سیر تکاملی انسان در قرآن.mp3
838.8K
🔊 #بشنوید
⁉️انسان در ماه رجب باید به چه چیزی برسد؟
➖قرآن کریم از آن چگونه تعبیر می کند؟
➖سیر تکاملی انسان در قرآن چگونه است؟
#ماه_رجب
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #فقه
💠 تحلیل اشتباه از «ماهیت بیع»، در اثر تلقی اشتباه از حقیقت «اضافه»
👤 #استاد_فرحانی
در رابطه با «اباحۀ جمیع تصرفات» اختلاف نظری وجود دارد؛ شیخ انصاری آن را صحیح نمیداند. محقق خوئی معتقد است این به خاطر مبنای اشتباه شیخ در تحلیل بیع است. حضرت امام(ره) توأمان هم مدعای شیخ انصاری را نقد میکند، هم مدعای محقق خوئی را. ایشان مدعی هستند که محقق خوئی به خاطر تلقی نادرست از حقیقت اضافه، تحلیل نادرستی از حقیقت بیع ارائه کرده اند. تفصیل مطلب اینکه ...
📚 درس خارج فقه معاطات، سال تحصیلی 1401-1402، جلسات 32 تا34.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2760
#بیع
#اضافه
#اباحه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
ماه رجب_1401.11.03.mp3
6.12M
🎙 #بشنوید
🔹ماه رجب ماه توحید است
🔰سفارش استاد #آیت_الله_فرحانی بر مرور تفسیر سوره توحید در این ماه
📌سیر و سلوک عرفانی و معنوی در کلام و ادعیه اهل بیت علیهم السلام
#ماه_رجب
#درس_اخلاق
@albayann
🖊كراماتي از امام هادي عليه اسلام
➖معلمي كه شاگرد شد(كرامتي از امام هادي(ع) در بیان مقام معظم رهبري)
🏴سالروز #شهادت_امام_هادی علیه السلام تسلیت باد.
@albayann
البیان
🖊كراماتي از امام هادي عليه اسلام ➖معلمي كه شاگرد شد(كرامتي از امام هادي(ع) در بیان مقام معظم رهبري)
🖊كرامتي از امام هادي عليه اسلام
▪️معلمي كه شاگرد شد | مقام معظم رهبري
➖حديثي درباره ي كودكي حضرت هادي است، كه نمي دانم شنيده ايد يا نه؛ وقتي معتصم در سال ۲۱۸ هجري، حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ايشان از مدينه به بغداد آورد، حضرت هادي كه در آن وقت شش ساله بود، به همراه خانواده اش در مدينه ماند. پس از آن كه حضرت جواد به بغداد آورده شد، معتصم از خانواده حضرت پرس وجو كرد و وقتي شنيد پسر بزرگ حضرت جواد، علي بن محمد، شش سال دارد، گفت اين خطرناك است؛ ما بايد به فكرش باشيم.
➖معتصم شخصي را كه از نزديكان خود بود، مأمور كرد كه از بغداد به مدينه برود و در آن جا كسي را كه دشمن اهل بيت است پيدا كند و اين بچه را بسپارد به دست آن شخص، تا او به عنوان معلم، اين بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بياورد.
➖اين شخص از بغداد به مدينه آمد و يكي از علماي مدينه را به نام «الجنيدي»، كه جزو مخالف ترين و دشمن ترينِ مردم با اهل بيت عليهم السّلام بود - در مدينه از اين قبيل علما آن وقت بودند - براي اين كار پيدا كرد و به او گفت من مأموريت دارم كه تو را مربي و مؤدبِ اين بچه كنم، تا نگذاري هيچ كس با او رفت و آمد كند و او را آن طور كه ما مي خواهيم، تربيت كن.
➖ اسم اين شخص - الجنيدي - در تاريخ ثبت است. حضرت هادي هم - همان طور كه گفتم - در آن موقع شش سال داشت و امر، امر حكومت بود؛ چه كسي مي توانست در مقابل آن مقاومت كند.
➖بعد از چند وقت يكي از وابستگان دستگاه خلافت، الجنيدي را ديد و از بچه يي كه به دستش سپرده بودند، سؤال كرد. الجنيدي گفت: بچه؟! اين بچه است؟! من يك مسأله از ادب براي او بيان مي كنم، او باب هايي از ادب را براي من بيان مي كند كه من استفاده مي كنم! اين ها كجا درس خوانده اند؟! گاهي به او، وقتي مي خواهد وارد حجره شود، مي گويم يك سوره از قرآن بخوان، بعد وارد شو - مي خواسته اذيت كند - مي پرسد چه سوره يي بخوانم. من به او گفتم سوره ي بزرگي؛ مثلاً سوره ي آل عمران را بخوان؛ او خوانده و جاهاي مشكلش را هم براي من معنا كرده است! اين ها عالمند، حافظ قرآن و عالم به تأويل و تفسير قرآنند؛ بچه؟!
➖ارتباط اين كودك - كه علي الظاهر كودك است، اما ولي اللَّه است؛ «وآتيناه الحكم صبيّا» با اين استاد مدتي ادامه پيدا كرد و استاد شد يكي از شيعيان مخلص اهل بيت!
🏴به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام.
#اهل_بیت
#شهادت_امام_هادی
#امام_خامنه_ای
@albayann
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
610.6K
🔰 امام خمینی ره:
🖊چنانچه فلاسفه بزرگ گفته اند و از قرآن کریم نیز ظاهر می شود غیر از بهشت جسمانی که بیشتر آیات قرآن در توصیف آن وارد شده و آن منزلگاه ثواب بهشتیان است مقامات و مراتب دیگری از برای بهشت است که از مقام ثواب بیرون است و آن از مقامات معنویه و لذات روحیه است و بسته به کمالات روحیه و معارف الهیه است که از مقامات نفس است
📌و پس از این مقام نیز مقامات دیگری است که شهرهای ولایت و محبت از آن تعبیر کنند و کسانی که به این مقامات معنویه رسیده اند به بهشت جسمانی که مقام ثواب الهیه است نظر ندارند و از آن اعراض کنند و به مقامات معنویه سرگرم شوند
📚 معاد از دیدگاه امام خمینی
#لیلة_الرغائب
@albayann
مهدویت سیاسی.mp3
1.62M
🎙#بشنوید
🔹در زمینه نظریه مهدویت سیاسی یک نوع دموکراسی غلطی مطرح می شود که با ظاهری فریبنده وظاهرا در دفاع از دین و اعتقادات می گوید:
سیاست ازحاکمیت امری جداست البته در دین ما نظریه ماتریالستی به دین نداریم و اتفاقا طبق این نظریه دین و ایمان و اعتقاد مردم محفوظ می ماند واین را تسری هم می دهند ومی گویند امام (ره )را در پی همین نظریه بوده است و اصلا دموکراسی با نظریه ولایت مطلقه فقیه هم سازگاری ندارد که استاد#آیت_الله_فرحانی به تبیین این نظریه می پردازند.
⁉️آیا مبنای نیابت امام زمان(عج) با دموکراسی سازگار است؟
⁉️نظریه ولایت فقیه امام (ره)چگونه با دموکراسی سازگار است؟
⁉️سابقه نظریه مهدویت سیاسی درعرصه حکومت چگونه است؟
⁉️رابطه مهدویت سیاسی و قیام سیدالشهداء با حکومت دینی چگونه است؟
#مهدویت_سیاسی
#امام_زمان
@albayann
🖊مبنای تبویب و تقسیم علم اصول در اندیشه حضرت امام خمینی(ره)
برگرفته از درس خارج اصول #آیت_الله_فرحانی
✍مقرر:حجت الاسلام حجت پورعبدالهی
⁉️دانش اصول مثل دیگر علوم، دارای ابوابی است که در هر باب مسائلی مورد بررسی قرار می گیرد در اینجا این سوال پیش می آید که این تقسیم بندی و تبویب بر چه اساسی باید شکل بگیرد؟
1⃣می شود بر اساس قول مختار تبویب را انجام داد.
2⃣باید بر اساس سازمان عقلائی تقسیم و تبویب صورت بگیرد.
➖برخی از علماء در مورد تبویب ابحاث علم اصول بر اساس نگاه اجتهادی خود حرکت کردند و تقسیم بندی متفاوتی را ارائه داده اند که در این زمینه می شود به محقق اصفهانی و علامه مظفر در اصول فقه و شهید صدر در حلقات اشاره کرد.
📌محقق اصفهانی(ره) در دور دوم اصول خودشان قول مختار را منشأ تقسیم قرار داده است و شاگرد ایشان یعنی مرحوم مظفر(ره) نیز همین مسیر استاد را طی می کنند و علم اصول را به چهار بخش یعنی صغریات لفظ، صغریات عقل، کبریات و اصول عملیه تقسیم می نمایند.
در مورد مسئله تعادل و تراجیح هم در اول اصول می فرمایند که آن را باب پنجم قرار می دهند ولی در ادامه آن را در مباحث حجج قرار می دهند و علم اصول خود را به چهار بخش تقسیم می کنند.
➖اما در اندیشه حضرت امام(ره) تبویب یک سازمان عقلائی دارد که طبق آن سازمان عقلائی، نباید بر اساس نظر مختار تقسیم و تبویب را انجام داد بلکه باید با روال عادی تبویب صورت بگیرد و آن چه قول مختار می باشد در خروجی بحث آورده شود.
⁉️اگر سوال شود چرا نباید تبویب را تغییر داد و ابواب و مطالب را جابجا کرد؟ در جواب باید گفت به این دلیل که سیر تاریخی مباحث مشخص باشد زیرا تاریخ در فهم، اثر زیادی دارد که لازمه اش این است تبویب تغییر نکند.
➖از کسانی که با قول مختار تبویب را انجام نداده است می شود به محقق خراسانی در اصول و علامه طباطبایی در فلسفه اشاره نمود. محقق خراسانی با اینکه مسئله مقدمه واجب را از صغریات عقل می دانند ولی تقسیم را عوض نمی کنند و بحث را در ذیل اوامر مطرح می کنند و علامه طباطبایی نیز با اینکه قائل به اتحاد علم و عالم و معلوم هستند اما در نهایه الحکمة بحث را با عنوان عقل و عاقل و معقول که نظر مشاء هست مطرح می کنند و نظر خودشان را عنوان باب قرار نمی دهند.
📚تهذيب الاصول جلد2 ص83.
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🖊آنچه این نماز را بالا می برد، آن روحی است که دمیده میشود به نماز، آن روح اگر باشد نماز بالا میرود ... همه ما این طور هستیم. بازی ندهیم یکدیگر را. همه عبادتمان برای خودمان است.
📌 آنکه خیلی آدم خوبی است برای بهشت عبادت میکند. شما بهشت را بردارید از روی اعمال، ببینیم کی [برای خدا] عبادت میکند؟
#امام_خمینی
@albayann
🌱 ولادت حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد🌱
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🖊 خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست.
💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود.
➖حضرت فرمود: قبول میکنی یا فقط میخواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول میکنم. فرمود: اگر قبول میکنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی.
📌 این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم.
#اهل_بیت
#میلاد_امام_جواد
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی در این جلسه به مناسبت سالروز ولادت امام جواد علیه السلام ضمن تاکید بر دعای بعد از نماز زیارت امام جواد(علیه السلام) که معارف عجیبی دارد توضیح میدهند بر قرائت این دعا بالاسر حضرت معصومه سلام الله علیها
🌱اللّهُمَّ اَنْتَ الرَّبُّ وَاَنَا الْمَرْبُوبُ وَاَنْتَ الْخالِقُ وَاَنَا الْمَخْلُوقُ وَاَنْتَ الْمالِكُ وَاَنَا الْمَمْلُوكُ وَاَنْتَ الْمُعْطى وَاَنَا السّآئِلُ وَاَنْتَ الرّازِقُ وَاَنَا الْمَرْزُوقُ وَاَنْتَ الْقادِرُ وَاَنَا الْعاجِزُ...
#اهل_بیت
#میلاد_امام_جواد
#ماه_رجب
@albayann
13860512_42967_64k.mp3
7.47M
🎙#بشنوید
🔰 بیانات رهبر انقلاب پیرامون دعای «یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر».
🖊«یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر»؛ یعنی، ای کسی که اگر کار خیری از من سر بزند، به او امید دارم! یعنی به ثواب او امیدوارم...
#ماه_رجب
#امام_خامنه_ای
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🌱ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام مبارک باد 🌱
🖊این علی علیه السلام همه چیز است...
#اهل_بیت
#میلاد_امام_علی
#امام_خمینی
@albayann
🖊حکومت از منظر حضرت امام خمینی (ره)
برگرفته ازدرس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیده عزه)
✍مقرر:حجةالاسلام امیر دانایی
🔹حضرت امام (ره)در مبحث اصول عملیه ذیل مساله تبویب وچگونگی رعایت ترتیب طبیعی مسائل و اینکه چگونه امارات براصول عملیه تقدم دارند مقدمه ای را ذکر می کنند که تاثیر به سزایی در ادامه مباحث دارد که متاسفانه این مقدمه در کتاب معتمد الاصول ذکر نشده است، و آن تعریف حکومت است،ایشان می فرمایند:
محققین از اصولیین حکومت را اینچنین تعریف می کنند؛اگر دلیلی متعرض جهاتی در دلیل دیگر است که آن دلیل نسبت به جهات دیگر ساکت است وآن دلیل که متعرض آن جهات هست را می گویند دلیل حاکم و آن دلیل که سکوت کرده است از آن جهت می شود دلیل محکوم ،حال تعرض به آن جهات می تواند از طریق لزوم عرفی باشد و یا ازجهت لزوم عقلی؛
📌یعنی:در واقع دلیل حاکم دارد عرفا یا عقلا یک چیزی را در دلیل محکوم توضیح می دهد و خروجی آن این است که تصادمی پیدا نمی کند؛ یعنی:ظهوردلیل حاکم مصادم دلیل محکوم نیست واین حکومت یا به نحو توسعه ویا به نحو ضیق است.
🔸به عنوان نمونه می توان دلیل شک را ملاحظه کرد،در حدیث آمده است :اذا شککت فابن علی الاکثر، دارد تکلیف شک را معلوم می کند در رکعات نماز که اگر شک کردی مثلا در رکعت سه یا چهار بنا را بگذار بر اکثر اما اگر یک دلیلی آمد وگفت :لاشک لکثیر الشک منظور این است که می خواهد خصوصیتی را درشک معنا کند که دلیل "اذا شککت "به آن متعرض نشده است ،لا شک لکثیر الشک می خواهد بگوید کثیر الشک لا شک است ،دلیل "اذا شککت"توضیح نمی دهد که این شک چیست؛که وقتی آمد حکمش فابن علی اکثراست ،شک در اینجا موضوع یک چیزی به نام فابن علی اکثر است حال عرفا یا عقلا مسکوت است،
➖در اینجا دلیلی داریم که حاکم است و می خواهد عرفا متعرض دلیل دیگر شود، به عبارت دیگر دو دلیل را عرفا کنار هم قرار می دهیم یعنی عرف نمی گوید ظهور این با ظهور آن تصادم می کند ،در اینجا تصادمی درکار نیست ؛بلکه عرف می گوید:لا شک لکثیر الشک معترض توضیح "اذا شککت "است،چون دلیلش متعرض این حیثیت نیست،در واقع دارد مبین دایره شک می شود و دایره شک را تضییق می کند،این یعنی حکومت.
🔰و امام (ره) از همین جا نتیجه می گیرد که حتما حکومت در دلیل لفظی است ،اگر یک دلیلی لسان نداشت نمی شود آنجا حکومت را مطرح کردچون دلیل لبی لسانی ندارد مثل :سیره عقلاء،اجماع ،سیره متشرعه و در این موارد دیگر حکومت معنا ندارد بلکه ورود یا تخصیص و یا هرچیزی غیر ازحکومت است .
📚تهذیب الاصول ج3ص12
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🖊 شجاعت و صلابت حضرت زینب سلام الله علیها
🎙درکلام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری
🏴به مناسبت شهادت حضرت زینب سلام الله علیها
#اهل_بیت
#وفات_حضرت_زینب
@albayann
وفات حضرت زینب سلام الله علیها.mp3
1.97M
🎙#بشنوید
🖊حضرت زینب اسوه جهاد تبیین
➖فرمایشات استاد #آیت_الله_فرحانی در تقارن وفات حضرت زینب با 22 بهمن
🏴به مناسبت #وفات_حضرت_زینب سلام الله علیها
@albayann
🖊پیام تبریک استاد آیت الله فرحانی در پی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترعبدالحسین خسروپناه
بدینوسیله انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبریک میگویم. بدون تردید سوابق ارزنده علمی و فرهنگی جنابعالی، درکنار مجاهدت در دروان دفاع مقدس و همچنین عرصه تبیین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زمینه ساز توفیقات روزافزون برنامههای تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
امید است با این انتصاب شاهد تسریع در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه مسئولیت های این شورا باشیم. از درگاه خداوند متعال عزت و توفیقات روزافزون برای جنابعالی مسئلت مینمایم.
عبدالکریم فرحانی
نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری
5 بهمن 1401
@albayann
شماره چهارم لوح پژوهشی فرائد.jpg
24.55M
📚 شماره چهارم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره چهارم خود، مطالبی با سه سرفصل مراتب حکم آخوند (ره) و مراتب ادراک و ولایت فقیه ارائه شده است.
💠مطالب لوح شماره چهارم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ اشکالات حضرت امام(ره) بر مراتب حکم آخوند (ره)و مشهور
تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ بررسی مراتب ادراک در اثبات مراتب عوالم خلقت
به قلم حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ ولایت فقیه مساله ای فقهی یا کلامی؟
به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾
🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است.
⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟
🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ ﴿البقرة، ۳۳﴾
➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله هایی تصویر میکند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
#تفسیر
@albayann
🔰به استحضار مخاطبین محترم کانال البیان می رساند:
🖊همانگونه که مستحضرید دوفصلنامه علمی-تخصصی آفاق فقاهت با محوریت آثار و پژوهش های اساتید و طلاب مدرسه فقهی أمیرالمومنین(ع) مقالات مختلفی را در حوزه فقه، اصول و فلسفه ارائه داده و تا کنون 6 شماره از آن منتشر شده است.
📌با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم این نشریه و همچنین ضرورت طی روال حقوقی آن، دوفصلنامه آفاق فقاهت در سامانه نورمگز (noormags) ثبت گردید.
👈لذا از این پس می توانید با مراجعه به پروفایل آفاق فقاهت در سامانه نورمگز مقالات منتشر شده را به تفکیک دانلود نمایید.
https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/4697
@albayann