eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
764 عکس
178 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نیروی مردم را باید شناخت 🔰مقام معظم رهبری: 🔹به نظر ما یکی از بزرگترین هنرهای امام راحل ما این بود که این نیروی مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد. 🔸وضع ایران قبل از پیروزی انقلاب، وضع خوبی نبود؛ مردم در حال بی‌تکلیفی، دشمنان مسلط، اینجا پایگاه اسرائیل و استراحتگاه سران رژیم صهیونیستی، که می‌آمدند می‌بردند، می‌خوردند و استفاده‌ی سیاسی و مالی می‌کردند. آن روزی که بعضی از کشورهای عرب تصمیم گرفتند که از نفت علیه اسرائیل استفاده کنند، شاه ایران دل صهیونیستها را گرم کرد و گفت من به شما نفت می‌دهم. وضع ایران در آن روز این‌گونه بود و کسی امیدی نداشت؛ 📌اما امام راحل ما (قدّس‌اللَّه نفسه‌الزّکیه) وقتی همت گماشت و بر این مبارزه عزم کرد، هیچ نیرویی جز نیروی مردم نداشت. او به این نیرو معرفت پیدا کرد؛ به این نیرو تکیه کرد و خدای متعال هم که همه چیز دست اوست - که «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی» دلها را منقلب کرد. وقتی دلها متوجه به این حقیقت شد، نیروها به میدان آمدند و قدرت رژیم طاغوتی و وابسته شاه متزلزل شد و نظام اسلامی در این کشور سربلند کرد. 🔆ما در حساسترین نقطه‌ی دنیای اسلام و بر سر چهارراه قرار داریم و بیشترین نقطه اعتماد امریکا و استکبار در این منطقه، بر رژیم سلطنتی شاه بود. 👈🏻نیروی مردم را باید شناخت. این نیرو، نیروی عظیمی است. برای به میدان آوردن این نیرو، همت و عزم و اخلاص و مجاهدت لازم است. اگر مردم داخل میدان شوند و سیاستمداران و زمامداران کشورها با توده‌های میلیونی مردم کشورهایشان نزدیک شوند، هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند و هیچ تهدیدی روی آنها تأثیر نخواهد گذاشت. البته بدون جهاد، بدون تحمل سختی، انسان به جایی نمی رسد و امت اسلامی باید سختی‌هایی را تحمل کند، تا بتواند به اهداف بلند خودش برسد؛ اینها وظایف مهم امروز ما در دنیای اسلام است. ۱۳۸۵/۰۵/۳۰ @albayann
حکمت عملی111.mp3
1.68M
🔊 💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱) 🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم؛ دسته بندی و‌تقسیمات آن ها می باشد. معروف و مشهور نزد حکمای اسلامی تقسیم حکمت به دو بخش «حکمت نظری» و «حکمت علمی» است. حکمت نظری مشتمل بر الهیات و ریاضیات و طبیعیات می باشد. حکمت عملی را نیز به سه بخش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن منقسم می کنند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظر ملاصدرا در این باب و ملاک این تقسیم از منظر حکمت متعالیه اشاره می نمایند. 📌لازم به ذکر است استاد نظر علامه طباطبایی را در این باب ، بسیار متفاوت تبیین کرده که انشاءالله توضیح و تفسیر آن در کانال البیان ارائه خواهد شد. @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺 💠مقدمه ی انسان شناسی تقسیمات حکمت(۱) 🔰استاد : 🔹انسان یک عقل بالقوه ای است که می خواهد به مرحله عقل بالفعل برسد و قوه نظری اش استکمال پیدا کند. این قوه نظری از کجا افاضه می شود؟ برای طی کردن این سیر استکمالی, لازم است از بالا به او افاضه شود و لذا یک معداتی لازم دارد. در این سیستم, درس و بحث با ذکر و نماز و روزه و قرائت قرآن فرقی ندارد و همگی علل اعدادی اند برای اینکه افاضه از بالا صورت بگیرد و شخص استکمال پیدا کند تا بواسطه این افاضه عقل بالقوه او به مرحله عقل بالفعل برسد. 🔸این انسان در عین حال که یک موجود مجرد مرتبط با عالم بالا است و از عالم بالا افاضاتی به او می شود ،یک پایش هم در عالم ماده است و باید بدن را هم تدبیر کند. لذا نفس در عین بساطتش دو گونه توجه دارد؛ یک توجه به عالم بالا و دریافت از عالم عقول و یک توجه به عالم پایین اداره بدن. هر دو توجه نیز، ذاتی است و عین نفس می باشد. نه اینکه توجهی عرضی و زائد بر نفس و علت غایی باشد. 🔆مراد از علت غایی نیز در اینجا, غایت بالذاتی است که از توجه نفس به حسب رتبه وجودی اش پدید می آید؛ نه غایتی که در شعور ظاهر ما منعکس است. مثلاً اگر کسی بگوید: من فیزیک, شیمی یا منطق می خوانم تا فلان کار را انجام دهم. این دیگر غایتی بالعرض است. زمانی می توان از غایت بالذات سخن گفت که پای فعل اختیاری انسان در کار باشد. ♻️بنابر این نفس دو غرض را تعقیب می کند؛ یکی استکمال قوه نظری اش و دیگری استکمال قوه عملی اش. در صورت تعقیب استکمال قوه نظری, به همه حقائق عالم از آن جهت که حقائقی قابل شناخت برهانی هستند، توجه می کند تا از این راه صیرورتی پیدا کند و تبدیل به «عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی» گردد. اگر نفس توجه به عالم پایین کرد, به باید هایی توجه دارد که لازم است آن ها را بشناسد تا بتواند اراده خودش را بر بدن مسلط کند و عالم ماده ای را تدبیر کند که باید در آن بروید و رشد کند. 🔺با نگاه این چنینی ، در می یابیم که تفکیک حکمت عملی از حکمت نظری به حسب تفکیک نشئات وجودی انسان است و نشئات وجودی انسان سبب می شود که من قوۀ حکمت نظری را, از حکمت عملی جدا سازم. @albayann
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ستاد ملت امام حسین علیه السلام 🇮🇷 🌀 راهبرد انتخابات: مدافعان حرم جمهوری اسلامی همۀ مردمند‌. 📢 دعوت سراسری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه برای تشکیل ستاد ملت امام حسین (ع) 📣 تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ما از طریق: 1⃣ آیدی: @mellat_emam_hosein در پیام رسان ایتا 2⃣ آیدی: https://instagram.com/khanetolab_ir در اینستاگرام 💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
💠یکی از مبانی مهمی که رهبر معظم انقلاب پیرامون سلوک فرد و جامعه در گفتمان انسان ولایی مطرح کرده اند، مسئله «جهاد کبیر» است که این امر را یکی از مؤلفه های مهم مدیر و مسئول انقلابی می دانند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این جلسات ، مسئله جهاد کبیر را از منظر قرآن، روایات و سیره اهل بیت(ع) تبیین و تشریح نموده اند. 🗂 فایل نوشتاری این جلسات را از طریق لینک های ذیل دانلود نمایید: 🌐 جهاد کبیر در سیره اهل بیت(علیهم السلام) 🌐جهاد کبیر در منظومه ولایت 🌐تبیین و تفسیر مسئله جهاد کبیر از منظر قرآن @albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد. @albayann
🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹 همه ميدانيد که عمده مبارزات وهابيت بر ضد شيعه است. با اينكه شبهاتي كه آنان مطرح ميكنند منحصر به شيعه نيست و نه تنها اهل سنت و بلکه ادیان دیگر را هم شامل می شود. 🏴 اگر حقیقتا اعتقاد دارند که ساخت گنبد و بارگاه برای اولیاء و انبیاء شرک و کفر است چرا پس از تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت(ع)، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین، گنبد پیغمبر اکرم را خراب نکردند؟از چه چیزی ترسیدند؟ اگر اعتقاد دارند که افكارشان برخاسته از تفکر صحيح اسلامي است و ديگران را منحرف مي‌دانند، چرا خودشان به زیارت خانه خدا می روند و به حجرالأسود تمسک می کنند؟ 📌این تناقضات کثیری که در رفتار این فرقه شوم وجود دارد نشان می دهد که نه تنها این قوم، حقايق را وارونه درك كرده اند بلكه از اول هم نميخواستند درست بدانند وحقیقت اسلام و قرآن را درک کنند. راهي را كه در آن گام نهادند، صرفاً به اشتباه نرفته‌اند، بلکه از اول ميخواستند چنين بشود. 👈🏻قرآن را حفظ می کنند اما به جای عمل به آیه « قُل لا اساَلکُم عَلَیهِ أَجراً إلا المَوَدّهَ فِی القُربی» به دشمنی با اهل بیت پیغمبر برخاسته و آثار آنان را همراه با آثار ده ها وابسته به خاندان رسالت و دیگر بزرگان دین، منهدم می کنند. 💠از همین روست که اندیشه وهابیت را باید تهدید جدی برای فرهنگ امت اسلامی دانست این فرقه عقیده قرآن، اندیشه اسلام و تعقل و درک امت اسلامی را به اسارت برده است؛ 🔸امت اسلامی باید یک بازگشتی بکنند؛ اهتمام جهان اسلام باید بر آزادی دین، قرآن، روایات و عقل باشد. تنها راه رسیدن به انسانیت، تمسک جستن به قرآن و معصومین(ع) است که خدای متعال آن را به عنوان راه نجات بشر معرفی کرده است. @albayann
07-فقه حکومتی(1)(1).mp3
1.34M
🎙 ⁉️1.کارمهم حضرت آقا برای چه بوده است؟ 🔹2.فقه الله اکبر در نظر مقام معظم رهبری چیست؟ 🔸3.اگر در حوزه شکل بگیرد چه اتفاقاتی به وجود می آید؟ 🔆4.دستگاه استنباطی که می تواند راه حل بسیاری از مسائل علوم انسانی باشد چیست؟ @albayann
💠حامد و محمود یکی است تری أن المحامد من کل حامد إنما یقع باسم الله، فباسمه یکون کل حمدلله تعالی فهو الحامد و المحمود 🔸به همین آیه شریفه الحمدلله رب العالمین توجه داشته باش که همه ستایش ها را فقط به خدای تعالی منحصر میکند وهمه ثنا خوانی رو به او بر میگرداند.با بودن این همه ستایش ها و ثناها که به دیگران میشود این انحصار ستایش و ثنا به خدای تعالی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ 🔹ومگر نه این است که در هر موجودی که کمال وجمالی می ستایند درحقیقت ذاتش متعلق به او نبوده و بلکه به خدای تعالی تعلق دارد؟ 🔺اگر به این معنای بلند عرفانی اضافه شود آنچه اهل معرفت برآنند و میگویند: بسم الله الرحمن الرحیم در هر سوره متعلق به همان سوره است و در سوره فاتحه نیز متعلق به الحمدلله رب العالمین است؛ معنایش چنین خواهد شد که هر ثنایی از هر ثناگویی نه تنها منحصر به خداست ،بلکه انجام آن ثنا نیز به وسیله نام خداست پس او هم حامد است و هم محمود. 📚رساله طلب و اراده-ص۸۴ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁉️علت تکرار زیاد در مسیر آموزشی حوزه چیست؟ 💠چگونه خواندن و فهمیدن فلسفه ، تحصیل علم اصول را کوتاه تر و راقی تر میکند؟ 🔰استاد @albayann
💠اصالت الوجود چندمین مسئله علم فلسفه است و چه مقدماتی نیاز دارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
اصالت الوجود چندمین مسئله فلسفه است و چه مقدماتی نیاز دارد؟ .mp3
2.14M
🔊 🔰 استاد 💠سه تقریر از مسئله اصالت الوجود با یک تقریر، اصالت الوجود مسئله اول فلسفه هست و با تقریر دیگر مسئله چهارم و با تقریر سومی، مسئله هفتم فلسفه به شمار می‌آید. ▪️اصالت الوجود در این سه تقریر را باید جداگانه دید تا روشن شود مفهوم خاص اصالت الوجود در دیدگاه ملاصدرا مسئله چندم فلسفه قرار می‌گیرد. 🔹اصل کلی که موضوع فلسفه بوده و مسئله فلسفی نیست بلکه مسئله در هر علمی در واقع گزاره ای هست که از عوارض ذاتی موضوع باشد. موضوع فلسفه سرحد فلسفه و سفسطه را روشن می کند و یک امر بدیهی است به خلاف مسئله که در درون علم ثابت می‌شود. 🔸بعد از پذیرش اصل واقعیت، مسئله اول کثرت است(نظیر انسان موجود است و ...)، مسئله دوم زیادت وجود ماهیت و مسئله سوم اشتراک معنوی وجود. 👈🏻بعد از قبول موضوع فلسفه این سه مسئله مطرح شده و پس از آن به اصالت وجود پرداخته شده؛ ✅ اما لزومی ندارد اصالت وجود بعد از این سه مسئله مطرح شود بلکه ممکن است نزدیک‌تر شود و پس از موضوع قرار گیرد و مسئله اول فلسفه قرار گیرد. @albayann
💠 همتی والا 🔻فرزند محترمه علامه طباطبایی، نجمة السادات طباطبایی(همسر شهید قدوسی) نقل می کنند: 🔹 پدرم می گفت : وقتی در نجف بودم ، یک معلم ریاضی پیدا کرده بودم که فقط یک بعد از ظهر وقت تدریس داشت. من یک بعد از ظهر از این سوی شهر به آن طرف شهر می رفتم. 🔸وقتی به مکان مورد نظر و جلسه استاد می رسیدم ، به دلیل گرمای زیاد و پیمودن راه طولانی ، آنقدر لباس هایم خیس عرق بود که همان طور با لباس ، داخل آب حوض می رفتم و در می آمدم. و سپس تنها یک ساعت نزد آن استاد ریاضی ، درس می خواندم ! 📚 مجله زن روز ، شماره هشتصد و نود و دو @albayann
اندیشه جدید و نو انقلاب اسلامی .mp3
1.12M
🔊 ⁉️آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🔹نظر امروز ما در مسائل سیاسی و اجتماعی چیست؟ 🔺این نظریات چگونه تولید می شوند؟ 🔰 استاد @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺 🔰آیت الله فرحانی: 🔺رهبر انقلاب می فرمایند جمهورى اسلامى داراى زايش فكرى است. ما براى مسائل روحى انسان، براى مسائل اجتماعى انسان، براى مسائل حكومتى انسان، حرفهاى تازه‏اى داريم. حرف تازه معنايش اين نيست كه اگر گفته شد، همه ‏ى دنيا آن را قبول خواهند كرد؛ معنايش اين است كه يك جريان جديدى را در درياچه ‏ى عظيم فكر بشرى به وجود مى‏ آورد؛ موج ‏آفرينى مى‏ كند. 🔹ما امروز در زمينه‏ ى مسائل سياسى، «مردم‏سالارى دينى» را عرضه مى‏كنيم؛ در زمينه ‏ى مسائل عمومىِ اجتماعى، «ابتناء تمدن بر معنويت» را ارائه مى‏ كنيم؛ در زمينه ‏هاى گوناگون، «كرامت انسان» را مطرح مى‏ كنيم؛ «آميختگى دين و زندگى» را مطرح مى‏ كنيم. اينها حرف نوئى است؛ اينها هيچ وقت در دنيا وجود نداشته؛ حتّى قبل از دوران ماديگرى و اومانيسم غرب و روى كار آمدن انديشه‏هاى سكولار هم اينجور نبود كه دين با زندگى توأم و همراه باشد... 🔸طبق اندیشه حضرت اقا، در فضایی که بحثهای ماتریالیستی مطرح بود و بعدا بحثهای لیبرال دموکراسی غرب و حتی لیبرال سوسیالیست غرب مطرح شد این حرفها و نظریات به صورت جدی مطرح نشده است و این مطالب نو و جدید است و اینها را امام(ره) با یک نگاه امتدادی تولید کرده است. 👈🏻ما معتقدیم انقلاب اسلامی حرف جدید زده است و فکر نوئی به وجود آورده و تولید فکر داشته است و اینها مبتنی بر نگاه امتدادی امام است و آن نگاه نه تجدد است و نه تحجر! 🌀از همین اندیشه جدید و نو، نسلی تربیت شده است که خود آن نسل، به عنوان یک مدل تربیتی مدنظر قرار گرفته است. که یکی از نمونه های تربیت شده این نسل ،حاج قاسم سلیمانی می باشند و رهبر انقلاب در اولین پیامی که برای شهادت ایشان دادند فرمودند او نمونه ی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود. 🔆باید دانست بر اساس آن نگاه امتدادی که اغاز شده باید یک مسیری طی بشود که در آینده پایان این مسیر را عرض خواهیم کرد. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام‌سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 📌اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. 📌چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی»ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکیِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. 🔸ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. همان طوری که جناب آقای مهدوی در نطقشان اشاره کردند - که من اجمالاً اطلاع پیدا کردم - امام مسئله‌ی ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. 📚بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۷ شهریور @albayann
جامع در مرکبات اعتباری بخش اول .mp3
1.62M
🔊 🗂جامع در مرکبات اعتباری بخش اول: مکانیزم تسمیه و قسم رابع وضع 🔹یکی از مبانی مهم و اثرگذار فقه الخمینی مسئله «جامع در مرکب اعتباری» است که حضرت امام در اصول فقه به تشریح این مطلب پرداخته است. این مبنا که بر اساس منطق اعتباریات تبیین و منقح می شود، در بسیاری از ابواب فقهی و اصولی خود را نشان داده و موجب تغییر نتایج و تحلیل ها در مسیر استباط خواهد شد. 🔰استاد در این صوت به بیان اصل مطلب و ریشه این مبنا در مسئله وضع و تسمیه پرداخته اند @albayann
🔺🔺🔺🔺 🖇بخش اول: تصویر جامع و مکانیزم تسمیه 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔸مطلب مهمی که در مرکبات اعتباری باید به آن توجه داشت مسئله تصویر جامع است. این یکی از مبانی مهم امام (ره) در علم اصول است. 📌مبنای این نظریه ، قسم چهارم وضع است. باید ابتدا صحت عقلائی (نه عقلی) وضع خاص و موضوع له عام را تبیین کنیم و نشان دهیم در تمام اختراعات عقلائی، وضع بر اساس قسم رابع بوده است. ▪️به این معنا که مخترع آن روزی که این اختراع را انجام داده است. به گونه ای این اسم را جعل کرده که حتی در گذر زمان نیز که این اختراعش کامل شده، این اسم برای آن درست بوده است. مثلا روزی که اسم «هواپیما» را برای آن اختراع قرار دادند، آن شیء مثل هواپیماهای امروزی نبود. اما میبینیم این اسم «هواپیما» بر این مدل های امروزی آن صادق است. ▫️اگر توانستیم ساحت عقل را از مکانیزم عقلایی تفکیک کنیم، به این نتیجه میرسیم که نظام عقلائی تابع قسم رابع وضع است و آن اسم وضع شده، یک جامع در مرکب اعتباری است و بر همین اساس است که این تسمیه درست می شود. 👈🏻یکی از مباحث مهمی که این مبنا خیلی به شما کمک می کند،مسئله «تسمیه علوم» است که امام (ره) در ابتدای علم اصول این مبنا را مطرح کرده و به خوبی نشان داده است که تکامل علوم تدریجی است. مثلا علم فلسفه در ابتدا با پنج گزاره شروع شد ولی الان صدها گزاره دارد. اول که اصاله الوجودی و اصالةالماهیت و تشکیک و تبایت وجودی در فلسفه نبود. اما مبینیم امروز همه اینها فلسفه است. این مرکب اعتباری از صد گزاره ، هزار گزاره ،دو هزار گزاره چگونه شده علم فلسفه؟ فرموده اند این تسمیه علوم یک چهارچوبی در مرکب اعتباری دارد. 🌀ایشان نشان دادند که نه تنها تسمیه در مرکبات اعتباری جامع می خواهد. بلکه در حقایق نیز چاره ای غیر از آن نیست. مثلا وقتی اسم «انسان» وضع شد، آیا این التفات وجود داشت که این موجود ، حیوان ناطق است ؟ مثلا حواسش بود که نطق عرض ذاتی انسان است ؟ فصل انسان است یا خاصه انسان هست؟اصلا این حرفها وجود نداشت. 🔺ایشان می خواهد یک مبنا درست کند که تسمیه ، مسمی می خواهد و این مسمی جامعی است که شما باید آن را عقلائی و اعتباری، لحاظ کنید. اگر با روال عقلائی آن کار کنید ؛ آن موقع میبیند نه تنها در وضع خاص موضوع له عام، محالی نمی بینید. بلکه در واقع در قسم اول که وضع خاص و موضوع له خاص است ، گرفتار می شوید. زیرا وقتی فرزند خود را نامگذاری می کنید. روی خاص این نوزاد اسم را نمی گذارید. بلکه به گونه ای نامگذاری می کنید که این نوزاد علامه هم بشود ، همان اسم مثلا زید برای آن باشد. @albayann
🌐نقد نظرات اصولی آیت الله نائینی توسط امام / در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۱/۱۱/۰۸ 🌀🌀🌀🌀🌀 🔹صاحبان فكر باید بتوانند اندیشه‌ی خود را در محیط تخصّصی، بدون هوچیگری، بدون عوام‌فریبی و جنجال تحمیلی و زیادی مطرح كنند و آن شود؛ ... در حوزه، نقادی یكی از محورهای اصلی است. همه‌ی این بزرگان حوزه كه شما ملاحظه می‌كنید ... اصلاً در همین محیط نقّادی بزرگ شده‌اند. ... این سنّت حوزه است كه نظرات گذشتگان را مطرح كنند. شما ملاحظه كنید؛ 🔹امام رضوان‌اللَّه‌علیه، آن وقت كه در قم تشریف داشتند در درس ، نظرات مُد روز را كه نظرات مرحوم آیةاللَّه نائینی بود، ذكر می‌كردند، بعد فیه اوّلاً، ثانیاً، ثالثاً، رابعاً و خامساً، اساس حرف را اصلاً به هم می‌ریختند. ... 🔹تقریرات امام در بعضی از بخشها، چاپ شده است. شما نگاه كنید، در موارد بسیاری، امام مبانی بزرگان قبل از خود را خُرد كرده و مبنای جدیدی به جای آنها گذاشته‌اند. @albayann
🔰استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی: 🔹روحیه، اقدام و استراتژی بسیجی از منظر رهبر معظم انقلاب یعنی حضور در نقطه‌ای که مدنظر اسلام، قرآن و تعالیم دینی است، به گونه‌ای که اهداف موردنظر اسلام را به صورت جهانی عینیت بخشد. 🔺حوزه‌ علمیه خاستگاه و مهد انقلاب بوده و اگر حیثیت انقلابی ماندن حوزه به خطر بیفتد، انقلاب و اسلام تضعیف می‌شوند و اگر انقلاب از آن هدف اصلی خود، خارج شود، در تعارض با تعلیمات دینی عمل خواهد کرد، بنابراین این نقش حوزه در مدیریت انقلاب و تحقق آرمانهای آن حیاتی است. ◽️همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند؛ با تشکیل هیأت‌های رصد و اندیشه‌ورز و خردورز باید به گونه‌ای کار را به پیش برد که نیازهای روز انقلاب اسلامی محقق شود. حقیقتا این امر در گرو همراهی و همکاری همه‌جانبه روحانیت شیعه و علمای دین است. یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تقویت روحیه انقلابی در همه شوؤن اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه و عدم اعتماد به امپریالیسم غربی است. 🔸اگر حوزویان بتوانند به‌ عنوان هادیان امت اسلامی نقش انقلابی خودشان را در در‌گذرگاه های مهم ایفا کنند؛ چه به‌ عنوان استاد حوزه و دانشگاه و چه به‌ عنوان مبلغین معزز ، قطعاً مسیرهای متعالی و بزرگ پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بیش‌ازپیش باز خواهد شد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی(ره) 🔹ما آن روز خیال می‌کردیم که در این قشرهای تحصیل کرده و متدین و صاحب افکار، افرادی هستند که بتوانند این مملکت را آن جوری که خدا می‌خواهد، آن طور اداره کنند. 🔺 دیدیم که نه، ما اشتباه کردیم... ما از حرفی که در مصاحبه‌ها گفتیم، عدول کردیم.... 👈🏻 وقتی احتمال بدهیم که حیثیت اسلام با بودن فلان آدم یا فلان قشر در خطر است، ما ماموریم که جلویش را بگیریم تا آن قدری که می‌توانیم. 🔸هر چه می‌خواهند به ما بگویند، بگویند که کشور ملایان، حکومت آخوندیسم و از این حرفهایی که می‌زنند. و البته این هم یک حربه‌ای است برای اینکه ما را از میدان به در کنند. ما نه، از میدان بیرون نمی‌رویم. @albayann
♻️جز توجه به خدا از ایشان چیزی ندیدیم 🔰آیت الله مؤمن قمی(ره): 🔹ما در تمام دوره‌ای كه با ایشان حشر و نشر داشتیم، ندیدیم كه كاری انجام دهند كه بوی دنیا از آن به مشام برسد و توجه عجیبی به معنویات داشتند. 📌همین امر باعث شد كه تمام طلبه‌ها عاشق ایشان بودند. به یاد دارم كه در همان سال 1342 ایشان را به زندان تهران بردند و بعد از چند ماه باز گرداندند. حبس ایشان مدتی به طول انجامید و ما از آزادی ایشان مأیوس شدیم. من عازم نجف اشرف شدم و چند ماه از اواخر سال 1342 و اوایل سال 1343 را در عراق به‌سر بردم. 🔸به خاطر دارم كه در آنجا به برادران طلبه نجفی گفتم: «تمام طلبه‌های قمی‌ نسبت به حاج آقا روح الله علاقه‌مند و به ایشان معتقدند. در حالی كه به نظر من هیچ یك از طلاب نجف نسبت به هیچ‌یك از مراجع نجف چنین حالتی را ندارند». 💠واقعیت این است كه جز [توجه به] خدا از ایشان چیزی ندیدیم. تا آخر هم این حالت را داشتند. دوستان ایشان هم حاضر بودند تمام دار و ندارشان را برای ایشان و در اصل برای خدا فدا كنند... @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⚠️ خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست. 💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود. ✅حضرت فرمود: قبول می‌کنی یا فقط می‌خواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول می‌کنم. فرمود: اگر قبول می‌کنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی. ⛔️ این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم. @albayann
Merge 1(1).mp3
1.83M
🎙 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت(2) ⁉️غایت حکمت عملی چیست؟ 🔸چرا مشهور در حکمت عملی فقط سه شاخه (اخلاق-تدبیر منزل- سیاست مدن) را ذکر میکنند 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🔺🔺🔺🔺🔺 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت (۲) 🔰استاد : 💠گفتیم اگر کسی انسان را اینگونه شناخت که معجون و مخلوطی از دو چیز است. از یک جهت تجرد و از یک جهت تعلق برخوردار است. اول صورت معنویه أمریه است که عالم أمر است و دوم آن ماده ی حسیه خلقیه است که عالم خلق می باشد. ▪️بر همین اساس حکمت به دو فن تقسیم شد. چرا که در صدد اصلاح دو نشئه است؛ یکی اصلاح نشئه تجرد بواسطه ارتباط با عالم بالا و دیگری اصلاح نشئه تعلق بواسطه ارتباط و توجه به عالم پایین. حال اگر قرار است که حکمت عملی و نظری را بر اساس غایت تفکیک کنیم و قرار است در حکمت نظری به دنبال «صیروره العالِم عالَماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی» باشیم و سپس حکمت عملی را با غایت عمل جدا کرده. ⁉️سوال این است که چرا تنها این سه شاخه خاص ـ اخلاق, تدبیر منزل و سیاست مدن ـ را جدا می کنیم و حال آن که تعداد زیادی از علوم مرتبط با عمل می باشند؟ اگر بحث از عمل است خیلی از علوم مرتبط با عمل انسان هستند. ✅در پاسخ به این سوال باید دانست حکمت عملی آن جهتی از نفس است, که تدبیر بدن بوده و مربوط به فعل اختیاری انسان است. در حکمت علمی قرار است عمل خیر یا همان بایدها را انجام دهیم تا نفس بر بدن استعلا پیدا کند و اراده نفس در بدن جاری و ساری شود. به تعبیر بسیار زیبای حضرت امام ، نفس باید بتواند اراده اش را جاری کند. جاری شدن ارادۀ نفس در قوۀ خیال آسان نیست و نفس باید اراده کند و آن را در بدن جاری کند تا بدن عبد نفس گردد. 🔹مرحوم امام در تفسیر روایت «المؤمن وحده جماعه» می فرمود: آدم مومن وقتی به نماز می ایستد, باید همه قوایش به او اقتدا کنند. یعنی زمانی این هیئت انقیاد به وجود می آید و انقهار نفس برای بدن درست می شود که هرگاه به نماز می ایستم, گوشم, چشمم, و هر کدام از اعضای بدنم حظشان را از این عبادت ببرند. اینجاست که «المومن وحده جماعة» معنا می یابد. 📌به همین دلیل هم در روز قیامت قوای نفس شهادت می دهند؛ اگر حظشان را از عبادت بردند، شاهد و شافع اند و اگر حظشان را از این عبادات نبردند شاکی اند. لذا اینکه در روایات می گویند: «قرآن را از روی عبارت آن بخوانید» ، برخی گفته اند تا باصره شما هم حظی ببرد. اراده روح در بدن جاری می شود و بدن بر این روح اقتداء می نماید. 🌀با درست معنی کردن انسان در این فضا، در عین حال که از جهت نظری همه موضوعات در حکمت نظری جا می گیرند اما از جهت عملی تنها با اموری کار می شود که موضوع آن «فعل اختیاری» انسان بوده باشد و با آن بتواند بدن را اداره کند. 👈🏻بنابراین توجه ذاتی مبنای این تقسیم می باشد منتهی توجه ذاتی ما در واقعیت های عینی, توجه نظری است و توجه ذاتی ما در جایی که فعل اختیاری وجود دارد, توجه عملی است. @albayann