eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
766 عکس
178 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
Feqh81_90.pdf
1.17M
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 81 تا 90 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
📚روش مطالعه و مدیریت حافظه 🔰 استاد شهید مرتضی مطهری @albayann
🏷روش مطالعه و مدیریت حافظه- -استاد مطهری- 🔹افراد از نظر هوش، فهم، استعداد و حافظه با يكديگر اختلاف دارند. 📌 انسانهاى رشيد از حافظه خود بهره‏بردارى صحيح مى‏كنند، ولى آدمهاى غير رشيد ممكن است حافظه بسيار نيرومندى نيز داشته باشند اما نتوانند از آن استفاده كنند. آدم غير رشيد تصور مى‏كند حافظه يك انبار است، انبارى كه بايد دائماً آن را پر كند؛ هر چه پيدا كرد آنجا پرت كند، عيناً مانند انبار يك خانه كه احياناً وارد مى‏شوى مى‏بينى يك تكّه حلبى، يك قطعه فلز، يك ميز شكسته، يك صندلى شكسته در آنجا افتاده است. 👈🏻 امّا آدمى كه رشيد باشد، در بهره‏بردارى از حافظه خود دقّت مى‏كند؛ اوّلين كارى كه انجام مى‏دهد عمل انتخاب است؛ يعنى حافظه خود را مقدّس مى‏شمارد، حاضر نيست هر چه شد در آن سرازير كند؛ حساب مى‏كند كه دانستن چه چيزهايى براى او مفيد است و چه چيزهايى بى‏فايده است؛ مفيدها را درجه‏بندى مى‏كند و مفيدترها را انتخاب مى‏كند، سپس آنها را به حافظه خويش مى‏سپارد آن‏چنان‏كه امانتى را به امينى مى‏سپارد؛ در خود سپردن دقّت مى‏كند، يعنى واقعاً و به طور دقيق و روشن آن را وارد ذهن مى‏كند و سپس تحويل حافظه مى‏دهد. 🔺مثلًا كتابى را مطالعه مى‏كند؛ يك بار مى‏خواند (انسان كتاب را بار اول به قصد لذّت مى‏خواند. در اين صورت نمى‏تواند در مورد مطالب كتاب، حساب و قضاوت كند)؛ دور دوم مى‏خواند (حتّى قوى‏ترين حافظه‏ها نيازمند است كه يك كتاب مفيد را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزيه و تحليل و دسته‏بندى مى‏كند و هر مطلبى را با توجّه به اينكه از چه دسته مطالب است به حافظه مى‏سپارد. بعد كوشش مى‏كند كه كتاب ديگرى را در دستور مطالعه قرار دهد كه در موضوع كتاب پيشين است، و حتّى الامكان تا از موضوعى فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است وارد موضوع ديگر نشود. 🔸اشتباه است اگر انسان يك كتاب را مانند يك سرگرمى مطالعه كند و قبل از آنكه مطالب كتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزيه و تحليل پيدا كرده باشد به كتاب ديگر و موضوع ديگر بپردازد؛ امروز كتب تاريخى، فردا روان‏شناسى و پس فردا مثلًا كتب مذهبى مطالعه كند، همه مخلوط مى‏شوند و حكم انبارى بى‏نظم را پيدا مى‏كند. ➖انسان رشيد كتابها و مطالبى را كه براى خود لازم مى‏داند، جمع مى‏كند، آنها را مكرّراً مطالعه و دسته‏بندى و سپس خلاصه مى‏كند. خلاصه را يادداشت و به حافظه خود مى‏سپارد؛ بعد به موضوع ديگر مى‏پردازد. چنين فردى اگر حافظه‏اش ضعيف هم باشد از آن حدّ اكثر استفاده را مى‏كند و مثل كسى مى‏شود كه كتابخانه منظّمى با قفسه‏هاى مرتب دارد، كتابخانه‏اى كه هر قفسه‏اش به كتابهاى معيّنى در رشته خاص مربوط مى‏شود به طورى كه هر كتابى را كه بخواهد فوراً دست مى‏گذارد روى آن و آن را مى‏يابد؛ 📌امّا اگر غير از اين باشد همانند آدمى است كه كتابخانه‏اى با هزارها كتاب داشته باشد امّا كتابها را روى يكديگر ريخته است؛ هر وقت كتابى را بخواهد دو ساعت بايد دنبالش بگردد تا پيدا كند. 📚مجموعه آثار جلد 3 ص 315 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠ما مهمانهای خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. 📌 ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملتها را دعوت کرده است به ضیافه الله، ضیافه الله با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. 📌 ما که خودمان را می‌شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‌کند و ما را میهمان و خودش را میزبان ما قرار می‌دهد. 📌یا ما را بالا برده است تا آن حدی که این لیاقت را داشته باشیم با عنایات او، یا عنایت خودش را متنزل کرده است، همان طوری که قرآن را متنزل کرده است در ماه رمضان. قرآن نازله‌ای است که پس از عبور از حجابهای نور، وارد شده است در ماه مبارک رمضان، آن هم بر قلب مبارک رسول خدا، و از آن جا باز متنزل شده است تا رسیده است به آن جایی که با زبان گفته می‌شود؛ @albayann
اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ 💠اقامه نماز عید سعید فطر 🔸به امامت: استاد 🔹مکان: اهواز_ مسجد حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) @albayann
جهت ظهور و بطون در ذات حق یکی است.mp3
1.1M
🔊 ❓دلیل اینکه جهت ظهور و بطون در ذات حق یکی است چه می باشد؟ ❔اسم اعظم از چه چیزی متجلی می شود و به چه معناست؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 روح ايمان‌ 🔸از بعضى آيات استفاده مى‌شود علاوه بر روحى كه همه انسان‌ها در آن مشتركند روح ديگرى هم هست كه مختصّ به مؤمنان است و روح ايمان ناميده مى‌شود. 📌خداوند سبحان در وصف مؤمنان فرمود:{«أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» و در آيه ديگرى از اين روح به كلمه تقوا تعبير شده كه از آن فهميده مى‌شود اين روح با تقوا ملازم است:{«فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوى‌». 🔹در{كافى‌} روايتى است مسنداً از ابى‌بصير از ابى‌عبداللّه عليه السلام كه فرمود: هر قلبى را دو سمع (گوش) است و هنگامى‌كه بنده‌اى روى به گناه آورد روح ايمان به وى مى‌گويد كه «بپرهيز» و شيطان به وى گويد: «در كار شو» در آيات ديگرى از روح مذكور به نور تعبير شده است. 📚انسان از آغاز تا انجام @albayann
🗂طریقه خداخواهی و خداجویی 🔰امام خمینی ره 🔹من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.‏ ‏‏📌گو که ممکن است گاهی بی حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و خلاف سنت طبیعی است، و نادر اتفاق می افتد. 🔸پس طریقه خدا خواهی و خدا جویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را [صرف ] مذاکره حق کند، و علم بالله و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولی آن در خدمت مشایخ آن علم تحصیل کند، و پس از آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه از آن حاصل خواهد شد. 🔹و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند، و شاید با عنایات خاصه حقّ تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنّه ولیّ النّعم.‏ 📚چهل حدیث،حدیث۲۸، ص۴۵۷ @albayanb
حمد بدون اسم خدا معنا ندارد.mp3
1.21M
🔊 🔹برداشت حضرت امام(ره) و شهید مطهری از ظاهر آیات معرفتی قرآن عالم (ظهور، تجلی، نور و اسم الله) است. 🔸حمد بدون اسم خدا معنا ندارد. 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔰شهید آیت الله مطهری: 📌بنابراین در اسلام, این گرایش ها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست, کسی که یکی از این ها را استخفاف کند، دیگری را هم استخفاف کرده است. 🔹 در اوصاف اصحاب حضرت حجّت (ع)تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد, آن را دیده ام: «رهبان باللیل, لیوث بالنهار» در شب راهب اند؛ شب که سراغ آن ها می روی گویی سراغ یک عده راهب رفته ای ولی روز که سراغشان می روی (گویی) سراغ یک عده شیر رفته ای. 📚انسان کامل, ص 101 @albayann
غرر آیات سوره حمد.mp3
1.43M
🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠غرر آیات سوره حمد در اندیشه ایت الله جوادی 📌آیا نظر ایشان موافق ظاهر روایات است؟ ⁉️طبق روایات اهل بیت آیا بسم الله الرحمن الرحیم جزء آیات سوره حمد خواهد بود؟ @albayann
نکات ارزشمندی درباره درس خواندن1.mp3
1.15M
🎙 📘نکات ارزشمندی درباره درس خواندن 🔰استاد در این صوت به لزوم سیر تاریخی دروس برای فهم بهتر پرداختند و در ضمن بیان اشکال به عدم سیر تاریخی راه حل را عمیق خواندن دروس می دانند و بر این اساس نکاتی ارائه میدهند.... 👈🏻باید از روی علاقه درس خواند نه برای رفع تکلیف... 📌استاد @albayann
📗درس را خوب و عميق بخوانيد 🔹عزيزان من! درس را هم خوب و عميق بخوانيد؛ اين را من به جوانها عرض مي کنم. همه ي آنچه براي يک روحاني از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر اين مايه ي علمي. 🔸 در دوران مبارزات در مشهد بنده درس مي گفتم - سطوح درس مي دادم؛ مکاسب و کفايه مي گفتم - در کارهاي مبارزه هم بودم. طلبه هايي که با بنده معاشر بودند، خيلي از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. 📌حضور در ميدانهاي سياسي و اجتماعي، بعضي از آنها را دچار ترديد کرده بود که خواندن اين درسها و دقت در متون درسي چه فايده يي دارد؛ برويم مشغول کار سياسي شويم. آنها در همان ميدان سياسي هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چيزهايي مي آموختند. وقتي متوجه اين ترديد شدم، به آنها گفتم هر کاري بخواهيد بکنيد، بي مايه فطير است؛ بايد مايه داشته باشيد تا بتوانيد منشأ اثر باشيد. و به شما عرض مي کنم: برادران عزيز! مايه ي علمي را مستحکم کنيد. 📚بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار علما و روحانيون استان همدان ۱۵ /تیر/ ۱۳۸۳ @albayann
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام علی فرحانی در شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی با عنوان: ابداعات علامه طباطبایی(ره) در مساله وجود رابط دو طرفی 📌یکی از تاثیر گذارترین مباحث فلسفی که در مکانیزم فلسفی صدرا، جایگاه خود را پیدا کرد مساله وجود رابط است و بعد از او علامه طباطبایی نیز با تدقیق بیشتر و ذکر برهان مربوطه این مسیر را دنبال کرد، تبیین ورود ویژه علامه طباطبایی(ره) به این بحث، و بررسی ابداعات ایشان غایت اصلی این نوشتار پربار می باشد . 🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶 🔰تبییــن صحیــح مباحــث مختلفــی در فلســفه وابســته بــه درک صحیــح وجــــود رابــــط اســــت. مباحثــــی ماننــــد: قاعــــدۀ فرعیــــه، مقــــولات نســــبی، اســتعداد و امــکان اســتعدادی،معقــول ثانــی، اتحــاد مــاده و صورت حرکــت، اتحــاد عاقــل و معقــول و مباحــث دیگــری کــه بــدون قائــل شــدن بــه وجــود رابــط نمــی تــوان تصویــر صحیحــی از آنهــا ارائــه نمــود. 🔰وجـود رابـط ماهیـت نـدارد؛ چـون ماهیـت در جـواب چیسـتی مطـرح مـی شــود و دارای مفهــوم مســتقل اســت، در حالــی کــه وجــود رابــط حتــی از جهــت مفهــوم نیــز مســتقل نیســت. 📌در انتهای مقاله مفصلا به ادله منکران وجود رابط و مباحث مربوط به قاعده فرعیه مورد بررسی قرار گرفته است که برای علاقمندان بسیار مفید و مغتنم است . علیه السلام @albayann
AudioMerger_1_1169690632.mp3
2.21M
🎙 📌مشکل علت نخستین در فلسفه غرب و بیان خلط آن 🔎فلاسفه غرب تصور کردند هر موجودی باید علتی داشته باشد حال آنکه هر ممکن و حادثی نیازمند علت است . 🔎بین "ایجاد" و "دادن" تفاوت بسیاری است و در فرض اصالت وجود "گیرنده" و "داده شده" یکی می شود. 🔰 در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است. 🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. 🔸استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. ⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. ➖مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 📌یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ ▪️اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔹اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: حکم الغرر فی العقود غیر المعاوضیه 📌یکی از پر کاربرد ترین قواعد فقهی، قاعده نفی غرر می باشد و در عین اهمیت و استفاده وافر از آن، مصون از اختلاف و نزاع اصحاب فقاهت نمانده است. این اختلاف رای در جریان این قاعده از عقود غیر معاوضی همانند وکالت و نکاح می باشد. نگارنده این اثر در این نوشتار فصیح عربی، روایات مربوطه را در وهله اول مورد تحلیل و بررسی قرار داده سپس در نهایت با ذکر استدلالات خود، جریان این قاعده در عقود غیر معاوضی را اثبات می‌کند. 🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶 🔰قــد اســتدل کثیــر مــن الأصحــاب بنهــی النبــی عــن الغــرر علــی البطلــان فــی العقــود غیــر المعاوضیــۀ المتضمنــۀ للغــرر، و قــد صــرّح الشــیخ الانصــاری بذلــک حیــث قــال: "ان الدائــر علــی ألســنۀ الأصحــاب نفــی الغــرر مــن غیــر اختصــاص بالبیــع، حتی انهم یستدلون به فی غیر المعاوضات کالوکاله" 🔰ان الغــــرر بعــــد الغــــاء الخصوصیــــۀ المبادلــــۀ و المعاوضــــۀ مــــن موضوعــــه، یعّــــم جمیــع العقــود و القــرارات حتــی غیــر المعاوضیــۀ منهــا، فـلا وجــه لحصــر نهــی النبــی بالعقــود المعاوضیــۀ . علیه السلام @albayann
🔹بعضیها هستند که به خاطر نداشتن فهم سیاسی و تحلیل سیاسی, در جهنم می افتند; البته یک عده هم به خاطر اغراضشان به جهنم می افتند; اما بعضیها خیلی غرض هم ندارند, ولی به خاطر نفهمیدن و نداشتن بصیرت, در جهنم واقع می شوند; 🔸 لذا امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین فرمود: ( لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر). این دو کلمه در کنار هم بصیرت و پایداری چه زیباست ! اگر این دو با هم بودند, این پرچم برافراشته خواهد ماند; یک نمونه اش عمار یاسر بود و نمونه های فراوان دیگری نیز وجود دارد. 🔺 امروز بصیرت به تعبیر عرف رایج همان تحلیل سیاسی و فهم سیاسی است. باید بفهمیم دشمن کجاست, دوست کجاست; دشمن کیست, دوست کیست؟ خیلی از شماها در دوران جنگ تحمیلی به جبهه رفته اید. گاهی انسان در واحدی نشسته, صدای توپخانه می آید; آدمهایی که ناواردند, اصلا نمی دانند صدا از کدام طرف است و دشمن کجاست. اگر این آدم ناوارد را پشت توپخانه بگذارند و بگویند آتش کن, یک وقت می بینید که روی جبهه ی خودی آتش ریخت! می داند که عراق در غرب ایران است; اما آیا دشمن همیشه در غرب بود؟ گاهی در جنوب و گاهی در شمال بود; باید انسان بداند دشمن کجاست. وقتی که دانستید, راحت آتش می ریزید و به هدف می زنید; اما وقتی که نشناختید, آتشتان روی سر خودیها می ریزد. 👈یک عده به خاطر عدم بصیرت و عدم فهم و عدم تشخیص, با برخی از اغراض و ضعفهای اخلاقی تواءم شود; که اگر شد, واویلاست! وظیفه, سنگین و کار, بزرگ است 📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عالم نور آن قدر که این انسان ؛ این حیوان دو پا ، در عالم فتنه و فساد می کند هیچ موجود دیگری نمی کند . و آن قدری که این حیوان دو پا محتاج به تربیت است هیچ حیوانی محتاج نیست . 🔸 تمام انبیا از اول تا حالا ، تا خاتم ، از آدم تا رسول اکرم برای یک مقصد آمدند ، و آن مقصد این است که این حیوانات را انسان کنند . مقصد این است . تمام کتابهایی که از آسمان برای انبیا آمده است که بزرگترش قرآن کریم است 📌همین یک مقصد را دارد که این انسانهایی که در این ظلمات واقع شده اند ، غرق شده اند در دنیا ، همه توجهشان به خودشان است ، هر چه می خواهند برای خودشان می خواهند ، اصلا پیششان مطرح نیست یک چیز دیگری غیر از خودشان ، آنها می خواهند اینها را از این ظلمتها نجات بدهند ؛ به عالم نور برسانند 📌ظلمتهای زیاد ؛ ظلمات ، آیه شریفه این طرفش را ظلمات می فرماید « الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النور » آن طرف را نور می فرماید ، این طرف را ظلمات . ظلمتها زیاد است . 👈🏻 تاریکی هایی که بشر به آن مبتلاست . چه تاریکی هایی که در نفس خودش هست ، و در باطن خودش هست ، و چه تاریکی هایی که در جامعه هست . اینها زیادند . از اینها وقتی انسان تخلص پیدا کرد ، نور یک امر واحد است . همه به یک مبدا واحد به یک مبدا نور باید برگردند . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰 استاد آیت الله فرحانی وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 💠آینده حرکت تاریخ، مال امام زمان است... @albayann
💠 🔺پس از شرح فصوص ياد شده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آن جناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‌فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود[ گوینده علامه شعرانی است ]: 👈🏻اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى‌داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند . 📚هزار و يك كلمه،كلمه ۳۰۳ . @albayann
خاطره ورود به حوزه .mp3
487.8K
🔊 🔺خاطره ای جالب از ورود آیت الله فرحانی به حوزه علمیه و آشنایی ایشان با منظومه فکری امام خمینی (ره) @albayann
💠چالش های اسلام و فلسفه غرب 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🏷چالش های اسلام و فلسفه غرب 🔰آیت الله فرحانی: 1️⃣ در چالش اول اسلام با غرب، اسلام بین چهار کانون تمدنی متولد شد ؛ 🔺ایران و روم و مصر و صنعاء ،که همگی از سابقه ای قوی برخوردار بودند. 👈🏻امروز شما آثار دانشمندان تمدن شناس را ببینید ؛ افرادی مثل ویل دورانت ، گوستاو لوبون یا تویین بی که با اینکه چند سال قبل از انقلاب از دنیا رفت اما نظراتش در بحث تاریخ تمدن همچنان در دانشگاه ها بسیار حاکم است . این ها اعجاب دارند از اینکه اسلام یک سلول زنده بوده که نبی اکرم در مدینه تاسیس کرده و در کمتر از دو دهه همه تمدن ها را منفعل کرده است ! 🔹 لذا برخی از اسلام شناسان غربی میگویند در بین ادیان جهانی (اسلام و مسیحیت و بودا) نکته ای که اسلام را متمایز میکند👈🏻 سرعت آن است . مسیحیت جهانی شد اما چند صدسال بعد از عیسی (ع) ؛ اما اسلام ظرف دو دهه جهانی شد . 🔸 در این چالش از آنجا که اسلام بین چهار کانون تمدنی بود آثار اندیشه آن تمدن ها در دامن اسلام میریخت ؛ برای اینکه این اندیشه ها پالایش شود و سره از ناسره اش جدا شود ، چاره ای نبود از اینکه وجود مقدس امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، نهضتی را تاسیس کنند . 📌در این نهضت هم رویکرد تقریبی داشتند نه رویکرد شیعی ؛ ائمه مذاهب اربعه را آوردند سر درس و گفتند بنشینید یاد بگیرید از اسلام دفاع کنید ، نه از شیعه از اسلام ؛ این نهضت که راه افتاد ، شروع کرد آثار افلاطون و ارسطو را سامان داد . این مقابله اسلام بود با غرب در چالش اول ، به مدیریت امامین صادقین علیهماالسلام. 2️⃣ چالش دومی که اسلام با غرب داشت آقای طباطبایی متوجه شد . متوجه شد که جریان فلسفه اسلامی توسط صدرالمتالهین به اوج خودش رسیده و صدرا توانسته یک سازمان فلسفی بوجود بیاورد ولی خب این در دامن اسلام است . 👈🏻همزمان با کاری که صدرا داشت در دوره صفویه در ایران انجام میداد رنسانس اتفاق افتاد و اروپا رفت به سمت دیگری. یک چالش ضد دینی در اروپا بوجود آمد و یک چالش کثرت گرایی در فکر و اندیشه در اروپا حاکم شد . 👈🏻از طرفی هم سوسیالیست ها و مارکسیست ها داشتند کار میکردند که یک چالش الحادی بوجود آمد . 🔺علامه طباطبایی دید اینطرف چالش الحادی است ، طرف دیگر چالش ، حداکثرش به تعبیر امام اسلام آمریکایی و دین سکولار است . دید چاره ای ندارد که هسته قوی علمی تشکیل داده و از دین دفاع کند در مقابل ژرژ پلیتزر ، سارتر ، دکارت ، کانت و.... 🔺چالش دوم را در مقابله با فلسفه غرب و شرق آقای طباطبایی توانست با این هسته مدیریت کند . البته در این مدیریت امام هم دخیل بود . شهید مطهری میگوید من از امام هم استفاده کردم که ما در درس خارج نشان دادیم که کجاها استفاده کرده است . 3️⃣ چالش سوم ، چالش اسلام با استکبار در زمان کنونی است . 👈به تعبیر زیبای حضرت آقا در بیانیه گام دوم زمانی که اسلام متولد شد جهان دوقطبی شد، سه قطبی ؛ در اثر رشد انقلاب قطب مارکسیسم حذف شد و الان جهان دو قطبی است، که یک قطبش اسلام است . ➖این چالش اسلام با استکبار را آقا میگوید حوزه علمیه باید مدیریت کند . چطور مدیریت کند ؟ با روشن کردن تکلیف علوم انسانی ! این مطالبه ی رهبری از حوزه هاست . 💠منبع:بیانات استاد فرحانی در زمینه نقش علامه طباطبایی در امتداد حکمت @albayann
📣 ▪️ بزرگداشت حضرت آیت الله بهجت(ره) 🔰 سخنران: استاد آیت الله فرحانی 📍مکان: رشت_تالار مرکزی شهر 📌 دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه @albayann