eitaa logo
اخبار لفور
1.6هزار دنبال‌کننده
15.5هزار عکس
16.5هزار ویدیو
220 فایل
هرچیزی که درباره #لفور بایدبدانید #لفور جایی که بایدرفت ودید اخبار و مطالب ارسالی شما👇👇 @Ab_Azizi #تبلیغات پذیرفته می‌شود👆👆 کانال ایتا @akhbarelafoor گروه ایتا eitaa.com/joinchat/131203086C0505ea2121 کانال تلگرام t.me/akhbarelafoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی لفور سوادکوه شمالی 🏴🌴🏴🌴🏴🌴 خواستم این اربعین را کربلا باشم ، نشد از نجف، پای پیاده… کربلا باشم ، نشد زائران بین نمازی در حرم یادم کنید هر نمازی خواستم در کربلا باشم ، نشد ** در مفهوم زیارت برخی انگار همین که به کربلا رسیدند، سلب مسئولیت شده اند، بار را به مقصد رسانده اند و خلاص! بعضی در تب و تاب زیارتِ قبه و ضریح خود را به دل جمعیت زن و مرد می زنند؛ و عده ای دیگر از همان موکب های مثل آوارگان جنگی سلامی خالصانه به امام می دهند و عده ای از جاماندگان اربعین در مراسم پیاده‌روی در جای‌جای ایران زمین سلامی ملتمسانه نثار امام خود می کنند و چشم انتظار پاسخ اند… 📸 عکاس رسانه : خانم امیری ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🏴🌴🏴🌴🏴 🎞 پویانمایی (انیمیشن) خورشید نینوا ⭐️ قسمت دوم ⭐️ 🏴🌴🏴🌴🏴🌴 ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
27.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴🏴🌴🏴🌴🏴 🎞 پویانمایی (انیمیشن) خورشید نینوا ⭐️ قسمت سوم ⭐️ 🏴🌴🏴🌴🏴🌴 ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
🏀 فینال مسابقات والیبال یادمان مرحوم 🏴 محمدباقر پاداشی و محمدزمان پاداشی 🏴 🏆 تیم‌های فینالیست : شهدای کالیکلا - شهدای عالمکلا زمان : امروز پنج شنبه مورخ۱۴۰۲.۰۶.۱۶ ساعت۱۷:۰۰ مکان: سالن ورزشی شهید تقی توکلی روستای کالیکلا لفور ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ شعرخوانی محلی مازندرانی استاد باباتافته ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ 🔵 یاران کوچک امام زمان امام حسین در حادثه کربلا کودکان خود را از دست داد و برای شهادت علی اصغر بسیار ناراحت شد. ما بچه شیعه ها هر سال برای کودکان کربلا عزاداری می کنیم چون می دانیم امام زمان با این کار از ما راضی می شود و در روز عاشورا صدقه می اندازیم تا دل آقا آرام گیرد. ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
49.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برای او... برای شاهنشاه دین! 🌴 کربلایت را ندیدم اما داستان عاشورا، مرا در کربلای خون غرق کرده‌است... اینکه آن روز در دشت نینوا چه گذشت؟ نمی‌دانم!آنچه می‌دانم، همه‌اش قصه خون بود!! خون بود که در آن صحرای محشر جوشید! تا تو را دید خجل شد، سرخ شد، بر پیشانی تبدار زمین خوابید...! 🌴 کربلا را عطر خون بوسید!!! 🎙گوینده:خانم فاطمه نصر اصفهانی 🎞تدوینگر: خانم راحله سادات خاقانی ✍🏻به قلمِ: خانم فاطمه صفرپور خینعرب ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
34.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پویانمایی ( انیمیشن ) کامل سینمایی زیبای 🌴 قصه های عاشورا 🌴 ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
47.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ پرده‌خوانی داستان لی‌لی حوضک عاشورایی با اجرای سرکار خانم نوری ⭐️ قسمت اول ⭐️ داستان عاشورا یا همون لی‌لی حوضک عاشورایی معروف رو سال‌هاست برای بچه‌ها اجرا می‌کنم. بیان ساده و زیبایی هست از واقعه عاشورا در حد فهم و درک کودکان خردسال اجرای این قصه، بی‌نظیرترین برنامه‌ای هست که می‌تونید در ایام محرم برای بچه‌ها داشته باشید. ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ پرده‌خوانی داستان لی‌لی حوضک عاشورایی با اجرای سرکار خانم نوری ⭐️ قسمت دوم ⭐️ داستان عاشورا یا همون لی‌لی حوضک عاشورایی معروف رو سال‌هاست برای بچه‌ها اجرا می‌کنم. بیان ساده و زیبایی هست از واقعه عاشورا در حد فهم و درک کودکان خردسال اجرای این قصه، بی‌نظیرترین برنامه‌ای هست که می‌تونید در ایام محرم برای بچه‌ها داشته باشید. ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅ 🍃🪔 😭لالا، لالا ... گل پرپر... لالا... لالا... علی اصغر... 💔چی داریم این جا شیرینم... 🩸بجز یه مشت خون و پر 💔مادر بخواب! 🩸امشب بوی کربلا می دهد لالایی هایم. 💔مادر بخواب؛ نمی خواهم امشب خون دلم را ببینی. 🩸مادر بخواب... علی کوچکم بخواب! 👶چرا این همه زاری می کنی مادر؟ 🎊نکند تو هم فهمیده ای امشب ستاره ها برای که جشن تولد گرفته اند؟ 😔چرا ضجّه می زنی مادر؟ 🥺آسمان امشب دارد خودش را سبک می کند روی شانه های زمین. ✨این باران نیست؛ اشک های ملایک است برای تطهیر خاک. می دانی کودکم، امشب عشق به دنیا می آید؛ با همه کودکی اش، با همه کوچکی اش. امشب، شیرین ترین خواب دنیا آشفته است. 😞می دانم که فهمیده ای مادر، بگذار قصه تشنه ترین لب های کوچک دنیا را برایت نگویم! 🚩🏴 السلام علیک یا علی اصغر(ع) 💔السلام علیک یا رباب (س) (عج) (س) 🚩 أللَّھُمَ‌؏َـجِّلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْفَرَج ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✳️ شعر محلی مازندرانی: " سوادکوهیمه " سوادکوهیمه من بی شیله پیله نا اهل تملّق نا اهل حیله بی غل وغشمه یکدل و یکرو دارمهِ سینه درون دلی بی کینه ندارمه جز سر همزیستی و مهر صاف و صادقمه همسون آینه عجین بامه خیاله جنگل سبز پاکی و مهربونی مه نشونه فقط با یاد دیروز دلخِشِمه دلباخته ی خاطراتِ دیرینه امروز از یکدلی اثر نَوینی حتی فامیل باهم بَینه غریبه هنوز دلتنگِ اون گذشته هامه که فرهنگش داشته حکمِ عتیقه نکن ای ساده دل ته بیقراری که تکرار نبونه هرگز گذشته شاعر : کیومرث دهقان ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
4_5871004505885115182.mp3
9.82M
🎼 آهنگ چاربیداری حال ( طلا ونگه حال) 🎼 آواز : استاد نورالله علیزاده و استاد زنده یاد ابوالحسن خوشرو آلبوم افتاب ته ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"چاربیداری" آواز: شعر و دکلمه: ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ویدئو کلیپ چاربیداری 💐برار مِه تنها ساز هسّه، لَلِوا 💐کتولی خوندمبه ، همرا طالبا 💐چاربیداری کمبه، صَرا آ ویشه 💐 خلوت هسّه، بِرو غریبه کیجا ✍️داداشی-بابلکنار ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اجرا آواز چاربیداری و آهنگ نترسم توسط گروه موسیقی کایر در شبکه تبرستان با صدای استاد ابولحسن خوشرو ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✅ زیارت اهل قبور : به یاد همه شهدا از صدر اسلام تا بحال🌷 به یاد همه‌ی اموات مومنین و مومنات و اموات خودمان 🏴 به یاد همه‌ی عزیزان تازه درگذشته 🌺 به رسم هر پنجشنبه 👇 🍃 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ 🍃 اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ اللهِ 🍃🌺🍃 🍃 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المومنات 🍃 وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ، اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ، اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ، اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ، وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ. 🍃 جهت شادی اموات بخوانید مَن یَقرَأ الفَاتِحةِ مَعَ الاِخلاصِ و الصَّلَوات 🌺 🌹 به کانال مجازی دیار خوش آمدید https://eitaa.com/diyarbaghiatosalehat 📖📖📖📖📖📖📖
✳️ اصطلاحات و واژه های تبری ( مازندرانی ) برای کارهای شالی و شالیزار : ⭐️ قسمت اول ⭐️ ⛰ کِل نَکِردِه زمین / آیش : زمینِ بعد از برداشت شالی که در آن دیگر زراعتی کشت نشده و تا فصل بهار بصورت بایر ( دست نخورده ) می ماند که اصولا شش ماه دوم سال , زمین های شالیزاری به اینصورت هستند. 👈 کِل = شخم زدن کِل نکرده زمین یعنی زمین شخم نزده ⛰ تِلِر = تیلر ( نوعی ماشین کشاورزی که با آن زمین را شخم هم میزنن و میشود گفت بعد از روش سُنتیِ شخم زدن زمین که با گاو انجام میشد , تیلر نخستین ماشین کشاورزی بود که جای شخم زدنِ سنتی را گرفت , طوریکه حتا بعد از آن که تراکتور هم این سالها کار شخم زدن زمین را انجام میدهد , تیلر همچنان برای شخم زدن کاربرد دارد. ⛰ تِلِر چی = راننده تیلر , کسی که بتونه تیلر رو حرکت بده و با آن زمینها رو شخم بزنه ⛰ او دَوِسِّنِ زمین = یعنی آب را بسمت زمین بایر روانه کردن ،طوریکه آب بعد از یکی دو روز کاملا سطح زمین را میپوشاند و زمین نمدار و پرآب میشود. چون برای شخم زدن زمین حتما اول باید پرآب و نمدار بشود . ⛰ یک کِل / وَرز varz : شخم زدنِ اول ، یعنی زمین بایر که بالا گفتم را یک بار با تیلر یا تراکتور شخم بزنن . در این نوع شخم زدن ، نوع خیشی که ب بدنه تیلر میبندن تا گِل را زیر و رو کند ، وَرز میگویند. ⛰ دِ کِل : شخم زدن دوم ( در زبان تبری ب 2 میگویند دِ ) , که تقریبا یک هفته بعد از شخم زدن اول انجام میشود و خوبیش این است که وقتی شخم اول زده میشود ، گِل زیرین زمین ب روی زمین میآید و یک هفته ، آفتاب و هوا میخورد و حشرات و کرم هایی که آفت شالی هستن که با شخم زدن ، از زیرِ زمین ب روی زمین آمدن در اثر مجاورت با هوا و آفتاب میمیرند و همچنین به گِل ها نور آفتاب میتابد که سرشار از ویتامین برای شالیی هست که میخواهد در این زمین کشت شود. در شخم دوم ، نوع چرخی که جای چرخ تیلر میبندن تا گَل ها را زیر و رو کند.👈نیم لَپِری میگویند که فلزی و دنده دار است تا گِل ها را خُرد کند ⛰ سه کِل : شخم زدن سوم زمین که آخرین شخم زدن میباشد و تفریبا یک هفته بعد از شخم دوم انجام میشود و نوع چرخی که این بار ب تیلر بسته میشود با نوع چرخ دِ کِل فرق میکند ، جنس این چرخ هم ، آهنی هست ولی خوده چرخ ، پهن تر از چرخ نوع دِ کِل میباشد در این نوع شخم ،چندین بار باید با تیلر یا تراکتور ، در زمین رفت و آمد کرد و شخم زد که گِل ها که بصورت کلوخ بودند کاملا در آب حل و خُرد شوند و بصورت گِلِ شُل و نرم دربیایند تا بوته نشا براحتی در زمین فرو برود و ریشه بزند . ⛰ مرز و بَرِه : 👈 مرز = تقریبا همان مرز در زبان فارسی هست که در شالیزارها با مرز ،شالیزار به قطعه های کوچک تبدیل میشود تا بتوان هر قطعه را کاملا پر از آب کرد،که در زمینهای ناهموار، مرز بیشتری وجود دارد. 👈 بَرِه = انتهای تمام مرزها را کمی عمیق میکُنن تا آب از یک قطعه زمین ب یک قطعه زمین دیگر برود این قسمت عمیقِ مرز را بَرِه میگویند. ⛰ بَلو baloo : نوعی ابزارِ مخصوص جابجا کردن گِل های شالیزاری بعد از شخم زدن هست که مثلا با آن ،گِل را از توی شالیزار ب روی مرز میانداختن تا مرز پهن تر و سفت تر شود یا ممکن بود کناره های زمین ،خوب شخم نمیخورد با این وسیله بعد از شخم زدن گِل های آن قسمتها را میکندن تا از حالت سفتی درآید . این وسیله ،این سالها زیاد کاربرد ندارد چون هم این سالها اکثرا زمین ها را مسطح و هموار و یکدست کردن و زمینها زیاد مرز ندارد و همچنین نوع شخم زدن با تراکتور طوری هست که تمام گوشه و کنار زمین , بطور کامل شخم زده میشود و دیگر نیازی ب بَلو زدن نیست . 👌👌👌👌👌 ✍ گردآورنده : بانو " شعله " از بابلکنار بابل ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✳️ اصطلاحات و واژه های تبری ( مازندرانی ) برای کارهای شالی و شالیزار : ⭐️ قسمت سوم ⭐️ ⛰ نِشا کَر : کسی که نشا میکند ⛰ کایِّر و قَرضی : به افرادی که برای نشا و اصولا برای هر کاری به کمک همدیگر میروند را کایر و قرضی میگویند . ⛰ نِشا : بذرهایی را که از تیمجار کندن و در قسمت های مختلف زمین پخش میکنند و نشاگران آن بذرها را به مقدار میزان در جای جایِ زمین آماده شده می‌کارند که این عملِ کاشت بذر برنج را کردن میگویند. 👈 نشا هم مثل بقیه کار کشاورزی تخصص میخواهد . یعنی اینکه باید بدونی چه مقدار از بذر را نشا کنی که بعدا بوته برنج ( بینج ) کم و زیاد نشود . 👈شالیکاران از قدیم که میخواستن به بچه هایشان طریقه درست نشا کردن را یاد بدهند به آنها میگفتند که باید نشا را بصورت دیزِندون ( سه پایه ای که زیرش آتش میکنند و رویش عذا میپزند) بکارید یعنی منظورشان این بود که باید نشا بصورت مثلث در زمین کاشته شود که فاصله بین دو بوته نشا میزان باشد که در گویش محلی تبری میگویند نشا نباید تَنِک و اَمبِس شود . ⛰ میراب = یعنی میرِ آب : میر همان امیر به معنای بزرگ و امیر میباشد و میراب یعنی سرپرست آب ! میراب کسی هست که باید برای شالیکاران منطقه خود از جاهایی مثل رود یا سد یا چاه آب های بزرگ معروف به چاه های آرتیزن ( چاه عمیق و پرآب ) آب بیاورد و مثلا از رودخانه تالار باید منطقه به منطقه آبراه را چک کند تا احتمالا یک منطقه جلوی ورود و هدایت آب را نگرفته باشن و بسمت منطقه خود هدایت نکرده باشند. ⛰ او پَنجی : او = آب پنجی = نوبت چون همه مردم برای آبیاری زمین ، چاه آب از خودشون ندارن برای آبیاری شالیزاری یا باید از کسیکه چاه آب دارد استفاده کنند یا از آب رودخانه های معروف مازندران مثل رود تالار و تجن و یا باید از آب سد منطقه خود یا از آب تالاب ها و آبندان ها ( عِندون ) استفاده کنند که کار میراب هم همین اوپنجی هست و باید به نوبت برای زمینهای محلی هایش ،آب را سر زمینشان روانه کند که زمین مردم خشک نشود . ⛰ یک وجین ؛ دو سه هفته بعد از نشا باید آنرا وجین کنند. وجین با دست انجام میشود یعنی باید انگشتهای دست را داخل گِل و اطراف بوته نشا مرتب حرکت بدی تا گِل زیر و رو شود و علفهای هرز در لا به لای انگشتانت گیر کند و از زمین جدا شود . وجین برای نشا خیلی خوبه چون باعث میشه اکسیژن وارد گِل بشود و همچنین علفهای هرز از بوته نشا جدا میشود. ⛰ چور و چِکا، وَِرمِز ،بازمِر و وَرگید ، سَکِ واش و .... اینا نام علف های هرز معروفی هست که در زمین شالیزاری میروید و با وجین از بین میروند و این سالها با سم مخصوص علف کُش از بین میروند . ⛰ پِشیل یا پشول یا پشور : آبدزدک را در زبان محلی، پشیل میگویند که آفت مرزهای زمین هست . یعنی کارش سوراخ کردن گِلِ مرزهاست و وقتی مرز سوراخ میشود آب های قطعه بالایی از این سوراخها به قطعه زمین پایینی میروند و زمین بالا خشک میشود. برای جلوگیری از نفوذ این جانور موذی باید قبل از نشا تمام مرزها را با نایلون ضخیم بپوشانند و روی نایلون را هم گِل بگیرن چون پِشیل نایلون را نمیتواند سوراخ کند. ⛰ دِ وِجین = وجین دوم دو سه هفته بعد از وجین اول ،باز وجین میکنن که دِ وجین میگویند . 👌👌👌👌👌 ✍ گردآورنده : بانو " شعله " از بابلکنار بابل ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✳️ اصطلاحات و واژه های تبری ( مازندرانی ) برای کارهای شالی و شالیزار : ⭐️ قسمت چهارم ⭐️ ⛰ پاکِ سر : وقتی تمام خوشه های برنج از لای ساقه برنج بطور کامل بیرون آمده باشد را میگویند برنج پاک سر شده . ⛰ چَکو : اگر خوشه برنج موقع رسیدن برنج ، آفت بزند ، یا به کم آبی دچار شود ، برنج خراب میشود ، بدینصورت که پوسته برنج ،خالی از برنج میشود و خوشه برنج حالت سبکی دارد که میگویند بینجِ خوشه همه چکو بَیه که در اینصورت، تمام زحمات شالیکار از بین میرود و شالیکار بسیار ناراحت میشود . ⛰ بینجِ تاشی : یعنی دِرو کردن و برداشت شالی ( برنج ) یا جدا کردن خوشه برنج از ساقه برنج که باید کمی پایین تر از خوشه برنج را از قسمتهای پایینِ ساقه جدا کرد و آن وقتی هست که برنج کاملا رسیده شده ، طوریکه ساقه های برنج از حالت سبز رنگ به رنگ زرد در آمده ، و خوشه های برنج هم کاملا زرد شده ، یعنی برنج کاملا رسیده میشود . ⛰ دَرِه : تنها ابزار سنتی برای دِروی برنج ، دره هست که در زبان پارسی به آن " داس " میگویند که سرش کاملا خمیده و فلزی و عاج دار و لبه های عاج هم بسیار تیز هست و دسته آن از جنس چوب میباشد. در شیوه مکانیزه برداشت برنج ،دیگر نیازی به داس و نیروی انسانی نیست، بلکه ماشین های مخصوصِ برداشت شالی بنام کمباین، کار برداشت و جداسازی برنج از خوشه و ساقه را انجام میدهد . ⛰ کَسو : مجموع چند بوته برنج که بعد از جدا کردن از ساقه برنج با روش خاصی بهم گِره میخورد را کسو میگویند . ⛰ کَسو جار : یعنی محل و مکانی که در آن کسو قرار دارد وقتی برنج یک قطعه از زمین یا برنج کل زمین از ساقه جدا شد و روی ساقه قرار گرفت تا چند روز آفتاب بخورد و خشک شود ،آنرا کسو جار میگویند . ⛰ کَسو جَم کَری : یعنی جمع کردن کسو وقتی کل برنج با داس از ساقه جدا شد باید یکی دو روز داخل زمین باشد تا آفتاب کاملا خشکش کند بعد از دو روز باید آنها را جمع کرد که به اینکار ، کسو جم کری میگویند . ⛰ کَر دَسِّه : چند عدد کَسو که رویهم به دسته های بزرگتر تبدیل میکنند را ،کر دسه میگویند . کسو = دسته کوچک کَر = دسته های بزرگتر شالی بعد از دروی برنج را میگویند . ✍ گردآورنده : بانو " شعله " از بابلکنار بابل ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✳️ اصطلاحات و واژه های تبری(مازندرانی ) برای کارهای شالی و شالیزار : ⭐️ قسمت پنجم ⭐️ ⛰ عالِم کِپِر : وقتی ساقه برنج با داس از ریشه و بوته برنج جدا میشود ،اون قسمت از ریشه و بوته که در گِل می ماند را عالِم کِپر میگویند که قدیما بعد از برداشت شالی ، این عالم را میتراشیدن و همان کنار زمین پهن میکردن و بعد از چند روز که آفتاب آنرا خشک میکرد آنرا روی سقف طویله گاو و گوسفند یا روی سقف مرغدونی بعنوان محافط و سقف استفاده میکردن چون قدیما برای طویله گاو و گوسفند و مرع،حلب و ایرانیت هزینه نمیکردن و عالم و کِلِر ،هزینه ای نداشت. کِلِر ( گیاهی خودرو که در اطراف آبندان و تالاب ها میروید ) ⛰ کَر کوفا : یکجا جمع کردنِ کلِّ شالی زمین را کوفا کردن می نامند . وقتی کَسوها را جمع کردند و به دسته های بزرگتر ( کَر دسِّه ) تبدیل کردند ،حالا این کر دسه ها را یکجا جمع کرده و رویهم بترتیب خاصی میچینند که این کار ،کوفا یا کرکوفا نام دارد. سر آخر روی شالیِ کوفا شده ،نایلون می پیچند تا اگر بارون اومد شالی خیس نشود و این کوفا رو در یک روز مناسب آفتابی ،با ماشین های مخصوص مثل کمباین، شلتوک برنج را از ساقه جدا میکنند . ⛰ کَر زَنی : عمل جداسازی شلتوک برنج از ساقه را کَر زدن و کَر زنی میگویند. قدیما چون ماشین های مکانیزه نبود، عمل کر زنی با اسب انجام میشد ،بعدها با تراکتور و این سالها با کمباین انجام میشود . ⛰ لیفا : ابزاری چوبی مثل دسته بیل که قسمت پایین آن کمی کج هست و در کر زنی کاربرد دارد، بدینصورت که وقتی اسب یا تراکتور روی شالی دور میزند تا شلتوک را از قسمت ساقه جدا کند، شالی از میدان کر زدن پخش و پلا میشود و دور از زیر پای اسب یا دور از زیر چرخ تراکتور قرار میگیرد که دو نفر باید با لیفا، آن شالیهایی که پخش و پلا میشود را به داخل زمین و جایگاه کر زنی هدایت کنند. در کر زدن با کمباین، این مواردها پیش نمی‌آید و نیاز به لیفا نیست . ⛰ فیِّه : ابزاری چوبی که شبیه بیل هست اما مثل بیل از دو قسمت مجزا ( دسته چوبی و سر فلزی ) نیست بلکه دسته و سرش یکسره هست و قسمت سرش حالت چهارگوش و صاف هست. با فیه، برنج را بعد از کر زدن، جلوی باد به هوا میدادن تا خس و خاشاک و چکو ( برنج بی دانه و سبک ) از برنج جدا شود . ⛰ چادِری : جنسش از نایلون هست ،تقریبا جنس کیسه برنج و کیسه آرد ولی ضخیم تر از آنهاست، که مانند پارچه، آنرا متری میخرن و بهم میدوزن تا ابعادش بزرگ شود . کاربردش زیاده، گاهی در روی کر کوفا میزارن ،در زیر کر کوفا میزارن و کوفا را روی آن می چینند و موقع کر زدن هم باید اول این چادری را پهن کنن بعد شالی را روی آن پخش کنن و کر بزنند تا در آخر که کاه را جدا کردن، شالی روی چادری بماند و داخل کیسه ریخته شود . ✍ گردآورنده : بانو " شعله " از بابلکنار بابل ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
3⃣ اصطلاحات و واژه های تبری ( مازندرانی ) برای کارهای شالی و شالیزار : ⭐️ قسمت ششم / پایانی ⭐️ ⛰ کیل / کیله : همان پیمانه در زبان پارسی میشود . ظرفی از جنس چوب که شبیه قابلمه هست ولی زیرش سه تا پایه دارد تا بین آن و زمین فاصله باشد که موقع بلند کردن آن از روی زمین ، بتوانند دست را زیرش بگیرن و راحتتر بلند کنند. مورد استفاده آن بیشتر در قدیما بود که برنج را بعد از کَر زدن ،با کیله ،داخل کیسه میریختند و سر آخر ،یکی دو کیله برنج شلتوک را، همان روز کنار میذاشتن میگفتن مالِ خِدا و آنرا به یه مستمند میدادن . روش کیله کردنِ برنج هم یک روش خاصی هست که بجای اینکه از رقم 1 تا 10 بشمارند میگویند : اوِل به نامِ خِدا دوم که برکِت هِدا سوم نام محمد چهارم , نومِ علی اِ پنج , پنجه شیش , شیشه هفت , هفته هشت , مَشته نه , نوهه ده , خِدا هَده برکت البته ممکنه در مناطق مختلف تبرستان ،به روشهای دیگری هم برنج را کیله کنند . ⛰ بینجِ کیسه : یعنی کیسه برنج ! که نوع " سه خطی " آن معروف بود. مثلا اگر میخواستن از زیادی برنج یه نفر آمار بدن ،میگفتن فلانی دِ خَعییز زمینِ دله، ده تا سه خطِ کیسه، بینج بَیته (یعنی توی دو خبیز زمین، ده تا کیسه بزرگ و پر ،محصول برنجش شد و حاصلش خوب بود ) ⛰ کَمِل : همان کاه به زبان پارسی وقتی با کَر زدن، شلتوک برنج از ساقه جدا میشود آن ساقه های برنج را کَمِل میگویند . کمل ، یک علوفه خوب برای گاو هست که کشاورزان آنرا در انبار نگه میدارن و اکثرا زمستان که علفِ سبز برای گاو کم پیدا میشود، این کمل ها رو بجای علف به گاوها میدهند . 😘 نِنگِه : انتهای دانه برنج شلتوک ( بینج ) ، رشته نازکی دارد که بعد از کَر زدن، از برنج جدا میشود، این رشته باریک ،نِنگه نام دارد که اگر به بدن آدم بچسبد باعث خارش بدن میشود . ( کلا به خاک و پرزهای برنج که باعث خارش بدن میشود،ننگه میگویند ) ⛰ خاسّوج یا کالوج : وقتی در کارخانه شالیکوبی، پوسته اولیه برنج از برنج شلتوک جدا میشود آن پوسته را کالوج یا خاسوج میگویند که آنرا در کارخانه هایی که غذای دام و طیور تولید میکنند با دستگاه ،خرد میکنند و یک غذایی برای دام و طیور میشود، همچنین برای تبدیل چوب به ذغال، از کالوج استفاده می‌کنند یعنی چوب هارو کمی آتش که زدن، کالوج رو روی چوب میریزن تا آتش را خفه کند و چوب آرام آرام بسوزد تا ذغال شود . قدیما که سیم و اسکاچ ظرفشویی نبود، از کالوج برای شستن ظرفها هم استفاده می‌کردند. ⛰ اوج : در شالیکوبی پوسته دوم برنج که از برنج جدا میشود تا برنج، شفاف شود، آن پوسته دوم حالت پودر میشود که در زبان تبری، اوج میگویند که غذای خوبی برای مرغ و خروس میباشد . ⛰ دونه : برنج شلتوک ( بینج ) بعد از بیرون آمدن از شالیکوبی، دونه نام دارد دونه یعنی دانه، دانه برنج / برنجی که آماده برای پلو پختن باشد . ⛰ دِنیم و چِپا ( چفا ) و بوجاری شده. در شالیکوبی ، برنج به سه دسته تقسیم میشود 👈بوجاری شده : دانه های درشت و تمیز شده و یکدست برنج هست 👈دِنیم : همان برنج نیمه شده ،نصف شده یا برنج ریز شده که از لای برنج بوجاری شده بیرون میآید 👈چِپا / چفا: برنجی بسیار ریزتر از دِنیم که از لای دِنیم بیرون میآید که اصولا برای غذای مرغ و خروس استفاده میشود . ⛰ بینجِ نوج : نوج یعنی جوانه حدود بیست الی یکماه بعد از برداشت شالی ، از ساقه شالی، جوانه بیرون میزند که اگر چندبار آن زمین را آب بدهند، این بینج نوج، به برنج تبدیل میشود و خیلی کم محصول میدهد اما مزه و طعم این برنج، بسیار با کیفیت تر از برنج اولیه هست علی، وَنگ دِنی شِه جانه خدا دل ره هِوای مشهد و دیدنِ یار هکردی ✍ 🔺🔺🔺🔺🔺 و بقول علی گراییلی , خواننده محبوب مازندرانی : امسالِ بینجه کَر ، همه شادنه صَدری دونه ره گیتِنه پاتِنه صدری دونه، تِمن تمن ماشالا بَوّه خرج امام رضا ایشالا ✍ گردآورنده : بانو " شعله " از بابلکنار بابل ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆
✳️ ضرب المثل های محلی مازندرانی : 😄 بیرون اِزبِنا، دله گزنا معنا : ظاهرش مثل گشنیز (نرم)، باطنش مثل گزنه (زهرآلود) مفهوم کنایی : در مورد آدم خوش ظاهر و بد باطن 🌺🌺🌺🌺🌺 😄 حَسِن سِوا، رَسِن سِوا معنا : حسن جدا، ریسمان جدا مفهوم کنایی : حساب هر کسی جداست. 🌺🌺🌺🌺🌺 😄 تَش سَرِ تَش بِشتِه. معنا : روی آتيش، آتيش گذاشت. مفهوم کنایی : هنگامی كه دو خبر بد را پشت سر هم به يك نفر بدهند. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 اگه این چِش اُون چِشِ رِ بِدرد بَخرِد بُو، میوُنه فِنی دَنِی بِیه. معنا : اگر این چشم به کار آن چشم می آمد در میان آنها بینی نبود. مفهوم کنایی : هر کسی باید به خود متکی باشد دیگری به کار آدم نمی آید. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 سیو جومه بشوستن جه اسبه نوونه. معنا : پیراهن سیاه با شستن، سپید نمی گردد. مفهوم کنایی : ذات بد نیکو نگردد، چونکه بنیادش بد است. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 کِرچِ کِرک هر چی پِش پِشو بَزِنه خاکِ شه سر شندنه. معنا : مرغ کرچ هر چقدر خاک را زیرو رو کند خاک را روی سر خودش می ریزد. مفهوم کنایی : موقعی که کسی کاری انجام دهد و عواقب بد آن دامن گیرش شود این مثل را بکار می برند. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 آدم عجول یا چاه کفنه یا چِلّو معنا : انسان عجول یا درون چاه می افتد یا چاله. مفهوم کنایی : انسانی که در کارهایش رفتار عجولانه داشته باشد به مقصد نمی رسد. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 خِدا دونِسسه خَر ره شاخ نِدا،وَک ره دَندون. (چه خداییه کک ره دندون ندا و اِسپیجِ هِسسکا) معنا : خدا  می دانسته که به خر شاخ نداد و به قورباغه دندان. (چه خداییست که به کک دندان نداده و به شپش استخوان) موضوع : لیاقت مفهوم کنایی : درباره کسانی که بیش از لیاقت و توانایی خود مطالبه کرده و خواستارند و ادعا نیز دارند. (گاهی برای افرادی که چندان از دست شان بر نمی آید ولی با همان توانایی کم و ضعیف در پِی آزار و اذیت و گره در گره انداختن کارهای مردم هستند) آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد هر کس را هر چه لایق بود داد گر به محروم (مسکین) اگر پر داشتی تخم گنجشک از زمین برداشتی آن نشنیدی که فلاطون چه گفت مور همان به نباشد پرش آنکس که توانگرت نمی گرداند او مصلحت تو از تو بهتر داند 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 فقیر سره ی بمردن سو نکنده؛ ارباب سره یار بهیتن. معنا : در خانه ی فقیر مردن به چشم نمی آید؛در خانه ارباب یار گرفتن. مفهوم کنایی : در مورد بیچارگی فقرا واینکه جنایات اربابان به چشم نمی آید،بکار می‌رود. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 آسِمونِ کِلاج مِرغِنه هاکِنه،مه کِرکِ شه. معنا : کلاغ آسمان تخم کند،مال مرغ من است. مفهوم کنایی : برای افرادی به کار می رود که کار دیگران را به خودشان نسبت می دهند. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 اسب ره اسب جا دوند،گو ر گوی جا. معنا : اسب را جای اسب،گاو را جای گاو ببند. مفهوم کنایی : بر پایه قاعده عمل کن و هرچیز را به جایش بگذار. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 ته کلفت رسن و مه نازک گردن. معنا : ریسمان کلفت تو گردن نازک من. مفهوم کنایی : درست است که باطناب کلفتی که بر گردن نازکم نهادی احساس قدرت می کنی، ولی بدان همه چیز گذرا است. کنایه از گذرا بودن ظلم ورهایی مظلوم است. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 دوگیر،دوگیر جه بد دانه،تلم زن هر دتا جه. معنا : گیرنده ی دوغ از گیرنده ی دوغ بدش می آید و آن که تلم (وسیله ای برای تولید دوغ یا کره) می زند از هر دو تا بدش می آید. مفهوم کنایی : حسادت از داشتن رقیب،فرد خودش هیچ کاره است ولی دیگری را نمی تواند در موقعیت خود ببیند؛خودش زیادی است اما راضی نیست کسی دیگر هم در آن مقام باشد. دیگرنمی داند که هردو مورد نفی وطرد صاحب موقعیت هستند. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 ونه کرک چِنگومه سَر مرغِنه کِنده. معنا : مرغش روی چوب نوک تیز،تخم می گذارد. مفهوم کنایی : شانس و اقبال زیاد داشتن،این مثال برای کسی که براش از همه طرف شانس میاد بکار می رود. 🌺🌺🌺🌺🌺 😁 آسیه نو کلوش دارنه، چَنده رفت و رُوش دارنه. معنا : آسیه کفش نو دارد چقدر زیاد رفت و آمد دارد. مفهوم کنایی : تازه به دوران رسیده است،ندید بدید است. کسی که به  موقعیتی برسدو خودش را گم کند. ⭐️ به کانال بپیوندید 👇👇👇 @akhbarelafoor 📱 رسانه باشید کانال رو به دوستانتون معرفی کنید 👆👆👆👆👆👆👆