eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
825 عکس
189 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول، ناگزیر از فلسفه 🔰استاد آیت الله فرحانی با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن امکان ندارد. 📌دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود. 🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم. بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود. 🔺همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم. 📝درس خارج اصول ۹۵/۸/۱۸ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠مبعث گره خورده به ولایت است... 🔰استاد آیت الله فرحانی 🌹به مناسبت مبعث پیامبر @albayann
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن بسم الله الرحمن الرحیم انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با رهبری دینی و معرفتیِ عارفی فقیه و حکیم، حضرت امام خمینی(قدس سره)؛ برخلاف اراده ابرقدرت‌ها به پیروزی رسید و این نقطه عطفی در تاریخ جهان در رویارویی تمدن استعمارگر غرب و تمدن اسلامی شده و سرآغاز بیداری ملت‌ها در برابر استعمارگران و ستمگران تاریخ شد. امام خمینی(ره) که تحقق یؤمنون بالشهاده بود با بیان قرآنی خود، عمل جهادی را توامان کرد و منشاء انقلابی شد که امروز اگرصدها انقلاب و جنبش بر علیه ظلم به عرصه هستی عرضه می شود، امام رحیل ما (قدس سره) امام همه آنهاست. اجانب و بدخواهان حقیقت ناب اسلام پس از رحلت آن پیرفرزانه، گمان کردند که این شجره طیبه به پایان خود نزدیک خواهد شد و لیکن امام دیگری با اتکاء به ولی الله الأعظم(روحی له الفدا) رهبری این جریان پرنور را به عهده گرفت و بحمدالله امروز آن نهال نوپا با تکیه بر رهبری حکیمانه و الهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله) و همچنین مردم توانمند و غیرتمند ایران اسلامی، به درختی تنومند تبدیل گشته که در مقابل تمامی این بدخواهی‌ها و ستم‌ها توان مقاومت و ایستادگی دارد. انشاءالله امسال نیز به پاس این نعمت الهی ، با حضور گسترده مردم بصیر و فهیم این سرزمین، در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن ، بیگانگان و دشمنان ایران اسلامی را ناامید خواهیم کرد. بر همین اساس در پایان بر خود لازم میدانم که با توجه به انتخابات مهم پیش رو ، از اقشار مختلف مردم و همه دلسوزان ارزش های دینی و انقلابی دعوت نمایم که با حضور و شور انتخاباتی موجبات حضور حداکثری در این عرصه مهم را رقم زده و گامی بلند و سازنده در راستای اعتلا و پیشرفت انقلاب اسلامی ایران برداریم. والسلام علیکم عبدالکریم فرحانی 20 بهمن 1402 @albayann
🖊بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ 📌بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، 22 بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، و 22 بهمن سرآغاز حکومت اللَّه بر جهان، 22 بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد. روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 📚(صحیفه امام، ج‏17، ص: 298) 🇮🇷پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🇮🇷 @albayann
#گزارش_تصویری 🎙سخنرانی آیت الله فرحانی به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن 📍اردبیل بخشی از سخنرانی استاد آیت الله فرحانی به مناسبت چهل و پنجمین جشن انقلاب اسلامی : 🔸انقلاب اسلامی با خواستگاهی به نام حریم اهل بیت شکل گرفت 🔹تربیت نسل توسط امامین انقلاب از دفاع مقدس تا دفاع از حرم و فتنه بوده و باید بدانیم فتح الفتوح انقلاب تربیت این نسل است که هر لحظه در صحنه هستند 🖇ولایت خط قرمز پیشرفت یا پسرفت انقلاب اسلامی است وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ این قانون خداست و نتیجه گیری هر جبهه ای به این مهم بستگی دارد 📌یکی از عرصه های جهاد تبیین امروز مساله مهم انتخابات هست که رهبری از اول سال بر این امر تاکید کردند لذا تقویت مجلس و دولت انقلابی یعنی پیشرفت انقلاب اسلامی #انقلاب #دهه_فجر #ولایت #آیت_الله_فرحانی @albayann
🌹ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام مبارک باد 🔰 استاد آیت الله فرحانی ♻️ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) 🔹بعد از ماه رجب انسان توفیق معرفت به نبی خدا واهل بیت عصمت و طهارت پیدا میکند 🔸خواندن هر روز صلوات شعبانیه باعث وارد شدن به کهف حصین است 📌کهف حصینی،که اگر کسی وارد شود آثارش کمتر از آثار نورانی اصحاب کهف نخواهد بود 💠ترتب رجب،شعبان و ماه مبارک رمضان از ادعیه: عرفنی نفسک یعنی ماه رجب عرفنی نبیک یعنی ماه شعبان عرفنی حجتک یعنی ماه رمضان @albayann
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَوَّلِ الْقَوْمِ إِسْلاَماً وَ أَقْدَمِهِمْ إِيمَاناً وَ أَقْوَمِهِمْ بِدِينِ اللَّهِ وَ أَحْوَطِهِمْ عَلَى الْإِسْلاَمِ‏ ☘️ولادت حضرت ابوالفضل العباس مبارک باد.☘️ 📌علامه طباطبایی می فرمودند: « سرمایه و دارایی من، این است که مانند ترک های پشت کوه، صاف و بی غلّ و غشّ به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ارادت و ایمان دارم. » 📚مجله عرشیان فرش نشین; علامه طباطبایی شماره 24 @albayann
🖊حضرت سجاد در یک شبش- به حسب آن چیزی که وارد شده- تا صبح [گفت:] «اللهمَّ ارْزُقْنی التَّجافِیَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الی‏ دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت».  📌مسأله، مسئله بزرگی است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتی که خودشان را حساب می‏کنند، و می‏بینند که هیچ نیستند و هیچ ندارند. واقع مطلب همین است: جز او کسی نیست و چیزی نیست، وقتی که توجه بکنند به عالم کثرت، و لو به امر خدا. این است که نسبت می‏دهند به رسول خدا که فرمود: لَیُغانُ عَلی‏ قَلْبی‏ فَإنّی‏ لَأَسْتَغْفِرُ الله فی‏ کُلِّ یومٍ سَبْعیِنَ مَرَّة.» او غیر از این مسائلی بوده است که پیش ماهاست. 🔹 آنها در ضیافت بوده‏اند، در ما فوق ضیافت هم بوده‏اند. در ضیافت بوده‏اند و از اینکه حضور در مقابل حق تعالی دارند و مع ذلک، دارند، مردم را دعوت می‏کنند. از همین، کدورت حاصل می‏شده. توجه به مظاهر الهی، از غیب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهی، و لو همه‏اش الهی است، برای آنها همه الهی است، لکن مع ذلک، از آن جایی که، از آن غیبی که آنها می‏خواهند که «کمالِ انقطاع إلیک» است، وقتی که توجه می‏کنند به مظاهر، این گناه بزرگ است. این گناه نابخشودنی است، این دار غرور است پیش سجاد. توجه به ملکوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملکوت هم دار غرور است. 🔺توجه به حق تعالی طوری که دیگر ضیافتی در کار نباشد که مخصوص کُمَّل اولیا است، آنجا دیگر ضیافت الله نیست در کار. 📚(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۲۶۸ و ۲۶۹) ☘ولادت امام زین العابدین مبارک باد.☘ @albayann
🖊انسان معاصر و ناگزیری از معنویت جلد پنجم از مجموعه 💠مطابق آیات قرآن، انسان «جسمانیۀ الحدوث و روحانیۀ البقاء» است. بر اساس این دیدگاه، انسان در ابتدا جسمی ‌بیش نیست؛ اما به مرور زمان رشد کرده و در دلِ این جسم، روح به وجود می‌آید. 📌به بیان دیگر، روح انسان بر اساس استکمال جوهری ماده و در دل ماده محقق می‌شود که در قرآن کریم به «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» تعبیر شده است. 🔹 این دیدگاه که زیربنای عرفان اسلامی‌ است، جسم و روح انسان را دو موجودِ بیگانه از هم و یا زندان و زندانی نمی‌داند؛ بلکه جسم انسان و دنیا بستری است که روح در آن به وجود می‌آید و بر اساس قوانین حاکم بر آن، رشد و استکمال می‌یابد 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/ensanmaaservanagoziriazmanaviat/ https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
اهمیت خواندن آیات آخر سوره آل عمران.mp3
2.48M
🎙 🔹خواندن آیات آخر سوره آل عمران نسخه سیر انسان در ماه شعبان 📌عبادت نباید ملال آور باشد وباعث خستگی شود عبادت باید همراه باذکر وفکر باشد 🔸اهمیت خواندن آیات آخر سوره آل عمران در سحر از زبان امام علی (ع) @albayann
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔰استاد آیت الله فرحانی #فقه_الخمینی #فقه @albayann
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔰استاد 🔸حضرت امام اشکال مهمی در قضایای احکام فقهی دارند که در چند موضع در تهذیب و مناهج بیان کرده اند و مشخص است که اشکال در تسمیه و اسم گذاری نیست. 📌ایشان می فرمایند در وجوب و استحباب و کراهت و حرمت؛ یک خصوصیتی در محمولات مسائل فقهی است که موجب می شود این مسائل از قضیه خارجیه و حقیقیه خارج شوند. مثلا در قضیه «الصلاه واجبه»؛ میبینیم وجوب نه به وجود خارجی صلات خورده است و نه به خود ماهیت صلات خورده است و نه به ماهیت من حیث هی. چرا؟ 🔹 توضیح اینکه صلات به وجود خارجی، موضوع وجوب نیست. زیرا خارج ظرف سقوط است نه ظرف ثبوت تکلیف. وقتی که صلات، در خارج محقق شد، دیگر وجوب ساقط می‌شود. فلذا اگر تکلیف به صلات خارجی تعلق بگیرد، تحصیل حاصل است. 🔹 صلات به وجود ذهنی هم نمی‌تواند موضوع وجوب باشد. زیرا وجود ذهنی قابل اتیان نیست و بالوجدان نیز مولا صلات به وجود ذهنی را مدنظر ندارد چون در اینصورت مکلف می توانست با تصور ذهنی صلات امر مولا را امتثال کند. لذا صلات ذهنی اصلا مامور به نیست. 🔹 اگر کسی بگوید نفس ماهیت صلات را موضوع «وجوب» قرار می‌دهیم و ماهیت من حیث هی ماموربه است. یعنی وجوب روی ماهیت من حیث هی مستقر شده است، امام در جواب می‌گوید این مندفع است. زیرا ماهیت من حیث هی مطلوب نیست و اساسا لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه است. 🔺بنابراین وجوب نه به ماهیت صلات من حیث هی تعلق می‌گیرد و نه به ماهیت صلات به قید وجود خارجی و نه به ماهیت به قید وجود ذهنی و اگر اینگونه شد دیگر نه می‌توان از مدل قضیه حقیقیه استفاده کرد و نه از مدل قضیه خارجیه . ✅ایشان اثبات می کند که در قضایای فقهی این دو مدل قضیه درست نیست وربطی هم به حیث اعتباری بودن ندارد بلکه یک مسئله خاص‌تر از مسأله اعتباری بودن است و آن مسأله وجوب و طلب است که نمی‌توان به ماهیت به قید وجود خارجی و وجود ذهنی و به ماهیت من حیث هی تعلق بگیرد. ⁉️بنابراین با این اشکال امام به مشهور؛ باید دید تحلیل قضیه خارجیه و حقیقیه در فقه چه سرنوشتی پیدا می کند!؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | راه اصلاح کشور انتخابات است. در درجه‌ اول حضور مردم و در درجه‌ بعد انتخاب اصلح است. 💠 مرور تصویری بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌 مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! 🔅 مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی می رساند. 🔅 آن کسی که این مناجات را گفته و همه ائمه هم به حسب روایت می خواندند، اینها، آنهایی بودند که وارسته از همه چیز بودند. مع ذلک آن طور مناجات می کردند... @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹«ان‌شاءالله خدا به حقّ علی‌اکبر (علیه‌السلام) شما جوانها را حفظ کند، برای اسلام نگه دارد و ثابت‌قدمتان بدارد. جوانها توجّه داشته باشند: صراط مستقیم را میتوانند بشناسند، میتوانند دل ببندند، میتوانند منعطف و متشکّل به شکل صراط مستقیم بشوند؛ 📌اما، نگه‌داری آن سخت است، باید نگه دارید. به قول مرحوم امیری فیروزکوهی که گفت: شباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است 💠بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری‌شان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانی‌ها] را سعی کنید [نگه دارید]. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.» ☘ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان مبارک☘ @albayann
تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط.mp3
2.9M
🎙 🏷 | یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است. از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه 🔰استاد آیت الله فرحانی 1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است. در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است. البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا می‌کنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد. 2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمه‌ای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.) در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک می‌کند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است. 3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است. و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است. باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم. @albayann
✏️ نقل داستانی از عنایت امام زمان(عج) 🔹‌آیت‌الله فلسفی(ره) داستانی نقل می‌کند که بسیار پندآموز است و در آن تذکرات عجیبی دارد؛ ایشان می‌فرمود: در یکی از روستاهای شاهرود، عالمی ‌بود که کار دینی و تربیتی می‌کرد و مردم به او ارادت داشتند. 📌 او پسرش را برای تحصیل به شهر دیگری فرستاده بود؛ اما این پسر چندان درس نخوانده بود و چیزی در ایام تحصیل جمع نکرده بود. آن عالم که از دنیا رفت، مردم به اعتبار فضل و علم پدر، پسر را به جای او گذاردند. پسر نماز میّت می‌خواند، صیغۀ عقد می‌خواند، صیغۀ طلاق می‌خواند؛ اما همه باطل! روزی پسر به فکر افتاد که واقعیت را بازگو کند و بیش از این، آخرتش را خراب نکند. مردم پس از فهمیدن واقعیت او را زده و از روستا بیرون انداختند. 💠خودش نقل می‌کند: از شاهرود که خارج شدم، آقایی مرا به اسم صدا زد و از من پرسید: «چرا ‌‌این‌گونه‌ای؟» گفتم: من اشتباه کردم، گناه کردم و خلاصۀ جریان را تعریف کردم. آن آقا به من گفت: «به تهران و مدرسۀ نصرالدین برو. حجرۀ شماره 16. این مدرسه خالی است. شخصی به اسم آقامیرزا آنجاست. به او بگو کلید این حجره را به تو بدهد و به او بگو: آقامیرزا! خود شما هم باید درسی برای من بگذاری و مرا تعلیم دهی.» 💢من هم سرم را پایین انداختم و به تهران رفتم. آدرس درست بود. تا به آقامیرزا گفتم، اطاعت کرد. کلید را آورد و به من داد و پیشنهاد تدریس را نیز پذیرفت. آقامیرزا می‌گوید: دیدم او جوانِ عجیبی است و اطلاعات ویژه‌ای دارد. در طول تدریس، خاصیت‌هایی را در ایشان دیدم. من بیشتر اوقات بدون مطالعه و آمادگی قبلی به او درس می‌گفتم و به عنوان مدیر و متولی حوزه، نظم خاصی نداشتم و چندان به امور طلاب رسیدگی نمی‌کردم؛ یا مثلاً در خانه به خانواده‌ام رسیدگی نمی‌کردم و عیالم کتاب‌هایم را پنهان کرده بود. در واقع، علت اصلی‌ِ پیش‌مطالعه نکردنم، همین بود. 🔰 در طول تدریس، این شاگرد محل پنهان شدن کتاب‌هایم را به من گفت. به او گفتم: آقا این اطلاعات، از کجاست؟ گفت: من رفیقی دارم. همان شخصی که در راه خروج از شاهرود، به سراغم آمد و مرا راهنمایی کرد. این رفیق هر روز برای ناهار یا شام به من سر می‌زند، مرا راهنمایی می‌کند و دستم را می‌گیرد. بسیار شخص بزرگواری است. متولی مدرسه می‌گوید: من فهمیدم این شخص، یوسف فاطمه(ع) است. به او گفتم: آیا می‌توانی از رفیقت اجازه بگیری تا من هم او را ببینم؟ گفت: این آقای من اصلاً اجازه نمی‌خواهد؛ چراکه بسیار انسانِ خوش‌برخورد و دوست‌داشتنی‌ای است. گفتم: نه؛ تو باید برای من اجازه بگیری. او رفت تا اجازه بگیرد. 🔹برگشت و گفت: آقا فرمودند: «به آقامیرزا بگو: تو دَرست را بخوان و وظایفت را انجام بده؛ وقتش که فرا برسد، خودمان به دیدار تو می‌آییم.» بله برادر، عزیز، خواهر بزرگوار! اگر به وظایفمان درست عمل کنیم، امام زمان(ع) به سراغ ما می‌آید. 🔺نقل شده است: کفاشی بسیار با آقا مرتبط بود. خود این کفاش می‌گفت: آقا برای کفاشی برایم کفش آورده بود. تا کفش‌ها را دیدم، گفتم: آقا خیلی دوستت دارم؛ اما باید نوبت بگیری. می‌گوید: تا این را گفتم، دیدم آقا مرا بغل کرد. گفت: «برای همین است که تو را دوست دارم.» 📚برگرفته از کتاب عصاره خلقت استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد 🔰امام خامنه ای 🔹در انتظار فرج، امید و تحرک است و اقدام وجود دارد. خود انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد. انتظار به معنای فقط نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست، به معنای آماده شدن، اقدام کردن و اینکه احساس کند عاقبتی وجود دارد که می توان به آن دست یافت و باید برای آن تلاش کند @albayann
مقولات سبعه نسبیه.mp3
1.47M
🔊 | استاد آیت الله فرحانی 💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه @albayann
🖊جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی |جلد ششم از مجموعه 💠بسیاری از فقهای پیش از امام خمینی‌(ره) معتقدند ولایت فقیه، مسئله‌ای فقهی است و سپس بحث می‌کنند که چه ادله‌ای بر ولایت فقیه وجود دارد. اما حضرت امام‌(ره) معتقدند سنخ این مسئله، کلامی ‌است و باید در علم کلام مورد بحث قرار بگیرد. 📌ایشان می‌فرمایند: «همان چیزی که در علم کلام دلیل بر مسئله “امامت” است، همان دلیل بر لزوم حکومت در عصر غیبت نیز دلالت دارد.» با این نگاه، مسئله ولایت فقیه از علم فقه خارج و وارد علم کلام می‌شود. 🔹یکی از نتایج کلامی‌ شدن مسئله ولایت فقیه، مطلقه شدن آن و سپس مقدم شدن آن بر همۀ احکام شرعی است؛ تا جایی که ایشان می‌فرمایند: «این‌گونه نیست که اسلام فقط احکام باشد؛ بلکه می‌توان گفت اسلام، حکومت با تمام شئون آن است و احکام، قوانین اسلام و شأنی از شئونِ حکومتند؛ بلکه مطلوب اصلی، همان حکومت است و احکام، مطلوبات بالعرض و وسایلی برای اجرای حکومت هستند.» 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/jaigahvelaiatfaqihdarandisheemamkhomeini/ https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd