eitaa logo
علم سرخ
102 دنبال‌کننده
114 عکس
81 ویدیو
4 فایل
سردار شهید: « امروز جمهوری‌اسلامی حرم است...» @saeed_alef "سعید اسماعیل دخت"، یاعلی. درس خارج #حوزه ارشد علوم سیاسی #دانشگاه تربیت مدرس تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢انسجام اجتماعی بر مدار مدل امت-امامت انقلاب اسلامی یا لیبرال دموکراسی تکثر گرا؟ ⬜سعید اسماعیل دخت/دانش آموخته حوزه و دانشگاه 🔴همین هفته پیش بود که جواد ظریف به عنوان مسئول کمیته راهبری دولت پزشکیان بحث از تبعیض مثبت نمود. ⬜یکی از جنبه هایی که عناصر لیبرال داخلی به قومیت ها و یا مذاهب دیگر غیر شیعی و غیر اسلامی بها می دهند، بده بستان های سیاسی است. ➕در مصاحبه عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی زاهدان در سال 96 با سایت انتخاب او عملا و علنا بحث حمایت های اهل سنت را منوط به دادن مناصب به اهل سنت عنوان می کند. خود این نکته حائز اهمیت است که چرا امثال ظریف و تیم پزشکیان تصمیم گرفته اند در انتخاب وزرا و کابینه تبعیض مثبت را اعمال کنند و نه در امکانات و تقسیم بودجه و امثال آن. این یک بده بستان است. ➕اما بعد... ➕جدای از این، جریان های فکری مقابل عقلانیت اسلامی؛ لیبرال ها گاهی به نام تجدد در دوره رضا خان، گاهی به نام آزادی و توسعه در دوره محمد رضا، از آن طرف گاهی توسط گروه های چپ و مارکسیست به نام سازشکاری و غیر انقلابی، گاهی به نام ملی گرایی، گاهی به بهانه حقوق شهروندی و حال به نظر می رسد به نام چند فرهنگی و لیبرال دموکراسی تکثر گرا به سایش با مذهب شیعه می پردازد. (نمی خواهم نام مبارزه با مذهب شیعه بر آن بگذارم ) ➕یک زمان سنجش دموکراسی ها بر اساس میزان کثرت افرادی بود که در انتخابات شرکت می کردند و در کمپین ها و فعالیت هایی که جنبه های دموکراتیک داشت شرکت می کردند. ⬜امروزه آنچه یک مدال افتخار برای دموکراسی ها شمرده میشود بیشتر کثرت گروه هایی است که در قدرت مشارکت داده میشوند. ⬜لذاست که می بینید همجنس بازان با همه قلتشان در حتی همان جوامع غربی اما در جاهای مختلف رسانه و قدرت مشارکت داده میشوند. ⬜بن مایه این تفکر لیبرال در واقع مبتنی بر یک مفهوم از عدالت است، ممکن است کسی بگوید عدالت و لیبرالیسم؟ بله یک عدالت لیبرالی، به معنای حق آزادی برابر همه افکار و عقاید برای حضور در اجتماع، قدرت، رسانه و... هر چند با پلورالیسم به معنای تکثر گرایی حق متفاوت است، اما همان تساهل و تسامح را دارد. ➕از نظر این نظریه پردازان، شرکت دادن این گروه ها موجب بوجود آمدن یک سرمایه اجتماعی، یک انسجام اجتماعی میشود. سرمایه اجتماعی ای که بن مایه هر حرکت و رشدی در جامعه ، توسعه و اقتصاد است. 🌟اما مدل انقلاب اسلامی چیست؟ یکی از نظریات مشهور شهید بهشتی نظریه امامت-امت است. ➕از نظر ایشان امت یعنی کسانی که معتقد به اسلام باشند. ➕در مواجهه با حرکات اجتماعی افراد یک جامعه به 5 دسته تقسیم میشوند. ➕یک گروه اصلی در واقع همان پیشران های آن حرکت هستند، هسته قدرت و نیروی یک نهضت در واقع همین دسته اول هستند. دسته های دیگر بی تفاوت ها، سوء استفاده کنندگان، فرصت طلبان و مردم عادی به دنبال روزمرگی هستند. ➕ آنچه مهم است قدرت هسته قوی مردمی یک نهضت است، اگر این هسته، قدرت لازم را داشته باشد می تواند دسته های دیگر را یا با خود همراه کند و یا کنار بزند.(کتاب سه اسلام-شهید بهشتی) ➕امت، حول اسلام است، نه حول ضدیت با آمریکا و نه حول مساله ... و ..... ➕امت حول اسلام است. در مناظراتی که ایشان درباره مساله آزادی با گرو های چپ دارند، وقتی که گروه های حاضر چپ در جلسه می گویند ما در مبارزه با امپریالیسم در یک جبهه هستیم و سرمایه داری این انقلاب را زمین می زند، ایشان به صراحت عنوان می کنند، ما «جبهه اسلامی» مقابله با امپریالیسم هستیم، هر کسی می خواهد با امپریالیسم مبارزه کند در انقلاب اسلامی، از نظر ما باید اسلام را پذیرا باشد.(کتاب آزادی،هرج و مرج، زورمداری-شهید بهشتی) ➕در واقع از نظر ایشان تنها این اتحاد نیست که علیه یک شر یا خیر موضوعیت دارد، بلکه خود اسلام هم موضوعیت دارد! یا به نحو درست، اساسا اتحاد درست یعنی اعتصام به حبل الله(اسلام), اسلام است که امت ساز است(کتاب باید ها و نباید ها-شهید بهشتی) آنچه تالیف قلوب و پیوستگی ایجاد می کند حبل الهی و اسلام است. ولایت است. ➕در جایی از مناظره در موضوع آزادی، ایشان «التقاط» را عنصر اساسی در شکست «انقلاب مشروطه» دانسته و شرط تجربی جامعه ایران را اعتصام به حبل الهی و اسلام بیان می فرمایند. ➕البته ایشان در همان کتاب سه اسلام، همکاری و معاهده با گروه های غیر اسلامی و یا حتی غیر اهل کتاب را مشروط به شرایط خاصی رد نمی کنند (تفصیل بیشتر به کتاب باید ها و نباید ها و یا تفسیر شهید بهشتی با عنوان در مکتب قرآن مراجعه بفرمایید) 🇮🇷 @alamesorkh 🇮🇷
🟢حفره های گفتمان سازی سبد رای مشترک ⚪سعید اسماعیل دخت/ دانش آموخته حوزه و دانشگاه 🔹یکی از خطوط انحرافی که در طول انتخابات شاهدش بودیم تاکید غلط بر سبد رای مشترک بود 🔹حامیان برخی از کاندیداها با تاکید بر داشتن سبد رای مشترک کاندیدای خود با جریانات غیر انقلابی، لیبرال و ... اساس وجود این سبد رای مشترک را یک امتیاز عنوان می کردند. زیربنای این نوع نگاه باز می گردد به همان نتیجه گرایی. یعنی اساس کار سنگینی و وزانت سبد رای است و نه کیفیت و چگونگی آن. 🔹البته اصل داشتن سبد رای مشترک مذموم نیست، بلکه هنر و ضرورت هم هست، پس مساله در چگونگی ایجاد آن است. 🔺مساله این است که دلالت اصلی در این سبد مشترک وجود رفتار و مواضع منطبق با گفتمان انقلاب اسلامی است، که یک سیطره و اشتراک عام درست کرده؟ و یا خیر، ناشی از یک رفتار مریض، دو پهلو است؟ برای مثال این ایراد ندارد که یک شخص عدالت، معنویت، استقلال و آزادی مسئولانه که جزو شعارهای انقلاب اسلامی است را در رفتار خودش برجسته کرده باشد و سبد رای مشترک بواسطه وجود این اشتراک در بین او و سبد سایرین باشد. چون اساس این اشتراک بر ارزشی برخاسته از متن ارزش های انقلاب اسلامی است. 🔺اما اگر این سبد رای مشترک بخاطر این است که بخشی از عموم مردم که رفتارهای التقاطی دارند چنین درکی دارند که فلانی در ارزشها با تسامح و تقلیل گرایی رفتار می کند، این نه تنها امتیاز برای یک فرد شاخص جبهه انقلاب نیست، بلکه نیاز به آسیب شناسی هم دارد. این مسئولیت این شخص و جریان حامی اوست که این سبد رای مشترک را به سمت اشتراک در ارزشها بکشاند، نه اینکه به آن فخر هم کنند . ‼متاسفانه آنچه شاهدش هستیم این است که برخی از نگاه های التقاطی یکی از انتقاداتشان به افراد شاخص جریان انقلاب اسلامی این است که اینها سبد رایشان عمومیت ندارد، چون فلانی زیادی بسیجی است! یعنی بسیجی و انقلابی بودن در جریان انتخابات عیب میشود! 🔺این نگاه در غیر انتخابات هم همین گونه زیست می کند، در مواضعی که باید گفتمان انقلاب اسلامی را تبیین کند، برای خراب نشدن سبد رای مشترک، خواص خود را در آب نمک می خواباند! به جای اینکه چهار سال به دنبال ترویج و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در سطح عموم باشد، به دنبال ارزشمند کردن ملاک های عوامانه در بین جامعه مذهبی در ایام انتخابات است. 🔴این نگاه و رفتار هم یک رفتار غلط انتخاباتی و سیاسی است، و هم یک اعتقاد غلط گفتمانی. 🔺نگاه و رفتار غلط سیاسی است از این جهت که قرار است ترویج و عمومیت یافتن گفتمان اصل باشد و پیروزی در انتخابات برایند و نشان دهنده این عمومیت یافتگی!. اگر دلیل عمومیت نیافتن یک شخص بخاطر شاخص بودن او در انقلابی و بسیجی بودن است، این ایراد از شخص او نیست، ایراد از همه خواص و نخبگان جبهه انقلابی است که موفق نشده اند ارزش های انقلابی را عمومی کنند. مواقعی که اختلاف های اجتماعی وجود داشته، به جای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، با همین رویه های غلط، به دنبال تامین درخواست مردم بوده اند و نه تبیین مصلحت مردم. 🔺اما انحراف در سطح گفتمان آنجاست که خیزش و بعثت این نگاه، نه از متن اسلام به سمت عوام، بلکه بعثت و خوانشش از بین عوام به سوی دین است. یعنی همان جریان عرف گرایی و عوام گرایی مذهبی. این یعنی انحراف، یعنی التقاط گفتمانی. 🔺سبد مشترک خودش یک گفتمان میشود و جای خودش را به تبیین برای نفوذ گفتمان عقلانیت اسلامی می گیرد. در نتیجه مواضع افراد شاخص و خواص و فعالان جریان انقلابی با یک تحلیل غلط نه بر اساس بینش عقلانی-اسلامی که بر اساس نگاه به تعمیم سبد مشترک بسته میشود! چیزی که ما عملا در مباحث مربوط به معضلات فرهنگی شاهدش بوده ایم. 🔹با همه این حرف ها تعمیم سبد رای مهم است، اما این تعمیم باید گفتمانی باشد. ◻در انتخابات اخیر، یکی از دلایل عدم موفقیت جریانی که تاکید زیادی بر روی سبد رای مشترک داشت هم همین عدم توجه به سبد گفتمانی بود. سبد رای گفتمانی حتی ممکن است از نظر کمیت زیاد نباشد اما به لحاظ کیفیت به منزله یک موتور در سطح عمومی رفتار می کند که می تواند جریان های خاکستری و عمومی را جلب کند، در کنشگری ها ساکت نیست، پیش برنده و فعال است و با جریان مقابل فعالانه مقابله می کند. اما کاندیدایی که درصد کمی از آرایش گفتمانی است، نمی تواند نیروی محرکه یک جریان عمده باشد، مثل این می ماند که بخواهیم با موتور پراید یک تریلی را بکشیم. تریلی بودن(سبد رای عمومیت یافته) موقعی جواب می دهد که موتور شما هم موتور تریلی باشد!. بعضا سعی شد این خلاء با کارهای رسانه ای و نیز وام گرفتن از شخصیت های گفتمانی جبران شود، که عملا چنین نشد. 📝 @ALAMESORKH
1.85M
نگاهی به تاکید بر سبد رای مشترک @ALAMESORKH
هدایت شده از محسن قنبریان
🔲 نظر پاک و خطاپوش! صهیونیست ها از ترور شهید هنیه درون تهران -بعنوان قدرتمندترین کشور جبهه مقاومت- البته قصد ناپاکی دارند. رخنه های اطلاعاتی و حفاظتی هم خطای قابل دفاع نیست. اما از صندلی تماشای بالاتری هم می توان بر این حادثه نگاه کرد: 1⃣ از صبح ۱۰مرداد۱۴۰۳ ، فلسطین جزء هویت ملی ایرانیان هم شد! اگر حمایت از فلسطین تاکنون "رویکردی امتی" بود؛ از امروز "امری ملی" هم هست. مدرنیست ها و سکولارهای ایرانی و بخصوص آنها که حامیان دکتر پزشکیان بودند خوب است به این نکته توجه کنند. خون ریخته شده در تهران، "نماد مقاومت فلسطین" بود و با دعوت رسمی، مهمان ایرانیان در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخبشان بود؛ برای مردم فلسطین این حق هست که از ملت و دولت ایران، سراغ او را بگیرند. پاسخ درست به این طلبِ ملت فلسطین، خونخواهی او توسط ایران است؛ همان که رهبر انقلاب اسلامی نوشت: "مهمان عزیز ما را در خانه ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد ولی زمینه مجازاتی سخت برای خود فراهم ساخت... این حادثه تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه خود می دانیم." 2⃣ مجموعه عملیاتهای تروریستی سابق بر علیه هنیه نشان می دهد آن عزیز حتما ترور می شد؛ در قطر، فلسطین یا... انتقام او و اندازه اش در آن صورت بر عهده جنبش های مقاومت فلسطین می ماند و بس! امروز اما به دلیل وجدان انسانی و حق بین المللی، منتقم اش باید جمهوری اسلامی با توان اطلاعاتی-عملیاتی و نظامی برترش باشد. این نکته را هم باید طراحان و فرماندهان نظامی توجه کنند که "مجازات سخت" و "خونخواهی او" -که در وعده رهبر انقلاب آمد- را بشکل دردناک تر از و دقیق تر از عین الاسد انجام دهند. "نحن اهل الدم طُلّاب الثره"! 📝 محسن قنبریان ۱۰مرداد۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
تهران زدن > تلاویو زده میشه. چشم در مقابل چشم. @alamesorkh
با اون عظمت میگه شانیت ورود در برخی مسائل صرفا با است... بعد یه طلبه رمان اطلاعاتی نویس برای ما‌ تحلیل نظامی امنیتی میکنه! اندازه و جایگاه خودت رو بفهم، تو قصه تو بگو! @alamesorkh
,🌟آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟ ➕دکتر محمد حسین رجبی از کارشناسان تاریخ اسلام می گوید: همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند. هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده میشود. کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین (ع) آمدند شیعه نبودند. ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند، الزام نکرد که حتما باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند. چون می ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد، حتما در کربلا به امام می پیوندند. ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی عبدالله کرد. هرچند برخی از اهل سنت میخواستند با بهانه و تمارض، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد. ➕اولین فردی که با قطعیت میشود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین (ع) پیوسته، «زهیر بن قین بجلی» است. زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود. عثمانی ها نسبت به حضرت امیر(ع) بدبین بوده و حتی کینه می ورزیدند. بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد، متحول شده و به امام پیوست، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی میخواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق میدهد نه فقه شیعه. لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمیشود. البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی (ع) میکند، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است. ➕دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است. او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (ع) بست. او با احتجاجات امام (ع) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند. لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (ع) آمد. ➕فرد دیگر «یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی»، معروف به «ابوالشعثا کندی» است. وی در لشکر عمر بن سعد بود. احتجاجات امام (ع) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (ع) پیوست. نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم. هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست. ➕دو برادر دیگر وجود دارند به نامهای «سعد بن حارث» و «ابوالحَتوف بن حارث» که نه تنها شیعه نبودند، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند. این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام (ع) جنگیدند، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند!؟ لذا به سپاه امام حسین (ع) پیوستند. حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعة لمن عصی.» ➕فرد دیگر که بعید است شیعه باشد، «عبدالله بن عمیر کلبی» است. اگر وی ارادتی به امام (ع) نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است. وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود. اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد، تکان خورد و تصمیم به یاری امام (ع) گرفت. معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد. ➕۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام (ع) پیوستند. با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند. از میان آنها از افرادی مانند «جُبیل بن مالک تمیمی»، «حارث بن امرء القیس کندی»، «عبدالرحمن بن مسعود»، «عبدالله بن بشیر خَثعمی» و «عمرو بن ضُبَیعه»، در تاریخ نام برده شده است. ⬜البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود، چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین (ع) یافت شود. 🔰 mehrnews.com/xx3Lh ⬜منابع: مقتل ابی مخوف - تاریخ طبری – ارشاد شیخ مفید – الاخبار الطوال دینوری – کامل ابن اثیر - العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی – لهوف سید بن طاووس – اعیان الشیعه علامه محسن امین عاملی 🌟 @alamesorkh
ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر در آفاق گشادست ولیکن بستست از سر زلف تو در پای دل ما زنجیر من نظر بازگرفتن نتوانم همه عمر از من ای خسرو خوبان تو نظر بازمگیر دیوان اشعار, غزلیات - @alamesorkh
شیخ فضل الله نوری، امام خمینی نیست. گاهی در مورد شیخ چنان مبالغه میشود که گویی هم طراز شخصیت های انقلاب اسلامی است. حداقل بر اساس مدارکی که در اختیار هست، و منتسب به ایشان است، چنین نیست و ایشان در ابعاد مهمی از شناخت بحران و راه حل در مسأله مشروطیت نواقصی دارند که نگاه ایشان را با حضرت امام و بزرگان انقلاب اسلامی متمایز می کند. از جمله در مسأله قانون، آزادی، برابری. شناخت مسأله. جدای از اشکالاتی که در مشروطه و عملکرد برخی حامیانش وجود داشت، اما بر اساس مدارک منتسب به ایشان، ایشان در ابعاد علمی این مسائل در جریان مشروطه در تنگناست و عملا نمی تواند از آنها خارج شود. با اینکه نائینی اتفاقا مواجهه قابل تری با این مسائل دارد که شاید به جهت تبحر علمی ایشان نسبت به شیخ باشد. هر چند نائینی در شناخت وضعیت از شیخ عقب تر است. اما نائینی در راه حل علمی گیر نیفتاده. @alamesorkh
یادم میاد چند سال پیش مقاله ای خواندم از محمود سریع القلم(یکی از اساتید لیبرال علوم سیاسی) که اونجا ریشه اصلی مسأله ایران با جهان، حتی در موضوعات مهمی چون هسته ای و موشکی را نه خود این مسائل، که چگونگی رابطه با رژیم صهیونیستی عنوان کرده بود. او گفته بود ایران حق دارد هسته ای و موشکی و... داشته باشد، اما چگونگی همه آنها به حل مسأله رابطه با رژیم صهیونیستی بر می گردد. درسته، به نوعی امروز رژیم صهیونیستی کانون همه موانع پیشرفتهای ایران است. امروز نابودی این غده سرطانی، مهمترین برنامه برای پیشرفت ماست. @alamesorkh
میگن با رژیم صهیونیستی وارد جنگ نشید! خوابید؟! رژیم صهیونیستی هفتاد ساله با ایران وارد جنگ شده. @alamesorkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥇🥳🇮🇷 چند سال پیش هم چند تا ورزشکار کوتوله سرود جمهوری اسلامی ایران رو‌ نمی خوندن 😂 همونایی که تو آسیا هم به زور بتونن جایی برسن😆
حجاب محدودیت نیست! 🇮🇷 😊 @alamesorkh
جریان نفوذ و نفوذ در جریان! می گویند کسی ابلیس را در خواب دید با زنجیرهایی بر دور گردن، از ابلیس پرسید این ها چیه؟ ابلیس گفت اینها زنجیرهایی است که برای فلان عالم و فلان بزرگ دوخته ام تا آنها را منحرف کنم، پرسید زنجیر من کدام است ،ابلیس جواب داد تو زنجیر نمی خواهی، با خود مایی! حالا شده است احوال بعضی اشخاص و رسانه های جریان های سیاسی-اجتماعی داخل ایران، که جریان انقلابی را متهم به نفوذ می کنند! البته ممکن است در جریان انقلابی نفوذی هم باشد، نفوذی های آمریکایی، صهیونیستی، وهابی، روسی و چینی و.. اما جریان لیبرال خود خود نفوذ است! اصلا نیاز به زنجیر ندارد! 📝🖊 @alamesorkh
🟢مساله فقط فلسطین نیست! بررسی منطق گفتمان عقلانیت اسلامی در مواجهه با استبداد شاهنشاهی و استکبار منطقه ای ◻یکی از نکات مهمی که در مساله فلسطین باید به اون توجه کنیم منطق جمهوری اسلامی و گفتمان جریان عقلانیت اسلامی در مواجهه با آن است. برای این منظور خوب است که به عقبه مبارزاتی این جریان با دستگاه سلطنت پهلوی مراجعه کنیم. ◻جایی که برخی از نخبگان سیاسی راه حل را در ترور شاه می دیدند و یا حداکثر در نفوذ به جریان حاکمیت از طریق ارتش و انجام کودتا و یا در نفوذ به مجلس و ایجاد اصلاحات می دیدند، گروه های چریکی، احزاب چپ مانند توده و مصدق مشخصا این سه راه را به ترتیب و گاه به ترکیب امتحان کردند و تقریبا موفقیت در خوری نداشتند. اما گفتمان عقلانیت اسلامی به رهبری امام خمینی اصالتش با آگاهی و اعتراض و مطالبه از سطوح مختلف جامعه به سمت دستگاه سلطنت بود. مساله این جریان نه تنها شاه، بلکه دستگاه سلطنت بود. شاه را میشد ترور کرد، اما دستگاه سلطنت را خیر. علیه شاه میشد کودتا کرد، می شد آنرا کنترل کرد، اما با همه اینها دستگاه سلطنت باقی بود، و استبداد استمرار داشت. 🔺یکی از وجوه مهم چرایی نحوه مواجهه جمهوری اسلامی با مساله فلسطین هم به همین مساله بر می گردد. ◻اینکه گمان کنیم با یک عملیات نظامی، و بدون پشتوانه سازی عمومی حداقل در سطح جهان اسلام، مساله فلسطین حل میشود، مقداری ساده انگارانه است. فلسطین باید حداقل مساله اول جهان اسلام باشد، نه فقط ایران! نه فقط انقلابی های ایران! ‼باید زمینه برای در هم کوبیدن تضادهای داخلی جهان اسلام هم فراهم شود، جریان های لیبرال و سلفی گری طالبانی و خلیفه نشین های معلق بین مطبخ و مستراح هم باید در هم شکسته شود. ◻بزرگی جنایاتی که در فلسطین در حال وقوع است، به راستی باید در جهان عرب سنی هم بزرگ دیده شود. نه اینکه تقابل، تقابل یهود-شیعی یا یهود-ایرانی نشان داده شود. ◻باید زمینه برای گرایش به اسلام عقلانی راستین هم فراهم شود. مساله فقط فلسطین و رژیم صهیونیستی نیست، کل جهان اسلام باید آزاد شود، این دستگاه سلطنت اموی باید فرو بریزد. حاکمان سعودی و امارات و ترکیه و اردن و لبنان و خودگردان فلسطین و... به همان اندازه جانی هستند که دولت رژیم صهیونیستی است. ◻اگر صهیونیست ها با عملیات نظامی کار فلسطین را می سازند، جریان سازش منطقه زمینه های اقتصادی و فرهنگی آنرا تامین می کنند. 🔺و مساله جهان اسلام جز با آگاهی و همراهی یا آگاهی و شورش مردم علیه این روال و این منطق سازشکار ممکن نیست. 🔺حتی اگر در نهایت ایران و شیعه تنها بازیگر مساله باشد، با مشروع بودن این حرکت نزد مردم مسلمان منطقه، شکنندگی اجتماعی و مذهبی برای دولت های منطقه رخ خواهد داد. جبهه بزرگ تر میشود. جبهه تقویت میشود. 🔺📝 @alamesorkh
در ایام خاصی مانند تایید صلاحیت ها و یا رای اعتماد ها شاهد انتشار چنین اخباری هستیم، که آقا بر اساس اسناد و مدارک فلانی اینقدر خیانت کرده. 👈 این اخبار اگر دروغ است که هیچ، باید برای انتشار اکاذیب این چنینی ذی الحق و یا دادستان رسیدگی کند اما راست بودنش هم یک فاجعه است. 👈 اگر راست باشد، یعنی: 🔺 یا منابع امنیتی و اطلاعاتی اسناد و مدارک را به قوه قضاییه ارجاع نداده اند که تخلف کرده اند. 🔺 یا ارجاع داده اند و قوه قضاییه یا مجلس بر اساس وظیفه نظارتی پی گیری نکرده، که قوه قضاییه یا مجلس تخلف کرده. 🔺 یا مجلس پی گیری کرده و قوه قضاییه رسیدگی نکرده که قوه قضاییه تخلف کرده. 🔺 یا عنوان اتهامی برای چنین تخلفی تعریف نشده که در این صورت هم قوه قضاییه و مجلس بواسطه ترمیم نکردن قانون اهمال کاری کرده اند. 🤕 یعنی این همه دستگاه اطلاعاتی و امنیتی و نظارتی و قضایی فشل است که یک مجرم چندین سال بعد از اتمام مسئولیتش نه تنها توبیخی نگرفته، بلکه زمینه برای دوره وزارت بعدی او هم فراهم است؟ بنظرم اگر این اسناد راست است، اول باید یقه نهادهای اطلاعاتی و دو قوه دیگر را بخاطر اهمال کاری چسبید، نه ! با روان مردم بازی نکنید، اگر راست میگویید بروید یقه اینها را بچسبید. @alamesorkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حیرت از توحش در حیرت از آزادی در حیرت از قانون، صلح، امنیت. در حیرت از این کشتارهای مقدس. در حیرت از کلیسا، کنیسه، کاباره. در حیرت از عرب، سنی، سکوت. در حیرت از علم، توسعه، عدالت. در حیرت از هابز، لویاتان، ماکیاولی در حیرت از سوسیالیسم ، لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم. در حیرت از بورس، بازار، کویین. در حیرت از دلار، اسلحه، نفت. نه! در حیرت از این همه قربانی، پیش پای این همه خدا. در حیرت از پیروزی خون، بر لشکر شمشیرها. @alamesorkh
🟥 بخش قابل توجهی از اصولگراهای حزبی یک سری عقول منفصل دارند! حضرت آقای فلانی، فلان عضو دفتر رهبری، فلان شخصیت اطلاعاتی، فلان فرمانده بلند پایه، فلان مرکز ... ⬜ قرار بود مشاوره بگیریم، اما تقلید به جای تحقیق مجتهدانه در نهادهای مهم نظارتی مانند مجلس، زینت برای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نیست. دأب رهبری که ورود مستقیم در این امور نیست، اما اصرار بر این روش ها موجب تقلیل نگاه مجتهدانه داشتن، به روش های تقلیدی از افراد دون مرتبه از ولی فقیه میشود، که تجربه ثابت کرده چندان نتایج در خوری هم به همراه نداشته. بعلاوه خیلی اوقات تکالیف مسلم، معطل کدکشی از رهبری و سخنان ایشان میشود.و گاهی بخاطر نرسیدن کد به مقلدان این مسلک، تکلیف مسلم تعطیل میشود. ⬜مسلک در گوشی به جای مسلک اجتهاد و عقلانیت، موجب تورم مرید پروری و جامعه توده ای فاقد عقلانیت استنباطی، حتی در سطح نمایندگان مجلس و خواص جامعه می‌شود، که با روح انسانیت، هدف کلی انبعاث انبیاء و اسلام، گفتمان انقلاب اسلامی و خواسته رهبری فاصله ها دارد. چه اینکه جزو متواترات روایات است که هدف انبیاء بالابردن سطح عقلانیت مردم بوده است و نه مریدپروری مقلدانه و در گوشی. و گفتمان انقلاب اسلامی و امامین انقلاب پیوسته بر این مدار در حرکت بوده است. 🟥 در موضوعات مختلف حتی مشاوره به عوام جامعه نیز باید همراه با استدلال باشد. چه برسد بر خواص! چون انقلاب اسلامی در تداوم مسیر انبیا، قرار است عقول را ارتقائ بدهد، نه صرفا با تشکیل محدود عقول منفصل! یا یک فیلسوف شاه حامی پروری کند. خطی که سستی اش در بزنگاه های تاریخی مشخص شده و میشود. 🟥وقتی وظیفه ما تحقیق و تفحص هست، این وضعیتِ فلانی گفته، فلانی فلانی را تایید کرده، فلانی فلانی را اصلح دانسته، در شأن گفتمان اصولی انقلاب اسلامی نیست. وتوی تحقیق، در موضوعات با سفارش صحابه و تابعین! معنا نداره و حتی گاهی اجتهاد در مقابل نص از آن بیرون می آید. که عملا خود نمودی از حاکمیت دو گانه است. وقتی هم اختلاف نظر و مبانی رهبری را با رابطشان تذکر بدهید متهم به دوگانگی ایجاد کردن میشوید!! یعنی انتظار دارند در مقابل تحریف نظرات ولی فقیه و گفتمان انقلاب اسلامی هم سکوت کنید! 🟥در اینکه ولی فقیه احکام و مداخلاتی در برخی موارد و مواقع دارند شکی نیست، از مواردی که مسلم است جنگ و صلح است، همچنین مواردی که مصلحت مهمی در میان باشد. خود ایشان بارها و بارها این مواضع را شرح داده اند. بنابراین اصلا بحث بر حق داشتن ولی فقیه برای صدور فرمان نیست، بحث بر روی دأب اولیای الهی از جمله امامین انقلاب در ورود به مسائل و رابطه آن با وظیفه و تشخیص وظیفه ماست. شکی نیست که بیانات و محکمات امامین انقلاب دسته اول ترین منبع برای فهم اسلام راستین است. و همه حرف هم همین است که منبع باید همین باشد، اما دست یافتن به تکلیف در موضوعات و متشابهات، که دأب ولی فقیه بر ورود نیست، نه بر پایه ارجاعات غلط، ناصواب و بخصوص درگوشی بلکه بر اساس اجتهاد محکمات پایه بایستی باشد. 🖋️سعید اسماعیل دخت ، طلبه حوزه علمیه قم ، ارشد علوم سیاسی ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ @alamesorkh
‼️نمایندگان محترم ، موقع تایید صلاحیت ها، فکر کنید برای دختر جوان و نورس تان خواستگار آمده و میخواهید شوهرش بدهید! خیلی خیلی واضح. @alamesorkh
هیچی نگید با این ها می‌خوایم وفاق ملی درست کنیم. 😑 (ظفرقندی کاندیدای وزارت بهداشت) @alamesorkh
‼️یکی از مهمترین امتحانات مجلس، در مورد شخص آقای است. 🟥انفصال ایشان از برجام و ظریف و دولت روحانی و سیاست خارجه آن که از برخی نمایندگان میشنویم چیزی شبیه طنز سیاسی است. 🟥یادم می آید ایشان شخصا پس از امضای توافق ژنو به حوزه علمیه معصومیه آمدند، که بنده هم در آن جلسه حضور داشتم. و ایشان تمام قد در مقابل سوالات و انتقادات طلاب انقلابی مدرسه ایستادند و شوریدند، و از زمینه های وجوب مذاکره گفتند و از توافق سست ژنو دفاع کردند. آنرا تصمیم نظام بیان داشتند. ⬜زمینه هایی که رهبری به صراحت آنها را غلط و دارای پیش فرض اشتباه خواندند. و در هیچ نقطه ای از مذاکرات متون امضا شده را بدون قید و شرط نپذیرفتند، و دیدیم که همه متون بدون در نظر گرفتن نکات رهبری، قسمت تعهدات ایران اجرا شد. 🟥شخص آقای عراقچی بازیگر اصلی مذاکرات و اجرای برجام و سیاست خارجی دولت روحانی بوده و برای آن ننگ نشان افتخار کسب کردند، و بنده به یاد ندارم در هیچ بیانی برائت خود را از آن خسارت محض بیان کرده باشند. هنوز هم نمی دانم نقدی دارند یا خیر؟ 🟥ولایتی و ولایی بودن جاش همین جاهاست. 🟥اما بنظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ایشان را تایید خواهند نمود و همانطوری که لکه ننگ تایید برجام در یک مجلس اصولگرا رقم خورد، تأیید مجدد آن هم در یک مجلس اصولگرای دیگر، البته این بار بعد از هشت سال خسارت محض رقم خواهد خورد. 🟥این دیگر فقط خسارت محض نیست، یک ابر ننگ تاریخی و یک عقب ماندگی سیاسی هم هست. ‼️قرار بود برجام برای عوام و خواص لیبرال یک تجربه تاریخی باشد، چه شده که خواص جریان اصولگرایی هم از درک آن عبرت تاریخی درمانده اند! ⬜حالا فهمیدید چرا رهبری تنهاست؟ چون این سطح از عقلانیت و آگاهی در بالاترین سطوح تصمیم گیری و نظارتی در جریان است. 🟥قاسم سلیمانی یک عکس نیست، یک مکتب است. و در چنین مواقعی معلوم میشود شما در کدام میدان هستید. 🟥سیاست ورزی زیر پروتزهای انتخاباتی و جلوی دوربین ها و از توی عکس ها و توی پروژه ها فهمیده نمیشود. سیاست ورزی در این بزنگاه ها فهمیده میشود. 🟥آهای همه کسانی که فریاد همگرایی و وحدت می‌زدید ، بیایید بگویید اینها دارند با چه جریانی وحدت می کنند؟! نکند برخی انتظار دارند سر بزنگاه ها به جریان خسارت محض پا بدهند، موقع انتخابات هم راهنما و پیشروی جریان انقلابی باشند ؟! حاشا و کلا! ما کلاه سرمان نمی رود. ‼️امروزتان یادمان می ماند. چنان که دیروزتان یادمان بود. ✒️سعید اسماعیل دخت ، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم، ارشد علوم سیاسی، 🌟 @alamesorkh
یعنی بغض بعضی اصولگرایان به امثال ثابتی و رسایی کار رو به جایی رسونده که رو با اون کارنامه مشعشع و آن دستاورد تاریخی دارند توجیه می کنند! و سایت ها، روزنامه ها و کانال های خودشون رو به صف کرده اند برای توجیه صلاحیت عراقچی! یا مستقیم و یا با تندرو خواندن نطق ثابتی. آقا فرمودند خسارت محض بود. آقا فرمودند برجام عبرت تاریخی بود. بنظرم همین مقدار برای فهمیدن کافی است و نیازی به یافتن زیر بغل مار نیست. اینها (در این موضوع) ولایت مدار نیستند، صرفا مخالف ثابتی و رسایی هستند. @alamesorkh
به ما حق بدهید به شما مشکوک باشیم! ❇ در مساله بررسی صلاحیت در شورای اسلامی، موج رسانه ای جریان اصولگراهای حامی چهره های شاخص مجلس ، مانند روزنامه جوان ، بیسیچی مدیا، مشرق، تنسیم و... به نطق امیرحسین ثابتی در مخالفت با به شیوه های مختلف پرداختند. و دقیقا مساله اصلی این است که چرا این جریان های رسانه ای به جای نقد عملکردی و کنکاش درباره عباس عراقچی، مته به خشخاش نطق نماینده منتقد عملکرد او می گذارند؟ مگر قرار است ثابتی وزیر امور خارجه شود؟ ❇ سوال ما دقیقا این است که چه فکر و گفتمان و رصد میدانی شما را به این نتیجه رسانده که الان نقد نماینده منتقد بر نقد عراقچی اولویت دارد؟ ❇ اگر با همین دست فرمانی که مته به خشخاش نطق چند دقیقه ای یک نماینده دارید، بخواهید عباس عراقچی و ننگ نامه و هشت سال عملکرد و نطق های رسانه ای و سیاسی او را نقد کنید اساسا برای احراز صلاحیت عباس عراقچی محلی از اعراب می ماند؟ ❇ با این وجود به ما حق بدهید که به زاویه نگاه های شما در مورد مسائل سیاسی جاری کشور و پازل هایی که با جریان رسانه ای خود برای افکار سازی کنار هم می چینید مشکوک باشیم. و به عقلانیت سیاسی-رسانه ای شما در مواجهه با مسائل کلان و روزمره سیاسی در کوچک و بزرگ کردن مسائل مشکوک باشیم. ❇ اینکه موقعیتی که دارید برای خود و دیگری تعریف می کنید مشکوک باشیم. اینکه یک خط رسانه ای را برجسته می کنید مشکوک باشیم! ‼به ما حق بدهید، وقتی خطری که شما از ناحیه دیگریِ گفتمان انقلاب اسلامی و دیگریِ جریان حزب الله احساس می کنید به اندازه احساس خطری نیست که از رقیبتان در درون جبهه انقلاب احساس می کنید، مشکوک باشیم. ‼ به ما حق بدهید به استفاده از ولی فقیه برای تایید خود یا رد دیگری در برخی بزنگاه ها مشکوک باشیم. وقتی می بینیم رهبری که تنها دستاورد برجام را عبرت تاریخی خواندند و آنرا خسارت محض عنوان کردند و شما و جریان رسانه ای شما با سوت بلبلی از کنار بازیگر اصلی این خسارت محض رد میشوید، و برای سکوت خود، پوشش حمله به نماینده ناقد عباس عراقچی و برچسب های تندرو در لفافه را بر می گزینید، و گوشه و کنار عراقچی را تایید میکنید، به زایه دید شما مشکوک باشیم. ‼ به ما حق بدهید به نقل های درگوشی تان از رهبری مشکوک باشیم، وقتی از کنار هشت سال فریادهای رهبری به راحتی رد میشوید! ‼ به ما حق بدهید، به شما مشکوک باشیم! ✅ سعید اسماعیل‌دخت/طلبه حوزه علمیه قم/ ارشد علوم سیاسی 🔰@alamesorkh
رای صد در صدی! این حجم از خرج کردن پزشکیان از رهبری مشمئز کننده بود. بلاهت مجلس از اون مشمئز کننده تر.
📌 بعضی ها دارند اعتراض می کنند که پزشکیان اشتباه کرد که از رهبری اون همه در نطق آخر هزینه کرد. ✅ بله پزشکیان اشتباه کرد، ❗️ اما ابر اشتباه رو هیات ریاست مجلس و نمایندگان کردند! ❓پس کی باید تذکر می داد؟ ❓کی باید این انتسابات به رهبری رو متذکر می شد؟ 👈👈👈 اشتباه کرد، هم سکوت کرد، ناقص روایت نکنید. 🔻🔻🔻🔻 @alamesorkh