eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الرَّحْمَنُ . عَلَّمَ الْقُرْآنَ. خَلَقَ الْإِنْسَان. عَلَّمَهُ الْبَيَانَ 🔺 با استعانت از خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولیعصر(عج) کانال "البیان" با هدف بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی راه اندازی شده است. 🔺 موضوعات و سرفصل های کانال به زودی ارائه خواهد شد. @albayann
 🏴 صلی عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ 🚩 نشدیم لایق دیدار، بهم ریخته ایم... 📷 نماز جماعت ظهر اربعین حرم حضرت ابالفضل العباس(ع) اربعین ۹۶ @albayann
📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 🔹 مکتب فقه الخمینی نتیجه و حصیله ۳۵ سال تحقیق، تدرس و تدریس استاد آیت الله فرحانی است که بر مبانی حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) استوار گردیده است. 🔹 این مکتب با این نگاه که " دستاوردها ، ابداعات و نظریات امام(ره) و علامه (ره) موجب تحول در علوم مادر و اصالی حوزه علمیه می شود" ، منظومه ای را تعریف کرده که نتیجه آن پویایی در اجتهاد مصطلح و وصول به تولید علم اسلامی خواهد شد. 🔸 متاسفانه جریان شناسی حیات علمی این دو نابغه حوزه مبارکه علمیه، گواه این است ، که نه تنها آنگونه که باید نوآوری های این دو بزرگمرد تفصیل و تشریح نشد؛ بلکه با آماج اشکالات و نقود فضلا و اعلام مواجه شده و در نتیجه قبل از اینکه به منصه ظهور و تجلی برسد و به درستی عرضه شود، زیر تلی از مخالفت های علمی و عملی دفن گردید. البته در چند دهه اخیر جریاناتی درصدد احیا و عرضه این مبانی شدند که اغلب با ضعف ها و کاستی های جدی روبرو شده و یا با تبدیل شدن به جناح های سیاسی ، از هدف تئوریک خود فاصله گرفتند. ✅ همانگونه که دأب به حق جامعه حوزوی و دانشگاهی، بر عدم بیان ادعای بدون دلیل است، رسالت مهم این کانال تبیین این دیدگاه به همراه ادله و شواهد علمی است. امید است بتوانیم هر آنچه که از جانب استاد آیت الله فرحانی در تمامی این سال ها در این زمینه ارائه شده است را به خوبی ارائه کنیم. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پیشوای حکیم 🔹استاد آیت الله فرحانی: یکی از نکات قابل توجه در گفتمان فقه الخمینی(ره) نقش غیرقابل انکار آیت الله العظمی خامنه ای است. کاوش و رصد آثار و بیانات رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که ایشان یک فقیه و تئوریسین به تمام معنا در عرصه علوم دینی و مبانی علمی حضرت امام خمینی(ره) است. 🔸مباحث مربوط به این مطلب با هشتگ ارائه خواهد شد. @albayann
⁉️آیا وصول به قوه اجتهاد در عصر ما محال عادی است؟ ❓چگونه مباحث علمی را تحصیل کنیم که در گذر زمان نزد ما محفوظ بماند و از یاد نرود؟ ❓مقصود از تحقق ملکه اجتهاد در ۵ سال تحصیلی در کلام استاد فرحانی؛ چیست؟ ❓تحصیل و تحقیق همزمان چند علم ؛ صحیح و مطلوب است؟ ❓تخصص گرایی که در سال های اخیر در فضای حوزه علمیه رایج شده است، مطلوب است یا مضر؟ ❓جلسات مشاورات علمی استاد چه تفاوتی با بسیاری از مشاورات دارج حوزه علمیه دارد؟ ⁉️تعدادمطلوب جلسات درسی درسال تحصیلی چقدراست؟ آیاصحیح است ما 120روز یعنی یک سوم سال رادرس بخوانیم و دوسوم آن یعنی 240 روز تعطیل باشیم؟ ❓روحیات و خصوصیات فردی همچون استعداد و بهره هوشی تا چه اندازه در تحصیل علوم حوزوی و کار علمی آن موثر است؟ بررسی و پاسخ به این سوال و همچنین سوالات دیگر در باب روش تحصیل را می توانید از طریق هشتگ در کانال دنبال نمایید. @albayann
🔺 با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی، هم چنان این سوال به صورت جدی در محافل نخبگانی مورد توجه است که الگوی کامل و جامع تمدن اسلامی چیست و انقلاب اسلامی تا چه اندازه به آن غایت نزدیک شده است. 🔹 شاید بتوان این ادعا را داشت که مهمترین مسئله در این محمل ؛ مسئله تعامل علم و دین، مسئله علم دینی و اسلامی سازی علوم است. از آن جایی که در تمامی این سال ها ، آراء و تحلیل های مختلفی در این حوزه ارائه شده است، ترکیب علم دینی در اذهان ، معانی گوناگونی را متبادر می سازد. در کانال ؛ سعی خواهد شد تقریر جامعی از گفتمان استاد در این عرصه ارائه و همچنین با محوریت نظریه استاد، به بررسی مکاتب مختلف پرداخته شود. در همین باب با دیدن این ویدیو با ما همراه باشید: 👇👇👇👇 @albayann
البیان
#ببینید 🎞 مشکل امروز حوزه و دانشگاه در عرصه اسلامی سازی علوم #پیشوای_حکیم #فقیه_نظام #امتداد_حکمت
✅ #رهبر_معظم_انقلاب: 🔸 ببینید، ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم #علوم_انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. 🔸 محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست. بحث سر این نیست که ما جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایده‌ای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است. من یکی از حرفهایی که دارم، همین رشته‌ی تعلیم و تربیت در حوزه است. 🔸 بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. 🔸 این علوم انسانی، تربیت‌شده و دانش‌آموخته‌ی خود را آنچنان بار می‌آورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است. 👈🏻 می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب #اقتصاد_اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. 🗓 بیانات در جمع اساتید #حوزه_علمیه قم- ۲ آبان ماه ۸۹ #علم_دینی #امتداد_حکمت #پیشوای_حکیم #فقیه_نظام @albayann
takrar-dar-dorrose-howzah.mp3
1.6M
🔉🔉 ❓ آیا لازم است از پایه چهارم تا دهم ؛ چندین دور را بخوانیم؟ 💢 تکراری بودن برخی مباحث در دروس ، ریشه ها و آسیب ها استاد 🔹 یکی از دلایل طولانی شدن زمان تحصیل، تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه است. 🔹 استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی این مسئله پرداخته و سپس با ذکر مثال های علمی، به تحلیل منشا تکراری بودن و آسیب های آن می پردازند. 👈🏻 روش تحصیل مناسب ‌و نکات مهم این باب را در پست های آینده بیان خواهیم کرد. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 @albayann
البیان
🔉🔉 #بشنوید ❓ آیا لازم است از پایه چهارم تا دهم ؛ چندین دور #علم_اصول را بخوانیم؟ 💢 تکراری بودن
💠 تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔺یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است. 🔺من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. 🔺استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. 🔺چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. 🔺مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 🔺یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ 🔺اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 🔺عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📌 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
🔺 در سال 1335 یا 1336 شمسی با حساسیت هایی که نسبت به علوم معقول پدید بود، دروس علامه طباطبایی(ره) تعطیل شد. پس از چندی در شبی بارانی به اتفاق بعضی از اعاظم درس فلسفه به منزل رفتیم. ایشان در کوچه ارک نزدیک منزل آیت الله سید احمد زنجانی مستاجر بودند. 💢 از ایشان تقاضا کردیم که درس را مجددا شروع کنند. علامه (ره) فرمود: « اولا ادامه درس اسفار مناسب و لازم است و ثانیا من به تفال زدم و این غزل آمد: من نه آن رندم که ترک شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم   من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها توبه از می وقت گل دیوانه باشم گر کنم   عشق دردانه ست و من غواص و دریا میکده سر فروبردم در آن جا تا کجا سر برکنم   لاله ساغرگیر و نرگس مست و بر ما نام فسق داوری دارم بسی یا رب که را داور کنم   بازکش یک دم عنان ای ترک شهرآشوب من تا ز اشک و چهره راهت پرزر و گوهر کنم   من که از یاقوت و لعل اشک دارم گنج ها کی نظر در فیض خورشید بلنداختر کنم   چون صبا مجموعه گل را به آب لطف شست کجدلم خوان گر نظر بر صفحه دفتر کنم   عهد و پیمان فلک را نیست چندان اعتبار عهد با پیمانه بندم شرط با ساغر کنم   من که دارم در گدایی گنج سلطانی به دست کی طمع در گردش گردون دون پرور کنم   گر چه گردآلود فقرم شرم باد از همتم گر به آب چشمه خورشید دامن تر کنم   عاشقان را گر در آتش می پسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمه کوثر کنم   دوش لعلش عشوه ای می داد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانه ها باور کنم   📚 شمس الوحی تبریزی، آیت الله جوادی آملی، ص ۲۲۳ @albayann
modiriat tahavol.mp3
3.74M
‎🎧 💠 تحول در حوزه علمیه 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔺 تحلیل سیره امامین انقلاب در باب تحول در و پویا 🔺 آیا کسی که ۵۰ سال شاگرد باشد و به شاگردی عادت کند ، می تواند تحول ایجاد کند؟ 🔺 و توزیع اندیشه دو رکن مهم مدیریت تحول 🔺 معنای تحول در این است که کمال گذشته حفظ شود ولیکن اشتداد و ارتقا پیدا کند، نه اینکه موضوع عوض شود. @albayann
شب جمعه.mp3
3.57M
🎧 💠 شب جمعه و رحمت الهی يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ @albayann
البیان
🎧 #بشنوید 💠 شب جمعه و رحمت الهی يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی 🔰 آیت الله فرحانی 🔻 است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است». 🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های و قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. 🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت و یک رحمت دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد. 🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. میدهد. کفلین رحمت میدهد. در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود. 🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند. از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند. 🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه بروید. رحمت الهی کانال میخواهد. 🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا… 🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند. @albayann
2motalebe-rahbari-az-howhah-enghelabi.mp3
1.64M
🔉🔉 ♨️ مطالبات مهم رهبر انقلاب از در گام دوم انقلاب: 1️⃣درس خواندن عمیق و با تسلط بر منابع 2️⃣کوتاه کردن زمان تحصیل 🔰استاد آیت الله فرحانی 👈🏼 این مطالبه قابل تحقق است و رهبر انقلاب، شهید مطهری، آیت الله مومن و برخی از مراجع تقلید از مصادیق این نوع از تحصیل هستند. @albayann
البیان
🔉🔉 #بشنوید ♨️ مطالبات مهم رهبر انقلاب از #حوزه_انقلابی در گام دوم انقلاب: 1️⃣درس خواندن عمیق و با
💠باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. 🔰رهبر معظم انقلاب 💢 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. 💢 درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند. 💢 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که - امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید. درس را جدّی بگیرید. 📚دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران ۹۶/۶/۶ @albayann
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، 🚩 وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْهادِي إِلَىٰ دِينِكَ، وَالدَّاعِي إِلىٰ سَبِيلِكَ، عَلَمِ الْهُدىٰ، وَمَنارِ التُّقىٰ، وَمَعْدِنِ الْحِجىٰ، وَمأْوَى النُّهَىٰ، وَغَيْثِ الْوَرَىٰ، وَسَحَابِ الْحِكْمَةِ، وَبَحْرِ الْمَوْعِظَةِ، وَوَارِثِ الْأَئِمَّةِ، وَالشَّهِيدِ عَلَى الْأُمَّةِ، الْمَعْصُومِ الْمُهَذَّبِ، وَالْفاضِلِ الْمُقَرَّبِ، وَالْمُطَهَّرِ مِنَ الرِّجْسِ، الَّذِي وَرَّثْتَهُ عِلْمَ الْكِتابِ، وَأَلْهَمْتَهُ فَصْلَ الْخِطابِ، وَنَصَبْتَهُ عَلَماً لِأَهْلِ قِبْلَتِكَ، وَقَرَنْتَ طاعَتَهُ بِطاعَتِكَ، وَفَرَضْتَ مَوَدَّتَهُ عَلَىٰ جَمِيعِ خَلِيقَتِكَ... @albayann
البیان
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، 🚩 وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِ
‎السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا مُحَمَّدٍالْحَسَنِ بْنَ عَلِيٍّ 🏴 الْهادِي الْمُهْتَدِي وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ (ره): 💢 آنها از باب اینکه می دیدند این خطرناک است؛ برای دولت خطرناک است؛ برای قدرتها اینها خطرناک بوده؛ از این جهت، این طور شد که آنها را حبس کردند، کشتند، [اذیت] کردند، تبعید کردند. 💢 می گویند مردیکه از [مدینه] بر می دارد امام- علیه السلام - را می آورد در اینجا، یا حضرت عسکری را در چندین سال نگه می دارد و تحت فشار و در عَسْکر ... در جُند، ایشان را نگه می دارد و امام- علیه السلام- محبوس است در آنجا. این از باب این [بود] که [امام] نماز می خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز می خواندند. به نماز چه کار داشتند؟ 🔹 وقتی که یکی از این هاشمیون قیام می کردند بر ضد حکومتها؛ در ظاهر [ائمه اطهار] یک انتقاد صوری هم از آن می کردند، لیکن با دست اینها بود. اینها[ائمه اطهار] آنها را وادار می کردند به اینکه این کار را بکنند. 🔅 بزرگان دین ما و ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ در راه دفاع از‏‎ ‎‏ هتک شدند، سیلی خوردند، به رسیدند؛ زندان رفتند، مسموم شدند.‏‎ ‎‏پیروان علی و و اولاد روحانی و جسمانی آن بزرگواران همواره با حکام جائر‏‎ ‎‏مقابله کردند. صحیفه امام؛ جلد ۴؛ ص ۲۲ @albaynn
🔅 خلق پیامبر اکرم (ص) عامل جهانی شدن اسلام «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ» 🔅ضرورت تأسی طلاب از سیره رسول الله(ص) 💠 آیت الله فرحانی: 🔰 چه شد که اسلام جهانی شد؟ ⬆️ سوالی است که بعضی از مستشرقین و مولفین غربی همچون لامارتین فرانسوی مطرح می کنند. می پرسند: چرا بر خلاف اکثر ادیان آسمانی و زمینی دین اسلام جزء معدود ادیان جهان شمول شده است؟ چرابر خلاف انچه مسحیان منتشر می کنند در عدد نیز اسلام بیشترین آمار را دارد؟ 🔸اسلام با سرعت بسیار زیاد و بی نظیری جهانی شدو این در حالی است که در آغاز این دعوت، بعضی از نزدیکان پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله )به او ایمان نداشتند. ولی اسلام در طی حدود دو دهه بزرگترین و عمیق ترین تمدن ها را در نوردید، در حالی که در سرزمینی شکل گرفت و نمو کرد که حتی ابر قدرت های آن زمان طمعی به تصاحب آن نداشتند. در کل می توان گفت از لحاظ ظاهری پیامبر اسلام بدون هیچ ابزار و امکانات و قدرتی، این دعوت جهانی و ابدی را شروع کردند. از آیات و روایات دو عامل ذکر شده است: 1. قرآن کریم 2. شخصیت پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله ) 💢 این شخصیت چگونه بوده که توانسته عامل این پیشرفت سریع اسلام شود؟ قرآن به این سوال این گونه پاسخ می دهد: 🔅«فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فضا غلیظ القلب لانفضو من حولک» این خلق عظیم و لین و عطوفت پیامبر بود که باعث پیشرفت اسلام شد. ایشان حتی برای هدایت کسانی که پیشانی مبارک ایشان را شکافته بودند دعا می کردند. خود غربی ها عامل انتشار شگفت انگیز اسلام را این اخلاق نبوی میدانند. اخلاق برادری، همدلی، صفا، اتحاد و آرامش. 🔔در عصر حاضر این درس از سیره پیامبر بسیار مورد نیاز ماست. امروز هم سربازان امام زمان که به گفته امام صادق (علیه السلام) که فرمودند:«إنَّ الحَسَنَ مِن كُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنكَ أحسَنُ لِمَكانِك مِنّا، و إنَّ القَبيحَ مِن كُلِّ أحَدٍ قَبيحٌ، وَ هُوَ مِنكَ أقبَحُ لِمَكانِكَ مِنّا» باید به سیره و اخلاق نبوی بیشتر عمل کنند تا در نشر معارف اسلامی موفق باشند. @albayann
فیض منبسط.mp3
1.92M
🔈 🔰 درس خارج آیت الله فرحانی 📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته عناوین مطروحه: 🔅 تحلیلی از اصالة الوجود 🔅 توضیحی از ضرورت ازلی اصل واقعیت از منظر 🔅 توضیح کلی سعی و تمییز آن از کلی مفهومی در عبارات صدرا 🔅تفاوت دیدگاه استاد با مشهور در تفسیر عبارات ملاصدرا نسبت به تحلیل وجود سعی و نسبت آن با حقیقت محمدیه(ص) 🔅 شواهد روایی از تعین وجود سعی در حقیقت محمدیه(ص) @albayann
البیان
🔈 #بشنوید 🔰 درس خارج #فلسفه آیت الله فرحانی 📌ذیل مبحث ماهیة الواجب إنیته عناوین مطروحه: 🔅 تحل
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 درس استاد آیت الله فرحانی 👈🏻 فتأمل فی هذا المقام فإنک لو عرفت هذا المعنی فی الوجود صرت من الراسخین فی العلم( الحکمةالمتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه- ج۱ -ص۱۳۰) 💢 منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟ ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد: یکبار مراد از وجود، حقیقت وجود است و یکبار مراد از وجود مفهوم وجود است. فلذا در مسئله وجود یکبار اشتراک ، وصف مفهوم است و در یک جا اشتراک وصف مطابَق است. یکبار مشترک را بر مطابَق و واقع آن حمل می نماییم و یکبار مشترک را بر مفهوم وجود حمل می کنیم. 🔹 بنابراین باید اولاً میان معقول اولی و معقول ثانی فرق نهاد و ثانیاً در معقول ثانی باید بین مشترکی که مفهوم وجود است و متصف به وصف کلیت مفهومی می گردد و بین مشترکی که مربوط به مطابَق این مفهوم است که کلی سعی است، تفکیک نمود. اگر مطابَق را کلی می دانیم، منظور کلی سعی است نه کلی مفهومی. حال اگر مطابَق را به کلی سعی متصف نماییم ، آن چه در تشکیک از آن بحث می کنیم و می گوییم: در همه جا هست، فیض منبسط اوست. 🔺 به تعبیر حضرت امام حقیقت تام احمدی و محمدی(ص) است. همان «بکم فتح الله و بکم یختم» است و به تعبیر حاجی «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‌ » می باشد. همان «فبهم ملأت سمائک و ارضک» که با آن آسمان و زمین را پر کرده است. و یا فراز«لیس ورائکم و وراء الله یا سادتی منتهی» است. بر این اساس دو شأن درست می شود و دو مرتبه «ذات» و «فیض منبسط ذات» داریم. 💠 ملاصدرا می فرماید: با فهم این نکته از راسخان در علم خواهی بود. استاد ما ، آیت الله جوادی می فرمایند: مراد ملاصدرا از این مطلب، فهم وجود سعی و فیض منبسط است و الا کسی قادر به درک ذات نمی باشد. اگر کلی سعی را که حقیقت فیض منبسط است بفهمیم، از راسخان در علم خواهیم بود؛ به نظر ما ملاصدرا تا آخر به این نکته معتقد است. این که بفهمیم وجود دارای یک مرتبه واقعی حقیقی است به نام کلی سعی که همان حقیقت محمدیه(ص) می باشد. وگرنه ذات که معروف و معبود کسی نیست. پ.ن: انشاءالله توضیح و تفسیر بیشتر نکات و روایات مطروحه در آینده نیز به تفصیل ارائه خواهد شد. @albayann
🔰از آنجا که جریان های فلسفه ستیز و عرفان گُریز پیوسته از گذشته های دور سعی در خاموش کردن چراغ حکمت و فلسفه و عرفان داشته اند، بزرگان شیعه هم در آثار خود به این فعالیت ها پاسخ هایی داده و نسبت تنگاتنگ و عمیق حکمت و فلسفه را با قرآن و حدیث تبیین و اثبات می نموده اند. 🔸️یکی از این تلاش ها، کتاب وزین (علی و الفلسفة الالهیّه) است که توسط حضرت علامه محمدحسین طباطبایی(قدس سره)، صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان، نوشته شده و در آن بخش هایی از کلام مولا امیرالمومنین (علیه السلام) که مطالبی فلسفی هست حضرت علامه جمع و تبیین نموده اند. @albayann