البیان
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔰استاد آیت الله فرحانی #فقه_الخمینی #فقه @albayann
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔸حضرت امام اشکال مهمی در قضایای احکام فقهی دارند که در چند موضع در تهذیب و مناهج بیان کرده اند و مشخص است که اشکال در تسمیه و اسم گذاری نیست.
📌ایشان می فرمایند در وجوب و استحباب و کراهت و حرمت؛ یک خصوصیتی در محمولات مسائل فقهی است که موجب می شود این مسائل از قضیه خارجیه و حقیقیه خارج شوند.
مثلا در قضیه «الصلاه واجبه»؛ میبینیم وجوب نه به وجود خارجی صلات خورده است و نه به خود ماهیت صلات خورده است و نه به ماهیت من حیث هی. چرا؟
🔹 توضیح اینکه صلات به وجود خارجی، موضوع وجوب نیست. زیرا خارج ظرف سقوط است نه ظرف ثبوت تکلیف. وقتی که صلات، در خارج محقق شد، دیگر وجوب ساقط میشود. فلذا اگر تکلیف به صلات خارجی تعلق بگیرد، تحصیل حاصل است.
🔹 صلات به وجود ذهنی هم نمیتواند موضوع وجوب باشد. زیرا وجود ذهنی قابل اتیان نیست و بالوجدان نیز مولا صلات به وجود ذهنی را مدنظر ندارد چون در اینصورت مکلف می توانست با تصور ذهنی صلات امر مولا را امتثال کند. لذا صلات ذهنی اصلا مامور به نیست.
🔹 اگر کسی بگوید نفس ماهیت صلات را موضوع «وجوب» قرار میدهیم و ماهیت من حیث هی ماموربه است. یعنی وجوب روی ماهیت من حیث هی مستقر شده است، امام در جواب میگوید این مندفع است. زیرا ماهیت من حیث هی مطلوب نیست و اساسا لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه است.
🔺بنابراین وجوب نه به ماهیت صلات من حیث هی تعلق میگیرد و نه به ماهیت صلات به قید وجود خارجی و نه به ماهیت به قید وجود ذهنی و اگر اینگونه شد دیگر نه میتوان از مدل قضیه حقیقیه استفاده کرد و نه از مدل قضیه خارجیه .
✅ایشان اثبات می کند که در قضایای فقهی این دو مدل قضیه درست نیست وربطی هم به حیث اعتباری بودن ندارد بلکه یک مسئله خاصتر از مسأله اعتباری بودن است و آن مسأله وجوب و طلب است که نمیتوان به ماهیت به قید وجود خارجی و وجود ذهنی و به ماهیت من حیث هی تعلق بگیرد.
⁉️بنابراین با این اشکال امام به مشهور؛ باید دید تحلیل قضیه خارجیه و حقیقیه در فقه چه سرنوشتی پیدا می کند!؟
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
📌 مناجات «شعبانیه» را خواندید؟
بخوانید آقا!
🔅 مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی می رساند.
🔅 آن کسی که این مناجات را گفته و همه ائمه هم به حسب روایت می خواندند، اینها، آنهایی بودند که وارسته از همه چیز بودند. مع ذلک آن طور مناجات می کردند...
#امام_خمینی
#ماه_شعبان
@albayann
🔰رهبر معظم انقلاب:
🔹«انشاءالله خدا به حقّ علیاکبر (علیهالسلام) شما جوانها را حفظ کند، برای اسلام نگه دارد و ثابتقدمتان بدارد. جوانها توجّه داشته باشند: صراط مستقیم را میتوانند بشناسند، میتوانند دل ببندند، میتوانند منعطف و متشکّل به شکل صراط مستقیم بشوند؛
📌اما، نگهداری آن سخت است، باید نگه دارید. به قول مرحوم امیری فیروزکوهی که گفت:
شباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل
کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است
💠بعضیها جوانیهای خوبی داشتند، امان از پیریشان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانیها] را سعی کنید [نگه دارید]. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.»
☘ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان مبارک☘
#میلاد_حضرت_علی_اکبر
@albayann
تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط.mp3
2.9M
🎙 #بشنوید
🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است.
از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است.
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند.
#اصول_فقه
#امام_خمینی
@albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه
🔰استاد آیت الله فرحانی
1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است.
در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است.
البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا میکنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد.
2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمهای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.)
در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک میکند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است.
3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است.
و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است.
باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم.
#فقه_الخمینی
@albayann
✏️ نقل داستانی از عنایت امام زمان(عج)
🔹آیتالله فلسفی(ره) داستانی نقل میکند که بسیار پندآموز است و در آن تذکرات عجیبی دارد؛ ایشان میفرمود: در یکی از روستاهای شاهرود، عالمی بود که کار دینی و تربیتی میکرد و مردم به او ارادت داشتند.
📌 او پسرش را برای تحصیل به شهر دیگری فرستاده بود؛ اما این پسر چندان درس نخوانده بود و چیزی در ایام تحصیل جمع نکرده بود. آن عالم که از دنیا رفت، مردم به اعتبار فضل و علم پدر، پسر را به جای او گذاردند. پسر نماز میّت میخواند، صیغۀ عقد میخواند، صیغۀ طلاق میخواند؛ اما همه باطل! روزی پسر به فکر افتاد که واقعیت را بازگو کند و بیش از این، آخرتش را خراب نکند. مردم پس از فهمیدن واقعیت او را زده و از روستا بیرون انداختند.
💠خودش نقل میکند: از شاهرود که خارج شدم، آقایی مرا به اسم صدا زد و از من پرسید: «چرا اینگونهای؟» گفتم: من اشتباه کردم، گناه کردم و خلاصۀ جریان را تعریف کردم. آن آقا به من گفت: «به تهران و مدرسۀ نصرالدین برو. حجرۀ شماره 16. این مدرسه خالی است. شخصی به اسم آقامیرزا آنجاست. به او بگو کلید این حجره را به تو بدهد و به او بگو: آقامیرزا! خود شما هم باید درسی برای من بگذاری و مرا تعلیم دهی.»
💢من هم سرم را پایین انداختم و به تهران رفتم. آدرس درست بود. تا به آقامیرزا گفتم، اطاعت کرد. کلید را آورد و به من داد و پیشنهاد تدریس را نیز پذیرفت. آقامیرزا میگوید: دیدم او جوانِ عجیبی است و اطلاعات ویژهای دارد. در طول تدریس، خاصیتهایی را در ایشان دیدم. من بیشتر اوقات بدون مطالعه و آمادگی قبلی به او درس میگفتم و به عنوان مدیر و متولی حوزه، نظم خاصی نداشتم و چندان به امور طلاب رسیدگی نمیکردم؛ یا مثلاً در خانه به خانوادهام رسیدگی نمیکردم و عیالم کتابهایم را پنهان کرده بود. در واقع، علت اصلیِ پیشمطالعه نکردنم، همین بود.
🔰 در طول تدریس، این شاگرد محل پنهان شدن کتابهایم را به من گفت. به او گفتم: آقا این اطلاعات، از کجاست؟ گفت: من رفیقی دارم. همان شخصی که در راه خروج از شاهرود، به سراغم آمد و مرا راهنمایی کرد. این رفیق هر روز برای ناهار یا شام به من سر میزند، مرا راهنمایی میکند و دستم را میگیرد. بسیار شخص بزرگواری است. متولی مدرسه میگوید: من فهمیدم این شخص، یوسف فاطمه(ع) است. به او گفتم: آیا میتوانی از رفیقت اجازه بگیری تا من هم او را ببینم؟ گفت: این آقای من اصلاً اجازه نمیخواهد؛ چراکه بسیار انسانِ خوشبرخورد و دوستداشتنیای است. گفتم: نه؛ تو باید برای من اجازه بگیری. او رفت تا اجازه بگیرد.
🔹برگشت و گفت: آقا فرمودند: «به آقامیرزا بگو: تو دَرست را بخوان و وظایفت را انجام بده؛ وقتش که فرا برسد، خودمان به دیدار تو میآییم.»
بله برادر، عزیز، خواهر بزرگوار! اگر به وظایفمان درست عمل کنیم، امام زمان(ع) به سراغ ما میآید.
🔺نقل شده است: کفاشی بسیار با آقا مرتبط بود. خود این کفاش میگفت: آقا برای کفاشی برایم کفش آورده بود. تا کفشها را دیدم، گفتم: آقا خیلی دوستت دارم؛ اما باید نوبت بگیری. میگوید: تا این را گفتم، دیدم آقا مرا بغل کرد. گفت: «برای همین است که تو را دوست دارم.»
📚برگرفته از کتاب عصاره خلقت استاد آیت الله فرحانی
#امام_زمان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد
🔰امام خامنه ای
🔹در انتظار فرج، امید و تحرک است و اقدام وجود دارد. خود انتظار فرج یک نوع فرج است و انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد. انتظار به معنای فقط نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست، به معنای آماده شدن، اقدام کردن و اینکه احساس کند عاقبتی وجود دارد که می توان به آن دست یافت و باید برای آن تلاش کند
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
@albayann
مقولات سبعه نسبیه.mp3
1.47M
🔊#بشنوید
#فقه_الخمینی| استاد آیت الله فرحانی
💠اختلاف نظر آخوند خراسانی وعلامه طباطبایی در مقولات سبعه نسبیه
@albayann
🖊جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی |جلد ششم از مجموعه #جرعه_ای_از_دریا
💠بسیاری از فقهای پیش از امام خمینی(ره) معتقدند ولایت فقیه، مسئلهای فقهی است و سپس بحث میکنند که چه ادلهای بر ولایت فقیه وجود دارد. اما حضرت امام(ره) معتقدند سنخ این مسئله، کلامی است و باید در علم کلام مورد بحث قرار بگیرد.
📌ایشان میفرمایند: «همان چیزی که در علم کلام دلیل بر مسئله “امامت” است، همان دلیل بر لزوم حکومت در عصر غیبت نیز دلالت دارد.» با این نگاه، مسئله ولایت فقیه از علم فقه خارج و وارد علم کلام میشود.
🔹یکی از نتایج کلامی شدن مسئله ولایت فقیه، مطلقه شدن آن و سپس مقدم شدن آن بر همۀ احکام شرعی است؛ تا جایی که ایشان میفرمایند: «اینگونه نیست که اسلام فقط احکام باشد؛ بلکه میتوان گفت اسلام، حکومت با تمام شئون آن است و احکام، قوانین اسلام و شأنی از شئونِ حکومتند؛ بلکه مطلوب اصلی، همان حکومت است و احکام، مطلوبات بالعرض و وسایلی برای اجرای حکومت هستند.»
🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://albayan-nashr.ir/product/jaigahvelaiatfaqihdarandisheemamkhomeini/
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
#برشی_از_کتاب
🖊اجابت دعوت پیامبر(ص)
🔹بر اساس آیۀ شریفۀ «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُون» و نیز ادعیۀ ماه رجب، سالک باید در ماه رجب پیام این ماه را درک کند و پیوند خود با خداوند متعال را تحکیم کند. به همین جهت است که بیشترین توصیه در این ماه پس از روزهداری، خواندن سورۀ مبارکۀ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد» و همچنین ذکر شریف «لا إِلهَ إِلَّا اللَّه» است. تأثیر این ذکر شریف در برقراری پیوند با خداوند متعال، بر اهل سلوک پوشیده نیست. بنابراین انسان در ماه رجب مخاطب «اسْتَجيبُوا لِلَّهِ» است؛ اما محوریت معارف در ماه مبارک شعبان، ماه نبی مکرم اسلام(ص)، «اسْتَجيبُوا لِلرَّسُول» است. در همین افق پس از درخواست معرفت خداوند، از او میخواهیم معرفت پیامبرش را نیز به ما عنایت کند و میگوییم: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ.»
📌نتیجۀ اجابت دعوت پیامبر(ص) این است که به حکم آیۀ شریفه، انسانها به «حیات طیبه» میرسند. ندای شعبان، ندای رسول خدا(ص) است. رسول خدا(ص) مربی ماسواست و در ماه شعبان سفرۀ حرکت معنوی و تکامل انسان را پهن میکند تا انسانها از آن بهره ببرند.
💠در دعاهای ماه شعبان، بهخصوص صلوات شعبانیه، جایگاه این ماه مبارک و دستورالعملی که مؤمنان در این ماه باید انجام دهند بیان شده است. در صلوات هر روز ماه شعبان چنین میخوانیم:
وَ هذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، شَعْبانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوان.
خدایا! شعبان ماه پیامبر توست؛ ماهی که محفوف به رحمت و رضوان توست؛ چراکه این ماه بعد از درک رحمت واسعۀ پروردگار در رجب قرار دارد و کسی که وارد این سیر میشود، به مقام رضوان الهی میرسد.
🔶و در ادامه آمده است:
الَّذِي كانَ رَسُولُكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِي صِيامِهِ وَ قِيامِهِ فِي لَيالِيهِ وَ أَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فِي إِكْرامِهِ وَ إِعْظامِهِ الى مَحَلِّ حِمامِه.
منش پیامبر(ص) در این ماه، روزه و شبزندهداری بود.
سپس از خداوند میخواهد که توفیق تبعیت از سیرۀ پیامبر(ص) را به بندگان خود بدهد و میفرماید: «اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فِيه»؛ و به این ترتیب، نسخۀ این ماه را برای مؤمنان روشن میسازد.
📚انسان معاصر و ناگزیری از معنویت
🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://albayan-nashr.ir/product/ensanmaaservanagoziriazmanaviat/
#ماه_شعبان
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊بیانیه آیت الله عبدالکریم فرحانی نسبت به انتخابات 11 اسفند ماه:
بِسم اللّه الرَّحمن الرَّحیم
«إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا»
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طی بیش از چهار دهه گذشته در مقام عمل نشان داد که شأن حضور مردم در تعیین سرنوشت خود، یک شأن تبلیغاتی، نمایشی و تشریفاتی نیست و مردم با حضورشان در انتخابات، قدرت و اراده خود را در انتخاب حاکمان، مدیران و نمایندگان به منصه ظهور میرسانند و علاوه بر آن، مصداق تکلیف مؤمنان در تعاون بر اقامۀ حقّ و برّ و تقوا، از اعمال صالحی است که مهلت اعاده و قضا ندارد.
باید به این مهم توجه شود که اگرچه مطالبه از مسئولان به خصوص نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی بر جای خود باقی است لکن از آنجا که دشمنان اسلام و ایران، به تضعیف توان و همبستگی داخلی و تضعیف اقتدار خارجی کشور طمع بستهاند، این مشارکت پرشور در انتخابات است که خیال خام بدخواهان این مرز و بوم را نقش بر آب کرده و کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه را در برابر آسیبها و هجمهها علیه اسلام و ایران، بیمه خواهد کرد.
این هجمه بی سابقه تبلیغاتی دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران اسلامی برای کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو ، نشان دهنده اهمیت حضور مردم در این رویداد بزرگ است که حق آنهاست و ضامن ارتقای قدرت و امنیت ملی به شمار میرود.
اینجانب از آحاد مردم عزیز ایران برای حضور پرشور در پای صندوقهای رأی و خلق حماسه ای بی نظیر در گام دوم انقلاب دعوت نموده و از درگاه خداوند متعال عزّت ملت ایران، مصونیت از گزند دشمنیها و انحرافات و طول عمر باعزت به رهبر حکیم، عزیز و فرزانة مان را مسئلت می نمایم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
عبدالکریم فرحانی
9 اسفند 1402
#انتخابات
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
26.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا به ایران است
🎥 مرور تصویری بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از شرکت در انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲
👏 #انتخاب_قوی، #مجلس_قوی، #ایران_قوی
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است.
در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است
من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید
🔰استاد آیت الله فرحانی صبح امروز در ساعات آغازین انتخابات ۱۱ اسفند ماه رأی خود را به صندوق انداختند
#انتخابات
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصاویر دیدهنشدهای از مرحوم آیتالله امامی کاشانی در کنار رهبر انقلاب اسلامی
📝 رهبر انقلاب در پیام صبح امروز تاکید کردندکه آیتالله امامی کاشانی عالمی متقی و خدوم که منشا خدمت به نظام و کشور بود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊روایتی از عبدالسلام ابن صالحی معروف (ابَوُالصّلت هَروی) نقل شده که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(ع) رسیدند و حضرت نیز سفارش هایی به او داشتند که متن این روایت بدین شرح است:
🔹«عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا (ع) فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی: یَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَی أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَی مِنْهُ وَ عَلَیْکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَی مَا یَعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یَعْنِیکَ وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَی مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِکَ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً وَ أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان». (۱)
🔸ابَوُالصّلت هَروی روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (ع) رفتم.
📌حضرت فرمود: ای ابوالصَّلْت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهیهایی را که در ایّام گذشته این ماه کردی، در آن چه از این ماه مانده است.
بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوی خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را برای خدا خالص کرده باشی. امانتی بر گردن خود باقی مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنی نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنی.
✏️تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: «اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ؛ (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیدهای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان».
به درستی که حقّ تعالی در این ماه، بنده های بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد می گرداند.
🖊همچنین در روایت دیگری از امام صادق (ع) در اهمیت روزهای آخر این ماه میفرماید:
«مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن»؛ (۲)
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب میکند.
📚۱- وسائل الشیعة، جلد۱۰، صفحه ۳۱۵.
۲- من لا یحضره الفقیه ج ۲ ، ص ۹۴ - امالی صدوق،
ص۶۷۰
#ماه_شعبان
#امام_رضا
@albayann
InShot_۲۰۲۴۰۳۰۷_۱۳۴۳۳۷۷۰۸.jpg
3.5M
📚 شماره سیزدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره سیزدهم خود، مطالبی با سه سر فصل نظریه خطابات قانونی، برهان صدیقین و معاملات به قصد فرار از دین ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره سیزدهم به شرح ذیل می باشد:
1⃣نسبت سنجی برهان صدیقین علامه طباطبایی با نظام اسماء امام خمینی تقریری از درس تفسیر آیت الله فرحانی
📌 به قلم حجةالاسلام حجت پورعبداللهی ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
2⃣تاثیر نظریه خطابات قانونی در صحت معامله در فرض غیر مقدور بودن شرط ضمن عقد
📌به قلم حجه الاسلام محمد وحیدی نیا؛ دانش پژوه مقطع پایه دهم مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
3️⃣بررسی فقهی و حقوقی معاملات به قصد فرار از دین
📌به قلم حجه الاسلام و المسلمین مهدی فرهنگ دلیر؛استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
✍ اثر جدید معاونت تنظیم و نشرآثار مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) منتشر شد
📘نظام ادبی از منظر علم اصول
🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی
✍توضیحی پیرامون کتاب:
💠کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول
پیرو نظام اصولی امام خمینی(ره)، «وضع» مقام متفاوت تری نسبت به سایر مکاتب اصولی، پیدا می کند و گستره آن تا مباحثی چون «زبان شناسی» امتداد می یابد.
📌از رسالت این نظام، تعیین مرز حقیقت وضع از حقیقت تسمیه و استعمال است که به تعریفی ژرف از مقام وضع و استعمال و جایگاه مقام تسمیه می انجامد. بسط این ظرفیت با محوریت منطق اعتباریات و رعایت هویت جمعی علوم، ضمن ارزیابی بستر تولیدی نظریات مکاتب مختلف، روش شگرفی را بر پیمایش نظام اصولی تعریف می نماید.
🔹این اثر کوشیده است با ارزیابی مباحث مختلف بر اساس نظام معرفی شده، از روشی نو رونمایی کرده و مسیر سیر در مباحث علمی امام خمینی(ره) را هموار سازد.
✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید
🆔https://albayan-nashr.ir/product/nezameadabi/
#محمولات_فلسفی
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
توصیه برای تبلیغ ماه مبارک رمضان.mp3
288.5K
🎙#بشنوید
💠تبلیغ ماه رمضان نفس میخواهد...
📌توصیه استاد آیت الله فرحانی برای تبلیغ ماه مبارک رمضان
#ماه_رمضان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊رسولُ اللّهِ صلیالله علیه وآله : قالَ اللّهُ تباركَ و تعالى: كُلُّ عَمَلِ ابنِ آدَمَ هُو لَهُ، غَيرَ الصِّيامِ هُو لي و أنا أجزِي بهِ.
📌پيامبر خدا صلیالله علیه وآله :خداوند تبارك و تعالى فرمود : هر كارى كه فرزند آدم مى كند، از آنِ اوست، مگر روزه كه از من است و پاداش آن را من مى دهم
💠حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد.
#ماه_رمضان
@albayann
🖊با توجه به سوال بعضی از مخاطبین محترم کانال
📌کسانی که قصد پرداخت کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال حساب مبلغ آن توسط استاد و پرداخت آن را پیگیری نمایند
آیدی ادمین کانال:
🆔@admin_albayan
استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠تا آدم خودش از جنس معنا نشود تبلیغش موثر نیست
📌ضیافت سفره قرآن و ادعیه در ماه مبارک رمضان انسان را اهل نفس میکند
🔶لذا فرقی نمیکند چه در تبلیغ چه در کار سیاسی انسان باید اهل نفس باشد و اگر اهل نفس نبود موثر نخواهد شد.
#تبلیغ
#ماه_رمضان
@albayann