زودى به اجابت رسيد و امام در محراب عبادتش و مالک در مسير راه مصر شربت شهادت نوشيدند.😭
🔅در حديثى آمده است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) ديد مردى اين چنين دعا مى کند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُکَ خَيْرَ مَا تُسْأَلُ فَأَعْطِنِي أَفْضَلَ مَا تُعْطِي; خداوندا بهترين چيزى که از تو درخواست مى شود به من بده و برترين چيزى که به بندگانت عطا مى کند به من عطا فرما». پيغمبر فرمود: «إِنِ اسْتُجِيبَ لَکَ أُهَرِيقَ دَمُکَ فِي سَبِيلِ اللهِ; اگر دعايت مستجاب شود خون تو در راه خدا ريخته خواهد شد»🙏
◾️اعمال ظاهری ده روز اول محرم:
١- غسل مخصوصا در روز اول محرم
٢- توبه و توسل به اهل بیت و امام حسین (ع)
٣- روزه ۹ روز اول محرم
- بویژه روز اول آن که حضرت زکریا برای بچه دار شدن گرفت
- روزه روز عاشورا کراهت شدید دارد که :
- اهل سنت بنا بر بدعت بنی امیه روزه میگیرند
- بهتر است در روز عاشورا، بدون نیت روزه ، از خوردن بویژه آشامیدن، تاحد امکان پرهیز کرد
٤- دائم الوضو بودن به ویژه به هنگام حضور در مجالس و مراسم
٥- خواندن زیارت عاشورا
- در دهه اول محرم اهتمام ویژه بدان شود
- به طور مستمر که بهتر است بعداز نماز صبح باشد .
- همراه با غسل و وضو
- خوانده شدن صد بند لعن و سلام
- نماز بعد از زیارت خوانده شود
- دعای علقمه
- رعایت قبله
- رعایت پوشش مناسب
- طریق نشستن و ایستادن (بویژه ایستادن در هنگام سلام )
٦- زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی
- که ثواب زیارت امام حسین (ع) را دارد.
٧- حالت عزا به خانه و محل کسب، و خود شخص
- پوشیدن لباس مشکی
- نصب کتیبه های عاشورائی
- مقداری سیاهی در خانه
- پرچم عزا بر سر در خانه
٨- تشکیل و شرکت در مجالس روضه
٩- انفاق و احسان
- مخصوصا برای سرسلامتی و تشفی قلب مبارک امام زمان (ع) و فرج ایشان
١٠- اجتناب از امور شادی آور و مفرح بویژه در دهه اول
١١- اهتمام به گریه برای امام حسین (ع)
١٢- نوشیدن و نوشانیدن آب به یاد عطش امام
١٣- تعظیم مجالس روضه
#نامه۵۴
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
نامه اى از آن حضرت (ع) به طلحه و زبير با عمران بن حصين خزاعى. آن را ابو جعفر اسكافى در كتاب مقامات در مناقب امير المؤمنين (ع) آورده است:
اما بعد. شما نيك مى دانيد، هر چند كتمان مى كنيد، كه من آهنگ مردم نكردم تا آنها آهنگ من كردند. من از آنها بيعت نخواستم تا آنها با من بيعت كردند. شما دو تن از كسانى بوديد كه به سوى من آمديد و به من دست بيعت داديد. بيعت كردن مردم با من، بدان سبب نبود كه مرا قدرتى است غالب يا مالى است مهيا.
اگر شما از روى رضا با من بيعت كرده ايد از اين بيعت شكنى باز گرديد و بر فور توبه كنيد و اگر به اكراه بيعت كرده ايد، به سبب تظاهر به طاعت و در دل نهان داشتن معصيت، راه بازخواست خود را بر من گشاده داشته ايد.
به جان خودم سوگند، كه شما از ديگر مهاجران به تقيه و كتمان سزاوارتر نبوده ايد. نپذيرفتن بيعت من، پيش از آنكه داخل در بيعت شويد، براى شما آسانتر بود از بيعت كردن و خارج شدن از آن.
پنداريد كه من عثمان را كشته ام. ميان من و شما از اهل مدينه، كسانى هستند كه نه با من هستند و نه با شما. اينان قضاوت كنند تا هر كس هر اندازه در اين امر دخالت داشته بر گردنش آيد و از عهده آن برآيد. اى دو مرد سالخورده، از اين رأى و نظر كه داريد، بازگرديد كه اگر امروز چنين كنيد، تنها عار گريبانگير شماست و اگر داورى به قيامت واگذاريد، هم عار است و هم نار. والسلام.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#شرح_نامه۵۴
📜نامه در یک نگاه:
این نامه در عین فشردگى به چهار نکته مهم اشاره مى کند:
1⃣در بخش اوّلِ این نامه، حضرت بر این امر تأکید دارد که من براى بیعت به سراغ مردم نرفتم و آنها با اصرار و بدون اکراه و اجبار و طمع به سراغ من آمدند و شما هم در بیعت با من هرگز مجبور نبودید.
2⃣در بخش دوم طلحه و زبیر را مخاطب ساخته مى فرماید: از دو حال خارج نیست; یا شما با میل و رغبت با من بیعت کرده اید، پس چرا بیعت را شکستید؟ برگردید و توبه کنید و یا بى میل و رغبت بیعت کرده اید که در این صورت مرتکب تدلیس شده اید، زیرا در ظاهر ابراز اطاعت نموده و در باطن قصد عصیان داشته اید.
3⃣در بخش سوم مى فرماید: شما چنین مى پندارید که من قاتل عثمان بوده ام و این را بهانه براى نقض بیعت قرار داده اید. بهترین راه این است که آنهایى که در این میدان بى طرف مانده اند در میان من و شما حکومت کنند.
4⃣در بخش چهارم مى فرماید: از این راه که در پیش گرفته اید برگردید که عذاب الهى را در پى دارد.
⚠️از اين راه پرخطر برگرديد:
مى دانيم پس از قتل عثمان، مردم براى بيعت با اميرمؤمنان(عليه السلام) هجوم شديدى آوردند و براى بيعت با آن حضرت بر يکديگر پيشى مى گرفتند. سرشناسان صحابه نيز هماهنگ با مردم با ميل و رغبت با آن حضرت بيعت نمودند و طلحه و زبير نيز به آنها پيوستند. بيعتى که با اميرمؤمنان صورت گرفت جز در زمان پيغمبر سابقه نداشت، و با بيعت سقيفه يا بيعت با عمر بعد از تعيين او از سوى خليفه اوّل و يا بيعت با عثمان پس از رأى شوراى شش نفرى، مطلقاً شباهتى نداشت;⛔️ بيعتى بود به تمام معنا مردمى، درست همانند بيعت مردم با رسول خدا.
ولى مى دانيم که طلحه و زبير انتظاراتى داشتند از جمله اينکه فرماندارى بعضى از شهرهاى مهم از سوى على(عليه السلام) به آنها سپرده شود و چون اين انتظار برآورده نشد بيعت خود را شکستند و همسر پيامبر عايشه را تحريک و به عنوان خون خواهى عثمان بر ضد اميرمؤمنان قيام کردند و به شهر بصره که نقطه آسيب پذيرترى بود رفتند و آنجا را تسخير نمودند و جنگ جمل را به راه انداختند. سرانجام پس از شکست، هر دو کشته شدند.😒
✉️اميرمؤمنان على(عليه السلام) پيش از جنگ جمل بوسيله اين نامه با آنها اتمام حجت مى کند و تمام راه هاى فرار را با منطق نيرومندش بر آنان مى بندد.
✅نخست مى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) شما مى دانيد ـ هر چند کتمان کنيد ـ که من به دنبال مردم نرفتم; آنها به سراغ من آمدند و من دست بيعت به سوى آنها نگشودم تا آنها با اصرار با من بيعت کردند و شما دو نفر از کسانى بوديد که به سراغ من آمديد و با من بيعت کرديد»; (أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ عَلِمْتُمَا، وَإِنْ کَتَمْتُمَا، أَنِّي لَمْ أُرِدِ النَّاسَ حَتَّى أَرَادُونِي، وَلَمْ أُبَايِعْهُمْ حَتَّى بَايَعُونِي، وَإِنَّکُمَا مِمَّنْ أَرَادَنِي وَ بَايَعَنِي).
✅سپس امام(عليه السلام) به دليل روشنى براى اختيار و آزاد بودن بيعت اشاره کرده مى فرمايد: «توده مردم به جهت زور و سلطه يا متاع دنيا با من بيعت نکردند»; (وَإِنَّ الْعَامَّةَ لَمْ تُبَايِعْنِي لِسُلْطَان غَالِب، وَلاَ لِعَرَض حَاضِر).
امام(عليه السلام) به اين ترتيب راه هاى فرار را به روى آنها مى بندد.
✅سپس به دليل ديگرى تمسک مى جويد و مى فرمايد: «بنابراين (از دو حال خارج نيست) اگر شما از روى ميل و رغبت با من بيعت کرده ايد (بيعت شکنى شما حرام بوده) بايد باز گرديد و فوراً در پيشگاه خدا توبه کنيد و اگر بيعت شما از روى اکراه و نارضايى بوده، راه را براى من نسبت به خود گشوده ايد، زيرا ظاهراً اظهار اطاعت کرديد و در دل، قصد عصيان داشتيد (زيرا راه منافقان را پيموديد و اين حرکت منافقانه مستوجب عقوبت است)»; (فَإِنْ کُنْتُمَا بَايَعْتُمَانِي طَائِعَيْنِ، فَارْجِعَا وَ تُوبَا إِلَى اللهِ مِنْ قَرِيب، وَإِنْ کُنْتُمَا بَايَعْتُمَانِي کَارِهَيْنِ، فَقَدْ جَعَلْتُمَا لِي عَلَيْکُمَا السَّبِيلَ بِإِظْهَارِکُمَا الطَّاعَةَ، وَإِسْرَارِکُمَا الْمَعْصِيَةَ).
✅آن گاه امام(عليه السلام) سومين استدلال دندان شکن در برابر ادعاى کراهت آنها را بيان مى فرمايد: «به جان خودم سوگند شما از ساير مهاجران سزاوارتر به تقيه و کتمان عقيده نبوده ايد (هيچ کس در آن روز مجبور به چنين چيزى نبود مخصوصاً شما که از قدرتمندان صحابه بوديد) بنابراين هرگاه از آغاز، کناره گيرى از بيعت کرده بوديد کار شما آسان تر بود تا اينکه نخست بيعت کنيد و بعد (به بهانه اى) سر باز زنيد»; (وَلَعَمْرِي مَا کُنْتُمَا بِأَحَقِّ الْمُهَاجِرِينَ بِالتَّقِيَّةِ وَالْکِتْمَانِ، وَإِنَّ دَفْعَکُمَا هَذَا الاَْمْرَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَدْخُلاَ فِيهِ، کَانَ أَوْسَعَ عَلَيْکُمَا مِنْ خُرُوجِکُمَا مِنْهُ، بَعْدَ إِقْرَارِکُمَا بِهِ).
👈اشاره به اينکه اگر ادعا مى کنيد بيعت شما از روى تقيه و ترس از مخالفت بوده اين اشتباه بزرگى است; زيرا امروز که قدرت د
ر دست من است شما از پيمان شکنى و نقض بيعت ترسى نداريد چگونه ادعا مى کنيد بيعت شما از روى ترس بوده، در حالى که ترک بيعت بسيار آسان تر از نقض بيعت است آن هم با تفاوت ظروف که در آن روز قدرتى در دست من نبود و امروز قدرت در دست من است.
⬅️به اين ترتيب امام(عليه السلام) تمام راه هاى عذر در پيمان شکنى را به روى آنها بسته و ثابت نموده است که اين کار جز از روى هوا و هوس و عشق به مقام و مال و ثروت دنيا نبوده است.
⁉️از کسانى تعجب مى کنيم که عدالت صحابه را تا آنجا پيش برده اند که تمام کارهاى امثال طلحه و زبير را صحيح و مطابق حق و عدالت مى شمرند در حالى که امام از افضل صحابه بود و آنها را با اين دلايل منطقى و عقلانى محکوم مى کند. با اين حال چگونه مى توان عدالت آنها را مطرح کرد و تمام جناياتشان را زير عنوان اجتهاد پوشانيد. راستى عجيب و تأسف بار است.❌
📚مرحوم علاّمه شوشترى از کتاب «خلفاى ابن قتيبه» مطلب جالبى در اين زمينه نقل کرده است، مى گويد: على(عليه السلام) در روز جنگ جمل در ميان دو صف ايستاده بود. طلحه را مخاطب ساخت و فرمود: مگر با من از روى ميل و رغبت بيعت نکردى (چرا بيعت را شکستى؟) طلحه گفت: من در حالى بيعت کردم که شمشير بر گردن من بود. امام فرمود: (دروغ مى گويى) آيا تو نمى دانى که من احدى را به بيعت اکراه نکردم. اگر بنا بود کسى را اکراه کنم «سعد بن ابى وقاص» و «عبد الله بن عمر» و «محمد بن مسلمه» را (که از تو ضعيف تر بودند) به بيعت مجبور مى کردم; آنها با من بيعت نکردند و بى طرف ماندند من هم دست از آنها برداشتم.
در همان کتاب آمده است که عمار، عبدالله بن عمر و سعد و محمد بن مسلمه را به بيعت با امام دعوت کرد. آنها ابا کردند او اين خبر را به امام رسانيد. حضرت فرمود: اين گروه را رها کن. اما «عبد الله بن عمر» مرد ضعيفى است و اهل تصميم نيست و «سعد بن ابى وقاص» انسان حسودى است و گناه من در مورد «محمد بن مسلمه» اين است که در روز خيبر برادرش را کشتم.
✅امام(عليه السلام) در بخش آخر اين نامه اشاره به مطلب مهمى مى کند که دستاويز اصلى طلحه و زبير در خروج بر ضد امام و روشن کردن آتش جنگ جمل بود و آن اينکه آنها قتل عثمان را که خود از عوامل اصلى آن بودند به امام که دامانش از آن پاک بود نسبت داده و آن را دليل بر بيعت شکنى خود قرار دادند، مى فرمايد: «شما چنين پنداشته ايد (و به دروغ تبليغ کرده ايد) که من قاتل عثمانم. بياييد ميان من و شما کسانى حکم کنند که هم اکنون در مدينه اند; نه به طرفدارى من برخاسته اند نه به طرفدارى شما سپس هرکس به اندازه جرمى که در اين حادثه داشته محکوم و ملزم شود»; (وَقَدْ زَعَمْتُمَا أَنِّي قَتَلْتُ عُثْمَانَ، فَبَيْنِي وَبَيْنَکُمَا مَنْ تَخَلَّفَ عَنِّي وَعَنْکُمَا مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ، ثُمَّ يُلْزَمُ کُلُّ امْرِئ بِقَدْرِ مَا احْتَمَلَ).
👈ماجراى قتل عثمان بهانه اى بود براى کسانى که بر ضد امام قيام کردند; طلحه و زبير از يک سو و معاويه از سوى ديگر. گرچه حوادث زمان عثمان مى رفت که تاريخ اسلام را از نظر بپوشانند ولى در عين حال گوياست و نشان مى دهد قاتلان عثمان و معاونان آنها چه کسانى بودند. به يقين طلحه از کسانى بود که آشکارا به اين مسأله دامن مى زد و زبير پنهانى و مخفيانه. و امام(عليه السلام) فرزندان خود حسن و حسين را فرستاد تا بر در خانه عثمان بايستند و جلوى هجوم مردم را بگيرند شايد با ديدن فرزندان رسول خدا دست بر دارند و حمله نکنند❗️
امام بارها عثمان را نصيحت کرد و راه صحيح را که عذرخواهى از مردم و کنار زدن اقوام و بستگانش از مناصب مهم حکومت و از غارت بيت المال بود به وى نشان داد ولى متأسفانه او چنان غرق در خطا شده بود که راه بازگشتى براى خود نمى ديد، چون ضعيف بود و قدرت تصميم گيرى در اين زمينه نداشت. به همين دليل، امام افراد بى طرف در مدينه را براى حکميت پيشنهاد مى کند که آنها گواهى دهند سپس حکم کنند چه کسى دستش به خون عثمان آلوده شده بود.
✅آن گاه امام آن دو را مخاطب ساخته مى فرمايد: «اى دو پيرمرد کهنسال! (که خود را از پيشگامان و شيوخ اسلام مى دانيد و آفتاب عمرتان بر لب بام است) از عقيده خود برگرديد (و تجديد بيعت کنيد يا لا اقل دست از آتش افروزى جنگ برداريد و به کنارى رويد) زيرا الان مهم ترين چيزى که دامان شما را مى گيرد سرافکندگى و ننگ و عار است (آن هم به عقيده شما) ولى ادامه اين راه هم سبب ننگ (شکست در جنگ) است و هم آتش دوزخ والسلام»; (فَارْجِعَا أَيُّهَا الشَّيْخَانِ عَنْ رَأْيِکُمَا، فَإِنَّ الآْنَ أَعْظَمَ أَمْرِکُمَا الْعَارُ، مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَجَمَّعَ الْعَارُ وَالنَّارُ، وَالسَّلاَمُ).
👳ابن قتيبه در کتاب الامامة والسياسة مى گويد هنگامى که اهل مصر بر عثمان شوريدند و خانه او را محاصره کردند، طلحه از کسانى بود که هر دو گروه را بر ضد عثمان مى شورانيد. حتى مى گفت: عثمان به محاصره شما اعتقادى ندارد چون آب و
غذا به او مى رسد; نگذاريد آب و غذا براى او ببرند🙄
✍ابن ابى الحديد نيز درباره زبير مى نويسد: او به مردم مى گفت: عثمان را بکشيد چون دين و آيين شما را دگرگون کرده و هنگامى که به او گفتند: چه مى گويى در حالى که پسرت بر در خانه عثمان ايستاده، از او دفاع مى کند. او گفت: من ناراحت نمى شوم اگر عثمان را بکشند هرچند قبل از او پسرم هم کشته شود❗️
امام(عليه السلام) بارها در خطبه ها يا نامه هاى نهج البلاغه اشاره به بهانه جويى رسواى طلحه و زبير در مسأله قتل عثمان مى کند و آنها را از شرکاى قتل مى شمارد; چيزى که در تواريخ نيز صريحا آمده است.
✴️قابل توجّه اينکه ابن قتيبه در الامامة والسياسة نيز چنين آورده: هنگامى که عايشه در بصره خطبه مى خواند و آنها را به خون خواهى عثمان تشويق مى کرد، مردى از بزرگان بصره برخاست و نامه اى نشان داد که طلحه جهت تشويق به قتل عثمان براى او نوشته بود. آن مرد در آن مجلس خطاب به طلحه کرد و گفت: اين نامه را قبول دارى؟ طلحه گفت: آرى. آن مرد گفت: پس چرا ديروز ما را به قتل عثمان تشويق مى کردى و امروز به خون خواهى او دعوت مى کنى؟ طلحه در پاسخ او (به عذر واهى و مضحکى توسل جست و) گفت: عده اى به ما ايراد کردند که چرا به يارى عمثان نشتافتيد ما هم جبران آن را در اين ديديم که به خون خواهى او قيام کنيم.😳
👈اين جمله نيز از عايشه معروف است که با صراحت دستور قتل عثمان را به مردم داد و گفت: «اقْتُلُوا نَعْثَلاً قَتَلَ اللهُ نَعْثَلا; نعثل را بکشيد خدا نعثل را بکشد». منظور او از «نعثل» عثمان بود که شباهتى به نعثل يهودى داشت که ريش بلندى داشت😳
🔅نکته:
ادامه نامه امام(عليه السلام) درباره عايشه است:
در کتاب تمام نهج البلاغه که اين نامه را بدون گزينش و به طور کامل آورده، بخشى در ذيل آن ديده مى شود که مربوط به عايشه است، زيرا مخاطب نامه تنها طلحه و زبير نبوده اند، بلکه عايشه نيز جزء مخاطبين بوده است. امام او را سرزنش مى کند که تو چرا بر خلاف حکم اسلام بيرون آمدى و عملا فرماندهى لشکر را به عهده گرفته اى و ميان مسلمانان فساد کرده اى و گمان مى کنى براى اصلاح آمده اى. تو مطالبه خون عثمان مى کنى در حالى که مى دانيم تو بودى که مى گفتى: «نعثل» (يعنى عثمان) را بکشيد که او کافر شده است ولى با نهايت تعجب الان برگشته اى و مطالبه خون او مى کنى! به جان خودم سوگند کسى که تو را تحريک کرده و به اين کار واداشته گناهش از گناه قاتلان عثمان بيشتر است! توبه کن و به خانه ات باز گرد‼️
1_357895324.mp3
15.14M
🍃روضه حضرت علی اصغر(ع)
🍃خانمای حرم بچم نمیره
🎤 #سید_مهدی_میرداماد
⏯ #روضه
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله🖤
#نامه۵۵
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
نامه ای به معاویه:
اما بعد (از حمد و ثناى الهى) خداوند سبحان دنيا را براى جهان بعد از آن (سراى آخرت) قرار داده و اهل آن را در آن مورد آزمايش قرار مى دهد تا معلوم شود چه کسى بهتر عمل مى کند. ما براى دنيا آفريده نشده ايم و نه به سعى و کوشش براى آن مأموريم، بلکه فقط براى اين در دنيا آمده ايم که بهوسيله آن آزمايش شويم. خداوند مرا بهوسيله تو و تو را به وسيله من در معرض امتحان در آورده و يکى از ما را حجت بر ديگرى قرار داده است (من حجت الهى در برابر تو هستم) ولى تو با تفسير قرآن بر خلاف حق، به دنيا روى آوردى و از من چيزى مطالبه مى کنى که هرگز دست و زبانم به آن آلوده نشده است (اشاره به قتل عثمان است) و تو و اهل شام آن را دستاويز کرده (و به من نسبت داده ايد) تا آنجا که عالمان شما جاهلان تان را به آن تشويق کردند و آنها که داراى منصبى بودند از کار افتادگان شما را.
در درون وجود خود از خدا بترس و تقواى الهى پيشه کن و با شيطان که مى کوشد زمام تو را در دست گيرد بستيز (و زمام خود را از چنگ او بيرون آور) توجّه خود را به سوى آخرت معطوف بنما که راه (اصلى) ما و تو همان است و از اين بترس که خداوند تو را به زودى به بلايى کوبنده که ريشه ات را بزند و دنباله ات را قطع کند گرفتار سازد! من براى تو به خدا سوگند ياد مى کنم; سوگندى که تخلّف ندارد که اگر مقدرات فراگير (الهى)، من و تو را به سوى پيکار با يکديگر کشاند، آن قدر در برابر تو ايستادگى خواهم کرد تا خداوند ميان ما حکم فرمايد و او بهترين حاکمان است (و آينده شومى در انتظار توست)»
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
💢تدبر در زیارت عاشورا💢
امام صادق (ع): همه ی ما کشتی نجات هستیم اما کشتی امام حسین سریع تر و وسیع تر است
امام صادق(ع): در آخرالزمان اینقدر مردم غربال میشوند مثل انبار گندم که آخرش یک مشت می ماند.
قران جواب سوالات امتحان خداست گاهی نخونده ایم یا جوتب سوالات را یادمان رفته👈 امام تقلب میرساند سرعت من را در رسیدن به خدا زیاد میکند .
♦️وظیفه ی ما در قبال عترت👈 توسل و اطاعت است و آن وقت ائمه در زندگی من حضور پیدا میکند و کمک میکنند.
♦️وظیفه ی من در قبال قرآن👈 تدبر است
نتیجه اش تقرب است.
قرار بگذاریم به نیت ظهور زیارت عاشورا و دعای عهد بخوانیم
✅تدبر
✅قرائت مستمر
✅هر چی یاد گرفتیم به یکی یاد بدهیم
حتی توسل کنیم که یکی پیدا بشود تا ما به او یاد بدهیم....
♦️سند زیارت عاشورا حدیث قدسی است یا کلام امام تفاوتی ندارد چون کلام امام همسخن خداست...
زیارت عاشورا زیارت امام است پس تقسیم بندی میکنیم انگار تا رسیدن به امام از🔆 ۲ رواق🔆 تشکیل شده است
💫رواق اول
🌟 ۵ گام دارد
✅سلام
✅ابراز برائت
✅درخواست توفیق انتقام
✅درخواست تقرب به خدا و رسول و اهل بیت
✅درخواستهای زائر از خدا
💫رواق دوم تقرب است اول زیارت میکنیم بعد به تقرب میرسیم که هدف زیارت است.
🌟۴گام دارد
شکوه برائت و تقرب
برائت و سلام جامع
برائت دوباره از سردمداران ظلم
سجده شکر
🌟رواق اول
با طهارت باطنی وارد شویم....
سلام که به امام میدهیم فکر میکنیم جواب سلام واجب است و امام جوابمان را میدهند
اما...
حقیقت امر این است که شما جواب امام را دادی
سلام بر پدر بنده خدا...
امام حسین اولین خصوصیتش این است که جایگاه پدری دارد و قرار است عبودیت خدا را آموزش بدهند.
من هم باید بخواهم بنده باشم تا آنها پدری کنند و به عبودیت خاص برسانند.
فراز بعد...
منصوب به رسول خدا هستی
یادآوری این نَسَبها به این خاطر است که
نسب ها فراموش شد و فهمیده نشد و جایگاه امام شناخته نشد
🌟خون خدا بودن امام و پسر خون خدا
خدا نیاز به خونه ندارد نیاز به خون ندارد پس چرا میگوییم خونه ی خدا یا اینجا میگوییم خون خدا⁉️
👈چون امام نهایت بندگی خدا را به نمایش گذاشتند و نیتشان خالص برای خدا بوده و فقط برای خدا به زمین ریخته شد.
با کشته شدن ایشان، گویا خون خدا به زمین ریخته شد چون که با خدا یکی شده بودند...
پیمانه ی ظلم در روز عاشورا پر شد همان طور که بندگی خدا پر شد...
اون خون منصوب به خدا میشود
🌟وتر به معنی کسی است که تنها مانده و بی کس تنهای تنها مانده....
تنها گذاشته شد نه اینکه از اول تنها بود.
🌟فراز بعدی سلام به یاران امام است
در این فراز یک التماس ویژه هم بکنید،
👈من عمل و اعتقاد درستی ندارم و همین التماس هست که نجاتم میدهد
اینجا توسعه میدهیم سلام بر کسانی که جانشان را فدا کردند
✅توسعه از نظر افراد
افرادی که پارکاب ولی خدا بودند
✅توسعه از نظر زمانی
تا زمانی که هستم و شب و روز هست
وقتی سلام به امام و یاران امام میدهم تا ابد لحظات زندگی من را در برمیگیرد
حالا حساب کنید مدام که سلام بدهم چه قدر میزانش بالا میرود و اثر مضاعف میشود.
یک سلام میدهی به امام این سلام در نامه ی عمل تو تا ابد برای تو نوشته میشود.
همین جا یک زرنگی بکن‼️
بگو👈مننمیتوانم در نامه اعمالم نگاه دارم پس خوب است همان اول به خانم فاطمه زهرا هدیه کنم تا برای من محافظت کنند تا خرج ظهور مولا شوم و در نامه ی عملم نماند که حالا یا محو شود یا با گناهانم بسوزد...
💫آمده است دعای اهل قبور مستجاب است حالا ما داریم به این افراد با این عظمت سلام میدهیم بازگشتش قطعی است
و ما واقعا نیاز داریم به بازگشت این سلام ها...
توحید در عمل کار هر کسی نیست ما نیاز به طهارت باطنی داریم من اگر طهارت نداشته باشم اصلا به درد امام زمان نمیخورم لایمسه الا المطهرون
این دعاهای مستجاب طهارت ایجاد میکند...
#قسمت_اول
#ادامه_دارد
هدایت شده از 💌نامه ای برای پدر بنویسیم😢✏📄
#چهل_راهکار_عملی
که حضور مولا را در زندگی خود احساس کنیم💌
۵. در روزهای شهادت ائمه سلام الله علیها و رحلت بزرگان دین به امام زمان عج تسلیت بگوییم وبا ایشان ابرازهمدردی کنیم .💎
#نکته ;خصوصابرای دهه محرم ،روز های نهم ودهم محرم و ایام فاطمیه، برای سلامتی امام زمان عج صدقه بدهیم از قول علامه امینی رضوان الله علیه ; قلب حضرت در آن روزها خیلی در فشاره ...با گفتن ذکر آجرک الله یا بقیة الله با حالتی محزون ابراز همدردی کنیم👌
#چهل_راهکار_عملی
#نامه_ای_برای_پدر_بنویس
🔹خون روی چشمان اسب را گرفت..
🔸مسیر را گم کرد
🔹علی اکبر را مستقیم به قلب لشکر دشمن برد
🔸امام دید وسط لشکر دشمن شمشیر و نیزه ها بالا میرود و پایین میاید
😭فَقَطَّعوهُ بِالسِّیوف اِرباً اِربا
واژه های بدنت سخت به هم ریخته است
سینه ات یا جگرت یا که سرت را ببرم؟
مثل مــادر وسط کوچه گرفتــــار شدی
تـــن پامـــال شـــــده در گذرت را ببرم
#یا_حسین
#یا_علی_اکبر_حسین
#یا_صاحب_الزمان_ادرکنی
#یا_بقیه_الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج #السلامعلیــڪیاسیدالشهـداء #السلام_علیک_یا_ابا_عبدالله_الحسین_🖤
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
💢تدبر در زیارت عاشورا💢 امام صادق (ع): همه ی ما کشتی نجات هستیم اما کشتی امام حسین سریع تر و وسیع تر
#تدبر_در_زیارت_عاشورا
📎قدم دوم
برائت و لعنت
در کنار سلام امام باید برائت وجود داشته باشد
برای اینکه سلام برسد و اثر بگذارد برائت باید باشد
دوباره تکرار میشود
یا ابا عبدالله ...
یادمان باشد میخواهند برای ما پدری کنند.
خدا تقلب های که برای رسیدن به خودش قرار داده یا میانبرهایی که خدا گذاشته برای رسیدن به خودش در اینجا مشهود است
در قرآن آمده ما اگر عاشق خدا نباشیم به بندگی نمیرسیم .حالا چه طوری به عشق خدا برسیم⁉️
در قرآن هست که من دو تا قلب درون انسان قرار ندادم که شما انتظار دارید حب من با چیزی جمع بشه
خدا چون شریک نمیپذیرد رسیدن به حب خدا به راحتی ممکن نیست
عشق خدا سخت است اما
خدا حب امام حسین را راحت قرار داده به همین خاطر است که کشتی امام حسین سریع است...
با حب امام حسین به راحتی میشود به حب خدا رسید...
🌟مصیبت تو برای من بزرگ شد یعنی من با تو یکی شدم
مصیبت امام حسین بر اهل آسمان بزرگ شد یک مصداق اهل آسمان فرشتگان هستند
فراز های زیارت عاشورا مثل قرآن است نمیشود با الفاظ بیان کرد
♦️بزرگی مصیبت امام حسین به این دلیل ست که
✅امام حسین آخرین باقی مانده ی اصحاب کسا بودند مقام ویژه ای اصحاب کسا در عالم دارند
همه عالم فقط برای شما خلق کردم...
✅دشمنان با علم به انتساب امام حسین به پیامبر این مصیبت را رقم زدند میدانستند کشتی نجات است تنها راه رسیدن به خداست...
سوره ی فجر علتش را بیان کرده...
کلا بل لا یطعمون الیتیم
میراث خوری کرده بودند غصب در سقیفه اثر گذاشت،
حب دنیا...
حب حسین با دنیا جور در نمی آید.
خدا به لطفش پرده می اندازد وگرنه
روز عاشورا یا در مشرف شدن به کربلا قابل تصور و تحمل نیست...
💫در روایت است که خدا اهل عالم را غربال جدی میکند یکی روز عاشورا یکی قبل از ظهور حضرت
✅امام حسین به طور غیر عادی و جنگ نابرابر شهید شدند
✅کیفیت شهادت امام مصیبت را سنگین میکند.
✅برخورد ناجوانمردانه با اجساد مطهر و خانواده داغدار
امام سجاد فرمودند شام بسیار سخت گذشت...
🌟خدا لعنت کند امتی که اساس ظلم بر اهل بیت را بنیان نهادند..
خیلی از بی برکتی های عالم بعد از عاشورا برای بشر اتفاق افتاد
اینها زندگی را از بشر گرفتند و نگذاشتند در معیت امام مردم زندگی کنند
اگر ما محروم از امام هستیم گردن اینهاست...
خدا دو تا بهشت درست کرده یکی در این دنیا در معیت امام و یکی آن دنیا باز هم با همراهی امام
1⃣بنیان گذاران ظلم (اینها در عاشورا نبودند مرده بودند...)
2⃣مقابله کنندگان با مقام و منزلت امام
👈مقام جایگاه ولای اهل بیت برای تصدی حکومت اسلامی
👈مرتبه یعنی جایگاه اجتماعی
3⃣قاتلان اهل بیت
4⃣زمینه را فراهم کردند
التماس کنیم ما جز اینها نباشیم
برائت و لعن ما در اینجا چند برابر سلام هاست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ #نذورات-محرم
🔷 قسمت سوم
🔷 تکلیف کسی که هزینه مجلس عزاداری را نذر کرده ولی به جهت شرایط موجود امکان برگزاری مجلس نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ #نذورات_محرم/ قسمت چهارم
🔷س 4328: کسی که چیزی را نذر امام حسین علیه السلام کرده باشد مثل غذا، پول یا ... چگونه میتواند به نذر خود عمل کند؟
اگر نذر عزاداران امام حسین کرده باشد تکلیف چگونه است؟
اگر نذر دارای قیدی بود که نیاز به زمان و مکان خاصی بود چه باید کرد؟
#احکام_نذر
روضه حضرت عباس.mp3
10.75M
🔉 #روضه
🔸روضه حضرت ابوالفضل عباس علیهالسلام
🔔 @Aminikhaah_Media
🕊محمدجواد باهنر، دومین نخستوزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد. وی دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که پس از فارغالتحصیلی، به حرفه معلمی روی آورد و در دوران پهلوی به تدوین کتب درسی دینی و قرآن پرداخت.
تاریخ تولد: ۵ سپتامبر ۱۹۳۳، کرمان
فرزندان: دو پسر و دو دختر
تاریخ ترور: ۳۰ اوت ۱۹۸۱، تهران
محل دفن: بهشت زهرا (س)
والدین: علی اَصغر باهنر
🕊محمدعلی رجایی معروف به شهیدرجایی دومین رئیسجمهور ایران بود. وی در بمبگذاری دفتر نخستوزیری ترور شد. محمد علی رجایی دارای درجه کارشناسی ریاضیات از دانش سرای عالی و کارشناسی ارشد آمار بوده و پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به دبیری ریاضیات اشتغال داشتهاست. ویکیپدیا
تاریخ تولد: ۱۵ ژوئن ۱۹۳۳، قزوین
همسر: عاتقه صدیقی (ازدواج ۱۹۵۸–۱۹۸۱)
تاریخ ترور: ۳۰ اوت ۱۹۸۱، تهران
محل دفن: بهشت زهرا (س)
کودکان: کمالالدین رجایی، حمیده رجایی، جمیله رجایی
کتابها: مکاتبات شهيد رجائى با بنى صدر و چگونگى انتخاب اولين نخست وزير جمهورى اسلامى ايران /
قرائت #زیارت_عاشورا از طرف شهدای عزیز #رجائی و دکتر #باهنر
تقدیم به امام زمان عج الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🙏
💢تدبر در زیارت عاشورا ۲ 💢
اظهار تسلیم به اهل بیت در کنار لعن بر عاملان روز عاشورا
🌟یا ابا عبدلله🌟
این لفظ مدام تکرار میشود حس فرزند و پدری رو نسبت به ایشان داشته باشیم
🔆سلم از ریشه سلام است، یعنی صلح در مقابل حرب به معنی دشمنی
👈موافقت و مخالفت و دوستی و دشمنی صرف نیست...
👈اهل بیت محور هستند نه اینکه من تشخیص بدهم
هم جنس اهل بیت
در یک جبهه قرار میدهم هر کس با شما در صلح است من با او در صلح هستم....اگر در جنگ با شماست در جنگ با آنها هستم الی یوم القیامه...
دشمن کسی است که شمشیر را از رو بسته و میگوید تو نباید باشی و مال و جان خودش را خرج کند که ما نباشیم.
💫جهاد
این قانون خداست و من باید با آن هماهنگ بشم.
چند طایفه لعن میشود...
چه طور انسان میتواند به این شقاوت برسد؟
آل زیاد...
آل مروان...
پدر بزرگ اینها امیه بن شمس
امیه چند تا پسر داشته حرب و ابی عاص
حرب چند تا پسر داشته یکی ابوسفیان معروف است که ابوسفیان سرمایه اش را خرج کرد تا اسلام را زمین بزند
ابوسفیان چند تا پسر داشته معاویه و زیاد...
زیاد حرام زاده است، بعد از شهادت امام علی، معاویه اعلام کرد ابوسفیان پدرش بوده و مادرش بدکاره بوده است.
ابن مرجانه هم همان عبیدالله زیاد است.
زن زیاد پسری به دنیا آورد چون پدرش معلوم نبود، ابن مرجانه صدایش میکردند به نام مادرش وگرنه در عرب مرسوم نیست به نام مادر کسی را خطاب کنند.
بعدا دیدند این شخص زیرک است و به درد حکومتش میخورد گفت پسر ابوسفیان است
این جریان نیاز دارد به انسان حرام زاده!! چون انسان حلال زاده هر کاری را نمیتواند بکند.
در قرآن شجره طیبه و شجره خبیثه آمده است، رسول الله خوابی دیدند که شجره ملعونه را خدا به من نشان داد و کودکهای امیه از منبر من بالا میروند.
سه نفر بعد آن طایفه لعن میشوند
🔥آل زیاد 🔥آل مروان 🔥بنی امیه
🔥عمر سعد و 🔥شمر جز این طائفه نبودند و چون نقش داشتند جداگانه لعن میشوند.
♦️عمر سعد یک آدم مهربان بود و با اهل بیت دوست بود
عبیدالله حکومت ری را به او داد که دست از امامحسین بردارد و چون قبول کرد بدترین آدمها شد...
♦️حب دنیا مرض قلب است و اگر در کسی باشد و درمان نشده باشد یک جا پا می لنگد.
کل افرادی که مهیّا شدند برای قتل امام حسین لعنت میشوند👇
♦️اسرجت👈 زین اسب بستند
♦️الجمت👈 افسار اسب را بستند
♦️تنقبت👈 نقاب زدند
✅✅✅قدم سوم
درخواست توفیق انتقام هست
هیچ کدام از امامان بعد امام حسین لقب منتقم نداشتند فقط امام زمان
صفت منتقم بودن امام خیلی مهم است
باطل قرار است از بین برود
بابی انت و امی
نهایت ادب... ایمان...توحید..
چرا خودم فدا نشوم پدر و مادرم را فدا کنم پدر مادر خیلی مقام دارند در قرآن چهار جا در قرآن بعد توحید امر به احسان والدین شده است
معنای درست جمله 👇
ارزشمند چیزهای زندگی پدر و مادر انسان هستند و این را فدای امام حسین میکنی
من میخواهم در معیت شما قرار بگیرم لازمه اش ذبح اسماعیل است سرِ دل بستگی هایم را ببُرم تا بتوانم پارکاب باشم ..
ما بزرگترین دل بستگی هامان را که عشقش را خدا قرار داده است کنار میگذاریم برای رسیدن به امام
💫لقد عظم مصابی بک
تا اینجای زیارت اینقدر تقرب حاصل شده که یکی شدم با امام و میگویم مصیبت من
از خدایی که مقام شما را بزرگترین در عالم قرار داد
مقام من را به واسطه ی شما بزرگ کرد به واسطه ی طلب انتقام خون شما
همراه امام یاری شده (امام منصور)
در مورد امام حسین دردناکترین چیز این بود که منصور نبودند تنها گذاشته شده بودند ...
قرار نیست دوباره عاشورا تکرار شود...
امام زمان هم به واسطه ی یاران و هم قدرتهای الهی یاری شده است
👈من باید آبرو داشته باشم در پیشگاه خدا وگرنه نمیتوانم به مقام همراهی امام برسم
خدایا قرار بده نزد خودت آبرومند به واسطه ی امام حسین در دنیا و آخرت...
خدا لطف کرده با قرآن و زیارت عاشورا و دعاهایی این چنینی ما را آماده میکند برای پذیرش ظهور و یاری امام
#ادامه_دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مواظب باشیم
👈روایاتی هست که بیان میکنه آنچه در بنی اسرائیل واقع شده در امت ما هم.......
🔶نزاریم کار به جاهای ناجور بکشه
⚠️به استقبال «ینتهی الامر الی منتهی» نریم
⛔️ادامه #چله_زیارت_عاشورا از روز عاشورا تا #اربعین_حسینی👆
#چله_نشین_ظهور_شویم
#شرح_ نامه۵۵
📜نامه در یک نگاه:
مرحوم سیّد رضى این نامه را طبق معمول به صورت گزینشى از نامه مفصل ترى آورده است. از منابع دیگر استفاده مى شود که هدف اصلى این نامه تبادل اسراى کوفه و شام بوده است و مطالبى که در آن آمده براى این بوده که معاویه بر سر عقل آید و از کیفرهاى الهى بترسد و این پیشنهاد را عملى سازد.
🔸فراموش مکن براى چه به دنيا آمده اى:
امام(عليه السلام) در قسمت اوّل اين نامه به هدف آفرينش دنيا و آفرينش انسان ها در آن اشاره مى کند
✅ و مى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) خداوند سبحان دنيا را براى جهان بعد از آن (سراى آخرت) قرار داده و اهل آن را در آن مورد آزمايش قرار مى دهد تا معلوم شود چه کسى بهتر عمل مى کند»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ قَدْ جَعَلَ الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا، وَابْتَلَى فِيهَا أَهْلَهَا، لِيَعْلَمَ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً).
👈اين تعبير اشاره به حقيقتى است که بارها در نهج البلاغه ذکر شده است که دنيا هدف نهايى نيست، بلکه مقدمه اى براى آمادگى جهت سراى ديگر است
✅آن گاه در ادامه اين نامه مى افزايد: «ما براى دنيا آفريده نشده ايم و نه به سعى و کوشش براى آن مأموريم، بلکه فقط براى اين در دنيا آمده ايم که به وسيله آن آزمايش شويم»; (وَ لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا، وَلاَ بِالسَّعْيِ فِيهَا أُمِرْنَا، وَإِنَّمَا وُضِعْنَا فِيهَا لِنُبْتَلَي بِهَا).
✅آن گاه امام(عليه السلام) مى افزايد: «خداوند مرا به وسيله تو و تو را به وسيله من در معرض امتحان در آورده و يکى از ما را حجت بر ديگرى قرار داده است 😏(من حجت الهى در برابر تو هستم)»; (وَقَدِ ابْتَلاَنِي اللهُ بِکَ وَابْتَلاَکَ بِي، فَجَعَلَ أَحَدَنَا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ).
👈بديهى است خداوند در اين دار امتحان، افراد را به وسيله يکديگر آزمايش مى کند; امام(عليه السلام) را به وسيله معاويه تا صبر و تحمل و ايستادگى بر اصول اسلام آزمايش کند مبادا به درخواست معاويه; يعنى حکومت شام براى جلب رضايت او تن در دهد
و معاويه نيز به وسيله امام آزموده مى شود که آيا حاضر است چشم از حکومت غاصبانه اى بپوشد و دست از تهمت و دروغ قتل عثمان به وسيله امام بردارد و دست بيعت در دست آن حضرت بگذارد و تسليم شود؟
👳♀ابن ابى الحديد سنّى معتزلى امتحان شدن امام به وسيله معاويه و بالعکس را به امتحان آدم به وسيله ابليس و امتحان ابليس به وسيله آدم تشبيه مى کند❗️
👈جمله «فَجَعَلَ أَحَدَنَا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ» اشاره به حجت بودن امام در برابر معاويه است نه اينکه هر کدام حجت بر ديگرى باشند، زيرا اگر منظور اين بود بايد مى فرمود: «فَجَعَلَ کُلَّ واحد مِنّا حُجَّةً عَلَى الاْخَرِ» و لذا علاّمه مجلسى نيز در بحارالانوار مى گويد: منظور از «فَجَعَلَ أَحَدَنَا» خود امام است، بنابراين بعضى از شارحان و مترجمان که اين جمله را چنين معنا کرده اند که «هر کدام از ما حجت بر ديگرى هستيم» معناى صحيحى به نظر نمى رسد.❌
✅آن گاه امام به نکته مهمى اشاره کرده و دنياپرستى معاويه را با دليل روشنى آشکار ساخته مى فرمايد: «ولى تو با تفسير قرآن بر خلاف حق، به دنيا روى آوردى و از من چيزى مطالبه مى کنى که هرگز دست و زبانم به آن آلوده نشده است (اشاره به قتل عثمان است) و تو و اهل شام آن را دستاويز کرده (و به من نسبت داده ايد) تا آنجا که عالمان شما جاهلانتان را به آن تشويق کردند و آنها که داراى منصبى بودند از کار افتادگان شما را»; (فَعَدَوْتَ عَلَى الدُّنْيَا بِتَأْوِيلِ الْقُرْآنِ فَطَلَبْتَنِي بِمَا لَمْ تَجْنِ يَدِي وَلاَ لِسَانِي، وَعَصَيْتَهُ أَنْتَ وَأَهْلُ الشَّامِ بِي، وَأَلَّبَ عَالِمُکُمْ جَاهِلَکُمْ، وَقَائِمُکُمْ قَاعِدَکُمْ).
👈امام(عليه السلام) در اين قسمت به بهانه اصلى معاويه در ترک بيعت و باقى ماندن بر حکومت شام اشاره کرده است و آن قيام براى مطالبه خون عثمان بود که براى رسيدن به مقصود خود دست به تأويل آيات قرآن زدند و گفتند: قرآن مى فرمايد: (وَلَکُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الاَْلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ) از يک سو خطاب آيه اوّل را عام مى گرفتند و از سوى ديگر خطاب آيه دوم را که خاص بود به خودشان تأويل مى کردند و خود را ولى خون عثمان مى شمردند😳 در حالى که هيچ ارتباطى با آنها نداشت.
👈در ضمن جمله «وَأَلَّبَ عَالِمُکُمْ جَاهِلَکُمْ...» نشان مى دهد که معاويه و هم دستان او تبيلغات بسيار گسترده اى درباره اين دروغ رسوا، يعنى شرکت على(عليه السلام) در قتل عثمان در سراسر منطقه شام به راه انداخته بودند تا از اين طريق بتوانند همه را بر ضد اميرمؤمنان بسيج کنند و به عنوان انجام وظيفه اى مذهبى آنها را به ميدان نبرد با على(عليه السلام) بکشانند.⚔
سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن معاويه را به تقواى الهى و پرهيز از پيروى شيطان و فراموش نکردن آخرت توصيه کرده
✅مى فرمايد: «در درون وجود خود از خدا بترس و تقواى الهى پيشه کن و با شيطان که مى کوشد زمام تو را در دست گيرد بستيز (و زمام خود را از چنگ او بيرون آور) توجّه خود را به سوى آخرت معطوف بنما که راه (اصلى) ما و تو همان است»; (فَاتَّقِ اللهَ فِي نَفْسِکَ، وَنَازِعِ الشَّيْطَانَ قِيَادَکَ، وَاصْرِفْ إِلَى الآْخِرَةِ وَجْهَکَ، فَهِيَ طَرِيقُنَا وَطَرِيقُکَ).
✅آن گاه امام(عليه السلام) در تأکيد اين معنا، وى را از عذاب الهى در دنيا مى ترساند و مى فرمايد: «و از اين بترس که خداوند تو را به زودى به بلايى کوبنده که ريشه ات را بزند و دنباله ات را قطع کند گرفتار سازد!»; (وَاحْذَرْ أَنْ يُصِيبَکَ اللهُ مِنْهُ بِعَاجِلِ قَارِعَة تَمَسُّ الاَْصْلَ، وَتَقْطَعُ الدَّابِرَ).
👈 همان گونه که تاريخ گواهى مى دهد که بعد از دوران کوتاهى، حکومت بنى اميّه که غالباً گرفتار مشکلات بود ريشه کن شد و نسل و دودمان آنها بر باد رفت و جهان اسلام از شر آنها راحت شد و امروز چيزى به عنوان دودمان بنى اميّه باقى نمانده، جز قبر متروک مفلوکى از معاويه که در گوشه اى از شام باقى مانده و کسى به سراغ آن نمى رود و عبرتى است براى همه انسان ها.👌
✅و از آنجا که امام براى باز داشتن معاويه از تمام وسيله ها استفاده مى کند، در پايان او را به جنگ کوبنده اى تهديد کرده مى فرمايد: «من براى تو به خدا سوگند ياد مى کنم; سوگندى که تخلّف ندارد که اگر مقدرات فراگير، (الهى) من و تو را به سوى پيکار با يکديگر کشاند، آن قدر در برابر تو ايستادگى خواهم کرد تا خداوند ميان ما حکم فرمايد و او بهترين حاکمان است (و بدان آينده شومى در انتظار توست)»; (فَإِنِّي أُولِي لَکَ بِاللهِ أَلِيَّةً غَيْرَ فَاجِرَة، لَئِنْ جَمَعَتْنِي وَإِيَّاکَ جَوَامِعُ الاَْقْدَارِ لاَ أَزَالُ بِبَاحَتِکَ حَتّى يَحْکُمَ اللهُ بَيْنَنا وَهُوَ خَيْرُ الْحاکِمِينَ).
👈معاويه و يارانش قدرت امام را در جنگ ها به خاطر داشتند و جدى بودن تهديدها و قسم هايش را مى دانستند، لذا اين تهديد به يقين مى توانست عاملى بازدارنده، لا اقل در مرحله اى از زمان باشد.
🗝به هر حال از آنجا که معاويه عنصرى پيچيده و داراى حالات و افکار مختلفى بود، امام(عليه السلام) براى رام کردن او در اين نامه از تمام طرق ممکن استفاده فرموده تا در فکر او تأثير بگذارد.
📚در تواريخ آمده است که معاويه بعد از اين نامه حاضر به مبادله اسيران عراقى و شامى با يکديگر شد، زيرا امام چنان که قبلا هم اشاره شد در ذيل اين نامه به مسأله مبادله اسيران پرداخته است.
#نامه۵۶
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
وصيتى از آن حضرت (ع) به شريح بن هانى، هنگامى او را با مقدمه لشكر خود به شام فرستاد:
در هر صبح و شام تقواى الهى را پيشه کن. از دنياى فريبنده بر خويشتن خائف باش و در هيچ حال از آن ايمن مشو. بدان که اگر خويشتن را از بسيارى از امورى که آن را دوست مى دارى به علت ترس از ناراحتى هاى ناشى از آن باز ندارى، هوا و هوس ها تو را به سوى زيان هاى فراوانى خواهد کشاند، بنابراين در مقابل نفس سرکش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خويش مسلّط و غالب باش و ريشه هاى هوا و هوس را قطع کن.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🙏خواهش می کنم عزیزان من ،به خصوص جوانان ،باصحیفه سجادیه انس بگیرند زیرا همه چیز در این کتاب ظاهرا دعا و باطنا همه چیز وجود دارد.«مقام معظم رهبری»
💠فراخوان مسابقه مجازی صحیفه سجادیه💠
به مناسبت ایام عزاداری اهل بیت و با هدف آشنایی و انس با معارف بی نظیر آن بزرگواران به صورت کاملا مستقل از هر نهاد و سازمانی وکاملا مردمی به همت چند جوان و کمک خود شما دوستان عزیزتصمیم به برگزاری مسابقه ی معارف صحیفه سجادیه گرفته ایم .
✅ شروع مسابقه⬅️ ۹۹/۶/۲۴ همزمان با شهادت امام زین العابدین (علیه السلام)
📌اما روند مسابقه 👈هرروز ، یک سوال چهارگزینه از کتاب شریف صحیفه سجادیه طراحی شده و داخل گروه قرار داده میشود،
عزیزان شرکت کننده بایستی تا روز اول مسابقه ثبت نام کرده باشند، در صورت ثبت نام علاوه بر دریافت کد قرعه کشی، لینک گروهی که سوالات صحیفه سجادیه به صورت ۱۲ روز متوالی در آن بارگذاری میشود، برای شرکت کننده ارسال میشود تا در گروه عضو شود و افرادی غیر از شرکت کنندگان داخل گروه نباشند.
🔹 بنابراین برای ثبت نام
۱- نام و نام خانوادگی
۲- نام پدر
۳-شماره همراه خود
۴- شهرستان محل سکونت
را به آیدی داده شده در ایتا و یا شماره ی واتس آپ ارسال فرمایید و کد قرعه کشی خود را دریافت بفرمایید. لطفا از یک طریق در مسابقه شرکت کنید.
📣توجه📣 توجه
(نگران😔نداشتن صحیفه سجادیه نباشید )
📖منبع اصلی مسابقه هر روز در کانال مسابقه بارگزاری میشود☺️.
🔸این مسابقه طی 12 روز طراحی شده و کافی است شرکت کنندگان طی این 12 روز به 10 سوال ، پاسخ صحیح بدهند تا در قرعه کشی شرکت داده شوند.
🔸لازم به ذکر است، شما تا 🕙 ساعت ۱۰ صبح روز بعد فرصت دارید پاسخ صحیح سوال مورد نظر را ارسال کنید حتی ساعت ۱٠:۱ هم پاسخگویی شما به هیچ وجه پذیرفته نمیشود.
🤗در پایان مسابقه به منتخبان قرعه کشی هدیه ی نقدی تقدیم میگردد.
🔸آی دی ایتا جهت ارسال پاسخ صحیح سوالات صحیفه سجادیه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@sahifesajadieh99
----------------------------
شرکت در مسابقه از طریق واتساپ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
۰۹۹٠۸۷۹۴۱۲۲