eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
755 عکس
177 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
#فایل_صوتی #امتداد_حکمت 🎙 مجموعه صوتی سیری در اندیشه اسلامی ✅ استاد آیت الله فرحانی تعداد جلسات: ۵ 1️⃣تقابل اندیشه اسلامی و اندیشه غرب http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-1.lite.mp3 2️⃣استعداد انسان به عنوان خلیفه الهی http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-2.lite.mp3 3️⃣انسان شناسی در قرآن http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-3.lite.mp3 4️⃣آیا زن فرع وجود مرد است؟ http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-4.lite.mp3 5️⃣نتیجه ولایت و کمال نهایی انسان در قرب الی الله http://dl.farhani.net/sokhanrani/84/andishedini/n.h.z.1-5.lite.mp3 ⚠️ جهت استماع صوت هر جلسه لینک ارائه شده را انتخاب نمایید @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️راهکار مقابله با افرادی که آزادی اسلامی و مبانی اسلامی را محترم نمی شمارند چیست؟ ⁉️چگونه می توان علاوه بر تاثیر نپذیرفتن برآنها تاثیر گذاشت؟ ✅قرآن کریم نسبت به دیگران دوگونه رویکرد را تعریف می نماید: 🔘 یک عده دشمن اند ، می دانند حق چیست ، از خیلی ها بهتر هم میدانند حق چیست ،لکن منافعشان در خطر است ؛ در مورد این عده قانون «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» باید محقق شود. اگر احساس قدرت و استقلال و توان در نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند ، ساکت می نشینند و می پذیرند. اما اگر احساس ضعف در نظام اسلامی کردند ،جلو می آیند. 💢 یعنی ما یک بخشی از رویکردمان ،در مقابل دشمنان باید همین باشد. هرجا با قدرت آمدیم و حقمان را مطالبه کردیم و ایستادیم ، حق ما را دادند و پذیرفتند و جلو رفتیم . اگر ما در مقابل برخی دشمنان با قدرت در چارچوب حقمان عمل کردیم ، تکلیف معلوم است . 🔘 در ارتباط با عده دیگری که جاهل اند مستضعف اند ، باید بهشان کمک کرد محبت و مودت کرد ، در این رابطه باید کار تبلیغ و آموزش و تبیین را انجام دهیم و واقعا «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» محقق می شود. 🔺از یک طرف باید قدرت در مقابل دشمن را داشته باشیم. 🔺و از یک طرف نجات عزیزانی که از این جهت دچار مشکل هستند . @albayann
💠اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن بامردم 🔰 مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. ♻️بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش میگیریم؛ اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً سطح پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیره‌ی رسول الله است. 🔅سیره‌ی پیغمبر(صلی الله علیه وآله )این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد، وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. 💢حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام )رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم؛ آن را مثل یک نشانه‌ای قرار دهیم. 🔸شما فرض کنید از یک دامنه‌ی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد. 📝 بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۱۰/۳ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 💠بیان معنای اخلاق و درس اخلاق ❓معیار کار برای رضای خدا چیست؟ ❓معیار اخلاق چیست؟ ❓علم بدون عمل و ثمرات آن در آخرت چیست؟ ♻️هرکس میخواهد یار امام زمان (عج) باشد، باید بوی خدا بدهد! نه بوی دنیا 👈🏻توصیه امام خمینی (ره) به فرزندش سید احمد در مورد حرکت در صراط مستقیم ⁉️اگر کارعلمی کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم چه اتفاقی می افتد؟ 🔸حدیث حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد اقسام عالم 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه شرح کتاب سرالصلوه @albayann
farhani.osul4.pdf
887.1K
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ❓ مشکل نظام آموزشی حوزه در چیست؟ ⁉️ چرا باید ۵ دور علم اصول در حوزه علمیه خوانده شود؟ ❓راه حل جمع بین کار علمی اجتهادی و مدیریت زمان تحصیل در چیست؟ @albayann
💠خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره) 📝تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه: بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند. مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟ جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟ و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟ و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟ همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است. ♻️آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است. آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند. البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند. ❓اما سر این حقیقت چیست؟ چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟ پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد. شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است. 🔸شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است. اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد. جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم. 👈🏻این مهم در درس خارج استاد آیت الله فرحانی به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است. 🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم ♻️بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم بخش اول: تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم ♻️مسأله خطاب وحیانی ریشه ای در عرفان ناب قرآنی و فلسفه اسلامی دارد که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب مصباح الهدایه از آن پرده برداشته اند. ایشان در مباحث اصولی شان هم تأثیر این مبنا را جا نمایی کرده اند تا جایی که مقرر درس ایشان ، آیت الله سبحانی به مناسبت وصول به این معنا زبان به تقدیر گشوده اند. 👈🏻مقام معظم رهبری یک مطالبه به حقی در این مجال دارند و آن اینکه شأن حوزه علمیه آن است که قله های عرفانی و حکمی را امتداد بدهند. بر این اساس ،امتداد حکمت در این عرصه، منطق اعتباریات را بنیان می نهد و در نتیجه سازمان استنباط را سامان می بخشد و از این جهت تردیدی نیست که این نو آوری حضرت امام نتایج تحول آفرینی در اصول و فقه دارد. ❓اما سؤال اینجاست که آیا این نظریه در گذشته علم اصول مطرح بوده است؟ اگر مطرح بوده است در چه مبحثی و تا چه اندازه ؟ ✅صاحب کفایه به این مضمون پرداخته است. ایشان پیوند خطاب وحیانی با برخی مسائل علم اصول را که از جمله آن مسائل مساله مراتب حکم است را مطرح کرده است. توضیح آنکه آخوند خراسانی مراتب چهار گانه حکم را در بستر تحلیل حقیقت وحی اصطیاد نموده است. به این بیان که مرحله علم به مصالح و مفاسد که اولین مرتبه از مراتب حکم است، در مبدأ اعلی وجود دارد. سپس با وحی به نفس شریف نبوی یا الهام به نفس نفیس ولوی علم به مصالح و مفاسد به انسان منتقل شده و این انسان کامل دست به انشاء و اعتبار می زند و بر این اساس مرحله دوم از مراتب حکم تولید می شود. سپس اراده و کراهت در نفس شریف نبوی و یا نفس نفیس ولوی ایجاد می شود که البته این مضمون سبب زنده شدن حکم یعنی به فعلیت رسیدن حکم است. این جاست که باعثیت و زاجریت حكم تامین می شود و در رتبه بعد با تنجز حکم، مکلف موظف به امتثال و مستحق ثواب و درصورت عصیان مستحق عقاب خواهد بود. 👈🏻 اگر این نفس نورانی نبود، جز مرحله علم به مصالح و مفاسد که در مبدأ اعلی وجود دارد، سایر مراتب بدست نمی آمد و مرحله انشاء و فعلیتی شکل نمی گرفت. زیرا اعتبار و تغییر که ملازم انقداح اراده و کراهت است از مبدأ اعلی به دور است. 🔺این نمونه ای از امتداد حکمت است که آخوند با تحلیل حقیقت وحی به استقبال توضیح مراتب حکم آمده است. و این آغاز راهی است که امام راحل آن را به سرانجام رسانده است... 🔊تفصیل این مطالب را در صوت ارائه شده دنبال نمایید. @albayann
🔅منظومه فکری ولایت🔅 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️وقتی می خواهیم منظومه فکری ارائه دهیم، آن هم بر اساس ولایت، از جهات متعددی می توان بحث کرد؛ و از منابع متعددی می توان استفاده کرد. 💠ولایت که می گوییم در آن هم توحید هست، هم ایمان ،هم معاد، هم محبت، هم مودت، هم استقامت، هم وحدت. ✅اگر ولایت را بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری معنی کنیم، می توان یک منظومه و یک اندیشه دانست ،که شامل همه این مسائل است. 👈🏻 ایشان ولایت را مساوی با تشکیلات، کار برای خدا، محبت برای خدا، همدلی، وحدت و استقامت در راه خدا و بندگی خدا می دانند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈🔈🔈 دو مثال زیبا در سیره معصومین ع برای موفقعیت در تبلیغ ♻️راهکار فوق العاده برای تبلیغ 💢آیت الله فرحانی: ☀️اندیشمندان غربی، متحیر اند که چطور اسلام طی دو دهه، عالم گیر شد... چه عاملی منجر به انتشار سریع دین مقدس اسلام در جهان شد؟ ♨️راهکار آن توسط قرآن کریم بیان شده و در سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )و سایر معصومین( علیهم السلام )جریان دارد... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ ♻️ ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم: یک مدل انسان ایده آلیستی ، یکی انسان مادی و یکی هم انسان ولایی . 🔺 مدل انسان ایده آلیستی کسی است که، فقط بشود با موعظه با او کار کرد ، عبادت کن ، بگذر ، ببخش ؛ در این مدل جود افضل از عدل است ! 🔺مدل انسان مادی، مدل انسانی است که به او میگویی، تو میخواهی به جایی برسی باید بجنگی ، باید تیغ بدست بگیری، باید ظلم را از بین ببری، باید ظالم را ازبین ببری. 🔺اما انسان ولایی کسی است که هم مامور به عدل است هم احسان؛ انسان ولایی انسانی است که یک دست به ذوالفقار دارد و در دست دیگرش نهج البلاغه است . یعنی امیرالمومنین . انسان ولایی انسانی است که شب عاشورا مهلت میگیرد برای قرآن خواندن ، یاد خدا کردن ، اشک ریختن ، نماز خواندن ؛ یعنی سیدالشهداء . 💠 شهید مطهری جمله قشنگی دارند ، میفرمایند: مثل یک پرنده ای که یکبار بال قوی پرواز دارد و آماده پرواز است اما یک مانع سر راه اوست که نمیتواند بپرد . یکبار هم مانعی نیست اما او ضعیف است و توانایی پرواز ندارد . 👈🏻 انسان هم یکبار مانعی درکار ندارد، لکن قدرت به او اعطاء نشده است ، ضعیف است و توانایی حرکت ندارد ، یکبار اما قدرت و توانایی حرکت دارد آموزش دیده است ، موعظه شده است ، مبنا داده شده است . انسانی که اسمش را میگذاریم انسان ولایی، مثل یک چنین پرنده ایست ، از یک طرف با تیغ مانع را از پای او برداشتیم و از طرفی با یاد خدا و اخلاق و موعظه به او بال حرکت دادیم . 💢اگر در ماموریت های بزرگ انبیا میگوییم آن دو ماموریت توأمان است یعنی این ؛ اگر انبیا ماموراند به این که( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ) ، کتاب و بینه با حدید باید همراه شود تا از طرفی مانع توسط حدید برداشته شود و از طرف دیگر کتاب و بینه به او باور و ایمانی دهد که بتواند حرکت کند ؛ اگر در آیه دعوت میفرماید (تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا الله و لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) ، این دوتا را باید در کنار هم داشته باشد ؛ اگر در شأن نبی اکرم آمده (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم )، 👈🏻 همه اینها اشاره به این دارد که، در مدل انسان ولایی این دو باید توأمان باشند . 🔅انقلاب اسلامی، این مدل انسان ولایی را عرضه کرده است ؛ انسانی که حق مهمش بندگی خداست و این حق مهم بندگی را در ظرف عدالت ،آنهم با مفهوم عدالت اجتماعی اش، یعنی سائس عام و شاهراه بزرگ باید به او داد . @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓عدل بالاتر است یا احسان ؟ 💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟ العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان) 👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم. ✅اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ، عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما ! ♻️ نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی . 🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد . @albayann
💠معنای گفتمان انقلابی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹معنای ولایی و ولایتی بودن این است؛که امروز در مملکت ما حضرت آقا به دانشگاه میرسد می گوید انقلابی ،به حوزه میرسد می گوید انقلابی ؛ 👈🏻امروز محور این است. 🔺یک گفتمان داریم که انقلابی است 🔺و یک گفتمان که انقلابی نیست . 🔸گفتمان انقلابی این است، که در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری بایستد و این مسئولیت سنگین را انجام دهد . امروز کار همین است که بچه های انقلابی با اعتقاد بر روی مطالبات رهبری بمانند. ♻️راه انقلاب این است که آقا فرمودند که عمل دستگاها و قواها به وظایف قانونیشان است . 💢علما باید با بصیرت انقلابی بمانند؛ و مجلس خبرگان مطالبات داشته باشند که سند برجام را بخوانند که چه خیانتی به ما شده است. 🔅اگر این وظایف انجام شود؛ ان شاءالله انقلاب در مسیر اهدافش حرکت میکند ✅و ماهم شامل این وعده ی الهی شویم که فرمود : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‏ فِي الْأَرْض سخنرانی بصیرتی ایت الله فرحانی در تهران ۹۹/۰۵/۱۰ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 نقش جوانانِ مومن و دارای معنویت در انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی در مرحله حدوث و پیروزی و تثبیت مال نیروهایی است که در دوره ی جوانی در فضای نورانیِ اخلاقی تربیت شدند. اگر کسی یاد گرفت در دوران جوانی خوب نماز بخواند و لذت معنویت را بچشد و گناه نکند،تا آخر عمر تمام مسائل اخلاقی اش حل میشود 🔺کسانی بعد از پیامبر(ص) پای ولایت ماندند که مشکل اخلاقی نداشتند 👈🏻رسیدن به فضائل اخلاقی سخت است ولی ممکن،لذا نباید ناامید شد،باید تلاش کرد تا خدا لطف کند هزار جوان، موفق به تهذیب میشوند، یک پیر موفق نمی شود،تا جوانید کاری بکنید. 🔹امام خمینی (ره)فرمودند: یک قدم برای تحصیل بردارید دو قدم برای تهذیب ✅جواب آیت الله بهجت(ره)به کسی که پرسیده بود چه کنیم که به جایی برسیم؟فرموده بود نماز. چرا بعضی ها نماز میخوانند ولی پیشرفت ندارند؟ 💢اول باید بخواهیم،ایمان داشته باشیم که اگر زحمت بکشیم درهایی به رویمان باز میشود 💢دوم گناه نکنیم 💢سوم خوب نماز بخوانیم 👈🏻به همه جا میرسیم. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسی بزرگ از زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 ♻️روش تحصیل در حوزه 🔆لازمه خروجی خوب حوزه 🔹شیوه تحصیل امام خامنه ای @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 11تا15-.pdf
690.3K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۱تا۱۵ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠همان گونه که از ابتدای تاسیس کانال توضیح داده شد، در🔅 البیان🔅، مبانی و اندیشه های استاد آیت الله فرحانی، در ۴ بخش عمده ارائه و تمرکز اصلی کانال بر این محتوای مورد نظر خواهد بود. ♻️بر این اساس در این مدت ۲ ماهه شروع به کار کانال، سعی شد پیش درآمدی بر منظومه فکری استاد را در هر یک از این چهار بخش بازتاب دهیم. 💢البته در کنار این ۴ سرفصل، مباحث و مطالب دیگری نیز به تبع مناسبت ها و حوادث روز، تقدیم مخاطبین محترم کانال شد. 👈🏻در ادامه با مطالب برگزیده ۲ ماه گذشته (آذر و دی ماه) کانال با ما همراه باشید: @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 🔅🌷مطالب برگزیده کانال البیان🌷🔅 🔹بازتاب اندیشه های استاد آیت الله فرحانی 🔺تبیین مکتب فقه الخمینی 🔺روش تحصیل در مسیر اجتهاد 🔺امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 🔺اخلاق و معنویت ✅ 💠مدرسه فقه الخمینی https://eitaa.com/albayann/52 💠فقه الخمینی و مدل علمی آن https://eitaa.com/albayann/144 💠تفکیک ماهیت حکمی از اصولی و پیامدهای آن در علم اصول https://eitaa.com/albayann/109 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات https://eitaa.com/albayann/170 💠ترابط مکتب فقه الخمینی و انقلاب اسلامی https://eitaa.com/albayann/178 💠خطاب وحیانی و مراتب حکم https://eitaa.com/albayann/241 💠تفسیری از کلی سعی در حکمت متعالیه https://eitaa.com/albayann/34 💢معرفی مدرسه فقهی امیرالمومنین به تولیت استاد آیت الله فرحانی https://eitaa.com/albayann/115 💢مشکل نظام آموزشی حوزه درچیست؟ https://eitaa.com/albayann/240 💢تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه https://eitaa.com/albayann/16 💢دو مطالبه رهبر انقلاب از حوزه انقلابی https://eitaa.com/albayann/25 💢توصیه و راهکارهای اساسی برای طلاب جوان https://eitaa.com/albayann/89 💢حوزه موجود و حوزه مطلوب https://eitaa.com/albayann/147 🔅نقش حداقلی و حداکثری حکمت https://eitaa.com/albayann/43 🔅آینده فقه شیعه و حکومت اسلامی https://eitaa.com/albayann/45 🔅چالش های اسلام و فلسفه غرب https://eitaa.com/albayann/65 🔅قوانین مداری و منزلی https://eitaa.com/albayann/104 🔅نقص فلسفه ما در چیست؟ https://eitaa.com/albayann/80 🔅امتداد حکمت عامل انقلاب https://eitaa.com/albayann/166 🔅علت جهانی شدن اسلام https://eitaa.com/albayann/204 🔅علوم انسانی اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/albayann/220 🔅مشکل امروز حوزه و دانشگاه در عرصه اسلامی سازی علوم https://eitaa.com/albayann/13 🌀رحمت رحمانی و رحمت رحیمی https://eitaa.com/albayann/22 🌀تفسیر انسان با انسان https://eitaa.com/albayann/73 🌀مسئله اخلاق و نتیجه گرفتن https://eitaa.com/albayann/120 🌀رازهای استفاده از نماز چیست؟ https://eitaa.com/albayann/129 🌀جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی https://eitaa.com/albayann/209 🌀نقش جوانان مومن ودارای معنویت در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/albayann/258 @albayann
farhani.osul5.pdf
1.06M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 20تا25 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann