eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
804 عکس
181 ویدیو
70 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
ظهور رحمت رحمانی و رحمت رحیمی.mp3
1.83M
🔊 ⁉️ظهور رحمت رحمانی وظهور رحمت رحیمیه در چه صورتی اتفاق می افتد؟ ➖چرادردعای ماه رجب درمورد خیر دوتا جمیع آمده است ولی درمورد شر یکبار؟ ➖چطور علوی در این ماه اتفاق افتاده است ؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🌱ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام مبارک باد 🌱 🖊این علی علیه السلام همه چیز است... @albayann
🖊حکومت از منظر حضرت امام خمینی (ره) برگرفته ازدرس خارج اصول آیت الله فرحانی(زیده عزه) ✍مقرر:حجةالاسلام امیر دانایی 🔹حضرت امام (ره)در مبحث اصول عملیه ذیل مساله تبویب وچگونگی رعایت ترتیب طبیعی مسائل و اینکه چگونه امارات براصول عملیه تقدم دارند مقدمه ای را ذکر می کنند که تاثیر به سزایی در ادامه مباحث دارد که متاسفانه این مقدمه در کتاب معتمد الاصول ذکر نشده است، و آن تعریف حکومت است،ایشان می فرمایند: محققین از اصولیین حکومت را این‌چنین تعریف می کنند؛اگر دلیلی متعرض جهاتی در دلیل دیگر است که آن دلیل نسبت به جهات دیگر ساکت است وآن دلیل که متعرض آن جهات هست را می گویند دلیل حاکم و آن دلیل که سکوت کرده است از آن جهت می شود دلیل محکوم ،حال تعرض به آن جهات می تواند از طریق لزوم عرفی باشد و یا ازجهت لزوم عقلی؛ 📌یعنی:در واقع دلیل حاکم دارد عرفا یا عقلا یک چیزی را در دلیل محکوم توضیح می دهد و خروجی آن این است که تصادمی پیدا نمی کند؛ یعنی:ظهوردلیل حاکم مصادم دلیل محکوم نیست واین حکومت یا به نحو توسعه ویا به نحو ضیق است. 🔸به عنوان نمونه می توان دلیل شک را ملاحظه کرد،در حدیث آمده است :اذا شککت فابن علی الاکثر، دارد تکلیف شک را معلوم می کند در رکعات نماز که اگر شک کردی مثلا در رکعت سه یا چهار بنا را بگذار بر اکثر اما اگر یک دلیلی آمد وگفت :لاشک لکثیر الشک منظور این است که می خواهد خصوصیتی را درشک معنا کند که دلیل "اذا شککت "به آن متعرض نشده است ،لا شک لکثیر الشک می خواهد بگوید کثیر الشک لا شک است ،دلیل "اذا شککت"توضیح نمی دهد که این شک چیست؛که وقتی آمد حکمش فابن علی اکثراست ،شک در اینجا موضوع یک چیزی به نام فابن علی اکثر است حال عرفا یا عقلا مسکوت است، ➖در اینجا دلیلی داریم که حاکم است و می خواهد عرفا متعرض دلیل دیگر شود، به عبارت دیگر دو دلیل را عرفا کنار هم قرار می دهیم یعنی عرف نمی گوید ظهور این با ظهور آن تصادم می کند ،در اینجا تصادمی درکار نیست ؛بلکه عرف می گوید:لا شک لکثیر الشک معترض توضیح "اذا شککت "است،چون دلیلش متعرض این حیثیت نیست،در واقع دارد مبین دایره شک می شود و دایره شک را تضییق می کند،این یعنی حکومت. 🔰و امام (ره) از همین جا نتیجه می گیرد که حتما حکومت در دلیل لفظی است ،اگر یک دلیلی لسان نداشت نمی شود آنجا حکومت را مطرح کردچون دلیل لبی لسانی ندارد مثل :سیره عقلاء،اجماع ،سیره متشرعه و در این موارد دیگر حکومت معنا ندارد بلکه ورود یا تخصیص و یا هرچیزی غیر ازحکومت است . 📚تهذیب الاصول ج3ص12 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊 شجاعت و صلابت حضرت زینب سلام الله علیها 🎙درکلام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری 🏴به مناسبت شهادت حضرت زینب سلام الله علیها @albayann
وفات حضرت زینب سلام الله علیها.mp3
1.97M
🎙 🖊حضرت زینب اسوه جهاد تبیین ➖فرمایشات استاد در تقارن وفات حضرت زینب با 22 بهمن 🏴به مناسبت سلام الله علیها @albayann
🖊پیام تبریک استاد آیت الله فرحانی در پی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترعبدالحسین خسروپناه بدینوسیله انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبریک می‌گویم. بدون تردید سوابق ارزنده علمی و فرهنگی جنابعالی، درکنار مجاهدت در دروان دفاع مقدس و همچنین عرصه تبیین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زمینه ساز توفیقات روزافزون برنامه‌های تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. امید است با این انتصاب شاهد تسریع در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه مسئولیت های این شورا باشیم. از درگاه خداوند متعال عزت و توفیقات روزافزون برای جنابعالی مسئلت می‌نمایم. عبدالکریم فرحانی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 5 بهمن 1401 @albayann
شماره چهارم لوح پژوهشی فرائد.jpg
24.55M
📚 شماره چهارم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره چهارم خود، مطالبی با سه سرفصل مراتب حکم آخوند (ره) و مراتب ادراک و ولایت فقیه ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره چهارم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ اشکالات حضرت امام(ره) بر مراتب حکم آخوند (ره)و مشهور تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ بررسی مراتب ادراک در اثبات مراتب عوالم خلقت به قلم حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ ولایت فقیه مساله ای فقهی یا کلامی؟ به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔰 استاد 🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾ 🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است. ⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟ 🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‌ ﴿البقرة، ۳۳﴾ ➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله ه­ایی تصویر می­کند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی می­دانم که شما نمی­دانید. @albayann
🔰به استحضار مخاطبین محترم کانال البیان می رساند: 🖊همانگونه که مستحضرید دوفصلنامه علمی-تخصصی آفاق فقاهت با محوریت آثار و پژوهش های اساتید و طلاب مدرسه فقهی أمیرالمومنین(ع) مقالات مختلفی را در حوزه فقه، اصول و فلسفه ارائه داده و تا کنون 6 شماره از آن منتشر شده است. 📌با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم این نشریه و همچنین ضرورت طی روال حقوقی آن، دوفصلنامه آفاق فقاهت در سامانه نورمگز (noormags) ثبت گردید. 👈لذا از این پس می توانید با مراجعه به پروفایل آفاق فقاهت در سامانه نورمگز مقالات منتشر شده را به تفکیک دانلود نمایید. https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/4697 @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊 ۲۲بهمن باید سرمشق ما باشد| 🔹وقتی دیدند ملت همه می‌گویند که ما رژیم فاسد طاغوتی را نمی‌خواهیم، آنها تسلیم شدند و آن آدم را از اینجا بردند. و شما بیرونش کردید از اینجا. این یک درسی است برای ما در طول تاریخ که اگر ما بخواهیم مقاصد خودمان را، کشور خودمان را به آن طوری که می‌خواهیم برسانیم؛ یعنی به ثمر برسانیم نتیجه این همه خون و این همه علیل و این همه رزمنده، باید همه با هم باشیم. 🔸 این یک درسی است که ما از 22 بهمن فرا گرفتیم. و باید این درس را با تمام قوا دریابیم؛ و با تمام قوا حفظ کنیم این را. 📌22 بهمن باید سرمشق ما باشد در طول زندگی؛ و برای نسلهای آینده که همه آنها 22 بهمن را، که غلبه ایمان بر کفر و الله بر طاغوت و اسلام بر کفر بود، باید حفظ کنند و بزرگ بشمارند. @albayann
حیاة طیبه.mp3
899.3K
🔊 ⁉️چرا در آیه فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً، از حیات، تعبیر به توحید می شود؟ ⁉️رکن اصلی عرفان اسلامی و ارمغان آن چیست؟ 🎙 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊سازمان علم اجمالی در اندیشه محقق خراسانی(ره) برگرفته از درس خارج اصول استاد ✍مقرر: حجت‌الاسلام حجت پورعبدالهی 🔹محقق خراسانی در مورد علم اجمالی بر خلاف مشهور که تمرکز بر روی علم و قطع دارند بر روی معلوم تکیه می کنند و سیستم علم اجمالی خود را بر اساس آن تنظیم می نمایند لذا ایشان می فرمایند در قدم اول باید مشخص شود که معلوم بالاجمال از چه جنسی است. 1⃣معلومی که فعلیت مطلقه دارد. 2⃣معلومی که فعلیت مطلقه ندارد. به این بیان که بعضی از معلوم‌ها به گونه‌ای هستند که حتی در حال علم اجمالی به آنها فعلیت مطلقه پیدا می‌کنند، یعنی این معلوم به اندازه‌ای اهمیت دارد و فاخر است که مولا در حال اجمال هم دست از آن بر نمی‌دارد. 📌 اگر معلوم یک معلوم ارزشمند و خاصی بود که در همان حالت اجمال هم فعلیت مطلقه پیدا کرد یعنی خود معلوم علت تامه امتثال بود هیچ چاره‌ایی نیست الا اینکه آن معلوم امتثال شود و راهی برای جریان اصل وجود ندارد حتی در یک طرف! 🔸اما در مواردی که معلوم دارای فعلیت مطلقه نیست به دو صورت خواهد بود: 1⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم اجمالی وجود دارد، در اینجا هیچ اشکالی وجود ندارد که در هر دو طرف این معلوم بالاجمال که فعلیتش مطلقه نیست اصل جاری شود! 2⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم تفصیلی وجود دارد در اینجا علم تفصیلی اجازه جریان اصل را نمی دهد اما نه به خاطر معلوم بلکه چون اساسا به خاطر وجود علم تفصیلی دیگر شکی وجود ندارد. ➖تعبیر محقق خراسانی(ره) در این زمینه بسیار فنی است ایشان می فرمایند معلومی که فعلیت مطلقه است علم اجمالی و تفصیلی در مورد آن فرقی نمی کند اما معلومی که فعلیت مقیده ای دارد علم تفصیلی و اجمالی نسبت به آن با هم متفاوت می شود اما این تفاوت ناظر بر معلوم نیست بلکه فرقشان در این است که وقتی علم تفصیلی وجود دارد یعنی علم مقرون به شک نیست و چون شکی در آن نیست اساسا بحث از اصل را در آن مطرح نمی شود و این به وجود نیامدن اصل به خاطر نبود موضوع اصل که شک است می باشد. 📌لذا یکی از اصولیونی که بسیار زیبا از اول کار با سازمان مشهور در این زمینه درگیر شده است محقق خراسانی می باشند که می فرمایند نباید در این بحث علم را توسعه داد تا بعد گفته شود که علم تفصیلی علت تامه و علم اجمالی مقتضی است بلکه باید گفت معلوم نسبت به فعلیت گاهی وقتها مثل علت تامه عمل می کند و یک فعلیت مطلقه غیر قابل تخلفی را درست می کند و گاهی وقتها معلوم این گونه نیست و فقط مقتضی فعلیت است و این اقتضای فعلیت وقتی تامه می شود که علم تفصیلی نسبت به آن پیدا شود. 🔰طبق این توضیحات سازمان ایشان در بحث علم اجمالی(اشتغال) و در جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی این گونه است که می فرمایند ما دو گونه فعلیت داریم فعلیت لویی و فعلیت مطلقه! اگر فعلیت لویی باشد علم تفصیلی که به آن بخورد تمام می شود اما اگر آن فعلیت لویی نبود بلکه به گونه ی مطلقه باشد خود آن معلوم علت تامه است و جلوی اصل را می گیرد. 📌این مطلب اصل نظریه محقق خراسانی در اصول عملیه است که معلوم بالاجمال اگر واجد علت تامه بعث و زجر فعلی است معلوم علت تامه است نه علم که در این صورت معلوم نقش علت تامه را ایفا می کند و دیگر علم تفصیلی و اجمالی نبست به آن فرقی ندارد یعنی اگر معلوم واجد مرتبه ای است که تمام العلة انبعاث یا تمام العلة انزجار است علم از کار می افتد. 👈ذکر این نکته لازم است که طبق این مطالب باید گفت محقق خراسانی در بحث مراتب حکم، قائل به پنج مرتبه بودن مراتب حکم هستند: 1- مرحله اقتضا 2- مرحله انشاء 3- مرحله فعليّت تعليقيه 4- مرحله فعليّت حتميّه 5- مرحله تنجّز. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | آزادی روح در گرو آزادی جسم است 🖊تو اگر می‌خواهی جانت آزاد باشد اگر می‌خواهی روحت آزاد باشد نمی‌توانی شکم‌پرست، شهوت‌پرست، خشم‌پرست و یا پول‌پرست باشی و روحت آزاد باشد. 📌پس اگر می‌خواهی واقعا آزاد باشی روحت را باید آزاد کنی. 📚 کتاب آزادی معنوی، صفحه ۳۲ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | امام کاظم و مبارزه با زره تقیه 🏴به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام 🖊«در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی‌بن‌جعفر(ع) در آن اتاق می‌نشستند این‌جوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست می‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌بن‌جعفر سه چیز است: 1⃣شمشیری هست که نشان می‌دهد هدف، جهاد است. 2⃣لباس خشنی هست که نشان می‌دهد وسیله، زندگی خشونت‌بارِ رزمی و انقلابی است 3⃣و قرآنی هست که نشان می‌دهد هدف، این است؛ می‌خواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختی‌ها را هم تحمل کنیم.» 📆مقام معظم رهبری نماز جمعه تهران، تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه سال ۶۴ @albayann
حیات طیب.mp3
1.98M
🎙 ⁉️ماه رجب سبب می شود تا انسان به چه چیزی معرفت پیدا کند؟ ➖قانون الهی برای رسیدن به حیات طیب چیست؟ ➖حیات طیب برای فرد وجامعه چطور اتفاق می افتد ؟ ➖فضل الهی درسیر تکامل انسان چگونه است؟ ⁉️اگر برای انسان حیات طیب اتفاق بیافتد او در سیر تکاملش به کجا می رسد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند... @albayann
🌱به مناسبت عید سعید مبعث🌱 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ⁉️حقیقت وحی چیست؟ پیغمبر اسلام(ص) در چه مرتبه ایست؟ 🔹اشکال مرحوم آقای مشکینی به آخوند خراسانی در حاشیه کفایه (ص279 انتهای بحث عام و خاص) و پاسخ آن 📌جناب محقق خراسانی عبارتی در کفایه دارند که می فرمایند: أنّ اللَّه تبارك و تعالى إذا تعلّقت مشيّته تعالى بإظهار ثبوت ما يمحوه، لحكمة داعية إلى إظهاره، ألهم أو أوحى إلى نبيّه أو وليّه أن يخبر به، مع علمه بأنه‏ يمحوه، أو مع عدم علمه به، لما أشير إليه من عدم الإحاطة بتمام ما جرى في علمه، و إنّما يخبر به لأنه حال الوحي أو الإلهام- لارتقاء نفسه الزكيّة، و اتّصاله بعالم لوح المحو و الإثبات- اطّلع على ثبوته، و لم يطّلع على كونه معلّقا على أمر غير واقع، أو عدم الموانع، قال اللَّه تبارك و تعالى: يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ‏ الآية، نعم من شملته العناية الإلهية، و اتّصلت نفسه الزكيّة بعالم اللوح المحفوظ الّذي هو من أعظم العوالم الربوبيّة، و هو أمّ الكتاب، يكشف عنده الواقعيّات على ما هي عليها، كما ربما يتّفق لخاتم الأنبياء و لبعض الأوصياء 🔸عالم بزرگواری داریم به نام مرحوم آقای مشکینی؛ ایشان حاشیه ای بر کفایه الأصول دارند و آنجا اشکالی به آخوند کرده است. ایشان می گوید:چه کسی گفته وحی از طریق اتصال به لوح محو واثبات یا ازطریق اتصال به لوح محفوظ است؟ وحی با نزول جبرئیل است. ❗️ بزرگان آمدند و‌پاسخ دادند که جناب آقای مشکینی!شما فرمایش آخوند را اشتباه برداشت کردید. جریان چیست؟ انسان کجاست؟ فرشته کجاست؟ پیغمبر(ص) کجاست؟ 👈🏻وحی از طریق اتصال نفس زکیه است به عوالم ربوبی. 🔆آخوند خیلی خوب این مطلب را التفات داشته است که این وحی در واقع اتصال نفس زکیه علوی و ولوی به عوالم ربوبی است. حالا یا عالم لوح محو واثبات یا ام الکتاب که اسمش لوح محفوظ است. 💠لذا آیه الله جوادی می فرمایند: اینقدر نگویید معلم اول ارسطو بود، معلم دوم فارابی بود. نه آقا! معلم اول نبی اکرم(ص) است به جهت آنکه اتصال دارد به عالم لوح محفوظ؛ به عالم ام الکتاب و لذا ایشان معلمِ ما سواست. خدا شاهد است اگر اقوال علماء اهل سنت را برایتان بخوانم گریه تان می گیرد. از این حیث پیغمبر اکرم(ص) مظلوم تر از حضرت علی(ع) است. 📌خیلی مهم است که ما پیامبر اعظم(ص) را بشناسیم. رسول الله(ص) را بشناسیم. معلم اول را بشناسیم. آن اتصال نبی اکرم(ص) را به مقامی که همه باید شاگردیش را بکنند بشناسیم. @albayann
( آنچه موجود است ذات واجب و شئون و ظهورات و تجلیات اوست).mp3
3.83M
🔊 ⁉️آیا لازمه این کلام که( آنچه موجود است ذات واجب و شئون و ظهورات و تجلیات اوست) انکار علیت است؟ ⁉️مباحث مربوط به اصالت الوجود چه تاثیری در تحلیل مباحث رابطه خلق با حق دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
فیلسوفان فردگرا.mp3
867.4K
🔊 ⁉️بعضی از فیلسوفان فرد گرا ارتباطات فرد را با چه مدلی تحلیل می کنند؟ ⁉️نظریه ماکس وبر در مورد فرد و اجتماع چیست؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
27.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🌱به مناسبت ماه پیامبر عظیم الشان اسلام🌱 💠تفکیک شئون نبی مکرم اسلام(ص) باتوجه به آیه 59 سوره نساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ است. در نظر حضرت امام خمینی(ره) سه شأن: 1⃣ مرجعیت دینی 2⃣زعامت و رهبری 3⃣منصب قضا @albayann
🌱عظمت روز سوم شعبان🌱 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹 «روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌الصّلاةوالسّلام روز باعظمتی است. به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی -عالمِ فقیهِ عارفِ بزرگوار- عظمت روز سوّم شعبان را باید به‌عنوان پرتوی از عظمت حسین‌بن‌علی به‌حساب آورد و به‌شمار آورد؛ روز بزرگی است. 🔸در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریّت، یک حرکتی را -که نظیر و شبیهی ندارد- ارائه‌ی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریّت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد.»  @albayann
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ می دهند... @albayann
البیان
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ می دهند... #میلاد_حضرت
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹افتخار حضرت ابالفضل العباس (ع) این بود که برادر حضرت امام حسین (ع) شد و به همین دلیل در لحظات آخر اباعبدالله(ع) را برادر خطاب کردند. 🔸امام رضا (ع) برادری داشتند به اسم زیدٌ النار که یک شخص بسیار جسور و نترسی بود و خراب کاری های زیادی از او سر می زد که مورد رضایت امام رضا (ع) واقع نمی شد. 📌حضرت رضا (ع) در طوس جلساتی را برگزار می کردند و این جلسات بیشتر حالت مناظره ای به خود می گرفت که موضوع اغلب این مناظره ها دفاع از دین و ولایت بود. در این جلسات زید می نشست و می گفت من پسر موسی ابن جعفر و پسر فاطمه ی زهراء سلام الله علیهما هستم و... 📌امام رضا (ع) در یکی از این جلسات ، زید را صدا می زند و از او سوال می کند که زید چه می گویی؟ زید پاسخ می دهد، داشتم می گفتم که من و برادر علی بن موسی فرزندان موسی بن جعفر و از فرزندان زهراییم و چون آتش ما را نمی سوزاند قطعا ما بهشت می رویم ! ‼️امام رضا (ع) به زید فرمود؛ یعنی تو به همراه پدرمان موسی بن جعفر(ع) در روز قیامت یکجا هستید؟! زید در جواب حضرت رضا (ع) گفت؛ بله مگر جدمان رسول اکرم نفرمودند که ؛ « انّ فاطمة(س) أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذريتها علي النار». همانا فاطمه (س) پاکدامن بود وخداوند آتش را بر ذریه ی فاطمه حرام کرده است. 🔹امام رضا(ع) زید را نصیحت کرد و دید که کارساز نیست در جواب زید، رو به علمای حاضردرجلسه کردند وفرمودند؛آقایان علماء شما این آیه را چگونه قرائت می کنید« قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» این آیه مربوط به بحث تبلیغ و دعوت حضرت نوح می باشد که بعد ازگذشت چند صد سال پسرشان گمراه شده وقرار شد که خداوند عذاب نازل کنند که حضرت نوح به خداوند عرضه داشتند که خدایا «ربّ إنّ ابنی من أهلی» خداوند در جواب به حضرت نوح فرمودند « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ » خداوند فرمودند پسر تو از اهل تو نیست. ⁉️حضرت رضا (ع) سوال اصلی شان از جمع حاضر مربوط به ادامه آیه بود که به علمای حاضر فرمودند «إنه عملٌ غیرُصالح» بخوانیم صحیح است یا «إنه عملُ غیرِصالح»؟ امام فرمودند اگر عملُ غیرِ صالحٍ را مضاف و مضاف الیه بخوانیم یعنی العیاذ بالله همسر حضرت نوح بدکاره بوده است و پسرش از اهل بیتش محسوب نمی شود. ولی اگر بگوییم عملٌ غیرُصالحٍ یعنی فرزند خود حضرت نوح هست ولی چون عملش با عمل حضرت نوح سازگار نبود فلذا خداوند او را عمل غیر صالح خطاب می کند. 👈امام رضا (ع)به زید رو کرد و فرمود: زید برای اینکه کسی از اهل بیت و ذریه زهراء(س) باشد باید عملش با زهرای مرضیه (س) همخوانی داشته باشد و صرف نطفه کافی نیست. جناب زید! مادر قمربنی هاشم فاطمه ام البنین است ولی حضرت زهراء سلام الله علیها در کربلاء بالا سر ایشان حاضر شدند و او را ولدی و قرة عینی خطاب کردند. ✅علت اینکه حضرت عباس، فرزند و نور چشم حضرت زهراء شد، این بود که حضرت عباس دانست که چه موقع باید بایستد. 💠خدا رحمت کند را که چقدر زیبا این آیه را معنا می کنند: « ملة ابیکم ابراهیم هو سمّیکم مسلمین» خداوند می فرمایند ابراهیم پدر همه ی شما مسلمانان است این ابوت و بنوت که نطفه ای نیست. یا آنجا که پیغمبر فرمودند « أنا و علیٌ أبوا هذه الأمة» من و علی پدران این اُمت هستیم. 📌فلذا علامه طباطبائی می فرمایند شما نیازی نیست که سید باشید بلکه طوری زندگی کنید که عملتان تا عمل اهل بیت همخوانی داشته باشد و شاهد مثال سخن علامه، سلمان فارسی می باشد که منّا اهل البیت شد. 📚سخنرانی با موضوع هویت دینی و بصیرت سیاسی - مرداد97 @albayann