نکات ارزشمندی درباره درس خواندن1.mp3
1.15M
🎙 #بشنوید
📘نکات ارزشمندی درباره درس خواندن
🔰استاد در این صوت به لزوم سیر تاریخی دروس برای فهم بهتر پرداختند و در ضمن بیان اشکال به عدم سیر تاریخی راه حل را عمیق خواندن دروس می دانند و بر این اساس نکاتی ارائه میدهند....
👈🏻باید از روی علاقه درس خواند نه برای رفع تکلیف...
📌استاد #آیت_الله_فرحانی
#روش_تحصیل
@albayann
📗درس را خوب و عميق بخوانيد
🔹عزيزان من! درس را هم خوب و عميق بخوانيد؛ اين را من به جوانها عرض مي کنم. همه ي آنچه براي يک روحاني از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر اين مايه ي علمي.
🔸 در دوران مبارزات در مشهد بنده درس مي گفتم - سطوح درس مي دادم؛ مکاسب و کفايه مي گفتم - در کارهاي مبارزه هم بودم. طلبه هايي که با بنده معاشر بودند، خيلي از آنها داخل مسائل مبارزه بودند.
📌حضور در ميدانهاي سياسي و اجتماعي، بعضي از آنها را دچار ترديد کرده بود که خواندن اين درسها و دقت در متون درسي چه فايده يي دارد؛ برويم مشغول کار سياسي شويم. آنها در همان ميدان سياسي هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چيزهايي مي آموختند. وقتي متوجه اين ترديد شدم، به آنها گفتم هر کاري بخواهيد بکنيد، بي مايه فطير است؛ بايد مايه داشته باشيد تا بتوانيد منشأ اثر باشيد. و به شما عرض مي کنم: برادران عزيز! مايه ي علمي را مستحکم کنيد.
📚بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار علما و روحانيون استان همدان
۱۵ /تیر/ ۱۳۸۳
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام علی فرحانی در شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی #آفاق_فقاهت
با عنوان:
ابداعات علامه طباطبایی(ره) در مساله وجود رابط دو طرفی
📌یکی از تاثیر گذارترین مباحث فلسفی که در مکانیزم فلسفی صدرا، جایگاه خود را پیدا کرد مساله وجود رابط است و بعد از او علامه طباطبایی نیز با تدقیق بیشتر و ذکر برهان مربوطه این مسیر را دنبال کرد، تبیین ورود ویژه علامه طباطبایی(ره) به این بحث، و بررسی ابداعات ایشان غایت اصلی این نوشتار پربار می باشد .
🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶
🔰تبییــن صحیــح مباحــث مختلفــی در فلســفه وابســته بــه درک صحیــح وجــــود رابــــط اســــت. مباحثــــی ماننــــد: قاعــــدۀ فرعیــــه، مقــــولات نســــبی، اســتعداد و امــکان اســتعدادی،معقــول ثانــی، اتحــاد مــاده و صورت حرکــت، اتحــاد عاقــل و معقــول و مباحــث دیگــری کــه بــدون قائــل شــدن بــه
وجــود رابــط نمــی تــوان تصویــر صحیحــی از آنهــا ارائــه نمــود.
🔰وجـود رابـط ماهیـت نـدارد؛ چـون ماهیـت در جـواب چیسـتی مطـرح مـی شــود و دارای مفهــوم مســتقل اســت، در حالــی کــه وجــود رابــط حتــی از جهــت مفهــوم نیــز مســتقل نیســت.
📌در انتهای مقاله مفصلا به ادله منکران وجود رابط و مباحث مربوط به قاعده فرعیه مورد بررسی قرار گرفته است که برای علاقمندان بسیار مفید و مغتنم است .
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
@albayann
AudioMerger_1_1169690632.mp3
2.21M
🎙#بشنوید
📌مشکل علت نخستین در فلسفه غرب و بیان خلط آن
🔎فلاسفه غرب تصور کردند هر موجودی باید علتی داشته باشد حال آنکه هر ممکن و حادثی نیازمند علت است .
🔎بین "ایجاد" و "دادن" تفاوت بسیاری است و در فرض اصالت وجود "گیرنده" و "داده شده" یکی می شود.
🔰 در بیان استاد آیت الله فرحانی
#نقد_فلسفه_غرب
#فلسفه
#حکمت_اسلامی
@albayann
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است.
🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم.
🔸استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است.
⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟
ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود.
➖مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم.
در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست.
اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم.
📌یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟
▪️اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم.
همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟
در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید.
🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم.
🔹اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است.
📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴
#روش_تحصیل
#اصول_فقه
@albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده در دو فصلنامه تخصصی #آفاق_فقاهت
با عنوان:
حکم الغرر فی العقود غیر المعاوضیه
📌یکی از پر کاربرد ترین قواعد فقهی، قاعده نفی غرر می باشد و در عین اهمیت و استفاده وافر از آن، مصون از اختلاف و نزاع اصحاب فقاهت نمانده است. این اختلاف رای در جریان این قاعده از عقود غیر معاوضی همانند وکالت و نکاح می باشد. نگارنده این اثر در این نوشتار فصیح عربی، روایات مربوطه را در وهله اول مورد تحلیل و بررسی قرار داده سپس در نهایت با ذکر استدلالات خود، جریان این قاعده در عقود غیر معاوضی را اثبات میکند.
🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶
🔰قــد اســتدل کثیــر مــن الأصحــاب بنهــی النبــی عــن الغــرر علــی البطلــان فــی العقــود غیــر المعاوضیــۀ المتضمنــۀ للغــرر، و قــد صــرّح الشــیخ الانصــاری بذلــک حیــث قــال: "ان الدائــر علــی ألســنۀ الأصحــاب نفــی الغــرر مــن غیــر اختصــاص بالبیــع، حتی انهم یستدلون به فی غیر المعاوضات کالوکاله"
🔰ان الغــــرر بعــــد الغــــاء الخصوصیــــۀ المبادلــــۀ و المعاوضــــۀ مــــن موضوعــــه،
یعّــــم جمیــع العقــود و القــرارات حتــی غیــر المعاوضیــۀ منهــا، فـلا وجــه لحصــر نهــی
النبــی بالعقــود المعاوضیــۀ .
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین علیه السلام
@albayann
🔹بعضیها هستند که به خاطر نداشتن فهم سیاسی و تحلیل سیاسی, در جهنم می افتند; البته یک عده هم به خاطر اغراضشان به جهنم می افتند; اما بعضیها خیلی غرض هم ندارند, ولی به خاطر نفهمیدن و نداشتن بصیرت, در جهنم واقع می شوند;
🔸 لذا امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین فرمود: ( لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر). این دو کلمه در کنار هم بصیرت و پایداری چه زیباست ! اگر این دو با هم بودند, این پرچم برافراشته خواهد ماند; یک نمونه اش عمار یاسر بود و نمونه های فراوان دیگری نیز وجود دارد.
🔺 امروز بصیرت به تعبیر عرف رایج همان تحلیل سیاسی و فهم سیاسی است. باید بفهمیم دشمن کجاست, دوست کجاست; دشمن کیست, دوست کیست؟ خیلی از شماها در دوران جنگ تحمیلی به جبهه رفته اید. گاهی انسان در واحدی نشسته, صدای توپخانه می آید; آدمهایی که ناواردند, اصلا نمی دانند صدا از کدام طرف است و دشمن کجاست. اگر این آدم ناوارد را پشت توپخانه بگذارند و بگویند آتش کن, یک وقت می بینید که روی جبهه ی خودی آتش ریخت! می داند که عراق در غرب ایران است; اما آیا دشمن همیشه در غرب بود؟ گاهی در جنوب و گاهی در شمال بود; باید انسان بداند دشمن کجاست. وقتی که دانستید, راحت آتش می ریزید و به هدف می زنید; اما وقتی که نشناختید, آتشتان روی سر خودیها می ریزد.
👈یک عده به خاطر عدم بصیرت و عدم فهم و عدم تشخیص, با برخی از اغراض و ضعفهای اخلاقی تواءم شود; که اگر شد, واویلاست! وظیفه, سنگین و کار, بزرگ است
📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380
#امام_خامنه_ای
@albayann
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹عالم نور
آن قدر که این انسان ؛ این حیوان دو پا ، در عالم فتنه و فساد می کند هیچ موجود دیگری نمی کند . و آن قدری که این حیوان دو پا محتاج به تربیت است هیچ حیوانی محتاج نیست .
🔸 تمام انبیا از اول تا حالا ، تا خاتم ، از آدم تا رسول اکرم برای یک مقصد آمدند ، و آن مقصد این است که این حیوانات را انسان کنند . مقصد این است . تمام کتابهایی که از آسمان برای انبیا آمده است که بزرگترش قرآن کریم است
📌همین یک مقصد را دارد که این انسانهایی که در این ظلمات واقع شده اند ، غرق شده اند در دنیا ، همه توجهشان به خودشان است ، هر چه می خواهند برای خودشان می خواهند ، اصلا پیششان مطرح نیست یک چیز دیگری غیر از خودشان ، آنها می خواهند اینها را از این ظلمتها نجات بدهند ؛ به عالم نور برسانند
📌ظلمتهای زیاد ؛ ظلمات ، آیه شریفه این طرفش را ظلمات می فرماید « الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور » آن طرف را نور می فرماید ، این طرف را ظلمات . ظلمتها زیاد است .
👈🏻 تاریکی هایی که بشر به آن مبتلاست . چه تاریکی هایی که در نفس خودش هست ، و در باطن خودش هست ، و چه تاریکی هایی که در جامعه هست . اینها زیادند . از اینها وقتی انسان تخلص پیدا کرد ، نور یک امر واحد است . همه به یک مبدا واحد به یک مبدا نور باید برگردند .
#امام_خمینی
#درس_اخلاق
@albayann
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🔰 استاد آیت الله فرحانی
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
💠آینده حرکت تاریخ، مال امام زمان است...
#امام_زمان
#ولایت_مطلقه
@albayann
💠 #ملّای_کتابی
🔺پس از شرح فصوص ياد شده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آن جناب راهنمايى خواستم كه اجازه مىفرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود[ گوینده علامه شعرانی است ]:
👈🏻اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مىداند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند .
📚هزار و يك كلمه،كلمه ۳۰۳ .
#روش_تحصیل
@albayann
خاطره ورود به حوزه .mp3
487.8K
🔊#حتما_بشنوید
🔺خاطره ای جالب از ورود آیت الله فرحانی به حوزه علمیه و آشنایی ایشان با منظومه فکری امام خمینی (ره)
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann