eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
778 عکس
179 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
احتملات معنای عصر در سوره عصر .mp3
2.4M
🔊 💠 احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
🖊احتمالات معنای عصر در سوره عصر 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠احتمال اول : عصر به معنای بعد از ظهرها است، علت این قَسَم بخاطر خسرانی است که به انسان از ناحیه عصر وارد می شود چون عصر، وقت بیکاری است، بیکاری خودش سقوط است. 📌خداوند در قرآن می فرمایند : قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ(1)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ(3) ایمان انسان مومن با بیکاری و لغو وگناه سازگار نیست فلذا خداوند فرموده است «والعصر» قسم به عصرها که بیکاری انسان را ساقط می کند، خسران است ، ضرر است : (إِلّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ) 💠احتمال دوم: عصر یعنی صلاة العصر که در آیات قرآن : (حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى) صلاة عصر، صلاة مهمی است، صلاة الوسطی است. بعضی ها صلاة عصر را از دست می دهند و متاسفانه قضا می شود. «والعصر» یعنی قسم به نماز،آنهم مهمترین نماز، نماز عصر. هرکس از نمازش استفاده نکند ضرر کرده است. 💠احتمال سوم: امام خمینی (رضوان الله علیه) چنین احتمالی داده اند،و فرموده اند : عصر از عُصاره می آید ، «والعصر» یعنی قسم به عصاره خلقت، که عصاره ی خلقت امام زمان(عج) است؛ لذا گفته اند «والعصر» یعنی قسم به مهدی،قسم به آقای ما، قسم به مولای ما: (إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ) انسانها در حال خسران اند، مگر آنهایی که پیوندشان را با آقایشان درست کنند. 📌بعضی نیز امام زمان را احتمال داده اند اما اینطور گفته اند: عصر یعنی عصر ظهور، خود عصر را گفته اند، نه عُصاره را، باز هم فرقی نمی کند، چون عصر ظهور به امام عصر بر می گردد. @albayann
ارتباط و تسمیه حمد در سوره فاتحه.mp3
4.49M
🎙 🖊تبیین ارتباط تسمیه وحمد در سوره فاتحه در اندیشه امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) 🔹نسبت سیر و سلوک انسان با اعمال و افعال خود در نظر امام رضوان الله تعالی علیه 🔸مبنای حضرت امام در ظهور آیات قرآن کریم و روایات معصومین نسبت به مرتبه افعال انسان @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» هر دو مقدس‌اند. ⁉️ رابطه «آزادی معنوی» و «آزادی اجتماعی» چیست؟ 📚آزادی معنوی ص۱۶_۱۷   @albayann
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹چالش اول اسلام با فلسفه غرب 🔰استاد @albayann
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹چالش دوم و سوم اسلام با فلسفه غرب 🔰استاد @albayann
🖊مبنای یک مبنای مهم اصولی است و واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد. 🔰 رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🔸امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی میدانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئله‌ی اساسیِ اصولی، این مبنا اثرمیگذارد؛ امام روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت‌ مقدّمه- ایشان بیان میکنند؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریف‌داری است؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست اگرچه مخالف هم زیاد دارد. @albayann
پیام استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی شهرستان ایذه بسم الله الرحمن الرحیم 🏴إنا لله و إنا الیه راجعون 🖊حادثه ناگوار و شهادت مظلومانه هم وطنان عزیز ما در شهرستان ایذه موجب تأثر و تألم ملت ایران بویژه مردم غیور خوزستان گردید. در این ایام که گروه هایی با مدیریت سرویس های جاسوسی غربی سعی در تخریب و تضعیف حرکت مردمی انقلاب اسلامی دارند، بار دیگر واهی و دروغین بودن شعارهای خود را مشخص کرده و نشان دادند هدفی جز اینكه آرامش و امنیت مردم را به هم زده وآشوب به پا كنند، ندارند. حمله مسلحانه و به تیر بستن مردم مظلوم ایذه ، پیامی جزء مخالفت با ملت و آزادمردی نخواهد داشت. امید است دستگاه های امنیتی استان خوزستان به سرعت عوامل این جریان تروریستی را شناسایی کرده و قاطعانه مجازات نمایند. این حادثه تروریستی برای همه مردم بسیار ناراحت کننده بود. لکن اقدام مذبوحانه این عده مصداق آیه شریفه «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ» شد و انشاءالله موجب رسوایی منافقین و انزجار عمومی از این نا اهلان خواهد شد. اینجانب این حادثه ناگوار را به محضر امام زمان(عج) ، رهبر معظم انقلاب (دام ظله) و مردم شریف خوزستان به ویژه قوم غیور بختیاری تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای بازماندگان این شهدای عزیز ، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. عبدالکریم فرحانی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 25 آذر 1401 @albayann
معرفت اهل بیت.mp3
1.48M
🔊 🖊اتصال به اهل بیت (علیهم‌السلام) با اجتماع شیعیان در وفای به عهد 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹امام زمان اینگونه فرموده اند: وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِم اگر شیعیان ما قلب هایشان با هم باشد در وفای به عهدی که با ما دارند لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا اتصالشان درست می شود سعادت مشاهده ما را پیدا می کنند عَلى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ 🔸از اعمال صالحه در عصر غیبت؛ تقوا، خوف از مقام خدا، تردد در مجالس اهل بیت و به دست آوردن معارف اهل بیت است. 👈🏻امام صادق فرموده اند: من خیلی دوست دارم این مجالس را زنده کنید امر ما را زنده بکنید، ولایت ما را توضیح بدهید ، معارف ما را بگویید. اگر این کار را بکنید کار درست در می آید @albayann
Feqh.pdf
653.2K
📚تقریر درس خارج فقه (خلل الصلاه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه6 تا 10 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
Osulamalieh_06_10.pdf
1.07M
📚تقریر درس خارج اصول (اصول عملیه) 📆سال تحصیلی 1401-1402 🔰استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه 6 تا 10 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. @albayann
اسماء الهی.mp3
4.32M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️دلیل تکراری نبودن اسماء الله، الرحمن و الرحیم در صدر سوره حمد با آنچه در متن سوره آمده چیست؟ ➖ثمره این عدم تکراری بودن اسماء الهی چه خواهد بود؟ ➖آیا متعلق بسم الله الرحمن الرحیم در سوره های قرآن با بسم الله که در ابتدای افعال گفته می شود تفاوت دارد؟ @albayann
💠هر مکتب و آیینی که در طول تاریخ به بشر عرضه شده است، خواسته ناخواسته می بایست نگاه و برنامه خود را پیرامون «زن» مشخص کرده تا بتواند تخاطب خود با نیمی از جوامع انسانی را برقرار کند. 🔸دین مبین اسلام نیز، نه به قاعده جبر و انفعال ؛ بلکه از موضع تکوینی و روشن گرانه خود در تمامی شوؤن مورد نظر به این مهم پرداخته و نگاه خود را عرضه کرده است. 🔹از همین باب ، استاد آیت الله فرحانی در سلسله جلساتی به بیان جایگاه زن در جهان بینی و ایدئولوژی‌ اسلام پرداخته است. 📌در این جلسات ابتدا نقش تکوینی زن در نظام خلقت از منظر قرآن مورد توجه قرار گرفته و سپس برخی از حقوق زن در اسلام بیان شده و در نهایت به بعضی شبهات موجود در این باب پرداخته شده است. 🗂فایل متنی این جلسات را می توانید با انتخاب لینک های زیر از سایت farhani.net ملاحظه نمایید. @albayann
🗂مجموعه جلسات موضوعی «زن در آیینه اسلام» 🔰استاد آیت الله فرحانی 1⃣ضرورت شناسی مسئله زن در آینه اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84/ 2⃣بررسی شبهات مطروحه پیرامون مسئله زن در اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85/ 3⃣انسان شناسی از منظر قرآن 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85/ 4⃣بررسی سیر صعود وسیر نزول انسان و نقش زن در مقام تکوین 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85/ 5⃣نقش زنان از منظر قرآن 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85/ 6⃣بررسی قانون مداری ایمان و عمل صالح 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b4%d8%b4%d9%85/ 7⃣نظام حقوقی زن در اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85/ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹و آن قدرى كه بشر مى‌تواند از ذات مقدّس حق تعالى اطّلاع ناقص پيدا كند از اسماى حق است. خود ذات مقدس حق تعالى يك موجودى است كه دست انسان از او كوتاه است. حتى دست خاتم النبيين كه اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات كوتاه است. آن مرتبه ذات را كسى نمى‌شناسد غير از خود ذات مقدس. 🔸آن چيزى كه بشر مى‌تواند به آن دسترسى پيدا كند اسماء اللَّه است، كه اين اسماء اللَّه هم مراتبى دارد، بعضى از مراتبش را ما هم مى‌توانيم بفهميم، و بعضى از مراتبش را اولياى خدا و پيغمبر اكرم (ص) و كسانى كه معلَّم به تعليم او هستند مى‌توانند ادراك كنند. 📌همه عالم اسم‌اللَّه‌اند؛ تمام عالم. چون اسم، نشانه است؛ همه‌ موجوداتى كه در عالم هستند نشانه ذات مقدّس حق تعالى هستند. منتها نشانه بودنش را بعضيها مى‌توانند به عمقش برسند، كه اين چطور نشانه است؛ و بعضى هم به طور اجمال مى‌توانند بفهمند كه نشانه است. آنكه به طور اجمال است اين است كه موجود خود به خود وجود پيدا نمى‌كند. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 یک عده‌ای ادعای فهم سیاسی میکنند اما تحلیل‌هایشان در روزنامه و فضای مجازی واقعاً انسان را متأسف میکند. میگویند برای اینکه بتوانید این اغتشاش‌ها را تمام کنید باید مشکلتان را با آمریکا حل کنید؟! 🏷 📺 پخش زنده از https://farsi.khamenei.ir/live
اقسام اسماء الهی.mp3
2.37M
🎙 🔹اقسام اسماء الهی و جایگاه سالک و حامد. 🔸تفاوت حمد و ثناء رهروان الهی به حسب مقام و فراخور حالشان. 🔹رحمانیت و رحیمیت ذاتی و فعلی و لوازم هر کدام 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹 فارق فلسفه غرب و فلسفه اسلامی کلمات امیرالمومنین (علیه السلام) است/ به تعبیر علامه طباطبائی «علی و فلسفه الهی» 📌 علامه طباطبائی فلسفه مادی را نقد کرد نه همه فلسفه غرب را و نتیجه اش این شد که کمر فلسفه مادی در ایران شکست 🔸 در روزگار ما چالشی با فلسفه غرب -نه فقط فلسفه مادی- به وجود آمده است. ما باید حکمت را امتداد دهیم تا تقابل فلسفه اسلامی یعنی مدل انسان ولایی را با فلسفه غرب روزگار خودمان نشان دهیم حزب الله لبنان یکی از خروجی های مدل انسان ولایی است 👈 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی هستند که این مدل شاخصی به وجود می آورد به نام «» @albayann
🖊حیات حقیقی در چارچوب اتصال به ولایت و اتصال به امامت است. 🔰 استاد : 🔹اتصال به ولایت و امامت یعنی ” ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها” برو دنبال اسمای حسنای الهی. لذا درآن آیه سوره اسراء دارد که: يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلا وَ مَنْ كانَ في‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبيلا “  امامت و ولایت مبنایی را با خود می آورد که هر کس جذب نشود کور و کر است، حیات ندارد، 🔸حیات حقیقی مربوط به وقتی است که ارتباط برقرار شود. قرآن در بعضی از آیات اسم این حیات را «حیات طیب» قرار داده است.مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً. حیات طیب حیاتی است که در سایه ایمان و عمل صالح به دست می آید، این منطق قرآن است. 📌 درباره آمدن این حیات طیب پیغمبر فرمود: الّا المودّة فی القربی برو دنبال مودت به قربی تا حیات طیب پیدا کنی. این مودت به قربی برای خودتان است، شما را زنده می کند. ما این اسماء را دادیم تا شما زنده شوید. تا شما حرکت کنید. @albayann
لوح پژوهشی-آذر1401.jpg
7.32M
📚 شماره سوم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره سوم خود، مطالبی با سه سرفصل منطق اعتباریات و نظریه جامع و موضوع علم اصول ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره سوم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ اعمال منطق اعتباریات در اقسام وضع تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ واکاوی (نظریه جامع) بر اساس قسم رابع از منظر حضرت امام(ره) به قلم مرحوم حجةالاسلام والمسلمین محمدعلی کرامت ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ نقدهای آخوند خراسانی به موضوع علم اصول به قلم آقای مصطفی باقری ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🌱به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها🌱 🔹 اینها چیزهایی است که حضرت‏‎ ‎‏سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند‏‎ ‎‏که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد. باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در‏‎ ‎‏مجاهده قائل شد؟ 📌یا باید همانطوری که زینب ـ سلام الله علیها ـ در دنبالۀ آن مصیبت‏‎ ‎‏بزرگی که ‏‏تُصَغَّرُ عِنْدَهُ الْمَصائِبُ،‏‎ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر‏‎ ‎‏جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت علی بن الحسین ـ سلام الله علیه ـ با آن حال‏‎ ‎‏نقاهت، آنطوری که شایسته است تبلیغ کرد.‏ 📚صحیفه امام جلد ۱۷ ص ۵۶ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊نماهنگ | گنجینه سحر 🔰آیت‌الله خامنه‌ای 📚ابتدای درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۰۲ @albayann
🔰نظام مشهور درعلم اجمالی برگرفته از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی ✍مقرر:حجه الاسلام حجت پورعبدالهی آن چه مشخص است بحث علم اجمالی در نزد مشهوراصولیین در دو جا مورد بحث قرار می گیرد. 1⃣قطع 2⃣شک(بحث اشتغال) ➖دلیل مشهور بر اینکه چرا علم اجمالی در دو جا مورد بحث واقع می شود اینگونه است که اساسا آنها تمرکز بر روی قطع دارند. 1⃣در جایی که قطع تفصیلی باشد قائل هستند قطع تفصیلی علت تامه است یعنی هم مقتضی موجود و هم مانع مفقود می باشد لذا وقتی انسان به یک چیزی قطع تفصیلی پیدا کند همه چیز روشن است. 2⃣اما در جایی که قطع اجمالی باشد این علم اجمالی توأم با شک است یعنی می داند نجسی وجود دارد یا خمری هست اما نمی داند در کدام یک از این دو ظرف می باشد در اینجا علیت این علم اجمالی نسبت به اینکه امتثالش واجب باشد در حد مقتضی است چون شک هم وجود دارد و شارع می تواند با اصالة الحلیه یا اصالة البرائة مانع بشود و با احداث مانع مقتضی اثر خودش را ندارد. 📌یعنی در موارد علم اجمالی مقتضی موجود است و برای اینکه به مرحله علت تامه برسد باید مانع نیز مفقود باشد و اگر در بحثهای ادله ثابت بشود شارع در مورد شک در اطراف علم اجمالی اباحه قائل شده است یعنی مانع وجود دارد و دیگر وجوب امتثالی در کار نیست. 🔹پس در این سازمان مشهور شارع می تواند احداث مانع کند اما یک اشکال دیگری وجود دارد اینکه اگر شارع یک طرف را ترجیح بدهد و برائت جاری کند ترجیح بلامرجح پیش می آید و اگر بخواهد در دو طرف برائت را جاری کند با آن معلوم بالاجمال فی البین ناسازگاری به وجود می آید لذا مشهور فتوا می دهند که تعارض به وجود می آید و اذا تعارضا تساقطا پس باید احتیاط کرد. ➖در این سیستم چون علم اجمالی مقتضی است نه علت تامه پس امکان جریان اصول در اطراف علم اجمالی وجود دارد اما چون جریان اصل در یک طرف بلامرجح و جریان آن در دو طرف با معلوم بالاجمال ناسازگار است تعارض می کنند و تساقط صورت می گیرد و باید اشتغال جاری کرد. 🔸ثمره نظام مشهور پس اگر کسی در سیستم علم اجمالی قائل شد علم اجمالی نسبت به تنجز و لزوم امتثال مقتضی است آن وقت این علم اجمالی فی نفسه مانع جریان اصل نیست و می شود با اصالة الطهاره واصالة الحلیة کار کرد اما چون تنجیز علم اجمالی این گونه شکل می گیرد که اصول را در یک طرف نمی شود پیاده کرد چون ترجیح بلامرجح پیش می آید و در دو طرف هم نمی شود چون با معلوم بالاجمال ناسازگار است لذا باید احتیاط کرد اما این سیستم در استصحاب دچار مشکل می شود مثلا در جایی که دو ظرف وجود دارد و یکی از آنها نجس است اما حالت سابقه یکی از آنها مشخص است در اینجا می شود لاتنقض را پیاده کرد و ترجیح بلامرجح هم نیست و اشتغال هم نمی باشد پس در علم اجمالی در این مصداق مقتضی است و با جریان اصل استصحاب علت تامه می شود. 🔺در اینجا ذکر این نکته لازم است که شیخ انصاری(ره) در رسائل همین کار را انجام داده است ایشان می فرمایند در حرمت مخالفت قطعیه چون معلوم بالتفصیل است(یعنی اگر بخواهم هر دو را مرتکب بشوم این در واقع مخالفت با علم تفصیلی است) وعلم تفصیلی شأنیتش علت تامه است این قسمت در ذیل قطع آورده می شود اما نسبت به وجوب موافقت قطعیه علم اجمالی وجود دارد و علم اجمالی اقتضائی است لذا در ذیل بحث شک آورده می شود. 📌و بعد در قسمت شک اگر در فضای شبهه محصوره باشند این سازمان مشهور را پیاده می کنند اما وقتی غیر محصوره باشد بحث چگونه می شود که در مورد آن مطالبی را ارائه می نمایند. @albayann