eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
576 عکس
176 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹حدیث دنیاشناسی رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:  قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى إِنِّي وَضَعْتُ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ فِي خَمْسَةٍ وَ اَلنَّاسُ يَطْلُبُونَ فِي خَمْسَةٍ أُخْرَى فَمَتَى يَجِدُونَ ... وَ وَضَعْتُ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّاسُ يَطْلُبُونَ فِي اَلدُّنْيَا فَمَتَى يَجِدُونَ. روايت شده از پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)كه فرمودند: خداى تعالى فرموده‌ است: كه من پنج چيز را در پنج چيز گذاشتم مردمان در پنج چيز ديگر آن را می‌طلبند پس آن را نمی‌بایند ... و من راحتی را در بهشت گذاشتم و مردمان آن را در دنیا طلب ميكنند، پس آن را نمي یابند. 📚 جامع الأخبار، جلد۱، صفحه۱۸۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 💌ریشه: ترس از شروع مراقبه ✨️راهکار سوم: دنیاشناسی ۱ برعکس مطلبی که گفته شد باید چنین عنوان نمود که دنیا با اهل مراقبه و تزکیه دوستی می‌کند زیرا خداوندمتعال دنیا را بر مدار اطاعت قرار داده است به نحوی که دنیا مطیع کسی می‌شود که مطیع خدا باشد و دل خود را محل محبت الهی قرار دهد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: لَمّا خَلَقَ اللّه ُ الدنيا أمَرَها بطاعتِهِ فأطاعَتْ رَبَّها فقالَ لَها: خالِفِي مَن طَلَبَكِ و وافِقِي مَن خالَفَكِ فهِي على ما عَهِدَ إلَيها اللّه و طَبعَها علَيهِ. چون خداوند دنيا را بيافريد، او را به اطاعت خود فرمان داد و دنيا پروردگارش را اطاعت كرد. پس خداوند به دنيا فرمود: با هر كه تو را بجويد، سرِ ناسازگارى نشان ده و به هر كه با تو مخالفت ورزد و در طلب تو نبود، روى خوش و سازگارى نشان بده. پس، دنيا بر اين سفارشى كه خدا به آن كرد، مى چرخد و همان سرشت اوست. 🗂بحارالانوار ج ۷۰ ص ۳۱۵ از امام مجتبی علیه‌السلام نیز نقل شده است: مَن عَبدَ اللّه َعَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَ شَيءٍ. هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند. 📚تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۱۰۸ یعنی انسانی که به سوی خدا حرکت می‌کند و تلاش می‌کند محبت به دنیا را از دل خارج کند و طالب حقیقی خدا گردد دنیا مطیع او می‌شود تا بتوانند به او کمک نمایند زیرا وَ لِلَّهِ جُنُودُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلۡأَرۡضِ. تمام عالم سپاهیان خدا هستند و زمانی که سالک دل به خدا می‌دهد عالم نیز دل به او می‌دهد و به او یاری می‌رسانند. پس مراقبه و تزکیه از همه لحاظ به سالک کمک می‌نمایند زیرا آن دو سبب می‌شوند که انسان براساس اراده الهی پیش رود و این مسئله اسباب رحمت را می‌گستراند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 🔸ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار چهارم: فلسفه بلاها در راهکار پایانی باید به فلسفه بلاها بپردازیم تا متوجه شویم اگرچه بلا ظاهری تلخ و سخت دارد ولی باطنی سراسر لطف دارد که دانستن آن باطن، انسان را نسبت به بلاها صبورتر می‌کند و او را آماده پذیرش بلا می‌نماید. مومنینی هستند که در زندگی خود دچار بلاها می‌شوند و زبان شکوه باز می‌کنند که چرا من باید دچار شوم و چرا دیگران به بلا دچار نمی‌شوند، چرا آن مهربان برای من فلان بلا را در نظر گرفته است❗️ در جواب باید بگوییم: بلا برای مومن از همه لحاظ مفید و سازنده است و این سازندگی سبب صعود او در مسیر عبودیت می‌گردد زیرا بلا از نظر دین دو کارکرد دارد: یا شوینده گناهان است یا بالابرنده مقام انسان. به بیان دیگر لحظاتی که مومن بلا دچار می‌شود درحقیقت و باطن امر برای او نوعی لطف به حساب می‌آید زیرا در حال پاک شدن از گناهان می‌باشد. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الكفّارات و لا يَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى يَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ. لحظات نگرانى و اندوه ، لحظات كفّاره گناهان است اندوه و نگرانىِ خاطر، پيوسته با مؤمن هست و زمانى رهايش مى كند كه از گناهان پاك شده باشد. 📧بحارالانوار ج ۸۳ ص ۲۴۴ یا اسباب رشد مومن را ایجاد می‌نمایند در صورت صبرکردن بر آن بلا و سختی. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: البلاء زین للمؤمن وکرامة لمن عقل، لانّ فی مباشرته والصّبر علیه، والثّبات عنده، تصحیح نسبة الایمان. بلا، زیور مؤمن و کرامت الهی است برای کسی که تعقل کند (بیندیشد)، زیرا صبوری و ثبات قدم در هنگام رسیدن بلا، ایمان را درست کند و کمال بخشد. 📚مسکِّنُ الفواد ص ۵۸ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
62801774.mp3
910.2K
💌در محضر استاد عالی 🌺بلاها، نردبان آسمان به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
سلام علیکم اینکه کوتاه بفرستیم و همه چیز رو نگیم شما چه سودی می‌کنید؟! یک سوالی که باید از خودمون بپرسیم این است که از خوندن مطالب کانال‌هایی که فقط تک جمله ارسال کردند و می‌کنند و پراکندگی زیادی در مطالبشون وجود داره آیا رشدی کردیم یا خیر؟! و اینکه کل پست‌ها رو جمع کنید به ۱۰ دقیقه نمیرسه یعنی ۱۰ دقیقه در روز وقت نداریم؟! به هر حال این کانال برای آموزش اصولی دوستان علاقه‌مند است و آموزش حوصله می‌خواد و با تک جمله و عبارات کوتاه محاله چیزی یاد بگیرید. یک دوستی خیلی قشنگ کانال‌هایی که پست‌های کوتاه و متنوع اخلاقی میذارن رو نقد کردن که گذاشتم التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹احیاء سنت رسول خدا ✍فردا ۳۰ جمادی‌الاول ماه قمری و از روزهایی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را روزه می‌گرفتند. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: در هر ماه سه روز را روزه می‌گرفتند؛ پنج‌شنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه و تا این سنت را انجام می‌دادند. 👌عزیزانی که توانایی دارند جا نمونن. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹طوبی للصابرین گویا برای هر مومنی در عالم وجود شبکه‌ای از بلاها ایجاد شده است و هرکس با شاه‌کلید صبر با آن روبرو گشت و بر آن غلبه کرد به برکات عظیمی نائل می‌گردد. از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ سِکَّةِ اَلْبَلْوَى جُعِلَ سِرَاجَ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ مُونِسَ اَلْمُقَرَّبِینَ وَ دَلِیلَ اَلْقَاصِدِینَ. و کسى که از شبکه بلا و آزمایش به خوبى بیرون آید یعنى هنگام بلا، جزع و فزع و بی‌تابى نکند، چراغ مومنین و مونس مقربین و راهنماى حاجتمندان مى‏‌گردد. 💌بحار الانوار، ج 64، ص 231 و علت آن است که صبر بر بلا صاف کننده و تطهیردهنده درون است که صابرین بر بلا بر هوای نفس خود غلبه می‌کنند و سراج مومنین و راهنمای نیازمندان به سوی کمال می‌گردند. در کتاب مصباح الشریعه باب بلاء آمده است: وَ قَالَ وَهْبُ بْنُ مُنَبِّهٍ اَلْبَلاَءُ لِلْمُؤْمِنِ كَالشِّكَالِ لِلدَّابَّةِ وَ اَلْعِقَالِ لِلْإِبِلِ. مرحوم عبدالرزاق گیلانی در ترجمه و شرح خود فرموده است: وهب بن منبّه،كه يكى از اهل حال و قال است، مى‌گويد: بلا از براى مؤمن، مانند كلافه و زانوبند است از براى استر و شتر، و چنان كه بند و كلافه مانع است ايشان را از حركتهاى ناملايم و جست و خيزهاى نامناسب،كوفتها و بلاها هم مانع است مؤمن را از كارهاى نامناسب و حركتهاى ناملايم. 📮ترجمه و شرح عبدالرزاق گیلانی یعنی بلا به دلیل خاصیتی که دارد، نفس و هوای آن را می‌بندد و نمی‌گذارد نفس خودنمایی کند و این به معنای طهارت باطن انسان می‌باشد درنتیجه باید گفت: خوشا به حال اهل صبر. در ادامه به راهکار صبر خواهیم پرداخت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رسیدن به صبر 💌راهکار اول: انسان‌شناسی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه برای رسیدن به صبر لذت‌بخش آن است که انسان حقیقت و جایگاه خود را بشناسد، متاسفانه اکثر مومنین به دلیل غفلت‌های روزمره و مشغله‌هایی که برای خود ایجاد نموده‌اند از شناخت خود غافل شده‌اند و این غفلت اسباب مشکلات مادی و معنوی را ایجاد نموده است. یکی از معرفت‌های مهم آن است که انسان خود را بشناسد و بداند حقیقت او چیست و در این عالم چه ویژگی‌ای دارد. 📖و برای درک و رسیدن به صبر جمیل و صاعد لازم است رابطه خود با خداوندجلیل را بررسی نماید تا با این شناخت به سوی صبر حرکت نماید. در معارف دینی انسان، به عنوان عبد و بنده‌ای که مملوک می‌باشد شناخته می‌گردد یعنی هر انسانی عبد مملوک به معنای بنده‌ای که از خود هیچ ندارد و مالک او حضرت حق‌تعالی است، می‌باشد. در مناجات مسجد کوفه امیرالمومنین علی علیه‌السلام آمده است: انت المولی و انا العبد و انت المالک و انا المملوک. خدایا تو مولی هست و من عبد هستم و تو مالک هستی و من مملوک هستم. 💢با این توضیح چنین شناختی بدست می‌آوریم که همه ما مِلک خداوند رحیم هستیم و مالک بر عبد مملوک خود برتری دارد و ما به عنوان عبد باید تسلیم خداوندمتعال باشیم و بدانیم که او مولای رحیم است و قطعا این بلا برای بهبود وضع روحی من نازل شده است. و به این دلیل است که گفته شده است هنگام بلا کلمه شریف استرجاع یعنی: إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. را با زبان ظاهر و دل بگوییم تا با آن معرفت بر بلای آمده صبوری نماییم. به عبدی گفتند: چه چیزی می‌خوری؟ گفت: هر چه مولایم دهد، گفتند: چه لباسی می‌پوشی؟ گفت: هرچه مولایم دهد، گفتند: چه کاری می‌کنی؟ گفت: هرچه مولایم فرمان دهد❗️ در ادامه شرحی بر کلمه استرجاع خواهیم داشت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رسیدن به صبر 💌راهکار دوم: دنیاشناسی راهکار دوم نیز شناخت درست دنیا می‌باشد یعنی انسان بلادیده به خوبی بر دنیا و گذر آن و فنایی که در آن وجود دارد دقت نماید. او با دقت در دنیا به حقیقت مهمی دست پیدا می‌کند که عبارت است از اینکه: دنیا و هرچه در آن است و هرچه که به من نسبت دارد از اقوام و خویشان گرفته تا اموال و اولاد و ... همه روزی به پایان خود در دنیا می‌رسند❗️ 🥀به بیان دیگر قرار از ابتدای عالم بر رفتن از دنیا و از دست دادن آن بوده است و قرار نبوده است اقوام و خویشان و اموال و اولاد و ... برای همیشه پیش من باشند، آن‌ها امانتی از جانب خدا برای من بودند و خدایی که مالک من است آن را از من گرفته است. از امیربیان علی علیه‌السلام نقل شده است: إن للّه ِ مَلَكا يُنادي في كلِّ يَومٍ: لِدُوا لِلمَوتِ و اجمَعوا لِلفَناءِ و ابنُوا لِلخَرابِ. خداوند فرشته اى دارد كه هر روز ندا مى دهد:بزایید که نهایت آن مرگ است و جمع کنید که پایان آن نابودى است و بسازید که سرانجام آن خرابی می‌باشد. 📧نهج‌البلاغه: حکمت ۱۳۲ در سوره مبارکه الرحمن آیه ۲۶ و ۲۷ آمده است: كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ. وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ. و هرکس روی زمین است فانی خواهد شد و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می‌ماند! و همه معارف بر آن هستند که به ما بفهمانند رفتنی هستیم و روزی خواهیم رفت و نباید به چیزی که رفتنی و از دست دادنی است دلبسته و وابسته بود به جز حضرت حق تعالی که برای عشق ورزی و دلبستگی بهترین و زیباترین موجود است و این فهم کمک می‌کند که انسان در بلا که نوعی فنای نعمت‌های انسان می‌باشد صبور گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥شرح آیه استرجاع 💌سه نکته در آیه شریفه در آیه إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ سه نکته کلیدی وجود دارد که کمک می‌کند این آیه را دقیق و درست متوجه شویم: اول: مالکیت خداوندمتعال است که همه موجودات ملک الهی هستند و خدای متعال می‌تواند به هر نحوی در ملک خود تصرف کند که توضیح آن گذشت. دوم: اشاره به فنای عالم دارد که انسان روزی از تمام وابستگی‌ها و دلبستگی‌های خود جدا می‌شود و رهسپار خدای متعال می‌شود و همچنین هر چیزی که به آن دلبسته است به این سرنوشت دچار خواهد شد. امیرالمومنین علی علیه‌السلام در بیانی نورانی چنین فرمودند: اِنَّ قَوْلَنا: اِنّا للهِ اِقْرارٌ عَلَى اَنْفُسِنا بِالْمُلْكِ وَ قَوْلُنا: وَ اِنّا اِلَيْه راجِعُونَ اِقْرارٌ عَلَى اَنْفُسِنا بِالْهُلْكِ. اينكه ما مى گوييم: «إنّا للهِ» اعتراف به اين حقيقت است كه ما مملوک اوییم؛ و اینکه می گوییم: «اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ» اقرار به این است که ما از اين جهان خواهيم رفت [و جايگاه ما جاى ديگر است. 📧حکمت ۹۹ نهج‌البلاغه سوم: آن است که وقتی انسان به خداوندمتعال توجه می‌نماید می‌فهمد یکی از اسماء الهی صبور است و تلاش می‌کند با صبر بر مصیبت این اسم را در خود تربیت کند و این تربیت قدم گذاشتن در مسیر خلافت الهی خواهد بود زیرا خلیفه کسی است که صفات خداوند را در خود زنده می‌کند و این زنده کردن عین حرکت در این مسیر نورانی می‌باشد. به بیان اخری فرد مصیبت دیده با مزین شدن به صفت صبر رنگ خدا و صفت صبور الهی را در خود ایجاد می‌کند که این گام بلندی در خلافت الهی می‌باشد. 💯پس با این توضیحات باید گفت: وَ بَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. و به صابرین بشارت بده. همانان که چون پیشامد ناگوارى به آنان برسد مى‌گویند: ما از آنِ خداییم و به سوى او باز مى‌گردیم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹دوستان روی هر کدام بزنند به ابتدای بحث وارد می‌شوند. ✨سه کارکرد تزکیه✨آداب مراقبه اصولی✨ ✨موانع مراقبه: ناامیدی از خود✨ ✨شروع راهکارهای ناامیدی✨ ✨تنبلی✨ ✨ریشه اول✨ ✨ریشه دوم✨ ✨ریشه سوم✨ ✨ریشه چهارم✨ ✨ گناهان گذشته✨ ✨معنای گناهان گذشته✨ ✨مضرات گناهان گذشته✨ ✨قساوت دل✨ ✨راهکار تطهیر گذشته✨ ✨حدیث توبه✨ ✨شروع راهکارهای جزیی✨ ✨نماز توبه و آداب آن✨ ✨موانع مراقبه: ناامیدی از رحمت الهی✨ ✨شروع راهکارها✨ ✨چرا دعایم اجابت نمی‌شود✨ ✨موانع مراقبه: ترس از شروع تزکیه✨ ✨شروع راهکارها✨ ✨فلسفه بلاها✨ ✨شروع راهکارهای صبر✨ ✨وسواس شیطان✨ ✨موانع: مشکلات روزمره✨ ✨یک دل و یک اراده✨ ✨راهکار اول: تربیت فرزند✨ ✨دلبستگی به مال✨ ✨قناعت و سلوک✨ ✨راهکار اول قناعت✨ ✨راهکار دوم✨ ✨مشکلات مختلف زندگی✨ ✨راهکار اول✨ ✨راهکار دوم✨ ✨راهکار سوم✨ ✨راهکار چهارم✨ ✨مانع مراقبه: عجله✨ ✍سیر دقیق و کاربردی تزکیه: سیر دقیق تزکیه به صورت صوتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 🔸️ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️وساوس شیطان وسواس توام با ترس شیطان رجیم را می‌توان عامل اصلی در عدم شروع خودسازی عنوان نمود، شیطانی که قسم خورده است تا انسان‌ها را از صراط مستقیم خارج نماید و برای این کار تمام نیروهای خود را بسیج می‌کند و هر راهی را در پیش می‌گیرد تا بتواند مانع تزکیه مومنین گردد. شیطان یک بار از طریق ناامیدی از خود و رحمت الهی، یک بار از طریق گناهان گذشته و یک بار نیز از طریق ترس انداختن در دل مومنین تلاش می‌نماید تا بتواند آن‌ها را از مسیر عبودیت خارج کند زیرا می‌داند شکوفایی توحیدی و انسان کامل شدن و معرفت الله در سایه عبودیت و تزکیه حاصل می‌گردد یا خشوع و خضوع حقیقی (نابودی منیّت) در پیشگاه ربوبی که خود از آن سرباز زد فقط با تزکیه حاصل می‌گردد درنتیجه از هر طریقی تلاش می‌کند تا انسان را از خودسازی دور نماید. 🌹او که به خوبی می‌داند ترس در وجود انسان‌ها وجود دارد و نسبت به از دست دادن نگران و مضطرب می‌شوند، گاهی می‌گوید اگر تزکیه کردی و نمازصبحت قضا شد ممکن است مانند مرحوم نخودکی فرزندت بمیرد❗️ یا اگر تزکیه کنی به انواع بلا و مشقات دچار می‌گردی و آرامشی که اکنون داری را از دست می‌دهی و تو می‌مانی و هزاران مشکل بزرگ و کوچک و آن موقع خواهی گفت: ای کاش! هیچ وقت این مسیر را شروع نمی‌کردم و ای کاش! همانگونه مثل قبل زندگی می‌کردم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
سلام علیکم اولا بنده رضا مهدوی هستم که تدریس می‌کنم و در بیوی کانال بسیار مشخص نوشتم ثانیا استاد بنده شیخ امجد قدس سره بوده که در گنبد کاووس در امامزاده یحیی بن زید دفن هستند. ثالثا استاد بنده رو با امجدی که در فرانسه هست و منحرف می‌باشد و ضد ولی فقیه و انقلاب هست یکی نگیرید. جان ما فدای امام خامنه‌ای و این انقلاب نورانی است خیلی مشخص در بیوی کانال نوشتم که استادم فوت شده است و نوشتم رضا مهدوی.
🌹زندگینامه و تصویر استاد عزیزم آیت الله ابراهیم امجد قدس سره دیگرانت عشق می‌خوانند و من سلطان عشق ای تو بالاتر ز وهم این و آن بی من مرو
💥موانع تزکیه و خودسازی 📮ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار نهایی: شروع نما راهکار نهایی برای شکستن این وسوسه‌های شیطانی _ در کنار استعاذه و ارتباط با خدا_ آن است که به سوی عمل برویم و تلاش کنیم با جدّ و جهد و تلاش کافی در وادی عمل گام برداریم یعنی خود را ملزم کنیم که باید به مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار عالم یعنی تزکیه نفس که پایه حیات نورانی اخروی می‌باشد بها دهم و با توکل به خدا قدم در این راه بگذارم تا این ترس شیطانی در وجودم شکسته شود زیرا راه شکستن ترس نسبت به چیزی ورود به آن کار می‌باشد. از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده است: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه. هنگامى كه از چيزى (زياد) مى ترسى خود را در آن بيفكن، چرا كه سختى پرهيز از آن از آنچه مى ترسى بيشتر است. 🗂حکمت ۱۷۵ 📌در این هنگام متوجه خواهد شد که تمام خیر و سعادت در تزکیه است زیرا با بستن نفس و هواهای آن خیرات و برکات برای مجاهد نفس حاصل می‌گردد و به روشنی می‌بیند خدای متعال او را کمک می‌کند و به وعده‌های خود در قبال او جامه عمل می‌پوشاند. نکته: لازم است آنچه تاکنون در باب راهکارهای از بین بردن ترس از شروع مراقبه بیان شده است را نیز با خود داشته باشد زیرا آن معارف دیدگاه سالک و مجاهد را عوض می‌کند و روح او را آماده عمل می‌کند و این راهکار اسباب حرکت و تزکیه را ایجاد می‌کند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره یکی دیگر از معضلاتی که مانع مراقبه و خودسازی می‌گردد درگیری‌های روزمره و اشتغالات زیاد به زندگی دنیوی می‌باشد که اسباب غفلت و فراموشی خودسازی را ایجاد نموده است. در این مشکل و معضل سالک مبتدی چنان غوطه‌ور در این مشکلات و اشتغالات می‌شود که فراموش می‌کند که باید به تزکیه نفس بپردازد و اگر هم یاد تزکیه بیفتد خیلی زود فراموش می‌کند و دوباره درگیر آن مشکلات می‌گردد. ✨️برای مثال عده‌ای عمر خود را خرج اولاد و آینده آنان می‌کنند که گویا جز رسیدگی به آنان کاری ندارند و تمام همّ و غم خود را در رشد مادی آنان می‌گذارند و اینگونه از خود و تزکیه آن غافل می‌شوند❗️ عده‌ای عمر خود را در کار و جمع کردن مال و امثال آن می‌گذارند و شب و روز در پی جمع کردن آن هستند زیرا در خیال خود آینده را بسیار وخیم تصور می‌کنند و برای آن رفع خیال خود دائم کار و کار و کار می‌کنند تا پول‌های بسیار زیاد کسب نمایند❗️ عده‌ای نیز مشکلات مختلفی زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و با گمان خود چنین می‌گویند ان‌شاءالله مشکلاتم که به پایان رسید خودسازی را شروع می‌کنم و به سوی خداوندمتعال گام بر می‌دارم❗️ 📃و هزاران مشکل که با رنگ‌های مختلف مانند مریضی خود یا فرزندان، بدهکاری، نداشتن منزل و ... در مقابل انسان چشم‌نوازی می‌کنند که با خود می‌گوید ان‌شاءالله این مشکلاتم حل شد خودسازی و تزکیه را شروع می‌نمایم زیرا وقت و قدرت خروج از این مشکلات را ندارم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 🌺بیانی از آیت الله شجاعی (ره) حضرت آیت الله شجاعی قدس سره: آن دشمن قسم خورده در باطن به ما می‌گوید، تو باید در فکر فلان مسئله باشی و چاره‌ای بیندیشی، فلان مشکل را نادیده نگیر و در فکر آن باش. تو هیچ میدانی که فلان مسئله به کجا خواهد انجامید؟! و با این مصیبت و آن گرفتاری چه باید کرد؟! و بالاخره چه ... و چه ...؟! تو باید در فکر اینها باشی و در رفع و دفع آن‌ها بکوشی، و شاید بتوانی برای آن‌ها چاره‌ای پیدا کنی و از آن‌ها خلاص شوی، 💫و اگر از حالا در فکر آن‌ها نباشی، با هزاران مسئله و مشکل مواجه می‌شوی و رنج‌ها و سختی‌های بی‌شمار در پیش داری، و اگر از این امور فارغ گشتی و مسئله‌ای نداشتی، بعد از آن می‌توانی به خود و به اصلاح خود بپردازی، و راه دین و عبادت در پبش گرفته و به آن سو روی بیاوری. این نداهای باطنی و اشباه اینها به صور گوناگون، همه از شیطان و جنود او، و از جمله از نفس انسان است که می‌خواهد از این طریق به خسران و هلاکت بکشد، و را نجات را به روی انسان ببندد. 🌹آن خیالاتی که در باطن انسان به راه می‌افتد و با اشکال گوناگون فقدان‌ها و کمبودها را به نظر انسان می‌آورد و برای او بزرگ می‌کند و یا تصویر می‌نماید، تا انسان را به حزن و اندوه بکشد و محزون و مغموم بگرداند و مجال فکر دیگر برای او باقی نگذارد، همه از شیطان و جنود اوست. 💌مقالات ج ۲ صص ۲۹۴ _ ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 👌یک دل و یک اراده علت آنکه انسان با داشتن چنین معضلات و مشکلاتی نمی‌تواند به خودسازی بپردازد این است که قلب انسان فقط محل یک اراده و یک انتخاب است یعنی یا اراده خدا یا اراده دنیا و هرکس خدا را اراده کرد، دنیا از قلب او خارج می‌شود و هرگاه دنیا را انتخاب کرد، خدا در قلب او وارد نمی‌شود.‌ در سوره مبارکه احزاب آیه سوم آمده است: مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٖ مِّن قَلبَینِ فِي جَوفِهِ. ‌خدا براى هیچ‌کس دو قلب، در درونش قرار نداده است. علامه طباطبایی رحمه الله علیه در توضیح آن گفته است: اين جمله كنايه است از اينكه ممكن نيست كسى بين دو اعتقاد متنافى و دو رأى متناقض جمع كند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۶ ص ۴۱۰ یعنی انسان اگر انسان گرفتار زندگی و مشکلات روزمره گردد چنان در آن ذوب می‌شود که فراموش می‌کند باید برای رشد و کمالات بندگی زحمت بکشد به بیان اخری چنان غوطه‌ور می‌شود که فراموش می‌کند باید اشتغال به خود نیز داشته باشد. به این دلیل گفته شده است مومن نباید در مشکلات چنان غوطه‌ور گردد که علیکم انفسکم نسبت به خود را فراموش نماید و دچار ضلالت گردد زیرا هرکس خود را فراموش کرد از عبودیت خارج می‌گردد. يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ امَنُواْ عَلَيكُم أَنفُسَكُم لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهتَدَيتم. اى اهل ايمان! بر شما باد به خودسازى كه اگر هدايت يافتيد گمراهى ديگران به شما زيانى وارد نمى كند. مشخص است هر کس به خود پرداخت هدایت می‌شود و هرکس از خود غافل گشت از مسیر هدایت خارج می‌شود. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌معنای مشغولیت یکی از آیاتی که فهم آن کمک بسیار زیادی در فهم معنای مشغله می‌نماید آیه ۹ سوره مبارکه منافقون است که خداوندمتعال فرموده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُم أَموَٰلُكُم وَ لَآأَولَٰدُكُم عَن ذِكرِ ٱللَّهِۚ وَمَن يَفعَل ذَٰلِكَ فَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلخَٰسِرُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده ايد، مبادا مال ها و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل كنند؛ و هركس چنين كند آنانند كه واقعا زيانكارند. در آیه شریفه کلمه لاتلهکم آمده است که ریشه آن از لهو می‌باشد که معنای آن مشغول شدن به کاری و غلفت از کار دیگر می‌باشد و ذکرالله در مرتبه اول آن ذکر عملی که به معنای خودسازی است می‌باشد. درنتیجه منظور آیه این است که نباید چنان سرگرم رسیدگی به مال و اولاد خود باشید که کار اساسی و مهم خود که تزکیه و خودسازی می‌باشد را فراموش نمایید که مرحوم علامه طباطبایی (ره) در توضیح فرموده است: اشتغال به این زینت [مال و فرزند با استناد به آیه ۴۶ کهف] دل را پر می‌کند و دیگر جایی برای ذکر و یاد او باقی نمی‌ماند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۴۹۰ با این توضیحات مشخص است که منظور از مشغولیت به دنیا و امور زندگی به معنای دلبستگی شدید و وابستگی به آن است به نحوی که تا حل نکنم و برطرف نگردد کار دیگری را شروع نکنم یا تمام اراده من در حل و انجام آن معطوف گشته باشد و تا حل نشود دنبال کار دیگری نباشم. نکته مهم: از کلمه لهو و لاتلهکم فهمیده می‌شود که سرگرم شدن و مشغولیت شدید مذموم است ولکن مشغولیت معقول و مورد رضای خدا امری ممدوح می‌باشد که در توضیحات خواهد آمد بعون الله و لطفه. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📮راهکار اول: تربیت فرزندان گذشت یکی از دلبستگی‌ها و سرگرمی‌های شدید در بین مومنین مشغولیت به فرزندان و اموال می‌باشد که باید آن را تصحیح نماییم. قطعا هر مومنی به فرزندان و اموال خود علاقه دارد و قطعا در تلاش است که اولاد خود و اموالش را رشد دهد لکن دراینجا دچار اشتباهی می‌شود که گمان می‌کند باید جان فدای اولاد و جان فدای اموال گردد و تا می‌تواند به آن دو مشغول گردد و خود را فراموش کند. اما دین مبین به مومنین انذار می‌دهد که نباید چنان شیفته فرزند و مال گردید که با فراموشی خودسازی و تزکیه، به خسران ابد دچار شوید. اما راهی که دین در مورد اولاد نشان می‌دهد تربیت اصولی او بر مبنای اراده خداوندمتعال می‌باشد تربیتی که دو چیز در آن دارد: یک) محبتی که اسباب کمک و رشد و سعادت به فرزند را ایجاد می‌کند؛ دو) انسان را از گرفتار شدن به وابستگی شدید به فررند دور می‌کند. ⭐️به بیان دیگر تربیت از دیدگاه اسلام در قالب انجام می‌گردد یعنی مومن دلسوز خود و دلسوز فرزندان خود است هم حواسش به خود است و هم حواسش به فرزندان است، هم به دنبال بندگی خود است و هم به دنبال بندگی فرزندان است. در سوره مبارکه تحریم آیه ششم آمده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُم وَأَهلِيكُم نَارٗا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلحِجَارَةُ. اى اهل ايمان! خود و خانوادۀ خويش را از آتش بترسانيد كه انسانها و سنگها هيزم آن هستند. یعنی مومنین حقیقی هم خود و هم فرزندان و خانواده خود را انذار می‌دهند نه آنکه خود را فراموش نمایند.‌ و در آیه ۲۶ سوره طور آمده است: قَالُوٓاْ إِنَّا كُنَّا قَبلُ فِيٓ أَهلِنَا مُشفِقِينَ. اهل بهشت مى‌گويند: ما قبل از اين كه در دنيا بوديم نسبت به خويشاوندان خود خيرخواه بوديم، و از خطر هلاكت زنهارشان مى‌داديم. 📏علامه طباطبایی قدس سره در توضیح آیه فرمودند: ما در دنيا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتيم، هم آنان را دوست مى‌داشتيم و به سعادت و نجاتشان از مهالك و ضلالت ها عنايت داشتيم، و هم از اين كـه مـبـادا گـرفـتـار مهالك شوند مى‌ترسيديم، و به همين منظور به بهترين وجهى با آنان معاشرت مى كرديم، و نصيحت و دعوت به سوى حق را از ايشان دريغ نمى‌داشتيم. 📧ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۲۱ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📧محبت معتدل منظور از محبت معتدل آن است که انسان عاقل _ در کنار توجه به عبودیت و رشد و کمال نفس خویش_ نسبت به فرزند خود دلسوزی، شفقت، علاقه و مهربانی داشته باشد و بداند که از جانب خداوندمتعال وظیفه دارد به تربیت الهی و اسلامی فرزندش رسیدگی کند و براساس متن دین مبین در تعلیم و تربیت او کوشا باشد و در هر مرتبه‌ای از دوران زندگی فرزند عزیزش آدابی که لازم است بداند را بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی به او آموزش دهد، در دوران خردسالی آداب مخصوص به خود و در دوران کودکی و نوجوانی نیز آداب لازم را به فرزندان خود تعلیم دهد تا در دوران جوانی که اوج استقلال طلبی فرزندان است به فردی مومن و مفید برای دین خدا و انصار ولی عصر عجل الله تبدیل گردد و در دنیا رحمت و عزت را برای پدر و مادر به ارمغان آورد و درنهایت باقیات‌ الصالحاتی نیکو برای آخرت والدین خود گردد. 💯و از طرفی نیز مانند بعضی پدران غافل نباشد که فرزندان خود را رها می‌کنند و با کلمه ان‌شاءالله درست می‌گردند یا هنوز زود است یا خودش درست می‌شود فرزند خود را به سوی تباهی و شرور پیش نبرد زیرا زمانی که تربیت فرزند و محبت به او از دست پدر دلسوز خارج شود لاجرم به دست نفس و شیطان و ایادی او میفتد و ناگهان فرزندی که دارای فطرت توحیدی و پاک می‌باشد به فرزندی شرور و ظلمانی مبدل می‌شود❗️زیرا انسان زمانی که از ولایت خدا و تربیت الهی دور گردد به دام شیطان و ایادی او میفتد و این شروع راه گمراهی می‌باشد. مرحوم ملا احمد نراقی فرموده است: پس بر پدر مهربان لازم است که سعی در تادیب فرزند نماید و بداند که: این امانتی است از خدا در نزد او. و دل او پاک، و جوهر او صاف است. و قابل هر نیک و بدی هست. و به هر چه تعلیم دهد نشو و نما می‌کند. و پدر هم در ثواب و وبال او شریک است، پس او را ضایع و مهمل نگذارد و از او غافل نشود. 💌باب غیرت بر اولاد و تربیت آن 📌پ.ن: لازم است هر پدر دلسوزی برای تربیت فرزند خود کتاب‌های معتبر موجود در این زمینه را مطالعه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تربیت الإمام عليّ عليه السلام ـ فى قَولِهِ تَعالى : ـ «قُواْ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَارًا» : عَلِّموا أنفُسَكُم و أهليكُمُ الخَيرَ. امام على عليه السلام: ـ درباره سخن خداوند متعال «خودتان و خانواده تان را از آتش نگه داريد» ـ : به خودتان و خانواده تان ، خير بياموزيد . 📮شعب الایمان ج ۶ ص ۴۱۱ عنه عليه السلام ـ ايضا ـ مَعناهُ : عَلِّموهُم ما يَنجونَ بِهِ مِنَ النّارِ. امام على عليه السلام : ـ در تفسير سخن خداوند متعال «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خود و خانواده تان را از آتش ، نگه داريد» ـ معناى آن، چنين است: به آنان، چيزهايى را بياموزيد كه به وسيله آن از آتش، نجات يابند. 📚منیه المرید ص ۳۸۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️ معنای سرگرمی به فرزندان اگرچه معنای سرگرم شدن و وابستگی به فرزندان واضح و روشن است اما خوب است از باب تذکر نکاتی را برای اهلش بیان نماییم. معنای سرگرمی به فرزندان این است که گمان نمایم دوست داشتن و محبت به فرزندان به این بیان است که هر کاری دوست دارد انجام دهد؛ هر جمله‌ای دوست دارد بر زبان آورد؛ با هر کسی در هر ساعتی و زمانی دوست داشت بگردد؛ اگر دوست او بد باشد و بدی را به او یاد می‌دهد ولی چون علاقه دارد با او بگردد من هم به عنوان پدر دوست دارم با او باشد؛ اگر احکام الهی را رها کرد و آن‌ها را انجام نداد من هم به عنوان پدر این کار را تایید نمایم❗️ 🔥اگر روزی از پدر خود درخواست کرد که اجازه دهد فلان عمل گناه را انجام دهد مثل آنکه فرزند دختر از او بخواهد که از امروز اجازه دهد با هر ظاهری که دلش می‌خواهد بیرون رود یا حجاب را کنار بگذارد و پدر با کمال میل آن را بپذیرد یا در مراتب بدتر، از پدر بخواهد که دیگر عبادت خدا را انجام ندهد و او نیز به خاطر دوست‌داشتن فرزند خود عبادت را رها کند❗️ زیرا علت همه این راحتی‌های ناصحیح آن است که پدر در خیال خود چنین تصور کرده است که دوست ندارم فرزند عزیزم دچار ناراحتی شود و آنچه دوست دارد را انجام ندهد یا آنچه درخواست کرده است را انجام ندهم❗️ در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اِنَّهُ نَظَرَ اِلى بَعْضِ الاَطْفالِ فَقالَ: وَیلٌ لاَِولادِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِمْ! فَقیلَ یا رَسُولَ اللّهِ مِنْ آبائِهِمُ المُشرکین؟ فَقالَ لا، مِنْ آبائِهمُ المُؤمِنینَ لایُعلّمَوُنَهُم شَیئاً مِن الفرائضِ وَ اِذا تَعَلَّمُوا اَوْلادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضَوُا عَنْهُمْ بِعَرض یَسیر مِنَ الدُّنیا فَاَنَا منْهُمْ بَرىءٌ وَ هُمْ مِنّى بُرَاءُ. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ فرمودند:خیر، از دست پدران آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. 📚جامع‌الاخبار ص ۲۸۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️توضیح دلبستگی به مال یکی دیگر از چیزهایی که مانعیت عظیمی در تزکیه انسان می‌گذارد حب به مال و دلبستگی شدید به آن می‌باشد که در آیه نُهُم سوره مبارکه منافقون در کنار اولاد آمده است و شدت این مسئله آنقدر بالا می‌باشد که خداوندمتعال آن را جلوتر از اولاد بیان فرموده است زیرا حب مال شدید کاری می‌کند که انسان حاضر است فرزند خود را نیز فدای مال خود نماید. حب مال و دلبستگی شدید نسبت به مال در انسان حالتی ایجاد می‌کند که فکر، نیت و عمل او صرف جمع کردن مال می‌شود به نحوی که انسان از پرداخت حقوق الهی پرهیز می‌کند و تمام زندگی او پول و ثروت اندوزی می‌شود که در این هنگام مقام پرستش نسبت به پول پیدا می‌کند. قال رَسُولِ اللّه ِصلي الله عليه و آله: إنَّ لِكُلِّ اُمَّةٍ عِجْلٌ، وَعِجْلُ هذِهِ الأُمَّةِ الدّينارُ وَالدِّرْهَمُ. رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد (كه او را منحرف مى كند) وگوساله اين امّت (امّت پيامبراكرم) دينار و درهم است. 📚محجه البیضاء ج ۷ ص ۳۲۸ يعنى همانطور كه گوساله بنى اسرائيل پيروان حضرت موسى عليه السلام را گمراه كرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پيامبر صلي الله عليه و آله مى‌گردد و انسان مال پرست می‌گردد. با این توضیحات معلوم می‌شود که سرگرمی و وابستگی به اموال مانع اعظم در تزکیه نفس می‌گردد زیرا قلب انسان از محبت مال پر شده است قطعا جای محبت به خدا و عبودیت آن باقی نمی‌گذارد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: حُبُّ الدُّنيا و حُبُّ اللّه ِ لايَجْتَمِعانِ في قَلبٍ أبدا. دوستى دنيا و دوستى خدا هرگز در يك دل گرد نمى آيند. 💌تنبیه‌الخواطر ج ۲ ص ۱۲۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
Rasooli.Kalemini.mp3
9.46M
⭕️حاج مهدی رسولی حرف رفتن نزن علی می‌میره❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حب مال قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: حُبُّ المالِ یُوهِنُ الدّینَ و یُفسدُالیَقینَ. مال‌دوستی، دینِ و ایمان انسان را سست می‌کند و معتقدات یقینی را تباه و منحرف می‌نماید. كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ. مال زیاد، دل‌ها را فاسد می‌كند و بر گناهان انسان می‌افزاید. 📮غررالحکم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌قناعت و سلوک همانطور که متوجه گشتیم با اشتغال و وابستگی به مال نمی‌توان به سوی تزکیه پیش برویم زیرا انسان را سرمست می‌نماید و نمی‌گذارد فکر و قلب او و نتیجتا عمل او در مسیر رضوان الهی حرکت کند یا بهتر است چنین بگوییم که حب مال سبب غوطه‌وری انسان در هواهای نفسانی می‌شود و حال آنکه تزکیه دورشدن از هواهای نفسانی می‌باشد زیرا صَلَاحُ النَّفْسِ مُجَاهَدَةُ الْهَوَى‏‏.خودسازی در گرو مبارزه با هوای نفس است. 📧از طرفی قناعت و به اندازه نیاز از مال استفاده کردن یکی از مقدمات مهم و اساسی شروع تزکیه و خودسازی می‌باشد زیرا قلبِ قانع، آمادگی پیش رفتن در عبودیت و تزکیه را پیدا می‌نماید زیرا رابطه چنین فردی با هواهای نفسانی به شدت کم می‌شود و همین مقدمه رشد اساسی او می‌گردد. از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده است: أَعْوَنُ شَيْ‏ءٍ عَلَى صَلَاحِ النَّفْسِ الْقَنَاعَة. کمک کننده ترین عامل در راه خودسازی، قناعت است. یا در روایتی دیگر فرمودند: كَيْفَ يَسْتَطِيعُ صَلَاحَ نَفْسِهِ مَنْ لَا يَقْنَعُ بِالْقَلِيل. چگونه می تواند خودسازی کند کسی که به اندک قانع نیست؟ 📚تصنیف غررالحکم صص ۲۳۷ و ۲۳۸ همه این روایات نشاندهنده آن هستند که قلب مشغول و غوطه‌ور در مال دنیا نمی‌تواند به سوی خودسازی و تزکیه پیش برود و به این دلیل است که خداوندمتعال به صراحت در قرآن کریم نسبت به مشغولیت به اموال هشدار داده است و چنین فردی را زیانکار معرفی نموده است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711