eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 اطلاعیه ثبت نام مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ منتشر شد 🔺 تحت اشراف حضرت آیت الله فرحانی ✅ ثبت نام از ۲۱ فروردین آغاز خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @mafa1400 مراجعه نمایید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
💠مجموعه مباحث جایگاه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره) 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ .mp3
472.8K
🔊 💠فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
⁉️رابطه ی ولایت تکوینی و تشریعی چگونه است؟ آیا وجود ولیّ خدا در زمین مقطعی است یا همیشگی؟ دین در لسان قرآن به چه معناست؟ نسبت حج ابراهیمی با حج محمدی چگونه است؟ ✅تشیع به اهل تسنن در مساله ولایت ظاهری و جعلی اینطور پاسخ می دهد؛ تا زمانی که امام معصومِ دارای ولایت تکوینی در جامعه حضور داشته باشد ولایت ظاهری و جعلی بغیر از امام معصوم، به کس دیگری نمی تواند برسد. 🔆شیعه معتقد است که ولی خدا همیشه وجود دارد چون مقدرات عالم در عالم تکوین بدست ولی خداست در نتیجه در زمان حضور ائمه معصومین باید مقام جعلی و قراردادی نیز بدست ولی خدا باشد البته در زمان عصر غیبت باید ببینیم نظر دین در این رابطه چیست. 🔹دین یعنی انسان، چون خداوند در قرآن می فرمایند:فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا چون خلقت انسان با حقیقت دین می باشد فلذا خداوند دین را انسان می آورد و دین با انسان تمام می شود. 🔸حضرت امام می فرمایند: حج ابراهیمی بخشی از حج محمدی است چون ولایت تکوینی پیامبر اکرم بالاتر از ولایت تکوینی حضرت ابراهیم است در نتیجه حج و نماز و روزه و سایر دستورات پیامبر اکرم اتمّ از دستورات حضرت ابراهیم است. فلذا کسی نمی تواند غیر از سلوک نبی اکرم مسیر دیگری را طی کند. @albayann
💠سلسله جلسات آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻
مبانی حکمت متعالیه۲.mp3
4.16M
🔊 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂 بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📌 ارکان فلسفه ملاصدرا 📌 وجه تسمیه حکمت متعالیه 📌 نظر علامه طباطبایی در مورد تقسیمات حکمت 📌 توضیحی پیرامون نحله ها و مکاتب فلسفه اسلامی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 💠 آشنایی با مبانی حکمت متعالیه 🗂بخش دوم 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 1️⃣ ما یکبار دنبال هستیم به معنای فلسفه ملاصدرا (ره) و مَن تبع او نظیر ملاهادی (ره) و... و یکبار با ترقی‌ که علامه طباطبایی (ره) در علم فلسفه داشته اند به دنبال مبانی حکمت متعالیه هستیم. 🔸در مقالات فلسفی مرحوم شهید مطهری (ره) ارکان فلسفه صدرا را در هشت رکن مطرح کرده اند که عبارت‌اند از: اصالت الوجود، وحدت وجود، وجود ذهنی، امکان فقری، مناطق احتیاج به علت، نحوه ارتباط معلول به علت،حرکت جوهری، ربط ثابت به متغیر 👈🏻ایشان می فرماید در حکمت صدرالمتالهین اساسی‌ترین رکن اصالت وجود است. 2️⃣در وجه تسمیه حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود دارد. آیا حکمت متعالیه یعنی فلسفه‌‌ی علیا در مقابل وسطی و سفلی است؟ 🔹فلسفه علیا یعنی امور عامه ♻️امور عامه قابل تقریر است به: حکمت متعالیه سینوی حکمت متعالیه اشراق که البته اصطلاح نکرده حکمت متعالیه صدرایی و حکمت متعالیه با مبنای علامه طباطبایی (ره) 3️⃣ نظر علامه طباطبایی در مورد اقسام حکمت نظری سه قسم طبیعیات و ریاضیات و الهیات است که الهیات خود به دو بخش امور عامه و الهیات به معنای اخص تقسیم می شود که مقسم الهیات به معنای اعم است؛ این یک اصطلاح هست. 4️⃣ اصطلاح دیگر در مورد اطلاق آن به فلسفه صدرا است در مقابل مشاء و اشراق و علم کلام و در این اصطلاح حکمت متعالیه یعنی با فلسفه صدرا سر و کار داریم. همه این احتمالات در بیانات بوعلی موجود است و مشهور به فلسفه به تقریر ملاصدرا حکمت متعالیه می گویند @albayann
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت (علیهم السلام) 🔰استاد آیت ا
💠 اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت(علیهم السلام) 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹من بی پرده بگویم ، یکی از آسیب های عجیبی که مقام معظم رهبری بیان کردند این بود که : برخی ها به مدل غربی بیشتر از مدل اسلامی اعتماد دارند . تعبیر ، تعبیر خود آقاست . 🔸 خروجی محقق است و بعد از چهل سال این خروجی لاینکر است . کسی نمیتواند انکار کند که عدالت و آزادی و علم در سایه انقلاب اسلامی رشد کرده تحقق پیدا کرده و از مرز ایران اسلامی خارج شده است ؛ الان کشور های مختلفی بر سر این سفره ارتزاق میکنند و دارند حرکت میکنند ، این مسلم است. 👈🏻 اما مسئله این است که ما در مبانی اندیشه اسلامی مان این را بشناسیم و بشناسانیم و یک همدلی و همزبانی بر اساس این آموزه ها و مبانی در بین نخب بوجود بیاوریم ،عمده این است. 📌تعبیر اقا این است : بدانید نسخه های غربی برای ما قابل اعتماد نیست. من نمیگویم رد کنیم نه بسنجیم ؛ تسلیم بی برو برگرد نسخه های خارجی نمیتوان شد ؛ نه در زمینه اقتصاد و نه زمینه های دیگر. بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه اسلام؛ آنچنان که باید و شاید به نسخه اسلامی عمل نمیکنند. ♻️ببینید عزیزان من! ما یک تجربه ای به نام تحقق تمدن اسلامی داریم . 🔰در این تجربه اسلام آمد جریانی را بوجود آورد با محوریت فرهنگ اهل بیت ، با محوریت امام باقر و امام صادق (علیها السلام)، با محوریت سیره آقا امیرالمومنین (علیه السلام) ، در بحث علم و عدالت و آزادی؛ این محقق شد . 🔺انقلاب اسلامی هم در این چهل سال توانست این تجربه را تکرار کند اما یک آسیب داریم! و آن این است آیا این مبانی را خوب میشناسیم و میشناسانیم؟ و نشان میدهیم که اینها ظرفیت های مهم اندیشه اسلامی و قرآنی ما هستند ؟ یانه ؟ @albayann
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟ 🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟ 🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟ 📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟ 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه @albayann
البیان
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه #
💠علامه طباطبایی(ره): من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ بروجردی‌ (رحمت‌الله‌ علیه‌) 🔺اولا: دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ بمن‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ 📌من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ بدیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: 🌱من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ 🌱من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ 🌱گر چه‌ گردآلودِ فقرم‌، شرم‌ باد از همّتم‌ گر به‌ آب‌ چشمۀ خورشید دامن‌تر کنم‌ 🌱عاشقان‌ را گر در آتش‌ می‌پسندد لطف‌ دوست‌ تنگ‌ چشمم‌ گر نظر در چشمۀ کوثر کنم‌ 🌱دوش‌ لعلش‌ عشوه‌ای‌ میداد حافظ‌ را ولی من‌ نه‌ آنم‌ کز وی‌ این‌ افسانها باور کنم 🔸باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. 🔺و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! ✅من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند فقه‌ و اصول‌، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 📌من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌ می‌باشد. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! و امروزه‌ باید بدرد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. 👈🏻ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. 🔆علاّمه‌ فرمودند: پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سالهای‌ سال‌ بتدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ برخوردی‌ با ما برخورد داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند. 📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶ 👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند! @albayann