eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
73 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۱۷ باقر مرد مؤمنی است که خیاط و درآمدی در حدّ کفاف زندگی اش حق تعالی به او بخشیده است. فرزندانش اصرار دارند وامی با بهره زیاد بگیرد و حیاط خانه شان را تعمیر کند، اما باقر حاضر به گرفتن ربا نیست. زهرا دختر جوان او که در آستانه ازدواج است بهانه می کند که از حیاط خانه شان وقتی خواستگاری بر او بیاید خجالت می کشد.... باقر که گوش اش به این حرفا سنگین است شبی زمستانی که در منزل نشسته بود دو دختر و یک پسرش و همسرش را بر دور خود جمع کرده بود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
باقر از تک تک آنان سؤال کرد که چقدر دوستش دارند... همگی گفتند: «به اندازه دنیا!» باقر گفت: چرا همگی اندازه دنیا گفتید؟ گفتند: از دنیا بزرگ‌تر برای نشان دادن عشق خود پیدا نکردند. باقر گفت: اگر از من بپرسید، من می گویم اندازه آخرت شما را دوست دارم که بزرگ‌تر و ماندنی تر و نعمات اش وسیع تر است. برای همین اگر شما هم مرا به اندازه آخرت دوست داشتید راضی نمی شدید من مال حرامی را در زندگی مان وارد کنم، که این مال هم دنیا و آخرت مرا بسوزاند و هم دنیا و آخرت شما را. فرزندانم در دوستی خود در دنیا به دنبال کسی باشید که اندازه آخرت شما را دوست داشته باشد، نه اندازه دنیا..... ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۵ 📆۱۴۰۲/۰۸/۰۲ 🌟نَاشِئَة: إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا (۶_مزمل) نَاشِئَةَ به معنای ایجاد کردن، و نَاشِئَةَ اللَّيْلِ یعنی ایجاد کردن عبادتی در شب را گویند. وَطْئًا از وَطأ، به معنای قرار گرفتن نابرابر و غیر قابل مقایسه یک امر بر امر دیگر را گویند. وَأَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَدِيَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا (۲۷_احزاب) یعنی وارث کرد شما را بر سرزمین و دیار کفار و مال و زمین شان در حدّ بسیار بالایی و غیر قابل مقایسه برتری تان داد. "وَأَقْوَمُ قِيلًا" أَقْوَمُ از قَوام، به معنای تکیه گاه محکم است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ (۳۴_نساء) یعنی زنان تکیه گاه محکم مردان هستند. "وَأَقْوَمُ قِيلًا" یعنی هر ذکر و گفتاری که در شب از انسان به بالا رود گفتاری است که بیشتر بر روی اجابت و اثر آن روی گوینده اش می تواند تکیه کنند. مثال، استغفار در هر حال گفتاری قابل تکیه بر انسان برای بخشش گناهان اوست ولی اگر این گفتار، استغفار در دل شب از انسان صادر و گفته شود (وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ) یک گفتار با قوام است که به اجابت و اثربخشی بیشتر و قابل تکیه ای نزدیک است از این که در طول روز این گفتار قابل اتکاء از انسان صادر گردد. پس می توان گفت معنای آیه ایجاد کردن عبادت شبانه قابل مقایسه با عبادات دیگر در سایر ساعات روز نیست. اهمیت بَین الطُلوعین و بَین الغُروبین نیز در آن است که زمین مسکونی ما در بَین الطُلوعین در حال برخاستن از سجده و در بَین الغُروبین در حال آماده شدن برای رفتن به سجده حق تعالی است که این دو زمان بسیار مبارک و زمان دعا و راز و نیاز و استغفار است طوری که برخی کسب لذت ها نفسانی حلال (زناشویی و خوابیدن) در این دو زمان کراهت دارد. محل شاهد این ادعا این که هر فضیلتی است در صبح تا قبل از طلوع خورشید می باشد چون با طلوع خورشید و تابش نور آن به زمین، زمین محل سکونت ما سر از سجده بر می دارد، و با تابش نور خورشید بر زمین ضُحیٰ اتفاق می افتد و سجده خورشید بر زمین شکل می گیرد، و حتی در حدیث است با طلوع خورشید نماز نخوانید تا اندازه دو نیزه از زمین ارتفاع گیرد چون خورشید از دو شاخ شیطان طلوع و غروب می کند؛ و هر عبادت صبحگاهی، قبل از طلوع خورشید است که زمین هنوز در حال سجده یا برخاستن از سجده می باشد؛ و برعکس در زمان غروب تا خورشید غروب نکرده و زمین به سایه نرفته است زمان اصیل و عبادت شروع می شود تا زمان عشاء که زمین ما با تاریکی مطلق در سجده کامل فرو رود. در روایات معتبر آمده است: برای هر نمازی دو وقت است، الّا نماز مغرب که یک وقت دارد و همان وقت وجوب آن غروب آفتاب است و با برطرف‌ شدن سرخی شفق وقت آن می‌رود. پس با غروب خورشید که زمین سایه می شود زمین به سجده نخست می رود و نماز مغرب شروع می شود و با عشاء که زمین مطلق در تاریکی می رود سجده دیگر زمین اتفاق می افتد که وقت نماز عشاء است. به تعبیری نماز صبح و نماز مغرب و عشاء ما هم زمان با سجده زمین است و با تابش نور خورشید بر زمین که زمین سر از سجده بر می دارد، زمان قضاء و سپری شدن وقت أدای نماز صبح است. علت این که سجده بر زمین یا اجزای زمین باید باشد برای آن است که زمین بر خدا سجده می کند و انسان با قرار دادن پیشانی خود بر خاک و زمین در اصل زمین را در سجده بر خدا همراهی می کند. برخی انسان ها که دچار کما می شوند در اظهارات خود می گویند بلافاصله از دالان تاریکی به سرعت عبور کردند و سپس به روشنایی خاصی رسیدند، این دالان تاریک که در ابتدا دیده اند همان سیاه چاله های اطراف زمین هستند که در قرآن به آن حق تعالی "خَبْءَ" نام نهاده است. يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (۲۵_نمل) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۶ 🌟علت بوجود آمدن سایه: در سوره فرقان حق تعالی خورشید را علت ایجاد سایه در کائنات معرفی می کند و می فرماید: أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا (۴۵_فرقان) آیا ندیدی که خدای تو چگونه سایه را با آنکه اگر خواستی ساکن کردی (بر سر عالمیان) بگسترانید؟ آن گاه آفتاب را بر آن دلیل قرار دادیم. حق تعالی برای عذاب قوم شعیب نبی ابرهای سایه‌افکن بر سرزمین آنها فرستاد که همه زیر آن جمع شدند و با صاعقه ای همه آنان را نابود کرد که در قرآن از آن به "يَوْمِ الظُّلَّةِ" یا روز سایه تعبیر شده است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس وقتی ابرها به روی زمین سایه می افکنند زمین در حال سجده حق تعالی است و باران الهی بر زمین در حالی که در سجده است فرود می آید؛ چنانچه بندرت و به طور بسیار موقت اتفاق می افتد باران در حال باریدن اش زمین با سایه ابری در سجده نباشد و باران ببارد در حالی که آفتاب بر زمین می تابد. سجده نشانِ شکر و خاکساری است، و زمان باریدن باران گویی زمین با سجده خویش خاکسارانه خدا را شکر می کند که رحمتی بر او می فرستد تا او را زنده کند، به همین علت زمان نزول باران یکی از زمان های استجابت دعا مانند زمان نیمه شب است. لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ ۚ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُون (۴۰_یس) تسبیح دو معنا دارد: ۱) یکی پاک و منزه کردن حق تعالی با ذکر او؛ ۲) دوم سباحه و شنا و نوعی چرخیدن و طواف بر دور چیزی است. اگر در کهکشان راه شیری دقت کنیم حالت مخروطی و پیچشی داشته که خود اشاره صریح دارد تمام نجوم به دور عرض الهی در حال چرخش و تسبیح او هستند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۷ 🌟مراد از دو شرق و دو غرب چیست؟ رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ (۱۷_الرحمن) برای درک این امر کره زمین را در جلوی خود قرار دهید. زمانی که روشنایی آفتاب از سمت مشرق به سمت غرب حرکت می کند دو مغرب در کره زمین وجود دارد. (یک مغرب در شمال کره زمین، و یک مغرب در جنوب کره زمین) به عنوان نمونه فاصله نروژ با آفریقای جنوبی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر است ولی در یک زمان در هر دو نقطه مغرب است و مَغْرِبَيْنِ برای آن گفته می شود که زمین به تاریکی شب می رود. در همین ساعت در سمت دیگر کره زمین در شمال اقیانوس آرام هم زمان با جنوب اقیانوس آرام مشرق و خورشید در حال طلوع است، یعنی زمین از تاریکی شب با طلوع خورشید خارج می شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس هر مشرق در دو نقطه از زمین است شمال و جنوب؛ و هر مغرب در دو نقطه از زمین است شمال و جنوب. گفتیم القاء به معنای حضور یک شئ در کنار شئ دیگر بدون رؤیت اوست. وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ (۳_انشقاق) وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ (۴_انشقاق) یعنی در روز قیامت بر زمین از نور خدا القاء می شود و زمین نور خدا را ملاقات می کند، و از این ملاقات متلاشی می شود. پس یکی از دلایل نابودی زمین در روز قیامت القای نور خدا بر زمین است (وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا) که وقتی در طور سینا بخشی از نور حق تعالی بر کوه طور خورد کوه متلاشی گشت. (فَلَمَّا تَجَلَّي رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا) فرق اشراق با تَنویر چیست؟ در تَنویر هم منبع نور مشخص است و هم نور، مانند تابش خورشید که در روز دیده می شود؛ ولی در اشراق نور دیده می شود ولی منبع نور مشخص نیست. مانند شرق زمین که قبل از طلوع نور دیده می شود ولی خورشید ناپیداست. یعنی در قیامت نور الهی بدون آن که خداوند دیده شود، دیده خواهد شد. "اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" پس نور آسمان و زمین منبع اش خداست ولی در قیامت اثری از این نور زمین را روشن خواهد کرد؛ برای همین خداوند نفرموده‌ است «نُوراللّه الأرض بِنُور رَبِّها» که اگر چنین می فرمود باید منبع نور هم مشخص می شد. حال سؤال اینجاست در زمان مغرب هم زمین روشن است بدون این که خورشید و منبع نور دیده شود ولی چرا حق تعالی أغربت نفرموده است؟ حق تعالی أَشْرَقَتِ و شرق را انتخاب کرده است که نشان تولد و شروع نور است، چون أغربت نشان زوال و خاموشی نور است و قیامت شروع و تولد است و زوال و نابودی نیست. اعجاز دیگر قرآن در مورد اثر (جاذبه) زمین بر پیری انسان در آیه ۴ سوره قاف است. قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ ۖ وَعِنْدَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ (۴_ق) ولی ما می‌دانیم آنچه را زمین از بدن آن‌ها می‌کاهد؛ و نزد ما کتابی است که همه چیز در آن محفوظ است. در ترجمه ظاهر آیه، مراد از مِنْهُمْ را جسد در خاک معنی کرده اند در حالی که بطن آیه گویای حقیقت و سرّ دیگری است و آن این که، جاذبه زمین بر اثر فشاری که بر بدن انسان وارد می کند همان است که از جسم انسان کم می کند و طول عمر انسان برای همین باعث تحلیل رفتن و پیری بدن می شود. اگر جاذبه زمین نبود جسم انسان دچار کم شدن نمی شد. چنانچه مطرح است در فضا و کرات دیگر به علت عدم وجود جاذبه، زمان به کندی طی می شود چون زمان مبنایی برای فرسودگی بدن در دنیاست، یعنی اگر انسانی که بر اثر جاذبه زمین دچار فرسودگی و تحلیل می شود اگر در فضا بدون جاذبه در کهکشان زندگی کند قطعاً سرعت تحلیل و فرسودگی سلول های او کمتر است، پس حرکت به پیری هم کندتر خواهد شد. مثال، کسی که ۵۰ سال سن دارد و فرزندش ۱۰ سال، اگر آن فرد از جاذبه زمین خارج شود زمان نیز برای او متفاوت عمل خواهد کرد. اگر این فرد بعد از ۴۰ سال به زمین بازگردد چون زمان بر او متوقف و کند شده بود، پس هم سن فرزند خودش نشان می دهد که در زمین و در جاذبه آن قرار داشته است. در مثال دیگر برای درک (جاذبه) زمین بر پیری انسان، این که وقتی کسی یک شئ را از زمین بلند می کند بر جاذبه زمین باید غلبه کند و این غلبه باعث فرسوده و پیر شدن بدن او می گردد و همان می شود که خداوند می فرماید: "تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ" (جاذبه) زمین از وجود و بدن آن ها کم می کند. مثال دیگر می زنیم، سرپا ایستادن باعث می شود (جاذبه) زمین بر سلول های بدن اثر بگذارد و از بدن کم کند که این کم کردن در دیسک کمر یا درد زانو خود را بروز می دهد. وقتی موسی نبی می فرماید: "قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا" یعنی با تکیه بر عصا بر (جاذبه) زمین می خواهم غلبه کنم تا از بدن من کم نکند و تا حدّ ممکن با تکیه بر عصا بر جاذبه زمین غلبه می کنم تا کم کردن از بدن ام (فرسودگی آن) را را به تأخیر اندازم. در پایان آیه می فرماید: "وَ عِنْدَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ" یعنی این علم نزد ماست ولی چون شما قدرت و نیازی به فهم این علم ندارید در قرآن آن را با این یک جمله بیان کرده ایم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۶ 🌟دَحْو: به گستراندن و طبقه طبقه کردن زمین گویند. حق تعالی بعد از آن که در سوره نازعات به بنا کردن آسمان اشاره می کند. أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا (۲۷_نازعات) آيا خلقت شما سخت‌تر است يا آفرينش آسمان كه خدا بنايش كرده؟!  برای زمین هم طَحْو یا دَحْو را بکار می برد و به دَحْو الأرض اشاره کرده است. وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (۶_شمس) سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
دَحْوالأرض چیست؟ می دانیم زمین نیز چون آسمان از طبقاتی تشکیل شده است که تقریباً می توان گفت هسته مرکزی آن مواد مذاب و سنگ های مذاب، طبقه دوم آن سنگ های روان نرم، طبقه سوم سنگ فرش، طبقه چهارم آب، طبقه پنجم دوباره سنگ فرش یا گسل ها، طبقه ششم خاک قابل سکونت انسان است. وقتی در دَحْوالأرض این سنگ فرش ها و صفحه های تکتونیک حرکت کرده و به هم خوردند (وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا) کوه ها از زمین بیرون زدند. و بر اثر همین حرکت صفحه ها و شکستن آنها بود که آب زیر سنگ فرش ها به سطح زمین راه یافت و چشمه ها و چراگاه ها برای زندگی انسان مهیا شد. (أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا) در زلزله قیامت زمین اثقال خود را بیرون خواهد انداخت. (وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا) و حق تعالی آب های بالای زمین در ابرها را ثقال معرفی می کند. (السَّحَابَ الثِّقَالَ) پس بخش دیگری از ثقال یا این سنگینی در دل زمین است که همان آب های زیر زمین هستند که در روز قیامت با زلزله قیامت به سطح زمین راه خواهند یافت. این امر امروزه هم به وضوح اثبات شده است. در زلزله ایلام در سال ۹۶ چشمه های شهر ایوان که خاموش شده بودند خروشیدند. در زلزله کرمانشاه چشمه های آب گرم روستای محلات به طرز زیادی افزایش یافتند. در زلزله ورزقان چشمه های خشک دوباره فعال و چشمه های جدیدی شکل گرفتند. در زلزله خوی علاوه بر تشکیل چشمه جدید در محل گسل، آب های چاه های عمیق هم به علت ورود آب به سطح نزدیک زمین از شکست گسل، افزایش یافت. این افزایش آب چشمه ها با تغییر رنگ آب پیش می آید چون در زیر زمین وقتی گسلی در عمق ۸ کیلومتری زمین می شکند در حالی که بشر قدرت حفاری به این عمق و به این وسعت را ندارد، آب های زیر آن گسل به طبقات بالا راه می یابد و این تغییر رنگ آب ناشی از متغیّر بودن رنگ خاک در اعماق زمین است. یکی از اعجاز های حق تعالی آن است که در بیابان و کویر گسلی خاص و خطرناک وجود ندارد و خداوند آب چشمه ها بر روی گسل های زلزله خیز خود قرار داده است و گسل ها عامل بروز چشمه های روی زمین هستند و سکونت انسان خارج از روی گسل های خطرناک ممکن نیست. چنانچه بیشترین سکونت مردم ایران بر روی دو رشته کوه زاگرس و البرز است که بیشترین گسل و احتمال زلزله را دارند. در اصل حق تعالی اراده اش بر این است با جبر انسان به زندگی روی گسل ها، خوف از زلزله را در او که نوعی خوف از گناه است حفظ کند. هرچند در زلزله بارها دیده شده است که یک خانه خشتی قدیمی سالم مانده و کنارش خانه بتونی تازه ساخت شکست برداشته است، و این یعنی اثبات این که ای انسان، از زلزله من اگر اهل تقوی باشی نترس مرا فرشتگانی است که منازل شما را مراقبت از بلای من می کنند. پرواضح است بعد از خلقت زمین باران های پیاپی بر زمین باریده طوری که خاک زمین زیر آب مدفون شده است، و روز دَحوالأرض روزی است که اولین اثر نمایش خاک در روی زمین بر اثر فرورفتن آب بوجود آمد؛ و اولین جایی که از زمین بعد از فروکش کردن آب دیده شد سرزمین مکه بود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۸ 🌟مراحل برانگیخته شدن انسان در قیامت: الف) وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ (۷_حج) و اين كه رستاخيز شكی در آن نيست و خداوند تمام كسانی را كه در قبرها آرميده‌اند زنده می‌كند. در مرحله نخست اجزای پوسیده بدن انسان در زیر خاک به هم می پیوندد. از آن جایی که انسان ابتداء به ساکن طبق قرآن از خاک خلق شده است، پس همان خاک قبور منبع احیاء جسم به قدرت الهی خواهد شد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
به عبارت دیگر همان خاک که اعضای بدن انسان را در خود تجزیه کرده است، منبع تشکیل اجزای بدن انسان برای بار دیگر یا تارَةً أُخْری‌ می شود. ب) در مرحله دوم بُعْثِرَت صورت می گیرد. (أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ) که عرض شد. و كَذلِكَ أَعْثَرْنا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا (۲۱_کهف) بُعْثِرَت یادآوری گذشته است. انسان بعد از این که جسم اش بعثت و تشکیل شد، گذشته خود را از الست تا برزخ به یادش آورده می شود. ج) مرحله سوم برخاستن از قبر و حرکت کردن به سوی صحرای محشر برای دیدن حوادث هولناک قیامت و حسابرسی است. يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ يُوفِضُونَ (۴۳_معارج) همان روز كه از قبرها به سرعت خارج می‌شوند، گويی به سوی بت هايشان می‌دوند! که این مرحله بسیار سخت است و انسان بسی هولناک و ترسان است. (خُشَّعًا أَبْصَارُهُمْ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ كَأَنَّهُمْ جَرَادٌ مُنْتَشِرٌ) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
4_5958300639594286491.mp3
34.86M
: شگفتی های آفرینش و قیامت در قرآن (بخش سوم) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🌹فیروز می خواهد خودرویی بخرد و در بنگاه نشسته است و ترس دارد او را مغبون کنند و کلاه بر سرش در خرید خودرو بگذارند. فیروز باید خدا را با چه اسمی از اسماء الهی ذکر کند؟ ⭐️ یَا وَکیل وَ یَا کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
نازنینا! تو خود امر فرمودی به دنیا که رنج دهد کسی را که در خدمت او باشد، و خدمت کند کسی را که از او دوری کند؛ و چه زیبا فرمودند مولای متقیان حضرت علی علیه السَّلام که چنانچه ماه و خورشید در یک جا جمع نمی شوند، محبت دنیا و آخرت هم در یک قلب جمع نمی شود. در قلبی که محبت دنیا وارد شد دروغ می گوید که طالبِ آخرت است، و خدایا! بدترین دروغ آن است که خود بر خود دروغی بگوییم و تا آخر عمر آن دروغ را به راست بودن باور کرده باشیم. خدایا! ما را از جاهلان دروغ گوی خود بر خود قرار مفرما. معبودا! نازنینا! هیچ چیزی بر ما در دو دنیا لازم نیست مگر آنچه در کتاب خود فرموده باشی، خدایا! ما را فهم کتاب خود عنایت فرما. معبودا! یاران مرا از یاران خود در دنیا و آخرت قرار فرما و در گورستانی که مرا تا روز قیامت در آن رها خواهند ساخت همجواران من از صالحان قرار فرما تا در سایه رحمت شان از عذاب من کمتر کنی. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 امام باقر علیه السَّلام در اصول کافی فرمودند: اگر کم خردی و جهل آفریده ای بود که به چشم دیده می شد از هیچ چیزی از آفریدگان خدا زشت تر نبود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
شگفتی های آفرینش و قیامت (2).pdf
771.1K
شگفتی های آفرینش و قیامت ✍ حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
📆۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ✍گفتیم شیطان از اجنّه و اجنّه از آتش هستند و آنان در مجاورت ما و در بدن و خون ما حرکت می کنند. فضیلت وضو با آب سرد به آن است که شیاطین را از انسان دور می کند چون شیطان از آب سرد گریزان است. اگر دقت کرده باشیم وقتی در زیر دوش آب می رویم اگر آب سرد باشد بدن ما خود به خود در زیر آب دچار شوک شده و می پرد، و این شوک از خروج اجنه از بدن ناشی می شود. کسانی که درگیر خواطر شیطانی شدید هستند اگر آب سرد به بدن آنان زده شود چون اجنه در بدن آنان و کنار آنان اذیت می شوند لذا آن فرد را خواطر زده و عصبانی می کنند تا ناخودآگاه به ما حمله کند؛ یا اگر به چنین کسی در حالی که در خلوت است بدون اطلاع بر بدن او دست بزنیم باعث آزار اجنّه می شویم پس آن فرد سریع واکنش نشان داده ما را حمله ور می شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
در برخی مناطق مرفه نشین شهری و افراد بدون دغدغه اقتصادی، اگر در آن مناطق دوربین مخفی نهاده شود و بر آن افراد از بالای سرشان آب بریزید و سپس بدانند دوربین مخفی بوده می خندند؛ ولی اگر شما همین کار را در مناطق پایین شهر و فقیر نشین که به علت مشکلات معیشت درگیر خواطر شیطانی و نزدیکی شدید شیطان به خود هستند انجام دهید از سوی شیاطینی که در مجاورت آن ها قرار دارند مورد حمله قرار خواهید گرفت. پس هرگونه درد، فقر، بیماری و مصیبت نزدیکی شیاطین را بر ما بیشتر می کند چون در چنین حالاتی انسان بیشتر مستعد خواطر شیطانی است. در روایت است که یکی از الطاف الهی بر بنده مؤمن اش عطای روزی کفاف و عافیت او برای عبادت اوست. از امام سجاد علیه السَّلام روایت است: «هر کس روزی کفاف داشته و بدهی سنگینی نداشته باشد و خانه ای جادار و بدنی سالم و همسری مداراگر داشته باشد خوشبخت است.» زیرا چنین کسی درگیر خواطر شیطانی نیست و براحتی می تواند خدای خود را عبادت نماید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 در تهذیب الأحکام، حدیث ۹۵۷ از امام باقر علیه السَّلام آمده است که فرمودند: هر کس به خدا و روز جزاء ایمان دارد، حق ندارد نماز وَتر را ترک گوید. ✍توضیح حدیث آن که، این حکم مخصوص کسانی است که نافله می خوانند، (چه نافله شب و چه نافله روزانه) زیرا که مکلّف شده اند که نماز خود را طاق کنند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۷ 🌊لَجَیَ: به معنای آب جاری و در حرکت عظیم را گویند. أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ (۴۰_نور) يا چون ظلماتی است به دريايی ژرف كه موجی آن را گرفته و بالای آن موجی ديگر و بالاتر از آن ابری قرار دارد. لَلَجُّوا فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۷۵_مومنون) بلكه در طغيانشان اصرار می‌ورزند و (در اين وادی) سرگردان می‌مانند. لجاجت به معنای اصرار بر وارد شدن به آبی را گویند که قابلیت بردن یک شئ را دارد؛ یعنی ظالمان در طغیان شان‌ لجاجت می کنند و می دانند اگر وارد آب شوند آب، آن ها را خواهد برد ولی باز هم در آن وارد شده و طغیان الهی را می کنند. کسی که در بساط قمار دارایی خود را به آب داده است اگر بار دیگر وارد بساط قمار شود که دارایی خود را بر باد دهد به اینکار لجاجت گویند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۱۸ مسجد که تمام شد زمان بیرون رفتن از مسجد جوانی را دنبال خود یافتم، ایستادم تا سخن خود بگوید. گفت: مدتی است نمی توانم گریه کنم، می دانم سنگدل شده ام چه کنم؟! کاغذ کوچکی به او دادم و از جیب خود خودکاری و گفتم: تصویر قلبی بر من روی این کاغذ بکش.... تصویر را کشید. گفتم: همین تصویر را معکوس بر من بکش... کشید. گفتم: شبیه چه شد؟ گفت: شبیه قطره اشک.... گفتم: تا دل از سمت گناه به تقوی و از محبت دنیا به محبت آخرت بر نگردانیم و این دل را معکوس و واژگون با این دو کار نکنیم تصویری از اشک از دل خود نخواهیم دید.... ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۳۱ 📆۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ✍بین فضیلت و رذیلت یک حصار نامرئی وجود دارد که اگر این حصار دیده نشود یک فضیلت ممکن است یک رذیلت تلقی شده و ترک گردد؛ یا یک رذیلت یک فضیلت محسوب شده و به فعل رسد. به یکی از موارد مبتلابه امر در اینجا اشاره می کنیم: جویای احوال مؤمنان شدن یک فضیلت می باشد که در سنت نبوی (ص) آمده است: هرگاه مؤمنی مدتی حاضر نمی شدند حضرت جویای احوال او می شدند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
جویای احوال شدن چیست؟ جویای احوال شدن یک کلام کلی است و وارد جزئیات نمی شود. مثال می پرسند: فلانی نیست. ان شاءالله که جای نگرانی نباشد اگر کمکی از دست من بر می آید حتما بفرمایید؟! نقطه مقابل این فضیلت، رذیلت تجسس است. در تجسس نه تنها جویای احوال نمی شوند بلکه سعی دارند در جزئیات زندگی فرد وارد شده و همه چیز او را در زمانی که در مشکل است بدانند که نوعی سَرَک کشیدن و فضولی محسوب می شود و عملی مذموم است که نیت کمک نیست. مثال کسی می پرسد: فلانی نیست.... گویند: نقاهت دارد و استراحت می کند. فرد به دنبال آن است که بیماری او را بداند و علت آن را کشف کند و در این بیماری چه کسانی او را کمک کرده اند؟ برخورد اقوام با او در این زمان چه بوده است؟ و....... 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶📜 حضرت علی علیه السَّلام در نهج البلاغه فرمودند: ای مردم در طریق هدایت هرگز از کمی نفرات وحشت نکنید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی