eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 👤 استاد آیت الله فرحانی 🔹نقش دفاع از دین نقش حداقلی امتداد حکمت است. 🔸علامه طباطبایی علاوه بر چالش مدیریت دفاع از دین و حذف اندیشه مارکسیسم در ایران نقش حداکثری حکمت را رقم زد... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | اثر توبه عملی در عفو خداوند از گناهان گذشته 🔹عَن الصّادِقِ جَعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن اَبیه عن آبائِه علیهم‌ُالسلام قالْ قالَ رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله مَن أَحسَنَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِهِ لَم یُؤاخَذْ بِما مَضى مِن ذَنبِه (۱) یعنی توبه‌ی عملی و رجوع از رفتار بد موجب می‌شود که خدای متعال از آنچه که از قبل از او سر زده است از گناهان صرفه‌نظر بکند. 🔸وَ مَن أساءَ فیما بَقِیَ مِن عُمرِه اُخِذَ بالأوَلِ وَ الآخِر اما اگر چنانچه انسان در این آخر عمر، در این سال‌های کهولت و پیری و نزدیکی به مرگ، رفتار خود را رفتار خوبی نکرد، آن‌وقت، هم این گناه، هم گناهان قبل به حسابش نوشته می‌شود. بنابراین این [حدیث] به ما می‌گوید که در هر لحظه‌ای که هستیم، رفتار را سعی کنیم از حالا خوب کنیم. یعنی آنچه که [از عمر ما] باقی مانده است، آن نقد است و در اختیار ما [قرار دارد اما] آنچه که رفت که رفت. 📌اینکه [گفته شده] «هر چه از عمر انسان باقی مانده» خب انسان که نمی‌داند [چه زمانی عمرش به پایان می‌رسد]. حالا جوان‌ها خواهند گفت که خب این حرف‌ها مال پیرمردها است؛ ولی واقع قضیه این است که نه، مال پیرمردها فقط نیست؛ چون جوان‌ها هم معلوم نیست چقدر بناست عمر بکنند. کسی چک تضمینی از خدای متعال نگرفته که حتماً باید فلان قدر عمر کند. 📚۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۱۱   @albayannw
مقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش.mp3
899.8K
🔊 🔹مقام غایت بودن سر حضرت زهرا برای آفرینش و ظهور بندگی خدا در عرصه جامعه و تاریخ 🔺بكُمْ فَتَحَ الله مقام نورانیت اهل بیت است 🔺و بِكُمْ يَخْتِمُ مقام نور است که سر حضرت زهرا می باشد و باید این جریان به آن ختم شود . 🎙استاد آیت الله فرحانی در این صوت به حیث عقلی حدیث لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ و جایگاه ویژه حضرت زهرا میپردازند. @albayann
فاعل قریب.mp3
1.63M
🎙 ⁉️قرآن کریم رابطه خلق و حق را چگونه بیان می کند؟ ❔فاعل قریب در گرفتن جانها کیست؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊معنویت پایه عدالت اجتماعی| 🔹اسلام در اين زمينه معنويت را جزء لاينفک مي‌‌داند.تفاوت عمده ميان مکتب اسلام با ساير مکاتب در اين جهت، اين است که اسلام معنويت را پايه و اساس مي‌‌شمارد. 📌 ما در تاريخ نمونه‌‌هاي فراواني درباره اين جهت‌‌گيري رهبران اسلامي داريم که واقعا مايه مباهات ماست. حساسيتي که اسلام در زمينه عدالت اجتماعي و ترکيب آن با معنويت اسلامي از خود نشان مي‌‌دهد، در هيچ مکتب ديگري نظير و مانند ندارد. 🔸در سال فتح مکه زني مرتکب جرمي شده بود که بايد مجازات مي‌‌شد. اتفاقا اين زن که دزدي کرده بود وابسته به يکي از خانواده‌‌هاي بزرگ و جزو اشراف طرازاول قريش بود. وقتي بنا شد حد درباره‌‌اش اجرا شود و دستش را قطع کنند، غريو از خاندان زن برخاست که: اي واي، اين ننگ را چگونه تحمل کنيم؟ دسته‌‌جمعي به سراغ پيامبر رفتند و از او درخواست کردند که از مجازات زن صرف‌‌نظر کند. فرمود:هرگز صرف‌‌نظر نمي‌‌کنم. هرچه که واسطه و شفيع تراشيدند، پيامبر ترتيب اثر نداد.در عوض مردم را جمع کرد و به آنها گفت: مي‌‌دانيد ⁉️چرا امتهاي گذشته هلاک شدند؟ دليلش اين بود که در اين گونه مسائل تبعيض روا داشتند. اگر مجرمي که دستگير شده بود وابسته به يک خانواده بزرگ نبود و شفيع و واسطه نداشت او را زود مجازات مي‌‌کردند، ولي اگر مجرم شفيع و واسطه داشت در مورد او قانون کار نمي‌‌کرد. خدا به همين سبب چنين اقوامي را هلاک مي‌‌کند. من هرگز حاضر نيستم در حق هيچ کس تبعيضي قائل شوم. 📚آینده انقلاب اسلامی ایران @albayann
البیان
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره) 📕برگرفته از خارج اصول استاد#آیت_الله_فرحانی ✍مقرر: حجت الاس
🖋نقش جامع در نظام اصولی محقق خویی(ره) بخش دوم 📕برگرفته از خارج اصول استاد ✍مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان 🔰سابقا گفته شد که با توجه به اینکه محقق خویی جامع را در دو محل از بحث، مورد بررسی قرار داده اند دو سوال بوجود می آید و به تفصیل پاسخ آن‌ها داده شد اما علاوه بر این، استاد محترم ملاحظه بسیار مهمی را بر نگاه محقق خویی (ره) به جامع داشته اند و در این بخش از تقریر، این ملاحظه را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم 🔷محقق خویی در انتهای بحث مقدماتی اصول خود، می فرمایند : فأقول: ان موضوع علم الأصول هو: (الجامع الّذي ينتزع من مجموع مسائله المتباينة) كعنوان ما تقع نتيجة البحث عنه في طريق الاستنباط و تعيين الوظيفة في مقام العمل." (محاضرات، جلد ۱، صفحه۳۱) ایشان جامع علم را موضوع علم معرفی کردند و تمایز را به آن دانستند. استاد فرحانی این تلقی را را صحیح نمی دانند و معتقدند که این بیان سبب خلط و تهافت در مبنا خواهد شد استاد می فرمایند: "اگر نگاه من به علم، نگاه به یک مرکب اعتباری باشد. واحد بالاعتبار می شود و خود به خود وقتی واحد بالاعتبار و مرکب اعتباری شود جامع لازم دارد و جامع را باید با اثر آن معرفی کنیم اما این جامع ، موضوع اصطلاحی نیست که من بگویم لابد لکل علم من موضوع....."(ابتدای جلسه ۱۶) 💠شرح: اصولیین علاوه بر اینکه به بحث ملاک تمایز رسیدگی می کنند و مبنایی را اتخاذ می کنند، به بحث دیگری به نام موضوع علم اصول می پردازند و طرح بحث دوم هیچ ملازمه با اتخاذ موضوع در بحث ملاک تمایز ندارد زیرا برخی از اصولیین مثلا در سرفصل ملاک تمایز قائل به تمایز به جامع محمولات شده اند ولی در بحث موضوع علم اصول ، اظهار نظر کرده اند و موضوعی را معرفی کرده اند . و این بدین معناست که از نظر آنها موضوع در بحث ملاک تمایز با موضوع علم اصول مشترک لفظی هستند .( استاد موضوع مطرح شده در بحث موضوع علم اصول را به " ما فی حالاته ینظر " معنا می‌کنند .) استاد فرحانی می فرمایند اگر در سازمان فکری مشهور اصولیین، قصد اظهار نظر دارید می توانید تعبیر به موضوع کنید و اگر جامع ملاک شود نمی توان آن را در سازمان مشهور جای داد و آن را موضوع تلقی کرد. سازمان جامع ابتدا و انتهای خاص خود را دارد و نمی توان آن را موضوع به معنای اول یا دوم یا غرض و.. دانست . بلکه هر گاه علم به معنای مجموعه گزاره ها و مرکب اعتباری در نظر گرفته شد به جامع نیاز پیدا می‌کنیم و جامع هم اثر و معرف خود را دارد و چون اعتباری است میز آن با بقیه علوم هم اعتباری خواهد شد و مکانیزم خاص خود را خواهد داشت. نکته پایانی: به نظر می رسد که محقق خویی تمایز به موضوع را قبول نکرده است و توضیحاتی که در ابتدای کتاب فرموده اند کاملا مشعر به این نکته است و عبارتی که مورد بحث ما بود در فرض " لو سلم " بوده است لذا فرمود " و ان ابیت الا ان یکون لکل علم موضوع ... فاقول.." لذا ظاهرا ایشان قصد داشتند برای قائلین به موضوع، راه حلی برای فرار از اشکالاتی که فرمودند مطرح کنند.(این نکته، در بیانات استاد وجود ندارد و منشا آن، قرائن موجود در کلمات محقق خویی می باشد .) منابع بحث: 📕خارج اصول استاد فرحانی، سال ۱۴۰۱ ، جلسه ۱۰ و انتهای جلسه ۱۱ و جلسه ۱۴ و جلسه ۱۶. 📕محاضرات فی علم الاصول ج ۱، ص ۲۰ و ص ۳۱ @albayann
تجلی عالم و وحدت آن در کلام خداوند.mp3
2.75M
🎙 🔹تجلی عالم و وحدت آن در کلام خداوند متعال 🔰استاد آیت الله فرحانی ➖ظهور روایت( خلَقَ اللَّهُ الْمَشيئَةَ بِنَفْسِها ثُمَّ خَلَقَ الأَشياءَ بِالْمَشيئَةِ.) و رابطه ان با وحدت تجلی. ⁉️خداوند تعالی مشیت فعلیه را چگونه خلق کرده است؟ @albayann
🗳️ دعوت آیت الله فرحانی از همه اساتید و فضلا و طلاب شهرستانهای مقیم در قم و نیز فضلای عزیز خوزستانی مقیم قم برای شرکت در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بسم الله الرحمن الرحیم تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، از آثار مبارک رهنمودهای امام خمینی(ره) بود که نسبت صیانت از کیان حوزه در برابر جریان نفوذ و انقلابی ماندن آن احساس نگرانی می کردند. تشکیل این نهاد ارزشمند بهترین راه برای نهادینه شدن این امر مهم بود. با بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با این مجمع، نسبت به حوزه انقلابی و مقابله با جریان و نفوذ و انحراف ، اهمیت رسالت آن افزون گردید. از همین رو مشارکت در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، تقویت نهادی است که در کنار مسئولیت های مقدسی چون خدمت رسانی و حل مشکلات طلاب، رسالت مهم مقابله با انحراف و نفوذ و تلاش برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای تقویت و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه و به تبع در جامعه را خواهد داشت و از همین رو فعال سازی در راستای تحقق حوزه انقلابی توسط مجمع مورد همواره تاکید رهبر فرزانه انقلاب و همچنین مراجع بزرگوار تقلید بوده است. اینجانب از همه اساتید و فضلا و طلاب مقیم در قم ، بویژه فضلای خوزستانی مقیم قم دعوت تقاضا می نمایم با اهتمام ویژه در انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علميه قم که در روز چهارشنبه ۲۸/ ۱۰ / ۱۴۰۱ در مدرسه مبارک فیضیه و پنجشنبه ۲۹/ ۱۰/ ۱۴۰۱ پردیسان شرکت نمایند. ان شاء الله با دقت و احساس مسئولیت همه عزیزان، انتخاب نمایندگان فاضل ، با تقوی و انقلابی صورت پذیرفته و با هم افزایی و احساس مسئولیت منتخبین ، فصل تازه ای در خدمت رسانی به طلاب و تحقق جهاد تبیین که رسالت مهم زمانه ماست، صورت پذیرد. و من الله التوفیق ۲۷/ ۱۰ / ۱۴۰۱ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰شهید آیت‌الله مطهری 🔹سخنان پیغمبر (صلی الله علیه واله) خودش معجره است، برخوردی نداشته است با فیلسوفی، حکیمی، دانشمندی، با هیچ یک از اینها... 🔸مع ذلک قرآن به زبان او جاری و بر قلب مقدس او نازل می‌شود. آنچنان سخنان پیامبر (ص) حکیمانه است که با سخنان تمام حکمای عالم نه تنها برابری می‌کند، برتری دارد بر آنها. در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی این شخصیت بزرگ، جامعه را با کشتی مقایسه می‌کند؛ 📌 و اینچنین است فساد یک نفر در جامعه؛ اگر در یک کشتی آب وارد بشود ولو از جایگاه یک فرد وارد بشود تنها آن فرد را غرق نمی‌کند، همه جامعه را یک جا غرق می‌کند. 📚سیری در سیره نبوی، صفحه ۲۴۴-۲۴۵ @albayann
حکومت اسلامی.mp3
3.23M
🔊 ⁉️عاشورا از مصادیق امتداد کدام آیه قرآن در رفتار و کردار ابا عبدا الله(علیه السلام)است؟ 🔹امیر المومنین در زمان حکومت خود در چند جبهه مبارزه می کردند؟ 🔹طبق فرمایش امام علی(علیه السلام) وظیفه علماء در مقابل با ظلم ها و تبعضیها چیست؟ 🔰استاد تبیین می کنند. @albayann
🌱حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد🌱 🔹یکی از مراقبت های مهم در این ماه [رجب] به یاد داشتن حدیث «ملک داعی» است که از پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) روایت شده که فرمود: «خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‌ ای را قرار داده است که «داعی» گفته می‌ شود. 📌 هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می‌ گوید: خوشا به حال تسبیح‌ کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. 🔸خدای متعال می‌ فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم. ماه ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. هر کسی در این ماه مرا بخواند او را اجابت می‌ کنم و هر کس از من بخواهد به او می‌ دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌ کنم. 📌 این ماه را رشته ‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‌ رسد. ‍📚المراقبات_میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @albayann
سیر تکاملی انسان در قرآن.mp3
838.8K
🔊 ⁉️انسان در ماه رجب باید به چه چیزی برسد؟ ➖قرآن کریم از آن چگونه تعبیر می کند؟ ➖سیر تکاملی انسان در قرآن چگونه است؟ @albayann
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 تحلیل اشتباه از «ماهیت بیع»، در اثر تلقی اشتباه از حقیقت «اضافه» 👤 در رابطه با «اباحۀ جمیع تصرفات» اختلاف نظری وجود دارد؛ شیخ انصاری آن را صحیح نمیداند. محقق خوئی معتقد است این به خاطر مبنای اشتباه شیخ در تحلیل بیع است. حضرت امام(ره) توأمان هم مدعای شیخ انصاری را نقد میکند، هم مدعای محقق خوئی را. ایشان مدعی هستند که محقق خوئی به خاطر تلقی نادرست از حقیقت اضافه، تحلیل نادرستی از حقیقت بیع ارائه کرده اند. تفصیل مطلب اینکه ... 📚 درس خارج فقه معاطات، سال تحصیلی 1401-1402، جلسات 32 تا34. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2760 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
ماه رجب_1401.11.03.mp3
6.12M
🎙 🔹ماه رجب ماه توحید است 🔰سفارش استاد بر مرور تفسیر سوره توحید در این ماه 📌سیر و سلوک عرفانی و معنوی در کلام و ادعیه اهل بیت علیهم السلام @albayann
🖊كراماتي از امام هادي عليه اسلام ➖معلمي كه شاگرد شد(كرامتي از امام هادي(ع) در بیان مقام معظم رهبري) 🏴سالروز علیه السلام تسلیت باد. @albayann
البیان
🖊كراماتي از امام هادي عليه اسلام ➖معلمي كه شاگرد شد(كرامتي از امام هادي(ع) در بیان مقام معظم رهبري)
🖊كرامتي از امام هادي عليه اسلام ▪️معلمي كه شاگرد شد | مقام معظم رهبري ➖حديثي درباره ي كودكي حضرت هادي است، كه نمي دانم شنيده ايد يا نه؛ وقتي معتصم در سال ۲۱۸ هجري، حضرت جواد را دو سال قبل از شهادت ايشان از مدينه به بغداد آورد، حضرت هادي كه در آن وقت شش ساله بود، به همراه خانواده اش در مدينه ماند. پس از آن كه حضرت جواد به بغداد آورده شد، معتصم از خانواده حضرت پرس وجو كرد و وقتي شنيد پسر بزرگ حضرت جواد، علي بن محمد، شش سال دارد، گفت اين خطرناك است؛ ما بايد به فكرش باشيم. ➖معتصم شخصي را كه از نزديكان خود بود، مأمور كرد كه از بغداد به مدينه برود و در آن جا كسي را كه دشمن اهل بيت است پيدا كند و اين بچه را بسپارد به دست آن شخص، تا او به عنوان معلم، اين بچه را دشمن خاندان خود و متناسب با دستگاه خلافت بار بياورد. ➖اين شخص از بغداد به مدينه آمد و يكي از علماي مدينه را به نام «الجنيدي»، كه جزو مخالف ترين و دشمن ترينِ مردم با اهل بيت عليهم السّلام بود - در مدينه از اين قبيل علما آن وقت بودند - براي اين كار پيدا كرد و به او گفت من مأموريت دارم كه تو را مربي و مؤدبِ اين بچه كنم، تا نگذاري هيچ كس با او رفت و آمد كند و او را آن طور كه ما مي خواهيم، تربيت كن. ➖ اسم اين شخص - الجنيدي - در تاريخ ثبت است. حضرت هادي هم - همان طور كه گفتم - در آن موقع شش سال داشت و امر، امر حكومت بود؛ چه كسي مي توانست در مقابل آن مقاومت كند. ➖بعد از چند وقت يكي از وابستگان دستگاه خلافت، الجنيدي را ديد و از بچه يي كه به دستش سپرده بودند، سؤال كرد. الجنيدي گفت: بچه؟! اين بچه است؟! من يك مسأله از ادب براي او بيان مي كنم، او باب هايي از ادب را براي من بيان مي كند كه من استفاده مي كنم! اين ها كجا درس خوانده اند؟! گاهي به او، وقتي مي خواهد وارد حجره شود، مي گويم يك سوره از قرآن بخوان، بعد وارد شو - مي خواسته اذيت كند - مي پرسد چه سوره يي بخوانم. من به او گفتم سوره ي بزرگي؛ مثلاً سوره ي آل عمران را بخوان؛ او خوانده و جاهاي مشكلش را هم براي من معنا كرده است! اين ها عالمند، حافظ قرآن و عالم به تأويل و تفسير قرآنند؛ بچه؟! ➖ارتباط اين كودك - كه علي الظاهر كودك است، اما ولي اللَّه است؛ «وآتيناه الحكم صبيّا» با اين استاد مدتي ادامه پيدا كرد و استاد شد يكي از شيعيان مخلص اهل بيت! 🏴به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام. @albayann
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
610.6K
🔊 ⁉️نماز و روزه چطور می توانند انسان را در مسیر سیر الی الله کمک کنند؟ ❔طبق آیات مبارکه قرآن خاشعین چه ویژگی ممتازی نسبت به دیگران دارند؟ ❓ازدو اصطلاح قوس نزول و صعود در قرآن به چه چیزی تعبیر شده است؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔰 امام خمینی ره: 🖊چنانچه فلاسفه بزرگ گفته اند و از قرآن کریم نیز ظاهر می شود غیر از بهشت جسمانی که بیشتر آیات قرآن در توصیف آن وارد شده و آن منزلگاه ثواب بهشتیان است مقامات و مراتب دیگری از برای بهشت است که از مقام ثواب بیرون است و آن از مقامات معنویه و لذات روحیه است و بسته به کمالات روحیه و معارف الهیه است که از مقامات نفس است 📌و پس از این مقام نیز مقامات دیگری است که شهرهای ولایت و محبت از آن تعبیر کنند و کسانی که به این مقامات معنویه رسیده اند به بهشت جسمانی که مقام ثواب الهیه است نظر ندارند و از آن اعراض کنند و به مقامات معنویه سرگرم شوند 📚 معاد از دیدگاه امام خمینی @albayann
مهدویت سیاسی.mp3
1.62M
🎙 🔹در زمینه نظریه مهدویت سیاسی یک نوع دموکراسی غلطی مطرح می شود که با ظاهری فریبنده وظاهرا در دفاع از دین و اعتقادات می گوید: سیاست ازحاکمیت امری جداست البته در دین ما نظریه ماتریالستی به دین نداریم و اتفاقا طبق این نظریه دین و ایمان و اعتقاد مردم محفوظ می ماند واین را تسری هم می دهند ومی گویند امام (ره )را در پی همین نظریه بوده است و اصلا دموکراسی با نظریه ولایت مطلقه فقیه هم سازگاری ندارد که استاد به تبیین این نظریه می پردازند. ⁉️آیا مبنای نیابت امام زمان(عج) با دموکراسی سازگار است؟ ⁉️نظریه ولایت فقیه امام (ره)چگونه با دموکراسی سازگار است؟ ⁉️سابقه نظریه مهدویت سیاسی درعرصه حکومت چگونه است؟ ⁉️رابطه مهدویت سیاسی و قیام سیدالشهداء با حکومت دینی چگونه است؟ @albayann
🖊مبنای تبویب و تقسیم علم اصول در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از درس خارج اصول ✍مقرر:حجت الاسلام حجت‌ پورعبدالهی ⁉️دانش اصول مثل دیگر علوم، دارای ابوابی است که در هر باب مسائلی مورد بررسی قرار می گیرد در اینجا این سوال پیش می آید که این تقسیم بندی و تبویب بر چه اساسی باید شکل بگیرد؟ 1⃣می شود بر اساس قول مختار تبویب را انجام داد. 2⃣باید بر اساس سازمان عقلائی تقسیم و تبویب صورت بگیرد. ➖برخی از علماء در مورد تبویب ابحاث علم اصول بر اساس نگاه اجتهادی خود حرکت کردند و تقسیم بندی متفاوتی را ارائه داده اند که در این زمینه می شود به محقق اصفهانی و علامه مظفر در اصول فقه و شهید صدر در حلقات اشاره کرد. 📌محقق اصفهانی(ره) در دور دوم اصول خودشان قول مختار را منشأ تقسیم قرار داده است و شاگرد ایشان یعنی مرحوم مظفر(ره) نیز همین مسیر استاد را طی می کنند و علم اصول را به چهار بخش یعنی صغریات لفظ، صغریات عقل، کبریات و اصول عملیه تقسیم می نمایند. در مورد مسئله تعادل و تراجیح هم در اول اصول می فرمایند که آن را باب پنجم قرار می دهند ولی در ادامه آن را در مباحث حجج قرار می دهند و علم اصول خود را به چهار بخش تقسیم می کنند. ➖اما در اندیشه حضرت امام(ره) تبویب یک سازمان عقلائی دارد که طبق آن سازمان عقلائی، نباید بر اساس نظر مختار تقسیم و تبویب را انجام داد بلکه باید با روال عادی تبویب صورت بگیرد و آن چه قول مختار می باشد در خروجی بحث آورده شود. ⁉️اگر سوال شود چرا نباید تبویب را تغییر داد و ابواب و مطالب را جابجا کرد؟ در جواب باید گفت به این دلیل که سیر تاریخی مباحث مشخص باشد زیرا تاریخ در فهم، اثر زیادی دارد که لازمه اش این است تبویب تغییر نکند. ➖از کسانی که با قول مختار تبویب را انجام نداده است می شود به محقق خراسانی در اصول و علامه طباطبایی در فلسفه اشاره نمود. محقق خراسانی با اینکه مسئله مقدمه واجب را از صغریات عقل می دانند ولی تقسیم را عوض نمی کنند و بحث را در ذیل اوامر مطرح می کنند و علامه طباطبایی نیز با اینکه قائل به اتحاد علم و عالم و معلوم هستند اما در نهایه الحکمة بحث را با عنوان عقل و عاقل و معقول که نظر مشاء هست مطرح می کنند و نظر خودشان را عنوان باب قرار نمی دهند. 📚تهذيب الاصول جلد2 ص83. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊آنچه این نماز را بالا می برد، آن روحی است که دمیده می‌شود به نماز، آن روح اگر باشد نماز بالا می‌رود ... همه ما این طور هستیم. بازی ندهیم یکدیگر را.‏ ‌‏همه عبادتمان برای خودمان است. 📌 آنکه خیلی آدم خوبی است برای بهشت عبادت می‌کند. شما بهشت را بردارید از روی اعمال، ببینیم کی [برای خدا] عبادت می‌کند؟ @albayann
🌱 مراسم ایام ولادت حضرت امیر المومنین و حضرت جوادالائمه علیهماالسلام 🌱 🔰 سخنران: استاد آیت الله فرحانی 🎙مدیحه سرایی: حجت‌الاسلام حائری 📆زمان: چهارشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۰ مکان: نمازخانه مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 📌 همراه با مراسم عمامه گذاری @albayann
🌱 ولادت حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد🌱 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊 خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ➖حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. 📌 این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰استاد در این‌ جلسه به مناسبت سالروز ولادت امام جواد علیه السلام ضمن تاکید بر دعای بعد از نماز زیارت امام جواد(علیه السلام) که معارف عجیبی دارد توضیح میدهند بر قرائت این دعا بالاسر حضرت معصومه سلام الله علیها 🌱اللّهُمَّ اَنْتَ الرَّبُّ وَاَنَا الْمَرْبُوبُ وَاَنْتَ الْخالِقُ وَاَنَا الْمَخْلُوقُ وَاَنْتَ الْمالِكُ وَاَنَا الْمَمْلُوكُ وَاَنْتَ الْمُعْطى وَاَنَا السّآئِلُ وَاَنْتَ الرّازِقُ وَاَنَا الْمَرْزُوقُ وَاَنْتَ الْقادِرُ وَاَنَا الْعاجِزُ... @albayann