eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ (بخش اول) ۱۱۹؛ ✅ مراد از اقتضاء در عنوان مبحث اجزاء، اقتضاء به نحو علیت و تأثیر است نه اقتضاء به نحو کشف و دلالت؛ به همین خاطر اقتضاء را به اتیان نسبت دادیم که امری تکوینی است و آنرا به صیغه امر نسبت ندادیم که امری لفظی است؛ پس: 🔹مبحث اجزاء یک مبحث عقلی است و می گوییم آیا اتیان مأمور به علی وجهه مقتضی اجزاء است یا نه؟ 🔹مبحث اجزاء یک مبحث لفظی نیست تا بگوییم:آیا صیغه امر مقتضی اجزاء است یا نه؟ ✅ انواع امر: 1⃣ امر واقعی:امری است که وظیفه مکلف را در حالت عادی و معمولی مشخص می نماید؛ مانند:نماز با وضوء بخوان. 2⃣ امر اضطراری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت اضطرار مشخص می نماید؛ مانند:نماز با تیمم بخوان. 3⃣ امر ظاهری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت شک و جهل به حکم واقعی مشخص می نماید؛ مانند:اگر در بقاء طهارت شک کردی با استصحاب طهارت نماز بخوان. ✅ مسایل گوناگون مبحث اجزاء با توجه به امرهای مختلف: 1⃣ آیا انجام مأمور به واقعی مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 2⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر اضطراری می باشد یا نه؟ 3⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر ظاهری می باشد یا نه؟ 4⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 5⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ (بخش دوم) ۱۱۹؛ 💠 إن قلت:در سه مسأله اول مبحث اجزاء، اقتضاء به نحو علیت و تأثیر می باشد؛ ولی در مسأله 4⃣ و 5⃣ اقتضاء به نحو کشف و دلالت می باشد؛ پس نزاع در مأمور به اضطراری و ظاهری در مقدار دلالت و اعتبار بخشی دلیل این دو مأمور به می باشد که آیا دلیل این دو به نحوی است که اجزاء از امر واقعی را فایده دهد یا نه؟ ✅ قلت:اینکه اقتضاء در مسأله 4⃣ و 5⃣ به معنی کشف و دلالت باشد منافاتی با این ندارد که اقتضاء در این دو مسأله به معنی علیت و تأثیر هم باشد؛ زیرا در سه مسأله اول نزاع فقط کبروی است و اقتضاء فقط به معنی علیت و تأثیر است، اما در دو مسأله دیگر نزاع هم کبروی و هم صغروی است که در نزاع کبروی اقتضاء به معنی علیت و تأثیر و در نزاع صغروی اقتضاء به معنی کشف و دلالت می باشد. 🔹صغری:مامور به اضطراری و ظاهری نازل منزله مامور به واقعی است. 🔹کبری:اتیان مامور به اضطرای و ظاهری مجزی از امر واقعی است. 👈 تبیین مساله 4⃣ و 5⃣:آیا دایره دلالت دلیل مامور به اضطراری و ظاهری به اندازه ای هست که عقل حکم به اجزای مامور به اضطراری و ظاهری از امر واقعی کند یا نه؟ 🔺نکته:در سه مساله اول که مبحث کبروی است نزاعی وجود ندارد که انجام هر مأمور به مجزی از امر خودش می باشد؛ ولی بعضی از اهل سنت نقل کرده اند که در این سه مساله نزاع وجود دارد. 🔹فافهم:نزاع اصلی مبحث اجزاء در صغرای مساله 4⃣ و 5⃣ می باشد که اقتضاء در آنجا به معنی کشف و دلالت است؛ پس در نزاع اصلی مبحث اجزاء، اقتضاء به معنی کشف و دلالت می باشد نه به معنی علیت و تاثیر. @alafzal1400
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 توصیه استاد خسروپناه به مطالعه آثار حکیم شیخ محمد هادی تالهی آیت الله متوفای ۱۳۷۵ شمسی از فقها و عارفان همدان گوهری ناشناخته است که مانوس اهل دل و رزمندگان دوران دفاع مقدس بود. دوستداران این حکیم در سال گذشته همت نمودند و همایش بزرگداشت شاگرد مکتب ملاحسینقلی همدانی را برگزار کردند. آیت الله تالهی رساله‌ها و آثار ارزشمندی در زمینه فلسفه و عرفان و فقه و کلام و تفسیر به جای گذاشت که برای عموم مردم و اهل فن فایده بخش‌اند. مجموعه این آثار منتشر و توزیع شده است توصیه بنده به طلاب عزیز مطالعه این آثار به ویژه کتاب شذرات در تفسیر و فلسفه است که به کوشش نورچشمم جناب حجت الاسلام حسین ایزدی به ثمر رسید. خداوند متعال روح این عالم جلیل همدانی را با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محشور سازد و مهمان امیرالمومنین علیه السلام گرداند و همه ما را در مسیر مکتب اهل بیت علیهم السلام قرار دهد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم پنجم اسفند ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از بایگانی
۲۷؛ (بخش اول) ۱۱۹؛ ✅ اجزاء به چه معناست؟ 💠 برخی معتقدند: 🔹در اتیان مأمور به واقعی، إجزاء به معنی اسقاط تعبد دوباره به مأمور به می باشد. 🔹و در اتیان مأمور به اضطراری و ظاهری، اجزاء به معنی اسقاط قضاء می باشد. ✅ محقق خراسانی:ظاهرا اجزاء در این مبحث اصولی به همان معنی لغوی خود یعنی کفایت به کار رفته است؛ و اسقاط تعبد دوباره و اسقاط قضاء از لوازم معنی لغوی و تفسیر معنی لغوی می باشند؛ بله ما یکفی الاتیان عنه در مامور به واقعی اسقاط تعبد دوباره و در مأمور به اضطراری و ظاهری اسقاط قضاء می باشد، اما جدا بعید است که این دو معنی اصطلاحی واژه اجزاء باشند، زیرا: 🔹اولا:اعراض از معنی لغوی بر خلاف اصل است و نیاز به قرینه دارد. 🔹ثانیا:این دو به عنوان لوازم معنی لغوی و در کنار معنی لغوی در مبحث اجزاء حضور دارند و نیازی نیست از راه معنی اصطلاحی آنها را در مبحث اجزاء وارد کنیم. @alafzal1400
هدایت شده از بهاری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از بایگانی
(۱)؛ ؛ ؛ ✅ انتشارات دانشگاه تهران باهتمام دکتر برات زنجانی دانشنامه ای در علم پزشکی که کهن ترین مجموعه طبی به شعر فارسی است، چاپ کرده است. ✅ حکیم میسری در سال ۳۷۰ هجری قمری یعنی بیش از هزار سال پیش در قالب ۴۴۸۰ هزار بیت، دانش پزشکی خود را به شعر درآورده است. ✅ نسخه اصلی این کتاب در کتابخانه ملی فرانسه (پاریس)! به شماره R_7799_310 و میکرو فیلم آن کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می باشد. ✅ دکتر برات زنجانی در مقدمه این کتاب با ارایه سند به بیش از ۳۰ مورد از اکتشافات دانشمندان ایرانی _ اسلامی اشاره می کند که همگی این اکتشافات به اسم دانشمندان غربی ثبت شده است. ✅ دکتر زنجانی سبب وضعیت موجود را عدم مراجعه به کتب کهن و سنتی بر می شمارد در حالی که نسخه های اصلی خیلی از این کتب در اروپا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
(۲)؛ ؛ ✅ حکیم میسری در آغاز دانشنامه پزشکی خود، به ستایش خداوند حکیم و صفات الهی و همچنین به مدح پیامبر عظیم الشأن و خاندان گرامیش می پردازد. ✅ در این دانشنامه به معرفی دانش های مهم به ویژه دانش دینی و دانش پزشکی اشاره شده است: پزشکی را و دین را گر ندانی زیان است این جهانی و آن جهانی ✅ حکیم میسری در ادامه به ویژگی های شب و روز و سال اشاره می کند. ✅ در این اشعار انواع مزاج و علت غلبه هر یک بررسی شده است. ✅ در دانشنامه پزشکی حدود ۲۰۰ داروی گیاهی و روش ساخت آنها و شیوه استفاده آنها معرفی شده است. ✅ حکیم میسری به روش درمان بیش از ۱۲۰ بیماری اشاره کرده است، بیماری هایی که امروزه برخی از آنها را لا علاج دانسته یا عمل جراحی را برای آنها لازم می دانند. @alafzal1400
هدایت شده از M.A
هدایت شده از بایگانی
(۳)؛ ؛ ✅ حکیم میسری معتقد است که گنهکاران بر اثر مبادرت به گناه و ظالمان بر اثر ستمکاری و بسبب ناله و دادخواهی مظلومان بیمار می شوند و شفای آنان موقوف به اینست که از بدکاری برگردند و دعا و توبه کنند و صدقه بدهند. 🔹مگر کس را بی اندازه گناهست که نزدش دردها را بسش راهست. 🔹و گرنه بر کسی بیداد کرده است ز بیدادیش کس اندوه خوردست. 🔹دعا کردست بر وی زی خداوند که یا رب تو چنین بیداد مپسند. 🔹خداوند این دعای او شنیدست ازینش درد و بیماری رسیدست. 🔹ندارد سود وی را هیچ درمان مگر گیرد فرستد امر و فرمان. 🔹مر این کس را دعا و صدقه باید که دردش بی گمان صدقه زداید. 🔹به از صدقه نباشد هیچ درمان که با ایزد به آید عهد و پیمان. @alafzal1400