eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
859 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
🖊جلوه‌ای از جایگاه زن در قرآن 💠آیت‌الله عبدالکریم فرحانی با اشاره به اتفاقاتی که امروز در جهان علیه
📝 استاد: 🔹صورت‌بندی مسأله‌ی زن، جایگاه او و مأموریتش در تمدن‌سازی و تاریخ‌سازی انبیا طوری در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است که کسی نمی‌تواند بگوید: اسلام به ظرفیت‌های زن توجهی ندارد و آن را موجودی بی‌ارزش تلقی می‌کند و اجازه زندگی آزادانه را به او نمی‌دهد. 📌اگر امروز در مراسم موسم الریاض مکه به خانه خدا بی‌حرمتی شد، احترام و جایگاه خود زن هم لگدمال شده‌است. اگر امروز مدنیت جامعه عربستان در راستای سوءاستفاده‌های سیاسی تازه به مشام زنان می‌رسد زمانی یک زن مدنیت مکه را تأسیس کرد و آن کسی نبود جز هاجر زن حضرت ابراهیم(ع). آنجا که قرآن می‌فرماید: «إِنِّی أَسْکَنْتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ» نشان ‌می‌دهد که شهر مکه و حتی کعبه وجود داشته است، اما آباد نبود. مقام هاجر چنین بود که وقتی حضرت ابراهیم(ع) ایشان را با فرزندش تنها گذاشت پرسید: چه کسی به تو گفته ما را اینجا بگذاری؟ ابراهیم(ع) در پاسخ گفت: خدا. و پاسخی که از هاجر شنید این بود: پس زودتر امر الهی را اطاعت کن. بنابراین تنها سیدالشهدا(ع) نبود که اهل‌بیت را می‌گذارد و می‌رود. نه! قبل از سیدالشهدا(ع) حضرت ابراهیم(ع) زن و فرزندش را در برق آفتاب، بدون آب، تشنه و گرفتار رها می‌کند، و راهی هجرتی دیگر می‌شود. در واقعه ذبح اسماعیل نیز این هاجر است که آن ظرفیت معنوی را از خود نشان‌می‌دهد و در جواب شیطان می‌گوید: «پس خیلی بهتر است که ابراهیم خدا را اطاعت کند. بگذار برود سر بچه‌ی من را ببرد. آنچه خدا خواسته از هر خواسته‌ای بهتر است.» 🔸در جریان هدایت قوم بنی‌اسرائیل نیز اولین کسی که سبب جریان‌سازی می‌شود، مادری است که فرزندش از پیامبران اولوالعزم است. به‌عبارتی وقتی قرار است نبوت تجدید بشود، تقریباً همیشه پای یک زن در میان است که با عناوین مختلف مادر، همسر، خواهر و دختری ایفای نقش کرده‌اند. قرآن ابتدای داستان حضرت موسی(ع) را با مادرش شروع می‌کند: «و أَوْحَیْنَا إِلیٰ أُمِّ مُوسیٰ أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیْهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ وَلَا تَخَافِی وَلَا تَحْزَنِی إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ وَ جَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِین.» خدا به مادر موسی اطمینان می‌دهد که به وعده خدا ایمان داشته‌ باشد که فرزندش را به او بازمی‌گرداند و ضمن آن، ایشان را از مرسلین قرار می‌دهد. 🖇دومین زن داستان حضرت موسی(ع) آسیه زن فرعون است که او مانع کشته شدن موسی(ع) می‌شود و مراتب رسیدن موسی(ع) را به مادرش هموار می‌کند تا در دامان پر مهر مادری پرورش یابد. بعد از مدتی که موسی(ع) بزرگ می‌شود اقدام به خروج از مصر می‌کند. که قرآن این هجرت او را چنین روایت می‌کند: «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین» موسی از شهر مصر با حال ترس و نگرانی و مراقبت از دشمن بیرون رفت، گفت: بارالها، مرا از شر(این) قوم ستمکار نجات ده. «وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسیٰ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیلِ.» چون به جانب مدین روان شد، گفت: شاید پروردگار من مرا به راه راست رهبری کند. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖥 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR ✊ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان تأکید کردند: بمباران خانه های مردم پیروزی نیست؛ دشمن در غزه و لبنان پیروز نخواهد شد ✏️ حکم بازداشت کافی نیست؛ باید و سران جنایت‌کار رژیم صهیونی صادر شود. ۱۴۰۳/۹/۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✊ جنایت‌های رژیم صهیونی در فلسطین و لبنان، قطعا باعث گسترش، تقویت و تشدید جبهه مقاومت خواهد شد 🔹️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار بسیجیان: جنایتهای رژیم صهیونیستی هم در لبنان، هم در غزه و فلسطین، عکس آن چیزی است که آنها می‌خواهند ایجاد می‌کند؛ یعنی مقاومت را تقویت و تشدید می‌کند. این یک قاعده کلی است، این هیچ برو برگردی ندارد. ✏️ جوان غیور فلسطینی و جوان غیور لبنانی می‌بیند که اگر در میدان مبارزه باشد، خطر هست؛ اگر در میدان مبارزه هم نباشد، باز هم خطر تهدید دشمن هست. ✏️ خب برای این جوان غیور دیگر راهی باقی نمی‌ماند جز مبارزه. او را وادار میکنید به مبارزه. این احمق‌ها به دست خودشان جبهه مقاومت را دارند توسعه می‌دهند، تشدید می‌کنند. ✏️ این یک الزام قطعی‌است و تخلف ناپذیر است و بنده امروز می‌گویم، جبهه مقاومت هر اندازه گسترش دارد، فردا این گسترش چند برابر خواهد شد. ۱۴۰۳/۹/۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴السَّلامُ عَلَيْكِ أَيُّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ ▪️ویژه برنامه ایام عزاداری صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها 📌شب دوم: ▪️آیت‌الله نجم‌الدین طبسی 🎤 مرثیه خوانی مداحان اهل بیت 🗓 شب دوم دوشنبه ۵ آذر 🕙 بعد از نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) 💢 برادران و خواهران ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🔰 جهت کمک به هیئت: 💳 امیر آقاخانی:
۶۰۳۷۹۹۷۱۴۷۶۰۵۰۱۹
(برای کپی روی شماره کلیک کنید) ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ ▪️هیئت ام ابیها (عليهما السلام) 🆔 https://eitaa.com/Ommeabihaa
هدایت شده از ماهنامه فرائد
IMG_20241125_111644_417.jpg
46.47M
📚 شماره هجدهم ماهنامه پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📖برای خواندن یادداشت‌ها روی آن کلیک کنید. 1️⃣ثمرۀ خطابات قانونیه در بررسی «سقوط یا عدم سقوط امر به مقیَّد در حالت عجز از تحصیل قید» 📌 به قلم آقای مهدی رسولی_طلبه درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 2️⃣نحوه دلالت آیه ۱۵ سوره اسراء بر برائت از نظر امام خمینی (ره) 📌به قلم حجه الاسلام محمد چراغی_طلبه درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 3️⃣ نقد و بررسی اشکالات علامه مصباح یزدی بر علامه طباطبایی پیرامون وجود هیولا 📌به قلم حجه الاسلام احسان توکلیان فرد- طلبه درس خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
توسل نشانه اتصال.mp3
1.66M
🎙 🔊 استاد : 🔹انسان وقتی به کمال واقعی میرسد اهل اشک می‌شود 🔸سیره علماء در بحث های سخت علمی رجوع به توسل و نماز بوده است. روضه... @albayann
🖊پیوند درونی جامعه اسلامی رمز سعادت 📝 استاد @albayann
البیان
🖊پیوند درونی جامعه اسلامی رمز سعادت 📝 استاد #آیت_الله_فرحانی @albayann
🖊پیوند درونی جامعه اسلامی رمز سعادت 📝 استاد : 🔰رهبر انقلاب در مقام مقایسه جامعه امروزی با جامعه پیامبر می‌فرماید: آنجا پیامبر در رأس جامعه حضور داشتندو در جامعه ما امام رهبری را عهده‌دار بود، اما پیامبر کجا و امام کجا؟ پیامبر ضرب دستی در جامعه اسلامی به وجود آورد که ما تاکنون با همان راه را ادامه می‌دهیم راهی که در آن شخصیت‌های عظیمی مثل حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین علی(ع) و سایر ائمه فدا شدند اما باز هم جامعه کمیتش می‌لنگید. ⁉️حال این جامعه چه چیزی را باید در خود تقویت کند تا اعتلاء پیدا کند؟ خداوند پیوند درونی جامعه اسلامی را رمز سعادت جامعه می‌داند و در آیه ۵۴ سوره مائده می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ منکم عَن دینه فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ذٰلِکَ فَضلُ اللَّهِ یُؤتیهِ مَن یَشاءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛(ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان(نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و(فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.) 1⃣اولین اسلامی عشق و محبت است که نماد آن امام‌حسین(ع) است. قرآن می‌فرماید: اگر می‌خواهید جامعه به‌عنوان نفس بسیط رقاع پیدا کند، محبت را گسترش بدهید که بیمه کننده این نفس بسیط است به‌عبارتی صیرورت جامعه یک نمادی دارد و آن محبت الهی است. 🔸اگر کسی به‌دنبال پیوندهای درونی و بیرونی جامعه اسلامی است باید زیارت امین الله را مطالعه کند، بخش عظیم این زیارت دعاست که اتصال عجیبی دارد. هرکس ادعای ولایی بودن دارد باید این پیوندها(آنهایی که در دعا آمده است) را در زندگی خود ایجاد شود. وقتی این اتصال اتفاق افتاد دیگر افراد اینجا تشخص و تعین ندارند بلکه این پیوندها و روابط هستند که جامعه را هدایت می‌کند. 📌ولی اگر این پیوندهای درونی و بیرونی نباشد خود پیامبر(ص) هم در جامعه باشد این جامعه رشد نخواهد کرد. زمان پیامبر(ص) اتصال فردی توسط مقداد، ابوذر، سلمان بود اما جامعه هنوز متصل نشده بود. اتصالی که این صفت را داشته‌باشد: اتصالی بی تکیف بی قیاس/ هست رب الناس را با جان ناس. 🔹اعتصام به خدا اتصال به ولی الله است، رسیدن به مقام معیت است که علامت بزرگ آن محبت و عشق است. ان قلوب المخبتین الیک و الهه، اینجا وظیفه هیئت حسینی سنگین می‌شود که باید در خود عشق داشته باشندو قلوب را واله کند. و این تنها از هیئت بر می‌آید چرا که صدقین، صلحا، شهدا همه متوسل به اند.(ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة) @albayann
✏️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق 📝معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمینی (ره) @albayann
البیان
✏️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق 📝معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمین
✏️انس با کلمات علماى بزرگ معرفت و اخلاق 📝معرفی چندتن از علمای بزرگ اخلاق و عرفان از نگاه امام خمینی (ره) 🔺اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى‏ حركت كن و از صورت بى ‏مغز و قشر بى‏ لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔺فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‏ شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ و مثل مولانا، عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى - قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔺شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى ‏منتها. 🔺بار خدايا، ما را از اين خواب گران برانگيز، و از اين خودخواهى و خودبينى، كه منشأ همه مفاسد است، نجات ده و به صراط مستقيم انسانيت هدايت فرما. انَّكَ وَلىّ الْهدايَةِ وَ التَّوفيق. 📚سرالصلوه ص۴۰ @albayann
تحول در نگاه حضرت امام.mp3
2.62M
🔊 ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ ❓ آیا اسلام برنامه ای برای تمدن سازی جامعه سازی وانسان سازی دارد؟ ❔منظور این جمله حضرت آقا،که نظام سازی براساس فقه است ، چیست؟ ❓ آیا ما درفلسفه نیاز به رنسانس داریم ؟ ‼️چطور می توانیم ظرفیت های فلسفه رابرای اداره جامعه فعال کنیم ؟ @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟ ❓ آیا اسلام برنامه ای برای تم
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📝 امام خامنه ای: 📌 تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئله‌ی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. 🌐 امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد. 📌 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است. 📌 در یک حوزه‌ی تخصّصی‌تر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. 🔹 امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزه‌ی علمیّه‌ی نجف، این را مطرح کردند و درباره‌ی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینه‌ها هستند؛ یا مسئله‌ی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند. 🔸مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی میدان عمومی کردند که در عرصه‌ی اداره‌ی کشور، مسئله‌ی مصلحت نظام و مسئله‌ی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود می‌آورد؛ دست فقه را باز میکند در گستره‌ی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. 👈🏻 به نظر من حوزه‌ها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده‌ کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینه‌ی فقهی انجام داده‌اند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفاده‌ی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است. 📆رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد ۹۹ @albayann