eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
255 عکس
7 ویدیو
90 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
السلام علیک یا ابا عبدالله 1محرم 1445 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
الگوگیری از حضرت زینب(س) را به عاشورا منحصر نکنیم/ شرط ضمن عقد دختر امام‌ علی(ع) حضرت زینب(س) به تعبیر برخی روایات عالمة غیر معلمه و فهیمة غیر مفهمه، و صاحب جلسات علمی و تفسیر قرآن بودند ولی اثرگذاری بی نظیر آن بانو در جریان کربلا سبب شده تا نگاه جامعی به زندگانی ایشان صورت نگیرد و تلاش حماسی و جهادی ایشان بیشتر مورد واگویی و تبیین و تبلیغ قرار گیرد. برای بررسی ابعاد مغفول زندگی آن حضرت و بهره‌مندی از درس‌های آن برای زنان امروز جامعه خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با زهره اخوان مقدم، دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم انجام داده‌ است. 28بهمن 1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
✅ایکناـ ما از زندگی حضرت زینب(س) غیر از واقعه عاشورا اطلاع کمی داریم و کل شخصیت ایشان در همان ۴۰ روز بعد از عاشورا خلاصه شده است. در تاریخ چیزی درباره زندگی ایشان قبل و بعد از این اتفاق نقل نشده؟ یا کم لطفی مبلغان دینی است که به آن نمی‌پردازند؟ 🔹این مشکل حتی درباره خود امام حسین(ع) هم وجود دارد که امام سوم ما شیعیان هستند، یعنی اطلاعات دادن و تبیین زندگی و شخصیت آن حضرت صرفا به مقطع کربلا منحصر شده است و این مصیبت و بلایی نیست که فقط در مورد حضرت زینب(س) رخ داده باشد. اطلاعات از مقاطع دیگر زندگی حضرات، ولو اندک وجود دارد ولی ما روی آن تمرکز نکرده‌ایم. درست مثل کتاب مرجعی که دائما محل مراجعه ماست و آنقدر از آن استفاده می‌کنیم که کاغذهای آن رنگ و بوی کهنگی به خود می‌گیرد ولی کتابی را که اصلا به آن مراجعه نداریم اگر مفقود هم شود اصلا فراموش می‌کنیم چنین کتابی وجود داشته است. در مباحث تاریخی هم اینطور است و خیلی مطالب وجود دارد؛ اگرچه باید آن را به منزله یک پازل ببینیم و قطعات را کنار هم بگذاریم، یعنی تکه‌ها و قطعات وجود دارد و اگر با احاطه درست تاریخی آنها را شناسایی و کنار هم بگذاریم پازل تکمیل خواهد شد، به عنوان مثال در همان نقلی که گفته می‌شود «وقتی حضرت زینب(س) همراه کاروان اسرا به شام آمدند، خانمی نان و پنیر برای آنها آورد ولی حضرت از پذیرش آن امتناع کرد و فرمود صدقه برای ما اهل بیت(ع) جایز نیست. آن زن گفت این صدقه نیست، من بانویی در مدینه می‌شناسم و در جلساتش حضور داشتم که تفسیر می‌گفت و من نذر کردم اگر او را دیدم نان و پنیر به او بدهم»، ما این مباحث را در روضه‌ها می‌خوانیم و اشک هم می‌ریزیم که خیلی هم خوب است ولی هیچ کس نمی‌گوید که این نقل نشان می‌دهد که آن حضرت در مدینه کلاس تفسیر داشتند، شخصیت علمی بودند و زنان آزادانه به این جلسات رفت و آمد می‌کردند و خانه‌نشین نبودند و صرفا مشغول خانه‌داری نبوده‌اند. 🔹ما وقتی چنین متون تاریخی را می‌بینیم فقط به ظاهر آن توجه داریم و به مفاهیمی که می‌توان از آن بیرون آورد کمتر دقت می‌کنیم، قطعا در تاریخ درباره ابهت وجودی آن حضرت و شخصیت علمی و اخلاقی ایشان مطالبی وجود دارد هرچند اندک ولی از این اندک هم می‌توان درس‌های زیادی برای جامعه امروز گرفت. 🔹مثال دیگری می‌زنم؛ امروز چقدر موانع بر سر راه خانم‌ها هست، ولی ۱۴۰۰ سال پیش حضرت زینب(س) شرط ضمن عقد قرار دادند و هیچ کسی هم نگفت چه دختر پر رویی! چه کار قبیح و زشتی! دختر امیرالمؤمنین(ع) شرط ضمن عقد گذاشت که من هر وقت سفر بروم با حسین می‌روم و عبدالله بن جعفر هم قبول کرد و نگفت چه دختر پر رویی یا امام علی(ع) او را سرزنش نکرد و نگفت این چه شرطی برای شوهرکردن است. در فرهنگ زمانه آن دوره، این مسئله خیلی عادی و مورد پذیرش بوده است. 🔹ما معمولا به این نکات تاریخی کمتر توجه داریم و اگر توجه هم بکنیم باز بیشتر به منطوق‌ها توجه داریم و به مفهوم ها که پشت این متون تاریخی قرار دارند، بی توجه هستیم و از این حیث واقعا هم آثار کمی نوشته شده و هم مبلغان و مروجان دینی، به آن نپرداخته‌اند و صرفا به مقطع کربلا در بررسی زندگی آن حضرت توجه داریم که البته مقطع بسیار بسیار مهمی است. ✅ایکناـ یعنی اگر نوعی بازبینی در نگرش خود به حوادث تاریخی مرتبط با شخصیت‌های دینی داشته باشیم نکات بدیع فقهی، اخلاقی و اجتماعی استخراج خواهد شد که تاکنون نشده است؟ 🔹بله صد درصد؛ ما باید با عاشورا و زندگی بزرگانی مانند حضرت زهرا(س) دو مواجهه شعائری و شعوری داشته باشیم؛ در تعظیم شعائر پرچم می‌زنیم و روضه می‌گیریم و عزاداری می‌کنیم و حتما این مواجهه لازم است ولی نباید به این بسنده کنیم و مواجهه شعوری را از یاد ببریم. وقتی شنیده می‌شود بین دو هیئت دعوا شده است نشان می‌دهد که پشت برگزاری هیئات، فلسفه و تفکر وجود ندارد و جنبه معرفتی و شعوری تقویت نشده است. فلسفه اصلیِ این مجالس عزا، حضور در کلاس درس دائمی و دانشگاه عمومی برای بهتر شدن جامعه و افراد است، مجالس ائمه معصومان دانشگاه سالانه‌ای است که نه شهریه می‌گیرند و نه حضور وغیاب دارد و افراد در آن شرکت می‌کنند تا عملکرد و اخلاق فردی و اجتماعی آنها بهتر شود ولی وقتی عکس این را ببینیم باید بررسی کنیم ایراد کار کجاست؟ 🔹امام حسین(ع) با غلام سیاه و با حر و با مجموعه ظالمین معاصر خود چه برخوردی داشتند و چرا؟ اینها چیزهایی است که با رفتن در مجالس باید یاد بگیریم و درس باشد نه اینکه فقط شعائر برپا کنیم ولی به محض تمام شدن دهه اول محرم همان آش و همان کاسه و ما همان فرد و جامعه قبلی باشیم. 28بهمن1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
✅ایکناـ در آموزه‌های اسلامی، زنان عموما نقش‌های خانوادگی بر عهده دارند و از بروز و ظهور اجتماعی نهی شده‌اند. تا جایی که در برخی روایات به ارزش زن با توجه به عدم هرگونه ملاقات با مرد نامحرم تاکید شده است. به همین دلیل سخنرانی حضرت زینب در مجلس یزید را موقعیتی خاص و استثنا می‌دانند. به نظر شما این نگاه به زنان (عدم بروز و ظهور اجتماعی) از آموزه‌های اصیل اسلامی است یا حاکی از قرائتی خاص یا دورانی خاص است؟ 🔹به نظر بنده قطعا قرائت خاص و مردانه است و خواسته‌اند این بُعد را خیلی پررنگ کنند تا منافع مردانه بیشتری تامین شود. مثلا «واضربوهن» در سوره مبارکه نساء، خیلی پررنگ شده است ولی آیات مرتبط با رفتار توام با مهربانی و ملاطفت و دوستی با زن را خیلی‌ها بلد نیستند و اصلا در وجود آن در قرآن تردید دارند. پیامبر(ص) فرمودند کامل‌ترین شما از جهت ایمان کسی است که با خانواده خودش مهربان‌تر باشد و من از همه شما نسبت به خانواده‌ام مهربان‌تر هستم؛ متاسفانه این مسائل آموزش داده نشده ولی مباحثی که قاهر بودن مردان را حفظ می‌کند همیشه مورد تاکید و تایید قرار گرفته است. الگوگیری از حضرت زینب(س) را به عاشورا منحصر نکنیم/شرط ضمن عقد حضرت زینب(س) 🔹به نظر بنده اگر نگاه درستی به کنشگری حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) داشته باشیم می‌بینیم مسئله فراتر از حوادث استثنایی است که مثلا آن حضرت در کاخ یزید تحت شرایط خاص مجبور به سخنرانی بوده است؛ چون پرسش مهم و اصلی این است که اساسا چرا حضرت زینب(س) به کربلا رفت؟ چرا در بیت خود نماند؟ چرا امام حسین(ع) حضرت رباب و زنان دیگر را با خود همراه برد؟ مگر گفته نمی‌شود بهترین محل برای زنان، ماندن در قعر خانه آنهاست. به نظر بنده رفت و آمد اجتماعی زنان امر عادی بوده است؛ در مورد حضرت زهرا(س) هم نقلی نیست که از خانه تکان نمی‌خوردند. اگر قرار بود خانه‌نشین باشند پس رفتارهای بعد از سقیفه و رفتن به منزل مردم و ماجرای روزهای متمادی به بقیع رفتن و گریه کردن، و ... چه بوده است؟ 🔹برخی می‌گویند آن حضرت هر وقت بیرون می‌رفتند کنیزان و محارمشان دور او را می‌گرفتند ولی این هم اغراق شده است، آن حضرت هنگام رفتن بقیع دست امام حسین(ع) وامام حسن(ع) را می‌گرفتند و می‌بردند. بعلاوه، مگر آن زنان که دور حضرت را می‌گرفتند، مومنه نبودند؟ آنها در معرض باشند تا حضرت زهرا پنهان شوند؟ این که صحیح نیست. 🔹بسیاری از این برداشت‌های غلط علیه زنان از دوره خلیفه دوم شکل گرفت زیرا به شدت زن‌ستیز بود و دشمنی می‌کرد. متاسفانه این مسائل در آثار اهل سنت زیاد شد و از طریق روایات منتقله به کتب شیعه هم راه یافت و فربه شد. مانند روایت عکاشه، یکی از این منقولات است که هیچ مبنایی ندارد. همان نقلی که گفته شده پیامبر(ص) در روزهای آخر حیات خود مردم را جمع کردند تا حلالیت بطلبند و فردی از جمعیت بلند شد و گفت شما یک روز در یکی از جنگ‌ها بدون آنکه متوجه باشید شلاق بر شکم من زدید و من امروز می‌خواهم جبران کنم و ادامه ماجرا، که حقیر در یک مقاله بدان پرداخته ام و موجود است. ✅ایکناـ برخی معتقدند فقه ما مردانه است چون مراجع و فقها مرد هستند و از مسائل زنان دورند و نگاه به زن نگاهی سنتی و در چارچوب خانه یعنی فرزندآوری و شوهرداری است. شما با این نکته موافق هستید؟ 🔹در فقه هم می‌بینیم از برخی روایات، فتواهایی مطرح می‌شود، یعنی امر مباحی، مستحب می‌شود و مستحبی، مکروه و برعکس که خیلی مهم و اثرگذار هم هست. در مسائل خاص زنان، گاهی احکامی می‌بینیم که هیچ تناسبی با روحیات و جسم زن ندارد و حتی رعایت آن باعث آسیب رساندن به آنان می‌شود. نمونه‌هایی از این احکام را می‌توان در مقطع بعد از زایمان مشاهده کنیم که تناسبی با روح و روان زن ندارد و برخی روان‌شناسان متدین و مؤمن هم خطر رعایت این احکام (انواع استحاضه) را به نحوی که الان وجود دارد، گوشزد می‌کنند. 28بهمن 1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
✅ایکناـ تحلیل و نگاه شما به عنوان زن اندیشمند مسلمان به مسئله تساوی حقوق زن و مرد چیست؟ به خصوص اینکه عمدتا بحث تساوی حقوقی زن و مرد خاستگاه غربی داشته است؟ 🔹نگاه بنده، نگاه کرامت‌بخشی قرآن به نوع انسان فارغ از جنسیت است، قرآن فرمود: لقد کرمنا بنی آدم؛ این تعبیر عام است، یا در آیات دیگر «ان المسلمین و المسلمات ... و ان اکرمکم عندالله اتقیکم» شاهد مواجهه کرامت‌بخشی قرآن هستیم، ولی برخی افراد، آیاتی را که قابل تاویل است یا امکان انتساب تفاسیر مختلف به آن وجود دارد، پررنگ و روی آن تمرکز می‌کنند. متاسفانه امروز هر کسی هر حرفی از این نگاه قرآنی به زن و مرد ارائه کند فورا متهم به فمنیست بودن و برچسب‌های مشابه می‌شود در صورتی که ربطی به غرب‌زدگی و فمنیست ندارد. ما باید دنبال نگاه دین و قرآن و اهلبیت باشیم. از طرف دیگر دلیل ندارد همه حرف‌ها را چون فمنیست‌ها می‌گویند کنار بگذاریم. مگر همه حرف‌های فمنیست‌ها، غلط است؟ درست مثل این که اگر کسی بگوید حضرت عیسی(ع) فرمودند با مردم مهربان باشید؛ او را متهم به مسیحی بودن بکنیم. ما با نگاه‌های ظالمانه و تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز جنسیتی مخالف هستیم وگرنه، نه فمنیست به مفهوم منفی آن را قبول داریم و نه غربزده هستیم، حرف ما این است که نباید به واسطه نسبت دادن برداشت‌های نادرست به قرآن و دین، دختران و پسران جوان را از دین دور کنیم. ما گاهی تصویر ناجوری از قرآن و احکام ارائه می‌دهیم که باعث مخالفت نسل جدید با کلیت دین می‌شود. ✅ایکناـ در قرآن یکسری آیات هست که مؤید قوامیت حقوقی مرد بر زن است، مانند بحث ارث، ازدواج‌های متعدد که در قرآن صراحت دارد، و ... درباره این‌ها چه توضیحی دارید؟ 🔹در بحث ازدواج متعدد صراحتی در قرآن وجود ندارد و اساسا آیه در مورد ایتام است و نه همه زنان، ضمن اینکه اگر آیه صریح بود این همه تفسیر و برداشت مختلف از آن وجود نداشت؛ نکته دیگر اینکه کلمات مثنی و ثلاث و ... جای مفهوم‌شناسی دارد. مسئله دیگر اینکه ما گاهی بحث حقوقی داریم و گاهی بحث ارزش‌گذاری؛ باور بنده این است که برتری‌های حقوقی مقطعی در قرآن دال بر برتری جنس مرد بر زن نیست. در گذشته چون مرد اقتصاد و معیشت خانه را بر عهده داشت حق اقتصادی بیشتری داشت ولی الان که زنان دوشادوش مردان کار می‌کنند نمی‌توان همانند سابق حکم کنیم. اینکه قانون برابری دیه زن و مرد مصوب شد هم در راستای اصلاح چنین نگاهی بوده و کار مثبتی هم هست و باید برخی از قوانین حوزه خانواده و طلاق و مانند آن متناسب با شرایط زمانه عوض شود. 28بهمن 1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
کارکردهای 12 گانه سیاق در تعیین و تبیین معنای آیات و واژگان قرآن.pdf
485.8K
کارکردهای 12 گانه سیاق در تعیین و تبیین معنای آیات و واژگان قرآن نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ علی محمدی وحدی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر (ص).pdf
381.8K
واکاوی تعارض آراء مفسران عامه در معنای «یعصمک» با احادیث مسموم شدن پیامبر نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ مجید زیدی جودکی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
🖋به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآن کریم، شامگاه ۲۰ بهمن ماه در نشست علمی «واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهر(س)» گفت: گفته شده اصول دین پنج تا هست و فروع دین ۱۰ تا ولی اینکه این ۱۰ تا جدا شده است نه اینکه مابقی عبادات جزء دین نیستند، بلکه قطعا حجاب هم جزء اعمال عبادی و فروعات دینی است و دست کم شش آیه درباره حجاب داریم از جمله در آیه ۳۱ سوره نور و ۵۹ احزاب. در سوره احزاب فرموده است که به زنان و دخترانت و زنان مؤمنه بگو جلابیبشان را به خودشان نزدیک کنند. در سوره نور هم ابتدا به مردان دستوراتی از جمله فروانداختن نگاه داده شده و سپس عینا به زنان همین سفارش شده و چند دستور اضافه هم دارد. ♦️وی افزود: از جمله این دستورات اضافه آن است که زینت‌ها را آشکار نکنید مگر (الا) آنچه را که آشکار است. دستور اضافه دیگر این است که خمارها را روی سر و گردن بیندازند. دستورات دیگر هم شامل آشکار نکردن عورات برای اطفالی که بر آن وقوف دارند و پا نکوبیدن هنگام راه رفتن و آشکار شدن زینت‌ها است. به نظر بنده اولین رخصت الهی در این آیات برای زنان تعبیر «ما ظهر منها» است و ما باید از این رخصت‌ها و استثناءها استفاده کنیم. ♦️وی افزود: براساس این آیات زینت زنان باطنی و ظاهری است و آشکار کردن زینت ظاهری ایرادی ندارد. در روایتی از امام صادق(ع) تعبیر «ما دون الخمار» به کار رفته که در مفهوم آن بین علما بحث زیادی وجود دارد که مراد از دون، به معنای پایین یا تحت است و اختلاف فتاوایی هم به همین دلیل وجود دارد. غالب مفسران و فقها گفته‌اند پوشاندن وجه و کفین واجب نیست. ♦️استاد دانشگاه علوم قرآن با بیان اینکه حضرت زهرا(س) فرموده‌اند که خوب است از رخصت‌های الهی استفاده کنیم، گفت: در نقلی بیان شده که دختر وقتی حیض شد روسری بیندازد یعنی ملاک حیض است نه سن و حتی این رخصت تا جایی در روایت پیش رفته که فرموده اگر قادر به تهیه خمار نباشد، نیازی نیست. البته معمولا اینطور نمی‌شود که کسی نتواند خمار (روسری) تهیه کند. ♦️حکم زنان پیامبر(ص) را به همه تعمیم می‌دهند وی با اشاره به آیات مرتبط در سوره احزاب گفت: در آیه ۳۲ و ۳۳ با صراحت فرموده است که ای زنان پیامبر(ص) شما مانند بقیه زنان نیستید، و نباید در صدایتان خضوع داشته باشید و ... ولی باز شاهدیم که این حکم اختصاصیِ ایشان را به همه زنان تعمیم می‌دهند. کما اینکه قرآن کریم دستور داده تا اگر کسی چیزی بخواهد باید از پشت پرده با زنان پیامبر(ص) مواجه شود ولی باز برخی این حکم اختصاصی را به همه زنان تعمیم می‌دهند. البته بین مفسران در مورد آیات ۳۲ و ۳۳ احزاب اختلاف وجود دارد و برخی مفسران گفته‌اند مراد آیه حکم اضافه قائل شدن فقط برای زنان پیامبر(ص) است و مردم موظف بودند از پشت پرده با آنان سخن بگویند و آنان حتی با پوشش هم نباید زیاد در ملا عام رفت و آمد کنند، بنابر این اسلام دستور پرده‌نشینی به همه زنان نداده است و دستور اختصاصی به زنان پیامبر(ص) هم به خاطر پیش‌بینی حضرت محمد(س) بود تا زنان ایشان در آینده دستاویزی برای سوء استفاده در مسائل سیاسی قرار نگیرند. ♦️اخوان مقدم تصریح کرد: برخی مفسران گفته‌اند «بدون شک» این حکم (پرده‌نشینی و در خانه ماندن زنان) حکمی عام و برای همه بانوان است؛ این تعبیرِ «بدون شک» جالب است!! این آیات در طول تاریخ اسلام دستاویزی شده تا برخی همه بدن زن و حتی صدای او را عورت حساب کنند به همین دلیل برخی فقط برای درمان و شهادت در محکمه اجازه خروج از منزل را به زنان را داده‌اند. ♦️دانشیار دانشگاه علوم قرآن کریم با اشاره به حدیث منسوب به حضرت فاطمه(س)، اضافه کرد: اصل حدیث این است که امام علی(ع) فرمودند ما نزد پیامبر(ص) نشسته بودیم و ایشان فرمودند که چه چیزی برای زنان بهتر است و همه ما از جواب درماندیم و من خدمت فاطمه(س) رفتم و این سؤال را مطرح کردم و ایشان فرمودند که من می‌دانم: خیر للنساء ان لا یرین الرجال و ... بهترین چیز برای زنان آن است که او مردان را نبیند و مردان هم او را نبینند. امام علی(ع) فرمودند من نزد پیامبر(ص) برگشتم و ماوقع را بازگو کردم و پیامبر(ص) فرمودند: چه کسی این را به تو گفت؟ چون تو وقتی نزد من بودی نمی‌دانستی و علی(ع) جواب داد: فاطمه؛ پیامبر(ص) فرمودند: فاطمه بعضة منی. 21 بهمن 1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
♦️وی با بیان اینکه غرض من زیر سؤال بردن و کمرنگ کردن حجاب نیست، افزود: هدفم این است که روایتی را که به فاطمه(س) منسوب است و از آن نتایج نادرستی گرفته شده زیر سؤال ببرم. پرفسور تیجانی در کتاب «کل الحلول عند آل الرسول» شواهد زیادی آورده که زنان در جنگ‌ها و موارد دیگر همراه پیامبر(ص) بودند پس زنان در پرده نبوده اند و این چنین احادیث محدودکننده، را مخالف صریح قرآن می‌داند. بزرگوار دیگری در مجله علوم حدیث، مقاله‌ای در رد تیجانی نوشته و از حدیث منسوب به حضرت فاطمه(س) دفاع کرده است. برخی برای منع خروج زنان حتی برای رفتن به مسجد هم از این روایت استفاده کرده‌اند. ♦️چرا این روایات را بررسی می‌کنیم؟ وی با تاکید بر لزوم پرداختن به این روایت برای رد آن بیان کرد: اولین ضرورت این است که سخنان معصومان(ع) روی چشم ما جا دارد و با سخن افراد دیگر مانند ابن سینا و ارسطو و ملاصدرا و بزرگان دینی و علمی دیگر فرق دارد و اگر انتساب آن قطعی باشد باید تبعیت شود، دومین ضرورت این است که برخی روایات از باب من بلغ شاید قابل مسامحه باشد، مثلا ممکن است گفته شود در فلان شب فلان نماز اینقدر ثواب دارد، این روایت اگر ضعیف هم باشد به جایی بر نمی‌خورد و ثوابی برای فرد نوشته می‌شود و تبعات منفی اجتماعی، سیاسی و ... ندارد ولی روایت مورد بحث تبدیل به قاعده و قانون اجتماعی و فقهی می‌شود. باعث سرزنش و اختلاف خانوادگی و ... می‌شود. ضرورت سوم این است که اگر معصوم سخنی نفرموده باشند و ما بگوییم فرموده حتی طبق فتاوا، روزه را باطل می‌کند. بنابراین ما باید به صدور یک مطلب از معصوم مطمئن باشیم تا به او نسبت دهیم. ♦️این پژوهشگر و نویسنده آثار دینی اظهار کرد: برخی روایات غلط طوری جا افتاده که در سایتی نوشته بود علم فاطمه(س) از علم همه حتی علی(ع) بالاتر بود و امام برای کسب علم در محضر زهرا(س) زانو می‌زد !!! که این هم مایه تعجب است و هم جای اشکال دارد؛ البته ما همه اهل بیت(ع) را نور واحد و دارای علم لدنی می‌دانیم ولی علم امام(ع) را نباید کمتر از حضرت فاطمه(س) بدانیم. ♦️وی در نقد این روایت، افزود: این روایت در کتب متقدم شیعه یعنی کتب اربعه و مابعد آن نیامده است و همین نمره منفی برای آن است، البته وجود حدیث در کتب اربعه دال بر صحت آن نیست و احادیثی در کافی داریم که معتبر نیست. نکته دیگر اینکه منابعی که این حدیث را ذکر کرده‌اند از کتاب جعفریات نقل کرده‌اند و نوادر و دعائم هم نسخه‌های دیگری از جعفریات هستند و تمامی منابع قرن ششم، دهم و یازدهم همه از یک منبع نقل کرده و آن جعفریات است (که به نام اشعثیات و یا علویات هم نامبردار شده)؛ راوی این روایت هم تکذیب شده است و حدیث اعمی (اینکه فرد نابینایی خانه پیامبر(ص) آمد و حضرت زهرا حجاب کرد و به او نگاه نکرد ...) همچنین حدیث قعر بیت هم توسط همین فرد بیان شده است و سلسله راویان آن عامی(سنی) هستند. ♦️اخوان مقدم با بیان اینکه کل نوادر راوندی و نیمی از دعائم قاضی نعمان از اشعثیات است، اضافه کرد: پس تنها منبع شیعه این حدیث کتاب جعفریات، اشعثیات(قرن ۴) و یا علویات است. نویسنده اشعثیات متولد کوفه است و در مصر منتشر شده و ۱۶۰۰ حدیث و اشکالات فراوانی مانند اضطراب در منابع و اسناد و ... دارد. این نویسنده که خیلی تمایل بین فرقه‌ای داشته مدعی است که روایت را از نوه امام کاظم(ع) شنیده است. فضل الله راوندی در قرن ششم این روایت را براساس همین کتب آورده و در قرن هفتم هم ابن طاووس آن را بیان کرده است. در قرن ۱۱ هم علامه مجلسی چون دسترسی نداشته ذکر نکرده و در قرن ۱۳، محدث نوری آن را آورده. ♦️وی اضافه کرد: مگر می‌شود این سخن به همراه سخنان متعدد دیگر از امام هفتم فقط برای اسماعیل(پسر امام) نقل شده و کس دیگری نشنیده باشد و پس از ۱۵۰ سال در قرن چهارم آن هم در مصر به دست ابن اشعث رسیده باشد؟ ضمن اینکه متن این حدیث هم مضطرب است. اشکال دیگر کتاب هم تعارض آن با فقه شیعه است از جمله اینکه اشعثیات یا جعفریات، غنا را جایز دانسته‌اند. قائل به وجوب پوشش مو نزد برادر، لازم نبودن قضای روزه هنگام فراموشی غسل جنابت، نافذ دانستن سه طلاق در یک مجلس، کافی بودن یکبار مکیدن شیر برای محرمیت رضاعی و عذاب شدن ابوطالب(ع) و ... شده و همه آنها را به امام هفتم(ع) نسبت داده است. ♦️نقل روایات منسوب به فاطمه(س) در منابع غیر معتبر اخوان مقدم بیان کرد: در این کتاب سخنان عمر و عایشه و برخی صحابه دیگر را به امیرالمؤمنین(ع) نسبت داده است، همچنین بخشی از کتاب فقط منقولات صحابه است؛ سخنی را از یک طریق به امام علی(ع) و از طریق دیگر به عایشه نسبت داده است. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
♦️دانشیار دانشگاه علوم قرآن کریم در نقد محتوایی این روایت تصریح کرد: این روایت در مخالفت با احادیث دیگر در منابع قویتر است؛ ولی متاسفانه این حدیث ضعیف مورد استناد در فقه و اخلاق و فتوا قرار می‌گیرد در حالی که در کافی روایت معتبری نقل کرده که مورد استناد قرار نمی‌گیرد؛ نقل شده است که پیامبر(ص) و جابر همراه همدیگر به منزل فاطمه(س) رفتند، حضرت در زدند و اجازه ورود خواستند، فاطمه(س) گفت بفرمایید و پیامبر(ص) فرمودند من یک همراه هم دارم؛ فاطمه(س) فرمود من مقنعه (پوشش) ندارم و پیامبر(ص) فرمود اضافه لباست را روی سرت بینداز. جابر گفته من دیدم رنگ صورت فاطمه(س) آنقدر زرد بود مانند شکم ملخ (این نشان می‌دهد صورت فاطمه باز بوده و جابر هم نگاه کرده است). پیامبر(ص) برای شفای فاطمه(س) دعا کرد و خون در صورت مبارک دخترشان جاری شد و جابر باز چهره آن حضرت را بعد از تغییر دیده است. ♦️وی افزود: حال جای این سؤال است که آیا اضطراری در این دیدار بوده است؟ آیا کسی جابر را به خاطر دیدن چهره فاطمه(س) سرزنش کرد؟ آیا پیامبر(ص) وقتی دید فاطمه(س) مقنعه ندارد داخل نرفت؟ آیا جابر جوان نبود؟ آیا پیامبر فرمود صورتت را بپوشان و یا آیا جلوی ورود جابر را گرفتند؟ شیخ انصاری براساس همین روایت فتوا داده که پوشاندن صورت واجب نیست ولی جالب اینکه برخی این حدیث را محال دانسته و حدیث قبلی را که مستند و منبع ندارد، توجیه کرده‌اند. متاسفانه ذهنیت‌ها و پیش فرض‌هایی ایجاد و بعد توجیه می‌شود. ♦️اخوان مقدم با بیان اینکه روایت با الفاظ مختلف نقل شده که نشانه ضعف آن است، افزود: همچنین روایت درصدد تقلیل شان علم امام علی(ع) و زیر سؤال بردن آن است. ضمن اینکه این روایت در تعارض با روایاتی است که بر جواز حضور زن در اجتماع تصریح کرده‌اند. روایات متعدد داریم که زنان نماز را در مسجد بخوانند و بر استحباب در استمرار حج عمره برای زنان تاکید شده است. همچنین زنان در جنگها با مسلمانان همراهی داشتند، اولین نماز گروهی پیامبر(ص) همراه یک زن(خدیجه) بوده و مسجد مدینه باب‌النساء داشته است. همچنین در احکام فقهی داریم که زن هنگام حیض به مسجد نرود پس رفتن آنها جایز بوده که در این شرایط منع شده‌اند. سلمان به منزل فاطمه(س) می‌رفت و در کارها به ایشان کمک می‌کرد. ♦️وی تاکید کرد: عملکرد پیامبر(ص) تشویق حضور زنان بوده است و عملکرد و رفتار خلفا سبب شده تا کمرنگ شود و حتی تا جایی پیش رفتند که در معماری مساجد هم اثر گذاشت به طوری که دیگر مکان مشخصی برای بانون در مساجد ساخته نمی‌شد؛ برخی خلفا روحیه زن‌ستیزانه داشتند و این روحیات بر سنت پیامبر(ص) سایه افکند. 21 بهمن 1400 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
تحلیلی درباره آیه《كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ》سوره آل عمران: 110 👆👆👆 https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🖌یکی از موضوعات مهم جهان امروز، توانمندسازی است یعنی توانمندکردن انسان ها برای زندگی بهتر و برای فائق آمدن بر مشکلات. ❇️ این موضوع بسیار جای کاوش در آموزه های قرآن و حدیث دارد. ایجاد مهارت نسبت به همه انسانها مهم است. این یک موضوع برای تحقیق است و در همین حوزه موضوع دومی هم هست. ❇️ به نکته مهم توانمندسازی معلولان اشاره می کنم که در کشورهای پیشرفته، بسیار مورد توجه است. اینکه کمک به معلول باید در مسیر توانمندسازی او باشد، نه یک کمک مقطعی. مثلا می گویند اگر دست شخص کور را بگیری و به طرف مقابل خیابان ببری چه سود! باید یک کار اساسی برایش بکنی تا بتواند گلیم خود را از آب بکشد. ❇️ این موضوع بسیار مهم و حتی جهانی است و در آموزه های دینی ما سرنخ های فراروان دارد مثلا حدیث معروف «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین...» یا آیه 61 سوره نور و شان نزول آن و ... . ❇️البته در پاسخ سخن فوق باید گفت: چه بسا همان دست کور را گرفتن و از خیابان رد کردن، همین هدف را به دنبال داشته باشد. مثلا آن شخص کور، بدون هدف که در خیابان پرسه نمیزند؛ شاید در مسیر رفتن سر کار است یا شرکت در کلاس یا کسب یک مهارت ...حتی عیادت مریض که اینهمه در دین ما سفارش شده، چقدر می تواند در ایجاد روحیه برای بیمار، تسریع در بهبودی او، توانمند سازی او، و ایجاد امید برای زندگی موثر باشد. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌺🌺🌺
critique-of-al-haddads-viewpoi.pdf
1.61M
مقاله CRITIQUE OF AL-HADDAD’S VIEWPOINTS ON CLAIMING MUHAMMAD’S MISSION AS ADAPTATION OF NAZARENEISM نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ثریا قطبی؛ رحیمه کنعانی؛ علی حسن نیا Holy Quran ; Muhammad Durrah al-Haddad. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
👆👆👆 نقادی دیدگاه های «درّه حداد» نسبت به ادعای نصرانیت دعوت محمد «صلّی الله علیه و آله» نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ثریا قطبی؛ رحیمه کنعانی؛ علی حسن نیا واژگان کلیدی: کریم ؛محمد درّه حداد تاریخ انتشار: 1396/12/14 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻