف کتاب #عقدالفرید پیرامون خطبه امام سجاد علیهالسلام نوشته / از منابع دست اول شیعه از صدتا دوتایش رسیده و مابقی از بین رفته/ظلم مضاعف به #شیعه در طول تاریخ/جریانی از یکی از اساتید پیرامون مظلومیت شیعه/ جریان شهادت فجیعانه #ابن_سکیت (یَعْقوب بن اِسْحاق دورَقی اَهْوازی (۱۸۶ق-۲۴۴ق) توسط #متوکل /مظلومیت مضاعف شیعه در دوران #امام_جواد و #امام_هادی و #امام_حسن_عسکری علیهمالسلام/ آزادی در میان شیعیان #قم در زمان مذکور به علت مجاهداتها/ بیان #علینقی_منزوی فرزند مرحوم #آقابزرگ_تهرانی پیرامون از بین رفتن اکثر آثار شیعه
#معجزه بودن خطبه امام سجاد علیهالسلام/ نفوذ #خطابه توسط برخی افراد و جریان ملک حسین پدربزرگ #ملک_حسین پادشاه #اردن /غیرقابل شناخت بودن شأن حقیقی #امام /جریاناتی از مجلس یزید و واکنش زن یزید/گذاشته شدن سنگ بنای #عزاداری بر سیدالشهداء علیهالسلام در #شام /احساس خطر یزید از وجود اهلبیت علیهمالسلام در شام و بازگشت اهلبیت علیهمالسلام از شام
مظلومیت #اسرای_آل_الله علیهمالسلام
حکم شرعی #سترعورت در #نماز و درصورت نبودن گل مالیدن به بدن برای ستر عورت؛ الستر الواجب في نفسه من حيث حرمة النظر يحصل بكل ما يمنع عن النظر، ولو كان بيده، أو يد زوجته، أو أمته. كما أنه يكفي ستر الدبر بالأليتين وأما الستر الصلاتي: فلا يكفي فيه ذلك ولو حال الاضطرار بل لا يجزئ الستر بالطلي بالطين أيضاً حال الاختيار. نعم يجزئ حال الاضطرار على الأقوى وإن كان الأحوط خلافه... #المستمسک_العروة_الوثقی ج۵ص۲۷۴/ فقر #اصحاب_صفه همچون #ابوهریره در صدر اسلام/علت جواز هفت پارچه کفن
مصائب #حضرت_زینب سلاماللهعلیها
بازگشت اهلبیت علیهمالسلام به #کربلا در اربعین
روضه بازگشت اهلبیت علیهمالسلام به کربلا در روز اربعین
شب اربعین صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۶٫۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی روز بیست و هشتم .mp3
49.89M
آیت الله شیخ عباس اخوان
﷽ استاد حاج شیخ عباس اخوان . #سخنرانی #صوتی . روز بیست و هشتم صفر المظفر روز رحلت پیامبر اکرم صلیا
🏴
#شهادت_رسول_الله صلوات الله علیه وآله
#شهادت_امام_مجتبی علیه السلام
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ #ابراهیم علیه السلام:25
الإمام عليّ عليه السلام : بَينَما رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله آخِذٌ بِيَدي ، ونَحنُ نَمشي في بَعضِ سِكَكِ المَدينَةِ ، إذ أتَينا عَلى حَديقَةٍ ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما أحسَنَها مِن حَديقَةٍ ! قالَ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها . ثُمَّ مَرَرنا بِاُخرى فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما أحسَنَها مِن حَديقَةٍ ! قالَ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها . حَتّى مَرَرنا بِسَبعِ حَدائِقَ ، كُلّ ذلِكَ أقولُ : ما أحسَنَها ! ويَقولُ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها .
فَلَمّا خَلا لَهُ الطَّريقُ اعتَنَقَني ، ثُمَّ أجهَشَ باكِيًا . [قالَ : قُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما يُبكيكَ ؟ قالَ : ضَغائِنُ في صُدورِ أقوامٍ لا يُبدونَها لَكَ إلاّ مِن بَعدي] . قالَ : قُلتُ : يارَسولَ اللّه ِ في سَلامةٍ مِن ديني ؟ قالَ : في سَلامةٍ مِن دينِكَ #مسندأبی_یعلى : 1 / 285 / 561 ، وراجع #تاريخ_بغداد : 12 / 398 ، #المناقب للخوارزميّ : 65 / 35 ، #تاريخ_دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام» : 2 / 321 / 827 ـ 831 ، #الايضاح : 454 ، #فضائل_الصحابة لابن حنبل : 2 / 652 / 1109
گریه #رسول_الله بر مظلومیت #امیرالمومنین صلوات الله علیهما وآلهما/عن ابن عباس،قال: إن رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله كان جالسا ذات يوم إذ أقبل الحسن عليه السلام فلمّا رآه بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّ.فما زال يدنيه حتى أجلسه على فخذه اليمنى،ثم أقبل الحسين عليه السلام فلما رآه بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّ.فما زال يدنيه حتى أجلسه على فخذه اليسرى، ثم أقبلت فاطمة عليها السلام؛فلما رآها بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّة فاطمة.فأجلسها بين يديه؛ثمّ أقبل أمير المؤمنين عليّ[صلى اللّه عليه و آله و سلم]فلمّا رآه بكي ثم قال: إليّ إليّ يا أخي.فما زال يدنيه حتى أجلسه إلى جنبه الأيمن،فقال له أصحابه يا رسول اللّه ما ترى واحدا من هؤلاء إلاّ بكيت أ و ما فيهم من تسرّ برؤيته؟فقال:صلى اللّه عليه و آله[و سلم]و الذي بعثني بالنبوّة و اصطفاني على جميع البريّة إنّي و إيّاهم لأكرم الخلائق على اللّه عزّ و جلّ،و ما على وجه الأرض نسمة أحبّ إليّ منهم؟!. أمّا عليّ بن أبي طالب عليه السلام فإنّه أخي و شقيقي و صاحب الأمر بعدي، و صاحب لوائي في الدنيا و الآخرة،و صاحب حوضي و شفاعتي و هو مولى كل مسلم و إمام كل مؤمن و قائد كل تقيّ و هو وصيّي و خليفتي على أهلي و أمتي في حياتي و بعد موتي و محبّه محبّي و مبغضه مبغضي و بولايته صارت أمّتي مرحومة،و بعداوته صارت المخالفة له ملعونة؛و إني بكيت حين أقبل لأني ذكرت غدر الأمّة به بعدي حتى إنّه يزال عن مقعدي و قد جعله اللّه له بعدي ثم لا يزال الأمر به حتى يضرب على قرنه ضربة تخضّب منها لحيته في أفضل الشهور شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن.... #فرائدالسمطین تألیف #الحمویی_الجوینی شافعی ج2ص 34-35/رفتار ظالمانه با امیرالمومنین علیه السلام پس از رسول الله صلوات الله علیه وآله
ثروت اندوزی #اشعث_بن_قیس در زمان #عثمان_بن_عفان/اعتراض اشعث به امیرالمومنین علیه السلام در زمان منبر رفتن حضرت و برخورد حضرت با او و إخبار از شهادت خود و آمدن #حجاج_بن_یوسف/سازگاری بسیاری از مردم منفعل با امثال اشعث/إخبار امیرالمومنین به امام مجتبی علیهماالسلام پیرامون شهادت خویش/شروع خلافت #امام_مجتبی علیه السلام با مردمی که امیرالمومنین علیه السلام را سومیِ شیخین میدانستند!؛ پاسخ شبهه #شیعه بودن #شمر / تحقیقی در باب شیعه بودن یا شیعه نبودن مردم صدر اسلام #قاموس_الرجال ج۱صص۲۴-۲۶ تألیف محقق #محمدتقی_شوشتری /شیعه بودن شمر به معنای شیعه علی علیه السلام در مقابل شیعه عثمان/دَعُونِی وَ الْتَمِسُوا غَیْرِی ... وَ أَنَا لَکُمْ وَزِیراً خَیْرٌ لَکُمْ مِنِّی أَمِیراً #نهج_البلاغه خطبه92؛ علت اینکه حضرت امیر علیه السلام خلافت را نمیپذیرفتند بازگشت اکثر مردم از تربیت صحیح در زمان خلفا بودکار سختتر امام حسن مجتبی علیه السلام نسبت به امیرالمومنین علیه السلام در خلافت خویش/عدم مدارای امیرالمومنین و امام مجتبی علیهماالسلام با #معاویه
مصائب امام مجتبی علیه السلام: و أمّا الحسن عليه السلام فإنّه ابني و ولدي و منّي و قرة عيني و ضياء قلبي و ثمرة فؤادي و هو سيّد شباب أهل الجنّة و حجّة اللّه على الأمّة أمره أمري و قوله قولي،من تبعه فإنّه منّي و من عصاه فإنه ليس منّي و إني إذا نظرت إليه تذكرت ما يجري عليه من الذلّ بعدي و لا يزال الأمر به حتى يقتل بالسمّ
آیت الله شیخ عباس اخوان
🏴 #شهادت_رسول_الله صلوات الله علیه وآله #شهادت_امام_مجتبی علیه السلام أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّ
ظلما و عدوانا فعند ذلك تبكي الملائكة و السبع الشداد لموته و يبكيه كل شيء حتى الطير في جوّ السماء و الحيتان في جوف الماء،فمن بكاه لم تعم عينه يوم تعمى العيون،و من حزن عليه لم يحزن قلبه يوم تحزن القلوب،و من زاره في بقعته ثبتت قدمه على الصراط يوم تزل فيه الأقدام. ... #فرائدالسمطین تألیف #الحمویی_الجوینی شافعی ج2ص 35-36/توطئه اشعث بر ضد امام مجتبی علیه السلام با ازدواج دختر خود #جعده با حضرت/ #تبلیغات شدید دروغین برای آمدن معاویه بر خلافت مسلمین/عدم سازگاری مردم پرویده شده با سنت #شیخین (در جمع و غارت غنائم جنگی) با امیرالمونین و امام مجتبی علیهماالسلام؛ لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوكَ وَلَٰكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ #التوبة: 42/بازگشت بسیاری از مردم پس از جنگ #جمل و کاهلی و تفرقه در جنگ #صفین به علت جلوگیری امیرالمومنین علیه السلام از غارتگری/عدم همراهی مردم با امام مجتبی علیه السلام و نامه مردم به تسلیم کردن حضرت به معاویه و فرستادن این نامه از طرف معاویه به امام مجتبی علیه السلام/ #سیدالشهداء علیه السلام شب #عاشورا نامه های مردم را آتش زدند تا به طمع این نامه ها مردم کشته نشوند/حکمت #صلح امام مجتبی علیه السلام برای روشن وجهه معاویه و تقویت شیعه
روضه #امام_مجتبی علیهالسلام
#سوده_الماس و زهر خورانده شده به حضرت مجتبی علیهالسلام
عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِی أُمَیَّةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فِی مَرَضِهِ الَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَسْتٌ یُقْذَفُ عَلَیْهِ الدَّمُ وَ یَخْرُجُ كَبِدُهُ قِطْعَةً قِطْعَةً مِنَ السَّمِّ الَّذِی أَسْقَاهُ مُعَاوِیَةُ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ مَا لَكَ لَا تُعَالِجُ نَفْسَكَ فَقَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ بِمَا ذَا أُعَالِجُ الْمَوْتَ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه وآله أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ یَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ عِظْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ ...وَ دَخَلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام وَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَبِی الْأَسْوَدِ فَانْكَبَّ عَلَیْهِ حَتَّی قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَعَدَ عِنْدَهُ فَتَسَارَّا جَمِیعاً فَقَالَ أَبُو الْأَسْوَدِ- إِنَّا لِلَّهِ إِنَّ الْحَسَنَ قَدْ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ #بحارالأنوار ج۴۴صص۱۳۸-۱۴۰
28صفرالمظفر1438=1395/9/9
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی روز شهادت امام رضا(ع).mp3
48.26M
آیت الله شیخ عباس اخوان
﷽ استاد حاج شیخ عباس اخوان . #سخنرانی #صوتی . روز سی ام صفر المظفر روز شهادت امام رضا علیهالسلام
🏴 شهادت #امام_رضا علیهالسلام
ستُدفن بضعة منی بأرض خراسان، لایزورها مؤمن إلا اوجب الله له الجنة وحرّم جسده علی النار #بحارالأنوار ج102ص31/ مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِي عَلِيٍّ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً کان کمن زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ #وسائل_الشیعة ج10ص443
حکمت اتمام ماه #محرم و #صفر و #عزادری ها با #توسل به امام رضا علیهالسلام ظهور تام حضرت در دستگیری از پاافتادگان و محرومان/ #شفاعت عجیب و غریب امام رضا علیهالسلام برای طالبان کمال و دارندگان مقام تمنا در درگاه #سیدالشهداء علیهالسلام؛ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً #بحارالأنوار ج۴۴ص۲۸۵/ از حکم از عزاداری بر سیدالشهداء علیهالسلام برای دستگیری و حرکت به سمت کمال است که با دستگیری حضرت رضا علیهالسلام اتمام پیدا میکند/ عزاداری امام رضا علیهالسلام بر سیدالشهداء علیهالسلام در مسیر #طوس به هنگام ماه محرم/شهادت سیدالشهدا علیهالسلام بهمنظور جلوگیری از به کمال رسیدن مردم/وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا #البقرة :۱۱۴/ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری و حسرت ایشان از کم رفتن به #زیارت امام رضا علیهالسلام/دستگیریهای امام رضا علیهالسلام از زائر خود در مواضع متعدد/جریان زیارت امام رضا علیهالسلام توسط #شاه_عباس صفوی به همراه #شیخ_بهایی
در طوس جلال کبریا میبینم
بی پرده تجلی خدا میبینم
در کفشکن حریم پور موسی
موسی کلیم با عصا میبینم
پيوسته بود ملائک عليين
پروانه شمع روضه خلد آئين
مقراض به احتياط زن ای خادم
ترسم ببری شهپر جبرئيل امين
خاطرهای از زیارت امام رضا علیهالسلام در نوجوانی و سوالی از یکی از خدام حرم از دستگیری امام رضا علیهالسلام/ #دعوت مخصوص هر شخص به مجالس #اهلبیت علیهمالسلام
از یار نیاز ندیده کسی
جز عشوه و ناز ندیده کسی
گویند بسوز و بساز ولی
این سوز و گداز ندیده کسی
دیوان #کمپانی
خاندان رسالت بدهکار و مدیون کسی نمیمانند؛ جریان گریه #مروان_بن_حکم بر مصائب #ام_البنین علیهاالسلام و پناه دادن #امام_سجاد علیهالسلام به او در واقع #حره
يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ #یوسف علیهالسلام:۸۸
جریانی از مرحوم آیتالله شیخ علی اکبر #نهاوندی و خواب دیدن #حضرت_زهرا سلام الله علیها در عنایت به زوار امام رضا علیهالسلام #انوارالمواهب تألیف مرحوم آیتالله نهاوندی
ما بدین در نه پِیِ حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
#حافظ
امید به #کرم اهلبیت علیهمالسلام؛ وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا #الانسان :۸
بغض و نفرت #امام_جواد علیهالسلام از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها و آرزوی انتقام از آنان
وأخبرني أبو الحسين محمد بن هارون بن موسى، قال: حدثنا أبي (رضي الله عنه)، قال: أخبرني أبو جعفر محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد، قال حدثنا محمد بن أحمد بن أبي عبدالله البرقي، قال: حدثني زكريا بن آدم، قال: إني كنت عند الإمام الرضا عليه السّلام اذ جيء بأبي جعفر عليه السّلام و سنه أقل من أربع سنين، فضرب بيده إلى الأرض و رفع رأسه إلى السماء، فأطال الفكر؛ فقال له الإمام الرضا عليه السلام: بنفسي أنت فيم طال فكرك؟ فقال: فيما صنع بامي فاطمة عليها السّلام؛ أما والله لأخرجنهما، ثم لأحرقنهما، ثم لأذرينهما، ثم لأنسفنهما في اليم نسفا؛ فأستدناه و قبل بين عينيه ثم قال: بأبي أنت و امي، أنت لها - يعني الإمامة-
#دلائل_الامامة تالیف #طبری ص ۴۰۰-۴۰۱
روضه شهادت امام رضا علیهالسلام
یتململ کتململ السّلیم
وداع آخرین امام رضا با جوادالائمه سلام الله علیهما
کنار قبر با صفات از راه دور رسیدم
ممنونتم امام رضا نکردی ناامیدم
به جون فرزندت جواد یا ثامنالائمه
دلم تو رو خیلی میخواد یا ثامنالائمه
سجیةالکرم یا ثامنالائمه
مگه ز آهو کمترم یا ثامنالائمه
جان جواد و مادرت یا ثامنالائمه
ما را مرانی از درت یا ثامنالائمه
اندر دم جان دادنم یا ثامنالائمه
یکدم بیا به دیدنم یا ثامنالائمه
رضا جان رضا جان
۳۰صفر۱۴۳۸
۱۳۹۵٫۹٫۱۰
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
............بسم الله الرحمن الرحیم...........
#برنامه_شب_شهادت_امام_رضا(ع) سه شنبه۱۳ شهریور....... ..ازساعت ۲۳:۳۰
شرح جامعه کبیره
بکلام دانشمند معظم:
آیت الله اخوان
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب الحسین (ع )
هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها
(#خواهران_برادران)
@ayatollahakhavan_ir
s.mp3
41.24M
🎞 گزارش صوتی 🎞
مراسم شب شهادت امام رضا علیه السلام
▪️ بیست و نهم صفر ۱۴۴۳▪️
🔸 چهاردهم مهرماه هزار و چهارصد🔸
.
سخنرانی : حجت الاسلام والمسلمین اخوان
.
#فلأندبنك_صباحا_و_مساء_ولابکین_علیک_بدل_الدموع_دماء
#هيئت_الزهرا_سلام_الله_عليها
#هيئت_الزهرا #خونه_مادري
آیت الله شیخ عباس اخوان
🎞 گزارش صوتی 🎞 مراسم شب شهادت امام رضا علیه السلام ▪️ بیست و نهم صفر ۱۴۴۳▪️ 🔸 چهاردهم مهرماه هزار
شهادت #امام_رضا علیهالسلام
يَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ #الأنفال :۴۲
دوران خاص امام رضا علیهالسلام/ چهار خلیفه ممتاز و برجسته مذکور در تاریخ اسلام: #منصوردوانیقی #هارون_الرشید #مأمون #توکل /مقایسه هارون و مأمون با #ناپلئون در علوم سیاسی/ذلت مأمون در برابر امام رضا علیهالسلام و استفاده از سیاست #ماکیاول برای مقابله با حضرت و پیادهسازی سیاست (دستی را که نمیشود برید باید بوسید) با اهرم #ولایتعهدی و #ضرب_سکه برای امام و در مخمصه سخت افتادن امام به رفتن امام از #مدینه به #طوس /اذیت و آزار مأمون و برخی از مردم نسبت به امام رضا علیهالسلام/عدم ضرب سکه به نام مأمون و ضرب تمام سکهها به نام امام رضا علیهالسلام و ادامه ضرب سکه تا هشت سال بعد به نام حضرت رضا علیهالسلام و رواج آن سکهها تا زمان #امام_عسکری علیهالسلام/ معنای لقب #ابن_الرضا در زمان خلافت بنیالعباس به معنای پسر کسیکه که سکه به نام پدرش ضرب شده و لقب سلطنتی رضا دادن به حسب ظاهر به امام رضا علیهالسلام که در روایت لعن شدهاند بهخاطر این مسأله که لقب رضا را بنیالعباس به حضرت دادهاند بلکه این لقبی است که خدا به حضرت داده است؛ البزنطي قال: قلت لابى جعفر محمد بن علي بن موسى: إن قوما من مخالفيكم يزعمون أن أباك إنما سماه المأمون الرضا لما رضيه لولاية عهده؟ فقال علیهالسلام: كذبوا والله وفجروا بل الله تبارك وتعالى سماه بالرضا علیهالسلام لانه كان رضي لله عزوجل في سمائه ورضي لرسوله والائمة بعده صلوات الله عليهم في أرضه، قال: فقلت له: ألم يكن كل واحد من آبائك الماضين: رضي لله عزوجل ولرسوله والائمة بعده؟ فقال بلى، فقلت: فلم سمي أبوك علیهالسلام من بينهم الرضا؟ قال: لانه رضي به المخالفون من أعدائه كما رضي به الموافقون من أوليائه، ولم يكن ذلك لاحد من آبائه: فلذلك سمي من بينهم الرضا علیهالسلام #بحارالأنوار ج۴۹ص۴
جریان ازدحام مردم در #نیشابور با رویکرد دقیق #تاریخ_تحلیلی/ تفاخر به نوشتن در دوره امام رضا علیهالسلام/شهر نیشابور به عنوان شهر #سنی نشین در زمان امام رضا علیهالسلام و اقبالشان به امام رضا علیهالسلام به عنوان ولیعهد/ کلونی شیعه در زمان امام رضا علیهالسلام در شهرهای #قم #کاشان #آوج #ری و مقداری در #ساری #شیراز #اصفهان / #حوزه سنی در نیشابور و ذکر علمای ایشان در آن دوران در کتاب #السیاق تألیف #ابوالحسن_الفارسی و #المنتخب_السیاق_لتاریخ_نیسابور /ایجاد فضای #تحدیث در آن دوران برای #مفاخره /برخورد امام رضا علیهالسلام با مردم نیشابور به سردی و فرمایش به حدیث #سلسلة_الذهب و ضربۀ مهلک به مأمون با این سلسله سند حدیث
قال: لما وافى أبو الحسن الرضا (عليه السلام) نيسابور، وأراد أن يرحل منها إلى المأمون، اجتمع إليه أصحاب الحديث، فقالوا له: يا بن رسول الله، ترحل عنا ولا تحدثنا بحديث فنستفيده منك، وقد كان قعد في العمارية فأطلع رأسه، وقال: سمعت أبي موسى بن جعفر يقول: سمعت أبي جعفر بن محمد يقول: سمعت أبي محمد بن علي يقول: سمعت أبي علي بن الحسين يقول: سمعت أبي الحسين بن علي يقول: سمعت أبي أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهم السلام) يقول: سمعت رسول الله (صلى الله عليه وآله) يقول: سمعت جبرئيل (عليه السلام) يقول: سمعت الله عز وجل يقول: لا إله إلا الله حصني، فمن دخل حصني أمن عذابي. فلما مرت الراحلة نادانا: بشروطها، وأنا من شروطها. #الأمالی تألیف #شیخ_صدوق ص۳۰۶.
حرکت مأمون به سمت طوس از جهتی دیگر و برخورد به #صابئین (صبیها) و ساخت و پرداخت این جماعت که در فن #جادوگری و #سحر تبحر داشتند/ اعتراض صابئین در اول #انقلاب و رد درخواست برای رسمیت به ایشان بهعنوان دینی ذکر شده در #قرآن به علت عدم حمل صابئین بر ایشان و از بین رفتن صابئین در مذکور قرآن إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ #البقرة :۶۲/إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا #المائدة :۶۹/إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ #الحج :۱۷/همراه کردن یکی از جادوگران توسط مأمون برای مقابله با حضرت رضا علیهالسلام و جریان استفاده از او در مقابل حضرت و شیر واقعی شدن تصویر شیر در پرده #عیون_اخبارالرضا (علیهالسلام) ج۲صص۱۶۹-۱۷۲/سلسله مجالس ولایتعهدی از سوی مأمون برای تضعیف امام رضا علیهالسلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
شهادت #امام_رضا علیهالسلام يَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ
خطبه بینظیر امام رضا علیهالسلام در مرو پیرامون امر #امامت «فَمَنْ ذَا الَّذِی یَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ یُمْکِنُهُ اخْتِیَارُهُ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُیُونُ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَیَّرَتِ الْحُکَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ کَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَیِیَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِیرِ وَ کَیْفَ یُوصَفُ بِکُلِّهِ أَوْ یُنْعَتُ بِکُنْهِهِ أَوْ یُفْهَمُ شَیْ ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ یُوجَدُ مَنْ یَقُومُ مَقَامَهُ وَ یُغْنِی غِنَاهُ لَا کَیْفَ وَ أَنَّی وَ هُوَ بِحَیْثُ النَّجْمُ مِنْ یَدِ الْمُتَنَاوِلِینَ» #الکافی ج۱صص۱۹۸-۲۰۳/توصیه به #فیلمسازان سریال امام رضا علیهالسلام و دیگر مجموعهها/ماجرای مشکل #محمدرضاپهلوی با مادرش به سند اسناد سفارت آمریکا/ماجرای مجلسی از مأمون و ایذاء امام رضا علیهالسلام و آوردن کشتی در مجلس بهعنوان هدیه از سوی امپراتوری #روم /خصوصیات #شاعر در بیان مقام معظم #رهبری /شعرخوانی #دعبل در محضر امام رضا علیهالسلام/جریان سفر #میرفندرسکی به #هند و برخورد با یک #مرتاض
توسل به امام رضا علیهالسلام
به جون فرزندت جواد یا ثامنالائمه
دلم تو رو خیلی میخواد یا ثامنالائمه
جدای روسیاه تو یا ثامنالائمه
آمده در پناه تو یا ثامنالائمه
جان جواد و مادرت یا ثامنالائمه
ما را مرانی از درت یا ثامنالائمه
اندر دم جان دادنم یا ثامنالائمه
یکدم بیا به دیدنم یا ثامنالائمه
رضا جان رضا جان
۲۹صفر۱۴۴۳
۱۴۰۰/۷/۱۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی (9)_1.mp3
44.49M
🔉سخنرانی
🎤حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان
✅️۳۰ صفر الاحزان۱۴۴۴ هجری قمری (جلسه عصر)
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان ✅️۳۰ صفر الاحزان۱۴۴۴ هجری قمری (جلسه عصر) 🎪هیئت عزیز
شهادت #امام_رضا علیهالسلام
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ #الصف :۸
برخورد حکیمانه ذوات #اهلبیت علیهمالسلام با مواقف مختلف/شرایط ویژه و بینظیر امام رضا علیهالسلام به علت مسأله #ولایتعهدی /تشبیه مسأله با نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی /سبک سخنرانی و شخصیت مرحوم آیتالله شیخ حسین لنکرانی/اهرم #ولایتعهدی و #ضرب_سکه علیه امام/رواج آن سکهها تا زمان #امام_عسکری علیهالسلام/ معنای لقب #ابن_الرضا در زمان خلافت بنیالعباس به معنای پسر کسیکه که سکه به نام پدرش ضرب شده و لقب سلطنتی رضا دادن به حسب ظاهر به امام رضا علیهالسلام که در روایت لعن شدهاند بهخاطر این مسأله که لقب رضا را بنیالعباس به حضرت دادهاند بلکه این لقبی است که خدا به حضرت داده است/تاریخ ضرب سکه به نام امام رضا علیهالسلام در شهرهای #مرو #بلخ #بخارا #اصفهان #شیراز #عمان/تبریک تؤام با تعریض مردم به امام رضا علیهالسلام برای مسأله ولایتعهدی!
علت حرکت #مأمون عباسی از #مدینه به سمت #طوس سرکوب بلاد شرقی #ایران که با برادر مأمون یعنی #امین_عباسی بیعت کرده بودند و همراه کردن حضرت رضا علیهالسلام با خود/برخورد مأمون با طائفه خورشید پرستان و #ساحران که در علم #کلام به نام #مغسله هستند که امروزه از #بندرماهشهر هستند از کنار #آب تا نواحی کناری رود #دجله در عراق/
عابدانِ آفتاب از دلبرِ ما غافلاند
ای ملامتگو خدا را رو مبین آن رو ببین
#حافظ
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا #المائدة :۶۹
#بابی نبودن منتسبین به #صابئین امروزی/ اعتراض صابئین در اول #انقلاب و رد درخواست برای رسمیت به ایشان بهعنوان دینی ذکر شده در #قرآن به علت عدم حمل صابئین بر ایشان و از بین رفتن صابئین در مذکور قرآن/همراه کردن یکی از جادوگران توسط مأمون برای مقابله با حضرت رضا علیهالسلام و جریان استفاده از او در مقابل حضرت و شیر واقعی شدن تصویر شیر در پرده #عیون_اخبارالرضا (علیهالسلام) ج۲صص۱۶۹-۱۷۲/تلاش مأمون برای شکستن شأن امام رضا علیهالسلام/سلسله مجالس ولایتعهدی از سوی مأمون برای تضعیف امام رضا علیهالسلام در #مرو #بلخ #بخارا #سمرقند /علت رواج پردههای دارای نقش #شیر در #تهران قدیم/توصیه به #فیلمسازان سریال امام رضا علیهالسلام/تلاش مأمون برای شکستن #زی امام رضا علیهالسلام در مجالس ولایتعهدی/ماجرای مجلسی از مأمون و ایذاء امام رضا علیهالسلام و آوردن کشتی از طلا و پر از جواهرات در مجلس بهعنوان هدیه از سوی امپراتوری #روم /شعرخوانی #دعبل نزد حضرت رضا علیهالسلام
مدارس آيات خلت من تلاوة
ومنزل وحي مقفر العرصات
بکیت لرسم الدار من عرفات
وأجریتُ دمع العین بالعبرات
افاطم قومی یابنة الخیر فاندبی
نجوم سموات بارض فلات
افاطم لو خلت الحسین مجدلا
وقدمات عطشاناً بشط فرات
و قبر ببغداد لنفس زكیه
تضمنها الرحمن فی الغرفات
تکمیل شعر دعبل توسط حضرت رضا علیهالسلام
و قبر بطوس یالها من مصیبه
الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعثالله قائماً
یفرج عنا الغم و الكربات
#بحارالأنوار ج۴۵ص۲۵۷
روضه امام رضا علیهالسلام
مسموم کردن حضرت رضا علیهالسلام
۳۰صفر۱۴۴۴
۱۴۰۰/۷/۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ كلّ نعمة عجزت عن شكرها بمنزلة سيّئة تؤاخذ بها» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸
#شکر_نعم
نعمتهای بیشمار پیدا و پنهان الهی/ تبیین #شکر نعمتهای الهی/منّت خدای را عزّ و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو میرود مُمِدّ حیات است و چون بر میآید مُفَرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب #گلستان_سعدی/شکرگزاری #داود علیهالسلام
بنده همان به که ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد
ور نه سزاوار خداوندیاش
کس نتواند که به جای آورد
#گلستان_سعدی
حکمت شکرگزاری و اعتراف به عجز شکر در راه رسیدن به کمال انسان/ #شکر_فعلی
توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
گاهگاهی این رکوع و این سجود
کلمینی یا حمیرای من است
دامن تدبیر را دادم ز دست
رشته تقدیر در پای من است
حسن لیلی جز یکی مجنون نداشت
عالمی مجنون لیلای من است
نفی من شد باعث اثبات من
آنچه در لای من الای من است
نشاۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
نام نیکت ذکر صبح و شام ماست
یاد رویت ذکر شبهای من است
ره به خلوتگاه وحدت یافتم
وحدتم فوق گمان جای من است
#وحدت_کرمانشاهی
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
سیل اشکش بست بر شه، راه را
دود آهش کرد حیران، شاه را
در قفای شاه رفتی هر زمان
بانگ مهلا مهلنش بر آسمان
کای سوار سر گران کم کن شتاب
جان من لختی سبکتر زن رکاب
تا ببوسم آن رخ دلجوی تو
تا ببویم آن شکنج موی تو
شه سراپا گرم شوق و مست ناز
گوشهی چشمی به آنسو کرد باز
دید مشکین مویی از جنس زنان
بر فلک دستی و دستی بر عنان
زن مگو مرد آفرین روزگار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبین
زن مگو، دست خدا در آستین
#عمان_سامانی
۲۰محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۷
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة ، لا يستكثرون له الكثير ، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل ، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار ، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شباهت این فراز با خطبه #همام امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در #نهج_البلاغه
حکمت ذکر امام کاظم علیهالسلام از امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه؛ یاد #امیرالمومنین علیهالسلام/ یاد منشأ #علم/استادان دزدی علمی! و قبح بسیار آن/دورهٔ #تحدیث و #حدیث /منع تحدیث از دورهٔ #عمربن_خطاب تا دورهٔ #عمربن_عبدالعزیز/قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ #الکافی ج۱ص۵۳
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته»؛ #خشیت به معنای ریزش و #ترس و آن ترسی است که انسان در آن دلش میریزد/بروز جنبهها و شئون مختلف در #قلب انسان
بغال خوب باید پاچلاق دکانش باشد #ضرب_المثل/کسرت قلوبهم یعنی در این مقام مستقرند
لله عبادا حصر دارد/ عامل شکست اینان خشیت الهی است
وأسكتتهم عن النطق؛ نکتهای پیرامون #تربیت_فرزند / یادآوری از سن یک سالگی/قبح #تحقیر دیگران/نقش مهم کنترل #زبان و سخن گفتن در انسان با #تقوا ؛ فروکش کردن نطق #اصحاب پس از نزول آیه: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ #ق :۱۸/خشیت باعث حرف نزدن اهل تقوا شده است/ضرورت سخن گفتن در جای خود
دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
#گلستان_سعدی
«وإنّهم لفصحاء عقلاء»
آنکس که سخن به کام و لب خاموش است
حرف زدن در جای خود و مسئولیت انسان در قبال آن/تمجید آیتالله #مرتضی_حائری از مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در باب کنترل زبان و جریاناتی از ایشان/انسان #مراقب
«يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
حرف زیاد جلوی #عمل را میگیرد/ #مسابقه_در_دین سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ #الحدید :۲۱
جواب شبههای پیرامون پذیرایی در مجالس عزای #سیدالشهداء علیهالسلام
توسل به #امام_زمان علیهالسلام
آن سینه که مهر تو مه دارد
روزی چه شبان سیه دارد
قربان وفای دلی گردم
کو جانب عشق نگه دارد
اقلیم ملاحت را نازم
کامروزه بمثل توشه دارد
جانم به فدای زنخدانی
کان یوسف حسن به چه دارد
در حلقۀ زلف خم اندر خم
یک سلسله خیل و سپه دارد
شاها دل غمزده ام گله ها
زان صاحب تاج و کله دارد
هر چند که بنده گنهکارم
گر لطف کنی چه گنه دارد
ای سرو سهی قد، مفتقرت
عمریست که چشم بره دارد
دیوان #کمپانی
مهر تو رسانده به ماه مرا
وز چه به ذروه جاه مرا
افسوس كه طالع تيره من
بنشاند به خاك سياه مرا
جز خرقه فقر و فنا نبود
تشريف عنايت شاه مرا
عمرى به درش برديم پناه
نگرفت دمى به پناه مرا
در رهگذرش چون خاك شدم
بگذشت و نكرد نگاه مرا
چون گرد دويدم در عقبش
بگذشت و گذاشت به راه مرا
سوزاند مرا چندان كه نماند
جز شعله ناله و آه مرا
من سوخته تو و مفتقرم
ديگر مستان به گناه مرا
دیوان #کمپانی
السلام علیک حین تقوم و تقعد
السلام علیک حین ترکع و تسجد
السلام علیک حین تهلل و تکبر
السلام علیک حین تحمد و تستغفر
السلام علیک حین تصبح و تمسی
گریه و ندبه حضرت بر حد غریب خود در هر صبح و شام
۲۱محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۸
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
#سکوت و #سخن گفتن مطابق با مقام #خشیت الهی؛ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ #القمر :۵۰
متصور بودن سه شأن برای انسان به نسبت #توحید نزد اهل #عرفان : توحید دانستنی ( #وهم ) و توحید معاینة ( #عقل ) و توحید یافتنی ( #عشق ) / #عشق_مجازی غلیان #شهوت است و عشق نزد عرفا #فنا در بحر توحید است
آنچنان برده یادت از هوشم
که به کلی ز خود فراموشم
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته» مقام #متوسطین چون و ود را در #محضر الهی مشاهده میکنند نه اینکه فانی باشند/ تشریفاتی نبودن مقام مشاهده/ عالم محضر خداست #مرحوم_امام /هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ #الحدید :۴/ #معیت خدا با بندگان نه معیت بندگان با خدا/دانایی باعث سکوت میشود و نادانی باعث حرّافی است
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
#نظامی
جریان تشرف یکی از شاگردان مرحوم #علامه_طباطبایی خدمت ایشان
«وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
اشتفال به #مناسک عبادی/ نقلهایی از مرحوم آقای #حمیدی_تهرانی و مرحوم آیتالله #حق_شناس از حالات #مرحوم_امام
«لا يستكثرون له الكثير»
شأن عاقل و جاهل در مواجهه با عمل برای #دنیا و #آخرت /نقل جریانی از مرحوم #محدث_قمی / لزوم رعایت محضر
هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد #ضرب_المثل
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
بینش اهل حـقیقت چو حقیقت بین است
در تو بینند حقیقت که حقیقت این است
نیست چشم دگران سوی حقیقت نگران
ورنه آن رایت حقیقت که چنین آئینست
من اگر جاهل گمراهم اگر شیخ طریق
قبلهام روی حسین است و همینم دین است
او چو بینا حقیقت بود از دیدهٔ من
به حقیقت که مرا چشم حقیقت بین است
خردلی بار غمت را دل عالم نکشد
آه از این بار امانت که عجب سنگین است
دختری را به که گویم که سر نعش پدر
تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است
#فؤادکرمانی
روضه #حضرت_سکینه علیهاالسلام
این بدن از کیست که سر ندارد
عزیز زهراست کفن ندارد
میکشد غیرت دینم که بگویم به امم
این جفا بر نبی از امت بی تمکین است
#فؤادکرمانی
۲۲محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: ... لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
#خشیت الهی/تبیین بزرگ شمردن امر به به نسبت واقع و نسبت وعاء وجودی خود/شأن صاحب #عمل در هنگام توجه به خود و بزرگ ندیدن عمل خود و در نسبت به خدای متعال و کمال پیش روی خود/اعمال انسان مثل بذر است که رسد آن به دست خدای متعال است/سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ #الحدید :۲۱/وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ #الذاریات :۴۷/عمل انسان مثل نطفه است که رشد خود را تا انسان شدن به پرورش الهی طی میکند/ لا يستكثرون له الكثير از باب #تواضع نیست
«ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل»
تبیین به کم راضی شدن/نیاز به دستگیری از #فقرا در مسیر سفر #آخرت و منت فقیر بر انسان: «وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُه» #نهج_البلاغه نامه۳۱/جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم در برخورد با فقیر/جریانی از مرحوم شیخ #جعفرکاشف_الغطاء در اهانت شخصی به ایشان/چرایی عدم قبولی اعمال دشمنان #اهلبیت علیهمالسلام
صلی الله علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
اندکی گر شیر جانم هی کند
شیر گردون شیر جان را قی کند
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان جان توانم باختن
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
روضه #حضرت_علی_اصغر علیهالسلام
عشق بر پیغام اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از آن صاحب صدا جوید اثر
#صفی_علیشاه
یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
حسین جان حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان حسین جان
۲۳محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۳۰
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شأن انسان #عاقل در مقابل دوست و دشمن/بدترین دشمن انسان #نفس اوست/ #عبادت_شیطان ؛ فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّهَ آلاَفِ سَنَهٍ #نهج_البلاغه ص۲۸۷/مشاهده منبر واژگون #شیطان در بیت المعمور در شب #معراج #خزینة_الجواهر مرحوم آیتالله شیخ علی اکبر #نهاوندی / #نفس_اماره مظهر شیطان در انسان است؛ دست برداشتن از یاری #سیدالشهداء علیهالسلام توسط #ضحاک_بن_عبدالله_مشرقی در ظهر #عاشورا #تاریخ_طبری ج۵ص۴۴۵/سرگذشت خوش #وهب از سر پاکی سریره در #کربلا /يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ #فاطر :۵/ #فریب دادن نفس اماره با #دنیا تا زمان #مرگ / ابتلای #محتضر هنگام مرگ به عطش و #وسوسه شیطان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُهُ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِناً لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاكُمْ فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ ص حَتَّى يَمُوتَ. #الکافی ج۳ص۱۲۳/مظاهر نفس اماره نقل جریان خوابی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدتقی_آملی ؛ أعدى عدوك نفسك التي بين جنبيك #بحارالأنوار ج۷۰ص۶۴
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
#استعداد نهفته در انسان برای شقاوت: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الاعراف :۷۶/ #جنودجهل را باید حقیر شمردن
نفس اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
#مثنوی_معنوی
قال النبي صلى اللّه عليه و آله: «ما منكم إلّا و له شيطان». قالوا: «و أنت يا رسول اللّه»؟ قال: «و أنا؛ إلّا أنّ اللّه أعانني عليه فأسلم على يدي فلا يأمرني إلّا بخير». #علم_الیقین ج۱ص۲۹۰ تألیف #فیض_کاشانی
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
مشاهده جنگ همیشگی بین جنبه استعدادی خیر و شر در انسان تا هنگام مرگ؛ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ #الحجر :۹۹
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
روضه #امام_سجاد علیهالسلام و اسارت آل الله علیهمالسلام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
۲۴محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۳۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110