eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، 🚩 وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِ
‎السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ 🏴 الْهادِي الْمُهْتَدِي وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ (ره): 💢 آنها از باب اینکه می دیدند این خطرناک است؛ برای دولت خطرناک است؛ برای قدرتها اینها خطرناک بوده؛ از این جهت، این طور شد که آنها را حبس کردند، کشتند، [اذیت] کردند، تبعید کردند. 💢 می گویند مردیکه از [مدینه] بر می دارد امام- علیه السلام - را می آورد در اینجا، یا حضرت عسکری را در چندین سال نگه می دارد و تحت فشار و در عَسْکر ... در جُند، ایشان را نگه می دارد و امام- علیه السلام- محبوس است در آنجا. این از باب این [بود] که [امام] نماز می خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز می خواندند. به نماز چه کار داشتند؟ 🔹 وقتی که یکی از این هاشمیون قیام می کردند بر ضد حکومتها؛ در ظاهر [ائمه اطهار] یک انتقاد صوری هم از آن می کردند، لیکن با دست اینها بود. اینها[ائمه اطهار] آنها را وادار می کردند به اینکه این کار را بکنند. 🔅 بزرگان دین ما و ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ در راه دفاع از‏‎ ‎‏ هتک شدند، سیلی خوردند، به رسیدند؛ زندان رفتند، مسموم شدند.‏‎ ‎‏پیروان علی و و اولاد روحانی و جسمانی آن بزرگواران همواره با حکام جائر‏‎ ‎‏مقابله کردند. صحیفه امام؛ جلد ۴؛ ص ۲۲ @albaynn
🔅 خلق پیامبر اکرم (ص) عامل جهانی شدن اسلام «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ» 🔅ضرورت تأسی طلاب از سیره رسول الله(ص) 💠 آیت الله فرحانی: 🔰 چه شد که اسلام جهانی شد؟ ⬆️ سوالی است که بعضی از مستشرقین و مولفین غربی همچون لامارتین فرانسوی مطرح می کنند. می پرسند: چرا بر خلاف اکثر ادیان آسمانی و زمینی دین اسلام جزء معدود ادیان جهان شمول شده است؟ چرابر خلاف انچه مسحیان منتشر می کنند در عدد نیز اسلام بیشترین آمار را دارد؟ 🔸اسلام با سرعت بسیار زیاد و بی نظیری جهانی شدو این در حالی است که در آغاز این دعوت، بعضی از نزدیکان پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله )به او ایمان نداشتند. ولی اسلام در طی حدود دو دهه بزرگترین و عمیق ترین تمدن ها را در نوردید، در حالی که در سرزمینی شکل گرفت و نمو کرد که حتی ابر قدرت های آن زمان طمعی به تصاحب آن نداشتند. در کل می توان گفت از لحاظ ظاهری پیامبر اسلام بدون هیچ ابزار و امکانات و قدرتی، این دعوت جهانی و ابدی را شروع کردند. از آیات و روایات دو عامل ذکر شده است: 1. قرآن کریم 2. شخصیت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله ) 💢 این شخصیت چگونه بوده که توانسته عامل این پیشرفت سریع اسلام شود؟ قرآن به این سوال این گونه پاسخ می دهد: 🔅«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فضا غلیظ القلب لانفضو من حولک» این خلق عظیم و لین و عطوفت پیامبر بود که باعث پیشرفت اسلام شد. ایشان حتی برای هدایت کسانی که پیشانی مبارک ایشان را شکافته بودند دعا می کردند. خود غربی ها عامل انتشار شگفت انگیز اسلام را این اخلاق نبوی میدانند. اخلاق برادری، همدلی، صفا، اتحاد و آرامش. 🔔در عصر حاضر این درس از سیره پیامبر بسیار مورد نیاز ماست. امروز هم سربازان امام زمان که به گفته امام صادق (علیه السلام) که فرمودند:«إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا» باید به سیره و اخلاق نبوی بیشتر عمل کنند تا در نشر معارف اسلامی موفق باشند. @albayann
فیض منبسط.mp3
1.92M
🔈 🔰 درس خارج آیت الله فرحانی 📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته عناوین مطروحه: 🔅 تحلیلی از اصالة الوجود 🔅 توضیحی از ضرورت ازلی اصل واقعیت از منظر 🔅 توضیح کلی سعی و تمییز آن از کلی مفهومی در عبارات صدرا 🔅تفاوت دیدگاه استاد با مشهور در تفسیر عبارات ملاصدرا نسبت به تحلیل وجود سعی و نسبت آن با حقیقت محمدیه(ص) 🔅 شواهد روایی از تعین وجود سعی در حقیقت محمدیه(ص) @albayann
البیان
🔈 #بشنوید 🔰 درس خارج #فلسفه آیت الله فرحانی 📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته عناوین مطروحه: 🔅 تحل
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 درس استاد آیت الله فرحانی 👈🏻 فتأمل فی هذا المقام فإنک لو عرفت هذا المعنی فی الوجود صرت من الراسخین فی العلم( الحکمةالمتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه- ج۱ -ص۱۳۰) 💢 منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟ ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد: یکبار مراد از وجود، حقیقت وجود است و یکبار مراد از وجود مفهوم وجود است. فلذا در مسئله وجود یکبار اشتراک ، وصف مفهوم است و در یک جا اشتراک وصف مطابَق است. یکبار مشترک را بر مطابَق و واقع آن حمل می نماییم و یکبار مشترک را بر مفهوم وجود حمل می کنیم. 🔹 بنابراین باید اولاً میان معقول اولی و معقول ثانی فرق نهاد و ثانیاً در معقول ثانی باید بین مشترکی که مفهوم وجود است و متصف به وصف کلیت مفهومی می گردد و بین مشترکی که مربوط به مطابَق این مفهوم است که کلی سعی است، تفکیک نمود. اگر مطابَق را کلی می دانیم، منظور کلی سعی است نه کلی مفهومی. حال اگر مطابَق را به کلی سعی متصف نماییم ، آن چه در تشکیک از آن بحث می کنیم و می گوییم: در همه جا هست، فیض منبسط اوست. 🔺 به تعبیر حضرت امام حقیقت تام احمدی و محمدی(ص) است. همان «بکم فتح الله و بکم یختم» است و به تعبیر حاجی «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‌ » می باشد. همان «فبهم ملأت سمائک و ارضک» که با آن آسمان و زمین را پر کرده است. و یا فراز«لیس ورائکم و وراء الله یا سادتی منتهی» است. بر این اساس دو شأن درست می شود و دو مرتبه «ذات» و «فیض منبسط ذات» داریم. 💠 ملاصدرا می فرماید: با فهم این نکته از راسخان در علم خواهی بود. استاد ما ، آیت الله جوادی می فرمایند: مراد ملاصدرا از این مطلب، فهم وجود سعی و فیض منبسط است و الا کسی قادر به درک ذات نمی باشد. اگر کلی سعی را که حقیقت فیض منبسط است بفهمیم، از راسخان در علم خواهیم بود؛ به نظر ما ملاصدرا تا آخر به این نکته معتقد است. این که بفهمیم وجود دارای یک مرتبه واقعی حقیقی است به نام کلی سعی که همان حقیقت محمدیه(ص) می باشد. وگرنه ذات که معروف و معبود کسی نیست. پ.ن: انشاءالله توضیح و تفسیر بیشتر نکات و روایات مطروحه در آینده نیز به تفصیل ارائه خواهد شد. @albayann
🔰از آنجا که جریان های فلسفه ستیز و عرفان گُریز پیوسته از گذشته های دور سعی در خاموش کردن چراغ حکمت و فلسفه و عرفان داشته اند، بزرگان شیعه هم در آثار خود به این فعالیت ها پاسخ هایی داده و نسبت تنگاتنگ و عمیق حکمت و فلسفه را با قرآن و حدیث تبیین و اثبات می نموده اند. 🔸️یکی از این تلاش ها، کتاب وزین (علی و الفلسفة الالهیّه) است که توسط حضرت علامه محمدحسین طباطبایی(قدس سره)، صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان، نوشته شده و در آن بخش هایی از کلام مولا امیرالمومنین (علیه السلام) که مطالبی فلسفی هست حضرت علامه جمع و تبیین نموده اند. @albayann
📣اخلاق در حوزه 🔆کار معنویت، کار دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. 🔔کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند. 🌿در حوزه بحمدلله کسانی هستند که میتوانند از زلال معنویاتی که از دل آنها سرازیر میشود - فقط لقلقه‌ی زبان هم نیست - همه‌ی ما را سیراب کنند؛ شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی(رحمه الله علیه) در نجف چقدر برکات درست کرد. شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند؛ یک نمونه‌اش مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) که قم را روشن کرد؛ چراغ علوم عقلی را در قم،ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت. 💠بیانات مقام معظم رهبری در دیداری جمعی از اساتید و طلاب و فضلای قم 98/8/2 @albayann
نقش حداکثری حکمت.mp3
2.99M
🔈🔈 🔰آیت الله فرحانی: 💢نقش حداقلی و حداکثری حکمت در بحث امتداد حکمت، نقش دفاع از دین حداقل کارکرد حکمت و فلسفه می باشد، در حالی که مرحوم علامه طباطبایی، حضرت امام ره و تلامذه این دو بزرگوار، یک نقش حداکثری برای حکمت قائل بوده و از آن بهره برده اند...👇 ♦️فهم دین با استفاده از حکمت 🖌ظرفیت فهمی انسان تابع مجموعه ای از مبانی حکمی می باشد که تا آنها شکل نگیرد، عمق بسیاری از معارف دینی روشن نخواهد شد. @albayann
فلسفه در نگاه مرحوم آخوند 🌀فرزند آخوند خراسانی(صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل میکردند؛ 🔸کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد(ع) در عقاید را نمیفهمند، وهمانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول وعقاید حقه ،بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 🔰نقدی بر تهافت فلاسفه،اثر سید جلال الدین آشتیانی (کتاب سال حوزه)،ص80-77 @albayann
آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی.mp3
7.68M
🔈🔈. 🔔آینده فقه شیعه وحکومت اسلامی1⃣ 🌀درقرآن چندنوع خلافت داریم؟ 🌀تفاوت خلافت هادرچیست؟ 🌀آیاجامعه استکمال دارد؟نظرقرآن دراین رابطه چیست؟ 🌀ارتباط این مسائل با آینده فقه وحکومت شیعه چیست؟ 🔰 آیت الله فرحانی: 👈 درقرآن کریم چهارنوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است: 🔹️اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم. 🔹️دومی مربوط است به حضرت داوود 🔹️سومی مربوط است به خاتم الانبیاء 🔹️آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء. 🔺 اما این خلافت هادرعین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند. فارق را جناب علامه طباطبایی درالمیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه براینکه برای هر فردقابل تصویراست برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویراست. بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تابتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را‌ تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگراینکه ما بتوانیم فقه الخمینی رادرحوزه رایج کنیم. 👈🏻 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
🔰آیت الله فرحانی: 🔶افتخار بزرگ ما در حوزه علمیه فقه نورانی اهل بیت علیهم السلام است و همه سر سفره قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) ارتزاق میکنیم و بهره میبریم. لکن بهره مندی از سفره اهل بیت یک نظام فکری قوی میخواهد ، یک نظام فکری منسجم که میشود در یک دوره قابل قبول علمی آن را بدست آورد و رفت و از اسلام دفاع کرد . 🔹شهید مطهری میفرماید وقتی یکبار خودم و تحصیلاتم را ارزیابی میکردم دیدم من یک نظام فکری پیدا کرده ام ؛ آن موقع تازه با استاد الهی ام امام خمینی آشنا شده بودم ، با فلسفه اسلامی آشنا شده بودم ، قاعده الواحد را فهمیده بودم و بسیاری از سوالاتم نقش بر اب شده بود . که نتیجه ملاقات چند استاد بزرگ آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی بود . ممکن بود اگر من حوزه نمیامدم خیلی چیزهای دیگری داشتم حتی ایمان و تقوا و... اما این نظام فکری را پیدا نمیکردم و این اجتهاد جواهری را نداشتم . که نتیجه یک کار قوی علمی منسجم سر سفره روایات اهل بیت(علیهم السلام) بود . 🌀این بزرگواران ، این نظام فکری را از بزرگانشان مثل آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی با زحمت و در یک دوره قابل قبول علمی و در عین حفظ نشاط و جوانی و بدون خسته شدن بدست آوردند ، و با همین نشاط وارد عرصه دفاع از دین و انقلاب و اندیشه نورانی امام شدند ، کارهای بزرگی بود که امثال شهید بهشتی و امام حاضر ما و مرحوم آقای مطهری انجام دادند . 👈🏻شما رساله دکترای شهید مفتح رو ملاحظه بفرمایید ؛ اینها نشان دادند که چگونه باید از روایات اهل بیت علیهم السلام ، کلمات نورانی ادعیه بزرگ ، استفاده کرد ؛ آقای مطهری گریه میکرد و میگفت معجزه از ما نخواهید که کمیل امیرالمومنین علیه السلام معجزه است ، مناجات شعبانیه معجزه است ، 🔺ما برای استفاده از این فضا باید کار منسجم علمی بکنیم . این کار منسجم هم سر سفره امامین انقلاب باید انجام شود ضرورتا و انقلابی کردن حوزه هم جز این راهی ندارد . کار منسجم علمی و ایجاد یک نظام فکری قوی و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام . . @albayann
✴ مدرسه فقه الخمینی 💠آیت الله فرحانی: 🔔 توجه شود که خروجی اصلی ما فقه اهل بیت(علیهم السلام) است،فقه امام صادق(علیه السلام) است . 🔰اگر هم مسئله فقه الخمینی را مطرح میکنیم از این جهت است که ما فقیه نظام را امام میبینیم. بدون تعارف فقه فقیه نظام ما فقه امام است . ما به اعتبار اینکه با نظام مقدس جمهوری اسلامی کار میکنیم و باید فقیه این نظام را بشناسیم و با ابعاد فقه ایشان آشنا بشویم و به تعبیر ایشان فقه را فلسفه حکومت و فلسفه عملی فقه بدانیم باید با فقه الخمینی و قوتی که در بیانات ایشان هست آشنا شویم. فقیه نظام ما صاحب یک مدرسه ایست که این مدرسه اگر خوب تحلیل شود مباحث مقدمه واجب مسئله ضد و اجتماع امر ونهی و متعلق احکام و ... همگی درست فهمیده میشود. 🖋 در تحلیل قضایایمان دیگر لازم نیست،سراغ فهم قضایای خارجیه راسل یا مبانی منطقی استقراء راسل برویم . ما با احترام به همه بزرگانمان فقه فقیه نظام را فقه امام میدانیم و این راهیست برای فهم فقه جواهری و فقه الصادقین علیهما السلام . @albayann
ربا و تولی.mp3
1.27M
🔈🔈 ♻️ مطابقت بیان مقام معظم رهبری در بحث با مطلب فوق العاده مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره... 💢آیت الله فرحانی: 🔥هر بلایی که در تاریخ بر سر مسلمانان آمده است، یا به خاطر کوتاهی در مسائلی همچون اقتصاد بوده و یا در اثر دوستی با دشمنان دین رخ داده است. 👈باید دست رد به سینه کفار زد، چه در مساله اقتصاد و چه در بحث تولی و دوستی با آنان 🖌علامه طباطبائی (ره) در مورد شدت حرمت ربا و دوستی با دشمنان دین می فرمایند: 🔻و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين... فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين... 🔻و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم... 📒الميزان في تفسير القرآن، ج‏۲، ص: ۴۰۹ @albayann