eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
751 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈🔈🔈 دو مثال زیبا در سیره معصومین ع برای موفقعیت در تبلیغ ♻️راهکار فوق العاده برای تبلیغ 💢آیت الله فرحانی: ☀️اندیشمندان غربی، متحیر اند که چطور اسلام طی دو دهه، عالم گیر شد... چه عاملی منجر به انتشار سریع دین مقدس اسلام در جهان شد؟ ♨️راهکار آن توسط قرآن کریم بیان شده و در سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله )و سایر معصومین( علیهم السلام )جریان دارد... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓انسان ولایی کیست؟ و انقلاب اسلامی در عرضه کردن آن چه نقشی داشته است؟ ♻️ ما سه جور مدل برای انسان میتوانیم داشته باشیم: یک مدل انسان ایده آلیستی ، یکی انسان مادی و یکی هم انسان ولایی . 🔺 مدل انسان ایده آلیستی کسی است که، فقط بشود با موعظه با او کار کرد ، عبادت کن ، بگذر ، ببخش ؛ در این مدل جود افضل از عدل است ! 🔺مدل انسان مادی، مدل انسانی است که به او میگویی، تو میخواهی به جایی برسی باید بجنگی ، باید تیغ بدست بگیری، باید ظلم را از بین ببری، باید ظالم را ازبین ببری. 🔺اما انسان ولایی کسی است که هم مامور به عدل است هم احسان؛ انسان ولایی انسانی است که یک دست به ذوالفقار دارد و در دست دیگرش نهج البلاغه است . یعنی امیرالمومنین . انسان ولایی انسانی است که شب عاشورا مهلت میگیرد برای قرآن خواندن ، یاد خدا کردن ، اشک ریختن ، نماز خواندن ؛ یعنی سیدالشهداء . 💠 شهید مطهری جمله قشنگی دارند ، میفرمایند: مثل یک پرنده ای که یکبار بال قوی پرواز دارد و آماده پرواز است اما یک مانع سر راه اوست که نمیتواند بپرد . یکبار هم مانعی نیست اما او ضعیف است و توانایی پرواز ندارد . 👈🏻 انسان هم یکبار مانعی درکار ندارد، لکن قدرت به او اعطاء نشده است ، ضعیف است و توانایی حرکت ندارد ، یکبار اما قدرت و توانایی حرکت دارد آموزش دیده است ، موعظه شده است ، مبنا داده شده است . انسانی که اسمش را میگذاریم انسان ولایی، مثل یک چنین پرنده ایست ، از یک طرف با تیغ مانع را از پای او برداشتیم و از طرفی با یاد خدا و اخلاق و موعظه به او بال حرکت دادیم . 💢اگر در ماموریت های بزرگ انبیا میگوییم آن دو ماموریت توأمان است یعنی این ؛ اگر انبیا ماموراند به این که( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ) ، کتاب و بینه با حدید باید همراه شود تا از طرفی مانع توسط حدید برداشته شود و از طرف دیگر کتاب و بینه به او باور و ایمانی دهد که بتواند حرکت کند ؛ اگر در آیه دعوت میفرماید (تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لانعبد الا الله و لا نتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) ، این دوتا را باید در کنار هم داشته باشد ؛ اگر در شأن نبی اکرم آمده (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم )، 👈🏻 همه اینها اشاره به این دارد که، در مدل انسان ولایی این دو باید توأمان باشند . 🔅انقلاب اسلامی، این مدل انسان ولایی را عرضه کرده است ؛ انسانی که حق مهمش بندگی خداست و این حق مهم بندگی را در ظرف عدالت ،آنهم با مفهوم عدالت اجتماعی اش، یعنی سائس عام و شاهراه بزرگ باید به او داد . @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ❓عدل بالاتر است یا احسان ؟ 💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟ العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان) 👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم. ✅اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ، عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما ! ♻️ نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی . 🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد . @albayann
💠معنای گفتمان انقلابی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹معنای ولایی و ولایتی بودن این است؛که امروز در مملکت ما حضرت آقا به دانشگاه میرسد می گوید انقلابی ،به حوزه میرسد می گوید انقلابی ؛ 👈🏻امروز محور این است. 🔺یک گفتمان داریم که انقلابی است 🔺و یک گفتمان که انقلابی نیست . 🔸گفتمان انقلابی این است، که در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری بایستد و این مسئولیت سنگین را انجام دهد . امروز کار همین است که بچه های انقلابی با اعتقاد بر روی مطالبات رهبری بمانند. ♻️راه انقلاب این است که آقا فرمودند که عمل دستگاها و قواها به وظایف قانونیشان است . 💢علما باید با بصیرت انقلابی بمانند؛ و مجلس خبرگان مطالبات داشته باشند که سند برجام را بخوانند که چه خیانتی به ما شده است. 🔅اگر این وظایف انجام شود؛ ان شاءالله انقلاب در مسیر اهدافش حرکت میکند ✅و ماهم شامل این وعده ی الهی شویم که فرمود : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ‏ فِي الْأَرْض سخنرانی بصیرتی ایت الله فرحانی در تهران ۹۹/۰۵/۱۰ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 نقش جوانانِ مومن و دارای معنویت در انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی در مرحله حدوث و پیروزی و تثبیت مال نیروهایی است که در دوره ی جوانی در فضای نورانیِ اخلاقی تربیت شدند. اگر کسی یاد گرفت در دوران جوانی خوب نماز بخواند و لذت معنویت را بچشد و گناه نکند،تا آخر عمر تمام مسائل اخلاقی اش حل میشود 🔺کسانی بعد از پیامبر(ص) پای ولایت ماندند که مشکل اخلاقی نداشتند 👈🏻رسیدن به فضائل اخلاقی سخت است ولی ممکن،لذا نباید ناامید شد،باید تلاش کرد تا خدا لطف کند هزار جوان، موفق به تهذیب میشوند، یک پیر موفق نمی شود،تا جوانید کاری بکنید. 🔹امام خمینی (ره)فرمودند: یک قدم برای تحصیل بردارید دو قدم برای تهذیب ✅جواب آیت الله بهجت(ره)به کسی که پرسیده بود چه کنیم که به جایی برسیم؟فرموده بود نماز. چرا بعضی ها نماز میخوانند ولی پیشرفت ندارند؟ 💢اول باید بخواهیم،ایمان داشته باشیم که اگر زحمت بکشیم درهایی به رویمان باز میشود 💢دوم گناه نکنیم 💢سوم خوب نماز بخوانیم 👈🏻به همه جا میرسیم. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسی بزرگ از زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 ♻️روش تحصیل در حوزه 🔆لازمه خروجی خوب حوزه 🔹شیوه تحصیل امام خامنه ای @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 11تا15-.pdf
690.3K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۱تا۱۵ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠همان گونه که از ابتدای تاسیس کانال توضیح داده شد، در🔅 البیان🔅، مبانی و اندیشه های استاد آیت الله فرحانی، در ۴ بخش عمده ارائه و تمرکز اصلی کانال بر این محتوای مورد نظر خواهد بود. ♻️بر این اساس در این مدت ۲ ماهه شروع به کار کانال، سعی شد پیش درآمدی بر منظومه فکری استاد را در هر یک از این چهار بخش بازتاب دهیم. 💢البته در کنار این ۴ سرفصل، مباحث و مطالب دیگری نیز به تبع مناسبت ها و حوادث روز، تقدیم مخاطبین محترم کانال شد. 👈🏻در ادامه با مطالب برگزیده ۲ ماه گذشته (آذر و دی ماه) کانال با ما همراه باشید: @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 🔅🌷مطالب برگزیده کانال البیان🌷🔅 🔹بازتاب اندیشه های استاد آیت الله فرحانی 🔺تبیین مکتب فقه الخمینی 🔺روش تحصیل در مسیر اجتهاد 🔺امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 🔺اخلاق و معنویت ✅ 💠مدرسه فقه الخمینی https://eitaa.com/albayann/52 💠فقه الخمینی و مدل علمی آن https://eitaa.com/albayann/144 💠تفکیک ماهیت حکمی از اصولی و پیامدهای آن در علم اصول https://eitaa.com/albayann/109 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات https://eitaa.com/albayann/170 💠ترابط مکتب فقه الخمینی و انقلاب اسلامی https://eitaa.com/albayann/178 💠خطاب وحیانی و مراتب حکم https://eitaa.com/albayann/241 💠تفسیری از کلی سعی در حکمت متعالیه https://eitaa.com/albayann/34 💢معرفی مدرسه فقهی امیرالمومنین به تولیت استاد آیت الله فرحانی https://eitaa.com/albayann/115 💢مشکل نظام آموزشی حوزه درچیست؟ https://eitaa.com/albayann/240 💢تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه https://eitaa.com/albayann/16 💢دو مطالبه رهبر انقلاب از حوزه انقلابی https://eitaa.com/albayann/25 💢توصیه و راهکارهای اساسی برای طلاب جوان https://eitaa.com/albayann/89 💢حوزه موجود و حوزه مطلوب https://eitaa.com/albayann/147 🔅نقش حداقلی و حداکثری حکمت https://eitaa.com/albayann/43 🔅آینده فقه شیعه و حکومت اسلامی https://eitaa.com/albayann/45 🔅چالش های اسلام و فلسفه غرب https://eitaa.com/albayann/65 🔅قوانین مداری و منزلی https://eitaa.com/albayann/104 🔅نقص فلسفه ما در چیست؟ https://eitaa.com/albayann/80 🔅امتداد حکمت عامل انقلاب https://eitaa.com/albayann/166 🔅علت جهانی شدن اسلام https://eitaa.com/albayann/204 🔅علوم انسانی اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/albayann/220 🔅مشکل امروز حوزه و دانشگاه در عرصه اسلامی سازی علوم https://eitaa.com/albayann/13 🌀رحمت رحمانی و رحمت رحیمی https://eitaa.com/albayann/22 🌀تفسیر انسان با انسان https://eitaa.com/albayann/73 🌀مسئله اخلاق و نتیجه گرفتن https://eitaa.com/albayann/120 🌀رازهای استفاده از نماز چیست؟ https://eitaa.com/albayann/129 🌀جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی https://eitaa.com/albayann/209 🌀نقش جوانان مومن ودارای معنویت در انقلاب اسلامی https://eitaa.com/albayann/258 @albayann
farhani.osul5.pdf
1.06M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 20تا25 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠مهمترین پیام اندیشه دینی ضرورت جهاد در دو جبهه است: 🔺یکی جبهه علمی و رشد تفکر و اندیشه در جوانان و دانشجویان و طلاب است. اسلام در خطر است و نیاز به کار علمیِ ما دارد. 👈🏻نمی شود اسلام در خطر باشد و جوانان و سربازان و فداکاران دین از لحاظ علمی عقب بمانند؛ باید شبانه روزی کار کرد؛ ما باید باور کنیم که اسلام الان به کار علمی ما احتیاج دارد. 🔅نباید روزی بگذرد که 50 صفحه کتاب نخوانیم؛ باید کار مطالعاتی قوی انجام دهیم. باید به روز و باسواد باشیم و جریانات فکری و سیاسی را بشناسیم. 🔺جبهه ی دوم کار اخلاقی و معنوی است که این هم باید در اوج باشد. درکنار کارهای عمیق فکری ، اخلاق و کار معنوی است. ♻️ما باید دو لذتِ علمی و معنوی را بچشیم وبه دیگران بچشانیم. 🔅آیت الله جوادی میفرمایند بوعلی وشیخ اشراق و ملاصدرا اعتقاددارند که دعا گاهی اوقات کار فکر را میکند،یعنی گاهی فکر میکنیم به نتیجه نمیرسیم باید نماز بخوانیم و دعا کنیم تا خدا آن را برای ما حل کند. 🔰هرکس در حوزه و دانشگاه از کار معنوی عقب افتاد به خودش، به اسلام، و به انقلاب ضربه زده است. ✅خاطره ی شیرین ملاصدرا (ره) از توجه به خدا ودعا برای حل یک مشکل بزرگ علمی که هیچ کس از بزرگان نتوانسته بودند آن را حل کنند و ملاصدرا آن را از طریق معنویت حل کرد. @albayann
🔸تحقق عدل کلی، در خلافت جهانی امام عصر(ع) و جایگاه انقلاب در آن 🔰استاد آیت الله فرحانی: ♻️تحقق خلافت جهانی امام عصر (ع)، تحقق یک امیدی است که برای حضرت آدم(ع) محقق نشد ، برای حضرت داوود(ع)محقق نشد وقتی نوبت به خلافت امیرالمومنین(ع) میرسد حضرت ابتدا میفرماید دعونی ، شرایط فراهم نیست تا جامعه امروز عدالتی در تراز علی (ع)را برتابد ؛اما چون حجت تمام شده و نمیتوان صحنه بی عدالتی را تماشا کرد حضرت آن جملات نورانی را ایراد فرمودند که لولا حضور الحاضر و قیام الحجة . 🔹 پس خلافتی داریم برای حضرت آدم(ع) ، خلافتی داریم برای حضرت داوود(ع) با ماموریت تحقق عدالت (فاحکم بین الناس بالحق) ، خلافتی داریم برای نبی اکرم(ص) ، خلافتی داریم برای حضرت امیر (سلام الله علیهم) ، 👈🏻اما این خلافت باید تحقق بخش عدالتی باشد در ترازی خاص ، لذا فرمود دعونی ! چون دید زمینه تحقق فراهم نیست . 🔺وعده ای که خدای متعال درباره خاتم الاولیاء وجود مقدس امام عصر (ارواحنافداه) داده است تحقق این عدل کلی است . 🔅عدلی که ما امروز به عنوان پیام انقلاب اسلامی به دنیا میدهیم این است؛ ما میگوییم: انقلاب اسلامی میگوید، من عدل و عدالت را مقیاس خلقت میدانم؛ و بالعدل قامت السماوات والارض ؛ عدل مقیاس تحقق خلقت است . ❓عدل را چگونه معنا میکنم؟ عدل یعنی اعطاء کل ذی حق حقه ، در فضای عدالت باید هر ذی حقی به حق خودش برسد؛ پس در مفهوم عدل قبول حق وجود دارد . 🌀اسلام مبانی اولیه حقوق را در خلقت پذیرفته است؛ اگر فرمود آسمان و زمین با عدالت شکل گرفته و عدالت یعنی اعطاء حق هر ذی حقی به او ، از نظر اسلام این عدالت با توحید همراه است . 💢من یک نکته ای را میخواهم عزیزان به عنوان پیام اسلام بدانند ؛ ببینید اسلام حق را پذیرفته ، حق در تفکر اسلامی: 🔺 یا از رابطه فاعلی و غایی موجود با خالقش درست میشود . در اسلام چون اصل انالله و انا الیه راجعون معنای توحید است ، حق از اینجا درست میشود . هر ذی حقی باید به حقش برسد اما کی به حقش میرسد ؟ وقتی به توحید برسد . 🔺یا رابطه غایی موجود با غایتش است؛ اگر این موجود در سیر حرکتی اش به غایتش رسید ، حقش را گرفته است ولی این حق تحقق پیدا نمیکند الا با عدالت ! حرف مهم ما در تفکر دینی این است : ما میگوییم توحید حق بزرگی است که خدای متعال برای همه ماسوا دیده است و این توحید به عنوان حق محقق نمیشود الا با عدالت . 👈🏻مبنایی که نبی اکرم(ص) پیامش را به ایران ساسانی و روم شرقی و مصر داد این آیه شریفه بود : قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الاالله و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله ؛ این حق است ، این عدل است؛ ما حرفمان این است . ✅ما میگوییم اگر ما در اسلام حرکت الهی را برای تحقق توحید ، حق همه مخلوقات عالم دانستیم و پذیرفتیم که این حق به صاحبش نمیرسد الا در ظرف عدالت ، و پذیرفتیم که بالعدل قامت السماوات والارض ، عدالت ظرفیست که آسمان و زمین را شکل میدهد ، آنموقع میفهمیم که توحید و عدالت همراه اند . هر چند به تعبیر زیبای شهید مطهری ما انبیا را از جهت هدف سندی نمیبینیم ، هدف توحید است ، اما توحیدی که حق بزرگی است که بدون عدالت محقق نمیشود. 💠به همین دلیل وقتی به آیات خلافت جامعه توحیدی میرسیم قرآن حرفش این است : وعدالله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا ؛ عدالت میاید، امنیت میاید ،ظلم ظالم مانع نیست ، یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا ، غایت اصلی یعنی توحید تحقق پیدا میکند . اگر ظلم ظالم ها ، تبعیت از طاغوت ها امنیت را از بین ببرد توحید محقق نمیشود ! 🔰 پس حرف ما این است که انسان حقی دارد به نام خدا که باید به او برسد و نمیرسد الا با عدالت . منتهی حرفی که مدل جامعه انقلابی ما به آن احتیاج دارد این نکته ایست که در باب عدالت میخواهیم بگوییم . @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊🔊 💠پیوند خطاب وحیانی و نظریات آخوند خراسانی ♻️بخش‌ دوم: خطاب وحیانی و مسئله نسخ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️پیوند خطاب وحیانی و مساله نسخ 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹نمونه دیگری که مرحوم آخوند مدل امتداد حکمت در اصول فقه را پیاده سازی کرده اند تحلیل مسأله نسخ است. ایشان در مقام تفرقه بین بداء مستحیل و غیر مستحیل فرمایشی دارند که در آن مقام، هم از حقیقت وحی و هم از انسان شناسی حکمی و قرآنی بهره گرفته شده است و در نهایت از امتداد آن در اصول فقه پرده برداری شده است. توضیح آنکه در آنجا مساله آن است که نسخ حکم شرعی چگونه با علم شارع سازگاری دارد. برای مثال صدقه قبل از نجوا یا دارای مصلحت ملزمه است که ناگزیر واجب است و یا اینکه دارای مصلحت ملزمه نیست پس هیچ گاه واجب نیست. مگر اینکه بگوئیم در یک زمان خاص صدقه قبل از نجوا مصلحت ملزمه دارد و قبل و بعد از آن واجد این مصلحت نیست. در واقع ریشه این سخن این است که صدقه قبل از نجوا به خودی خود مصلحت ملزمه ندارد بلکه در یک شرائط خاص زمانی که عبارت است از مقارنه صدقه قبل از نجوا و برخی قیود که مجموعا ایندو تمام الموضوع را فراهم می کند. به این ترتیب آن تمام الموضوع است که از ابتدا مصلحت ملزمه داشته است . در این مقام سخن در این است که اگر از ابتدا نبی بداند که این حکم موقت است و به شکل موقت ابلاغ حکم کند، مانعی ندارد و ابهامی هم در کار نیست. اما وقتی که حکم بدون قید زمانی بیان می شود و پس از مدتی نسخ میشود مسأله بداء مطرح میشود. 🔸حال سؤالی مطرح است که نفس نبوی تا عالم به مرتبه مصالح و مفاسد نشود که به حکم شرعی نائل نمی شود. پس بداء در علم نبی به چه معناست آیا با وجود علم غیب نبی باز هم حجابی وجود داشته است؟ آخوند خراسانی از این معما بواسطه حقیقت وحی والهام به نفس نبوی و ولوی رمز گشایی می کنند. به این بیان که گاهی نفس شریف نبوی با لوح محو و اثبات ارتباط برقرار می کند که طبعا جای تغییر هم وجود دارد و گاهی نفس شریف نبوی با لوح محفوظ متصل می شود که جای هیچ گونه تغییر باقی نمی ماند. این معنا زمینه ساز تفکیک احکام شرعی به قضیه حقیقیه و خارجیه است. بنابر این آخوند هم با درجات نفس نبوی و ولوی کار می کند، هم با مراتب لوح محو و اثبات و لوح محفوظ که به نوعی تعمیق مرحله مصالح و مفاسد احکام است و در عین حال حقیقت وحی و الهام هم در کلام آخوند بعنوان سومین ضلع این مثلث قابل ارزیابی است. 💢در مقام جمع بندی رهیافت ما از کلام آخوند چهار کلید واژه مطرح است : ۱. مراتب نفس انسان کامل(نبی و ولی) ۲. مراتب حکم ۳. حقیقت وحی والهام ۴. جنس خطاب وحیانی ضرب این معانی چهار گانه در صوت ذیل به زینت کلام آراسته شده است. @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 16تا20-.pdf
801.9K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۱۶تا۲۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 21تا25-.pdf
807K
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۱تا۲۵ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
♻️اولین پیش شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی «آفاق فقاهت» منتشر شد. 💢به همت معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)در سومین سال فعالیت مدرسه، مجموعه ای از مقالات طلاب و فضلای مقطع سطح و خارج خود را با محوریت علم اصول فقه ، تنظیم و ارائه کرده است. 💠این شماره، مشتمل بر ۱۰ مقاله علمی می باشد که در طلیعه ی آن مقاله ای تحت عنوان «پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی حضرت امام خمینی(ره)» ؛ بر اساس بیانات استاد آیت الله فرحانی تهیه و تنظیم شده است. @albayann
1⃣لیست مقالات ارائه شده در پیش شماره اول آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🔹پیش درآمدی بر مبانی فقهی و اصولی امام خمینی(ره) آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔹روش شناسی فکری و تحصیلی فقه الخمینی(ره) آقای عبدالله مجدمی 🔹رویکرد محقق نائینی(ره) و محقق اصفهانی(ره) در تحلیل متعلق اوامر و نواهی و نقد و بررسی آن آقای مرتضی حائری 🔹تبیین دیدگاه خاص محقق نائینی(ره) در حقیقت وضع و نقد و بررسی آن آقای مرتضی هاشمی 🔹تحلیل حقیقت «عدم» و تأثیر آن بر مسلک مقدمیت آقای علیرضا شاکری نسب 🔹تبیین ماهیت حکم و نقش آن در تحلیل اعتباریات از منظر محقق نائینی(ره) آقای طاهر علیزاده 🔹چالش اصولیون در متعلق اوامر و نواهی و نقش نوآوری های محقق خراسانی(ره) در حل آن آقای سیدصابر رضایی 🔹واکاوی امکان و وقوع قسم ثالث وضع با رویکرد عقلایی. آقای حمزه کریمی قدوسی 🔹بررسی قاعده الواحد از منظر محقق خراسانی (ره)، عقلی یا عقلایی؟ آقای حسن نورمحمدی، آقای علی اکبر دلبر 🔹ملاک مسئله اصولی از منظر آخوند خراسانی(ره) و چالش های پیش رو / آقای محمدرضا فرید @albayann
خارج فقه 1400-1399جلسه 26تا30-.pdf
1.02M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه ۲۶تا۳۰ 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق 💢محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💢من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 💠طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. ♻️او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔸یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔺شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 👈🏻اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠امام خمینی: ❓کجا دیدید یکی ملتی عاشقانه دنبال شهادت باشد؟ ♻️من وقتی با این قلب هایی که به واسطه توجه به خدای تبارک و تعالی در چهره ها اثر گذاشته است؛ مواجه می شوم، احساس حقارت میکنم. @albayann