eitaa logo
المدرس الافضل
795 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
 💥چند دسته از لغات اضداد سی لفظ است از نوادر اسمها را برشمر لفظ هریک را دو معنی و آن یکی ضد دگر «شف» نقصان و زیاده «جون» سیاه است و سفید «فرع» رفتن زیرو بالا «هاجد» است خواب و سهر «رهو» جای شیب و بالا، داین و مديون «غريم» «قعوه» صفوه تهمت و «شوها» نكو و بد نگر «صارخ» آمد مستغیث و هم مغيث «ايداع» شد مودع و مودَع چه اطلاب ،است قضا ای پسر غابر است باقی و ماضی و«صریم»است لیل و صبح «غاضیه» تاریک و نور «اسرار»کتمان و جهر پس «شریٰ»بیع و خریدن،هم «مثول»است شست(نشستن) و خواب «قرء» طهر و دم،«منین»است سست و قوی نقبه گر «بین»وصل است و فراق و«ثلعه»بالا و نشیب «رش»اصلاح است و فساد و«بلا»خیر است و شر «شدور»اقدام و خلف و«شعب»جمع و فرقت است «قانع»است راضی و سائل«فوز»مرگ است و ظفر «شیم» شمشیر است کشیدن هم نمودن در غلاف «نوء»استادن فتادن،خفیه کتمان و نشر به نقل از النضید،ج۱۹،ص۱۸۰ @alnokat
؛ ✍سروده شاعر توانا استاد افشین علاء به مناسبت سالگرد 👇👇 سر می برند از ماه، ای شب بیا تماشا؛ با ذکر یا ابا الفضل(ع) بر لب بیا تماشا؛ ای کربلا تنش را، حالات رفتنش را؛ هر روز کن زیارت، هر شب بیا تماشا؛ افتاده است پایین، آن ماه بی مزارم؛ بی سر به سینه خاک مرکب بیا تماشا؛ من عاجزم ز وصفش سوسن ز باغ بر خیز؛ با کاکل پریشان، کوکب بیا تماشا؛ ای نام و رسم و عنوان خاکی بریز بر سر؛ مصدر بیا به پایین، منصب بیا تماشا؛ دیگر مرا مترسان ای مرگ بعد از این داغ؛ از سوختن چه دانی، ای تب بیا تماشا؛ بانو مدافعت را، بردند سوی مقتل؛ بر تل خویش باز آ؛ زینب بیا تماشا؛ ❤️ یادش گرامی و راهش همیشگی باد. @alafzal1400
هدایت شده از Moumivand
محمد عندلیب باز هم چند روز پیش آقای خرده فرمایش هایی در باب حوزه و مرجعیت داشته اند، در اینجا مطلبی را له مدتی پیش در زمینه پدیده همه دان ها نوشته بودم مجددا تقدیم می دارم 👇👇
هدایت شده از Moumivand
⁉️⁉️ 🌷 لابد مثل من در طول عمرتان با کسانی برخورد کرده اید که تحصیلات و مطالعات بسیار سطحی در یک رشته دارند اما توگویی در همه یا اکثر علوم و فنون سرآمدند و متخصص و لذا ناشیانه در هر موردی اظهار نظر می کنند ، من نام اینان را ❌ ❌ می گذارم. 🌹تا آنجا که این گروه ناشناسند مشکل آفرین نیستند، مشکل از آنجا آغاز می شود که گروهی از اینان حب شهرت دارند و دستهای پنهانی نیز به تقویت و ترویج و تبلیغ آنها می پردازند، تریبون در اختیارشان می گذارند ، صحبت ها و مصاحبه های آنها از صدا و سیما و دیگر رسانه ها دائما پخش می شود و از آنان به عنوان نظریه پرداز یاد می شود. 🔹 مجبورند آنچه مروجین و پشتیبانان آنها می خواهند بگویند و الا دیگر امکاناتی در اختیارشان قرار نمی گیرد. 🔸خطرناک ترین بخش ماجرای آنجاست که نه تنها در مسائل دینی اظهار نظر می کنند، بلکه متکبرانه خود را از حوزویانی که عمری با کمال عزت و کرامت و حریت زندگی کرده و شب و روز در پی تحصیل علم و فضیلتند نیز متخصص تر وانمود می کنند و حتی برای بهبود وضع حوزه و روحانیت نسخه می پیچند. ♦️ به اصطلاح ‼️‼️ را بشناسیم و بشناسانیم و فریب تبلیغات فریبنده را نخوریم ◼️ شرح این هجران و این خون جگر ‌ این زمان بگذار تا وقت دگر
؛ با الطاف الهی و عنایات امام زمان (عج)، استاد معظم جناب آقای احمد مومیوند (مدیر محترم کانال نکات ادبی و اصولی) تدریس کتاب شریف شرح جامی را شروع کرده اند که صوت جلسه اول آن در اختیار دوستان قرار می گیرد.
ان شاء الله باقی جلسات شرح ملا جامی در کانال النکات بارگزاری می شود: @alnokat
هدایت شده از کلمة الله هی العلیا
ان شاء الله درس پایه ده، بخش سوم، از ابتدای مبحث مطلق و مقید، از روز یکشنبه ۱۱ شهریور، ساعت ۸ به وقت مهر، در مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ۲۷, برگزار می شود.
هدایت شده از بایگانی
۱؛ ۳۳۵؛ ☄ نکات مهم: 1⃣ مبحث مطلق و مقید در تمام متون علمی کاربرد دارد و هیچ آیه یا روایتی نیست که در آن لفظ مطلق یا مقیدی به کار نرفته باشد. 2⃣ برخی معتقدند تعریف مطلق و مقید در علم اصول با تعریف مطلق و مقید در علم ادبیات یا منطق متفاوت است. ولی برخی دیگر معتقدند تعریف مطلق و مقید در هر سه علم یکسان است، هر چند نوع نگاه به مطلق و مقید در علوم مختلف، متفاوت می باشد. 3⃣ برخی معتقدند که اطلاق و تقیید صفت لفظ است؛ و برخی دیگر معتقدند در علم اصول، اطلاق و تقیید اولا و بالذات صفت معنی یا حکم است و ثانیا و بالعرض به لفظ نسبت داده شده است؛ به عبارت دیگر: لفظ به اعتبار معنای خود متصف به اطلاق و تقیید می شود، آن هم از جهت اینکه حکمی بر این معنی بار می شود. 4⃣ گاهی علماء مطلق و عام را به معنای لغوی (شمول و سریان) به کار میبرند نه به معنی اصطلاحی. 5⃣ اطلاق و تقیید امری نسبی است و گاهی شیء واحد از یک نظر مطلق و از نظر دیگر مقید است؛ مثلا:نماز نسبت به اصل وضوء، مقید به وضوء می باشد، اما نسبت به اینکه لباس شما آبی باشد یا قرمز مطلق است. 6⃣ گاهی یک لفظ از یک جهت عام و از جهت دیگر مطلق است؛ مثلا أکرم العلماء از جهت شمولش بر همه علماء عام است و از جهت اینکه قید (العدول) ندارد مطلق است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۱؛ ۳۳۷؛ ❄️ تعریف: المطلق ما دل علی شایع فی جنسه. ❄️ تعریف:المقید ما دل علی غیر شایع فی جنسه؛ مثل:رجل عالم. مطلق لفظی است که دلالت بر معنایی (ماهیتی) دارد که آن معنا شیوع در همه افراد آن ماهیت و طبیعت دارد؛ مثلا:لفظ رجل که دلالت بر معنای (من له الرجولیه) دارد و این معنا در همه افراد رجل وجود دارد. ⚡️اشکال صاحب فصول: 1⃣ این تعریف جامع همه افراد نیست، زیرا اسم جنس هایی مثل رجل فقط دلالت بر ماهیت رجل دارند و دلالتی بر معنای شیوع و سریان ندارند. 2⃣ این تعریف مانع اغیار نیست، زیرا شامل الفاظی مثل من موصوله می شود که این الفاظ دارای شیوع هستند ولی مطلق نیستند. 💧جواب : این تعریف ها، تعریف لفظی و شرح اسمی هستند نه تعریف دقیق و حقیقی و منطقی؛ و هدف از این تعریفها، شناسایی اجمالی مسمی است نه شناسایی تفصیلی آن، پس پرداختن به این اشکالات و جواب آنها لازم نیست و بهتر است به بررسی موضوع له و معنای الفاظی بپردازیم که مطلق هستند یا اگر هم مطلق نیستند دلالت بر شیوع و سریان و شمول و توسعه دارند. @alafzal1400