eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
859 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است..... ⚠️اینها باید برگردند.... @albayann
البیان
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
🗂فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّینِ وَلِیُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ 🔹همیشه طلاب این دو استان, هم از لحاظ کمیت جزو کمیتهای درجه ی یک و بالا بوده اند بیشتر در قم, تا حدودی هم در مشهد هم فعالتر و پر تحرک تر بودند; این نشان دهنده ی عمق ایمان این مردم است. 📌علی رغم آن همه تبلیغات, پدران و مادران روستایی و شهری, دلبستگی شان به امر دین آن چنان بود که فرزندان خودشان را در کسوت روحانیت ملبس کردند و آنها را برای تحصیل به حوزه ها فرستادند. 🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است فرمودند هزار و صد نفر از طلاب و فضلای گیلانی در قم اند. چه تعداد از این هزار و صدنفر, دیگر احتیاج ندارند یا اراده ی این را ندارند که تحصیل کنند؟ یقینا کم نیستند; اینها باید برگردند; این سرمایه گذاری باید برگردد; این گله ی من از همه ی فضلا و طلابی است که در قم متمرکز شده اند. 🔸در گذشته شهرستانها علمای بزرگی داشتند; در همین شهر شما علمای بزرگی بودند; البته من از نزدیک اغلب آنها را نمی شناختم. بعضی مثل مرحوم آقای ضیابری را زیارت کرده بودم; اما بقیه را دورا دور می شناختم; اینها علمای بزرگی بودند; بعضی تحصیل کرده های نجف و بعضی در قم درس خوانده بودند. 📌این شهرها چه این جا, چه شهرهای دیگر این استان مثل بقیه ی مراکز گوناگون, مملو از علما و مجتهدان بود. امروز تعداد مجتهدان ما کمتر از آن زمان نیست. 👈یکی از اشکالات عمده, تمرکز فضلای ما در حوزه ی علمیه است; این را باید برطرف کنند. البته این کار ما نیست; از ما فقط گفتن و تذکر دادن و احیانا ملامت کردن است. حوزه باید اقدام کند و در خود استانها و شهرستانها, مقدمات آمدن فضلا و علما را فراهم نماید. مردم شما, مردم بسیار خوبی هستند; دارای عقاید عمیق دینی اند و آزمایش خودشان را داده اند. 📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380 @albayann
رابطه حق و خلق از نظر امام و شهید مطهری.mp3
874K
🔊 ⁉️شهید مطهری رابطه حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟ 📌حضرت امام خمینی رابطه حق با خلق را به چه چیزی تشبیه می نمایند؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
ماهنامه فرائد شماره ششم.png
13.16M
📚 شماره ششم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره ششم خود، مطالبی با سه سرفصل تفکیک هلافت تکوینی و اعتباری، تبیین مقولات عشر، و چگونگی شروع فلسفه ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره ششم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ تفکیک خلافت تکوینی و اعتباری در بیان امام خمینی ره تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ تبیین مقولات عشر و تحلیل لوازم آن به قلم حجةالاسلام والمسلمین داوود کوتی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز کرد؟ به قلم حجةالاسلام والمسلمین احسان توکلیان فرد ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
7⃣شماره هفتم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. این شماره مبتنی برا مقالات اساتید محترم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) که از تلامذه استاد آیت الله فرحانی هستند اختصاص یافته که در موضوعات فلسفه، فقه و اصول فقه تالیف شده است: 🏷لیست مقالات شماره هفتم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊حسم مبانی فلسفه غرب مبتنی بر اصل واقعیت 📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊تحلیل مراتب اعتبار و تاثیر آن در علم اصول 📌حجة الإسلام و المسلمین محمد ابراهیمی 🖊تفکیک حقائق از اعتباریات و نقش آن در نظام اصولی امام خمینی (ره) 📌حجة الإسلام و المسلمین سید محمد هاشمی 🖊بررسی تطبیقی ضرورت تصویر جامع در موضوع له الفاظ 📌حجة الإسلام و المسلمین مرتضی حائری_حجة الإسلام و المسلمین محمد حسن رحمتی 🖊اراده باطنی و ظاهری در فقه و ادله تقدم هریک بر دیگری 📌حجة الإسلام و المسلمین مهدی فرهنگ دلیر 🖊بررسی اشکالات آیت الله مصباح ره بر دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب رابطه قوه و ماده 📌حجة الإسلام و المسلمین محمد پورفیاض 🖊تبیین دیدگاه آیت الله مصباح ره در فرع اول و دوم اصالت الوجود در کتاب نهایه الحکمه 📌حجة الإسلام و المسلمین طاهر علیزاده 🖊امکان مباحث تطبیقی و شرائط آن میان اصول فقه و فلسفه تحلیلی با تاکید بر نظریات اصولی آخوند خراسانی و نظریه توصیف های راسل 📌حجة الإسلام و المسلمین علیرضا شاکری نسب 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
نظریه امام و ملاصدرا در رابطه بین حق و خلق.mp3
1.26M
🔊 ⁉️حضرت امام در ابتدای کار، رابطه بین حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟ 🖇ملاصدرا چه مطلبی را در فلسفه اسلامی اضافه کردند؟ 📌نظریه ملاصدرا چه تاثیر در مباحث فلسفی و تفسیری دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
@albyannچرا ما در عبادت خداوند تنبلی می کنیم؟.mp3
2.76M
🔊 🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام 🏴 🖊قال الصادق (علیه السلام): أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً. ➖امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند. 🔹مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد. ⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟ ➖امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم. @albayann
🏴الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ النّاطِقُ🏴 🔰استاد آیت الله فرحانی: ➖اینگونه نبوده که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته و صرفا مشغول شاگردپروری بوده و حکم فقهي بيان می کردند.خیر! 🖇شخصیت امام صادق علیه السلام سه بعد اساسی دارد. ایشان مرد علم و دانش ، مرد مبارزه و مرد تشکیلات بودند. ➖معمولا فقط بعد اول مطرح می شود، در حالیکه امام صادق یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر را مدیریت می کردند. یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود و طرفداران جریان حکومت علوی را در سراسر عالم اسلام راه اندازی کرده وبا ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر مبارزه می کردند. ➖شرایط دوره ایشان بسیار سخت بود. باید شأن و مقام این امام بزرگوارمان را درک کنیم. این مبارزه، استقامت و پایداری امام صادق علیه السلام بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد ✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بت‌های بشری و غیر بشری، در مقابل همه‌ی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئله‌ی رژیم صهیونیستی مطرح است، همه‌ی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئله‌ی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
البیان
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره) 📕برگرفته از خارج ف
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش دوم : نظرات سید حکیم و محقق حائری و امام خمینی رحمه الله علیهم ) 📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی ✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان گفته شد که محقق نائینی(ره) فتوا به بطلان نماز جاهل می دهند به دلائلی که سابقا ذکر شد سید حکیم (ره) و محقق حائری(ره) از جمله کسانی هستند که به بطلان نمازی که خلل جهلی دارد فتوا می دهند . 🔰سید حکیم در کتاب مستمسک عروه الوثقی در پاورقی مساله سوم از "فصل فی الخلل الواقع في الصلاه" می فرمایند : "المعروف بين الأصحاب : أن الجاهل بالحكم بمنزلة العامد في جميع المنافيات من فعل أو ترك ، بل عن شرح الألفية للكركي : نسبته إلى عامة الأصحاب. والعمدة فيه : عموم أدلة الجزئية للعالم والجاهل ، بل اشتهر : امتناع اختصاصها بالأول ، للزوم الدور ـ فتأمل ـ ومقتضى ذلك هو البطلان بالإخلال للوجه المتقدم في العامد" (مستمسک عروه الوثقی،ج۷،ص۳۸۱) شرح: سید حکیم در ابتدا به نقل از محقق کرکی (ره) دلیل اجماع را ذکر می کند در ادامه عمومیت ادله اجزا و شرایط و در نهایت به دلیل دور اختصاص احکام به عالم را محال و ممتنع می داند . البته اثبات عمومیت ادله اجزا و شرایط یا همان اشتراک احکام، غیر از اثبات عدم اختصاص است و این همان تذکری است که آقای مظفر در کتاب اصول فقه مطرح کرده است ( تفکیک بین ایجاب عدول و سلب تحصیلی) 🔰محقق حائری(ره) نیز معتقد است که قول به اشتراک احکام و فتوا دو محذور دارد : "إن الحكم بعدم الجزئية و الشرطية في تلك الحالة(جاهل مرکب و ساهی و ناسی ) و صحة عمله واقعا كما هو مقتضى عدم لزوم الاعاده موجب للتصویب المحال عقلا او ما هو باطل اجماعا"(الصلاه محقق حائری، ص ۳۱۷) محقق حائری می فرماید تصویب، محذور عقلی دارد و اگر محذور عقلی هم نداشته باشد، اجماع بر بطلان تصویب وجود دارد. با توجه به این توضیحات واضح شد که چه در مدرسه نجف از نظر محقق نائینی و سید حکیم و چه در مدرسه قم از نظر محقق حائری اختصاص احکام به عالم به دو دلیل ممتنع است و بالتبع خلل جهلی در نماز مبطل است . 💠امام خمینی (ره) در این زمینه فتوا به صحت نماز داده اند و معتقدند که حدیث رفع و حدیث لا تعاد به روشنی دلالت بر این مدعا دارد . ایشان ۲ راه حل، برای حل محذوراتی که مخالفین ارائه کردند مطرح می کنند : 1⃣"و فیه ان الوجه المصحح للدعوی ان کان رفع الاثار أو عدمها فی جمیع التسعه، فلا يرد إشكال لان الحكم باق و المرفوع آثاره فلا یلزم اختصاص الحکم بالعالم به ..... " ( الخلل في الصلاه، ۱۸) شرح:اگر در حدیث رفع، قائل به رفع آثار هستید که دور محال پیش نمی آید زیرا حکم باقی است و مشترک بین عالم و جاهل . و اگر در برخی از فقرات حدیث رفع(مثلا در شبهات حکمیه) خود حکم برداشته شود به این دلیل که معتقدیم رفع عنوان ادعائی است (با مصحح رفع جمیع آثار) اشکال دور وارد نخواهد شد ادامه دارد ..... منابع: 📕جلسات خارج فقه آیت الله فرحانی سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ جلسات ۳۹ و ۴۰ 📕مستمسک عروه الوثقی، جلد۷،ص ۳۸۱ 📕الصلاه، محقق حائری، ص ۳۱۷ 📕الخلل في الصلاه، ص ۱۸ @albayann