eitaa logo
المدرس الافضل
795 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۲۴؛ ۱۱۷؛ 💠 سؤال:اگر صیغه امر دلالت بر فوریت کند و عبد عمل را فورا انجام ندهد، آیا مقتضای امر آن است که عمل را در زمان فوری دوم (فورا ففورا) انجام دهد یا اینکه امر چنین اقتضایی ندارد و کل عمل ساقط شده است؟ ✅ جواب:دو احتمال وجود دارد: 1⃣ اگر مفاد صیغه امر وحدت مطلوب باشد و مأمور به یکی باشد (عمل فوری) با رعایت نکردن فوریت، عصیان محقق می شود و مامور به ساقط می شود، زیرا اصل عمل به تنهایی مطلوب مولی نیست تا در زمان دوم انجام گیرد. 2⃣ اگر مفاد صیغه امر تعدد مطلوب باشد و مامور به دو تا باشد، یکی اصل عمل و دیگری فوریت آن؛ در صورت رعایت نکردن فوریت و عصیان فوریت، اصل عمل بر وجوب خود باقی مانده و باید آنرا در زمان فوری دوم انجام داد. ✅ محقق خراسانی:اگر قبول شود صیغه امر دلالت بر وجوب فوریت دارد، ولی دلالتی بر وحدت مطلوب یا تعدد مطلوب نخواهد داشت. @alafzal1400
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⁉️ ۱۰ سوال: برای شناخت افکار و نقد مبانی آقایان ملکیان و طباطباییِ صاحب کتاب تطور شیعه به کدام کتاب یا مقاله رجوع کنیم؟ پاسخ: دو کتاب در زمینه معنویت و نقد جناب ملکیان نوشته دکتر سید احمد غفاری نشر موسسه حکمت و فلسفه ایران و کتاب جناب سلیمانیان در نقد کتاب مکتب در فرایند تکامل مدرسی طباطبایی مطالعه شود. 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از بایگانی
۲۵؛ ۱۱۸؛ ✅ شکی نیست که انجام مأمور به بر وجه خودش (علی وجهه) فی الجمله مقتضی اجزاء است، اما قبل از بررسی اصل مطلب نیاز به تبیین چهار مطلب می باشد. ✅ مقدمه اول:درباره تفسیر عبارت (علی وجهه) سه احتمال وجود دارد: 1⃣ محقق خراسانی:مراد از عبارت (علی وجهه) در عنوان مبحث اجزاء، روشی است که سزاوار است شرعا و عقلا مأمور به بر آن روش انجام گیرد؛ مثلا عبادت عقلا باید به روش قصد قربت انجام شود؛ پس انجام مأمور به بر روش عقلی و شرعی مقتضی اجزاء است. 2⃣ مراد از (علی وجهه) کیفیت معتبر شرعی در مأمور به می باشد؛ پس انجام مأمور به با کیفیت معتبر شرعی مقتضی اجزاء است. 💠 اگر مراد از (علی وجهه) کیفیت معتبر شرعی باشد دچار دو اشکال می شود؛ زیرا: 🔹اولا:از عبارت (مأمور به) در عنوان مبحث اجزاء، کیفیت معتبر شرعی فهمیده می شود، زیرا عملی که امر شرعی دارد باید با کیفیت شرعی خود انجام شود؛ و در این صورت عبارت (علی وجهه) قید توضیحی برای عبارت (مأمور به) خواهد شد، و این بعید است، زیرا اصل در قیود احترازی بودن است نه توضیحی بودن. 🔹ثانیا:بنابر مختار ما قصد قربت کیفیت عقلی اطاعت و عبادت است نه قید شرعی آن؛ و اگر مراد از (علی وجهه) فقط کیفیات شرعی باشد، عبادات و کیفیات عقلی مثل قصد قربت از حریم نزاع اجزاء خارج می شوند. 3⃣ مراد از (علی وجهه) قصد وجه است که نزد بعضی از اصحاب معتبر می باشد؛ پس انجام مأمور به همراه با قصد وجه مقتضی اجزاء می باشد. 💠 اگر مراد از (علی وجهه) قصد وجه باشد، دچار سه اشکال می شود، زیرا: 🔹اولا:مبحث اجزاء یک مبحث فراگیر و عمومی است که شامل همه دیدگاه ها می شود و همه دانشمندان در آن شرکت دارند، اما قصد وجه یک دیدگاه شاذ در نزد برخی از دانشمندان است. 🔹ثانیا:کسانی که قصد وجه را معتبر می دانند فقط در تعبدیات آنرا واجب می دانند نه در توصلیات، و در این صورت واجبات توصلی از حریم نزاع اجزاء خارج می شوند. 🔹ثالثا:بر فرض هم قصد وجه معتبر باشد، چه لزومی دارد که از بین شرایط گوناگون مامور به فقط قصد وجه در عنوان مبحث اجزاء مطرح شود! پس بهتر است مراد از (علی وجهه) معنایی باشد که همه شرایط مامور به و از جمله قصد وجه در آن معنا مندرج باشند و آن معنا همان روش معتبر عقلی و شرعی می باشد که در احتمال اول مطرح شد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ (بخش اول) ۱۱۹؛ ✅ مراد از اقتضاء در عنوان مبحث اجزاء، اقتضاء به نحو علیت و تأثیر است نه اقتضاء به نحو کشف و دلالت؛ به همین خاطر اقتضاء را به اتیان نسبت دادیم که امری تکوینی است و آنرا به صیغه امر نسبت ندادیم که امری لفظی است؛ پس: 🔹مبحث اجزاء یک مبحث عقلی است و می گوییم آیا اتیان مأمور به علی وجهه مقتضی اجزاء است یا نه؟ 🔹مبحث اجزاء یک مبحث لفظی نیست تا بگوییم:آیا صیغه امر مقتضی اجزاء است یا نه؟ ✅ انواع امر: 1⃣ امر واقعی:امری است که وظیفه مکلف را در حالت عادی و معمولی مشخص می نماید؛ مانند:نماز با وضوء بخوان. 2⃣ امر اضطراری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت اضطرار مشخص می نماید؛ مانند:نماز با تیمم بخوان. 3⃣ امر ظاهری:امری است که وظیفه مکلف را در حالت شک و جهل به حکم واقعی مشخص می نماید؛ مانند:اگر در بقاء طهارت شک کردی با استصحاب طهارت نماز بخوان. ✅ مسایل گوناگون مبحث اجزاء با توجه به امرهای مختلف: 1⃣ آیا انجام مأمور به واقعی مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 2⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر اضطراری می باشد یا نه؟ 3⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر ظاهری می باشد یا نه؟ 4⃣ آیا انجام مأمور به اضطراری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ 5⃣ آیا انجام مأمور به ظاهری مقتضی اجزاء از امر واقعی می باشد یا نه؟ @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۶؛ (بخش دوم) ۱۱۹؛ 💠 إن قلت:در سه مسأله اول مبحث اجزاء، اقتضاء به نحو علیت و تأثیر می باشد؛ ولی در مسأله 4⃣ و 5⃣ اقتضاء به نحو کشف و دلالت می باشد؛ پس نزاع در مأمور به اضطراری و ظاهری در مقدار دلالت و اعتبار بخشی دلیل این دو مأمور به می باشد که آیا دلیل این دو به نحوی است که اجزاء از امر واقعی را فایده دهد یا نه؟ ✅ قلت:اینکه اقتضاء در مسأله 4⃣ و 5⃣ به معنی کشف و دلالت باشد منافاتی با این ندارد که اقتضاء در این دو مسأله به معنی علیت و تأثیر هم باشد؛ زیرا در سه مسأله اول نزاع فقط کبروی است و اقتضاء فقط به معنی علیت و تأثیر است، اما در دو مسأله دیگر نزاع هم کبروی و هم صغروی است که در نزاع کبروی اقتضاء به معنی علیت و تأثیر و در نزاع صغروی اقتضاء به معنی کشف و دلالت می باشد. 🔹صغری:مامور به اضطراری و ظاهری نازل منزله مامور به واقعی است. 🔹کبری:اتیان مامور به اضطرای و ظاهری مجزی از امر واقعی است. 👈 تبیین مساله 4⃣ و 5⃣:آیا دایره دلالت دلیل مامور به اضطراری و ظاهری به اندازه ای هست که عقل حکم به اجزای مامور به اضطراری و ظاهری از امر واقعی کند یا نه؟ 🔺نکته:در سه مساله اول که مبحث کبروی است نزاعی وجود ندارد که انجام هر مأمور به مجزی از امر خودش می باشد؛ ولی بعضی از اهل سنت نقل کرده اند که در این سه مساله نزاع وجود دارد. 🔹فافهم:نزاع اصلی مبحث اجزاء در صغرای مساله 4⃣ و 5⃣ می باشد که اقتضاء در آنجا به معنی کشف و دلالت است؛ پس در نزاع اصلی مبحث اجزاء، اقتضاء به معنی کشف و دلالت می باشد نه به معنی علیت و تاثیر. @alafzal1400
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 توصیه استاد خسروپناه به مطالعه آثار حکیم شیخ محمد هادی تالهی آیت الله متوفای ۱۳۷۵ شمسی از فقها و عارفان همدان گوهری ناشناخته است که مانوس اهل دل و رزمندگان دوران دفاع مقدس بود. دوستداران این حکیم در سال گذشته همت نمودند و همایش بزرگداشت شاگرد مکتب ملاحسینقلی همدانی را برگزار کردند. آیت الله تالهی رساله‌ها و آثار ارزشمندی در زمینه فلسفه و عرفان و فقه و کلام و تفسیر به جای گذاشت که برای عموم مردم و اهل فن فایده بخش‌اند. مجموعه این آثار منتشر و توزیع شده است توصیه بنده به طلاب عزیز مطالعه این آثار به ویژه کتاب شذرات در تفسیر و فلسفه است که به کوشش نورچشمم جناب حجت الاسلام حسین ایزدی به ثمر رسید. خداوند متعال روح این عالم جلیل همدانی را با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محشور سازد و مهمان امیرالمومنین علیه السلام گرداند و همه ما را در مسیر مکتب اهل بیت علیهم السلام قرار دهد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم پنجم اسفند ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از بایگانی
۲۷؛ (بخش اول) ۱۱۹؛ ✅ اجزاء به چه معناست؟ 💠 برخی معتقدند: 🔹در اتیان مأمور به واقعی، إجزاء به معنی اسقاط تعبد دوباره به مأمور به می باشد. 🔹و در اتیان مأمور به اضطراری و ظاهری، اجزاء به معنی اسقاط قضاء می باشد. ✅ محقق خراسانی:ظاهرا اجزاء در این مبحث اصولی به همان معنی لغوی خود یعنی کفایت به کار رفته است؛ و اسقاط تعبد دوباره و اسقاط قضاء از لوازم معنی لغوی و تفسیر معنی لغوی می باشند؛ بله ما یکفی الاتیان عنه در مامور به واقعی اسقاط تعبد دوباره و در مأمور به اضطراری و ظاهری اسقاط قضاء می باشد، اما جدا بعید است که این دو معنی اصطلاحی واژه اجزاء باشند، زیرا: 🔹اولا:اعراض از معنی لغوی بر خلاف اصل است و نیاز به قرینه دارد. 🔹ثانیا:این دو به عنوان لوازم معنی لغوی و در کنار معنی لغوی در مبحث اجزاء حضور دارند و نیازی نیست از راه معنی اصطلاحی آنها را در مبحث اجزاء وارد کنیم. @alafzal1400
هدایت شده از بهاری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از بایگانی
(۱)؛ ؛ ؛ ✅ انتشارات دانشگاه تهران باهتمام دکتر برات زنجانی دانشنامه ای در علم پزشکی که کهن ترین مجموعه طبی به شعر فارسی است، چاپ کرده است. ✅ حکیم میسری در سال ۳۷۰ هجری قمری یعنی بیش از هزار سال پیش در قالب ۴۴۸۰ هزار بیت، دانش پزشکی خود را به شعر درآورده است. ✅ نسخه اصلی این کتاب در کتابخانه ملی فرانسه (پاریس)! به شماره R_7799_310 و میکرو فیلم آن کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران می باشد. ✅ دکتر برات زنجانی در مقدمه این کتاب با ارایه سند به بیش از ۳۰ مورد از اکتشافات دانشمندان ایرانی _ اسلامی اشاره می کند که همگی این اکتشافات به اسم دانشمندان غربی ثبت شده است. ✅ دکتر زنجانی سبب وضعیت موجود را عدم مراجعه به کتب کهن و سنتی بر می شمارد در حالی که نسخه های اصلی خیلی از این کتب در اروپا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. @alafzal1400