#امام_خامنه_ای
«ما در این جنگهای حملات دوران هشتساله، حملات #موفق داشتیم، حملات #ناموفق داشتیم، فرض کنید در حمله رمضان یا کربلای چهار...؛ حملات موفقی هم داشتیم فرض کنید والفجر هشت... اما همان حملات موفق، حملاتی بود که با #صدها _مشکل همراه بود. انسانها همه یکجور نیستند. دشواریهای فراوان بود. بعضیها از بین راه بر میگشتند. بعضیها پشیمان میشدند. بعضیها جلو نمیرفتند. بعضیها بیش از آنچه که به فکر انجاموظیفه باشند به فکر این بودند که درباره ما چه میگویند. اینجوری هم داشتیم. اینها را هم بگوییم، اشکالی ندارد. در بین همه این #مجموعه هست که آن تلألؤهای فوقالعاده خودش را نشان میدهد. آن انسانهای ناب، شهدای عزیز، عالیقدر.»
#درس_تشکیلاتی
باید قبول کنیم #کار_تشکیلاتی توأم با موفقیتها و ناکامیها هست. نه باید از موفقیتها مغرور شد و نه از ناکامیها ناامید. ما باید در تشکیلات #با_هم_کار_کنیم و اگر در بین راه عضوی از تشکل همراهی نکرد و کم آورد، نباید در روحیه بقیه اعضا تأثیر بگذارد. راه را باید با بقیه افراد ادامه داد، دقیقاً مانند شهدا.
پس از انتخاب #هدف_الهی و #جهت_الهی برای تشکیلات و کار دستهجمعی، باید همواره به وظیفه عمل کرد و از سرزنشها و نکوهشها نترسید.
با وجود صدها مشکل باز هم باید کار تشکیلاتی را پیش برد. یک نیروی تشکیلاتی باید قدرت مواجهه با واقعیتها را داشته باشد، هرچند تلخ باشد!
#تشکیلات #مربی
#به_وقت_تشکیلات
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کار تشکیلاتی در نهج البلاغه
بی نظمی آفت کار فرهنگی و تربیتی
سفارش امیرالمومنین(ع) به رعایت تقوا و رعایت نظم در کارها همراه با نگاهی #جمع_گرایانه است، یعنی می توانیم آن را در کارهای جمعی یا همان کار تشکیلاتی استفاده کنیم....
ایشان می فرمایند: در کارهایتان نظم داشته باشید؛
الف) کارهای شخصی و فردی؛
ب) کارهای جمعی و گروهی؛
این نظم در جمع هم میتواند معانی مختلفی داشته باشد وقتی از کسی سؤال می کنند نظم یعنی چه؟ می گوید: یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دهیم؛ آیا قرار دادن کتاب در کتابخانه و قراردادن البسه در کمد و یا قرار دادن وسایل آشپزخانه به ترتیب در کنار یکدیگیر رعایت نظم است؟
تا حدی می توان گفت: بله، این رعایت نظم است، اما کنار هم چیدن فقط رعایت نظم نیست بلکه به عدالت و انصاف چیدن خیلی مهم تر از چیدمان تنهاست؛ ما در زندگی شخصی باید نسبت به لوازم اطراف که مادی است و همچنین لوزام زندگی و حیات که معنوی است، عدالت را رعایت کنیم؛ مثلا عدالت در نظم یعنی وسایل مورد نیاز یک کودک را پایین تر قرار دهیم تا بتواند به آسانی از آن استفاده کند؛ وسایل خطرناک را در دسترس کودک قرار ندهیم تا در غفلت ما خودش را به خطر بیاندازد؛ این می شود انصاف؛ برای وسایل حساس مکانی را در نظر بگیریم که دچار آسیب نشوند، از وسایل زندگیمان به نحو احسنت مواظبت کنیم؛ انصاف و نظم در شهرسازی یعنی به فکر عبور و مرور معلولین نیز باشیم...
در حیات معنوی هم باید رعایت عدالت و انصاف کنیم اینکه هر حرفی نزنیم، هر چیزی بشنویم به هر چیزی نگاه نکنیم یا نظم فکر و اعتقادی ما دچار خدشه نشود؛
سخن گفتن، خندیدن، شوخی، بحث و جدل، گوش دادن، محبت کردن، تنبیه، تشویق، تأیید یا رد کردن، همنشینی، صله رحم، عبادت و در کنار خانواده بودن قسمت کوچک از حیات معنوی ما است که باید در آن رعایت عدالت، انظباط، انصاف و اخلاق بشود...
در کار #فرهنگی که حیات معنوی #مربی و #متربی است، نظم، عدالت، انصاف و اخلاق حرف اول را میزند، متربی باید با یک نحوه آموزش و یه نحوه رفتار در مجموعه مواجه باشد و اگر حس کند بی نظمی و بی انصافی در مسائل جاریِ فعالیت فرهنگی، نحوه آموزش و همچنین طرزِ برخورد و رفتار است سعی میکند خود را از مجموعه دور کند و تلاش مسئولین و مربیان عزیز راه به جایی نمیبرد...
البته یأس و ناامیدی متربی کمترین عکس العمل است، شدت عکس العمل به شدت بی نظمی بستگی دارد و شدت عکس العملها میتواند مشکلات مجموعه را بیشتر کند، اگر دانش پژوه ما ، فعال فرهنگی ما و متربی ما مجموعه را ترک کند میتواند دیگران را نیز با خود همراه کند، آن هم با استدلال قویی ای مثل بی نظمی و بی عدالتی و بی انصافی، مثلاً اینکه تعدادی از متربیان نورچشمی هستند و دیگران مورد توجه نیستند و مسائلی مانند این...
هر عقل سلیمی این استدلال را میپذیرد البته اگر واقعاً این ضعفها وجود داشته باشد...
#بی_نظمی بزرگترین #آفت گروهها و حلقه های فرهنگی است، آفتی که اکثر مراکز فرهنگی به آن دچار هستند، مراکز و گروههایی که دچار چالش میشوند، ریزش دارند، حرکتشان بسیار کند است و نمیدانند مشکلاتشان چیست و از چه ناحیه ای ضربه میخورند باید اول نگاه به نظمشان بیاندازند...
لازم است مجدداً عرض شود نگاهتان به مقوله نظم خیلی وسیع باشد، کوچکترین برنامه ها و رفتارها باید نظم داشته باشند، باید از یک قائده ی منطقی و دینی بهره مند باشند، باید پشت اش به استدلالات قوی و اصول اخلاقی و دینی گرم باشد، مستدل و مستحکم در مقابل هر هجمه و سؤال محکم بایستد و میدان را به تعارضات و شبهات و اخلالها ندهد... مثلاً اگر یک متربی راجع به یک رفتار یا برنامه سؤال کرد باید بتوانید با استدلال منطقی و عقلی جوابش را بدهید تا جایی که برنامه و رفتار شما را برگرفته از تعالیم دینی بیابد؛ هرچند این مسئله نیز آفتی دارد و آن شعاری بودن اقتباسها و استدلالهاست، یعنی نباید شعار دهیم که ما به دستورات دینی و اخلاقی عمل میکنیم بلکه باید در عمل آن را عرضه کنیم...
✍حجة الاسلام خاتمی خوانساری
#تشکیلات
#نظم #مربی
#برنامه_ریزی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
با متربی بدزبان چه کنیم؟
برخی متربیان نوجوان در اثر تربيت غير صحيح، حرف هاي زشت مي زنند.
با اين متربیان و يا با پدر و مادر آنان چگونه برخورد نماييم؟
➕پاسخ به اين سؤال به دو بخش تقسيم مي شود:
۱. برخورد با متربی كه حرف هاي زشت مي زنند.
۲. برخورد با پدر و مادر او
🔸در بخش اوّل، به چند نكته بايد توجه شود:
۱. بايد با اين گونه بچه ها ابتدا از راه اظهار محبّت و دوستي، كه اولين نياز دروني هر كودك يا نوجواني است، وارد شويم، يعني ابتدا با ابراز محبّت و علاقه مندي با آنان دوستي كنيم . وقتي كه با آنان دوست صميمي شديم و ارتباط ما با آنان نزديك تر شد و از سوي ما جاذبه و محبت و صداقت يافتند آن وقت با نصيحت و تذكر و بيان مفاسد بد زباني آنان را از كار زشتشان باز داريم .
۲. احياي شخصيت و كرامت نفس در كودكان و نوجوانان عامل بسيار مهمي در تربيت آنان است . منشأ بيش تر بدرفتاري ها و اختلالات رفتاري آنان برخورد ناصحيح و تحقير شخصيت انساني آنان است.
انسان ها در هر سنّي كه باشند مشكلات موجود در روابطشان و اختلال ها و ناهنجاري هاي رفتاريشان , معمولاً نتيجه فقدان احترام متقابل و بي ارزش شدن شخصيتشان است.
اگر ما بتوانيم با اخلاق و برخورد صحيح ,شخصيت از بين رفته آنان را به آن ها برگردانيم مي توانيم آنان را به سوي هدايت رهنمون کنیم.
🔹اما در مورد برخورد صحيح با پدر و مادر متربیانی كه بد زبان هستند، بايد نكاتی را مورد توجه قرار دهيم:
۱. منشأ بد زباني در برخي كودكان , پدر يا مادر و يا هر دو و يا دوستان كوچه و محلّه است.
بايد ببينيم منشأ بد زباني كدام يك از موارد است . اگر علّت بد زباني ، پدر يا مادر است ، با توجيه آنان و نشان دادن راه صحيح ، به آنان گوشزد كنيم آثار بدزباني، فرزندتان را به بيراهه مي كشد و باعث بي آبرويي آن ها مي شود. پدر و مادرها بايد از گفتن حرف هاي زشت پرهيز كنند و از فحاشي و بد زباني و گفتن الفاظ ركيك دوري كنند تا فرزندانشان از آنان به طور نا خود آگاه تأثير منفي نپذيرند.
۲. بسياري از پدران و مادران بر اثر تربيت غلط و بي توجهي به آثار منفي بدزباني، باعث تأثير گذاري درفرزندانشان مي شوند، بنابراين بايد با آموزش صحيح به آنان، زمينهء اصلاح فرزندان را فراهم كنيم.
برگزاری جلسات مشاوره ای برای خانواده ها میتواند راهگشا باشد.
#مهارتهای_سرگروه
#خانواده
#تربیت
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
اپلیکیشن «مسجدی ها» یک نرم افزار رایگان و خدماتی است که با هدف پشتیبانی از فعالان فرهنگی مساجد کشور به همت جمعی از جوانان مؤمن و انقلابی قم که دغدغه ی بزرگداشت و ارج نهادن به جایگاه رفیع مسجد و در نهایت حمایت از تمام مسجدی ها را داشتند تولید و عرضه شده است.
این اپلیکیشن دارای ۷ بخش از جمله مشاوره و مرکز آموزش و مسجد یاب می باشد که برای خدمت رسانی به عموم اقشار و بالاخص قشر مسجدی در دسترس قرار دارد.
«مسجدی ها» را از دینک زیر دانلود کنید:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sayberwar.masjediha&ref=share
قسمت_اول_سخنرانی_دکتر_اسماعیلی_شب_25_صفر1442.mp3
24.21M
🔻حجت بالغه
🔸سخنی با نگاه به آسیبشناسی آموزشهای دینی- بخش اول
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#تربیت_در_آیات_و_روایات
✨ هدف از تربیت دینی تَفَقُه (فهم) در دین و پس از آن عمل به آن است.
🔸 همه امور در تربیت دینی باید در این راستا باشد.
🔹بچهها را مشحون از محفوظات نکنیم؛ با معرفت افزایی، عمقشان را زیاد کنیم.
💎 قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله:
مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِشَیْءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِی دِینٍ.
✍🏻 امام باقر علیه السلام از جابر از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت میکند که ایشان فرمودند: خدای عزوجل عبادت نشده به چیزی بهتر از فهمیدنِ دین.
📚 بحارالانوار، ١/٢١٣، به نقل از "أمالی" طوسی رحمه الله
〰〰💠💠〰〰💠💠〰〰
🔸 و هر چه بر سرمان آمد و میآید از نداشتن فهم دینی بوده و هست.
••✾•🍃🌺🍃•✾••
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#هشدارهای_تربیتی
👆علتی مهم برای بی تاثیری کلام عالمان، واعظان ، معلمان و مربیان تربیتی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
••✾•🍃🌺🍃•✾••
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5803400320486738166.mp3
37.52M
🔻حجت بالغه
🔸سخنی با نگاه به آسیبشناسی آموزشهای دینی- بخش پنجم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هشدارهای تربیتی
☀️ کسانی که فرصتی برای تربیت بچهشیعه دارند؛ چه متولیان امر تربیت و چه والدین، باید قدر این موقعیت استثنائی و این سرمایهگذاری کم نظیر برای بهشتی شدن را بدانند.
💎 امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند:
🦋 هرگاه فرصتى به دست آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت سوزى، مايه اندوه است.
إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ
📚 غررالحكم، حدیث ۴۱۲۴.
🔸 در روزگاری که همه چیز علیه مسیر هدایت و تربیت است،
🔹 در روزگاری که شیطان سپاهیانش را متحد کرده و در برابر کمال نوجوانانمان مقاومت میکند،
🔸 و در روزگاری که فقر و فحشا، قمار و اعتیاد در فضای واقعی و مجازی غوغا میکند؛ مربی باید کلی نیرو صرف کند که اگر شاگردش بالا نمیرود دستکم در سرازیری آخرالزمان سقوط نکند.
💎 و حفظ موقعیت دینی بچهها هنر بزرگی است و ارتقای آنان شبیه معجزه.
💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠
🙏 و دست مریزاد به همهی آنانی که از مال و جان مایه میگذارند تا بچههای امام عصر عجلاللهفرجهالشریف بدتر نشوند.
#مربی #مربی_محور
#هشدار_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5803400320486738164.mp3
31.53M
🔻حجت بالغه
🔸سخنی با نگاه به آسیبشناسی آموزشهای دینی- بخش سوم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادگیری معکوس چیست؟
🔸با این انیمیشن جالب در کمتر از دو دقیقه با مفهوم کلی یادگیری معکوس آشنا شوید.
🤔 آیا میتوانید با این تکنیک مفاهیم دینی را انتقال دهید؟
#مربی #مربی_محور
#یادگیری_معکوس
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5803400320486738165.mp3
30.01M
🔻حجت بالغه
🔸سخنی با نگاه به آسیبشناسی آموزشهای دینی- بخش چهارم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قسمت_دوم_سخنرانی_دکتر_اسماعیلی_شب_26_صفر_1442.mp3
29.97M
🔻حجت بالغه
🔸سخنی با نگاه به آسیبشناسی آموزشهای دینی- بخش دوم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
.: آگاهی دادن همراه با عمل :.
(مصطفی عیسی زاده | کتاب معلم رفوزه)
.........................................
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کلیدهای تربیتی
💢 جنس کار مربی آدمی است،
پس باید انسان را خوب بشناسد و انسانشناسی بالاتر از مولا علی علیهالسلام نیست و مولا نفس آدمی را چون اسب سرکشی معرفی میکنند که رام کردنش ساده نیست.
(البته فراموش نکنیم که خود ما از این قاعده استثنا نیستیم.)
😳 ببینید اعجاز کلام را:
عنه عليهالسلام:
🦋 العِلمُ قائدٌ و العَمَلُ سائقٌ و النَّفسُ حَرونٌ.
[فرس حَرُون: لا ينقاد و إذا اشتدّ به الجري وقف]
📚 تحف العقول: ۲۰۸
امیرالمومنین على عليه السلام :
💎 علم، مهار را از جلو مىكشد و عمل از پشت سر هل میدهد و نفس اسب سرکشی است. ( که وقتی با شدت با او رفتار کنند حرکت نمىكند.)
••✾•🍃🌺🍃•✾••
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اخلاق تشکیلاتی
💠 آیا میدانید جماعتی که افکار و افراد مجموعه و سازمانشان را پسندیدهاند ولی در عمل زیر بار نمیروند و رأی خود را بر رأی تشکیلاتشان ترجیح میدهند چه سایش و فرسایشی در کار گروهی ایجاد میکنند و چقدر مجموعهی خود را دچار چالش و درگیری میکنند؟!
🔸 بله اگر تصمیم جمعی یا دستور بالادست امر به منکر و یا نهی از معروف است نباید اطاعت نمود ولی در غیر این موارد اگر همسوی جمع نباشیم سنگ روی سنگ بند نمیشود...
🔹 یا نباید وارد تشکیلاتی شد و یا اگر وارد شدیم باید همراه باشیم.
(گرفتن و نگرفتن حقوق هم در این مورد تأثيری ندارد.)
🌨🌤خلاصه یک بام و دو هوا نمیشود.
⚡️ فراموش نکنیم که گاهی این مخالفتها از سر خودمحوری و تکبر است و اگر توجّه داشته باشیم یک جمع خوب میتواند خود ما را در جهت کنترل خودبزرگبینیمان تعدیل کند.
••✾•🍃🌺🍃•✾••
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
معلم رفوزه
نویسنده: مصطفی عیسی زاده
ناشر: امینان
تاریخ نشر: خرداد، 1397
تعداد صفحه: 120
آنچه در این کتاب میخوانید، خاطرات تلخ و شیرین یک معلم پرورشی با دانشآموزان خود است. خاطرات جذابی که پندهایی را برای فعالان عرصه تعلیم و تربیت در خود نهفته دارد.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت حداکثری
نباید با #جوانها حداقلی صحبت کنیم.
حداقلی صحبت کردن با جوانها این است که به او بگوییم:
دو رکعت نماز خواندن یا حجاب داشتن مگر چقدر سخت است، خوب انجام بده دیگر!
ما باید جوانان را با قله آشنا کنیم. چون جوان اساساً بلند همت است و به کم قانع نیست.
گاهی اوقات پدر و مادرها و #مربی، بچهها را حداقلی بار میآورند.
مثلاً میگویند: پسرم تو معتاد نشو، نماز هم بخوان، من دیگر چیزی از تو نمیخواهم!
این بدترین شیوه تربیت است ...
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
دوستان این کانال فقط معرف کتابهاست، برای خرید به ما پیام ندید.
برای خرید از طریق انتشارات یا کتابفروشی های آنلاین اقدام کنید.
معرفی کتاب
مجموعه ۷ جلدی برنا
جلد اول این نظام نامه تربیتی (کتابهای برنا) مربوط است به مبانی نظری و نقشه راه کلی و شش جلد بعدی هریک به بررسی مبانی، اصول، راهبردها و روشهای زیرنظام های اصلی این نظام تربیتی میپردازند.
🔹 جلد اول (مبانی نظری و نقشه راه کلی):
مبانی، اصول، ویژگیهای دانشآموز مستعد، ویژگی هایی انسان مطلوبی که قرار است در کانون ها تربیت کنیم و راهبردهای اصلی کار کانون ها در عرصه های مختلف در این جلد مورد بحث قرار گرفته است.
🔹 جلد دوم (مدیریت در مجموعه تربیتی)
در این جلد ماهیت مدیریت در مجموعه های تربیتی روشن و مبانی و اصول مورد نیازِ مدیریت مجموعه ها و تشکلات تربیتی ارائه شده است. سپس با رعایت اختصار به تبیینِ راهبردها و وظایف مدیریت این مجموعه ها پرداخته شده و مهمترین آسیبها و آفات مدیریت مجموعه های تربیتی مورد بررسی قرار گرفته است. مولف در پایان این کتاب به بیان روشها و راهکارهای مهم و اساسی تجربه شده در مجموعههای تربیتی موفق کشور پرداخته است.
🔹 جلد سوم (تربیت کادر و مربی)
در این کتاب به طور مفصل به مبانی خاص مسئله تربیت کادر مجموعه های تربیتی و اصول خاص و راهبردهای اساسی آن پرداخته و پس از آن روشهای تربیت کادر در طی دو دوره عمومی و تخصصی تبیین شده است. نگاه مولف به تربیت کادر برای مجموعه های تربیتی، تربیت از دل متربیان همین مجموعه ها است. امری که کلید اصلی درون زایی، پویایی، توسعه و گسترش مجموعههای تربیتی است. در کنار ارائه روشها و برنامه ها سعی شده منابع مناسبی برای دوره های آموزش کادر ارائه شود. اهمیت فوقالعاده مسئله تربیت کادر در مجموعه های تربیتی سبب شده که پرحجم ترین کتاب مجموعه برنا به نظام تربیت کادر اختصاص داده شود.
🔹 جلد چهارم (جذب و گزینش):
در این جلد سعی شده است برپایه خصوصیات انسان مستعد که در جلد اول تبیین شده بود، طرحی جامع از روشهای جذب و گزینش مستعدین به مجموعه های تربیتی ارائه شود. با این هدف تجربیات مجموعه های کادر ساز و نخبه پرور کشور را بررسی شده است.
🔹 جلد پنجم (تعامل با خانواده):
بستر تربیتی انسان حاصل برآیند تاثیرات مؤلفه های محیطی متعددی است. مهمترین این مولفه ها در جامعه دینی عبارتند از خانواده، مسجد، مدرسه و گروه همسالان. در این جلد سعی بر آن شده تا با شناخت بیشتر این اضلاع، نقش و جایگاه هریک و نسبت آنها با هم و نیز نکات مهم در تعامل مثبت تشکل های نخبه پرور با خانواده، مدرسه و مسجد به اختصار تبیین شود.
🔹 جلد ششم (معرفت و تهذیب):
در این جلد از کتاب سعی شده تا با بهره گیری از کتب تربیتی و تجربیات عملی مجموعه های تربیتی موفق، روندی معقول و منطقی در امر معرفت افزایی و تهذیب ارائه شود و قالب های تربیتی مناسب به همراه توضیحات کاربردی و بسیار مفید در اختیار مربیان قرار گیرد.
🔹 جلد هفتم (آموزش و تعلیم) :
بسیاری از مجموعه های تربیتی در کنار کار تربیتی به فعالیت علمی نیز می پردازند. در این جلد از کتاب مبانی، راهبردها، قالب ها، روشها و سیر آموزشی مناسب برای کار علمی در مجموعه هایی که می خواهند به این سو حرکت کنند، تبیین شده است.
#معرفی_کتاب
#برنا
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#هشدارهای_تربیتی
💠 تربیت جز با همراهکردن دلِ متربی میسر نمیشود؛
و
😡 تندخویی،
😠 بی اخلاقی،
😵 خودخواهی،
🤨 خودشیفتگی،
😦 دیکتاتوری و
🥴 فعالیتهای بدون جذابیت؛
به هیچ وجه به تربیت منجر نمیشود.
🔹 از حضور بچهها گول نخورید
حضور قلبشان مهم است.
••✾•🍃🌺🍃•✾••
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_تشکیلاتی
🔸 در یک جمع هدفمند باید نقش خود را یافت و خوب ایفایش کرد.
🔹 بزرگی و کوچکیاش به همین درست ایفا کردن آن است - به ویژه که آن هدف خدایی باشد - نه لزوما به بالا و پایین بودنش...
••✾•🍃🌺🍃•✾••
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حفظ ارزش ها با تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یکی از اصلیترین لوازم دستیابی به اهداف انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی بدون تردید حضور نسل جوان مؤمن و انقلابی در صحنه است. این نسل در کشور پراکنده است و به تصریح مقتدای انقلاب روز به روز بیشتر میشوند؛ «جوانهایی که امروز در این کشور برای احیاء اسلام، برای اقامه دین با جد مشغول کارند، بحمدالله روزبهروز دارند زیاد میشوند. اینها همانهایی هستند که به فضل الهی، به حولوقوّه الهی، هر دشمنی از جمله آمریکا و صهیونیست را به زانو خواهند فکند.» (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر ۳۰/۶/۱۳۹۵)
مساجد یکی از اصلی ترین صحنه های حضور جوانان است.
امام جماعت جوان و پرشور و انقلابی میتواند موتور محرکه مسجد برای حضور جوانان در مسجد باشد.
بسیاری از مساجد ما با حضور امام جماعت سالخورده و برنامه های پیرمرد محور خالی از جوانان شده است.
اگر در شرایط کرونایی نبودیم قطعا تمام مساجد ما اکنون حداقل یک برنامه برای بزرگداشت حاج قاسم عزیز داشتند اما ای کاش مسولین مساجد و بسیج مساجد میدانستند که بزرگداشت حاج قاسم نه با برگزاری یادواره و مراسم که با پیمودن راه و فکر اوست.
کاش مساجد ما و بسیج مساجد با جوان گرایی از امام جماعت مسجد تا فرمانده بسیج مسجد فکری به حال چهره کسالت بار مساجد میکردند.
#کلیدهای_تربیتی
🤔 فازمترتربیتی
💡مربی دینی باید فازمتر تربیتی داشته باشد.
یعنی دائما چک کند که متربیاش دارد چگونه به موضوعی که مربی طرح میکند نگاه میکند؟
قبول دارد یا نه؟
می پذیرد یا نه؟
اگر قبول ندارد یا نمیپذیرد چرا؟
و این یعنی باید دائما و متنوعا
🔸 از بچهها بخواهد تا بازخورد بدهند.
🔹 نظرسنجی کند و از نظرات بچه ها مطلع شود.
و...
📻 مربی دینی رادیو معارف نیست که مباحثش را مثل رادیو پخش کند و برود...
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کادر سازی در تشکل
#کادرسازی به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد.
یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد.
بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟
استاد معماریانی
#تشکیلاتی
#مربی_محور
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
قابل توجه فعالین فرهنگی والدین مربیان
🌺نمایشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی 🌺
🌴ویژهمناسبتهای مختلف
👌تا50 درصد تخفیف ویژه😍
شامل کتابها ومحصولات :
#مذهبی #تربیتی #شهدایی #مهدوی
#نوجوان #قرآنی #کودک #سیاسی
🔺قیمتا از1000تومن شروع میشه🔰
👌مسابقات باجوایز20 میلیونی🙏
✅مسابقه کتابخوانی حاج قاسم سلیمانی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3174825997Ce007dc3081
https://basalam.com/@yekmorabbi/invite-growth
همراه با مسابقه زیارت کربلا ومشهد☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضای مسجد ده کیلومتر مربع است نه ۲۰۰ مترمربع
سردار رشید اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که خود تربیتیافته فرهنگ مسجد و از بزرگترین مدافعان حریم مسجد و حرمهای اهل بیت(ع) بود، در پانزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد که مردادماه ۱۳۹۶ برگزار شد، به ایراد سخنرانی درباره فرهنگ مسجدی پرداخت.
شهیدسلیمانی در این سخنرانی تاریخی، ضمن انتقاد به چندشغله و خسته بودن برخی ائمه جماعت، این نکته را مطرح میکند که امام جماعت باید محدوده کار فرهنگی خود را به کل محله تعمیم دهد و با اقشار مردم، چه با حجاب و چه کمحجاب، چه اصلاحطلب و چه اصولگرا را فرزندان جامعه بداند.
صوت ۲۸ دقیقه ای این سخنرانی تاریخی را بشنوید.
#حاج_قاسم_سلیمانی
#مربی #مربی_محور
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
همگرایی مربی با متربی ها
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟
سئوال:
مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟
بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟
البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد.
در هر صورت، مرحله #جذب در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است.
پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟!
آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!
در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:
اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.
این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.
بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.
مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش #موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی #هشدار می دهد، گاهی #مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را #هدایت می نماید.
مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.
مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.
رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید.
#مربی #مربی_محور
#تربیت
مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
#معرفی کانال فرهنگی تربیتی جذاب 👇
🌸اگه دوست دارید والدین خلاق یا یک طلبه و مربی خلاق باشید
💐اگه کلیپای جذاب تربیتی #اریگامی و #قرآنی میخواید
💐اگه محتوای ویژه #خانواده #مدارس #مساجد میخواید ونکات عالی تربیت فرزند ویژه روزمادر👇
💐اگه دنبال #بازی های آموزشی بچه ها هستین، عضوکانال زیربشید👇
https://eitaa.com/joinchat/2554789920Cd118762bdd
#پیشنهاد_ویژه، محتوای ویژه دهه فجر☝️