eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
69 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹پرهیزگار شویم تا قرآن را بفهمیم یا قرآن را بفهمیم بعد پرهیزگار شویم؟🌹 224 🔳 98/05/11 ⁉️ یک سؤال اساسی برای مؤمنین در کلام وحی وجود دارد، این‌که کتاب خدا را بخوانیم پرهیزگار شویم یا اول پرهیزگار شویم بعد قرآن را بخوانیم؟ اول در کتاب خدا تحقیق کنیم بعد عمل کنیم یا این‌که عمل کنیم بعد در آیات قرآن تحقیق کنیم؟ 💠 آنچه از کلام وحی مستفاد می‌شود ابتدا باید انسان به آیات قرآن ایمان بیاورد و با جان و دل بپذیرید، بعد عمل کند و در این فرایند است که انسان می‌تواند قرآن را درک کند. ✨📖✨ ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2 - بقره) ⚡️ این کتابی است که هیچ شکی در آن نیست، راهنمای پرهیزگاران است. 🔥 پس کسانی که متقی نباشند این کتاب هدایت‌شان نخواهد کرد و شک‌ّشان به شرط تقوی از آن‌ها زایل خواهد شد، پس تقوی مقدم بر هدایت است و لازمه‌ هدایت تقویِ الهی است. ✨📖✨ أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ (185 - بقره) ⚡️ قرآنی که فرو فرستاده شده، [کتابى] که مردم را راهبر، و دلائل آشکار هدایت، و [میزان] تشخیص حق از باطل است. 🚫 پس کتاب خدا فرقان و جداکننده حق از باطل است و این فرقان بر انسان عنایت نمی‌شود مگر با پیش‌زمینه‌ای به نام تقویِ الهی. ✨📖✨ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا (29 - انفال) 📌 پس برای درک کلامِ وحی ابتدا باید انسان عبد باشد و طبق قرآن خود را از محرّمات دور نگه دارد. بسیاری از ما تقوی الهی را فقط به این می‌دانیم که نماز بخوانیم و روزه بگیریم و زنا نکنیم و دروغ نگوییم و به کسی ضرر نرسانیم در حالی که تعریف تقوی الهی در آیه 177 سوره‌ بقره، یعنی نیکوکاری و آن عبارت است از: ✨📖✨ لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177 - بقره) ⚡ نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق و مغرب کنید، نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه‌ماندگان و گدایان بدهد و در آزادکردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال بدهد، و نیز نیکوکار آنان‌اند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگ‌دستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. آن‌ها به حقیقت راستگویان و به حقیقت پرهیزگاران‌ هستند. 🔥 پس کسی که از مال خود سهم أقربا و یتیم و مسکین را ندهد، برده‌ای آزاد نکند، وفای به عهد نکند و در برابر مصیبت‌ها ناله کند و... تقویِ الهی ندارد. پس باید برای درک قرآن نخست باید تقوی الهی پیشه کرد سپس سمت قرآن آمد تا کلام وحی را درک کرد. 💠 پیرمردی که 80 سال پای منبر واعظی برود و واعظ دُرفشانی کند، تا این پیرمرد صاحب تقوی نباشد هر چه آن واعظ بگوید باور خواهد کرد چون خداوند به او فرقان نخواهد داد تا بداند کدام سخن درست و یا غلط است. درگیرکردن به خرافات دینی و یا مسائل سطحی و غیرِ مفید دین برای این پیرمرد بسیار ساده است. علت این‌که صاحبانِ درکِ واقعی از کلام وحی همیشه معدود و مهجور هستند برای این امر است که صاحبان تقوی کم هستند که تمایلی به شنیدن سخن صاحبانِ واقعی کلام وحی را داشته باشند حتی اگر تمایل به شنیدن آن هم داشته باشند این کلام در جان‌شان نفوذ نخواهد کرد چون گم‌گشته آن‌ها در دنیا نیست. پس کسانی که فکر می‌کنند باید هر کاری خواستند بکنند بعد تحقیق کنند ببینند اسلام دین درستی است و بعد به دین اسلام وارد شوند، پذیرش اسلام و فهم قرآن توسط آن‌ها به علت معصیت‌هایی که در این مدت کرده‌اند، برایشان سخت خواهد بود. ✴️ برخی روشنفکران که ادعا دارند دین ما ارثی است و باید آزادانه در اسلام با تحقیق وارد شوند از این نکته غافل‌اند که گناهانی که در این وقفه بعد از بلوغ انجام خواهند داد حجابی برای این گروه برای درک اسلام و قرآن واقعی خواهد شد و کسانی که از ادیان دیگر با تحقیق به اسلام مشرّف می‌شوند، آن‌ها قطعاً در دینی توحیدی پایبند بوده‌اند مانند ادیان یهود یا مسیح، تقوی الهی در دین خود کرده‌اند ولی چون دین‌شان پاسخ مبهمات‌شان را نداده است به اسلام رسیده‌اند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹چه کسانی طبق قرآن وارد بهشت می‌شوند؟🌹 🔳 98/05/12 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ ✨📖✨ و سيقَ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَي الْجَنَّةِ زُمَراً (6 - زمر) ⚡️ و کسانی ‌که از پروردگارشان تقوی داشتند دسته‌ دسته به ‌سوی بهشت رانده می‌شوند. ⬅️ در این آیه شریفه حضرت حق تنها شرط ورود انسان به بهشت را گناه‌نکردن، قرار داده است. اگر در روایات و داستان‌ها و حکایات عارفان دقت کنیم در عالَم برزخ تمام عقوبت‌ها به ‌خاطر گناهان است و جایی نشنیدیم مثلاً کسی را به‌ خاطر این‌که ماشین کسی را هل نداده است عقوبت کنند، ولی به‌ خاطر خوردن مال دیگران و آزار و اذیت والدین و زنا و... داستان‌های زیادی برای عقوبت در عالَم برزخ آمده است. ⁉️ حال سؤال اینجاست که تکلیف اعمالِ صالح و نماز و عبادات چیست؟ 💢1) زمینه‌ی جهان تاریکی است و خورشید است که زمین را نورانی می‌کند یا به عبارتی، منبع نور مشخص است ولی تاریکی منبع ندارد و عدم وجود خورشید مساوی است با تاریکی. بنابراین، زمینه‌ی جهان گمراهی است، هدایت نیست و انسان بدونِ توسل به نور امکان دوری از گناه را ندارد. ☀️ در حدیث قدسی آمده است: 💫 کُلُّکُمْ ضَالٌّ ٳلا مَنْ هَدَیْته، فَاسْتَهْدُونِی أهْدِکُمْ همه شما گمراه هستید مگر این‌که من کسی را هدایت کنم، پس از من بخواهید تا شما را هدایت کنم. ☑️ به عبارتی، اعمال صالح و عبادات باعث می‌شوند انسان از گناهان دوری کند و بدون اعمال صالح هرگز این امکان وجود ندارد. ✨📖✨ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر (45 - عنکبوت) ⚡️ نماز را به پا دار که نماز از بدی و گناه انسان را باز می‌دارد. 💎 اگر انسان بدون خواندن نماز می‌توانست حریف شیطان شود، قرآن می‌فرمود که تلاش کنید تا شیطان در شما نفوذ نکند و گناه نکنید یا در فضیلت نماز شب می‌فرماید: ✨📖✨ إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قيلاً (6 - مزمل) ⚡️ مسلماً برنامه (عبادت) شبانه پابرجاتر و با استقامت‌تر است. ☑️ یعنی کسی‌که نماز شب می‌خواند بیشتر می‌تواند از کسی‌ که نماز معمولی خود را می‌خواند، در برابر وسوسه‌ها (همزات) و حمله‌های شیطان در برابر گناه ایستادگی کند. 💢2) در این آیه خداوند می‌فرماید: ✨📖✨ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ (114 - هود) ⚡️ حسنات (نیکی‌ها) گناهان را محو می‌کنند. 💎 پس انسان عصمت ندارد و بدون گناه نمی‌تواند باشد، داشتن اعمال صالح و ثواب باعث رفع گناهان و ورود به بهشت می‌شود. مثال: دو نفر با هم برای تجارت آهن به تهران می‌روند، یکی سرمایه دارد و یکی قرض کرده است. کسی‌ که سرمایه دارد، راحت‌تر و کم‌استرس‌تر است چون اگر ضرر کند، مانند کسی ‌که قرض کرده، احتمال برگشت چک و زندانی‌شدن ندارد. پس کسی ‌که عمل صالح بیشتری دارد، بیشتر می‌تواند به عفو گناهان و ورود به بهشت امیدوار باشد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹بزرگ‌ترین مانع در راه رسیدن به رستگاری چیست؟🌹 225 🔳 98/05/13 ✨📖✨ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِیعُوا وَ أَنْفِقُوا خَیْراً لِأَنْفُسِکُمْ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون (16 - تغابن) ⚡️ بنابراین تا آن‌جا که در توان دارید تقوى الهى پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمائید و انفاق کنید که براى شما بهتر است و آن‌ها که از بخل و حرص خویشتن را مصون بدارند رستگار و پیروزند. 1⃣ حضرت حق‌تعالی بالاترین عمل را برای پرهیزگاری انفاق می‌داند. در آیه 5 سوره لیل نیز اشاره مشابه و صریح به این امر دارد. ✨📖✨ فَأَمَّا مَنْ أَعْطي وَ اتَّقي ⚡️ اما آن‌که انفاق کند و پرهیزگار باشد. 2⃣ پس هدف خداوند از تکلیف انفاق بر مؤمن معاذالله به علت ناتوانی حضرتش در تأمین نیازهای مخلوقات خود نیست بلکه بالاترین اثر انفاق بر دنیای انسان است که باعث می‌شود انسان از زنجیر بخلِ نفس دور باشد. 3⃣ «شُحّ»، به بخل توأم با حرص گویند. وقتی کسی در مالی ضرر کند یا به سودی نرسد بی‌تابی می‌کند و وقتی مالی کسب کند از شوق جان می‌دهد بدون این‌که تفکّر کند به آن مال کسب‌شده چه نیازی دارد، پس کسانی که طمعِ مال دارند این طمع لذّت نفس است و در عمل هیچ لذتی از این مال نخواهند برد. 📌 مثال: تاجری فقط نفسش از سود لذت می‌برد در حالی که جسم او اصلاً نیازی به آن سود ندارد. 💎 امام صادق (ع) از شب تا صبح طواف خانه خدا را به جای می‌آورد و پیوسته می‌فرمود: 💫 اللَّهمَّ قَنِی شُحَّ نَفْسِى خداوندا! مرا از حرص و بخل خودم نگاه‌دار. ✍ یکى از یارانش عرض کرد: فدایت شوم، امشب غیر از این دعا، دعاى دیگرى از شما نشنیدم. فرمود: چه چیز از بخل و حرص نفس مهم‌تر است در حالی‌ که خداوند می‌فرماید: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ⭕️ پس رستگاری انسان بدون ترک بخل ممکن نیست. کسی که فقط نماز بخواند و روزه بگیرد و حج رود ولی نتواند از مال خود انفاق کند و به دیگران سودی برساند، هرگز روی رستگاری را نخواهند دید. انسان اگر بخل نداشته باشد، دنبال دنیا نیست پس وقت زیادی برای عبادت دارد، اگر مالی را هم از دست بدهد و ضرر کند نفس، او را از دین برنمی‌گرداند. 4⃣ برخی از ما گمان می‌کنیم بخل‌نکردن یعنی فقط سخاوت‌داشتن و بخشیدن چیزی اضافه به کسی است. گاهی بخشیدنِ طلب نیز خودش به نوعی واجب و ضدّ شُحِّ نفس است. برخی اعتقاد دارند باید زمان حساب و کتاب، ‌طلب خود را از دیگران به طور کافی و وافی بستانند و به آن شخص کوچک‌ترین رحمی نکنند و فقط در زمان بخشش، صاحبِ سخاوت گردند که این امر اشتباه است و وقتی می‌گویند: «حساب به دینار، بخشش به خروار» این جمله کاملاً غلط است. ⬅️ بخل دو نوع است: 🔸1) نوع نخست، فردی به چیزی نیاز دارد اما کسی زمان نیاز چیزی به او ندهد. 🔸2) نوع دیگر بخل، اگر کسی حقی بر دیگران دارد بگوید: از حق خویش نمی‌گذرم و حق خود را باید به طور کامل بگیرم، طبق فرمایش نبی اکرم (ص) این هم نوعی بخل است در حالی ‌که مردم عوام آن را انسان خوش‌حساب معرفی می‌کنند که از حق خود نمی‌گذرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
✴️ دوستان و همراهان ارجمند تمام این داستان‌ها که امروز یک نمونه دیگر از آن در کانال قرار داده شده، کاملاً واقعی است و ذره‌ای اضافات ندارد و فقط هدف از ذکر آن موارد زیر است: 1️⃣ قدر نعمت‌های الهی را بدانیم و شاکر خدا باشیم. 2️⃣ بدانیم در اطراف ما چه نیازمندانی زندگی می‌کنند و بدانیم روز قیامت در قبال کوتاهی در برابر آنان جوابگو خواهیم بود. 3️⃣ نکات ظریف خاص توحیدی و اعتقادی در هر خاطره داستانی نهفته است آن‌ها را به دقت بخوانیم و بیاندیشیم. 4️⃣ بتوانیم نیازمندان واقعی را شناسایی و طرز برخورد صحیح با آن‌ها را بدانیم. 5️⃣ به آیه «وَ لا يَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِين» مدد الهی عمل کرده باشیم.
795 🔹بخش اول🔹 🔳 98/05/14 ✍ مریم 38 سال دارد از جایی به او خبر رسیده است که مدد الهی صندوقی داریم که به نیازمندان کمک می‌کنیم. زنگ می‌زند و شرایط را می‌گویم که ما به ایتامی که پدر خود را از دست داده‌اند و پیرزنان و پیرمردان بدوارث و بی‌وارث مدد الهی کمک ثابت می‌کنیم. مریم می‌گوید: شوهرش را از دست داده است و چون محله‌ی آن‌ها از نظر فرهنگی فقیر و عقب‌افتاده است از او می‌خواهم به همراه فرد دیگری به منزل ما بیاید تا ارزاق را خودش بگیرد و از اتّهام همسایگان در محل دور باشد. به همراه والده‌ی خود پای درددل مریم می‌نشینم. او می‌گوید: 4 سال پیش بر اثر سوءمصرف مواد مخدر شوهرش را از دست داده است و یک پسر 25 ساله و دختر 16 ساله‌ای به نام سحر دارد. سحر دختری چادری و نجیب و خیلی خجالتی، با چهره‌ای مؤمن با مادرش زندگی می‌کند. درونم می‌سوزد وقتی می‌بینم مریم در خود احساس شرمندگی می‌کند. از فقرهای زمان کودکی‌ام برای آن‌ها می‌گویم تا کمی راحت شوند و مرا از خود بالاتر نبینند. 🔥 پسرش علی معتاد است و گریه می‌کند و به خاطر اعتیادِ پسرش هیچ کسی و هیچ خیریه‌ای به آن‌ها کمک نمی‌کند. گویی سحر و مادرش هم باید به درد اعتیاد او گرسنگی بکشند و بسوزند. واقعاً بر حال این جامعه باید گریست که به جای عمل به کتابِ خدا، از یکدیگر دینِ خدا را پرس و جو کرده و یاد می‌گیرند. مادرش می‌گوید: زمانی که شوهرش را از دست داد هیچ یک از فامیل به آن‌ها نزدیک نشدند و گویی با فوت شوهرش آن‌ها هم غریبه شدند. مریم با چشمانی گریان می‌گوید: وقتی علی سرباز بود من هر روز دغدغه داشتم که وقتی ساعت 3 سحر از مدرسه می‌آید، چه چیزی برای ناهار او درست کنم. مجبور شدم از بقالی سر کوچه مدت یک‌سال، نسیه بردارم تا کارهای کمیته امدادم درست شود و مبلغی بگیرم. 💥 بدهی من در یک‌سال، 600 هزار تومان شد، دیگر شرم داشتم به مغازه بروم و نسیه چیزی بردارم. صاحب مغازه پشت سر هم پیام می‌فرستاد تا ما بدهی‌مان را صاف کنیم. شبی مادر و دختر گریه کردیم. سحر گفت: مادر! من گوشواره‌هایم را امانت می‌دهم تا زمانی که بدهی‌مان را صاف کنیم به بقالی بده تا آبرویِ ما را در محل نَبرد. گوشواره‌ها را بردم، تحویل دادم و قلب مرد آرام گرفت. او گفت: من برای مبلغ شما باید سود بگیرم چون 600 هزار تومان سال قبل، اکنون یک میلیون و دویست هزار تومان شده است!!! چاره‌ای نداشتم باید می‌پذیرفتم. اکنون یک‌سال است گوشواره‌های سحر در دست آن پیرمرد گرو و در رهن است. شنیدن این داستان اشک بر هر چشمی را جاری می‌کند. ◀️ خانه را ترک می‌کنم و به مغازه‌ی بقالی محل می‌روم و مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان کارت می‌کشم و بدهیِ آن‌ها را تسویه می‌کنم. وقتی به خانه برمی‌گردم مریم و مادرش باور نمی‌کنند. گمان می‌کنند منِ روسیاه امامزاده هستم. می‌گویم: من گنه‌کاری بیش نیستم و کار خاصی نمی‌کنم، این وظیفه‌ی من است که کلامِ وحی و خدایِ من بر من امر کرده است. واقعاً بر حال زمانه باید گریست، از بس کارِ نیک در جامعه‌ی ما کم شده است هر کسی نیکوکاری کند و انجام وظیفه نماید تا حدّ امامزاده در چشم فقرا عزیز می‌شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
795 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/05/14 ⁉️ از مادرش می‌پرسم سحر چه آرزویی دارد؟ می‌گوید: داشتن یک اتو آرزوی اوست، همیشه با کتری داغ لباس‌های خود را اتو می‌زند. می‌گویم: چَشم! مدد الهی به‌ زودی اتویی برای او خواهم خرید. خاطری مَلکی درونم مُدام می‌گوید: چرا لال شده‌ای و این بخشش و عنایتِ خدا را به نام نفس مصادره می‌کنی؟!!! زبان بگشا و بگو که هر چه هست، خداست و این عنایت او و روزی خود آن‌هاست. بگو تا آن‌ها خدای خود را بشناسند و به سمت او بروند. مُهر زبانم می‌شکند و از کسی می‌گویم که اگر نظرش را لحظه‌ای از من دور کند، خود برای نانِ شب محتاج‌ترین فرد می‌شوم. مدد الهی کلامم اثر می‌کند و پله دوم رو می‌روم و از برکاتِ نماز شب می‌گویم. این رسم انسان است، اگر در کسی نیکی و انسانیّت ببیند عاشقِ دین و مسلک او می‌شود. ارزاق‌شان که امانتی در دست من بود، تحویل‌شان می‌دهم و با آژانس بدرقه‌شان می‌کنم. 🌒 آن شب از شوق، حس می‌کنم خواب ندارم و می‌خواهد بی‌خوابم کند، فقط ساعتی خواب بر چشمانم می‌فرستد. نزدیک اذان صبح بیدارم می‌کند، حال عجیبی دارم. از همان بیداری در حال گریه هستم. بدون مناجاتی، بدون هیچ ذکری و استغفاری و بدون هیچ وضویی!!! می‌دانم که همیشه من او را صدا می‌کردم ولی امشب او خودش صدایم کرده است و وقتی صدایت کند دیگر برای گریستن مقدمه‌ای لازم نیست. در یک چیز خود را ناتوان می‌بینم و دنبال کسی هستم که در آن شب، من بیچاره را درس شکرگزاری بیاموزد. تنها چیزی است که هر اندازه تدبّر می‌کنم چیزی بر ذهنم در آن نمی‌رسد. یقین می‌کنم، آن شب اتفاقی در خانه‌ی سحر افتاده است که هر چند من از آن در ظاهر بی‌خبرم ولی از صداکردن خدایم امشب کاملاً فهمیدم که کسی امشب هست که مرا دعا می‌کند. بهترین دعای عمرم را می‌خوانم: ✨«فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ»✨ 🌞 صبح زنگ می‌زنم، می‌بینم سحر گوشواره‌های خود را بعد از یک‌سال پس گرفته و آن شب از شوق گریه کرده است. سحر نزدیک اذان صبح با مادرش به نماز شب برخاسته است. سحر دیگر در مجالس عروسی که می‌رود نگران این نیست کسی گوش‌های بدون گوشواره او را نگاه کند. گوشواره‌ای که هر دختری بر گوش خود دارد. خاطری مَلکی مرا رها نمی‌کند، مدام در درونم می‌گوید: اکنون که تو در این شادی و شوق می‌سوزی و مجنون شده‌ای ببین چه خدایی داری که برای این کار تو، وعده‌ی بهشت هم داده است. می‌گویم: خدایا! بهشت می‌خواهم چه کنم؟ این‌ خود بهشت است و اکنون بهشت را با تمامِ وجود در این دنیا حس می‌کنم. یادم می‌افتد اگر از راه قرآن، غفلت کنی نه تنها این دنیای تو را جهنمی می‌کند بلکه آن دنیا هم وارد جهنم کبری خواهی شد و اگر در این دنیا متابعت امرش کنی نه تنها این دنیای تو را بهشتی می‌کند بلکه بعد از مرگت نیز لذات و نعمات و بهشتش روز به روز بر تو کثرت می‌گیرد تا از رحمت و کرمش در نزد خود در «فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ» تو را برای ابد آرام دهد، انتخاب با توست. ✨وَ مَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللَّهِ!!!✨ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
16 🔳 98/05/15 🍀 نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: مردی که با زنان زیاد هم‌نفس شود دل او بمیرد. ✳️ شاید زنان از این امر بی‌خبر باشند ولی مردان در محیطی که زنان در آن وجود دارند و نفس می‌کشند اگر حاضر شوند و یا حتی لحظه‌ای در خیابان از کنار زنی بگذرند، حس لذت به آنان دست می‌دهد. مردی که سوار اتوبوس شده و قصد سفر بین‌شهری دارد، وقتی پشت سر او خانم نشسته باشد، هر چند آن خانم با او هم‌کلام نشود و هر چند یکدیگر را به چهره تماشا نکنند، ولی مرد چون در فضایی که زن نفس می‌کشد در حال تنفس است، حس آرامش به او دست داده و لذت خواهد برد. 💢 علت این امر در آن است که وجود زن برای مرد آرامش خاصی دارد. در محیط‌های مختلطِ کاری، نکته‌ای که اکثر زنان از آن غافل هستند این است که نمی‌دانند مردانِ همکارشان از وجود آنان کسب لذت و آرامش می‌کنند، حتی اگر این زنان با همکارانِ مرد خود هم، کلامی سخن نگویند. به همین دلیل است که اگر دقت کرده باشیم وقتی مردی به تنهایی به خانه‌ی کسی به مهمانی برود و مرد آن خانه در کنار مهمان نشسته باشد، همسرش تمایلی به حضور در کنار آن‌ها ندارد چون ناخواسته فطرتش او را از هم‌نفس‌شدن در فضایی که مرد غریبه است دور نگه می‌دارد. 💢 حدیث مذکور اشاره به این دارد که مردی که زیاد در فضایی که زنان حضور داشته و تنفس کنند، دل او می‌میرد چون طالبِ هوایِ نفس می‌شود. مردانی که زیاد با زنان تنفس می‌کنند بعد از مدتی رفتار زنانه به خود می‌گیرند و جدّیت و صلابت در کلام و گفتار خود را از دست می‌دهند، چون زنان جنس حساس و لطیفی در سخن‌گفتن هستند لذا این مرد چون نفسش از محبوب‌شدن بین زنان و جذب آنان لذت می‌برد، رفتارهای او به سطحی و احساسی و نازک‌نارنجی‌بودن اصطلاحاً تغییر پیدا می‌کند. ✳️ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
226 🔳 98/05/16 ✨📖✨ و مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ و َلَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُنِيرٍ (8 - حج) ⚡️ و از مردم کسی هست که از روی جهل و گمراهی و بی‌هیچ هدایت و کتاب و حجّتی روشن در کار خدا جَدل می‌کند. 🍀🍂 برای سخن‌گفتن واقعی از توحید باید ترتیب مذکور رعایت شود: 💠1) در مرتبه‌ی نخست انسان باید صاحبِ علم (واقعی) باشد و این علم به تنهایی حاصل نمی‌شود مگر با تقویِ الهی. ✨📖✨ وَ اتَّقُوا اللَّهَ و َیُعَلِّمُکمُ اللَّه (282 - بقره) ⚡️ و اگر از خدا پروا كنيد، خدا به شما علم می‌آموزد. 💠2) در مرحله‌ی دوم خدا باید انسان را هدایت کند و این هدایت صورت نمی‌گیرد مگر با تلاش و مجاهدت انسان در راه خدا و در راه نفس با گذشتن از مال و جان. ✨📖✨ وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ و َإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ (69 - عنکبوت) ⚡️ و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققاً آن‌ها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم و همیشه خدا یار نیکوکاران است. ✨📖✨ فضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ (96 - نساء) ⚡️ خدا مجاهدان (فداكار) به مال و جان را بر بازنشستگان (از جهاد) بلندى و برترى بخشيده است. 💠3) در مرحله‌ی آخر باید به کتاب الهی مراجعه شود. بعد از تقوی و جهاد در راه خدا است که کتاب الهی نورانیّت خود را بر انسان آشکار کرده و راهنمای نورانی برای انسان می‌شود. 📌 مثال: کسی که غیبت کرده و انفاق نمی‌کند و نماز نمی‌خواند اگر برای هدایت‌شدن، بدون رعایت این مقدمات به کتاب خدا مراجعه کند، قطعاً در مورد خدا دچار شک و تردید خواهد شد. ⛔️ پس کسی که بدونِ تقوی الهی و جهاد با نفس و گذشتن از مال و جان خویش در راه خدا بخواهد از توحید سخن بگوید، کلام او بر خلاف حق بوده و هیچ اثری نداشته و جز گمراهی بر خود و دیگران چیزی نخواهد افزود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
27 🔳 98/05/17 ✨💎✨ پروردگارا! نازنینا! به عزت و جلالت قسم می‌دهیم، نادانی بیش نیستیم از فضل و کرمت بر همه‌ی ما از دانایی خود عنایت کن. همانا کسی را که تو علم و حکمت ببخشی، چراغی پر نور بخشیده‌ای که در تاریکی مطلق دنیا و در جهالت مطلق خلق، این نور او را به سوی تو به آسانی رهنمون خواهد شد. ✨💎✨ خدایا! به کلام امام حسین(ع) بر ما ببخش گناهانی که کردیم و ذره‌ای به تو ضرر از گناهان‌مان نرسید ولی در بخشش گناهان‌مان سود کثیر بر ماست، بگذر بر سودی که بر ماست در حالی که ضرری بر تو در این سود ما نیست. «این دعا مضموناً از امام حسین (ع) نقل شده است.» ✨💎✨ نازنینا! دنیا با تمام زیور و زیبایی و جلال ظاهری‌اش ما را در پی خود می‌کشد و ما غافلیم از آن‌که پیک مرگ هم در پی ما می‌دود. گرفتاری بی‌چاره، بین دنیا و آخرت هستیم که اگر لحظه‌ای ما را از وراء و پشت سر خود غافل کنی، در دام نفس دنیا گرفتار شده و جان‌مان را در میان لذت دنیا خواهی گرفت که دست‌مان از توشه‌ی عقبی خالی خواهد بود. یا اَرْحَمَ‌الرَّاحِمین! رحم کن‌، بر کسی که نفسش بر او رحم نمی‌کند و نجات بده کسی را که جز تو پناهی بر خود نمی‌بیند و نمی‌جوید و جز تو کسی را نمی‌خواند، که اگر تو از این مخمصه نجات‌مان ندهی خَسِرالدُّنیَا وَ الآخِرَة گشته‌ایم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
227 🔳 98/05/18 ✨📖✨ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ و َيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ و َالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ (12 - محمّد) ⚡️ خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند در باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن‌، نهرها روان است وارد می‌کند و [حال آن‌كه] كسانى كه كافر شده‌اند [در ظاهر] بهره می‌برند و همان‌گونه كه چارپايان می‌خورند، می‌خورند [ولى] جايگاه آن‌ها آتش است. ⬅️ بین کسانی که به خدا ایمان آورده و عمل صالح می‌کنند و از نعمت‌های خدا بهره می‌برند با کسانی که ایمان نمی‌آورند و از نعمت‌های خدا در دنیا استفاده می‌کنند و به تعبیر قرآن مانند حیوانات هستند و فقط از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنند، تفاوت‌هایی از این قرار است: 🔸1- حیوان در زمان خوردن به اطراف خود نگاه نمی‌کند تا مراعات حال هم‌نوع خود کند و فقط فکر سیرکردن شکم خویش است. کافران هم اصلاً در فکر گرسنگی فقرا نیستند و فقط زمان خوردن به خود اندیشه می‌کنند. 🔹2- مؤمن در زمان خوردن نام خدا را می‌برد و می‌داند غذا نعمت خداست ولی حیوان نمی‌داند نعمت از چه کسی است و شکر نعمت نمی‌کند. 🔸3- مؤمن تنها لذت زندگی را خوردن نمی‌داند، بلکه کافر تنها هدف از زندگی را خوردن می‌داند. 🔹4- خداوند که صاحب نعمات است از این‌که کافران از نعمت‌های او بهره ببرند، خشمگین است و راضی نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
796 🔳 98/05/19 ✍ مسعود پای کامپیوتر نشسته است که ناگاه بغضش می‌ترکد و اشک می‌ریزد. ❓می‌پرسم چه شده است؟ ⬅️ می‌گوید: نتایج قبول‌شدگان رشته‌ی پزشکی را دیدم که من با اختلاف جزئی از آن‌ها قبول نشده‌ام. اگر من یک سؤال در زیست‌شناسی درست زده بودم الآن یک‌سال دیگر پشت کنکوری نبودم. تازه از قبول‌شدن امسال هم ناامیدم، فقط یک سؤال زندگی مرا تغییر داد. 👈 به یاد آیه‌ای می‌افتم: ✨📖✨ فَأَمّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ (6 - قارعه) ⚡️ اما کسى که (در آن روز) ترازوهای (اعمالش) سنگین است. ✨📖✨ فَهُوَ فی عیشَة راضِیَة (7 - قارعه) ⚡️ در یک زندگى خشنودکننده خواهد بود. 🚫 واقعاً دنیا هم آزمون آخرت است. مبادا از انجام کوچک‌ترین عبادت و ذکر و کار نیک غفلت کنیم. 🍎 چه بسا همین یک کار نیک خرد که دادنِ سیب کوچکی دستِ یتیمی باشد، باعث شود وزنه‌ی اعمال صالح‌مان سنگین‌تر شود و بهشتی شویم. ⬅️ مسعود یک‌سال و سال‌های دیگر می‌تواند پشتِ کنکور باشد و غفلت و کسری یک سؤال را جبران کند ولی بعد از مرگ، دیگر فرصتی برای جبران نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹آیا امتحان‌شدنِ انسان توسط انسان برای ارزیابی ایمان او صحیح است؟🌹 228 🔳 98/05/20 ⬅️ اگر دیده باشیم شاید برخی از مؤمنین برای آزمودن و مطمئن‌شدن از ایمان مؤمن دیگری او را در برابر آزمایش و فتنه‌ای از پیش طراحی‌شده قرار می‌دهند. 📌 مثال: برای آزمودن دست‌پاکی یک فرد، مبلغی پول در یک موقعیت خاص برای او قرار می‌دهند تا از پاک‌دست‌بودن او مطمئن شوند یا مردی را برای دانستن پاک‌نفسی او، از زنی می‌خواهند با او در ارتباط باشد تا مطمئن شوند این فرد نفسِ پاکی دارد. ⁉️ آیا این ارزیابی از نظر کلام وحی درست است؟ ⚜ از سوی دیگر می‌بینیم که حضرت حق می‌فرماید: دنیا محل آزمون است. ✨📖✨ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2 - عنکبوت) ⚡️ آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها می‌شوند و مورد آزمايش قرار نمی‌گيرند. 💢 اگر در آیه دقت کنیم، حضرت حق آزمودن انسان‌ها را با فتنه فقط منوط به اختیار خود کرده است و امر نکرده یک‌دیگر را امتحان کنید. یک زن و شوهر هر چند در فتنه زندگی به صبرکردن از سوی یکدیگر امتحان می‌شوند ولی هیچ زنی یا شوهری حق ندارد برای این امتحان برنامه‌ریزی کند. ✔️ چنانچه خداوند در آیه 10 سوره بروج این امر را به شدت مذمت و نهی کرده و عاملان آن را مستحق آتش دوزخ می‌داند. ✨📖✨ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ و َالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ و َلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (10 - بروج) ⚡️ آنان که مردان و زنان با ایمان را به آتش فتنه سوختند و توبه نکردند، بر آن‌ها عذاب جهنم و آتش سوزان دوزخ مهیّاست. ⚜ کلمه «فتنه» به معناى محنت و شكنجه است و جمله «الَّذِينَ فَتَنُوا» عام است، شامل اصحاب اُخدود و مشركين قريش كه گروندگان به رسول خدا (ص) را شكنجه داده و زن و مردشان را در تنگنا قرار مى‌دادند تا از دين اسلام به دين آنان برگردند. 💥 پس در تنگنا قراردادن مؤمن برای فهم عقیده او چه مستقیم با فشار تفتیش عقاید و چه غیرمستقیم با قراردادن او در یک موقعیت از پیش طراحی‌شده امری صحیح نیست. ⁉️ حال سؤال اینجاست که چرا آزمودن انسان از سوی انسان دیگر درست نیست؟ به 4 علت: 💎1) علت نخست این‌که، آزمون‌های الهی برای انسان متناسب با ظرفیت و صلاح‌دید او است چه‌بسا شخصی، فردی را بیازماید ولی ابزار آزمایش متناسب با ایمان و اعتقاد او نباشد. 📌 مثال: زن بسیار زیبایی بر او وارد کنند که دل اولیاءالله، آن زن بلرزاند تا چه رسد به مؤمن عادی. 💎2) علت دوم این‌که، آزمون الهی برای انسان دارای اجر بوده و در صورت پیروزی، پاداش و در صورت مردودی عذاب است ولی آزمون انسان بر انسان ممکن است نه اجری داشته باشد نه عذابی برای انسان. 💎3) انسان‌ها در 100 آزمون زندگی در یک سال، در برخی از این آزمون‌ها مردود و در برخی قبول می‌شوند و نمره ارزیابی‌شان نزد خداوند سرجمع منظور می‌شود ولی انسان با یک آزمون در صورت پیروزی، طرف را صالح و در صورت شکست‌اش ناصالح خواهد شناخت. پس یک امتحان هرگز ملاک و میزان صحیح و عادلانه‌ای برای شناخت یک فرد نیست. 📌 مثال: اگر کسی پولی را در شرایط خاص برندارد به او صفت امانت‌دار اطلاق می‌شود در حالی که شاید از ترسش از خلایق آن را برنداشته است. 💎4) اگر ما انسانی را مورد آزمون قرار دهیم، قطعاً مبنای قضاوت ما ظاهر عمل او خواهد بود در حالی که میزان، برای خدا نیت فرد آزمون‌شونده است. 📌 مثال: کسی را ممکن است با زنی ارزیابی کنیم و آن مرد با آن زن سخن بگوید، به امید کمک به او و قرار هم بگذارد ولی چون ما از نیت او خبر نداریم او را در این آزمون مردود خواهیم کرد. 💎5) اگر انسان‌ها یک‌دیگر را بیازمایند، جامعه با ناامنی در رفتار مواجه شده و مردم به حرکات هم مشکوک می‌‌شوند و احتمال شیوع ریاکاری و دروغ‌گویی در جامعه مطرح است، یعنی انسان‌ها حتی در زمان دزدی بهانه می‌آورند که در حال امتحان طرف مقابل بودند و این امر مفرّی برای گناه‌کاران می‌گذارد. 💎6) انسان حق امتحان انسان دیگر را برای شناخت ندارد. اگر خداوند قرار باشد کسی را به کسی بشناساند خودش طبق کلام وحی فرقان می‌دهد و در دل او می‌اندازد که آیا آن فرد قابلِ اعتماد هست یا نیست. ✴️ انسان‌ها در طول کار، خودشان شناخته می‌شوند و امتحان پس می‌دهند اگر امتحان‌کننده دارای شناخت و عقل باشد نیازی به امتحان موردی نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
797 🔹بخش اول🔹 🔳 98/05/21 ✍ ساعت 10 شب است گوشی‌ام زنگ می‌خورد و مردی پشت تلفن از من می‌خواهد تا دعایی یا نمازی یادش بدهم بخواند تا مشکلش حل شود. می‌گوید: هر نمازی و هر دعایی، هر کسی گفته؛ خوانده ام و پیش هر دعانویسی رفته‌ام اما مشکلم حل نشده است. 🔻🔺 با او قرار ملاقات می‌گذارم. خودش را کریم معرفی می‌کند، از آیات قرآن برای او می‌گویم، که طبق قرآن منشأ مصیبت‌های انسان معصیت است و داستان حضرت یونس (ع) را برایش می‌گویم که تا زمانی که انسان متوجه معصیت نشود و توبه نکند، خواندن دعا و نماز هرگز مشکل انسان را رفع نمی‌کند. چرا که اگر با خواندن دعا یا نماز خاص، خداوند مصیبت وارده از معصیت را از انسان بردارد و انسان به نعمت‌هایی که از دست داده دوباره برسد، انسان دوباره معصیت خود را تکرار خواهد کرد و هدف خدا از مصیبت بعد از گناه، متوجه‌کردن انسان به گناهش برای توبه است. 📿 خداوند به خاطر کم‌بودن عبادات و نماز او را مجازات نکرده است که با خواندن نماز و دعای بیشتر، از معصیت او بگذرد چون رحمتش، او را از عبادت هر بنده‌ای بی‌نیاز کرده است. از سوی دیگر خواندنِ دعا و نماز بیشتر برای زمانی است که انسان معصیت خود را بشناسد و توبه کند و سپس به نماز و دعای بیشتری روی بیارود؛ در حالی که کریم بدونِ دانستن معصیت خود طبق آیه 65 سوره‌ی عنکبوت، فقط برای نجات خود دعا کرده و اگر خداوند دعای او را استجابت می‌کرد، بعد از رهاشدن از طوفان باز همان معصیت را تکرار می‌کرد. ✨📖✨ فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ (65 – عنکبوت) ⚡️ این مردم مشرک چون به کشتی نشینند (و به دست امواج خطر افتند در آن حال) تنها خدا را به اخلاص کامل در دین می‌خوانند و چون از خطر دریا به ساحل نجات‌شان رساند (باز به خدای یکتا) مشرک می‌شوند. ✔️ در حالی که حضرت یونس (ع) وقتی گناه خود را فهمید از خدا طلبِ توبه کرد و خدا دعای او را اجابت کرد و از مشکل ناشی از معصیتش، او را رها کرد. (البته پیامبران معصیت نمی‌کنند، ذکر کلمه معصیت برای ما انسان‌ها است) ✨📖✨ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87 - انبیاء) ⚡️ و (یاد آر حال) ذوالنون (یونس) را هنگامی که (از میان قوم خود) خشمگین بیرون رفت و چنین پنداشت که ما هرگز او را در مضیقه و سختی نمی‌افکنیم (تا آن که به ظلمات دریا و شکم ماهی در شب تار گرفتار شد) آن‌گاه در آن ظلمت‌ها فریاد کرد، خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو (از شریک و هر عیب و آلایش) پاک و منزهی و من از ستم‌کاران بودم (و بر نفس خود ستم کردم). ✨📖✨ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (88 - انبیاء) ⚡️ پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و اهل ایمان را هم این گونه نجات می‌دهیم. 🔻🔺 حضرت حق در آیه 30 شوری به صراحت، منشأ مصائب و مشکلات انسان‌ها را گناهان او می‌داند: ✨📖✨ وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ (30 – شوری) ⚡️ و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه، ناشی از (اعمال زشت) خود شماست، در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند. 📗 در کتاب موثق «ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال» از شیخ صدوق (ره)، در حدیثی بسیار عجیب از حضرت علی (ع)، حتی بیماری فرزند را کفاره‌ی گناهان والدین معرفی می‌کند. ⭕️ در هیچ جای قرآن نیامده است هر مصیبتی به شما می‌رسد، از نخواندنِ فلان نماز یا عمل مستحبی است که ما سعی کنیم برای رفع آن مصیبت با خواندن آن دعا یا نماز مستحبی رفع بلا کنیم. از سوی دیگر آنچه در احادیث در مورد تأثیر برخی دعاها و تلاوت آیات در زمان بلا برای رفع مشکل است، برای بعد از شناخت معصیت و توبه‌ی الهی است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
797 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/05/21 ✍ با کریم، سرگذشت زندگی‌اش را مرور می‌کنیم و از او می‌خواهم تا گناهان و معصیت‌هایش که باعث این مصیبت شده است را بگوید. کریم در یک روز هم از کار اخراج شده، هم همسرش طلاق گرفته و هم خانه‌اش را فروخته و مفلِس شده است. 📖 به آیات قرآن برمی‌گردم، خداوند در سه چیز در قرآن خود را «سریع» معرفی کرده است: «سریع‌الحساب، سریع‌المکر، سریع‌العقاب». الله‌اکبر، کبیراً کبیراً!! به خدا از شرّ گناهانم پناه می‌برم، در یک روز خداوند هر سه سرعت خود را به او نشان داده است، پس گناه او بسیار بزرگ بوده است. 🌒 آخر به این می‌رسیم که کریم بر اثر ثروت زیاد دچار جرم و گناه شده بود، به هر کس رسیده بود به پشتوانه‌ی ثروتش، ستم کرده بود چون می‌دانست کمتر گناهی و خسارتی به خلق است که در این دنیا نشود با جریمه یا رشوه‌ای رفع‌اش کرد، به هر گناهی به خاطر پشتوانه‌ی پولش دست زده بود حتی همسرش را که بی‌پناه بود، با ریختن نفت تهدید به مرگ کرده بود چون مطمئن بود کسی را ندارد برای او حکم قصاص درخواست کند و بعد از قتل، کارش با واریزکردن دیه به بیت‌المال رفع خواهد شد. کریم گریه می‌کند و می‌گوید: از آن همه ثروت که داشتم، دو روز پیش کفش‌هایم را کفّاشی دید که پاره است و آن‌ها را به من صدقه داد. 💫✨ کبیراً کبیراً!! چگونه از عرش به فرش مجرم را می‌کِشد و ذلیل می‌کند. پناه می‌برم به خودش از شرّ مکرش. 🔻🔺 یاد آیات کلام وحی می‌افتم که ثروتمند را دو نوع معرفی می‌کند: یکی «مُجرم» که مانند کریم، از ثروتش در راه ظلم به خلایق و تهدید و ارعاب آن‌ها بهره می‌برد و دیگری «مُتْرِف»، که از ثروتش برای عیاشی و خوش‌گذرانی و ظلم به خود بهره می‌برد و کریم ثروتمند مجرم است، اگر مترف بود به این زودی دچار شمشیر غضبِ الهی نمی‌شد. ✔️ حضرت حق‌تعالی منشأ سخت‌شدن زندگی انسان را فراموشی خودش از سوی بنده‌اش معرفی می‌کند. ✨📖✨ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا (124 – طه) ⚡️ و هر كس از ياد من روی‌گردان شود زندگى تنگ (و سختى) خواهد داشت. 🔥 وقتی کریم این همه ثروت را از خدا ندانسته و فراموش می‌کند که این همه نعمت، عنایت خدا بر اوست و نه تنها در راه او و کمک به نیازمندانش خرج نمی‌کند بلکه برای ترساندن و ارعاب بندگانش بهره می‌برد، پس خدا را یادش می‌رود و خدا او را در یک روز به صفر می‌رساند تا دوباره خودش را یاد او بیاورد و ناتوانی او را، به یاد او بیندازد. کسی که بر ثروت خود تکبّر کند و آن‌ را هدیه و امانت خدا نداند و از یاد او غافل شود، سریع خداوند نعماتش را از او می‌ستاند تا متنبّه‌اش سازد. بر حال غالب مردم جامعه و خودم تأسف می‌خورم که زمان مصیبت، طبق قرآن چه باید بکنیم؟ 🚫 اگر مؤمن باشیم، ابتدا به ساکن سراغِ دعانویس و خواندن فلان دعا و نماز و... می‌رویم، اگر هم مؤمن نباشیم اصلاً سمت دعا و خدا نمی‌رویم، یک ضرب به سراغ جادوگری می‌گردیم که سحر ما را باطل کند و شیطان می‌گوید: شما خیلی انسان خوب هستی و هیچ گناهی نداری که بنشینی و فکر کنی و توبه نمایی. نامردی موفقیت‌های تو را چشمِ دیدن نداشته و تو را جادو کرده است.!!! 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹انسان‌هایی که دائم‌الذکر هستند چه ویژگی‌هایی دارند؟🌹 229 🔳 98/05/22 ✨📖✨ إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ (46 - صاد) ⚡️ ما آنان را خالص و پاک‌دل برای تذکر سرای آخرت گردانیدیم. ✨📖✨ وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (47 - صاد) ⚡️ و آن‌ها نزد ما از برگزیدگان و خوبان عالَم بودند. 🍃1🍂 حضرت حق در اوصاف حضرت ابراهیم و یعقوب و اسحاق (ع) می‌فرماید: ما آن‌ها را در دنیا برای خود خالص گردانیدیم که فقط در طلبِ رضایت ما و یاد و ذکر جهان دیگر باشند. 🍃2🍂 چنین کسی در دنیا هیچ کس و هیچ چیز او را به خود جذب نخواهد کرد و از هم‌نشینی با بندگانی که فقط آخرت را به یاد او می‌اندازند لذت می‌برد. 🍃3🍂 کسی که خداوند او را برای خود خالص کند، از مال و ثروت دنیا هیچ کسبِ لذتی نمی‌کند و می‌خواهد تمام دنیای خود را صرف آخرت خویش و رسیدن به آن بنماید. 🍃4🍂 کسانی که به این مقام می‌رسند و چنین حالاتی در خود احساس می‌کنند، باید سر بر سجده‌ی شکر گذارند که خداوند آن‌ها را انتخاب و چنین توفیقی به آن‌ها داده است که با تلاش فردی چنین کاری، هرگز شدنی نیست. 🍃5🍂 خداوند دنیا را به‌سان کلوخِ بی‌ارزشی از چشم این بندگان محبوب خود، می‌اندازد که به راحتی می‌توانند از دنیای خود برای رسیدن به آخرت خویش بگذرند. 🍃6🍂 تمام لحظات عمر این انسان‌ها، در ذکر الهی و عبادت و یا در خدمت به خلایق و اعمال صالح می‌گذرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
18 🔳 98/05/23 🍀 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: پروردگارم مرا بر هفت چیز امر کرد: 1⃣ اخلاص در پنهان و آشکارا 2⃣ عدل در خشم و خشنودی 3⃣ رحمت بر ثروتمند و فقیر 4⃣ بخشش بر کسی که بر من ستم کرد. 5⃣ وصل کنم کسی که از من قطع کرد. 6⃣ هدیه کنم کسی را که از من دریغ داشت. 7⃣ سخنم کلام خدا، سکوتم تفکر در خدا و نگاهم عبرت باشد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
28 🔳 98/05/24 ✨💎✨ معبودا! توحید چه سنگین است و بار فهم آن از هر باری بر دوش‌مان سنگین‌تر. معبودا! بدونِ شناخت توحید همه چیزمان فناست. ذره را توان درک دریا نیست. عنایتی فرما که به اندازه‌ای تو را بشناسیم که این بار سنگین امانتِ انسانیّت را به سرمنزل مقصود تا زمان مرگ‌مان برسانیم. ✨💎✨ معبودا! ای آن که از عدم، خلقت می‌بخشی و از خلقت به عدم و دوباره از عدم به خلقت ما را برمی‌گردانی، ما مخلوقاتی بین چندین عدم و خلقتِ تو گرفتار هستیم. بر ما در زمان حیات‌مان، عدم‌مان نشان ده تا هدف از خلقت خود به چشم‌مان ببینیم و از گمراهان نباشیم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹تعزیر - توقیر - تکبیر الهی طبق کلام وحی چیست؟🌹 230 🔹بخش اول🔹 🔳 98/05/25 ✨📖✨ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا (9 - فتح) ⚡️ تا شما (صالحان امت) به خدا و رسول او ایمان آورده و (دین خدا) را یاری کنید و به تعظیم جلالش صبح و شام تسبیح او گویید. ⭕️1) تُعَزِّرُوهُ از واژه «تعزیر»، به معنای بازداشتن از چیزی تا چیز دیگری را یاری دهند. گران‌فروش را با جریمه منع می‌کنند تا بر مردم سودِ گران خویش تحمیل نکند پس مردم را با تعزیر گران‌فروش، یاری می‌کنند. ⁉️ حال سؤال اینجاست که یک مؤمن چگونه می‌تواند دین خدا را با بازداشتنِ مردم از گناه یاری کند؟ 🔹الف: مؤمن با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌تواند، دین خدا را یاری کند. 🔸ب: مؤمن با بیانِ توحید و دین واقعی اسلام و آشناکردن مردم با آن و نشان‌دادن چهره‌ی واقعی دین اسلام، می‌تواند دین خدا را یاری برساند. 🔹ج: مؤمن می‌تواند با کمک به نیازمندان و برآوردن احتیاجات مادّی‌شان، آن‌ها را به دین خدا رسانده و با زدودنِ فقر از زندگی‌شان که مانع روی‌آوردن آن‌ها به خداست، دین خدا را یاری کند. 🔸د: مؤمن می‌تواند با رفتار و منش دینی و اَعمال صالح، چهره واقعی دین خدا را به مردم عادی نشان داده و آنان را علاقه‌مند به پیروی از دین خدا کند و در راه دین خدا مانع گرویدنِ مردم به سایر جبهه‌های کفر گردد. 🔹ه: مؤمن می‌تواند با بیان نعمت‌های الهی در حق خویش و بیان این‌که من در راه خدا چنین صادقانه قدم برداشتم و خداوند مرا کمک کرد، بر اعتقادات مردم بیفزاید و مانع از ایجاد شک و تردید در آن‌ها نسبت به دین اسلام شود. ⭕️2) تُوَقِّرُوهُ از واژه «توقیر»، به معنای سکوت توأم با سنگینی و متانت است. انسانِ با وَقار، در اصطلاح لغت به کسی می‌گویند که در مجلسی با تمام سنگینی و هیبت می‌نشیند و ساکت و نظاره‌گر است؛ در حالی که این سکوت، ناشی از ضعف او در کلام و سخن‌گفتن‌ وی نیست بلکه از کثرتِ علم اوست که حرکات دیگران را به دقت و با وَقار زیر نظر دارد. قطعاً چنین سنگینی و وَقار بر انسان عظمت وارد می‌کند. ✔️ تُوَقِّرُوهُ، یعنی خدا را چنان سنگین در بین مردم نشان دهند که به عظمت و سنگینی و وَقار او تعظیم کنند تا برخی کارهای سطحی را از ذات اَقدس او دور بدارند. مؤمن، باید خدا را در بین مردم به وَقار و سنگینی یاد کند. 📕 بالاترین توقیر حضرت حق‌تعالی در حکمت 290 نهج‌البلاغه از کلام مولای متقیان چه زیبا ذکر شده است: 💫✨ لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلاَّ يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِه ⚡️ امام علی (ع) فرمود: اگر خدا تهديد به عذاب در برابر عصيان نكرده بود باز هم واجب بود كه به پاس شکرانه‌ی نعماتش، نافرمانى او نشود. ❄️ مولا علی (ع) چه زیبا حضرت حق‌تعالی را در مقام وَقار قرار می‌دهد و چه تصویر بسیار موقّری از حضرت حق نشان می‌دهد که انسان ناخواسته با خواندن این جمله سعی در تعظیم و کرنش در برابر او می‌کند. ✍ یاد دارم روزی مؤمنی به جوانی گفت: ای جوان صورت خود را تیغ نزن که جهنمی خواهی شد، و این نوعی تبلیغ «ضدّ توقیری» است. گفتم: جوان بایست! رحمت خدا خیلی بالاتر از آن است که تو را به خاطر تیغ‌زدنِ صورت جهنمی کند، تو به حرف این مؤمن گوش نده! خداوند به مراتب سنگین‌تر از آن است که به ریش کسی بهشت دهد و به تیغ‌زدن کسی جهنم‌اش برد. اگر قرار باشد کسی با تیغ‌زدن ریش جهنمی شود پس کسانی هم که ریش گذاشته‌اند باید بهشتی شوند؛ پس این امر شدنی نیست. خداوند بسیار بزرگ‌تر از آن است که این مرد می‌گوید، ولی یک چیز را اگر بدانیم بد نیست. خالق من و شما بر چهره‌ی ما، موی را صلاح دیده است و ما را با موی صورت زیباتر می‌بیند و می‌پسندد، پس ما بهتر است آن زیبایی که خالق ما بر ما پسندیده است آن را بر خود بپسندیم. ⬅️ به آن فرد مؤمن گفتم: این چه خدایی است که تو تبلیغ‌اش می‌کنی؟ فکر کن ما سرباز هستیم، به ما می‌گویند: بعد از اتمام دوره آموزشی به فلان پادگان خواهید رفت. می‌گویند: آن پادگان فرمانده شریف و خوبی دارد. می‌پرسم چگونه؟ شما می‌گویید: اگر پوتین‌ات واکس نداشته باشد زندانی‌ات می‌کند. این تعریف شما به من می‌گوید، که او فردی بیمار و عقده‌ای است و شاید من از او بترسم و مواظب رفتارم در نزد او باشم ولی هرگز آن فرمانده، در چشم من عظمت نخواهد داشت. ولی اگر بگویی، چنان شریف است که اگر در پُست‌های نگهبانی در شب برود، چراغ‌های ماشین خود روشن می‌کند که اگر پاس‌داری در حال ترکِ پست در نگهبانی بود، متوجه حضور او شود و اگر پاس‌داری را در حال سستی در امر نگهبانی ببیند به آرامی رد می‌شود تا خودش متوجه خطای خویش شود. ادامه دارد... 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹تعزیر - توقیر - تکبیر الهی طبق کلام وحی چیست؟🌹 230 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/05/26 ✴️ آری، در بحث بیان توحید هم ما غالباً توقیر خداوند را رعایت نمی‌کنیم و به جای توقیر، وهن‌اش می‌کنیم در حالی که «تعزیر و توقیر» دو اصل مقدم در تسبیحِ حضرت حق‌تعالی هستند. 📌 وقتی مؤمنی، کودک یتیمی را احسان و اطعام و اکرام می‌کند در اصل به او کمک کرده تا آن کودک، چهره‌ی توحید واقعی را در وجود آن مؤمن ببیند و چنین کودکی قطعاً آن فرد مؤمن را الگو قرار می‌دهد و این مؤمن با این عمل صالح خود، خدا را یاری می‌کند چون آن یتیم هرگز به سمت غیر خدا نخواهد رفت و سمت دین خدا می‌آید و چنین می‌شود که آن مؤمن، دین خدا را تعزیر و یاری می‌نماید. 💫☀️ یاد دارم مرحوم پدرم، خانه نیازمندان که می‌رفت، سعی می‌کرد زمان اذان برود و در خانه‌ی آن‌ها نماز بخواند. می‌پرسیدم چرا؟ می‌گفت: نخست این‌که خانه‌ی نیازمندان، محل عروج و فرود فرشتگان است. دوم این‌که می‌خواهم نیازمندان ببینند که افراد نمازخوان هم هستند که کار نیک می‌کنند؛ فردا اگر کسی گفت: نمازخوان‌ها دزد هستند آن نیازمند کمی به فکر رود و باور نکند و با خود بگوید: من فرد نمازخوانی دیدم که به ما کمک می‌کرد و این یعنی «تعزیر دین الهی» ⭕️3) تکبیر الهی چیست؟ خداوند در آیه 36 سوره حج، شتران بزرگ و فربه را از نشانه‌های قدرت خود معرفی می‌کند که چگونه این حیوان بزرگ را مسخّر انسان کرد تا خود به پای خود به مذبح‌اش بیاید و انسان را اجازه دهد که سر او ذبح کرده و از او تناول نماید. در آیه بعد می‌فرماید: ✨📖✨ كذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ (37 – حج) ⚡️ چنین حیوان را رام شما کرد تا شما او را به بزرگی یاد کنید. ✔️ پس زمانی که انسان در جایی عظمت خدا را ببیند که از قدرت و عظمتش و برای رفاه انسان، شیء قدرتمندی را مسخّر او کرده است؛ باید آن‌گاه «الله‌اکبر، کبیراً کبیراً» گوید تا بر همگان قدرت و عظمت الهی نشان داده شود. ❄️ خداوند در آیه 164 سوره بقره به این مسخرات اشاره بیشتری می‌نماید: ✨📖✨ إنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَ السَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (164 – بقره) ⚡️ محققاً در خلقت آسمان‌ها و زمین و رفت و آمد شب و روز و کشتی‌ها که بر روی آب برای انتفاع خلق در حرکت است و بارانی که خدا از بالا فرو فرستاد تا به آن آب، زمین را بعد از مردن زنده کرد و سبز و خرّم گردانید و در پراکندن انواع حیوانات در زمین و گردانیدن بادها (به هر طرف) و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است، در همه این امور ادلّه‌ای واضح برای عاقلان است. 🌲 پس هنگام بهار، وقتی در طبیعت الهی می‌رویم یا هنگام باریدن باران و رعد و برق سنگین، باید خدا را با گفتن ذکر «الله‌اکبر، کبیراً کبیراً» به بزرگی و عظمت یاد کنیم. 💎 امام سجاد (ع) می‌فرمایند: وقتی از کنار کوه بزرگی گذشتید؛ به یاد عظمت و قدرت خدا بیفتید و حتماً با ذکر «الله‌اکبر، سُبْحَانَه وَ تَعالی مَا اَعظَم قُدرَتَهُ وَ شَأنَهُ» خداوند را به بزرگی و مَجد یاد کنید و بی‌تفاوت از کنار این آیات الهی نگذرید. 💢 «تسبیح الهی»، نیز پاک‌کردن وجود قدسی حضرتش از هر گونه عیب و نقص و بی‌عدالتی در اندیشه و کلام است. مثلاً کسی با خود بگوید: من نمی‌دانم چرا خداوند آهوی کوچک زیبای مظلوم را، طعمه‌ی کفتار زشت و خون‌خوار می‌کند؟ در اینجا خداوند از مقام تسبیح ساقط شده و در پاکی و مهربانی و رحمتش در اندیشه و کلام ایجاد شک و شبهه نموده است. ✅ این وصف حال، در وصف ائمه‌اطهار (ع) نیز که از نشانه‌های الهی هستند باید بر تشیّع مدّنظر باشد و با برخی حرکات سخیف در تولّی و تبرّی اهل‌بیت (ع) و ذکر حال سبک و وهن‌آمیز از زندگی و اوصاف ایشان، مانع تعزیر و توقیرشان نشوند بلکه با بیان قرآن و استفاده از کلام اهل‌بیت (ع) و ارتباط آن به کلامِ وحی باعث نشان‌دادن ارزش و مقامِ علمی این انوار طیبه‌ی الهی در ذهن همه مسلمین باشند. پایان 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
19 🔳 98/05/27 🍀 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: چهار چیز در چهار چیز حاصل شود: 🔹1) مال با انفاق فزونی گیرد نه با خساست 🔹2) علم با عمل زیاد شود نه با جَدل 🔹3) بندگی در سختی عبادت حاصل شود نه راحتی و رفاه 🔹4) دنیا به عبرت‌هایش شناخته شود نه با بناهایِ زیبای آن 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی