eitaa logo
البیان
11.5هزار دنبال‌کننده
752 عکس
176 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
📣اخلاق در حوزه 🔆کار معنویت، کار دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. 🔔کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند. 🌿در حوزه بحمدلله کسانی هستند که میتوانند از زلال معنویاتی که از دل آنها سرازیر میشود - فقط لقلقه‌ی زبان هم نیست - همه‌ی ما را سیراب کنند؛ شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی(رحمه الله علیه) در نجف چقدر برکات درست کرد. شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند؛ یک نمونه‌اش مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) که قم را روشن کرد؛ چراغ علوم عقلی را در قم،ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت. 💠بیانات مقام معظم رهبری در دیداری جمعی از اساتید و طلاب و فضلای قم 98/8/2 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈🔈 🔰آیت الله فرحانی: 💢نقش حداقلی و حداکثری حکمت در بحث امتداد حکمت، نقش دفاع از دین حداقل کارکرد حکمت و فلسفه می باشد، در حالی که مرحوم علامه طباطبایی، حضرت امام ره و تلامذه این دو بزرگوار، یک نقش حداکثری برای حکمت قائل بوده و از آن بهره برده اند...👇 ♦️فهم دین با استفاده از حکمت 🖌ظرفیت فهمی انسان تابع مجموعه ای از مبانی حکمی می باشد که تا آنها شکل نگیرد، عمق بسیاری از معارف دینی روشن نخواهد شد. @albayann
فلسفه در نگاه مرحوم آخوند 🌀فرزند آخوند خراسانی(صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل میکردند؛ 🔸کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد(ع) در عقاید را نمیفهمند، وهمانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول وعقاید حقه ،بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 🔰نقدی بر تهافت فلاسفه،اثر سید جلال الدین آشتیانی (کتاب سال حوزه)،ص80-77 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈🔈. 🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی1⃣ 🌀درقرآن چندنوع خلافت داریم؟ 🌀تفاوت خلافت هادرچیست؟ 🌀آیاجامعه استکمال دارد؟نظرقرآن دراین رابطه چیست؟ 🌀ارتباط این مسائل با آینده فقه وحکومت شیعه چیست؟ 🔰 آیت الله فرحانی: 👈 درقرآن کریم چهارنوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است: 🔹️اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم. 🔹️دومی مربوط است به حضرت داوود 🔹️سومی مربوط است به خاتم الانبیاء 🔹️آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء. 🔺 اما این خلافت هادرعین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند. فارق را جناب علامه طباطبایی درالمیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه براینکه برای هر فردقابل تصویراست برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویراست. بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تابتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را‌ تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگراینکه ما بتوانیم فقه الخمینی رادرحوزه رایج کنیم. 👈🏻 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
🔰آیت الله فرحانی: 🔶افتخار بزرگ ما در حوزه علمیه فقه نورانی اهل بیت علیهم السلام است و همه سر سفره قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) ارتزاق میکنیم و بهره میبریم. لکن بهره مندی از سفره اهل بیت یک نظام فکری قوی میخواهد ، یک نظام فکری منسجم که میشود در یک دوره قابل قبول علمی آن را بدست آورد و رفت و از اسلام دفاع کرد . 🔹شهید مطهری میفرماید وقتی یکبار خودم و تحصیلاتم را ارزیابی میکردم دیدم من یک نظام فکری پیدا کرده ام ؛ آن موقع تازه با استاد الهی ام امام خمینی آشنا شده بودم ، با فلسفه اسلامی آشنا شده بودم ، قاعده الواحد را فهمیده بودم و بسیاری از سوالاتم نقش بر اب شده بود . که نتیجه ملاقات چند استاد بزرگ آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی بود . ممکن بود اگر من حوزه نمیامدم خیلی چیزهای دیگری داشتم حتی ایمان و تقوا و... اما این نظام فکری را پیدا نمیکردم و این اجتهاد جواهری را نداشتم . که نتیجه یک کار قوی علمی منسجم سر سفره روایات اهل بیت(علیهم السلام) بود . 🌀این بزرگواران ، این نظام فکری را از بزرگانشان مثل آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی با زحمت و در یک دوره قابل قبول علمی و در عین حفظ نشاط و جوانی و بدون خسته شدن بدست آوردند ، و با همین نشاط وارد عرصه دفاع از دین و انقلاب و اندیشه نورانی امام شدند ، کارهای بزرگی بود که امثال شهید بهشتی و امام حاضر ما و مرحوم آقای مطهری انجام دادند . 👈🏻شما رساله دکترای شهید مفتح رو ملاحظه بفرمایید ؛ اینها نشان دادند که چگونه باید از روایات اهل بیت علیهم السلام ، کلمات نورانی ادعیه بزرگ ، استفاده کرد ؛ آقای مطهری گریه میکرد و میگفت معجزه از ما نخواهید که کمیل امیرالمومنین علیه السلام معجزه است ، مناجات شعبانیه معجزه است ، 🔺ما برای استفاده از این فضا باید کار منسجم علمی بکنیم . این کار منسجم هم سر سفره امامین انقلاب باید انجام شود ضرورتا و انقلابی کردن حوزه هم جز این راهی ندارد . کار منسجم علمی و ایجاد یک نظام فکری قوی و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام . . @albayann
✴ مدرسه فقه الخمینی 💠آیت الله فرحانی: 🔔 توجه شود که خروجی اصلی ما فقه اهل بیت(علیهم السلام) است،فقه امام صادق(علیه السلام) است . 🔰اگر هم مسئله فقه الخمینی را مطرح میکنیم از این جهت است که ما فقیه نظام را امام میبینیم. بدون تعارف فقه فقیه نظام ما فقه امام است . ما به اعتبار اینکه با نظام مقدس جمهوری اسلامی کار میکنیم و باید فقیه این نظام را بشناسیم و با ابعاد فقه ایشان آشنا بشویم و به تعبیر ایشان فقه را فلسفه حکومت و فلسفه عملی فقه بدانیم باید با فقه الخمینی و قوتی که در بیانات ایشان هست آشنا شویم. فقیه نظام ما صاحب یک مدرسه ایست که این مدرسه اگر خوب تحلیل شود مباحث مقدمه واجب مسئله ضد و اجتماع امر ونهی و متعلق احکام و ... همگی درست فهمیده میشود. 🖋 در تحلیل قضایایمان دیگر لازم نیست،سراغ فهم قضایای خارجیه راسل یا مبانی منطقی استقراء راسل برویم . ما با احترام به همه بزرگانمان فقه فقیه نظام را فقه امام میدانیم و این راهیست برای فهم فقه جواهری و فقه الصادقین علیهما السلام . @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈🔈 ♻️ مطابقت بیان مقام معظم رهبری در بحث با مطلب فوق العاده مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره... 💢آیت الله فرحانی: 🔥هر بلایی که در تاریخ بر سر مسلمانان آمده است، یا به خاطر کوتاهی در مسائلی همچون اقتصاد بوده و یا در اثر دوستی با دشمنان دین رخ داده است. 👈باید دست رد به سینه کفار زد، چه در مساله اقتصاد و چه در بحث تولی و دوستی با آنان 🖌علامه طباطبائی (ره) در مورد شدت حرمت ربا و دوستی با دشمنان دین می فرمایند: 🔻و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين... فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين... 🔻و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم... 📒الميزان في تفسير القرآن، ج‏۲، ص: ۴۰۹ @albayann
📣عمیق درس بخوانید 🌿عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همه‌ی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایه ی علمی. 🔹️در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبه‌هایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایده‌یی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی می آموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایه ی علمی را مستحکم کنید. 💠بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ 83/4/15 @albayann
🔰قال الحسن بن علی (ع) لو جعلت الدنیا کلها لقمه واحده لقمتها من یعبد الله خالصا لرایت انی مقصر فی حقه. 🔹امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: اگر همه دنیا را یک لقمه کنم وآن را در دهان کسی گذارم که از روی اخلاص،خدا را عبادت میکند، باز به نظرم در حق او کوتاهی کرده ام. 🔺التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام،ص:۳۲۹. 🔸ولادت با سعادت حضرت خدمت اعضای محترم گروه مبارک. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢📢 🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی2⃣ . 🔸️استکمال جامعه چگونه شکل می گیرد؟ 🔸️نتیجه استکمال جامعه چیست؟ 💠آیت الله فرحانی : 🔰درحکمت متعالیه مشخص شده است که فرد،جسمانیه الحدوث وروحانیه البقاءاست،یعنی حرکتش را ازعالم ماده شروع می کند وبه عالم معنا می رسد ،جامعه هم همین طوراست ازباب یک مرکب حقیقی که روح مشترک دارد. 🔹️درطول تاریخ خلافت فردی داشته ایم ولی خلافت جامعه هنوز به ثمره ننشسته است، دراین باره حضرت آقاهم درپنجاه سال پیش فرمودندکه خلافت فردغیرازخلافت جامعه است. این مطالبه آقااست که،بایدمبانی قوی قرآنی ما درجامعه امتدادپیداکند. @albayann
🔰مقابله با شبهات 🔹در دوره‌های مختلف، علمای بزرگ ما را ملاحظه کنید؛ یکی از مسؤولیتهای خودشان را این میدانستند که با شبهات مقابله کنند. مقابله هم : 🔺یا به نحو پیشگیری است 🔺 یا به نحو درمان. 👈🏻پیشگیری، بهتر از درمان است. 🔹این‌که کلام را تعلیم میدادند، فلسفه را تعلیم میدادند و شخصیتی مثل علامه‌ی حلی - که فقیه عالیقدری است - هم در کلام کتاب دارد، هم در فلسفه کتاب دارد، به‌خاطر این بود که با بارور کردن عقلیت مخاطب خودشان بتوانند از ورود یا جایگیر شدن شبهه‌ها در ذهن پیشگیری کنند. 💠بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ ۸۳/۴/۱۵ @albayann
🔰چالش های اسلام و فلسفه غرب 💢آیت الله فرحانی: 1️⃣ در چالش اول اسلام با غرب، اسلام بین چهار کانون تمدنی متولد شد ؛ 🔺ایران و روم و مصر و صنعاء ،که همگی از سابقه ای قوی برخوردار بودند. 👈🏻امروز شما آثار دانشمندان تمدن شناس را ببینید ؛ افرادی مثل ویل دورانت ، گوستاو لوبون یا تویین بی که با اینکه چند سال قبل از انقلاب از دنیا رفت اما نظراتش در بحث تاریخ تمدن همچنان در دانشگاه ها بسیار حاکم است . این ها اعجاب دارند از اینکه اسلام یک سلول زنده بوده که نبی اکرم در مدینه تاسیس کرده و در کمتر از دو دهه همه تمدن ها را منفعل کرده است ! 🔅 لذا برخی از اسلام شناسان غربی میگویند در بین ادیان جهانی (اسلام و مسیحیت و بودا) نکته ای که اسلام را متمایز میکند👈🏻 سرعت آن است . مسیحیت جهانی شد اما چند صدسال بعد از عیسی (ع) ؛ اما اسلام ظرف دو دهه جهانی شد . 🔸 در این چالش از آنجا که اسلام بین چهار کانون تمدنی بود آثار اندیشه آن تمدن ها در دامن اسلام میریخت ؛ برای اینکه این اندیشه ها پالایش شود و سره از ناسره اش جدا شود ، چاره ای نبود از اینکه وجود مقدس امام باقر و امام صادق علیهما السلام ، نهضتی را تاسیس کنند . 🔸در این نهضت هم رویکرد تقریبی داشتند نه رویکرد شیعی ؛ ائمه مذاهب اربعه را آوردند سر درس و گفتند بنشینید یاد بگیرید از اسلام دفاع کنید ، نه از شیعه از اسلام ؛ این نهضت که راه افتاد ، شروع کرد آثار افلاطون و ارسطو را سامان داد . این مقابله اسلام بود با غرب در چالش اول ، به مدیریت امامین صادقین علیهماالسلام. 2️⃣ چالش دومی که اسلام با غرب داشت آقای طباطبایی متوجه شد . متوجه شد که جریان فلسفه اسلامی توسط صدرالمتالهین به اوج خودش رسیده 👈🏻 و صدرا توانسته یک سازمان فلسفی بوجود بیاورد ولی خب این در دامن اسلام است . 👈🏻همزمان با کاری که صدرا داشت در دوره صفویه در ایران انجام میداد رنسانس اتفاق افتاد و اروپا رفت به سمت دیگری. یک چالش ضد دینی در اروپا بوجود آمد و یک چالش کثرت گرایی در فکر و اندیشه در اروپا حاکم شد . 👈🏻از طرفی هم سوسیالیست ها و مارکسیست ها داشتند کار میکردند که یک چالش الحادی بوجود آمد . 🔺علامه طباطبایی دید اینطرف چالش الحادی است ، طرف دیگر چالش ، حداکثرش به تعبیر امام اسلام آمریکایی و دین سکولار است . دید چاره ای ندارد که هسته قوی علمی تشکیل داده و از دین دفاع کند در مقابل ژرژ پلیتزر ، سارتر ، دکارت ، کانت و.... 🔺چالش دوم را در مقابله با فلسفه غرب و شرق آقای طباطبایی توانست با این هسته مدیریت کند . البته در این مدیریت امام هم دخیل بود . شهید مطهری میگوید من از امام هم استفاده کردم که ما در درس خارج نشان دادیم که کجاها استفاده کرده است . 3️⃣ چالش سوم ، چالش اسلام با استکبار در زمان کنونی است . 👈به تعبیر زیبای حضرت آقا در بیانیه گام دوم زمانی که اسلام متولد شد جهان دوقطبی شد، سه قطبی ؛ در اثر رشد انقلاب قطب مارکسیسم حذف شد و الان جهان دو قطبی است، که یک قطبش اسلام است . 🌀 این چالش اسلام با استکبار را آقا میگوید حوزه علمیه باید مدیریت کند . چطور مدیریت کند ؟ با روشن کردن تکلیف علوم انسانی ! ♻️این مطالبه ی رهبری از حوزه هاست . 💠منبع:بیانات استاد فرحانی در زمینه نقش علامه طباطبایی در امتداد حکمت @albayann
✴ستارگان حرم ♻️ انس و علاقه‌ے بزرگان دین و معرفت، نسبت به ساحت نورانے و تقیّد به زیارت مداوم و عارفانه‌ے آن حضرت، درسهای زیبایی از حبّ و تولاّی اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و توسّل به نسل پاک و فرزندان رسول‌خدا‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای تک تک ما خدمت گزاران این بانوی عظیم الشان خواهد داشت. 🌀 ، نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام توجّه و عنایت مخصوصی داشتند… مادامی که در قم بودند، هفته‌ای یک بار یا بیشتر به حرم حضرت‌معصومه‌ علیها‌السلام مشرّف می‌شدند. ⚡(ره) درباره ے شخصیت علامه‌طباطبائے(ره) میفرمودند : "من فیلسوف و عارف بسیار دیده‌ام ولی، احترام مخصوص من به ایشان نه به خاطر این است که ایشان یک فیلسوف است، بلکه احترام به این جهت است که او عاشق و دلباخته اهل‌بیت علیهم السلام است. 💠علاّمه‌طباطبایی‌ره، در ماه رمضان ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرف می‌شد، ضریح مقدس را می‌بوسید، سپس به خانه می‌رفت و افطار می‌ نمود. این ویژگی او است که مرا به شدّت شیفته ایشان نموده است. " 📚:«پیام انقلاب» تاریخ ۱۹ / ۸ /۶۳؛ «یادها و یادگارها» ص ۸۲ – ۸۱ @albayann
💢آیت الله فرحانی: 🔹بین ما وآن بزرگوار آنقدر فاصله است که ما حتی نمی توانیم احساس سنخیتی بکنیم. 🔸درزیارت حضرتش میخوانیم : یافاطمه اِشفعی لی فی الجنه فاِنّ لک عندالله شانا من الشان. 💠کسی حق شفاعت داردکه از مظاهر اسمای حسنای الهی باشد. 👈🏻واین بدان معناست که کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) از ولایت الهی برخوردار است. 👈🏻همین شناخت و معرفت است که موجب شده علماء و بزرگان، نوکری در پیشگاه حضرت معصومه(س)را افتخار خود بدانند که 🔅مَن زارها عارفا بحقها فله الجنّه @albayann
💠 حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) در اواخر عمر شریفشان می فرمودند: ◾️دیگر نمی توانم به حرم مطهر حضرت معصومه (علیها السلام) بروم، اما در آن ایامی که مشرف می شدم، قبل از ورود به حرم، این شعر را با خود زمزمه می کردم: ➖به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند ➖که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی در همان حال نگران بودم که مبادا این شعر را به من خطاب کنند. 🏴رحلت جانگداز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم . @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢📢 💠آیت الله فرحانی: 🌿عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟ 🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟ 🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛ 🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد ، مراقب اگر باشی با تقوا میبرندت به بهشت . مراقبت در ظرف معرفت ؛ بدانی و بخواهی و مراقبت کنی . چرا آمدی حوزه ؟ کجا میخواهی برسی ؟ آیا مطابق خواسته ات مراقبت میکنی؟ چند سال است مهمان حضرت فاطمه معصومه ای؟ کی آوردتت؟ احساس میکنی حرکتت داده است ؟ درجه ات داده است @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊بشنوید 🔆 شب های جمعه و نعمت زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) برای اهل قم 💢آیت الله فرحانی: 🔹وجود فاطمه معصومه(سلام الله علیها)سبب شده نفوسی که مهمان حوزه علمیه هستند مستعد برای دریافت وتوجهات الهی شوند 🔸هرکس اتصال و ارتباط با حضرت را بیشتر کند برکت حضورش در حوزه بیشتر میشود 💠طلاب و اساتید حوزه خوب است که یک هفته درس بخوانند و شب جمعه به حرم بیایند و به خانم به عنوان میزبان گزارش کار بدهند @albayann
♻️تحسین امام کاظم(ع) بر عظمت علمی حضرت معصومه(س) 💢بهره علمی حضرت فاطمه معصومه(س) در پرتو تعالیم امام کاظم و امام رضا(ع) از ویژگیهای شخصیتی این بانوی بزرگوار است. مرحوم داماد اول از کتاب کشف اللثالی این داستان مشهور را درباره فضایل علمی حضرت فاطمه معصومه(س) نقل می‌کند: 🍃روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسشها را نوشته بودند. وقتی پاسخها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. 🍃در بین راه با امام کاظم(ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش. بنابراین می‏‌توان گفت حضرت فاطمه معصومه(س) تحت تعلیم و تربیت دو امام معصوم(ع) مورد تربیتهای الهی قرار گرفتند و منبع نور و معرفت قرار داده شدند.   ♦️ س ♦️ س ♦️ ع @albayann
♨️تفسیرانسان باانسان 💠آیت الله جوادی آملی: 🌿حضرت استاد علاّمه طباطبايي(قدس‌سرّه) پيش از آنكه به كتابهاي حوزوي بپردازد، به كتاب نفس خويش پرداخت. او انسان را با انسان تفسير كرد، چون تا كسي انسان را با انسان تفسير نكند و مفسّر خويش نباشد، نمي تواند مفسّر امري ديگر باشد. 📚منبع:کتاب شمس الوحی تبریزی اثر علامه جوادی آملی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰آیت الله فرحانی: 🔅طلبه ای که به محضر امام زمان(عج) شرفیاب شد 💢داستان طلبه جوان شیخ محمدصادق ، که به محضر صاحب حوزه حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه شرفیاب شد @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی(ره): 🔹 با ریختن خون عزیزان ما، تایید شد انقلاب ما. 🔸بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می‌کند. 🔸 بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود. 🔸ما از مرگ نمی‌ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید. @albayann
🔅امام خامنه ای: 🔰فرض بفرمائید در کشور ترور اتفاق می‌افتد؛ شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری، شهید رضائی‌نژاد را ترور میکنند. 🔹 خب، این یک کار تروریستی است. 🔸یک وقت به این مسئله به چشم یک عمل تروریستیِ ضد امنیتی نگاه میکنیم؛ خب، انسان غصه هم میخورد؛ چند تا دانشمند ما مورد اصابت جنایت دشمن - یک چند تا تروریست - قرار گرفتند. 🔸یک وقت نه، با همان چشمِ جبهه‌ای نگاه میکنید: این یک حرکت در مجموعه‌ی حرکتهای خصمانه‌ی علیه نظام اسلامی است. 👈🏻مثلاً در جبهه‌ی جنگ مرزی با عراق - که هشت سال جنگ داشتیم - یک جا اگر چنانچه توپخانه‌ی دشمن کار کند، معنایش این نیست که دشمن با اینجای بالخصوص کار دارد؛ این معنایش این است که این یک حرکتی است که دشمن دارد اینجا انجام میدهد، احتمالاً برای اینکه شما حواستان به اینجا منعطف شود، او به یک جای دیگر حمله کند - به قول خودشان حرکتهای پشتیبانی، که این در واقع حیله است - یا برای این است که رزمنده‌ی ما را در اینجا تضعیف کند تا مثلاً بتواند یک حمله‌ی سراسری انجام دهد. 💢 وقتی با این چشم نگاه میکنید، معلوم میشود که دشمن به دنبال کوبیدن حرکت علمی در کشور است؛ یعنی یکی از حلقه‌های توطئه‌ی دشمن این است. 👈 چند تا حلقه‌ی به‌هم‌پیوسته وجود دارد؛ مثلاً حلقه‌های تحریم اقتصادی، ترویج ابتذال، ترویج مواد مخدر، کارهای امنیتی، ایجاد تزلزل در مبانی و مسائل اعتقادی؛ چه اعتقاد به اسلام، چه اعتقاد به انقلاب. اینها حلقه‌های گوناگونِ به‌هم‌پیوسته است؛ 💠یکی از این حلقه‌ها هم - که مکمل این زنجیره است - کوبیدن حرکت علمی در کشور، با ترساندن دانشمند ما، با حذف دانشمند ماست. با این چشم به قضیه نگاه کنیم. ♻️بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان؛ 1390/5/15 @albayann
⚛شهید فخری زاده 🔶آخرین یادداشت وبلاگ شهید فخری زاده «ضرورت احیای فلسفه اسلامی» به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد 🔻دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔹️با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. 🔺️عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ 🖋ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست؟ 🔹️از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. ♻️حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 📑چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔹️هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔹️مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹️در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. 🔹️فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسقه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار 🚩 و دیگر ادامه یادداشت بعدی صورت نگرفت.... @albayann
♨️نقص فلسفه ما درچیست؟ 💠مقام معظم رهبری می فرماید: ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - 🌀نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. ⚡⚡میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. ♻️دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ 🔺️فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. 🔅بیانات رهبری در جمع نخبگان حوزوی ۸۲/۱۰/۲۹ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢📢 🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی3⃣ 🌀آیا جامعه به ولی احتیاج دارد؟ 🌀خصوصیات ولی چیست؟ 🌀نشانه های جامعه با ولایت چیست؟ 🌀نقش ولی جامعه چیست ؟ 🌀آیاجامعه می تواندبدون ولی سعادتمند شود؟ 🌀امتدادتوحید اساسی اجتماعی درجامعه چگونه است ؟ 🌀نتایج جامعه ای که درآن جامعه،ولی حکومت می کندچیست؟ ♨️🔺️پاسخ سوالات فوق دربیانات استادآیت الله فرحانی @albayann