eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن بامردم 🔰 مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. ♻️بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش میگیریم؛ اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً سطح پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیره‌ی رسول الله است. 🔅سیره‌ی پیغمبر(صلی الله علیه وآله )این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد، وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. 💢حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام )رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم؛ آن را مثل یک نشانه‌ای قرار دهیم. 🔸شما فرض کنید از یک دامنه‌ی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد. 📝 بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۳ @albayann
آیت الله فرحانی .mp3
719.6K
🔊🔊🔊 💠بیان معنای اخلاق و درس اخلاق ❓معیار کار برای رضای خدا چیست؟ ❓معیار اخلاق چیست؟ ❓علم بدون عمل و ثمرات آن در آخرت چیست؟ ♻️هرکس میخواهد یار امام زمان (عج) باشد، باید بوی خدا بدهد! نه بوی دنیا 👈🏻توصیه امام خمینی (ره) به فرزندش سید احمد در مورد حرکت در صراط مستقیم ⁉️اگر کارعلمی کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم چه اتفاقی می افتد؟ 🔸حدیث حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد اقسام عالم 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه شرح کتاب سرالصلوه @albayann
farhani.osul4.pdf
887.1K
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ❓ مشکل نظام آموزشی حوزه در چیست؟ ⁉️ چرا باید ۵ دور علم اصول در حوزه علمیه خوانده شود؟ ❓راه حل جمع بین کار علمی اجتهادی و مدیریت زمان تحصیل در چیست؟ @albayann
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📝تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. ♻️آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. 🔸شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد آیت الله فرحانی به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann
البیان
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره
1.mp3
975.5K
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم بخش اول: تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم ♻️مسأله خطاب وحیانی ریشه ای در عرفان ناب قرآنی و فلسفه اسلامی دارد که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب مصباح الهدایه از آن پرده برداشته اند. ایشان در مباحث اصولی شان هم تأثیر این مبنا را جا نمایی کرده اند تا جایی که مقرر درس ایشان ، آیت الله سبحانی به مناسبت وصول به این معنا زبان به تقدیر گشوده اند. 👈🏻مقام معظم رهبری یک مطالبه به حقی در این مجال دارند و آن اینکه شأن حوزه علمیه آن است که قله های عرفانی و حکمی را امتداد بدهند. بر این اساس ،امتداد حکمت در این عرصه، منطق اعتباریات را بنیان می نهد و در نتیجه سازمان استنباط را سامان می بخشد و از این جهت تردیدی نیست که این نو آوری حضرت امام نتایج تحول آفرینی در اصول و فقه دارد. ❓اما سؤال اینجاست که آیا این نظریه در گذشته علم اصول مطرح بوده است؟ اگر مطرح بوده است در چه مبحثی و تا چه اندازه ؟ ✅صاحب کفایه به این مضمون پرداخته است. ایشان پیوند خطاب وحیانی با برخی مسائل علم اصول را که از جمله آن مسائل مساله مراتب حکم است را مطرح کرده است. توضیح آنکه آخوند خراسانی مراتب چهار گانه حکم را در بستر تحلیل حقیقت وحی اصطیاد نموده است. به این بیان که مرحله علم به مصالح و مفاسد که اولین مرتبه از مراتب حکم است، در مبدأ اعلی وجود دارد. سپس با وحی به نفس شریف نبوی یا الهام به نفس نفیس ولوی علم به مصالح و مفاسد به انسان منتقل شده و این انسان کامل دست به انشاء و اعتبار می زند و بر این اساس مرحله دوم از مراتب حکم تولید می شود. سپس اراده و کراهت در نفس شریف نبوی و یا نفس نفیس ولوی ایجاد می شود که البته این مضمون سبب زنده شدن حکم یعنی به فعلیت رسیدن حکم است. این جاست که باعثیت و زاجریت حكم تامین می شود و در رتبه بعد با تنجز حکم، مکلف موظف به امتثال و مستحق ثواب و درصورت عصیان مستحق عقاب خواهد بود. 👈🏻 اگر این نفس نورانی نبود، جز مرحله علم به مصالح و مفاسد که در مبدأ اعلی وجود دارد، سایر مراتب بدست نمی آمد و مرحله انشاء و فعلیتی شکل نمی گرفت. زیرا اعتبار و تغییر که ملازم انقداح اراده و کراهت است از مبدأ اعلی به دور است. 🔺این نمونه ای از امتداد حکمت است که آخوند با تحلیل حقیقت وحی به استقبال توضیح مراتب حکم آمده است. و این آغاز راهی است که امام راحل آن را به سرانجام رسانده است... 🔊تفصیل این مطالب را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
🔅منظومه فکری ولایت🔅 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️وقتی می خواهیم منظومه فکری ارائه دهیم، آن هم بر اساس ولایت، از جهات متعددی می توان بحث کرد؛ و از منابع متعددی می توان استفاده کرد. 💠ولایت که می گوییم در آن هم توحید هست، هم ایمان ،هم معاد، هم محبت، هم مودت، هم استقامت، هم وحدت. ✅اگر ولایت را بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری معنی کنیم، می توان یک منظومه و یک اندیشه دانست ،که شامل همه این مسائل است. 👈🏻 ایشان ولایت را مساوی با تشکیلات، کار برای خدا، محبت برای خدا، همدلی، وحدت و استقامت در راه خدا و بندگی خدا می دانند. @albayann
راهکار تبلیغ.mp3
1.63M
🔈🔈🔈 دو مثال زیبا در سیره معصومین ع برای موفقعیت در تبلیغ ♻️راهکار فوق العاده برای تبلیغ 💢آیت الله فرحانی: ☀️اندیشمندان غربی، متحیر اند که چطور اسلام طی دو دهه، عالم گیر شد... چه عاملی منجر به انتشار سریع دین مقدس اسلام در جهان شد؟ ♨️راهکار آن توسط قرآن کریم بیان شده و در سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )و سایر معصومین( علیهم السلام )جریان دارد... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ ♻️ ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم: یک مدل انسان ایده آلیستی ، یکی انسان مادی و یکی هم انسان ولایی . 🔺 مدل انسان ایده آلیستی کسی است که، فقط بشود با موعظه با او کار کرد ، عبادت کن ، بگذر ، ببخش ؛ در این مدل جود افضل از عدل است ! 🔺مدل انسان مادی، مدل انسانی است که به او میگویی، تو میخواهی به جایی برسی باید بجنگی ، باید تیغ بدست بگیری، باید ظلم را از بین ببری، باید ظالم را ازبین ببری. 🔺اما انسان ولایی کسی است که هم مامور به عدل است هم احسان؛ انسان ولایی انسانی است که یک دست به ذوالفقار دارد و در دست دیگرش نهج البلاغه است . یعنی امیرالمومنین . انسان ولایی انسانی است که شب عاشورا مهلت میگیرد برای قرآن خواندن ، یاد خدا کردن ، اشک ریختن ، نماز خواندن ؛ یعنی سیدالشهداء . 💠 شهید مطهری جمله قشنگی دارند ، میفرمایند: مثل یک پرنده ای که یکبار بال قوی پرواز دارد و آماده پرواز است اما یک مانع سر راه اوست که نمیتواند بپرد . یکبار هم مانعی نیست اما او ضعیف است و توانایی پرواز ندارد . 👈🏻 انسان هم یکبار مانعی درکار ندارد، لکن قدرت به او اعطاء نشده است ، ضعیف است و توانایی حرکت ندارد ، یکبار اما قدرت و توانایی حرکت دارد آموزش دیده است ، موعظه شده است ، مبنا داده شده است . انسانی که اسمش را میگذاریم انسان ولایی، مثل یک چنین پرنده ایست ، از یک طرف با تیغ مانع را از پای او برداشتیم و از طرفی با یاد خدا و اخلاق و موعظه به او بال حرکت دادیم . 💢اگر در ماموریت های بزرگ انبیا میگوییم آن دو ماموریت توأمان است یعنی این ؛ اگر انبیا ماموراند به این که( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ) ، کتاب و بینه با حدید باید همراه شود تا از طرفی مانع توسط حدید برداشته شود و از طرف دیگر کتاب و بینه به او باور و ایمانی دهد که بتواند حرکت کند ؛ اگر در آیه دعوت میفرماید (تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا الله و لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) ، این دوتا را باید در کنار هم داشته باشد ؛ اگر در شأن نبی اکرم آمده (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم )، 👈🏻 همه اینها اشاره به این دارد که، در مدل انسان ولایی این دو باید توأمان باشند . 🔅انقلاب اسلامی، این مدل انسان ولایی را عرضه کرده است ؛ انسانی که حق مهمش بندگی خداست و این حق مهم بندگی را در ظرف عدالت ،آنهم با مفهوم عدالت اجتماعی اش، یعنی سائس عام و شاهراه بزرگ باید به او داد . @albayann