eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
دو مبنا برای ایجاد تمدن اسلامی.mp3
3M
🎙 🔹دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸 آسیبها و موانع موجود برای ایجاد تمدن ⛔️دو مطلب که در مسیر ایجاد تمدن اسلامی باید از آن اجتناب کرد @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🔹دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸 آسیبها و موانع موجود برای ایجاد تمدن ⛔️
👆🏻👆🏻👆🏻 💠دو مبنای اساسی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی 👤 استاد آیت الله فرحانی: کسی که بخواهد نظریه تمدن اسلامی و پیشرفت چند بُعدی و همه جانبه انسان را پی گیری کند باید دو مبنا را در اول کار مشخص نماید: 1⃣استعداد پایان ناپذیر موجود چند بعدی به نام انسان. 2⃣عنصر ایمان. 🔹یکی از آسیبهایی که در اینجا وجود دارد این است که عده ایی روشنفکر غربی به دنبال ایدئولوژی زدایی از اسلام هستند و در پی آن، به دنبال از بین بردن عنصر ایمان هستند. آنها نمی دادند که غرب هم اگر تمدنی درست کرده است با ایدئولوژی آن را درست کرده و این ایمان است که کار را جلو برده است. 🔸رهبر معظم انقلاب بر همین اساس می فرمایند که بدون مكتب و بدون ايدئولوژى نمى ‏توان يك تمدن را به وجود آورد و این احتياج به ايمان دارد. 👈🏻 اين تمدن داراى علم خواهد بود، داراى صنعت هم خواهد بود، داراى پيشرفت هم خواهد بود؛ و اين مكتب، هدايت كننده و اداره كننده‏ ى همه‏ ى اينها خواهد شد. آن كه مكتب توحيد را مبناى كار خودش قرار مى ‏دهد، آن جامعه‏اى كه به دنبال توحيد حركت مى‏ كند، همه ‏ى اين خيراتى را كه متوقف بر تمدن‏سازى است، به دست خواهد آورد؛ يك تمدن بزرگ و عميق و ريشه ‏دار خواهد ساخت و فكر و فرهنگِ خودش را در دنيا گسترش خواهد داد. بنابراين، اين مطلب اول، كه احتياج به ايمان است. كشاندن جامعه به بى ‏ايمانى، يكى از همان توطئه‏ هائى است كه دشمنان تمدن‏سازى اسلامى به دنبال آن بوده‏ اند و الان هم با شدت اين امر را دنبال مى‏ كنند. 🔺امروز در محيط هاى روشنفكرى، كسانى هستند که با شكل هاى گوناگون، با قد و قواره‏هاى گوناگون، ما را از شعارهاى مكتبى برحذر مى‏ دارند؛ دوران اوج شعارهاى مكتبى را كه دهه‏ى شصت است، زير سؤال مى‏ برند؛ امروز هم از تكرار شعارهاى مكتبى و شعارهاى انقلابى و اسلامى، خودشان واهمه دارند و مى‏ خواهند در دل ديگران واهمه بيندازند؛ مى ‏گويند آقا، هزينه دارد، دردسر دارد، تحريم دارد، تهديد دارد. ▪️نگاه خوشبينانه اين است كه بگوئيم اين ها تاريخ نخوانده‏اند- البته نگاه‏هاى بدبينانه هم وجود دارد- اينها اگر تاريخ خوانده بودند و اطلاع داشتند از سرگذشت و منشأ و مبدأ تمدن هایى كه وجود دارد و همين تمدن مادى غرب كه امروز مى‏ خواهد دنيا را فتح و تصرف كند، اين حرف را نمى ‏زدند. بايد بگوئيم اينها بى ‏اطلاعند، تاريخ نخوانده ‏اند. 💢 مراقب باشيم دچار سطحى‏ گرى و ظاهرگرائى نشويم، دچار تحجر نشويم- اين يك طرف قضيه است- دچار سكولاريسمِ پنهان هم نشويم. گاهى اوقات در ظاهر؛ تبليغات، تبليغات دينى است؛ حرف، حرف دينى است؛ شعار، شعار دينى است؛ اما در باطن، سكولاريسم است؛ جدائى دين از زندگى‏ است؛ آنچه كه بر زبان جارى مى‏ شود، در برنامه‏ ريزى‏ها و در عمل دخالتى ندارد. ادعا مى‏ كنيم، حرف مى ‏زنيم، شعار مى‏ دهيم؛ اما وقتى پاى عمل به ميان مى‏ آيد، از آنچه كه شعار داديم، خبرى نيست. 👈🏻انقلاب اسلامى تواناست. آن قدرتى و ظرفيتى و انرژى متراكمى كه در انقلاب اسلامى وجود دارد، اين توانائى را دارد كه همه‏ ى اين موانعى را كه من گفتم و بسيارى‏ اش را هم نگفتم، از سر راه بردارد و آن تمدن ممتازِ برجسته‏ ى متعالىِ باشكوه اسلامى را جلوى چشم همه‏ ى دنيا برقرار كند؛ و اين در زمان شما خواهد بود. با همت شما خواهد بود. 👈🏻هرچه مى‏توانيد، خودتان را از لحاظ علم و عمل و تزكيه و تقويت روح و تقويت جسم همان طورى كه بارها عرض شده- آماده كنيد و ان‏شاءاللّه اين بار سنگين را به دوش بگيريد. @albayann
💢هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. 🔰امام خمینی (ره) 🔺انسان شرعى عبارت از آن است كه موافق مطلوبات شرع رفتار كند، و ظاهرش ظاهر رسول اكرم باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حركات و سكنات و در تمام افعال و تروك. و اين امرى است بس ممكن، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا. 🔺و بدان كه هيچ راهى در معارف الهيه پيموده نمى شود مگر آنكه ابتدا كند انسان از ظاهر شريعت. و تا انسان متأدّب به آداب شريعت حقه نشود، هيچيك از اخلاق حسنه از براى او به حقيقت پيدا نشود، و ممكن نيست كه نور معرفت الهى در قلب او جلوه كند و علم باطن و اسرار شريعت از براى او منكشف شود. 🔺و پس از انكشاف حقيقت و بروز انوار معارف در قلب نيز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود. و از اين جهت دعوى بعضى باطل است كه به ترك ظاهر. علم باطن پيدا شود. يا پس از پيدايش آن به آداب ظاهره احتياج نباشد. و اين از جهل گوينده است به مقامات عبادت و مدارج انسانيت. 📚 شرح چهل حديث، ح اول، ص۷ @albayann
taghrir-osul 91-100.pdf
1.26M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
taghrir-feqh 91-100.pdf
1.14M
🗒تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 91تا100 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط.mp3
2.9M
🎙 🏷 | یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل در عالم استنباط است. از دیرباز سعه این عنصر استنباط و ارتباط آن با شرع یا نقل محل اختلاف و معرکه بین اصولیون و فقها بوده و نتیجه این اختلاف ، تاثیراتی مهم در شکل گیری مکاتب علمی در حوزه نجف و قم شده است. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به بررسی عقل نظری و علمی و ارتباط آن با مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلیه می پردازند و در پایان نیز به حکومت عقل در وادی امتثال و ارشادی بودن احکام شارع در این مقام به صورت خلاصه اشاره می نمایند. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 🏷 #فقه_الخمینی| یکی از مطالب بسیار مهم و پر دامنه در علم اصول فقه؛ تحلیل و تبیین نقش عقل
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🏷بررسی حکومت عقل در مستقلات عقلیه و غیرعقلیه 👤استاد آیت الله فرحانی 1⃣نکته اول: در بحث مربوط به احکام عقل یک تفکیکی بین عقل عملی و عقل نظری و بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه است. در باب عقل عملی و نظری دو اصطلاح مطرح است. مشهور می گویند اختلاف بین عقل نظری و عملی در مدرَکات است. اگر مدرَک یک امرِ حقیقیِ واقعی بود، عقل نظری است و اگر مدرَک از امور اعتباری بود ،عقل عملی است. پس مراد از عقل نظری به اصطلاح مشهور یعنی ادارک کننده امور واقعی و مراد از عقل عملی یعنی ادارک کننده امور اعتباری و قراردادی که به تعبیر شهید مطهری و علامه طباطبایی همان قراردادهای ثابت و باید های کلی که به عقل مدرِک آن کلیات است. البته اصطلاح دیگری هم وجود دارد که استاد ما آیت الله جوادی آملی قائل هستند که عقل عملی را اراده معنا می‌کنند. و اشکال ندارد که کسی خروج از اصطلاح کند و بگوید عقل عملی یعنی اراده و عقل نظری هم کار ادراک را انجام می دهد. 2⃣نکته دوم: براساس همین اصطلاح، آقایان می گویند مستقلات عقلیه، مدرَکات عقل عملی هستند که عقل مستقل به ادراک حُسن عدل و قُبح ظلم است و یک ملازمه‌ای بین حکم عقل و حکم شرع درست می کنند که اگر عقل حُسن چیزی را ادراک کرد حَکَم به الشرع. (که قبلا در این چند جلسه توضیحاتی بیان شد که ادراک مناط واقعی توسط عقل راه ادراک حکم شرعی و اراده مولی است که این را از باب کاشفیت دانستیم.) در غیر مستقلات عقلیه می گویند اینها ملازمات واقعیه ای هستند که عقل نظری آنها ادراک می کند. مثلا اگر ملازمه بین اتیان فعلی با سقوط امر آن مورد بحث واقع شود ؛ این ادراک یک امر واقعی است که عقل نظری ادراک می‌کند. لذا فرق بین مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه که به اصطلاح محقق اصفهانی بحث ملازمات هستند، در عقل عملی و نظری است. 3⃣نکته سوم: در باب حکومت عقل در وادی امتثال ، هیچ تفاوتی بین مستقلات و غیرمستقلات نیست. این حاکم شدن (چه در مستقلات ،چه در غیر مستقلات) به این معناست که وقتی عقل در وادی امتثال یک حکمی کرد؛ این حکم برای امتثال کافی است. حال اگر شارع حکمی کند، این حکم او ارشادی است. برای اثبات ارشادی بودن حکم شارع نیز سه حد وسط مطرح شده است: 1- حد وسط لغویت 2- حد وسط تسلسلی 3- حد وسط عدم ترتب چیزی بر امر غیر آنچه بر ماموربه مترتب است. و اصل حرف در ارشادی بودن این است که اگر چنین ادراکی از عقل تحقق پیدا کرد و این ادراک کافی بود برای انبعاث عبد؛ دیگر شارع نمی تواند حکم مولوی صادر کند. خواه عدم حکم مولوی از جانب شارع با حد وسط لغویت بیان کنیم و خواه با حد وسط تسلسل یا حد وسط سوم بیان کنیم. لذا تعبیر خوبی هم محقق خوئی و هم حضرت امام دارند که مناط در مستقل و در غیر مستقل یک چیز است و آن این که حاکم در وادی امتثال ، عقل است. باید توجه داشت که مکانیزم کشف عقل ربطی به این بحث حکومت عقل ندارد و باید حیث کاشفیت عقل را از حیث حاکمیت عقل جدا کردیم. @albayann
هدایت شده از البیان
💠 رحمت رحمانی و رحمت رحیمی 🔰 آیت الله فرحانی 🔻 است . در این شب می خوانید : ” يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ” خدا را اینگونه خطاب می کنید که «دو دست را به عطا باز کرده است». 🔻 در آیه ۲۸ سوره حدید (سوره حدید از سوره های و قرآن است. خیلی ها مقیدند هر شب سوره حدید بخوانند) نیز می خوانیم : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. 🔻 حضرت امام و علامه طباطبایی خیلی زیبا تفسیر کردند.اینگونه معنی کردند که «باسط الیدین بالعطیه» (ای خدائی که دو دستت بر عطا باز است) یک رحمت و یک رحمت دارد . یعنی از دو نوع رحمتش به شما میدهد. 🔹از نظر قرآن در شبهای توحید، خدا اینطور عمل می کند. دستش را باز می کند. میدهد. کفلین رحمت میدهد. در آیه ۲۸ سوره حدید نیز همین را می فرماید:” وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ” کسانی زنده اند که ایمان به خدا و ایمان به رسول بیاورد . در تقوا اتصال به رسول الهی پیدا کند. رحمت نازل می شود. اتصال درست میشود. قرآن میگوید خداوند متعال برای این کار انبیا را فرستاده است که انسان به دو خصلت رحمت الهی وصل شود. 🔻« باسط الیدین بالعطیه» یعنی عطای الهی آن هم با دو دست خدا ! دعای شب جمعه کنایه ای از این رحمت است که اگر محقق شود اثر میکند. از نظر قرآن کسانی زنده هستند که این اتصالات را دارند. اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. اینها از عطایا که رحمت است و یدین بالعطیه است، خوب استفاده می کنند. 🔹 برادران! خواهران! به همین دلیل شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه بروید. رحمت الهی کانال میخواهد. 🔹 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا… 🔻 یک عده در این مسیری که قرآن تصویر کرده ، قرار گرفته اند. قرآن می گوید اینها استجیبو لله و للرسول هستند. اجابت کردند؛ حرکت کردند؛ این قانون الهی است. کسانی هم که در این مسیر قرار نگرفته اند مرده اند. بخورند ،بخوابند، صد تا نوه و نتیجه هم داشته باشند مرده اند. @albayann
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْعابِدِینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا زَیْنَ الْمُتَهَجّـِدِینَ ▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت آخری نیست بر این گریه بی پایانت ▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان بیشتر می شود انگار غم پنهانت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
توسل به امام زمان(1).mp3
1.1M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹ضرورت و اهمیت توسل به امام زمان(عج) 🔸 آداب نوکری و سربازی ولی عصر(عج) ▪️قال موسی بن جعفر (علیه السلام): هو الطرید الوحید الغریب الغائب عن اهله، الموتور بابیه @albayann
دو تحول اساسی توسط حضرت امام.mp3
1.37M
🎙 🏷دو تحول اساسی توسط حضرت امام(ره) : 1⃣تغییر نگرش مردم به دین توسط امام(ره) 2⃣تحول در فقه و اصول ⁉️"معنای نظام سازی فقه چیست؟ ⁉️ "فقه چگونه می تواند نظام ساز باشد؟ 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann