eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
مبنای تفکر ایران قوی .mp3
2.43M
🔊 💠تفکر ایران قوی مبنایی است که امام راحل در مقابل اندیشه غرب بوجود آورد. 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠تفکر ایران قوی مبنایی است که امام راحل در مقابل اندیشه غرب بوجود آورد. 🔰استاد آیت الله
🔺🔺🔺 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠تفکر ایران قوی مبنایی است که امام راحل در مقابل اندیشه غرب بوجود آورد. 🔹خلاصه تحلیل غرب این است که دین یک اندیشه ناکارآمد ،مخدر،تحقیر کننده و مانع رشد انسان و جامعه انسانی است. 📌تفکر پراگماتیسم که بر اساس اصالةالعمل است و هر چه که در عمل موثر و مفید است را مبنا قرار میدهد؛ گفت دین صرفا در عرصه فردی توانسته به بشر آرامش دهد و به همین دلیل می توان عرصه متناسب با این نتیجه را برای دین تعریف کرد. 📌آمدند با این تحلیل با دین تعامل کردند و یک تفکر منحطی مثل وهابیت و دانشگاه مدینه و آل سعود به این جریان کمک کرد و سعی کردند نشان بدهند که دین فقط بدرد کلیسا و مسجد و بیتوته می خورد. 👈 امام خمینی نام آن جریان را «اسلام آمریکایی» گذاشت. 🔸حتی بر اساس این اندیشه ، در داخل ایران نیز یک جریان روشنفکری بوجود آمد این جریان متدین بود و حتی بعضا نماز شب هم میخواند و گریه میکرد. اما اسلام را در حد امور فردی و جدای از امور سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میدانست. ✅امام در این شرایط آمد یک جریانی را با شعار علمای اسلام به داد اسلام برسید مدیریت کرد. ایشان مبانی این اندیشه را در نجف اشرف درس داد ،تلامذه بزرگ امام مثل مقام معظم رهبری در مشهد ، شهید مطهری در دانشگاه تهران،شهید بهشتی در خارج از کشور و ... تدریس و تشریح کردند. این اندیشه را جا انداختند ،دفاع کردند، خون دادند و ایستادند. ♻️پس از نظریه پردازی و تبیین مبانی نظام اسلامی و حکومت دین، در مقام عمل نشان داده شد که اسلام باید در عرصه اجتماع وارد شود و حاکمیت جامعه را مدیریت کند و به دنیا نشان داده شد که با همه فشار ها ، دشمنی ها، جنگ تحمیلی و تحریم ها، پیشرفت ایران به عنوان یک جامعه انسانی در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی محقق می شود. 🔆ایران قوی یعنی حتی با مبنای پراگماتیسم و عمل گرایی ، دین در حاکمیت و پیشرفت جامعه انسانی موفق و کارا خواهد بود. @albayann
⁉️مسئول منافق کیست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب: ‼️آیا ما می خواهیم اینگونه باشیم؟ 🔹در طول دوازده، سیزده قرن، در همین دنیای اسلام، حكومتهایی سرِ كار آمدند كه اسم پیغمبر اكرم را باعظمت می‌آوردند و خودشان را خلیفه‌ی پیغمبر می‌دانستند. اگر كسی می‌گفت شما خلیفه‌ی پیغمبر نیستید، حاضر بودند حتّی او را به قتل برسانند. می‌گفتند ما خلیفه‌ی پیغمبریم. 🔸از خلفای بنی امیّه بگیرید تا خلفای بنی عبّاس كه حدود پانصد، ششصد سال حكومت كردند، تا خلفای فاطمی در مصر و شمال آفریقا؛ بعد هم خلفای عثمانی كه تا همین جنگ بین‌الملل اوّل در آسیای صغیر- یعنی تركیه‌ی فعلی- حكومت می‌كردند و مركز حكومتشان آنجا بود و همه‌ی این كشورهای عربی هم تقریباً تحت حكومت آن‌ها بودند، همگی خود را خلیفه‌ی پیغمبر می‌خواندند... ❓این اسمشان بود؛ اما عملشان چه بود؟ عملشان، عمل به همان رسوم حكومتهای پادشاهیِ ستمگرانه‌ای بود كه قبل از آن‌ها هم در دنیا بود؛ در زمان آن‌ها هم در نقاط دیگر دنیا بود؛ بعد از آن‌ها هم تا امروز در همه جای دنیا چنین حكومتهایی بوده است. ◾️اسم، خلافت پیغمبر بود، اما رسم و عمل و رفتار، چیز دیگری بود. این‌ها چه كسانی هستند؟ اسم مناسب این‌ها چیست؟ منافق؛ ◽️یعنی كسی كه ادّعای چیزی را می‌كند، وعده‌ی چیزی را می‌دهد، پرچم چیزی را بلند می‌كند؛ اما در رفتار خود، در عمل خود و در راه خود، ملتزم و پایبند به آن چیز نیست. یك چیز دیگر، یك راه دیگر و یك عمل دیگر بر رفتار و گفتار او حاكم است؛ این می‌شود منافق. 🔺ما می‌خواهیم این طوری باشیم؟ آیا ما می‌خواهیم پرچم ولایت علوی و حكومت علوی و پیروی امیر المؤمنین را بلند كنیم، اما حكومت خود را با مكتبهایی كه با راه علی، با فكر علی و با منطق امیر المؤمنین صددرصد مخالفند، تطبیق دهیم؟ 🔆حالا بعضی صددرصد، بعضی نوددرصد، بعضی هشتاد درصد، مخالفند و اساس كارشان اساس دیگری است. لذا ما بیش از همه باید پایبند به آن باشیم كه الگوی علوی را بشناسیم و آن را ملاك قرار دهیم. ۱۳۸۱/۰۶/۳۰ 📚بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم @albayann
010.mp3
858.8K
🔊 ⁉️لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🔹بیان نمونه ای از نظریات امتدادی حضرت امام 🔸چرا نوآوری هایی که از زمان امام خمینی(ره) شروع شده است، بسط پیدا نمی کند؟ @albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️لازمه نگاه امتدادی چیست؟ 🔹بیان نمونه ای از نظریات امتدادی حضرت امام 🔸چرا نوآوری های
🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔹نکته مهم این است که امام(ره) یک نگاه امتدادی را به وجود آورده و لازمه این نگاه امتدادی تولید فکر است و این یعنی نوآوری و حرف جدید داشتن. حرف نوئی که مختص به مکتب اسلام است واین نوآوری ها را نه مارکسیست ها دارند و نه لیبرالیستها ؛ حال چه لیبرال دموکراسی چه لیبرال سوسیالیستی. 🔸 ما باید این نوآوری که از امام(ره) شروع شده است و الآن در جامعه مدل پیدا کرده است را بسط بدهیم. امام مبانی این حرف های نو را تبیین کرده اند. مانند جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی ، تمدن مبتنی بر معنویت و دین آمیخته با دنیا که باید این مطالب گسترش پیدا کند و یکی از مشکلات امروز ما عدم بسط و گسترش این نگاه امتدادی امام می باشد. 🔺در اینجا می شود دو مشکل اساسی که مانع بسط نظریات نوی امام(ره) در حوزه و دانشگاه شده است اشاره نمود. ▪️1- دلیلی که می شود به عنوان مانع تحقق نظریات امام و آقا دانست این است که فلسفه ما صداریی نیست و ضعیف می باشد و معتقدیم خیلی از فرمایشات شهید صدر(ره) این مشکل را دارد. ▪️2-مشکل دوم این است که در بعضی مواضع، فلسفه ما صداریی است و البته قوی هم هست ولی در همان ذهنیات مجرد مانده و انتزاعی است. امتداد پیدا نکرده است. 👈🏻 امام که بهترین مدرس فلسفه صدرایی بوده است آن را در حد فلسفه صدرا نگه نداشته اند و با امتداد آن بحثی مثل مردم سالاری دینی را تولید کرده اند و بهترین کسی که این دیدگاه را تبیین «علمی» کرده است رهبر معظم انقلاب می باشد. @albayann
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه 🔺تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای @albayann
البیان
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه 🔺تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای #فلسفه
💠جایگاه فلسفه در حوزه علمیه تعطیلی درس علامه طباطبایی و آثار آن در بیان آیت الله خامنه ای 🔸در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. ⁉️نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. 🔹آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود. 🔺مرکز فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است. ▫️بعضی از آقایانِ اساتید فلسفه، ماه رمضان پیش من بودند؛ میگفتند برخی از آقایانی که اصلاً اهلیّت ندارند، در مساجد فلسفه تدریس میکنند و ناقص و سطحی و به عمق نرسیده و جویده جویده مطالبی را دست افراد میدهند. اینها خسارت است؛ ما نباید بگذاریم این کار ادامه پیدا کند. من خدمت آقای «جوادی» و آقای «مصباح» هم به تفاریق مکرّراً گفته‌ام باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفه‌ی اسلامی همچنان باقی بماند. ▪️ بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد. 📚رهبر معظم انقلاب ۲۹ دی ماه ۱۳۸۲ @albayann
💠وبینار انتخابات ۱۴۰۰ 🔸با عنوان:مشروعیت یا مقبولیت؟ جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی(ره) 🔰سخنران:آیت‌الله عبدالکریم فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری 🕦زمان:سه شنبه ۲۵خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰ظهر 🌐لینک ورود وبینار http://wbinar.vru.ac.ir/basij پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فرحانی http://farhani.net @albayann
🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی در جمع أئمه جماعات شهر پردیسان- قم 🔅 جریان شناسی تمدن اسلامی ایران 🔅 نقش مهم خواص در مشارکت حداکثری انتخابات دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
تمدن اسلامی.mp3
709.3K
🔊 💠نگاه تمدنی به شکل گیری تمدن اسلامی و شیعی 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️آیا اسلام سابقه تمدنی دارد؟ 🔹فیلسوفان تمدنی, بین چندین تمدن مهم تمدن اسلامی را به برکت ائمه هدی تحلیل میکنند که این تمدن متاثر است از دو حرکت: یکی حرکت وجود مقدس امام صادق،که ائمه اهل سنت را به رشد علمی،انقلاب علمی ایجاد کرد یکی حرکت ثامن الحجح،در هجرتشان به ایران 🔸اینکه ما دو کانون مهم تمدنی داریم یعنی ایران و عراق،یکی به خاطر هجرت حضرت امیر به عراق است و یکی به خاطر هجرت ثامن الحجج به ایران است. 👈🏻این نگاه تمدنی ریشه در سیره اهل بیت دارد در تولید علم در تولید فکر وجود مقدس امام صادق و علیهماالسلام نقش عجیبی ایجاد کردند. @albayann
مردم سالاری دینی.mp3
852.2K
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠یکی از ارکان مهم نظریه نظام اسلامی از منظر امام خمینی(ره) مسئله مردم سالاری دینی است. 🔹مردم سالاری دینی یعنی ما میتوانیم بر مبنای دین ، در تحقق اقتدار یک ملت قدم برداریم. ما میتوانیم به واسطه دین یک ملت باهوش و توانا را به قله های اقتدار و عزت برسانیم. 👈راه عزت یعنی تحقق حاکمیت اسلامی یعنی مردم سالاری دینی است. 🔺 بعد از انقلاب اسلامی امام نشان داد ایران میتواند به واسطه نظام جمهوری اسلامی تجربه ای در دفاع مقدس داشته باشد که در دویست سال گذشته وجود نداشته بلکه بی نظیر است. ⁉️اما آیا دین میتواند همانگونه که در دفاع مقدس موفق شد، انقلابش را تثبیت کند؟ آیا دین میتواند انقلاب فرهنگی کند؟ ✅امام میفرماید با نظام مردم سالاری دینی میتواند. @albayann
⚠️خودمان را بازی ندهیم 🔺 و من این را به شما عرض کنم ، ما و شما نباید خودمان را بازی بدهیم . 🔹 اختلاف ریشه اش از حب نفس است . هر کس خیال می کند که من برای خدا این آقا را باهاش اختلاف کنم ، یک وقت درست بنشیند در نفس خودش فکر کند ببیند ریشه کجاست . ( حسن ظن به خودش نداشته باشد ، سوء ظن داشته باشد .) 📛 ریشه همان ریشه شیطانی است که آن حب نفس است ..... و آن چیزی که این جمهوری را حفظ کرده وحدت و انسجام این جمعیت است . 📚 صحیفه امام ، جلد ۱۸ ص ۱۶ @albayann