eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🎙 👤 استاد آیت الله فرحانی 🏴ارتباط با امام رضا علیه السلام منشاء ارتباط با ذات اقدس اله است. تفسیر فراز اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ در زیارت امام رضا(ع) @albayann
🔹حجت الاسلام معزی نقل می کند که یک بار در ایام طلبگی به مشهد رفته بودم و در صحن های حرم رضوی علیه السلام قدم می زدم و به بارگاه امام می نگریستم اما داخل رواق ها و روضه ها نمی رفتم. 📌ناگهان دست مهربانی بر روی شانه هایم قرار گرفت و با لحنی آرام فرمود: (حاج شیخ حسن!چرا وارد نمیشوی!؟) عرض کردم:خجالت می کشم با این آشفتگی روحی بر امام رضا علیه السلام وارد شوم. من آلوده کجا و حرم پاک ایشان کجا! 👈آنگاه مرحوم علامه طباطبابی فرمود: (طبیب برای چه مطلب مطب باز میکند؟برای این که بیماران به وی مراجعه کنند و با نسخه او تندرستی خود را بیابند.این جا هم دارشفای آل محمد _علیهم السلام _است. داخل شو که امام رضا علیه السلام طبیب الاطباء است.) 🏴شهادت علیه السلام تسلیت باد. @albayann
🏷استاد آیت الله فرحانی با حضور در مزار علامه حسن زاده آملی(ره) در شهرستان آمل، ضمن قرائت نماز و قرآن، یاد این عالم حکیم را گرامی داشتند. 🖋 این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله (بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال علامه حسنزاده) @albayann
5.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠 موت مطلق 🌱وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى ال 🔸یک احتمال این است که این هجرت،هجرت از خود به خدا باشد (بیت)نفس خود انسان باشد. 🔹طایفه ای هستند که خارج شدند،هجرت کردند از (بیت) شان، از این بیت ظلمانی،از این نفسانیت:مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ تا رسیدند به آنجایی که(ادْرِكْهُ الْمَوْتُ) : به مرتبه ای رسیدند که دیگر از خود چیزی نیستند، (موت مطلق)، و اجرشان هم علی الله است. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
بدست آوردن مبانی فقه حکومتی از طریق امتداد حکمت.mp3
1.71M
🔊 ⁉️چگونه مبانی فقه حکومتی را به دست بیاوریم؟ ❔آیا امتداد حکمت با فلسفه مضاف متفاوت است؟ ❓در تبیین گفتمان امتداد حکمت، اتفاقی صورت گرفته است؟ 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔸یکی از مسائلی را که رهبر معظم انقلاب به صورت مستمر بیان نموده و پیگری کرده اند مسئله امتداد حکمت است. مطالبه ایشان از نخبگان و حوزه این است که مبانی فقه حکومتی و مبانی تحول فقهی را با امتداد حکمت به دست آورند. 📌ایشان یک تفکیکی را بین فلسفه های مضاف و امتداد حکمت انجام می دهند و قائل هستند گرچه مباحث فلسفه مطلق و فلسفه های مضاف و بحث های انتزاعی لازم است اما کافی نمی باشد و باید برای ایجاد تحول وارد حیث امتدادی فلسفه شد. 🔹در فضای امتداد حکمت، دیگر مباحث انتزاعی و ذهنی نخواهند بود و این مدل باعث می شود مسائل، عینی و ملموس گردند و بر این اساس مبانی حکومت اسلامی را می توان استخراج نمود. 👈🏻در این زمینه شهید مطهری(ره) و حضرت آقا تلاشهای ارزشمند و خوبی را انجام داده اند. شهید مطهری(ره) در مورد مباحث حقوقی این امتداد را انجام داده است ایشان با امتداد اصل علیت توانسته اند چند فرع برای فلسفه حقوق تولید کنند. رهبر انقلاب نیز چند دهه قبل، به مسئله امتداد حکمت پرداخته است و اولین کسی می باشد که بُعد امتدادی توحید را این گونه مدنظر قرار داده است و همین مطلب، مبنای حکومت اسلامی نیز قرار گرفته است و امروز از حوزه همان مطلب را نیز مطالبه می کنند. @albayann
🔰رهبر معظم انقلاب: ❗️بله! فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. 🔹باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه‌ی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله‌ی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی فلسفه‌ی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله‌ی اقتصاد. 👈🏻 بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی 📆۲۳ بهمن ۹۱ @albayann
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی 📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی 📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰ @albayann
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albayann 👇👇👇👇👇
البیان
💠نگاهی به سیره علمی، عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام @albay
💠نگاهی به سیره علمی-عملی حوزوی امام خمینی (ره) 🔰از زبان آیت الله مومن (ره) از شاگردان امام ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹من از امام خمینی استفاده کردم. استفاده من بیشتر از امام(ره) در فقه و اصول بود به درس علمای دیگر، مثل مرحوم آیت الله داماد، گلپایگانی، اراکی و بروجردی هم مقداری رفته ام، ولی بیشتر از امام استفاده کردم. 🔸مرحوم حضرت امام(ره)، مردی خوش بیان و متدین بود به هیچ کس هم باج نمیداد. بنده خدا بود. برای خدا حساب باز می کرد. اهل دنیا نبود. اهل این نبود که بخواهد خودش را مطرح کند. وقتی می امد بحث می کرد، به فلک هم باج نمیداد. همه حرف هایش استدلالی بود. یادم می آید یک وقتی ایشان فرمودند: والله شیخ مفید هم باید این حرفها را قبول بکند. ایشان این طور قوی بحث می کرد. با وجود این، بیرون از کلاس، به یک طلبه عادی هم احترام می گذاشت. من سعی می کردم گهگاهی که آقا را در خیابان میبینم، اول سلام کنم. یادم هست یک بار ایشان از مدرسه فیضیه بیرون می آمدند. تقریبا فاصله من با امام، ۲۵ متر بود گفتم صبر کنم تا ایشان نزدیک بشوند و سلام کنم نمیدانم معمم بودم یا نه. ایشان ده - دوازده متر مانده بود که به من برسد، سلام کرد و نگذاشت من سلام کنم. وجود و کیفیت برخورد ایشان با طلبه ها، خودش، درس اخلاق بود و اصلا خودش را نمی گرفت. وقتی میخواست بیاید درس، تنها می آمد. بعد از درس میرفتیم سؤال بکنیم. گاهی بعد از درس، مسجد اعظم تشریف می بردند و در یکی از صفه ها می نشستند و به سؤالات پاسخ می گفتند. ایشان وقت آمدن به درس و وقت بازگشت به خانه، تنها میرفتند. گاهی که میرفتند، به همراهشان می گفتند بفرمایید شما. میگفت یک کاری می خواهید بکنید که من دیگر درس نیایم. این فرد باید هم تک باشد. 🔹یک بار، من و یکی از فضلایی که یکی از علمای ارزشمند حوزه است، با حضرت امام کاری داشتیم. ایشان از مسجد اعظم بیرون آمدند و از همان قسمتی که کوچه باغ ملک بود، رفتند. ما از آنجا می آمدیم، امام از طرف مسجد سلماسی می آمدند، آنجا به ایشان رسیدیم و سلام کردیم، ایشان هر دوی ما را می شناخت. فرمودند که بفرمایید. گفتیم: با شما کار داریم. فرمودند: شما بفرمایید، من می آیم نگذاشتند ما همراه ایشان باشیم. یعنی واقعا روش، برخورد، اخلاق و صحبت های ایشان عجیب بود. 🔸حضرت امام(ره) می فرمود که به نظر من طلبه ها باید یک کتابی که با قواعد بیشتر سر و کار دارد، مثل بيع مرحوم شیخ را پیش استاد بخوانند، چون درباره قاعده لزوم بيع، صحت بيع و ادله ای که این طرف و آن طرف است، بحث می کند. کتاب را برای تطبیق کردن قواعد در موارد و مصادیق، پیش استاد بخواند. 🔹هم چنین استادی پیدا بکند و یک کتاب را که با روایات سر و کار دارد، مثلا کتاب زکات یا کتاب صلاه را بخواند که بیشتر روايات را مطرح و بررسی می کنند؛ چون این گونه نیست که قواعد کلی باشد و مانند بیع، همان ادله ای که برای صحت معاملات در بیع می آید، همان ادله برای نکاح و عاریه بیاید، پس کتابی را باید خواند که بیشتر با روایات سر و کار دارد و این گونه طلبه در فهم روایات و تعارض روایات و جمع ادله، استاد می شود؛ چون انسان در محضر استاد میتواند تبحر پیدا کند، فرمودند که اگر درک و فهم باشد، همین دو تا بس است و بساطش را جمع کند و برای خودش برود، به شرطی که مطالعه و مباحثه داشته باشد. 🔸وقتی یک دوره را خواند، دیگر بس است. یک وقت می خواهد استاد حوزه و جزو ارکان تعلیم حوزه شود، باید بیشتر کار کند، ولی افرادی که هدفشان این است که در حوزه، معلومات دینی، کسب و خودشان هم استفاده کنند و هم مردم را در شهرها و روستاهای دیگر بهره مند سازند، به این شکل درس خواندن، مجتهد می شوند، ولی نه حد اعلی از اجتهاد که مرجع تقلید شوند، همین کار را کنند، بس است. 📚 رهنامه پژوهش، بهار۱۳۹۰، شماره۷ص۷ @albayann
توحید اجتماعی.mp3
4.19M
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی 🔹استاد در این صوت به مساله توحیداجتماعی ونقش اساسی و ارزشمند رهاکردن انسان از بند امور دنیایی درتحقق توحید انسان و جامعه انسان پرداخته و منطق زیبای قرآن را در این باب تبیین می کنند که قرآن این مهم را منحصر به پند و نصیحت نکرده کما اینکه مساله را در اینکه ما صرفا درگیر مبارزات مدنی واجتماعی شده و از مسائل آزاد کردن انسان از بند دنیا غافل بشویم ندیده است. 🔸دراینجا اهمیت مساله عدالت برای آزادکردن انسان ازاین زنجیرها پررنگ می شود و همچنین به دنبال این مساله باید ما هدف انبیاء را هم بشناسیم .. 🔺استاد در ادامه به بررسی این سوال ها می پردازند: ⁉️ مدل انسان درنگاه توحیدی قرآن چگونه است؟ هدف انبیاء الهی از آمدن به سوی مردم چیست؟ چند نظر در رابطه با هدف انبیاء وجود دارد؟ نقش توحید فردی و اجتماعی در این زمینه چیست؟ تاثیر اینکه ما هدف انبیاء را بدانیم درکجا مشخص می شود؟ آیا بدون دانستن توحید نظری یا توحید عملی انسان می تواند به سعادت برسد؟ آیا بین توحید وعدالت دوگانگی وجود دارد؟ نظر قرآن چیست؟ @albayann
ایام خدا،ایام اهل البیت.mp3
846.2K
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی 🔸ایام خدا بین اهل بیت تقسیم شدند. 🔹توجه به محتوا و درس های عملی زیارات هر روز ائمه معصومین علیهم السلام در طول هفته منشاء توفیقات پیوند با اهل بیت است. @albayann