#مناجات 27
🔳 98/05/17
✨💎✨ پروردگارا! نازنینا! به عزت و جلالت قسم میدهیم، نادانی بیش نیستیم از فضل و کرمت بر همهی ما از دانایی خود عنایت کن. همانا کسی را که تو علم و حکمت ببخشی، چراغی پر نور بخشیدهای که در تاریکی مطلق دنیا و در جهالت مطلق خلق، این نور او را به سوی تو به آسانی رهنمون خواهد شد.
✨💎✨ خدایا! به کلام امام حسین(ع) بر ما ببخش گناهانی که کردیم و ذرهای به تو ضرر از گناهانمان نرسید ولی در بخشش گناهانمان سود کثیر بر ماست، بگذر بر سودی که بر ماست در حالی که ضرری بر تو در این سود ما نیست. «این دعا مضموناً از امام حسین (ع) نقل شده است.»
✨💎✨ نازنینا! دنیا با تمام زیور و زیبایی و جلال ظاهریاش ما را در پی خود میکشد و ما غافلیم از آنکه پیک مرگ هم در پی ما میدود. گرفتاری بیچاره، بین دنیا و آخرت هستیم که اگر لحظهای ما را از وراء و پشت سر خود غافل کنی، در دام نفس دنیا گرفتار شده و جانمان را در میان لذت دنیا خواهی گرفت که دستمان از توشهی عقبی خالی خواهد بود.
یا اَرْحَمَالرَّاحِمین! رحم کن، بر کسی که نفسش بر او رحم نمیکند و نجات بده کسی را که جز تو پناهی بر خود نمیبیند و نمیجوید و جز تو کسی را نمیخواند، که اگر تو از این مخمصه نجاتمان ندهی خَسِرالدُّنیَا وَ الآخِرَة گشتهایم.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_آیه_یک_تدبر 227
🔳 98/05/18
✨📖✨ إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ و َيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ و َالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ (12 - محمّد)
⚡️ خدا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند در باغهايى كه از زير [درختان] آن، نهرها روان است وارد میکند و [حال آنكه] كسانى كه كافر شدهاند [در ظاهر] بهره میبرند و همانگونه كه چارپايان میخورند، میخورند [ولى] جايگاه آنها آتش است.
⬅️ بین کسانی که به خدا ایمان آورده و عمل صالح میکنند و از نعمتهای خدا بهره میبرند با کسانی که ایمان نمیآورند و از نعمتهای خدا در دنیا استفاده میکنند و به تعبیر قرآن مانند حیوانات هستند و فقط از نعمتهای خدا استفاده میکنند، تفاوتهایی از این قرار است:
🔸1- حیوان در زمان خوردن به اطراف خود نگاه نمیکند تا مراعات حال همنوع خود کند و فقط فکر سیرکردن شکم خویش است. کافران هم اصلاً در فکر گرسنگی فقرا نیستند و فقط زمان خوردن به خود اندیشه میکنند.
🔹2- مؤمن در زمان خوردن نام خدا را میبرد و میداند غذا نعمت خداست ولی حیوان نمیداند نعمت از چه کسی است و شکر نعمت نمیکند.
🔸3- مؤمن تنها لذت زندگی را خوردن نمیداند، بلکه کافر تنها هدف از زندگی را خوردن میداند.
🔹4- خداوند که صاحب نعمات است از اینکه کافران از نعمتهای او بهره ببرند، خشمگین است و راضی نیست.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند 796
🔳 98/05/19
✍ مسعود پای کامپیوتر نشسته است که ناگاه بغضش میترکد و اشک میریزد.
❓میپرسم چه شده است؟
⬅️ میگوید: نتایج قبولشدگان رشتهی پزشکی را دیدم که من با اختلاف جزئی از آنها قبول نشدهام. اگر من یک سؤال در زیستشناسی درست زده بودم الآن یکسال دیگر پشت کنکوری نبودم. تازه از قبولشدن امسال هم ناامیدم، فقط یک سؤال زندگی مرا تغییر داد.
👈 به یاد آیهای میافتم:
✨📖✨ فَأَمّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ (6 - قارعه)
⚡️ اما کسى که (در آن روز) ترازوهای (اعمالش) سنگین است.
✨📖✨ فَهُوَ فی عیشَة راضِیَة (7 - قارعه)
⚡️ در یک زندگى خشنودکننده خواهد بود.
🚫 واقعاً دنیا هم آزمون آخرت است. مبادا از انجام کوچکترین عبادت و ذکر و کار نیک غفلت کنیم.
🍎 چه بسا همین یک کار نیک خرد که دادنِ سیب کوچکی دستِ یتیمی باشد، باعث شود وزنهی اعمال صالحمان سنگینتر شود و بهشتی شویم.
⬅️ مسعود یکسال و سالهای دیگر میتواند پشتِ کنکور باشد و غفلت و کسری یک سؤال را جبران کند ولی بعد از مرگ، دیگر فرصتی برای جبران نیست.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹آیا امتحانشدنِ انسان توسط انسان برای ارزیابی ایمان او صحیح است؟🌹
#یک_آیه_یک_تدبر 228
🔳 98/05/20
⬅️ اگر دیده باشیم شاید برخی از مؤمنین برای آزمودن و مطمئنشدن از ایمان مؤمن دیگری او را در برابر آزمایش و فتنهای از پیش طراحیشده قرار میدهند.
📌 مثال: برای آزمودن دستپاکی یک فرد، مبلغی پول در یک موقعیت خاص برای او قرار میدهند تا از پاکدستبودن او مطمئن شوند یا مردی را برای دانستن پاکنفسی او، از زنی میخواهند با او در ارتباط باشد تا مطمئن شوند این فرد نفسِ پاکی دارد.
⁉️ آیا این ارزیابی از نظر کلام وحی درست است؟
⚜ از سوی دیگر میبینیم که حضرت حق میفرماید: دنیا محل آزمون است.
✨📖✨ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2 - عنکبوت)
⚡️ آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها میشوند و مورد آزمايش قرار نمیگيرند.
💢 اگر در آیه دقت کنیم، حضرت حق آزمودن انسانها را با فتنه فقط منوط به اختیار خود کرده است و امر نکرده یکدیگر را امتحان کنید. یک زن و شوهر هر چند در فتنه زندگی به صبرکردن از سوی یکدیگر امتحان میشوند ولی هیچ زنی یا شوهری حق ندارد برای این امتحان برنامهریزی کند.
✔️ چنانچه خداوند در آیه 10 سوره بروج این امر را به شدت مذمت و نهی کرده و عاملان آن را مستحق آتش دوزخ میداند.
✨📖✨ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ و َالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ و َلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (10 - بروج)
⚡️ آنان که مردان و زنان با ایمان را به آتش فتنه سوختند و توبه نکردند، بر آنها عذاب جهنم و آتش سوزان دوزخ مهیّاست.
⚜ کلمه «فتنه» به معناى محنت و شكنجه است و جمله «الَّذِينَ فَتَنُوا» عام است، شامل اصحاب اُخدود و مشركين قريش كه گروندگان به رسول خدا (ص) را شكنجه داده و زن و مردشان را در تنگنا قرار مىدادند تا از دين اسلام به دين آنان برگردند.
💥 پس در تنگنا قراردادن مؤمن برای فهم عقیده او چه مستقیم با فشار تفتیش عقاید و چه غیرمستقیم با قراردادن او در یک موقعیت از پیش طراحیشده امری صحیح نیست.
⁉️ حال سؤال اینجاست که چرا آزمودن انسان از سوی انسان دیگر درست نیست؟ به 4 علت:
💎1) علت نخست اینکه، آزمونهای الهی برای انسان متناسب با ظرفیت و صلاحدید او است چهبسا شخصی، فردی را بیازماید ولی ابزار آزمایش متناسب با ایمان و اعتقاد او نباشد.
📌 مثال: زن بسیار زیبایی بر او وارد کنند که دل اولیاءالله، آن زن بلرزاند تا چه رسد به مؤمن عادی.
💎2) علت دوم اینکه، آزمون الهی برای انسان دارای اجر بوده و در صورت پیروزی، پاداش و در صورت مردودی عذاب است ولی آزمون انسان بر انسان ممکن است نه اجری داشته باشد نه عذابی برای انسان.
💎3) انسانها در 100 آزمون زندگی در یک سال، در برخی از این آزمونها مردود و در برخی قبول میشوند و نمره ارزیابیشان نزد خداوند سرجمع منظور میشود ولی انسان با یک آزمون در صورت پیروزی، طرف را صالح و در صورت شکستاش ناصالح خواهد شناخت. پس یک امتحان هرگز ملاک و میزان صحیح و عادلانهای برای شناخت یک فرد نیست.
📌 مثال: اگر کسی پولی را در شرایط خاص برندارد به او صفت امانتدار اطلاق میشود در حالی که شاید از ترسش از خلایق آن را برنداشته است.
💎4) اگر ما انسانی را مورد آزمون قرار دهیم، قطعاً مبنای قضاوت ما ظاهر عمل او خواهد بود در حالی که میزان، برای خدا نیت فرد آزمونشونده است.
📌 مثال: کسی را ممکن است با زنی ارزیابی کنیم و آن مرد با آن زن سخن بگوید، به امید کمک به او و قرار هم بگذارد ولی چون ما از نیت او خبر نداریم او را در این آزمون مردود خواهیم کرد.
💎5) اگر انسانها یکدیگر را بیازمایند، جامعه با ناامنی در رفتار مواجه شده و مردم به حرکات هم مشکوک میشوند و احتمال شیوع ریاکاری و دروغگویی در جامعه مطرح است، یعنی انسانها حتی در زمان دزدی بهانه میآورند که در حال امتحان طرف مقابل بودند و این امر مفرّی برای گناهکاران میگذارد.
💎6) انسان حق امتحان انسان دیگر را برای شناخت ندارد. اگر خداوند قرار باشد کسی را به کسی بشناساند خودش طبق کلام وحی فرقان میدهد و در دل او میاندازد که آیا آن فرد قابلِ اعتماد هست یا نیست.
✴️ انسانها در طول کار، خودشان شناخته میشوند و امتحان پس میدهند اگر امتحانکننده دارای شناخت و عقل باشد نیازی به امتحان موردی نیست.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند 797
🔹بخش اول🔹
🔳 98/05/21
✍ ساعت 10 شب است گوشیام زنگ میخورد و مردی پشت تلفن از من میخواهد تا دعایی یا نمازی یادش بدهم بخواند تا مشکلش حل شود. میگوید: هر نمازی و هر دعایی، هر کسی گفته؛ خوانده ام و پیش هر دعانویسی رفتهام اما مشکلم حل نشده است.
🔻🔺 با او قرار ملاقات میگذارم. خودش را کریم معرفی میکند، از آیات قرآن برای او میگویم، که طبق قرآن منشأ مصیبتهای انسان معصیت است و داستان حضرت یونس (ع) را برایش میگویم که تا زمانی که انسان متوجه معصیت نشود و توبه نکند، خواندن دعا و نماز هرگز مشکل انسان را رفع نمیکند.
چرا که اگر با خواندن دعا یا نماز خاص، خداوند مصیبت وارده از معصیت را از انسان بردارد و انسان به نعمتهایی که از دست داده دوباره برسد، انسان دوباره معصیت خود را تکرار خواهد کرد و هدف خدا از مصیبت بعد از گناه، متوجهکردن انسان به گناهش برای توبه است.
📿 خداوند به خاطر کمبودن عبادات و نماز او را مجازات نکرده است که با خواندن نماز و دعای بیشتر، از معصیت او بگذرد چون رحمتش، او را از عبادت هر بندهای بینیاز کرده است. از سوی دیگر خواندنِ دعا و نماز بیشتر برای زمانی است که انسان معصیت خود را بشناسد و توبه کند و سپس به نماز و دعای بیشتری روی بیارود؛ در حالی که کریم بدونِ دانستن معصیت خود طبق آیه 65 سورهی عنکبوت، فقط برای نجات خود دعا کرده و اگر خداوند دعای او را استجابت میکرد، بعد از رهاشدن از طوفان باز همان معصیت را تکرار میکرد.
✨📖✨ فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ (65 – عنکبوت)
⚡️ این مردم مشرک چون به کشتی نشینند (و به دست امواج خطر افتند در آن حال) تنها خدا را به اخلاص کامل در دین میخوانند و چون از خطر دریا به ساحل نجاتشان رساند (باز به خدای یکتا) مشرک میشوند.
✔️ در حالی که حضرت یونس (ع) وقتی گناه خود را فهمید از خدا طلبِ توبه کرد و خدا دعای او را اجابت کرد و از مشکل ناشی از معصیتش، او را رها کرد. (البته پیامبران معصیت نمیکنند، ذکر کلمه معصیت برای ما انسانها است)
✨📖✨ وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87 - انبیاء)
⚡️ و (یاد آر حال) ذوالنون (یونس) را هنگامی که (از میان قوم خود) خشمگین بیرون رفت و چنین پنداشت که ما هرگز او را در مضیقه و سختی نمیافکنیم (تا آن که به ظلمات دریا و شکم ماهی در شب تار گرفتار شد) آنگاه در آن ظلمتها فریاد کرد، خدایی به جز ذات یکتای تو نیست، تو (از شریک و هر عیب و آلایش) پاک و منزهی و من از ستمکاران بودم (و بر نفس خود ستم کردم).
✨📖✨ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (88 - انبیاء)
⚡️ پس ما دعای او را مستجاب کردیم و او را از گرداب غم نجات دادیم و اهل ایمان را هم این گونه نجات میدهیم.
🔻🔺 حضرت حق در آیه 30 شوری به صراحت، منشأ مصائب و مشکلات انسانها را گناهان او میداند:
✨📖✨ وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ (30 – شوری)
⚡️ و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد همه، ناشی از (اعمال زشت) خود شماست، در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو میکند.
📗 در کتاب موثق «ثوابالاعمال و عقابالاعمال» از شیخ صدوق (ره)، در حدیثی بسیار عجیب از حضرت علی (ع)، حتی بیماری فرزند را کفارهی گناهان والدین معرفی میکند.
⭕️ در هیچ جای قرآن نیامده است هر مصیبتی به شما میرسد، از نخواندنِ فلان نماز یا عمل مستحبی است که ما سعی کنیم برای رفع آن مصیبت با خواندن آن دعا یا نماز مستحبی رفع بلا کنیم. از سوی دیگر آنچه در احادیث در مورد تأثیر برخی دعاها و تلاوت آیات در زمان بلا برای رفع مشکل است، برای بعد از شناخت معصیت و توبهی الهی است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند 797
🔹بخش دوم🔹
🔳 98/05/21
✍ با کریم، سرگذشت زندگیاش را مرور میکنیم و از او میخواهم تا گناهان و معصیتهایش که باعث این مصیبت شده است را بگوید. کریم در یک روز هم از کار اخراج شده، هم همسرش طلاق گرفته و هم خانهاش را فروخته و مفلِس شده است.
📖 به آیات قرآن برمیگردم، خداوند در سه چیز در قرآن خود را «سریع» معرفی کرده است: «سریعالحساب، سریعالمکر، سریعالعقاب».
اللهاکبر، کبیراً کبیراً!! به خدا از شرّ گناهانم پناه میبرم، در یک روز خداوند هر سه سرعت خود را به او نشان داده است، پس گناه او بسیار بزرگ بوده است.
🌒 آخر به این میرسیم که کریم بر اثر ثروت زیاد دچار جرم و گناه شده بود، به هر کس رسیده بود به پشتوانهی ثروتش، ستم کرده بود چون میدانست کمتر گناهی و خسارتی به خلق است که در این دنیا نشود با جریمه یا رشوهای رفعاش کرد، به هر گناهی به خاطر پشتوانهی پولش دست زده بود حتی همسرش را که بیپناه بود، با ریختن نفت تهدید به مرگ کرده بود چون مطمئن بود کسی را ندارد برای او حکم قصاص درخواست کند و بعد از قتل، کارش با واریزکردن دیه به بیتالمال رفع خواهد شد. کریم گریه میکند و میگوید: از آن همه ثروت که داشتم، دو روز پیش کفشهایم را کفّاشی دید که پاره است و آنها را به من صدقه داد.
💫✨ کبیراً کبیراً!! چگونه از عرش به فرش مجرم را میکِشد و ذلیل میکند. پناه میبرم به خودش از شرّ مکرش.
🔻🔺 یاد آیات کلام وحی میافتم که ثروتمند را دو نوع معرفی میکند: یکی «مُجرم» که مانند کریم، از ثروتش در راه ظلم به خلایق و تهدید و ارعاب آنها بهره میبرد و دیگری «مُتْرِف»، که از ثروتش برای عیاشی و خوشگذرانی و ظلم به خود بهره میبرد و کریم ثروتمند مجرم است، اگر مترف بود به این زودی دچار شمشیر غضبِ الهی نمیشد.
✔️ حضرت حقتعالی منشأ سختشدن زندگی انسان را فراموشی خودش از سوی بندهاش معرفی میکند.
✨📖✨ وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا (124 – طه)
⚡️ و هر كس از ياد من رویگردان شود زندگى تنگ (و سختى) خواهد داشت.
🔥 وقتی کریم این همه ثروت را از خدا ندانسته و فراموش میکند که این همه نعمت، عنایت خدا بر اوست و نه تنها در راه او و کمک به نیازمندانش خرج نمیکند بلکه برای ترساندن و ارعاب بندگانش بهره میبرد، پس خدا را یادش میرود و خدا او را در یک روز به صفر میرساند تا دوباره خودش را یاد او بیاورد و ناتوانی او را، به یاد او بیندازد. کسی که بر ثروت خود تکبّر کند و آن را هدیه و امانت خدا نداند و از یاد او غافل شود، سریع خداوند نعماتش را از او میستاند تا متنبّهاش سازد.
بر حال غالب مردم جامعه و خودم تأسف میخورم که زمان مصیبت، طبق قرآن چه باید بکنیم؟
🚫 اگر مؤمن باشیم، ابتدا به ساکن سراغِ دعانویس و خواندن فلان دعا و نماز و... میرویم، اگر هم مؤمن نباشیم اصلاً سمت دعا و خدا نمیرویم، یک ضرب به سراغ جادوگری میگردیم که سحر ما را باطل کند و شیطان میگوید: شما خیلی انسان خوب هستی و هیچ گناهی نداری که بنشینی و فکر کنی و توبه نمایی. نامردی موفقیتهای تو را چشمِ دیدن نداشته و تو را جادو کرده است.!!!
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹انسانهایی که دائمالذکر هستند چه ویژگیهایی دارند؟🌹
#یک_آیه_یک_تدبر 229
🔳 98/05/22
✨📖✨ إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ (46 - صاد)
⚡️ ما آنان را خالص و پاکدل برای تذکر سرای آخرت گردانیدیم.
✨📖✨ وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (47 - صاد)
⚡️ و آنها نزد ما از برگزیدگان و خوبان عالَم بودند.
🍃1🍂 حضرت حق در اوصاف حضرت ابراهیم و یعقوب و اسحاق (ع) میفرماید: ما آنها را در دنیا برای خود خالص گردانیدیم که فقط در طلبِ رضایت ما و یاد و ذکر جهان دیگر باشند.
🍃2🍂 چنین کسی در دنیا هیچ کس و هیچ چیز او را به خود جذب نخواهد کرد و از همنشینی با بندگانی که فقط آخرت را به یاد او میاندازند لذت میبرد.
🍃3🍂 کسی که خداوند او را برای خود خالص کند، از مال و ثروت دنیا هیچ کسبِ لذتی نمیکند و میخواهد تمام دنیای خود را صرف آخرت خویش و رسیدن به آن بنماید.
🍃4🍂 کسانی که به این مقام میرسند و چنین حالاتی در خود احساس میکنند، باید سر بر سجدهی شکر گذارند که خداوند آنها را انتخاب و چنین توفیقی به آنها داده است که با تلاش فردی چنین کاری، هرگز شدنی نیست.
🍃5🍂 خداوند دنیا را بهسان کلوخِ بیارزشی از چشم این بندگان محبوب خود، میاندازد که به راحتی میتوانند از دنیای خود برای رسیدن به آخرت خویش بگذرند.
🍃6🍂 تمام لحظات عمر این انسانها، در ذکر الهی و عبادت و یا در خدمت به خلایق و اعمال صالح میگذرد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_حدیث_یک_حکمت 18
🔳 98/05/23
🍀 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: پروردگارم مرا بر هفت چیز امر کرد:
1⃣ اخلاص در پنهان و آشکارا
2⃣ عدل در خشم و خشنودی
3⃣ رحمت بر ثروتمند و فقیر
4⃣ بخشش بر کسی که بر من ستم کرد.
5⃣ وصل کنم کسی که از من قطع کرد.
6⃣ هدیه کنم کسی را که از من دریغ داشت.
7⃣ سخنم کلام خدا، سکوتم تفکر در خدا و نگاهم عبرت باشد.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#مناجات 28
🔳 98/05/24
✨💎✨ معبودا! توحید چه سنگین است و بار فهم آن از هر باری بر دوشمان سنگینتر. معبودا! بدونِ شناخت توحید همه چیزمان فناست. ذره را توان درک دریا نیست. عنایتی فرما که به اندازهای تو را بشناسیم که این بار سنگین امانتِ انسانیّت را به سرمنزل مقصود تا زمان مرگمان برسانیم.
✨💎✨ معبودا! ای آن که از عدم، خلقت میبخشی و از خلقت به عدم و دوباره از عدم به خلقت ما را برمیگردانی، ما مخلوقاتی بین چندین عدم و خلقتِ تو گرفتار هستیم. بر ما در زمان حیاتمان، عدممان نشان ده تا هدف از خلقت خود به چشممان ببینیم و از گمراهان نباشیم.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹تعزیر - توقیر - تکبیر الهی طبق کلام وحی چیست؟🌹
#یک_آیه_یک_تدبر 230
🔹بخش اول🔹
🔳 98/05/25
✨📖✨ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا (9 - فتح)
⚡️ تا شما (صالحان امت) به خدا و رسول او ایمان آورده و (دین خدا) را یاری کنید و به تعظیم جلالش صبح و شام تسبیح او گویید.
⭕️1) تُعَزِّرُوهُ از واژه «تعزیر»، به معنای بازداشتن از چیزی تا چیز دیگری را یاری دهند. گرانفروش را با جریمه منع میکنند تا بر مردم سودِ گران خویش تحمیل نکند پس مردم را با تعزیر گرانفروش، یاری میکنند.
⁉️ حال سؤال اینجاست که یک مؤمن چگونه میتواند دین خدا را با بازداشتنِ مردم از گناه یاری کند؟
🔹الف: مؤمن با امربهمعروف و نهیازمنکر میتواند، دین خدا را یاری کند.
🔸ب: مؤمن با بیانِ توحید و دین واقعی اسلام و آشناکردن مردم با آن و نشاندادن چهرهی واقعی دین اسلام، میتواند دین خدا را یاری برساند.
🔹ج: مؤمن میتواند با کمک به نیازمندان و برآوردن احتیاجات مادّیشان، آنها را به دین خدا رسانده و با زدودنِ فقر از زندگیشان که مانع رویآوردن آنها به خداست، دین خدا را یاری کند.
🔸د: مؤمن میتواند با رفتار و منش دینی و اَعمال صالح، چهره واقعی دین خدا را به مردم عادی نشان داده و آنان را علاقهمند به پیروی از دین خدا کند و در راه دین خدا مانع گرویدنِ مردم به سایر جبهههای کفر گردد.
🔹ه: مؤمن میتواند با بیان نعمتهای الهی در حق خویش و بیان اینکه من در راه خدا چنین صادقانه قدم برداشتم و خداوند مرا کمک کرد، بر اعتقادات مردم بیفزاید و مانع از ایجاد شک و تردید در آنها نسبت به دین اسلام شود.
⭕️2) تُوَقِّرُوهُ از واژه «توقیر»، به معنای سکوت توأم با سنگینی و متانت است. انسانِ با وَقار، در اصطلاح لغت به کسی میگویند که در مجلسی با تمام سنگینی و هیبت مینشیند و ساکت و نظارهگر است؛ در حالی که این سکوت، ناشی از ضعف او در کلام و سخنگفتن وی نیست بلکه از کثرتِ علم اوست که حرکات دیگران را به دقت و با وَقار زیر نظر دارد. قطعاً چنین سنگینی و وَقار بر انسان عظمت وارد میکند.
✔️ تُوَقِّرُوهُ، یعنی خدا را چنان سنگین در بین مردم نشان دهند که به عظمت و سنگینی و وَقار او تعظیم کنند تا برخی کارهای سطحی را از ذات اَقدس او دور بدارند. مؤمن، باید خدا را در بین مردم به وَقار و سنگینی یاد کند.
📕 بالاترین توقیر حضرت حقتعالی در حکمت 290 نهجالبلاغه از کلام مولای متقیان چه زیبا ذکر شده است:
💫✨ لَوْ لَمْ يَتَوَعَّدِ اللّهُ عَلَى مَعْصِيَتِهِ لَكَانَ يَجِبُ أَلاَّ يُعْصَى شُكْراً لِنِعَمِه
⚡️ امام علی (ع) فرمود: اگر خدا تهديد به عذاب در برابر عصيان نكرده بود باز هم واجب بود كه به پاس شکرانهی نعماتش، نافرمانى او نشود.
❄️ مولا علی (ع) چه زیبا حضرت حقتعالی را در مقام وَقار قرار میدهد و چه تصویر بسیار موقّری از حضرت حق نشان میدهد که انسان ناخواسته با خواندن این جمله سعی در تعظیم و کرنش در برابر او میکند.
✍ یاد دارم روزی مؤمنی به جوانی گفت: ای جوان صورت خود را تیغ نزن که جهنمی خواهی شد، و این نوعی تبلیغ «ضدّ توقیری» است.
گفتم: جوان بایست! رحمت خدا خیلی بالاتر از آن است که تو را به خاطر تیغزدنِ صورت جهنمی کند، تو به حرف این مؤمن گوش نده! خداوند به مراتب سنگینتر از آن است که به ریش کسی بهشت دهد و به تیغزدن کسی جهنماش برد. اگر قرار باشد کسی با تیغزدن ریش جهنمی شود پس کسانی هم که ریش گذاشتهاند باید بهشتی شوند؛ پس این امر شدنی نیست. خداوند بسیار بزرگتر از آن است که این مرد میگوید، ولی یک چیز را اگر بدانیم بد نیست. خالق من و شما بر چهرهی ما، موی را صلاح دیده است و ما را با موی صورت زیباتر میبیند و میپسندد، پس ما بهتر است آن زیبایی که خالق ما بر ما پسندیده است آن را بر خود بپسندیم.
⬅️ به آن فرد مؤمن گفتم: این چه خدایی است که تو تبلیغاش میکنی؟ فکر کن ما سرباز هستیم، به ما میگویند: بعد از اتمام دوره آموزشی به فلان پادگان خواهید رفت. میگویند: آن پادگان فرمانده شریف و خوبی دارد. میپرسم چگونه؟ شما میگویید: اگر پوتینات واکس نداشته باشد زندانیات میکند. این تعریف شما به من میگوید، که او فردی بیمار و عقدهای است و شاید من از او بترسم و مواظب رفتارم در نزد او باشم ولی هرگز آن فرمانده، در چشم من عظمت نخواهد داشت. ولی اگر بگویی، چنان شریف است که اگر در پُستهای نگهبانی در شب برود، چراغهای ماشین خود روشن میکند که اگر پاسداری در حال ترکِ پست در نگهبانی بود، متوجه حضور او شود و اگر پاسداری را در حال سستی در امر نگهبانی ببیند به آرامی رد میشود تا خودش متوجه خطای خویش شود.
ادامه دارد...
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹تعزیر - توقیر - تکبیر الهی طبق کلام وحی چیست؟🌹
#یک_آیه_یک_تدبر 230
🔹بخش دوم🔹
🔳 98/05/26
✴️ آری، در بحث بیان توحید هم ما غالباً توقیر خداوند را رعایت نمیکنیم و به جای توقیر، وهناش میکنیم در حالی که «تعزیر و توقیر» دو اصل مقدم در تسبیحِ حضرت حقتعالی هستند.
📌 وقتی مؤمنی، کودک یتیمی را احسان و اطعام و اکرام میکند در اصل به او کمک کرده تا آن کودک، چهرهی توحید واقعی را در وجود آن مؤمن ببیند و چنین کودکی قطعاً آن فرد مؤمن را الگو قرار میدهد و این مؤمن با این عمل صالح خود، خدا را یاری میکند چون آن یتیم هرگز به سمت غیر خدا نخواهد رفت و سمت دین خدا میآید و چنین میشود که آن مؤمن، دین خدا را تعزیر و یاری مینماید.
💫☀️ یاد دارم مرحوم پدرم، خانه نیازمندان که میرفت، سعی میکرد زمان اذان برود و در خانهی آنها نماز بخواند. میپرسیدم چرا؟ میگفت: نخست اینکه خانهی نیازمندان، محل عروج و فرود فرشتگان است. دوم اینکه میخواهم نیازمندان ببینند که افراد نمازخوان هم هستند که کار نیک میکنند؛ فردا اگر کسی گفت: نمازخوانها دزد هستند آن نیازمند کمی به فکر رود و باور نکند و با خود بگوید: من فرد نمازخوانی دیدم که به ما کمک میکرد و این یعنی «تعزیر دین الهی»
⭕️3) تکبیر الهی چیست؟
خداوند در آیه 36 سوره حج، شتران بزرگ و فربه را از نشانههای قدرت خود معرفی میکند که چگونه این حیوان بزرگ را مسخّر انسان کرد تا خود به پای خود به مذبحاش بیاید و انسان را اجازه دهد که سر او ذبح کرده و از او تناول نماید. در آیه بعد میفرماید:
✨📖✨ كذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ (37 – حج)
⚡️ چنین حیوان را رام شما کرد تا شما او را به بزرگی یاد کنید.
✔️ پس زمانی که انسان در جایی عظمت خدا را ببیند که از قدرت و عظمتش و برای رفاه انسان، شیء قدرتمندی را مسخّر او کرده است؛ باید آنگاه «اللهاکبر، کبیراً کبیراً» گوید تا بر همگان قدرت و عظمت الهی نشان داده شود.
❄️ خداوند در آیه 164 سوره بقره به این مسخرات اشاره بیشتری مینماید:
✨📖✨ إنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَ بَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَ تَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَ السَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (164 – بقره)
⚡️ محققاً در خلقت آسمانها و زمین و رفت و آمد شب و روز و کشتیها که بر روی آب برای انتفاع خلق در حرکت است و بارانی که خدا از بالا فرو فرستاد تا به آن آب، زمین را بعد از مردن زنده کرد و سبز و خرّم گردانید و در پراکندن انواع حیوانات در زمین و گردانیدن بادها (به هر طرف) و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است، در همه این امور ادلّهای واضح برای عاقلان است.
🌲 پس هنگام بهار، وقتی در طبیعت الهی میرویم یا هنگام باریدن باران و رعد و برق سنگین، باید خدا را با گفتن ذکر «اللهاکبر، کبیراً کبیراً» به بزرگی و عظمت یاد کنیم.
💎 امام سجاد (ع) میفرمایند: وقتی از کنار کوه بزرگی گذشتید؛ به یاد عظمت و قدرت خدا بیفتید و حتماً با ذکر «اللهاکبر، سُبْحَانَه وَ تَعالی مَا اَعظَم قُدرَتَهُ وَ شَأنَهُ» خداوند را به بزرگی و مَجد یاد کنید و بیتفاوت از کنار این آیات الهی نگذرید.
💢 «تسبیح الهی»، نیز پاککردن وجود قدسی حضرتش از هر گونه عیب و نقص و بیعدالتی در اندیشه و کلام است. مثلاً کسی با خود بگوید: من نمیدانم چرا خداوند آهوی کوچک زیبای مظلوم را، طعمهی کفتار زشت و خونخوار میکند؟ در اینجا خداوند از مقام تسبیح ساقط شده و در پاکی و مهربانی و رحمتش در اندیشه و کلام ایجاد شک و شبهه نموده است.
✅ این وصف حال، در وصف ائمهاطهار (ع) نیز که از نشانههای الهی هستند باید بر تشیّع مدّنظر باشد و با برخی حرکات سخیف در تولّی و تبرّی اهلبیت (ع) و ذکر حال سبک و وهنآمیز از زندگی و اوصاف ایشان، مانع تعزیر و توقیرشان نشوند بلکه با بیان قرآن و استفاده از کلام اهلبیت (ع) و ارتباط آن به کلامِ وحی باعث نشاندادن ارزش و مقامِ علمی این انوار طیبهی الهی در ذهن همه مسلمین باشند.
پایان
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_حدیث_یک_حکمت 19
🔳 98/05/27
🍀 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: چهار چیز در چهار چیز حاصل شود:
🔹1) مال با انفاق فزونی گیرد نه با خساست
🔹2) علم با عمل زیاد شود نه با جَدل
🔹3) بندگی در سختی عبادت حاصل شود نه راحتی و رفاه
🔹4) دنیا به عبرتهایش شناخته شود نه با بناهایِ زیبای آن
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند 798
🔳 98/05/28
💢 یاد دارم روزی جوانی همیشه نزد پدر میآمد و از او میخواست در راه معرفت بر او درسی یاد دهد.
🍃 سماجتِ جوان، پدر را خسته کرد و گفت: ای جوان، یادت باشد ترک یک گناه مانند غیبت، علمی میتواند بر قلب تو وارد کند و بیاموزد، که هزار برابر آن را من با گفتن و نوشتن، نمیتوانم بر مغز تو وارد کنم. بدان علم نور است و نور با ترکِ معصیت و عملِ صالح کسب میشود نه با معصیتکردن و عمل صالح نداشتن و فقط پای موعظه استاد نشستن.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹ترک گناه چگونه ممکن است؟🌹
🔳 98/05/29
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⛔️ قبل از رسیدن به ترکِ گناه، نخست باید به این برسیم که گناهان در یک تقسیمبندی متفاوت، از نظر جنس دو گونه هستند:
🔹الف) گناهانی که بر اساس غریزه و لذت هستند مانند: زنا
🔹ب) گناهانی که بر اساس وسوسهی شیطان و عادت هستند مانند: غیبتکردن، تکبر، و...
⬅️ قبل از ترک گناه باید سه مرحله زیر را حتماً انجام داد:
♦️1) باید مضرات و عواقب گناه را کاملاً شناخت. آسیبهای دنیوی و اخروی آن را باید فهمید و باید به این نتیجه رسید که غیبت نه تنها لذت نیست بلکه هیچ سودی ندارد و سرشار از عذاب دنیوی و اخروی است و باعث ایجاد نفرت میشود.
♦️2) باید اسباب و مقدمات گناه را شناخت و از خود دور کرد.
📌 مثال: اگر غیبت میکنیم، با دوستانی که مغتاب (کسی که غیبت میکند) و اهل غیبت هستند زیاد معاشرت نکنیم. اگر به روابط نامشروع مبتلا هستیم، تلفن و تلگرام و بیرونرفتن غیرضروری و... را ترک کنیم.
❄️ حقیر دیدهام کسانی را که مشروب را ترک کردهاند ولی دوستان اهل مشروب را به دلیل خوبیهایی که دیدهاند ترک نکردهاند و از روی اعتماد به نفس زیاد در مجلس شراب نشستهاند به امید اینکه نشان دهند هوس شراب نمیکنند ولی همین دوستان او را به ترک توبه واداشتهاند.
♦️3) اما مهمترین و اصلیترین مرحله ترک گناه که مشکلترین آن است، این است که هر گناهی لذتی دارد که انسان سمت انجام آن متمایل میشود.
🍃 ترک هر لذت مستلزم درک لذتی بالاتر است که بدون درک آن لذت، ترک لذت بسیار سخت است.
🍂 یا ترک یک لذت مستلزم درک و ترس از یک عذاب بالاتر از آن لذت است که آن لذت را خنثی میکند.
1⃣ مثال: زلیخا هوس نزدیکی به یوسف کرد چون بعدِ ازدواج به خدا رسید و یک لذت بالاتر را درک کرد، به راحتی توانست بر لذت خود چشم ببندد.
2⃣ مثال: یک معتاد وقتی ازدواج میکند لذت شهوت، باعث غیرت و علاقه او به همسرش میشود. بعد از کسب لذتِ هروئین که به مراتب از لذت مقاربت بالاتر است، به راحتی بر روی لذت جنسی خط میکشد و بیغیرت میشود.
3⃣ مثال: اگر درک کنیم که وقتی که غیبت میکنیم، باعث ایجاد نفرت از خودمان در دیگران میشویم و انگار گوشت برادر مرده خود را میخوریم و اعمالمان را میسوزانیم، درک این عذاب بالاتر از آن لذتِ (شیطانی) غیبت، باعث میشود بتوانیم غیبت را ترک کنیم.
⭕️ در اعمال صالح هم همینطور:
🍂 اگر درک کنیم شادکردن یک یتیم، بیشتر از خوردن یک پرس کباب برای ما لذت دارد، سمت انفاق میرویم.
🍃 کسی که لذت نماز شب و اشکریختن و سخنگفتن با معبود را درک کند، برای از دستندادن این لذت، هرگز سمت لذت سخنگفتن با نامحرم نمیرود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_آیه_یک_تدبر 231
🔳 98/05/30
✨📖✨ وَ قَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ (62 - صاد)
⚡️ و (اهل دوزخ با یکدیگر) گویند: چه شده که ما مردانی (مؤمن) را که از سفله و اشرار میشمردیم نمیبینیم؟
✨📖✨ أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِيًّا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ (63 - صاد)
⚡️ آیا (چون) ما آنها را (در دنیا) مسخره و استهزاء میکردیم (اینک به دوزخ در نیامدهاند؟) یا (آنها اهل دوزخ هستند) و چشمان ما بر آنها نمیافتد؟
1🔹 اینجا اشرار به معنی اراذل و اوباش نیست بلکه به معنی نقطهی مقابل خیر و منظور افراد بد است. چون اگر مراد از اشرارِ دنیا که منظور اهل جهنم است بود، آنها در مقابل اشرار در صورت دیدنِ خطر و یا مزاحمت یا ایذایی، مسخرهشان نمیکردند بلکه درگیر میشدند.
2🔸 اهل جهنم کسانی هستند که مؤمنین را بخاطر ایمانشان و اعتقاد به غیبشان و اعمال صالح و نماز و روزهشان مورد تمسخر در این دنیا قرار میدادند. پس اگر در مجلسِ غیبتی نشسته بودیم ولی با شنیدن غیبت اگر از آن مجلس دور شدیم و کسی ما را مسخره کرد، یا حجاب داشتیم و کسی بخاطر حجابمان ما را مسخره کرد و بیتمدن نامید، بدانیم آنگاه عزیزِ خدا هستیم و مسخرهکنندگان اهل دوزخ هستند.
3🔹 یکی از نشانههای ایمان به خدا و بهشتیشدن دوری از جمع مردمِ غافل است و علاقهنداشتن به این مجالس و علاقهنداشتن به چیزهای مورد علاقهی افراد غافل.
4🔸 اهل جهنم حتی در جهنم هم دنبال تجسس و فضولی در مورد دیگران هستند در حالیکه در مورد اهل بهشت نیامده است در بهشت بگویند چرا چنین کسانی در بهشت هستند یا نیستند؟ در اصل اهل بهشت در دنیا فقط به بدیهای خود میاندیشند و از قضاوتکردن در مورد رفتار مردم پرهیز میکنند.
5🔹 اهل جهنم و گنهکاران حسادت شدید دارند و هر جای بدی بروند دوست دارند دیگران هم آنجا باشند. افراد عصیانکار سعی دارند در یک بلا و یک اتفاق ناخوشایند همه گرفتار شوند تا همراهیشان کنند؛ چنانچه در جهنم هم دوست دارند همهی مردم آنجا باشند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_حدیث_یک_حکمت 21
🔳 98/05/31
🍀 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: روزی بر امت من برسد که پنج چیز را دوست بدارند:
🍃1- دنیا را دوست بدارند و آخرت را فراموش کنند.
🍂2- مال را دوست بدارند و حساب را فراموش کنند.
🍃3- زنان دنیا را دوست بدارند و حوریان را از یاد برند.
🍂4- قصرها را عاشق شوند و قبرها را از یاد برند.
🍃5- نفس (خود) را دوست بدارند و خدا را فراموش کنند.
⬅️ ایشان فرمودند: من از این گروه دور هستم و این گروه از من.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#مناجات 29
🔳 98/05/31
✨💎✨ خدایا! در زمان دعا قلبمان را از شرک و شک به دور ساز و چنان بر قلبهایمان اشراق فرما که تو را نزدیکترین و قویترین و مهربانترین و یگانهترین ملجاء خود بدانیم.
✨💎✨ ای آنکه وجود قدسیات در سریر و اریکه سلطنت هستی میدرخشد، ای سلطان قدرتمند اما خموش در کلام و ناطق در خلقت، چشمان عبرت بر ما عنایت کن که ببینیم نطق تو را در آفرینشمان، در راه رفتگانمان. بیدارمان کن با چشمان عبرتگری که عنایت میکنی قبل از روزی که بیدارکردنمان در سراشیبی آرامگاهمان با تلقین عزیزانی از ما شود که عزیز خود به خاک غربت میسپارند.
✨💎✨ معبودا! بالاترین عبرت و بالاترین یقین مرگ است، کسی را که عوالِم بعد از مرگ را با چشم عبرت در این دنیا نشان دادی، در این دنیا نفسش طلب هیچ لذتی از او با معصیت نمیکند، چون یقین میکند قدرت تغییر در سرای دیگرش را ندارد و راه را جز در تغییر این سرای خاکی خود نمیبیند؛ بر ما رحمی کن و در حال حیاتمان بر یقینمان بیفزای که بعد از مرگمان گویی به دنیایی وارد شویم که در آن اکنون زندگی میکنیم.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند 799
🔳 98/06/01
💢 عالمی در مجلسی نشسته بود که جوانی نزد او آمد تا سؤالاتی بپرسد. جوان سؤال کرد و هر چه پاسخ شنید قانع نشد و عدل الهی را زیر سؤال برد. مدام میپرسید: گناه فلانی چیست که نابینا است؟ و...
🍃 عالم گفت: دو راه بیشتر نداری!! یا با خدایِ خود بساز (عبادت کن و بهانه بر عدل او نیار) یا برو و خدای دیگری (آن طور که در عقاید تو باید عادل باشد) برای خود بساز!!!
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی