🔹روز جهانی مساجد
حجت الاسلام امینی عضو شورای اسلامی شهر و مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد ساوه در دیداری به همین مناسبت با حضور همشهریان، شهردار ساوه و جمعی از مدیران شهری در مسجد تاریخی بازار ساوه با توجه به کمبود سرانه مذهبی در کشور یادآور شد: بنا بر استاندارهای اعلام شده برای هر شهروند باید ۶ الی ۷ متر مربع فضای مذهبی باشد که متأسفانه سرانه مسجد در کلان شهر تهران ۱۵ سانتیمتر مربع است.
حجتالاسلام امینی با توجه به این کمبود سرانه مذهبی به انجام تکلیف قانونی شهرداریها وفق بند ۲۲ ماده ۵۵ شهرداریها و تحقق قسمت مربوطه در قانون توسعه هفتم تأکید کرد.
وی تأکید کرد: منویات رهبر فرزانه انقلاب با حضور و راهبری طلاب برادر و خواهر، هیأت امنای جهادی و فعالیت کانونهای فرهنگی، پایگاههای بسیج و مشارکت تمامی آحاد مردم محقق خواهد شد که در این صورت مسجد در محله موجب نظم، رشد، انگیزش و معنویت در محله خواهد شد.
مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد ساوه گفت: طرح امامت و امارت در ۶ مسجد با همکاری بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، طرح مشترک با اداره تبلیغات اسلامی ساوه در ۱۱ مسجد و تشکیل مجمع خیرین مسجد ساز در ساوه اجرا خواهد شد.
وی در پایان نیز به حمایت سهگانه مدیریت شهری، شورای اسلامی شهر و شهرداری در حوزههای عمرانی، تجهیزات ورزشی و انجام امور فرهنگی به بالغ بر ۸۰ درصد از مساجد شهر اشاره و از این حمایتها و تمامی عوامل فعال مساجد تقدیر و تشکر کرد./ نارخبرساوهزرند
—————————
📅 سی ام مرداد ماه 1403
📍 مسجد تاریخی بازار ساوه
—————————
🎥 روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه
▪️بعد از سقیفه...
🔸بعد از رحلت شهادتگون رسول خدا (ص)، اصحاب صحیفه و سقیفه، نه امامت، بلکه خلافت را مبنا قرار دادند. گفتمان خلافت ابتدا با عنوان خلافت رسول الله آغاز شد ولی در دوران عثمان، تبدیل به خلافت الله شد و از همین زاویه، به عرفان میل پیدا کرد و حالت تقدس به خود گرفت. در نتیجۀ این هالۀ قداست، فساد اداری و مالی گسترده امت پیامبر را در بر گرفت. با خلافت بود که امامت با تمامی ابعاد آن نفی شد و سرنوشت امت به دست خلفای فاسد و عیاش اموی و عباسی و عثمانی افتاد و به این نحو در برابر هجوم ترکان و مغولان و در نهایت غربیان زانو زد و نابود شد.
🔸اوج خلافت اسلامی در دوران عثمانیها بود که تمام شد و علیرغم تلاشها و تقلاهای فراوان، تا کنون زنده نشده است، الا محدود و با تنفس مصنوعی سرویسهای امنیتی غربی که خلافت داعشیِ حاصل از آن، ابداً پدیدۀ اجتماعی یا تمدنی نبود، بلکه پدیدهای امنیتی و بازی شرورانۀ سرویسهای اطلاعاتی غربی بود.
🔸ولی بر خلاف انحطاط دستگاه خلافت در عثمانی، در دوران صفویه با هجرت تاریخی علمای شیعه از جبل عامل به ایران، دورۀ حکومت شیعی در عصر غیبت بر اساس نظریۀ امامت شروع شد که در نهایت با انقلاب اسلامی به تکامل رسید. بعد از انقلاب در عالم اسلام، اهل سنت سعی در اقامۀ خلافت کردند که تلاش آنها توسط غربیها مصادره به مطلوب شد و نتیجهاش القاعده و طالبان و داعش بود که شکست خورد. امروزه نیز به ویژه پس از ماجرای غزه اهل سنت دچار تکانههای شدیدی شدهاند و آرام آرام به نظریۀ امامت روی میآورند. ولی قدرتمندان اهل سنت در مقابله با اهل سنت نخبگانی، به غربگرایی و تطبیع روی آوردهاند تا مشروعیت خودشان را از راه جدیدی پیدا کنند که بلاشک این بار هم شکست خواهند خورد و مضمحل خواهند شد.
🔸گفتمان غیراصیل حکمرانی نو در ایران نیز که اخیراً از سوی پدرخواندههای اصولگرا مطرح شده است به دنبال تقلیل نظریۀ امامت به خلافت است. این جریان ولی فقیه را بیشتر در نقش یک ماشین امضا یا نهایتاً شیخ الاسلام میخواهد که کنار دست صاحبان سرمایه و الیگارشی نوکیسه بنشیند و مبانی دین و انقلاب را برای نظریۀ تعدیل اقتصادی و آزادسازیهای نئولیبرالی خرج کند. حکمرانی مطلوب محافل کنونی قدرت و ثروت در ایران، چه چپ و چه راست که اکنون تحت گفتمان #وفاق بر سر غارت مردم به مصالحه رسیدهاند، بر اساس نظریۀ خلافت تفریطی و عرفانی با مخلوطی از سکولاریسم پذیرفته خواهد شد.
🔸اما حکمرانی نوی واقعی و اصیل، بر اساس نظریۀ #امامت با همۀ لوازم آن صورت میپذیرد. امامت بر اساس حکمت و خلافت بر اساس عرفان بنا میشود. عرفان وقتی نه در عرصۀ فردی، بلکه در عرصۀ اجتماعی و ادارۀ کشور مبنا قرار بگیرد، اغتشاش اجتماعی ایجاد میکند و به افراط و تفریط دامن میزند. خلافت عرفانی، در حالت افراط، زهد و خشونت عمری را مبنا قرار میدهد و به داعشیگری میل میکند. در حالت تفریط، به جای اتکا به ظاهر و مبنا قرار دادن رفتارهای ظاهری، دائماً به دل و نیت و باطن ارجاع میدهد و در صورت غلبۀ این نوع از خلافت، هیچ قانون و مجازاتی در جامعه قابلیت اجرا نخواهد داشت. لذا این نوع خلافت، تفریط در دین و فساد اخلاقی در جامعه را به اوج میرساند. خلافت تفریطی، خوشباشی، عیاشی، پلورالیسم، زنپرستی و غربگرایی را مبنا قرار میدهد، مانند عصر معاویه و دیگر خلفای اموی و عباسی. امروز غربگرایان از طریق گفتمان نفاقآلود #وفاق دست در دست اصولگرایان، قصد بازتولید همین نوع خلافت تفریطی را دارند که با سرمایهسالاری دلالصفت و همچنین سیاستهای #نئولیبرالی سازگاری بیشتری دارد.
🔸امروز وظیفۀ خطیر ما این است که تبیین کنیم گفتمان امامت همانطور که از افراطیگری و خشونت مبراست، از تفریطگری و تساهل و تسامح نیز به دور است و بر اساس اعتدال حکیمانه استوار میشود. برای جلوگیری از تحقق نقشههای شوم باندهای قدرت و ثروت، ترویج و تبلیغ گفتمان امامت برای اقشار مختلف جامعه ضرورت عاجل دارد. باید به رسالۀ ولایت فقیه و صحیفۀ نور بازگشت و نهضت بازخوانی مبانی اصیل انقلاب را از سرچشمه کلید زد.
@madineyefazele
58.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نصایح ادیبان به مدیران/فصل اول: نصیحة الملوک سعدی
🔸جمع بین مدیریت مقتدر و مهربان
📚استاد حجت الاسلام و المسلمین ایراندوست
#اخلاق #مدیریت_اسلامی #سعدی
@madineyefazele
🟢«برنامه هفتم پیشرفت»، «مساجد» و «حوزههای علمیه»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مساجد از بزرگترین پایگاههای ترویج اسلام و از بزرگترین سرمایههای فرهنگی و هویتی مسلمانان به شمار میروند. در عین حال، همگان میدانیم که مساجد در حال حاضر آن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مورد انتظار را تأمین نمیکنند. این مسأله علل و عوامل فراوانی دارد که در جای خود هم بررسی شده است.
♦️به هر حال، در قانون برنامه هفتم پیشرفت تکالیف و احکامی ذکر شده است که تحقق آنها میتواند گامی اساسی در جهت احیای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد باشد.
🔹از مهمترین احکام و تکالیف برنامه هفتم پیشرفت در حوزه دین و فرهنگ میتوان به مواردی اشاره کرد که در ذیل ماده ۷۴ تحت عنوان اهداف کمّی برنامه هفتم پیشرفت ذکر شده است. از آن جمله توجه شما را به چند هدف کمّی این برنامه و الزامات و اقتضائات آن جلب میکنم:
✔️یک. «تا پایان برنامه (یعنی تا سال ۱۴۰۸) باید هر روستا و محله یک امام جماعت داشته باشد.»
🔻[در حال حاضر میدانیم که تعداد طلاب و روحانیانی که بتوانند به این وظیفه بسیار مهم یعنی «امامت جماعت یک روستا یا محله» بپردازند، و راهبری فرهنگی و اجتماعی و سیاسی یک روستا یا محله را به صورت اطمینانبخشی برعهده بگیرند، بسیار کمتر از میزان نیاز است. بنابراین، مدیریت حوزههای علمیه برای استفاده بهینه از این فرصت و کمک به تحقق این هدف برنامه هفتم، لازم است تدابیر مورد نیاز را به کار گیرد.]
✔️دو. «ده هزار مسجد به عنوان مسجد پایگاه قرآنی محله باید وجود داشته باشد.»
🔻[تحقق این هدف منوط به آن است که سختافزارها و نرمافزارهای لازم برای این منظور در آن ده هزار مسجد تدارک دیده شود. دست کم دههزار مربی مسجدی مطمئن و مجهز به معارف قرآنی باید تربیت شوند]
✔️سه. «تا پایان برنامه هفتم، ده میلیون حافظ قرآن باید تربیت شود.»
🔻[معلوم است که دستیابی به چنین هدفی چه میزان از مجاهدت و تدبیر و تلاش میخواهد.]
✔️چهار. «موسسات قرآن و عترت، باید سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشند.»
✔️پنج. در بند ث تبصره ۲ ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم آمده است:
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است به منظور مردميسازي فعاليتهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت مساجد با همكاري مركز رسيدگي به امور مساجد، سازمان بسيج مستضعفين، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه با كسب نظر شوراي عالي حوزههاي علميه و شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اقدامات قانوني لازم را براي تهيه و تصويب طرح مسجدمحوري در محلات ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن اين قانون پس از طي تشريفات قانوني انجام دهد.»
🔻[توجه داشته باشید که قانون برنامه هفتم در تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ رسماً ابلاغ شد و با این حساب، یک ماه دیگر، پایان مهلت سهماههای است که در این تبصره آمده است! امیدوارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیانی که در این بند ذکر شده است، به ویژه شورای عالی حوزههای علمیه، بتوانند با جدیت به وظیفه خود عمل کنند.]
#برنامه_هفتم
#حوزه_علمیه
#مسجد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
▪️از اظهارات وزیر محترم کار، جناب آقای میدری در خصوص اهمیت مدیریت محلهمحور استقبال میکنیم. امید که این اظهارات به اقدامات و تصمیماتی ملموس منجر شود و مانند دولتهای قبل به شعار اکتفا نکنند.
@madineyefazele
▪️درس اخلاق هفتگی آیت الله قوامی با موضوع:
📚شرح حدیث جنود عقل و جهل
⏰دوشنبهها، همراه با نماز مغرب و عشا
🕌مسجد فاطمة الزهرا (س) پردیسان
🔸امکان ثبت نام طلاب در این درس از طریق سامانه نجاح مرکز مدیریت حوزههای علمیه فراهم است. (راهنمای ثبت نام)
@madineyefazele
@mfatemiyyeh
▪️درس اخلاق هفتگی آیت الله قوامی با موضوع:
📚شرح حدیث جنود عقل و جهل
⏰دوشنبهها، همراه با نماز مغرب و عشا
🕌مسجد فاطمة الزهرا (س) پردیسان
🔸امکان ثبت نام طلاب در این درس از طریق سامانه نجاح مرکز مدیریت حوزههای علمیه فراهم است. (راهنمای ثبت نام)
@madineyefazele
@mfatemiyyeh
▪️لزوم تعلیم توان بیتوتۀ معنوی به توانپذیران
🔸عبادت شب، خدمت روز را در پی دارد.
📒خلاصه درس ۸۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #مدیریت_بیت #مدیریت_خانه #مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️لزوم تعلیم توان بیتوتۀ معنوی به توانپذیران
🔸عبادت شب، خدمت روز را در پی دارد.
📒خلاصه درس ۸۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #مدیریت_بیت #مدیریت_خانه #مدیریت_محله
@madineyefazele
✍پایتخت جدید باید با محله های مسجد محور ساخته و امام محور اداره شود تا تمدن نوین اسلامی در آن شکل گیرد .ممنون از تصمیم درست تغییر پایتخت.
@qavami