eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
766 عکس
178 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
📚دومین اثر از مجموعه آثار مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) توسط انتشارات البیان منتشر شد. 📘 «هندسه حکمت» 🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی ✍توضیحی پیرامون کتاب: تقسیم حکمت به نظری و عملی و انقسام هر یک از حکمت نظری و عملی به اقسام آن در سنت فلسفه یونانی متولد شد اما در دامن فلسفه اسلامی نضج یافت و فربه گشت. از سویی ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی و ارتباط آن با ماهیت گزاره‌های حکمت عملی ذهن فیلسوفان مسلمان را به خود مشغول ساخت. از دیگر سو ملاک تقسیم حکمت نظری به اقسام آن مباحث درازدامنی را به دنبال داشت. بررسی چیستی موضوع فلسفه اولی، بداهت تصوری و تصدیقی آن ژرف‌اندیشی و عمق نظریه‌پردازی فیلسوفان مسلمان را هویدا می‌سازد. کتاب حاضر به دنبال طرح، بسط و ارائه تحلیلی نوین از تمامی موضوعات فوق با برجسته‌ ساختن اندیشه های ابن‌سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی است. 📌عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/ @albayann
عصر جدید عصر تولید فکر و اندیشه.mp3
4.55M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹آنچه مشخص است نمی توان تمدن نوین را از بین برد و مردم را در دوران عصر حجر قرار داد راهکار در این عصر جدید تولید فکر و اندیشه است و ما نیاز اساسی به آن داریم و این مطلب یکی از مطالبات رهبر انقلاب از ما می باشد. 📌ایشان در این جهت می فرمایند پشت سر پیشرفت علوم پیشرفت فکر وجود دارد اینکه مبدا تحول ملتها بیش از پیش از آن که علم و تجربه باشد فکر و اندیشه است کاملا حرف درست و اثبات شده ای است. به همین دلیل است که من روی مسائل علوم انسانی حساسیت به خرج می دهم. ✅برای ورود در این زمینه نیاز به دو چیز است شجاعت و قدرت علمی! قدرت علمی یعنی با اجتهاد جواهری کار را جلو بردن که نگاه استنباطی حضرت امام این گونه بود یعنی یک فقه جواهری و استنباط با مبنا قرار دادن کتاب و سنت و خادم اهل بیت بودن. 📎البته اگر فکر تولید نشود نمی توان استنباط کرد و مجبور هستید روایات را تاویل ببرید. حضرت امام(ره) می فرمایند یک فقه کبیر داریم که دارای فقه اکبر(فلسفه)، فقه اوسط(دستگاه استنباطی) و فقه اصغر می باشد و باید سهم هر کدام در این فقه کبیر مشخص شود اگر سهم فسلفه در این فقه کبیر درست نشود فقط اوسط پا نمی گیرد و مجبورید وقتی به کتاب و سنت می رسید آن را کنار بگذارید. @albayann
فتوای حضرت امام خمینی(ره) در موضوع موسیقی.mp3
1.32M
🎙 💠فتوای حضرت امام خمینی(ره) در موضوع موسیقی 📌تلاش مقام معظم رهبری در تبیین ریشه این فتوا 🔹ماموریت امروز ما تحلیل نظام فقهی حضرت امام و تلاشهای صورت گرفته. 🔰در کلام استاد @albayann
تبیین اصل استخدام.mp3
1.83M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تبیین اصل استخدام از نگاه شهید مطهری 🔹رابطه اصل استخدام و عدالت اجتماعی 🔹مستند فرمایش شهید مطهری از عبارتهای علامه طباطبایی @albayann
نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی.mp3
2.56M
🎙 💠نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و مطالبه ایشان از حوزه و دانشگاه 🔰در کلام استاد آیت الله فرحانی @albayann
✍🏻استاد 💠نظر رهبر انقلاب نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و مطالبه ایشان از حوزه و دانشگاه 📌مقام معظم رهبری می فرمایند بنده احوال بسیاری از علماء عصر صغرا و کبرا و خدماتی را که کرده اند می دانم ولی کسی که به اندازه حضرت امام خمینی به اسلام و مخصوصا شیعه خدمت کرده باشد را نمی شناسم. 🔸ما باید امام را درست بشناسیم حضرت امام بر فقه و عرفان نظری و تفسیر.. تسلط بسیار قوی داشتند لذا حضرت اقا تاکید دارند امام را معرفی کنید و مراقبت باشید امام را تحریف نکنند. 🖇ما با یک فقیهی با این خصوصیات روبرو هستیم و کار مهمی که این فقیه انجام داده است فقط تشکیل حکومت اسلامی نیست بلکه ایشان اولین کسی هستند که در مقام عمل و در مقام نظر توأمان یک نظام را درست کرده است. 1️⃣در مقام عمل یعنی تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه کردن... 2️⃣در مقام نظر یعنی نظام سازی بر اساس فقه و به وجود اوردن یک نظام علمی. 📌این مطلب بسیار ارزشمند و مهم است و باید روی آن کار کرد حضرت آقا می فرمایند ما چنین تجربه ای را در تاریخ نداریم نه در دوره صفویه و نه در دوران دیگر. 🔰ایشان می فرمایند کار مهم حضرت امام خمینی مسئله ولایت فقیه نبوده است ولایت فقیه سابقه هزار ساله دارد. فعالیت بسیار مهم حضرت امام نظام سازی بر اساس ولایت مطلقه فقیه آن هم با خصوصیات خاص خودش است. حضرت آقا در زمینه نظام سازی مطالبه ای چند ده ساله دارند که در چندین دوره حضورشان در قم این را مطرح کرده اند. ایشان می فرمایند در یک نگاه تمدنی دو عنصر اصلی نیاز است 1️⃣تولید فکر 2️⃣تربیت انسان 👈🏻در زمینه تولید فکر می فرمایند کسانی هستند که تولیدفکر کرده اند و باید راه آنها ادامه پیدا کند. ویژگی آن افراد این است که سوال را می شناختند و با اجتهاد جواهری با متد حضرت امام آشنا بودند می توانستند تولید کنند. 📎باید دانست پشت سر پیشرفت علوم پیشرفت فکر وجود دارد و مبدا تحول ملتها پیش از آنکه علم و تجربه باشد تحول در فکر و اندیشه است. @albayann
✍️استاد آیت الله فرحانی: 💠اصول عملیه با توجه به کاربردی که در بحث فقه ما دارد یک برزخی است بین بحث های نظری اصول و این بحث های نزدیک به بحث های استنباطی. ➖چند نکته درباره تدریس اصول عملیه: 1️⃣ما نمی توانیم از سهم شیخ(رحمه الله) و آخوند(رحمه الله) بگذریم و لذا اصرار داریم در متون درسیمان سهم شیخ و آخوند جداً حفظ شود. 2️⃣می خواهیم نشان دهیم قرائت قوی مثل امام(رحمه الله) و استادان مثل آقای حائری(رحمه الله) یا آقای بروجردی(رحمه الله) از این سهم شیخ(رحمه الله) و آخوند(رحمه الله) اقرب است و اصح است. چه زمانی این اتفاق می افتد موقعی که این منظومه درست دربیاید خدا حضرت آقا را حفظ کند آقا چندجا این را گفتند که امام(رحمه الله) حرفهای محقق نائینی(رحمه الله) را حلاجی می کرد اولاً و ثانیاً و ثالثاً و رابعاً با دقت بعد نشان می داد مثلاً این نفهمیدن حرف آخوند(رحمه الله) است این نفهمیدن حرف شیخ(رحمه الله) است. 3️⃣ این اگر با آن منظومه خوب عمل شود کوتاه هست یعنی دوره اجتهادی سریع منتج بوجود می آورد. 📌اما یک نکته را در اصول عملیه بگویم نکته اصول عملیه این است چون اصول عملیه مسبوق به یکسری نکات است که بنده آن نکات را قبلاً در تدریس ها متذکر شدم در اصول عملیه و هرچه مال اصول عملیه هست به تفصیل می گوییم و کم نمی گذاریم اما یکسری نکات اجتهادی دارد که مربوط به اصول عملیه نیست من در آن نکات فقط مختارم را می گویم. 🌐لینک دانلود صوت و متن درس اصول عملیه @albayann
✍ استاد : 🔹علت طولانی شدن اجتهاد بعضی ها 📌 علت تأخیر این است که سرجای خودش این منظومه درست عمل نمی شود مجبور می شویم تکرار ممدّی داشته باشید یعنی نظر ما این است لذا آن عزیزانی که در بحث خودش حرفهای ما را گوش می کردند و واقعاً به این مدل( )عمل می کردند دوره تحصیلشان هم قوی بود هم کوتاه. 📎یعنی هم قوی درس می خواندند هم لازم نبود بیست سال طول بکشد و شاهد جالب آن هم این است که این اتفاق برای بزرگانی مثل مرحوم مطهری(رحمه الله) و خود حضرت آقا(حفظه الله) افتاده؛ آدمهایی هستند که قوی درس خواندند اما لازم نیست سی یا چهل سال طول بکشد. @albayann
روضه.mp3
777.4K
🎙 ✔️اراده و توحید حضرت ابراهیم برای قربانی کردن حضرت اسماعیل ✔️ احیا دین در گرو قربانی شدن اباعبدالله الحسین علیه السلام @albayann
📚دوره آموزشی «روش شناسی اجتهاد» 🔰اختتامیه این دوره به سخنرانی استاد آیت الله فرحانی برگزار میگردد. 📆جمعه ، ۲۰ مرداد ماه، ساعت ۱۸ 🖊موضوع: مبانی اصولی رهبر معظم انقلاب و نقش آن در نظام اجتهادی ایشان 📍مکان: قم؛ میدان سعیدی؛ موسسه آموزش عالی امام رضا (علیه السلام) @albayann
حوزه علمیه قم.mp3
1.68M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹زنده شدن حوزه علمیه قم توسط آیت الله حائری 📌داستان توسل آیت الله حائری یزدی به امام حسین علیه السلام 🔸خاطره آیت الله اراکی از آیت الله حائری یزدی برکتی که بر حوزه علمیه قم جاری شده است 🔺نقش شیخ مرتضی حائری یزدی در قانون اساسی @albayann
✍️: 🔹من از خود مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه) شنیدم؛ نمی‌دانم این را در جایی هم نوشته‌اند، یا نه. ایشان می‌فرمود: امام (امیرالمؤمنین ع) که به ما می‌گوید به طرف من بیایید، مثل آن کسی است که در قله‌ی کوهی ایستاده و به مردمی که در دامنه هستند، می‌گوید به این طرف بیایید. 📌این معنایش آن نیست که هر یک از این راهروان و کوهنوردان می‌توانند به آن قله برسند. نه، می‌گوید راه این طرف است، باید این طرف بیایید، کسی پایین نرود، کسی طرف سقوط نرود. یعنی اگر می‌خواهید درست حرکت کنید، راه حرکت این طرفی است که من ایستاده‌ام. @albayann
🖊در اختیار حدیث بودن هدف اصلی در تمامی مباحث علمی و حوزوی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما تمام زحمتی که به این رفقایمان می دهیم این است ما می خواهیم نوکر روایت امام صادق علیه السلام باشیم نوکر روایت یعنی رفع کنیم نه دفع کنیم که (رفع عن امتی) حالا چگونه رفع را سر عدم پیاده کنیم باید درست کنیم. 📌یعنی من بتوانم حدیث رفع را معنا کنم چه زمانی می توانم خوب معنایش کنم؟ چه زمانی می توانم دلالتش را درست کنم؟ وقتی که این منظومه درست دربیاید؛ یعنی فقه اکبرش را بفهمم تأسیس اصل اصولی بکنم بعد این اصل اصولی را پیاده کنم سر متن روایت. 🔸خیلی از اعلام و بزرگان دلالت حدیث را خراب کردند و سی صفحه راجع به سندش بحث می کنند مشکل مهم ما این است. @albayann
🔰نگاهی به کتاب : ✍️کتاب هندسه حکمت از گذر ملاک تقسیم حکمت به نظری و عملی آغاز می گردد و دو ملاک تقسیم بر مدار موضوع و تقسیم بر مدار غایت را مورد ارزیابی قرار می دهد. به مناسبت بحث از تقسیم حکمت بر مدار غایت وارد بحث مهم و جنجالی ماهیت گزاره های حکمت عملی می گردد. ⁉️آیا گزاره های حکمت عملی از واقعی خارجی حکایت دارند و یا در زمره اعتباریات جای می گیرند؟ 💠مساله ای که در سنت فکری فلسفی معاصر اندیشمندان متعددی را به خود مشغول ساخت و کتاب ها و مقالات متنوعی در این عرصه به چاپ رسیده است. خوانش اعتباری از گزاره های حکمت عملی از ابن سینا طرفدارانی دارد که حد وسط های مختلفی برای اثبات آن عرضه نمودند. یکی از حد وسط ها از آن شهید مطهری است و بر مدار تقسیم حکمت به حسب غایت تدوین یافته است. 📌استاد با ژرف کاویی در خور به بسط و نقد این دیدگاه میپردازد. عزیزان برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹بعثت انسانی در گرو تقوا و عمل صالح 🔸انقلاب اسلامی بعثت انسانی را رقم زد @albayann
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. @albayann
✍️استاد : 💠کتاب خلل الصلاه جزء آثار فقهی مهم و متأخر حضرت امام رضوان الله تعالی علیه است. ایشان در این کتاب ضمن بررسی نظرات فقهای بزرگوار مخصوصاً استاد خود محقق حائری رحمه الله، آخرین مبانی اصولی خود را نیز اعمال کرده است و بر اساس این مبانی، به شناخت احکام مربوط به خلل با استفاده از روایات و ادله مربوطه پرداخته است. 📌حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه، عنوان خلل را از جهات مختلف تبیین میکنند: 1️⃣جهت اول: عنوان «خلل» در این بحث به چه معنا به کار می رود؟ 2️⃣جهت دوم: با عنایت به اینکه خلل در مرکب اعتباری «صلاۀ» به کار رفته است، آیا به کار رفتن آن به اعتبار بر می گردد؟ 3️⃣جهت سوم: آیا اعتباری که در عنوان خلل صورت می گیرد هم شامل زیاده و هم شامل نقیصه خواهد شد؟ 4️⃣جهت چهارم: آیا در این عنوان اعتباری، میتوان خلل را در جزء استحبابی به کار برد یا تصویر جزء ماهیت و تصویر جزء فرد راه را برای درست کردن جزء استحبابی و خلل در جزء استحبابی باز نمی کند؟ ✅امام رضوان الله تعالی علیه در مقدمه مبنایی را تأسیس و تبیین میکنند تا براساس آن، این سؤالات پاسخ داده شود. اولاً برای خلل جامعی تصویر میکنند. ثانیاً نشان میدهند این جامع، یک جامع اعتباری است. ثالثاً این جامع اعتباری هم در نقیصه قابل تصویر است و هم در زیاده. و رابعاً میتوان جامع اعتباری را بگونه ای تصویر کرد که جزء استحبابی در مرکب اعتباری قابل تصویر باشد و نهایتاً خلل در جزء اعتباری دیده شود. 🖇حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در مورد هر کدام از این نکات، نظراتی را ارائه میکنند که ممکن است مورد اعتراض و اشکال بعضی از فقهای بزرگوار مثل استاد بزرگوارشان محقق حائری رحمه الله یا استاد بزرگوار، محقق خوئی رحمه الله قرار گرفته باشد. 🖇علاوه بر اینکه خود مسأله خلل دارای اهمیت است، در برخی موارد، با تصویری که فقها از مسئله خلل و عناوین ادله ی باب خلل (مانند زیاده و نقیصه و جزء استحبابی) دارند، خلاف ظاهر لسان دلیل است. لذا امام رضوان الله تعالی علیه ابتدا جامع را در عنوان خلل ارائه میکنند. 🌐برای دانلود صوت و متن تدریس استاد روی لینک بزنید. @albayann
نظام سازی.mp3
2.42M
🎙 ⁉️آیا برای ساختن نظام فقهی و اصولی به فلسفه احتیاج داریم؟ ⁉️نقص فلسفه ما در چیست که نمیتواند نظام ساز باشد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین میکنند. @albayann
✍️استاد : 🖊ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد 🔹اگر مبانی تحولی فقه امام را نگوییم: یا در [دام] تحجر می‌افتیم، یعنی اصلاً زیر بار هیچی نمی‌رویم، زیر بار مصلحت نظام نمی‌رویم. زیر بار خیلی چیزها نمی‌رویم؛ یا در [دام] تجدد می‌افتیم، تجددی که فقه جواهری را از ما می‌گیرد. 🔸اما امام رضوان الله تعالی علیه در سیستم کار بزرگی کردند که انصافاً آقا با شجاعت و دقت، سه ضلع آن را گفته اند: ضلع تحول، ضلع تحجر و ضلع تجدد؛ لذا می‌گویند: «امام در هر کاری که در زمینه تحول انجام داد، متکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود. امام در چارچوب آن حرکت کرد»؛ 📌ایشان تعبیر زیبایی دارند: «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت» که اسم این تجدد است؛ «تجدد به کمک روشن‌فکران غربزده و طلسم شده دوران رضاخان شکل گرفت. این، تحول نیست. این، حرکت رو به جلو نیست، این مرگ تمدنی است»؛ یعنی راه تحقق تمدن نوین اسلامی، کشف مکانیزم امام است؛ حرف ایشان این است. چون اگر تجددی شدیم، مرگ تمدنی اتفاق می‌افتد؛ اگر تحجری شدیم، اصلاً حرکت نمی‌کنیم، یک دین شخصی داریم. @albayann
🔰 مجمع اساتید شبکه‌ تربیتی صالحین بسیج _ مشهد مقدس/ مرداد ۱۴۰۲ @albayann
🖊 با موضوع تفسیر سوره حمد 🔰توسط استاد 1️⃣اهمیت متعلق بسم الله https://eitaa.com/albayann/1778 2️⃣احتمالات معنای الف و لام در الحمد الله https://eitaa.com/albayann/1764 3️⃣تحلیل اسم در بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/albayann/1690 4️⃣متعلق بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/albayann/1539 5️⃣الرحمن الرحیم سوره حمد با الرحمن الرحیم بسم الله چه فرقی با هم دارند؟ https://eitaa.com/albayann/1490 6️⃣احتمالات آیه 18 سوره حشر در مورد عوام یا خواص یا خواص از اهل معرفت یا خلص از اهل معرفت یا جامع همه احتمالات https://eitaa.com/albayann/1480 7️⃣آیا بسم الله الرحمن الرحیم جز سوره حمد هست یا خیر؟ https://eitaa.com/albayann/1469 8️⃣تفاوت معنای الله در دو آیه بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین. https://eitaa.com/albayann/1364 9️⃣سه ضلع اساسی منظومه فکری امام خمینی در تفسیر بسم الله سوره حمد چیست؟ https://eitaa.com/albayann/1363 🔟فضیلت و جامعیت الحمدلله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) https://eitaa.com/albayann/1323 1️⃣1️⃣به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟ https://eitaa.com/albayann/1297 2️⃣1️⃣آیا بسم الله در هر سوره مختص به همان سوره می باشد؟ https://eitaa.com/albayann/1281 3️⃣1️⃣تفسیر آیه ۱۷ مبارکه سوره انفال https://eitaa.com/albayann/1102 @albayann