💠امتداد حکمت، عامل انقلاب
♨️استاد آیت الله فرحانی:
♻️در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند.
💢 دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود.
🔅مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند.
این شد پشتوانه فکری انقلاب.
👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند.
🔹 ایشان می فرماید :
توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم.
🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند.
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#امتداد_حکمت
@albayann
🔰مقام معظم رهبری:
♻️برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه
💠یک مقایسهی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد.
💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونهی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا.
👈🏻 آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبستهی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجهی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت
🔹 شکنجهی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانهای بنا کن.
🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراهکنندهی فرعون نجات بده.
🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجهاش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛
🔅 مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند.
♨️این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود.
📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفتهاند و شهید شدهاند: حسینبنعلی (علیهالسّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید.
📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را.
❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟
🔰اما در مقابل همهی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده.
🔸 در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن.
💠بدن پاره پارهی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن.
⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا».
‼️این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمهی اوست.
👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد.
۱۳۸۸/۱۱/۱۹
@albayann
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات
♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است.
این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت.
💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند.
🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند.
دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت:
🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است.
🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام ومنطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول.
🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
آیت الله فرحانی -محقق خویی.mp3
2.98M
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعه
🔰تحلیلی بر نظریه محقق خویی در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
1️⃣ بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء
♻️محقق خوئی در مبحث وضع، نظریه ای دارند که از آن تحت عنوان «مسلک تعهد» نام برده می شود.
💠مبنای این نظریه این است که واضع وقتی می خواهد قرارداد کند، باید قرارداد را جایی انجام دهد که به او مربوط است .
واقعیات خارجی در حیطه اختیار واضع نیست ؛اما التزام و تعهد، فعل اختیاری واضع است و می تواند نسبت به فعل اختیاری خود قرارداد کند و به آن ملتزم شود.
ولذا موضوع له هیئت جمله خبریه، تعهد و التزام به قصد حکایت از واقعیت خارجی است؛ و موضوع له هیئت انشاء ،تعهد و التزام به حکایت از یک اعتبار نفسانی است.
بر همین اساس در خبر و انشاء یک اشتراکی وجود دارد که هر دو تعهد و التزام از حکایت کردن هستند.
و تفاوتشان در این است که در خبر، قصد حکایت از یک واقعیت خارجی را تعهد می کنید ولی در انشاء قصد حکایت از یک اعتبار نفسانی را تعهد می دهید.
ایشان با این رویکرد حقیقت انشاء را اینگونه تحلیل می کنند که کأن،َّ ما در انشائیات دو اعتبار داریم:
🔺 یکی خود وضع است که تعهد به قصدالحکایه است.
🔺 یکی آن امری است که این تعهد از آن خبر می دهد، و آن اعتبار نفسانی است.
💠 نتایج تفسیر مسلک تعهد
محقق خویی دو نکته را به عنوان نتایج این مبنا نتیجه می گیرند که در فهم تحلیل ایشان از حقیقت انشاء نقش کلیدی دارد:
♨️1- نقدی به کلام مشهور دارند که اینکه مشهور می گویند انشاء، ایجاد به لفظ است، غلط است؛ لفظ از علل ایجاد نیست ؛
چون ایجاد اگر ایجاد تکوینی باشد، جوهر و عرض را که با لفظ نمی شود ایجاد کرد.
اگر ایجادِ اعتباری است این هم غلط است، اعتبار نیاز به لفظ ندارد؛ اعتبار به ید مُعتبِرش است. مُعتبِر ملکیت را نزد خود اعتبار می کند و کاری به لفظ ندارد.
♨️2- می فرماید شما بیع را تحلیل کنید.
«بعتُ» یعنی چه؟ معنای عرفی «بعتٌ» نه فقط آن اعتبار است، نه فقط این لفظ است.
اگر آن اعتبار نفسانی نباشد ؛ صدبار لفظ «بعتُ» هم بگویم هیچ اتفاقی نمی افتد. انشائی بودن «بعتُ» به این است که:
1⃣ اعتبار نفسانی باشد
2⃣ اضافه شود بر این اعتبار نفسانی، خبر از آن اعتبار.
💠 وارد نبودن اشکال مشهور بر نظریه محقق خویی
متأسفانه برخی اعلام نجف و همچنین تلامذه حضرت امام، به مختار محقق خویی اشکال می کنند که مسلک تعهد موجب می شود که انشاء، اخبار بشود؛ چون وضع می شود «تعهد به إخبار از اعتبار نفسانی». لکن این اشکال وارد نیست.
👈🏻از عبارات ایشان کاملا روشن است که ملتفت به این نکته بوده اند. لذا اگر کسی بگوید مرحوم خویی انشاء را تبدیل به اخبار کرده ، معلوم می شود کلام ایشان را کامل تلقی نکرده است.
💠 تأثیر این نظریه در فقه معاملات
♻️محقق خویی می خواهد بگوید این مبنا را در فقه معاملات در هرجایی خواستید، من برایتان پیاده می کنم.
مثلا در نکاح؛ «زوجتُ»، «زوجتُ» انشائی است. شما اگر در نفستان اعتبار زوجیت کردید، از این اعتبار زوجیت تا إخبار ندهید نمی گویند تزویج واقع شده است.
اگر اعتبار زوجیت هم نکنید و مدام بگویید «زوجتُ» ، تجویز درست نمی شود.
علقه زوجیت وقتی شکل می گیرد که این دوتا را روی هم بگذارید؛
یعنی اول اعتبار زوجیت کنید
و سپس در کنار این اعتبار زوجیت که در صقع نفس است (و لفظ هم دخالتی در آن ندارد) از این اعتبار، خبر دهید و حکایت کنید.
بنابراین بیع انشائی، طلب انشائی، امر انشائی، اذن انشائی، زوجیت انشائی و سایر انشائیات ، دو رکن دارند:
1. اعتبار نفسانی
2. اخبار از این اعتبار.
🔆در نتیجه باید گفت، بیع نه لفظ به تنهایی است نه معنای به تنهایی.
تا اعتبار نباشد و لفظ نیاید و إخبار از آن اعتبار ندهد، بیع شکل نگرفته است.
👈🏻این اصل مبنای محقق خویی(ره) است.
🔊تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی
🔰استاد آیت الله فرحانی :
🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد.
چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است.
♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است.
🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد:
کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند
و کتاب دیگری به نام سرالصلاه.
💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند:
من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا.
👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است.
🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم.
♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_محضر_علامه
#انسان_شناسی
#در_مدرسه_امام
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️
🔰رهبر معظم انقلاب:
♻️امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است!
🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.
🔸 باید یک بنای اینچنینی و مستقل بسازیم.
📝 بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام)
۱۳۸۴/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#غرب
#امتداد_حکمت
@albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است.
👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است.
💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد.
من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود.
🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود.
🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد.
♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است.
📜جلسه درس خارج
۹۸/۰۶/۲۴
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
💠جای فلسفه در مسجد است
🔰رهبر معظم انقلاب:
🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛
👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت.
🔅هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛
آن هم در «مسجد».
❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟
بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟
👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد.
خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است...
💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛
👈🏻اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد.
🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئلهی مهمی است.
امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعهی ما شده است.
خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#حکمت
#فلسفه
@albayann