eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
750 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام وصف ناشدنی 🔺من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم ؛ بزرگتر از این است . نمی توانم بگویم که شخص اول است ؛ برای اینکه دومی در کار نیست. 🔸ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الا همین که مهدی موعود است . آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر . و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق شدیم ان شاء الله به زیارت ایشان ، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان . 🔹 تمام دستگاههایی که الآن به کار گرفته شده اند در کشور ما، و امیدوارم که در سایر کشورها هم توسعه پیدا بکند . باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی (سلام الله عليه) 📚 صحیفه امام خمینی جلد ۱۲ صفحه ۴۸۳_۴۸۰ @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد 💠از خصوصیات بارز امام احاطه ایشان به مسائل سیاسی روز اسلام و جهان است. ✅امروز هم مقام معظم رهبری در امتداد شخصیت کم نظیر یعنی امام با با سه ویژگی تقوا،علم و سیاست دارد انقلاب را اداره میکند. @albayann
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس 🔸نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی 🔹تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب 🔸مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴اعلام برنامه به مناسبت شهادت امام صادق (ع) 🔹به سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 🔸هیئت روضةالحسین(ع) @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🏴گمان نکنید که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته اند و صرفا مشغول شاگرد پروری بوده اند و حکم فقهي بيان می کردند. 🔹 ایشان همزمان در سه جبهه مختلف مبارزه می کردند.شرایط دوره امام صادق بسیار سخت بوده است. با ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر به مبارزه برخواستند. 🔹این استقامت و پایداری امام صادق (علیه السلام) بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش دوم: بعض تطبیقات این مبنا در علم فقه و علم اصول 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقه می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان نکته ای در نورآوری های امام خمینی و تفاوت آن با امثال شیخ اعظم و ملاصدرا پرداخته و سپس به ذکر بعض نتایج در علم فقه و اصول می پردازند @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🗂جامع در مرکب اعتباری بخش دوم 🔰استاد : 💠اگر کسی توانست در مرکبات اعتباری و در حقائق بر اساس قبول مبنای وضع خاص و موضوع له عام تدوین و تسمیه علم را عقلائی تصویر کند. آن موقع این عنوان جامع مثلا در مسائل علم اصول به گونه ای خواهد بود که بعضی از مباحث لغوی که در مقدمه اصول ذکر می شود ، حقیقتا اصولی شوند. 🔸 به عنوان مثال با این مبنای جامع در مرکب اعتباری را در مشتق پیاده می کنم. یعنی مسمای مشتق و تصویر جامع در این بحث عقلایی تصویر کنم که آن وقت مشتق یک جامعی دارد که هم در هیئات و هم در جوامد پیاده می شود و بر این اساس یک مسمی دارد و خودش یک مساله اصولی است. ▪️ کما اینکه خود علم اصول هم یک مسمی و یک عنوان جامع خواهد داشت که وحدت بخش همه مسائل خود به عنوان یک مرکب اعتباری خواهد بود. ▫️ در فقه نیز این بحث اثر خود را می گذارد. مثلا در روایت "فَاسجُد سجدتی السهو لکل زیادة و نقیصة" مرحوم خویی(ره) می فرماید باید این روایت را تاویل کنیم. کما اینکه عده دیگری از آقایان در تفسیر روایت گرفتار شده اند. مشکل آقایان این است که تصویر جامع خلل برای آنها قابل تصویر نیست. امام خمینی در کتاب الخلل فی الصلاة (که آخرین نوشته امام ره است) مبنای تصویر جامع در مرکب اعتباری را حل کرده و خلل به زیاده را مطابق روایت و بدون تأویل کردن حل کرده است. 📌لذا جامع خیلی مهم است. در همه عناوین فقهی مانند صلاة ، صوم ، خلل ، شک و ... اثرگذار خواهد بود. در واقع هرچه عنوان در فقه بیاورید اینگونه است. اگر کسی به این مبنا تسلط پیدا کند و بتواند در مرکب اعتباری به گونه ای بر مکانیزم عقلایی، جامع را تصویر کند بسیاری از استنباطات فقهی متحول می شود. 🔹 مثال دیگری بزنم. ما می توانیم با تصویر یک مبنایی بحث از ماده امر و نهی را با هم شقوق خود اصولی کنیم و اگر این کار را نکنیم بحث از اوامر و نواهی در اصول متوقف می شود. باید یک جامع را بین این دو درست کرد. در این صورت می توان گفت این نهی اصلا به صیغه لاتفعل اختصاص ندارد و با اشاره ظهور پیدا می کند. بعدا خواهید دید که با شهید صدر(ره) و مرحوم نائینی(ره) اینجا چه اختلافی پیش خواهد آمد. 👈🏻البته نیاز است ابتدا ریشه و منطق اعتباریات این مبنای «تصویرجامع در مرکب اعتباری» تبیین شود تا بعضی از نوآوری های حضرت امام به خوبی ملموس و مشخص شود. @albayann
🔰مرحوم علامه حسینی طهرانی : 🔹علامه فقید استاد طباطبایی (رفع الله في الجنان مقامه) در مصاحبه ای که از طرف صدا و سیما پس از شهادت رفیق ارجمند و برادر گرامیمان شهید شیخ مرتضی مطهری (غفرالله له) با او نمودند و در آن مصاحبه بر مرحوم شهید بسیار گریسته بود . 🔸چون در پایان مصاحبه از استاد خواستند پیامی برای مردم بدهد فرموده بود : " پیام من این است که به اسم اسلام در حکومت اسلام کاری را انجام ندهید که در برابر خارجیان موجب ننگ اسلام باشد " 📚رساله نکاحيه ، ص ۱۹۴ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️نقش تولید فکر در ارتباط بین فلسفه و علم چیست؟ 🔹تفاوت امتداد حکمت با مسائل فلسفی در چیست؟ 🔸تولید علم با کدام مبنا باید صورت بگیرد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆👆👆👆👆 🔰استاد 🔹آن چه لازم است دانسته شود این است که تولید فکر غیر از تولید علم می باشد و همچنین تولید علم غیر از تبحر در یک علم است. تولید فکر منبعث از نگاه فلسفی است و این می شود همان مسئله امتداد حکمت. 🔸اگر ما نگاهمان را امتدادی کنیم از نگاه فلسفی صرف جدا خواهیم شد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب گرچه این بحثهای ذهنی و انتزاعی لازم است و لکن این نگاه انتزاعی و ذهنی که مجرد از محیط واقع و خارج است نمی تواند در عینیت جامعه کارایی داشته باشد و نقص فلسفه ما این است که این ذهنیت ؛ امتداد اجتماعی و سیاسی ندارد و در این زمینه ما از غرب عقب هستیم. آنها برای همه مسائل مردم کم و بیش تکلیف معین کرده اند و مباحث فلسفی خود را امتداد داده اند و به متن جامعه کشانده اند. ◾️ در این زمینه گرچه امام(ره) و حضرت آقا نکات و مطالب ارزشمندی صورت گرفته است ولی متأسفانه تا الان توسط حوزه و دانشگاه کار چندانی صورت نگرفته است. لذا اگر کسی می خواهد در زمینه اقتصاد و سیاست و تربیت و... ورود کند و تولید داشته باشد باید اول تکلیف این دید امتدادی را روشن کند. ◽️اگر این دید امتدادی درست بشود آن وقت به جای بحثهای ذهنی ما جریان فیاضی درعینیت جامعه خواهیم داشت؛ و به یک نمونه که می شود اشاره کرد کاریست که حضرت امام(ره) انجام داده است و آن مدل عدالت فلسفی و عدل الهی شهید مطهری را به متن جامعه کشانده است. @albayann
💠هر مکتب و آیینی که در طول تاریخ به بشر عرضه شده است، خواسته ناخواسته می بایست نگاه و برنامه خود را پیرامون «زن» مشخص کرده تا بتواند تخاطب خود با نیمی از جوامع انسانی را برقرار کند. 🔸دین مبین اسلام نیز، نه به قاعده جبر و انفعال ؛ بلکه از موضع تکوینی و روشن گرانه خود در تمامی شوؤن مورد نظر به این مهم پرداخته و نگاه خود را عرضه کرده است. 🔹از همین باب ، استاد آیت الله فرحانی در سلسله جلساتی به بیان جایگاه زن در جهان بینی و ایدئولوژی‌ اسلام پرداخته است. 📌در این جلسات ابتدا نقش تکوینی زن در نظام خلقت از منظر قرآن مورد توجه قرار گرفته و سپس برخی از حقوق زن در اسلام بیان شده و در نهایت به بعضی شبهات موجود در این باب پرداخته شده است. 🗂فایل متنی این جلسات را می توانید با انتخاب لینک های زیر از سایت farhani.net ملاحظه نمایید. @albayann
🗂مجموعه جلسات موضوعی «زن در آیینه اسلام» 🔰استاد آیت الله فرحانی 1⃣ضرورت شناسی مسئله زن در آینه اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84/ 2⃣بررسی شبهات مطروحه پیرامون مسئله زن در اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85/ 3⃣انسان شناسی از منظر قرآن 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85/ 4⃣بررسی سیر صعود وسیر نزول انسان و نقش زن در مقام تکوین 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85/ 5⃣نقش زنان از منظر قرآن 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85/ 6⃣بررسی قانون مداری ایمان و عمل صالح 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b4%d8%b4%d9%85/ 7⃣نظام حقوقی زن در اسلام 🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85/ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️ارتباط با امام زمان چگونه بدست می آید؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 💠هرکس می خواهد با امام زمان ارتباط بگیرد، راهش خواندن دعاء است ، ائمه اطهار خیلی از راه حل ها را در دعاها به ما یاد داده اند. بعضی ها را که می بینید توفیقاتشان کم است،یا دعاء نمی خوانند یا اگر هم می خوانند با توجه نیست. اگر دعا را بادقت بخوانید خیلی از راهکارها در ادعیه ها وجود دارد. 🔸یکی از دعاهای بسیار خوب که در ملحقات مفاتیح الجنان آمده، دعایی است درباره وجود مقدس امام عصر می باشد.(اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي) چهار چوب را خیلی زیبا بیان کرده است ؛می گوید خدایا اگر بخواهم با امام زمان رفیق بشوم یک شرط دارد ، شرط اولش این است که رفیق تو بشوم. ببینید! ما دقیقاً ذهنمان برعکس است، متأسفانه این طوری است. 🔹مسأله مهم ما در بی توفیقی در ارتباط با امام زمان این است که، با خدا رفیق نیستیم. اگر کسی با خدا رفاقت کند ، باامام زمان رفیق است. قطعاً یقین بدانید، اگر کسی رضایت خدا را به دست بیاورد ، قطعاً امام زمان به سراغ اش می آید. 👈🏻اوّل شرط ارتباط با امام زمان ولایت الله است. شرط ولایت الله این است که به وظیفه مان عمل کنیم، هرچه وظیفه داریم ، ما همه را خوب می دانیم. قرآن در سوره یونس می فرماید: ((أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْف عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ)) آگاه باشید دوستان خدا ، اولیاء الهی ،حزنی ندارند ، نگرانی ندارند، این مهم است . ▪️در دعای کمیل می خوانیم (أَيْنَ كُنْتَ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ‏ يَا غَايَةَ آمَالِ الْعَارِفِينَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ‏ يَا حَبِيبَ قُلُوبِ الصَّادِقِينَ وَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ‏)، می گوید ولی المؤمنین، سرپرستی مؤمنان را خدا به عهده گرفته است. در روایت دارد به فرشته ها می گوید: بروید کنار، بروید کنار! خودم انجامش می دهم، این با من رفیق است . 🌀آقای مطهری یک جمله زیبایی در انسان و ایمانش دارند،می گوید: مؤمن مثل یک کسی است که دوست و رفیق اش فرمان دار و شهردارِ شهر است، می گوید: من کجا می خواهم بروم ، هرکجا می خواهم بروم این رئیس کل با من دوست است، درِ بسته ای برای من باقی نمی ماند، هرجا برود راه باز است. ⁉️افسردگی می دانید برای کیست ؟ برای آدمی که ایمان ندارد. سرخوردگی برای کجاست؟ برای بی ایمانی است، احساس شکست برای بی ایمانی است ، آدم چرا مغلوب شرایط می شود ؟ چون ایمانش ضعیف است (أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ) 🔹شب جمعه ، دعای زیبایی دارد. این دعا، هم شب جمعه مستحب است خوانده شود و هم شب عرفه. خیلی جمله اش زیبااست.(رَبِّ كَمَا هَدَيْتَهُمْ لِدِينِكَ وَ عَلَّمْتَهُمْ كِتَابَكَ فَاهْدِنَا وَ عَلِّمْنَا))می گوید: خدایا این پیغمبرهایت را چه کسی پیغمبر کرده است؟ تو هدایتشان کرده ای، واقعاً اگر تو نمی خواستی؛ در را روی اینها باز نمیکردی ،تو خواستی، شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠عبادت برای عبادت 🔹همه ما این طور هستیم. بازی ندهیم یکدیگر را.‏ ‏‏همه عبادتمان برای خودمان است. آنکه خیلی آدم خوبی است برای بهشت عبادت می کند. شما بهشت را بردارید از روی اعمال، ببینیم کی عبادت می کند. بهشت را بردارید، ببینید کی عبادت می کند. علی می ماند و حوضش! که:‏‏عَشِقَ العِبَادَةَ وَ عانَقَها. 🔸یک دسته مردم این طورند، عبادت برای بهشت اصلًا مطرح نیست پیش آن کسی که از خودش گذشته و خارج شده از این بیت، و به مرتبه موت رسیده؛ پیش او لذات چیزی نیست، بهشت اصلًا مطرح نیست، غافل [است او] مرده است او: ادرَکَهُ المَوتُ؛ برای او این حرفها مطرح نیست، بهشت و جهنم همه علی السواء است پیش او. او اثنی عَلی ذاتِ الله تعالی؛ ثنا کرده است برای خدا. 🔹او خدا را اهل اینکه عبادتش بکند یافته [است ]. این یک مرتبه ای از مراتب ‏‎‏آنهاست که عاشق عبادتند. او را سزاوار معبودیت یافته و عبادت می کنند. مراتب دیگر هم هست که در فکر ماها نیست.‏ @albayann
🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔅 ما مفتخر به نوکري در پيشگاه حضرت معصومه سلام‌الله عليها هستيم. حقيقت اين است که فهم و علم ما به مقامات ایشان نمي‌رسد. زیرا براي شناخت حضرتش بايد عالم و معلوم سنخيتي با هم داشته باشند. انسان نمي‌تواند حقيقت چيزي را که با آن هم‌سنخ نيست، به خوبی درک کند. بين ما و آن بزرگوار آن‌قدر فاصله است که ما حتی نمي‌توانيم احساس سنخيتي بکنيم. ولی یقین داریم که هر چه داریم از تصدق ایشان است. ♻️ وقتی به زیارت میروم گاهی اوقات با خودم فکر می کنم که اگر توجه و عنایت ایشان نبود من چه می توانستم بکنم؟الآن کجا بودم؟ 🔸 این کشور و این حوزه علمیه ، حساب و کتاب عجیبی با این خانم بزرگوار دارد. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠تفکر ایران قوی مبنایی است که امام راحل در مقابل اندیشه غرب بوجود آورد. 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠تفکر ایران قوی مبنایی است که امام راحل در مقابل اندیشه غرب بوجود آورد. 🔹خلاصه تحلیل غرب این است که دین یک اندیشه ناکارآمد ،مخدر،تحقیر کننده و مانع رشد انسان و جامعه انسانی است. 📌تفکر پراگماتیسم که بر اساس اصالةالعمل است و هر چه که در عمل موثر و مفید است را مبنا قرار میدهد؛ گفت دین صرفا در عرصه فردی توانسته به بشر آرامش دهد و به همین دلیل می توان عرصه متناسب با این نتیجه را برای دین تعریف کرد. 📌آمدند با این تحلیل با دین تعامل کردند و یک تفکر منحطی مثل وهابیت و دانشگاه مدینه و آل سعود به این جریان کمک کرد و سعی کردند نشان بدهند که دین فقط بدرد کلیسا و مسجد و بیتوته می خورد. 👈 امام خمینی نام آن جریان را «اسلام آمریکایی» گذاشت. 🔸حتی بر اساس این اندیشه ، در داخل ایران نیز یک جریان روشنفکری بوجود آمد این جریان متدین بود و حتی بعضا نماز شب هم میخواند و گریه میکرد. اما اسلام را در حد امور فردی و جدای از امور سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میدانست. ✅امام در این شرایط آمد یک جریانی را با شعار علمای اسلام به داد اسلام برسید مدیریت کرد. ایشان مبانی این اندیشه را در نجف اشرف درس داد ،تلامذه بزرگ امام مثل مقام معظم رهبری در مشهد ، شهید مطهری در دانشگاه تهران،شهید بهشتی در خارج از کشور و ... تدریس و تشریح کردند. این اندیشه را جا انداختند ،دفاع کردند، خون دادند و ایستادند. ♻️پس از نظریه پردازی و تبیین مبانی نظام اسلامی و حکومت دین، در مقام عمل نشان داده شد که اسلام باید در عرصه اجتماع وارد شود و حاکمیت جامعه را مدیریت کند و به دنیا نشان داده شد که با همه فشار ها ، دشمنی ها، جنگ تحمیلی و تحریم ها، پیشرفت ایران به عنوان یک جامعه انسانی در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی محقق می شود. 🔆ایران قوی یعنی حتی با مبنای پراگماتیسم و عمل گرایی ، دین در حاکمیت و پیشرفت جامعه انسانی موفق و کارا خواهد بود. @albayann
⁉️مسئول منافق کیست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب: ‼️آیا ما می خواهیم اینگونه باشیم؟ 🔹در طول دوازده، سیزده قرن، در همین دنیای اسلام، حكومتهایی سرِ كار آمدند كه اسم پیغمبر اكرم را باعظمت می‌آوردند و خودشان را خلیفه‌ی پیغمبر می‌دانستند. اگر كسی می‌گفت شما خلیفه‌ی پیغمبر نیستید، حاضر بودند حتّی او را به قتل برسانند. می‌گفتند ما خلیفه‌ی پیغمبریم. 🔸از خلفای بنی امیّه بگیرید تا خلفای بنی عبّاس كه حدود پانصد، ششصد سال حكومت كردند، تا خلفای فاطمی در مصر و شمال آفریقا؛ بعد هم خلفای عثمانی كه تا همین جنگ بین‌الملل اوّل در آسیای صغیر- یعنی تركیه‌ی فعلی- حكومت می‌كردند و مركز حكومتشان آنجا بود و همه‌ی این كشورهای عربی هم تقریباً تحت حكومت آن‌ها بودند، همگی خود را خلیفه‌ی پیغمبر می‌خواندند... ❓این اسمشان بود؛ اما عملشان چه بود؟ عملشان، عمل به همان رسوم حكومتهای پادشاهیِ ستمگرانه‌ای بود كه قبل از آن‌ها هم در دنیا بود؛ در زمان آن‌ها هم در نقاط دیگر دنیا بود؛ بعد از آن‌ها هم تا امروز در همه جای دنیا چنین حكومتهایی بوده است. ◾️اسم، خلافت پیغمبر بود، اما رسم و عمل و رفتار، چیز دیگری بود. این‌ها چه كسانی هستند؟ اسم مناسب این‌ها چیست؟ منافق؛ ◽️یعنی كسی كه ادّعای چیزی را می‌كند، وعده‌ی چیزی را می‌دهد، پرچم چیزی را بلند می‌كند؛ اما در رفتار خود، در عمل خود و در راه خود، ملتزم و پایبند به آن چیز نیست. یك چیز دیگر، یك راه دیگر و یك عمل دیگر بر رفتار و گفتار او حاكم است؛ این می‌شود منافق. 🔺ما می‌خواهیم این طوری باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم پرچم ولایت علوی و حكومت علوی و پیروی امیر المؤمنین را بلند كنیم، اما حكومت خود را با مكتبهایی كه با راه علی، با فكر علی و با منطق امیر المؤمنین صددرصد مخالفند، تطبیق دهیم؟ 🔆حالا بعضی صددرصد، بعضی نوددرصد، بعضی هشتاد درصد، مخالفند و اساس كارشان اساس دیگری است. لذا ما بیش از همه باید پایبند به آن باشیم كه الگوی علوی را بشناسیم و آن را ملاك قرار دهیم. ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🔹بیان نمونه ای از نظریات امتدادی حضرت امام 🔸چرا نوآوری هایی که از زمان امام خمینی(ره) شروع شده است، بسط پیدا نمی کند؟ @albayann
🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔹نکته مهم این است که امام(ره) یک نگاه امتدادی را به وجود آورده و لازمه این نگاه امتدادی تولید فکر است و این یعنی نوآوری و حرف جدید داشتن. حرف نوئی که مختص به مکتب اسلام است واین نوآوری ها را نه مارکسیست ها دارند و نه لیبرالیستها ؛ حال چه لیبرال دموکراسی چه لیبرال سوسیالیستی. 🔸 ما باید این نوآوری که از امام(ره) شروع شده است و الآن در جامعه مدل پیدا کرده است را بسط بدهیم. امام مبانی این حرف های نو را تبیین کرده اند. مانند جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی ، تمدن مبتنی بر معنویت و دین آمیخته با دنیا که باید این مطالب گسترش پیدا کند و یکی از مشکلات امروز ما عدم بسط و گسترش این نگاه امتدادی امام می باشد. 🔺در اینجا می شود دو مشکل اساسی که مانع بسط نظریات نوی امام(ره) در حوزه و دانشگاه شده است اشاره نمود. ▪️1- دلیلی که می شود به عنوان مانع تحقق نظریات امام و آقا دانست این است که فلسفه ما صداریی نیست و ضعیف می باشد و معتقدیم خیلی از فرمایشات شهید صدر(ره) این مشکل را دارد. ▪️2-مشکل دوم این است که در بعضی مواضع، فلسفه ما صداریی است و البته قوی هم هست ولی در همان ذهنیات مجرد مانده و انتزاعی است. امتداد پیدا نکرده است. 👈🏻 امام که بهترین مدرس فلسفه صدرایی بوده است آن را در حد فلسفه صدرا نگه نداشته اند و با امتداد آن بحثی مثل مردم سالاری دینی را تولید کرده اند و بهترین کسی که این دیدگاه را تبیین «علمی» کرده است رهبر معظم انقلاب می باشد. @albayann
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه 🔺تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای @albayann
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای 🔸در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. ⁉️نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. 🔹آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود. 🔺مرکز فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. ▫️بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ میگفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس میکنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد میدهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. ▪️ بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. 📚رهبر معظم انقلاب ۲۹ دی ماه ۱۳۸۲ @albayann
💠وبینار انتخابات ۱۴۰۰ 🔸با عنوان:مشروعیت یا مقبولیت؟ جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) 🔰سخنران:آیت‌الله عبدالکریم فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری 🕦زمان:سه شنبه ۲۵خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰ظهر 🌐لینک ورود وبینار http://wbinar.vru.ac.ir/basij پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فرحانی http://farhani.net @albayann
🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در جمع أئمه جماعات شهر پردیسان- قم 🔅 جریان شناسی تمدن اسلامی ایران 🔅 نقش مهم خواص در مشارکت حداکثری انتخابات دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻